Orderud-tråden

Svar
B.O.B.

Orderud-tråden

Legg inn av B.O.B. »

Oppretter favorittråden fra gamle vgd i håp om at han Per aka Fjøsbonden snart kommer over hit. Gode gamle tråden startet slik; (Og vi venter fortsatt fem år senere på at Sandberg oppdaterer den nye nettsiden med alle bevisene :lol: )

Nå svinger privatetterforsker Tore Sandberg sammen med advokat Sulland i gang en ny nettside, orderudsaken.no, for å belyse Orderud-saken før de sender begjæring om gjenopptagelse av saken på vegne av Per og Veronica Orderud. Det har de vel ikke lykkes med tidligere, og etter min mening så synes jeg at det er litt søkt siden jeg ikke mistenker noe justismord. Men her er det kanskje en god del detaljer man ikke kjenner selv om jeg mener at det var en del i saken som var vanskelig for ekteparet å bortforklare. Nå synes jeg Tore Sandberg virker prostituert i denne saken, men med tanke på hans innsats for Liland og spesielt Fritz Moen er jeg villig til å lytte og se på saken uten å være forutinntatt.

Aldri har vi hatt en mer spennende sak. Et persongalleri som skrevet til en roman, hendelser i forkant av drapene, spor i drapssaken, vitnemål og oppførsel i etterkant av rettssaken. En særdeles spennende sak.

At noen av de fire var involvert i drapene anser jeg som sikkert, men hvem sto for selve drapene? Får vi noen gang vite det sikkert? Jeg tror ikke ekteparet var uskyldige og uvitende. Lars Grønnerød var for lite involvert til å begå ugjerningene. Per for veik, men samtidig var nok hatet sterkt siden faren virket som et gjennomført rass.... Men samtidig være med på selve ugjerningen tror jeg ville blitt for mye. Begge søsknene var troende til noe slikt, den ene ei narkokjeltring og den andre ei psykopat med motiv. Skulle jeg tippe ville de to være de mest sannsynlige gjerningspersonene. Men Sandberg leverer nå mistanke om jugoslavere, njææææ tror ikke det sier jeg da. Men pga. Sandbergs innsats for Fritz Moen skal jeg lytte. (Lytt gjennom en sterkt rørende låt - "Balladen om Fritz Moen")

Noen meninger om saken? Noen som tror Sandberg har noe nytt å komme med? Hvem er gjerningspersonen(e)?

storpeder

Legg inn av storpeder »

I denne saken blir jeg svært, svært overrasket om det blir noe annet enn et enstemmig avslag til gjenopptakelse fra kommisjonen. Det må være noe helt spesielt som ikke er offentlig kjent som skal kunne føre til gjenåpning, og om noe sånt finnes, hvorfor skulle man holde det skjult.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Sandberg burde gå av med pensjon.Hva sa veronika om kristin ? Og hvorfor ble de bittre uvenner ? Hva sa naboen bak åsen der bilen til morderen høyst sansynlig sto ? Hva truet kristin om og gjøre med andre i etterkant ?

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Sandberg, og Fjøsbonden, lovte oss at de skulle avsløre morderen med alle side opplysninger. Rart de ikke kan dele de med befolkningen og få seg en gjenopptakelse slik som Viggo. Skriv en bok og lag et True Crime-prosjekt så må GK bare gi etter der også.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Nå er Per, aka Fjøsbonden, i farten igjen. Makkeren Veronica er sammen med advokater, privatetterforsker og gjennoptakelseskommisjonen på besøk på Orderud gård. Hvis Viggo klarer å slippe unne pga. mangel på bevis bør jammen disse to også slippe unna. Alt blir liksom lettere 20-30 år etterpå.

Krysser fingrene for Fjøsbonden!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Håper vi får denne tråden opp på bena igjen, den var en av de beste på vgd.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Veronica ser fresh ut, tydeligvis ikke preget av fortiden. Enten uskyldig eller psykopat...nanana, eller hadde man vært mest sliten om man var uskyldig?

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Kan ikke skjønne hvorfor Fjøsbonden måtte bli kastet ut. Regimet må ha russiske aner om man ikke kan tilgi og slippe inn en så vesentelig og aktiv debattant.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Queenie skrev: ons sep 28, 2022 9:01 pm Håper vi får denne tråden opp på bena igjen, den var en av de beste på vgd.
Det var min beste tråd ;) Men uten Fjøsbonden, også kjent under navnet Per, så tror jeg nok ikke det er mulig.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Hva skal de opp på gården og gjøre? Lytte etter skudd? Per og Veronica er for involverte at jeg kan ikke skjønne at de skal kunne hevde at de er uskyldige. Men det er som Viggo, når man får alt på avstand og omtrent ikke er tatt på fersken med DNA på liket så skal man tydeligvis slippes fri.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Vesentelig? Får da pokker meg være grenser, BOB.

Queenie

Legg inn av Queenie »

B.O.B. skrev: ons sep 28, 2022 9:02 pm Veronica ser fresh ut, tydeligvis ikke preget av fortiden. Enten uskyldig eller psykopat...nanana, eller hadde man vært mest sliten om man var uskyldig?
Kristus og botox ordner alle synder.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Queenie skrev: ons sep 28, 2022 9:09 pm Vesentelig? Får da pokker meg være grenser, BOB.
Aldri fått vite hvilken forbrytelse han gjorde som var så fæl at han måtte forvises ut av det gode selskap. Han var den mest vesentlige debattanten her inne. Han satt på mye informasjon, var kunnskapsrik, meget aktiv og hadde humor. Tålte en motdebattant i motsetning til mange andre.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Lovte ikke Fjøsbonden hele tiden at Per skulle levere noen nye bevis i gjenopptakelsen? Han skulle navngi morderen, men hvis det var han jugoslaven så var vel det bare kok. Nei, skal mye til før jeg forandrer standpunkt i denne saken. Det var juleselskap og disse fire var alle involvert.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

B.O.B. skrev: ons sep 28, 2022 9:05 pm
Queenie skrev: ons sep 28, 2022 9:01 pm Håper vi får denne tråden opp på bena igjen, den var en av de beste på vgd.
Det var min beste tråd ;) Men uten Fjøsbonden, også kjent under navnet Per, så tror jeg nok ikke det er mulig.
Det ligger ikke i Per og Veronicas natur å ta livet av noen.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

H.E. Pennypacker skrev: tor sep 29, 2022 3:24 pm
B.O.B. skrev: ons sep 28, 2022 9:05 pm
Queenie skrev: ons sep 28, 2022 9:01 pm Håper vi får denne tråden opp på bena igjen, den var en av de beste på vgd.
Det var min beste tråd ;) Men uten Fjøsbonden, også kjent under navnet Per, så tror jeg nok ikke det er mulig.
Det ligger ikke i Per og Veronicas natur å ta livet av noen.
Er det deg Fjøsbonden?

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

B.O.B. skrev: tor sep 29, 2022 5:26 pm
H.E. Pennypacker skrev: tor sep 29, 2022 3:24 pm
B.O.B. skrev: ons sep 28, 2022 9:05 pm

Det var min beste tråd ;) Men uten Fjøsbonden, også kjent under navnet Per, så tror jeg nok ikke det er mulig.
Det ligger ikke i Per og Veronicas natur å ta livet av noen.
Er det deg Fjøsbonden?
Der må jeg nok skuffe deg. Fjøsbonden har nok enten kommet for nær sannheten i jakten etter den 5. mann, eller kanskje havnet i klørne til Veronica ? Hvem vet.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

storpeder skrev: man jul 26, 2021 8:23 pm I denne saken blir jeg svært, svært overrasket om det blir noe annet enn et enstemmig avslag til gjenopptakelse fra kommisjonen. Det må være noe helt spesielt som ikke er offentlig kjent som skal kunne føre til gjenåpning, og om noe sånt finnes, hvorfor skulle man holde det skjult.
Er selv av samme oppfatning og så får vi se om kommisjonen fortsatt xisterer når man kommer så langt.
Nå kommer visstnok VK sin "redningsmann", Sjødin, inn i saken og noen grunn til å tro at han kan bidra til at de dømte oppnår noe?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/m ... en-advokat

Har ikke helt troen...!

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Noen som vet hvordan det går med Kristin? Deilig dame

Bilde

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

H.E. Pennypacker skrev: tor sep 29, 2022 3:24 pm
B.O.B. skrev: ons sep 28, 2022 9:05 pm
Queenie skrev: ons sep 28, 2022 9:01 pm Håper vi får denne tråden opp på bena igjen, den var en av de beste på vgd.
Det var min beste tråd ;) Men uten Fjøsbonden, også kjent under navnet Per, så tror jeg nok ikke det er mulig.
Det ligger ikke i Per og Veronicas natur å ta livet av noen.
Fjøsbonden? Hmmm..

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Per Orderud har momentum nå som Viggo Kristiansen er frikjent.
Jeg sa i sin tid i Orderudtråden på vgd at han var helt avhengig av at Kristiansen fikk sin sak gjenopptatt. Fordi hvis han ikke fikk det var det ingen mulighet for at Orderud fikk det. Kristiansens sak var mye sterkere etter mitt syn.

Men nå kjenner vi jo alle til Kristiansens skjebne og Orderud bruker det for det det er verdt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dommen ... d/77569220

Jeg legger merke til følgende:

- Tore Sandberg har først og fremst sett på saken til Per Orderud, og jeg har kommet til samme konklusjon

Men det er jo Per og Veronica som har søkt om gjennopptakelse. Jeg trodde dette var en felles søknad.
Er Sjødin kun advokaten til Per?

Aner vi en konflikt her?

Uansett må vel GK ta og vurdere Per og Veronica hver for seg. Ikke sikker at begges sak står like sterkt. Eller svakt, for den del.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

oddvar_kjempebra skrev: fre okt 28, 2022 12:03 pm Per Orderud har momentum nå som Viggo Kristiansen er frikjent.
Jeg sa i sin tid i Orderudtråden på vgd at han var helt avhengig av at Kristiansen fikk sin sak gjenopptatt. Fordi hvis han ikke fikk det var det ingen mulighet for at Orderud fikk det. Kristiansens sak var mye sterkere etter mitt syn.

Men nå kjenner vi jo alle til Kristiansens skjebne og Orderud bruker det for det det er verdt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dommen ... d/77569220

Jeg legger merke til følgende:

- Tore Sandberg har først og fremst sett på saken til Per Orderud, og jeg har kommet til samme konklusjon

Men det er jo Per og Veronica som har søkt om gjennopptakelse. Jeg trodde dette var en felles søknad.
Er Sjødin kun advokaten til Per?

Aner vi en konflikt her?

Uansett må vel GK ta og vurdere Per og Veronica hver for seg. Ikke sikker at begges sak står like sterkt. Eller svakt, for den del.
E9.
VK sin sak står/sto mye sterkere.

Linken/tilhørende artikkel og uttalelser fra aktørene i denne går dels på at bevisene som sådant ikke holder, men indisierekken i saken er jo som kjent langt sterkere, mer omfattende, VO&PO ble tatt i løgn i avhør/retten og ble implisert av både LG og KK i deres forklaringer.

Tror ikke denne saken gjenopptas....!

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Ekstremt interessant det DNA-sporet som de nekter å si hvem det er fra. Virker åpenbart at det er den jugoslaven og selv om det bare er en tilfeldig kontaminasjon så er det rimelig spesielt. Må være som å vinne i lotto 1000 ganger på rad at de skulle kontaminere prøvene med akkurat han... Samme fyren som ble tatt av dage like før rettsaken. Trenger ikke være konspirasjonsteoretiker for å begynne lure på alt dette..

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

oddvar_kjempebra skrev: fre okt 28, 2022 12:03 pm Per Orderud har momentum nå som Viggo Kristiansen er frikjent.
Jeg sa i sin tid i Orderudtråden på vgd at han var helt avhengig av at Kristiansen fikk sin sak gjenopptatt. Fordi hvis han ikke fikk det var det ingen mulighet for at Orderud fikk det. Kristiansens sak var mye sterkere etter mitt syn.

Men nå kjenner vi jo alle til Kristiansens skjebne og Orderud bruker det for det det er verdt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dommen ... d/77569220

Jeg legger merke til følgende:

- Tore Sandberg har først og fremst sett på saken til Per Orderud, og jeg har kommet til samme konklusjon

Men det er jo Per og Veronica som har søkt om gjennopptakelse. Jeg trodde dette var en felles søknad.
Er Sjødin kun advokaten til Per?

Aner vi en konflikt her?

Uansett må vel GK ta og vurdere Per og Veronica hver for seg. Ikke sikker at begges sak står like sterkt. Eller svakt, for den del.
Hvis ikke Sandberg sitter på ting han ikke har offentliggjort tidligere så skal ikke denne saken kunne gjenopptas. Det er selvsagt lov å håpe/frykte at Gjenopptakelseskommisjonen nå har blitt så rystet at de slipper gjennom også denne, sånn for sikkerhets skyld, men da kan de egentlig legge ned hele kommisjonen og erstatte den med en automatisert løsning hvor den som begjærer bare svarer på om vedkommende har tilstått eller ei.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

TheRealArt_Verified skrev: fre okt 28, 2022 2:20 pm Ekstremt interessant det DNA-sporet som de nekter å si hvem det er fra. Virker åpenbart at det er den jugoslaven og selv om det bare er en tilfeldig kontaminasjon så er det rimelig spesielt. Må være som å vinne i lotto 1000 ganger på rad at de skulle kontaminere prøvene med akkurat han... Samme fyren som ble tatt av dage like før rettsaken. Trenger ikke være konspirasjonsteoretiker for å begynne lure på alt dette..
Vel. Det står jo:

-Gjennomgangen av analysene viste at denne svake profilen var identisk med en DNA-profil i en prøve fra en annen sak som ble behandlet (ekstrahert) samtidig

Forklaringen fra politiet side er altså at dette er en forurensning fra en blodprøve i en annen sak som ble behandlet samtidig. Underforstått i den samme lab'en på samme tid.

Fremdeles en stor tilfeldighet, men ikke 1000*lotto. Dette var jo en vanekriminell (hvis det er han vi tror det er) så sannsynligheten for at hans DNA blir oversmittet til andre prøver er jo større enn for de fleste.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Siden kongen av Justismord Asbjørn Hansen (Baneheiasaken) var dypt involvert i Orderudsaken også, så er jo det alene god nok grunn til å gjenoppta saken. Så blir ikke overrasket om at dette også er et justismord. Det har jeg forøvrig ment lenge.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Kul_Djevel skrev: fre okt 28, 2022 4:00 pm Siden kongen av Justismord Asbjørn Hansen (Baneheiasaken) var dypt involvert i Orderudsaken også, så er jo det alene god nok grunn til å gjenoppta saken. Så blir ikke overrasket om at dette også er et justismord. Det har jeg forøvrig ment lenge.
Fra en artikkel i 2013:

"Asbjørn Hansen var drapsetterforsker i Kripos fram til i fjor. Han kom til Baneheia etter å ha ledet etterforskningen i Orderudsaken. Før det hadde han etterforsket drapet på Trude Espås i Geiranger, den eneste drapssaken han har jobbet med som ikke er oppklart.Han opplevde at hele Kristiansand dirret i mai 2000.

— Jeg hadde en uoppklart drapssak bak meg, det var ikke tatt ut tiltale i Orderudsaken og i Baneheia hadde vi ikke fått gjennombrudd. Jeg begynte å vurdere om jeg skulle finne noe annet å drive med, sier Hansen.Men allerede i juni snakket de med en tipser som fortalte at to gutter som hadde Baneheia som tumleplass, hadde begynt å oppføre seg rart. De lekte krig med leketøysvåpen og kamuflasjeutstyr."

Synd for rettstaten Norge at Asbjørn Hansen ikke gjorde alvor av å finne på noe annet.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Zanick skrev: fre okt 28, 2022 5:12 pm
Kul_Djevel skrev: fre okt 28, 2022 4:00 pm Siden kongen av Justismord Asbjørn Hansen (Baneheiasaken) var dypt involvert i Orderudsaken også, så er jo det alene god nok grunn til å gjenoppta saken. Så blir ikke overrasket om at dette også er et justismord. Det har jeg forøvrig ment lenge.

Synd for rettstaten Norge at Asbjørn Hansen ikke gjorde alvor av å finne på noe annet.
:lol: :lol:

Ja, veldig synd :D

Ble veldig kreativ pga en uoppklart sak tydeligvis. Denne gangen måtte man jukse litt.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Zanick skrev: fre okt 28, 2022 5:12 pm
Kul_Djevel skrev: fre okt 28, 2022 4:00 pm Siden kongen av Justismord Asbjørn Hansen (Baneheiasaken) var dypt involvert i Orderudsaken også, så er jo det alene god nok grunn til å gjenoppta saken. Så blir ikke overrasket om at dette også er et justismord. Det har jeg forøvrig ment lenge.
Fra en artikkel i 2013:

"Asbjørn Hansen var drapsetterforsker i Kripos fram til i fjor. Han kom til Baneheia etter å ha ledet etterforskningen i Orderudsaken. Før det hadde han etterforsket drapet på Trude Espås i Geiranger, den eneste drapssaken han har jobbet med som ikke er oppklart.Han opplevde at hele Kristiansand dirret i mai 2000.

— Jeg hadde en uoppklart drapssak bak meg, det var ikke tatt ut tiltale i Orderudsaken og i Baneheia hadde vi ikke fått gjennombrudd. Jeg begynte å vurdere om jeg skulle finne noe annet å drive med, sier Hansen.Men allerede i juni snakket de med en tipser som fortalte at to gutter som hadde Baneheia som tumleplass, hadde begynt å oppføre seg rart. De lekte krig med leketøysvåpen og kamuflasjeutstyr."

Synd for rettstaten Norge at Asbjørn Hansen ikke gjorde alvor av å finne på noe annet.
Mest synd for VK, kan det framstå som...!

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Når rettssystemet hele tiden dømmer folk på indisier og ikke bevis, vil justismordene fortsette. Samme som med Orderud-saken der politet ikke engang har fått noen dømt for drap, bare «medvirkning». Blir omtrent å dømme noen for drap uten et lik. Helt hinsides.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»