Håndballjentene frem mot VM 2021

Svar
kibby

Re: Håndballjentene frem mot VM 2021

Legg inn av kibby »

LeSorcier skrev: man nov 08, 2021 5:06 pm
kibby skrev: man nov 08, 2021 3:30 pm
LeSorcier skrev: tir nov 02, 2021 9:55 pm

Hun russiske linjespilleren med asiatisk utseende (men russisk etternavn) er vel ganske god?
Liudmila Bodnieva har lagt opp for flere år siden.
Dæven, du har jo stålkontroll! Søkte opp navnet, og det var henne jeg tenkte på, ja.
Følg med i kommende VM - ser hun har blitt landslagssjef for Russland nå :)

kibby

Legg inn av kibby »

frizz skrev: man nov 22, 2021 11:11 am Skogrand gravid og mister VM, landslagsledelsen vil bruke noen dager på å finne ut hvordan man erstatter henne. Hvem blir hentet inn? Aune/Hovden er jo naturlig, men prioriteringen med Skogrand har vært å ha en 2er for å erstatte Mørk.
Så ikke den komme... :o Litt samme som sist hun var gravid. Da var hun i sitt livs form, og skulle endelig få en hovedrolle på backen på landslaget.

Hyggelig for henne, men litt strek i regningen for Norge.

Waade er ute med skade, og er den som har blitt prioritert i den posisjonen når Skogrand har vært ute. Jeg tipper Hovden går inn i troppen, og at Kristiansen/Reistad + Ingstad blir plassert der i forsvar.
Sist redigert av kibby den man nov 22, 2021 9:28 pm, redigert 1 gang totalt.

kibby

Legg inn av kibby »

Ttf skrev: man nov 22, 2021 1:25 pm Kanskje det er bra at Skogrand ikke får blitt med, og at det da forhåpentligvis tvinger seg frem noen andre konstellasjoner som kan fungere bedre på høyresiden i forsvar. Det Nora presterte i forsvar mot Odense i Champions League var jo ikke akkurat verdensklasse.. Håper virkelig på spilletid for Jacobsen nå!
Enig. For laget er dette helt klart utviklende. Både i forsvar og angrep. Skogrand skulle jo få mer spilletid enn ever som kant i angrep... :shock:

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

At Waade er ute er da ikke noe minus for Norge (kjipt for henne selvsagt) all den tid hun er en spillertype Hergeirsson ikke evner å få til å fungere på et nivå som trengs når en treffer på de beste lagene.

cooljerry

Legg inn av cooljerry »

Zorbeltuss skrev: man nov 22, 2021 10:16 pm At Waade er ute er da ikke noe minus for Norge (kjipt for henne selvsagt) all den tid hun er en spillertype Hergeirsson ikke evner å få til å fungere på et nivå som trengs når en treffer på de beste lagene.
Waade i forsvar hadde hevet Norge nå som Skogrand er ute, så det er vel det Kibby tenker på. Blir spennende å se om de prioriterer forsvaret eller om Hovden går inn som backup for Røsberg. Ligger uansett an til mye spilletid for Røsberg (fortjent og endelig) i dette mesterskapet.

kibby

Legg inn av kibby »

cooljerry skrev: tir nov 23, 2021 9:25 am
Zorbeltuss skrev: man nov 22, 2021 10:16 pm At Waade er ute er da ikke noe minus for Norge (kjipt for henne selvsagt) all den tid hun er en spillertype Hergeirsson ikke evner å få til å fungere på et nivå som trengs når en treffer på de beste lagene.
Waade i forsvar hadde hevet Norge nå som Skogrand er ute, så det er vel det Kibby tenker på. Blir spennende å se om de prioriterer forsvaret eller om Hovden går inn som backup for Røsberg. Ligger uansett an til mye spilletid for Røsberg (fortjent og endelig) i dette mesterskapet.
Stemmer. Og ja, veldig fortjent og gledelig med Røsberg J.

Har et bittelite håp om Valle Dahl enda. For da kan Kristiansen stå høyre toer i forsvar.

kibby

Legg inn av kibby »

Blir uansett spennende å se Hovden få debuten på torsdag :)

kibby

Legg inn av kibby »

19-11 til pause over Nederland.

Denne 1.omgangen har vist det de siste 2-3 mesterskapene har vist, etter Reistads inntreden i laget blir Veronica Kristiansen overflødig på dette laget, og kan snart pensjoneres.

Flott innhopp av både forhatte og utskjelte Hegh Arntzen, og Högdahl. Ingstad tilbake med full power.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

27-12 foreløpig :D
Ren utklassing :lol:

kibby

Legg inn av kibby »

Tess Wester er en forferdelig målvakt... Annick Lipman, som tidvis har stått outstanding for Byåsen nok en sesong, sitter nok hjemme i Trondheim og river seg i håret. Skandaløst at hun ikke engang er i bruttotroppen.

kibby

Legg inn av kibby »

Håper han tør å gjøre tilsvarende rullering i selve VM. Her ser vi hva spillere som Reistad, Hegh Arntzen og Breistøl kan tilføre. Især når "turborekka" blir avkledd av lag som Frankrike.

Feiekost

Legg inn av Feiekost »

Jeg må si meg enig med kibby i det med rullering på troppen. Nå har jo Hergeirsson varslet at han vil gi Henny Reistad mer ansvar. Og jeg syns man ser positive tendenser til Breistøl også. Reistad og Breistøl virker å ha gode, tunge distanseskudd samtidig som Reistad er bevegelig. Jeg syns vi har savnet spillere som er spesifikke distanseskyttere. Nå kan jo Reistad mye mer enn bare distanseskudd, men likevel, veldig positivt og gledelig at Norge har dette.

Jeg gleder meg til VM.

larvikognorge

Legg inn av larvikognorge »

Ingen god dag for Røsberg Jacobsen i dag. Får håpe Hovden slår til :)

Feiekost

Legg inn av Feiekost »

Mitt inntrykk er at Veronica Kristiansen har mistet noe selvtillit. Selv om hun hadde en bedre kamp i dag enn hun har hatt tidligere. Jeg syns nok at hun er blitt litt overflødig i landslaget. Med tanke på hennes potensiale, klubbskifte til Gyør så skulle hun blitt satset på i klubben på venstre backen. Jeg tror det hadde gagnet Norge også om hun hadde blitt satset på i klubben. Jeg syns ikke at Kristiansen har bidratt godt nok i angrepsspillet på flere sesonger.

kibby

Legg inn av kibby »

God kamp av Emilie Hovden. Håper hun får den siste VM-plassen.

Ellers herlig at både Ingstad og Högdahl fikk banket inn 4 mål. Også bra med mye spilletid på Hegh Arntzen. Breistøl satt for lenge. Kristiansen var bedre enn på torsdag, men imponerer ingen.

Viser at vi fint kan hvile Mørk, Oftedal, Brattset Dale og Kristiansen/Reistad, uten at det går utover prestasjonene. Håper som sagt han vil rullere slik også i selve mesterskapet.

kibby

Legg inn av kibby »

Ok med tap mot herlige russere som vet å feire. Ekte idrettsglede. Ble nesten litt rørt. Mikhaylichenko en ny favoritt <3

Spesielt at Lunde og Solberg ikke redder en eneste ball i 1.omgang.

Ellers en fin kamp av Maren Nyland Aardahl. Syns også Ingstad gjør en bedre forsvarsfigur denne gangen. Spennende med Brattset Dale, Ingstad og Nyland Aardahl. En spennende trio i begge ender av banen.

Ellers er igjen Herrem bunnsolid fra kanten. Breistøl startet bra, men ble tatt av og kom først tilbake mot slutten med delvis hell. Helsvart kamp av Oftedal og Hegh Arntzen. Reistad med litt power, men spilte for lite. Kristiansen også jojo som vanlig.

Fint at Högdahl fikk stå hele 2.omgang begge veier. Med Skogrand ute, og en variabel Mørk som alltid håper jeg Högdahl kan få litt spilletid i dette mesterskapet (kan virke sånn i omgangene med det lange byttet - så tar nok Kristiansen/Ingstad seg av det korte byttet). SÅ avhengig av Mørk i angrepsspillet er vi heller ikke.

Miroslava

Legg inn av Miroslava »

Artig å se Bodnieva på laglederposisjon...

kibby

Legg inn av kibby »

Miroslava skrev: man nov 29, 2021 1:03 am Artig å se Bodnieva på laglederposisjon...
Tenkte det samme ;)

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

God artikkel. Er blant annet derfor jeg liker herrehåndball bedre, som har flere lag i toppen og hvor nivået generelt er høyere enn på damesiden.

https://www.vg.no/sport/i/z7kOlb/brutal ... r-kjedelig

kibby

Legg inn av kibby »

kibby skrev: man jul 26, 2021 8:34 pm Tradisjonen tro (i hvertfall på VGD) pleier vi å ha sånne tråder frem mot hvert mesterskap.

Nå er OL så vidt kastet i gang, men det er likevel ikke lenge til VM i desember. Uansett om det blir OL-gull eller ei syns jeg det er på tide med litt forandringer i troppen (som aldri skjer, Hergeirsson er kongen av klippekort).

Jeg kunne tenke meg følgende:
  • Jeg ønsker å få inn en ung målvakt som kan opparbeide seg litt erfaring. Lunde er 41, Solberg 31 og reserven Granlund fyller 32 i november.
  • Bli kvitt Malm Frafjord og sats 100 % på Vilde Ingstad bak Kari Brattset Dale, med en ny ung og lovende som 3.valg. Vilde Johansen får aldri spille likevel, og nå er hun 27 år. Heidi Løke har Heirgeirsson innad vraket, og blir aldri å se igjen på landslaget så lenge Brattset Dale og Frafjord er skadefrie. Især på målvaktssiden og linjespillerposisjonen trengs det rekruttering.
  • Sats på, og dyrk rene høyrekanter. Vi har en verdensklasseduo i Røsberg Jacobsen og Aune. Kanskje prøve Emilie Hovden i enkeltkamper.
  • La Skogrand få spille mer back i angrep, eventuell hent inn Kurtovic igjen. Waade er ute i lang tid enda, og hvem vet hvor lenge knærne til Mørk holder. Vi trenger en back-up, som er annen type enn Mørk dersom Mørk blir låst opp av forsvaret.
  • På tide å kvitte seg med benkefyllet; Tomac, Hegh Arntzen, Bakkerud og Breistøl får sjelden spille likevel, etter Reistads inntreden i laget i 2018. Til og med Kristiansen kommer i skyggen tidvis nå allerede. Sats heller på unge, fremadstormende spillere, som f.eks en Ragnhild Valle Dahl, Mari Finstad Bergum, Karoline Lund eller Helene Gigstad Fauske.
  • Herrem har skrevet ny langtidskontrakt med Sola, men jeg tror det er litt spill for galleriet. Kanskje hun i den perioden også ønsker et barn nummer to. Solberg-Isaksen er som alltid ujevn i angrep, og etter at Thea Mørk la opp og Kristin Venn ble gravid finnes det ingen virkelige utfordrere på venstrekanten. Nærmest er Vipers-trioen Vilde Jonassen, Karoline Olsen og Sunniva Næs Andersen. Sistnevnte har størst repertoar, Olsen er det største talentet, men vært skadet i 2 år, og Jonassen er veldig variabel og etter min mening ikke i nærheten av landslagsklasse.
Summasumarum: Jeg tror det ville vært fornuftig med en 3-4 mesterskapsdebutanter til VM. På tide å rekruttere nye spillere, la de få tillit og ikke bare råtne på benken slik Hergeirsson har en tendens til å gjøre med mange av de nye (Gigstad Fauske, Christensen, Breistøl). På sikt tror jeg det vil gagne laget. 90/91-landslagsjentene er like lenger like unge som de var, og trenger avlastning av spillere som trenger å få sjansen og få tillit for å prestere, og ikke ble revet av banen etter et dårlig skudd når man kommer på i sluttminuttene for å avgjøre (jfr. nevnte Gigstad Fauske, Christensen og Breistøl).
Etter VM har noen av disse punktene innfridd, men det trengs nok en mer opprydning før OL 2024. Jeg tror ikke alle dagens VM-spillere holder så lenge.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Håndball»