Egon - ikke så bra

Svar
DoktorS

Egon - ikke så bra

Legg inn av DoktorS »

VG er ikke helt nøgd her....
https://www.godt.no/anmeldelser/restaur ... on-taarnet

Ganske mange år sinden jeg spiste på Egon nå. Fikk følelsen av å ha havnet i et selskap av bønder på byen, dels danskebåten - dette var Egon Jernbanetorget.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Kan vel ikke si at man er overrasket her.
Artig det tilsvaret fra Egon også. Skulle jo nesten tro at de tror på det selv. Kan være at det er kokker med erfaring som jobber der, men samtlige søknader jeg har sett fra den kjeden opp igjennom årene har vært ganske tydelig på at man ikke trenger noen erfaring som kokk for å jobbe der.

Alltid artig med folk som skal erte folk som bruker x antall tusen på ett måltid, men det er de som drar å spiser på restauranter som Egon og Friday som er de virkelig sjuke folkene der ute.

hamplenedomplenedis
Innlegg: 801

Legg inn av hamplenedomplenedis »

Ikke spesielt overraskende dette her. Har egentlig aldri skjønt hvordan Egon-kjeden kan ha så mye besøk, for det er dårlig mat der og ikke minst er det ikke spesielt billig der heller. Hadde det nå en gang vært rimelig mat der kunne jeg hatt en viss forståelse for hvorfor så mange oppsøker disse stedene, men man kan få svært mye bedre mat for en billigere penge på mang en restaurant i det ganske land.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Edit: Justine kom før meg.
Sist redigert av Alpha den fre apr 01, 2022 9:49 pm, redigert 1 gang totalt.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Egon er perfekt for de fleste nordmenn, variert meny med smakløs mat.

Egon er trolig Norges dårligste restaurant-kjede, maten er dårlig og prisen er høy.

Cabal

Legg inn av Cabal »

DoktorS skrev: fre apr 01, 2022 4:20 pm VG er ikke helt nøgd her....
https://www.godt.no/anmeldelser/restaur ... on-taarnet

Ganske mange år sinden jeg spiste på Egon nå. Fikk følelsen av å ha havnet i et selskap av bønder på byen, dels danskebåten - dette var Egon Jernbanetorget.
Det finnes verre ting enn Egon. Kanskje ikke som er så merkverdig godt besøkt, men det finnes. Var på Egon i fjor faktisk, i Ski. Helt ok burger, ingenting i veien med den. Stedet er dog relativt teit og harry.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Justice 97 skrev: fre apr 01, 2022 9:46 pm Egon er ikke noe mer enn en glorifisert utgave av McDonalds.
McDonalds prøver i det minste ikke å være noe de ikke er.

Er vel ikke mange årene siden det skilte en 50-lapp mellom en baconsnurret indrefilet på Egon og en treretters på Olympen.

Someone

Legg inn av Someone »

Chromeback skrev: fre apr 01, 2022 9:53 pm
McDonalds prøver i det minste ikke å være noe de ikke er.
McDonalds er på et måte ærlig. Prisen matcher hva man får i langt større grad. Egon klarer være relatict dyrt for å være helt krisedårlig

peraleks

Legg inn av peraleks »

Chromeback skrev: fre apr 01, 2022 9:38 pm Kan vel ikke si at man er overrasket her.
Artig det tilsvaret fra Egon også. Skulle jo nesten tro at de tror på det selv. Kan være at det er kokker med erfaring som jobber der, men samtlige søknader jeg har sett fra den kjeden opp igjennom årene har vært ganske tydelig på at man ikke trenger noen erfaring som kokk for å jobbe der.

Alltid artig med folk som skal erte folk som bruker x antall tusen på ett måltid, men det er de som drar å spiser på restauranter som Egon og Friday som er de virkelig sjuke folkene der ute.
Jeg drar heller på Mcern eller Burger King istedenfor.
Egon faller i samme kategori som Fridays, stort sett elendig mat til priser som fint kan sammenlignes med langt bedre restauranter.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Egon er dritt!

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

DoktorS skrev: fre apr 01, 2022 4:20 pm VG er ikke helt nøgd her....
https://www.godt.no/anmeldelser/restaur ... on-taarnet

Ganske mange år sinden jeg spiste på Egon nå. Fikk følelsen av å ha havnet i et selskap av bønder på byen, dels danskebåten - dette var Egon Jernbanetorget.



Dette var Egon på Tyholtårnet i Trondheim, med en fantastisk utsikt. Om jeg skal dit noen gang så blir det for å spise en pizzalunsj, den er god på Egon.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Mulig anmelderne har hatt en dårlig dag, siden absolutt alt her blir kritisert.

Fra anmeldelsen:

Maten i Tårnet er mat du like gjerne kunne varmet opp hjemme. Det er smakløst, og fullt av merkelige teksturer."

Er det slik mat anmelderne benytter seg av hjemme?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Guttorm123 skrev: man apr 11, 2022 9:42 pm Mulig anmelderne har hatt en dårlig dag, siden absolutt alt her blir kritisert.

Fra anmeldelsen:

Maten i Tårnet er mat du like gjerne kunne varmet opp hjemme. Det er smakløst, og fullt av merkelige teksturer."

Er det slik mat anmelderne benytter seg av hjemme?
Formuleringen i setningen antyder ikke akkurat det. Det er en indirekte diss av halvfabrikat, og legger Egon på samme nivå.

Som nok ikke er sånn veldig langt i fra sannheten.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Lenge siden jeg har spist på Egon. Husker det som en forglemmelig , smakløs og altfor dyr opplevelse ut fra kvaliteten, men at de hadde gode uteserveringer.

Bildene av maten i anmeldelsen var direkte triste, og oser halvfabrikata. Det er nesten tristere om Egon snakker sant når de sier at alt er hjemmelaget. Og prisene er egentlig helt sinnsvake:

Entrecote med fries (sikkert fryst), amerikansk blanding og det som ser ut som ferdig-bearnaise: kr 350. Det er vel ca. samme prisnivå som Trancher, St. Lars etc som kan biff.

Cæsar-salat: Kr 199. Ser ut som cæsar-salaten man får kjøpt på boks på 7-eleven. Må ha en enorm avanse på den der.

Bao-buns: kr 204: Tror jeg betalte 50 kroner mindre for to buns som hadde omtrent samme størrelse som Egons fire på tri-ky. Smakte garantert minst dobbelt så godt. Allikevel retten som så best ut. Kjip majones og kjip mangosaus ser jeg, men kyllingen så hvert fall sprø ut.

Og så det sykeste:

Speke-"carpaccio": kr 225 (!!!). Det er dyrere en en ekte carpaccio med gode råvarer på en god italiensk restaurant. Den retten der er rett ut av pakken og på fatet på 30 sek. Ser ut som noe man slenger sammen når man har forsovet seg til en 17. mai-lunsj.

Fiskesuppen og kyllingvingene som er priset rundt 125-135 kroner er vel greit nok. Ikke verdt det selvsagt, men et prisnivå som kan forsvares når de tross alt betaler leie, lønn etc.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Egon er norges dyreste gatekjøkken

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »


KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Ghost skrev: man apr 11, 2022 10:52 pm Lenge siden jeg har spist på Egon. Husker det som en forglemmelig , smakløs og altfor dyr opplevelse ut fra kvaliteten, men at de hadde gode uteserveringer.

Bildene av maten i anmeldelsen var direkte triste, og oser halvfabrikata. Det er nesten tristere om Egon snakker sant når de sier at alt er hjemmelaget. Og prisene er egentlig helt sinnsvake:
Ikke uten grunn at de tjente over 1,2 mrd og hadde over 300 mill i overskudd før pandemien. Dette betyr en driftsmargin på over 25 %. Det er egentlig helt sinnsvakt for en bransje med så mange konkurser som restaurantbransjen. Sier litt om hvordan de kapitaliserer på nordmenns elendige matvaner.

https://e24.no/naeringsliv/i/XgzBrm/ego ... ing-i-fjor

Someone

Legg inn av Someone »

PapaSmurf skrev: man apr 11, 2022 10:53 pm Egon er norges dyreste gatekjøkken
Gatekjøkken har sin sjarm med Thousand Island og Hoff Pommes Frites krydder....i det minste

Saliph

Legg inn av Saliph »

KongOlav2 skrev: tir apr 12, 2022 6:59 am
Ghost skrev: man apr 11, 2022 10:52 pm Lenge siden jeg har spist på Egon. Husker det som en forglemmelig , smakløs og altfor dyr opplevelse ut fra kvaliteten, men at de hadde gode uteserveringer.

Bildene av maten i anmeldelsen var direkte triste, og oser halvfabrikata. Det er nesten tristere om Egon snakker sant når de sier at alt er hjemmelaget. Og prisene er egentlig helt sinnsvake:
Ikke uten grunn at de tjente over 1,2 mrd og hadde over 300 mill i overskudd før pandemien. Dette betyr en driftsmargin på over 25 %. Det er egentlig helt sinnsvakt for en bransje med så mange konkurser som restaurantbransjen. Sier litt om hvordan de kapitaliserer på nordmenns elendige matvaner.

https://e24.no/naeringsliv/i/XgzBrm/ego ... ing-i-fjor
"Hør her gutter, jeg har en plan. Vi skal inn i restaurantbransjen."

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Har vært kun 2 ganger på Egon.
Første gang er mange år siden, og det var i Tårnet i Trondheim.
Det var helt OK mat, ingen av oss forventet spesielt mer enn det vi fikk. Men maten var OK, hverken mer eller mindre. Prisen husker jeg ikke noe om.
Det ble en del pils også, vin til kona.
Det åpnet en Egon i Fredrikstad for en tid siden....lenge før corona...og vi tok turen innom for å teste.
Det var helt jævlig. Alt var feil. Intet var engang i nærheten av gatekjøkkenkvalitet.
Har aldri vurdert Egon etter den dagen, og tror ikke vi kommer tilbake heller.
Gordon Ramsay burde stikke innom og sparke noen.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

fargeblind skrev: tir apr 12, 2022 10:16 am Har vært kun 2 ganger på Egon.
Første gang er mange år siden, og det var i Tårnet i Trondheim.
Det var helt OK mat, ingen av oss forventet spesielt mer enn det vi fikk. Men maten var OK, hverken mer eller mindre. Prisen husker jeg ikke noe om.
Det ble en del pils også, vin til kona.
Det åpnet en Egon i Fredrikstad for en tid siden....lenge før corona...og vi tok turen innom for å teste.
Det var helt jævlig. Alt var feil. Intet var engang i nærheten av gatekjøkkenkvalitet.
Har aldri vurdert Egon etter den dagen, og tror ikke vi kommer tilbake heller.
Er vel litt av problemet til Egon. Ujevn kvalitet på restaurantene. Kan være helt ok mat, men dyrt ift kvaliteten.
Treffer du de på en dårlig dag, eller en av de svake restaurantene kommer du neppe igjen.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Jaauda skrev: tir apr 12, 2022 10:19 am Er vel litt av problemet til Egon. Ujevn kvalitet på restaurantene. Kan være helt ok mat, men dyrt ift kvaliteten.
Treffer du de på en dårlig dag, eller en av de svake restaurantene kommer du neppe igjen.
Dette er vel så spikeren på hodet som det går an å treffe når det gjelder Egon. Siste jeg spiste på var den i Bodø, og synes maten faktisk var god der, men det er som du sier altfor dyrt. Egon er liksom stedet du drar når du har en del folk som ikke klarer å bli enige om et type kjøkken, eller har med folk som er redd for å spise på noe annet enn Egon, McD og BK.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, redd for å spise er en ting - men har også inntrykk av at mange er redd for selve restaurantopplevelsen på ukjente steder. Har vel inntrykk av at de som frekventerer Egon i Oslo er turister som ikke har planlagt og/eller folk fra bygdene rundt som føler seg tryggere der enn på spisesteder der de må forholde seg til en servitør som spør om det skal være noe å drikke før maten, usikkerhet rundt hva som er hva på menyen, ta stilling til valg av drikke, usikkerhet rundt tips - og generell usikkerhet i en by med mange muligheter. I tillegg kommer det til at man synes at maten er grei nok, og egentlig ikke er noe opptatt av at maten skal være en opplevelse.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

DoktorS skrev: tir apr 12, 2022 10:32 am Ja, redd for å spise er en ting - men har også inntrykk av at mange er redd for selve restaurantopplevelsen på ukjente steder. Har vel inntrykk av at de som frekventerer Egon i Oslo er turister som ikke har planlagt og/eller folk fra bygdene rundt som føler seg tryggere der enn på spisesteder der de må forholde seg til en servitør som spør om det skal være noe å drikke før maten, usikkerhet rundt hva som er hva på menyen, ta stilling til valg av drikke, usikkerhet rundt tips - og generell usikkerhet i en by med mange muligheter. I tillegg kommer det til at man synes at maten er grei nok, og egentlig ikke er noe opptatt av at maten skal være en opplevelse.
Folk flest er nok ikke matnerder, men vil ha god mat uten å bruke så mye penger.
Jeg er ikke matnerd i det hele tatt, og ikke blant de som åpner lommeboka for å få en spesiell opplevelse.
Det er i grunnen svært sjeldent vi nerder oss til et sted for spesielle matopplevelser.
I Thailand har vi gjort det mange ganger, men der får man jo mye for ganske overlommelig pris.....
Tror jeg likegodt kan spise på et gatekjøkken dersom jeg er bråsulten.
De koster vel stort sett noe ala det man får.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

fargeblind skrev: tir apr 12, 2022 10:41 am
DoktorS skrev: tir apr 12, 2022 10:32 am Ja, redd for å spise er en ting - men har også inntrykk av at mange er redd for selve restaurantopplevelsen på ukjente steder. Har vel inntrykk av at de som frekventerer Egon i Oslo er turister som ikke har planlagt og/eller folk fra bygdene rundt som føler seg tryggere der enn på spisesteder der de må forholde seg til en servitør som spør om det skal være noe å drikke før maten, usikkerhet rundt hva som er hva på menyen, ta stilling til valg av drikke, usikkerhet rundt tips - og generell usikkerhet i en by med mange muligheter. I tillegg kommer det til at man synes at maten er grei nok, og egentlig ikke er noe opptatt av at maten skal være en opplevelse.
Folk flest er nok ikke matnerder, men vil ha god mat uten å bruke så mye penger.
Derfor kanskje rart at så mange velger Egon, hvor man får middels mat til en dyr penge.

William_S

Legg inn av William_S »

Jeg skjønner heller ikke at folk spiser på Egon og særlig ikke i Oslo. Om Egon type mat er det man liker kan man i Oslo dra på Cafe Sara. Bedre og billigere og slettes ikke verst mtp prisen

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

William_S skrev: tir apr 12, 2022 10:50 am Jeg skjønner heller ikke at folk spiser på Egon og særlig ikke i Oslo. Om Egon type mat er det man liker kan man i Oslo dra på Cafe Sara. Bedre og billigere og slettes ikke verst mtp prisen
Mulig jeg er litt på villspor her nå, men jeg tror jeg husker at Egon markedsfører seg som "folkelig" og for folk flest.
Det er sikkert riktig at konseptet ikke forsvarer at de priser seg for høyt.
Uansett.....jeg har ikke noen planer om å spise der mer.
BTW......husk at folk flest ikke bor i Oslo, og sjeldent er der.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

William_S skrev: tir apr 12, 2022 10:50 am Jeg skjønner heller ikke at folk spiser på Egon og særlig ikke i Oslo. Om Egon type mat er det man liker kan man i Oslo dra på Cafe Sara. Bedre og billigere og slettes ikke verst mtp prisen
Kan det være at de ikke ønsker å sitte i et firefelts veikryss for å spise? Jeg hadde aldri dratt på Egon men når de har den beliggenheten de har så bør maten omtrent selge seg selv, uansett hvor dårlig den er. Jevnt over er det svært få restauranter i byen som faktisk kan å lage mat, du får råvarer som er alt for mye tilberedt nærmest uansett hvor du går.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Texas_John skrev: tir apr 12, 2022 11:09 am Kan det være at de ikke ønsker å sitte i et firefelts veikryss for å spise? Jeg hadde aldri dratt på Egon men når de har den beliggenheten de har så bør maten omtrent selge seg selv, uansett hvor dårlig den er. Jevnt over er det svært få restauranter i byen som faktisk kan å lage mat, du får råvarer som er alt for mye tilberedt nærmest uansett hvor du går.
15 år siden du spiste på restaurant i Oslo, ja!

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

DoktorS skrev: fre apr 01, 2022 4:20 pm VG er ikke helt nøgd her....
https://www.godt.no/anmeldelser/restaur ... on-taarnet

Ganske mange år sinden jeg spiste på Egon nå. Fikk følelsen av å ha havnet i et selskap av bønder på byen, dels danskebåten - dette var Egon Jernbanetorget.
Har vært på Egon Tyholttårnet et par ganger, men det er fordi unga liker utsikta. Har bare spist burger, den er grei nok selv om man får både bedre og billigere burger andre steder. Mener jeg har forvillet meg inn på Egon Jernbanetorget i Oslo også for mange år siden.

Usikker på hvorfor Egon er såpass godt besøkt, men det har vel mye med beliggenheten til flere av restaurantene deres å gjøre? Og så har de vel klart å skape seg et slags navn blant folk flest.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»