Tilskuertråd Norsk Fotball

Svar
Stoddart

Re: Tilskuertråd Norsk Fotball

Legg inn av Stoddart »

PapaSmurf skrev: tir mai 10, 2022 1:37 pm Dette har klubbene blitt enige om når temaet har vært oppe tidligere. Det er antall solgte billetter som skal innrapporteres, og det er antall solgte billetter som skal leses opp av speaker på stadion, forklarer kommersiell leder i Norsk Toppfotball, Pål Breen, til TV 2.
Speakeren på Marienlyst har tidvis sagt det reelle tallet i hvertfall!

Stoddart

Legg inn av Stoddart »

HNilsen skrev: ons mai 11, 2022 2:32 pm
Moist skrev: ons mai 11, 2022 1:51 pm
HNilsen skrev: ons mai 11, 2022 1:42 pm

Det vet jeg ikke. En differanse på 3000 gjaldt jo Molde. Det er vel ingen dokumentasjon på at dette tallet gjelder for samtlige Eliteserieklubber. Snarere har det blitt sannsynliggjort at Molde stiller i en særklasse hva angår ubrukte sponsorbilletter.
Molde i særklasse fordi de oppgir reelle tall, det er vel bare Brann ellers så vidt jeg vet som tør å gjøre det.
33,5 prosent ubrukte billetter i gullsesongen sier vel sitt.
Vet du veldig opphengt i akkurat dette her. Men det er jo klubber som har hatt 50% oppmøte på flere kamper... Det er jo relativt vanlig dessverre.

chatin

Legg inn av chatin »

Tidvis vært ekko av trenere som roper instruksjoner i første omgang på Aker Stadion.






HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Stoddart skrev: ons mai 11, 2022 7:22 pm
HNilsen skrev: ons mai 11, 2022 2:32 pm
Moist skrev: ons mai 11, 2022 1:51 pm

Molde i særklasse fordi de oppgir reelle tall, det er vel bare Brann ellers så vidt jeg vet som tør å gjøre det.
33,5 prosent ubrukte billetter i gullsesongen sier vel sitt.
Vet du veldig opphengt i akkurat dette her. Men det er jo klubber som har hatt 50% oppmøte på flere kamper... Det er jo relativt vanlig dessverre.
Her er det selvsagt ikke 50 prosent oppmøte. Her det under 3000. Kanskje til og med under 2000.
Sist redigert av HNilsen den ons mai 11, 2022 7:59 pm, redigert 1 gang totalt.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Ser ut som en slags protest dette for meg.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Er det ja. Tipper det var 1008 på kamp i kveld. 500 hjemmetilhengere, 500 russ og 8 Oddere.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

Kongemannen skrev: ons mai 11, 2022 8:57 pm Er det ja. Tipper det var 1008 på kamp i kveld. 500 hjemmetilhengere, 500 russ og 8 Oddere.
I følge VG Live var det 5045 tilskuere, men sitter alle på samme siden som kameraene eller på øverste rink?
Stenge øverste rink er kanskje en ide for å synliggjøre publikum litt bedre og skape bedre atmosfære for spillerne...

Albino

Legg inn av Albino »

BiggusD skrev: ons mai 11, 2022 7:57 pm Ser ut som en slags protest dette for meg.
Skulle gjerne visst hva alle disse tidligere MFK-supporterene har konspirert en hemmelig protest mot.

Mr_Sjokomelk

Legg inn av Mr_Sjokomelk »

Syns jeg leser om fulle hus overalt til den 16., med bra oppmøte av bortefans og. Da er det bare å krysse fingrene for godvær og sexy fotball!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ziggy skrev: tor mai 12, 2022 8:33 am
Kongemannen skrev: ons mai 11, 2022 8:57 pm Er det ja. Tipper det var 1008 på kamp i kveld. 500 hjemmetilhengere, 500 russ og 8 Oddere.
I følge VG Live var det 5045 tilskuere, men sitter alle på samme siden som kameraene eller på øverste rink?
Stenge øverste rink er kanskje en ide for å synliggjøre publikum litt bedre og skape bedre atmosfære for spillerne...
Det var ikke 5000 på kamp. Som nevnt en del ganger oppgir alke lag i Eliteserien solgte billetter og ikke reelle.

Jeg tror det var rundt 2000 på kamp. Flaut. Men sånn har det blitt. Molde er nede i en publikumsmessig bølgedal.

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 9:41 am
Ziggy skrev: tor mai 12, 2022 8:33 am
Kongemannen skrev: ons mai 11, 2022 8:57 pm Er det ja. Tipper det var 1008 på kamp i kveld. 500 hjemmetilhengere, 500 russ og 8 Oddere.
I følge VG Live var det 5045 tilskuere, men sitter alle på samme siden som kameraene eller på øverste rink?
Stenge øverste rink er kanskje en ide for å synliggjøre publikum litt bedre og skape bedre atmosfære for spillerne...
Det var ikke 5000 på kamp. Som nevnt en del ganger oppgir alke lag i Eliteserien solgte billetter og ikke reelle.

Jeg tror det var rundt 2000 på kamp. Flaut. Men sånn har det blitt. Molde er nede i en publikumsmessig bølgedal.
Sånn er det i Sarpsborg også, selv om det nå begynner å ta seg opp igjen skal man tro på klubben. Alle solgte billetter rapporteres inn i publikumstallene.
I helgen var det kun 4765 på lørdagskampen, der det var ekstra arrangement med øltelt åpent fra kl 14. Det var riktignok konfirmasjonsdag for alle borgerlige konfirmanter denne dagen, men det er uansett for svakt etter min mening.

Men for Molde sin del blir det veldig synlig grunnet størrelsen på stadion. Stenge av øvre ring nå som pandemien er over kanskje gir et bedre visuelt inntrykk.
Midtukekamper gagner vel sjelden tilskuertall, særlig for lag der publikum har litt lenger reisevei enn 20-30 min t-bane eller motorvei i 120 km/t...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ziggy skrev: tor mai 12, 2022 10:19 am
PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 9:41 am
Ziggy skrev: tor mai 12, 2022 8:33 am

I følge VG Live var det 5045 tilskuere, men sitter alle på samme siden som kameraene eller på øverste rink?
Stenge øverste rink er kanskje en ide for å synliggjøre publikum litt bedre og skape bedre atmosfære for spillerne...
Det var ikke 5000 på kamp. Som nevnt en del ganger oppgir alke lag i Eliteserien solgte billetter og ikke reelle.

Jeg tror det var rundt 2000 på kamp. Flaut. Men sånn har det blitt. Molde er nede i en publikumsmessig bølgedal.
Sånn er det i Sarpsborg også, selv om det nå begynner å ta seg opp igjen skal man tro på klubben. Alle solgte billetter rapporteres inn i publikumstallene.
I helgen var det kun 4765 på lørdagskampen, der det var ekstra arrangement med øltelt åpent fra kl 14. Det var riktignok konfirmasjonsdag for alle borgerlige konfirmanter denne dagen, men det er uansett for svakt etter min mening.

Men for Molde sin del blir det veldig synlig grunnet størrelsen på stadion. Stenge av øvre ring nå som pandemien er over kanskje gir et bedre visuelt inntrykk.
Midtukekamper gagner vel sjelden tilskuertall, særlig for lag der publikum har litt lenger reisevei enn 20-30 min t-bane eller motorvei i 120 km/t...
Korrekt

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Ziggy skrev: tor mai 12, 2022 10:19 am
Midtukekamper gagner vel sjelden tilskuertall, særlig for lag der publikum har litt lenger reisevei enn 20-30 min t-bane eller motorvei i 120 km/t...
Hvis det er slik at folk ikke setter av den ettermiddagen og kvelden til å dra på kamp, så er det faktisk interessen som er så laber.

Fotballen er bedre på TV fordi at stadion kun er halvfull, og den blir kun halvfull fordi at folk blir hjemme og ser den på TV.

Det er faktisk så få i Norge som har fotball-support som hovedinteresse at klubbene er avhengig av hype eller "mote" for å få flere enn blodfansen, de som kommer uansett, til å møte opp og støtte laget sitt hjemme og borte. Det tror jeg de fleste er innforstått med; vi er avhengige av "medgangssupportere" for å fylle stadion.

I Moldes tilfelle er mitt poeng med "protest" at bare for noen få år siden ville jeg ha sagt at andelen av Moldes tilskuere som møter opp uansett var på rundt 4000. Nå er den rundt 2000. Så jeg tok feil den gangen; en halvering av "blodfans" bare på grunn av en fislete pandemi henger ikke på greip. Forklaringen må derfor være at MFK over tid har mistet lojaliteten til halvparten av sine mest ihuga tilhengere.

Man kan bytte kone, bil, hus, jobb og kropp (til en viss grad), men aldri fotballklubb, sies det. Men det kan virke som om ca.2000 av de mest trofaste Moldepatriotene har funnet et smutthull; å kaste MFK-interessen ned i en dyp og mørk kjeller, låse døra og hive nøkkelen teller ikke som å bytte klubb.

Everenga

Legg inn av Everenga »

BiggusD skrev: tor mai 12, 2022 10:44 am

Det er faktisk så få i Norge som har fotball-support som hovedinteresse at klubbene er avhengig av hype eller "mote" for å få flere enn blodfansen, de som kommer uansett, til å møte opp og støtte laget sitt hjemme og borte. Det tror jeg de fleste er innforstått med; vi er avhengige av "medgangssupportere" for å fylle stadion.

Her treffer du innetier og det er et faktum som egentlig er en god ting for alle andre enn fotballklubbene, det handler jo i stor grad om valgmuligheter og levestandard. Glasgow og Oslo er jevnstore i befolkning (Glasgow 632K i byen, 1,03M i storbyen og 1,8M i metroområdet), (Oslo698K i by, 1,04M i storbyen og 1,6M i metroområdet.) Glasgow har altså to lag som tilsammen drar 100K på kamp siden det er marginalt med folk som går på begge. I tillegg kommer en haug med klubber i storbyområdet. I Oslo er det knall om det bikker 10K.

Her snakker vi om to vidt forskjellige kulturer der fotball i den ene er fotballen det selvfølgelige kultursentrumet som definerer hvem du henger med, hva du ellers interesserer deg for og i stor grad definerer ditt etiske og politiske syn. I den andre er det noe kult og holde på med når det er vind i seilene og man kan dra med seg noen andre man kjenner fordi det for tiden er in med fotball som hobby. Dette henger sammen med sosioøkonomisk make up av befolkningen gjennom de sist hundre år. Det er ikke så mye NFF og klubbene får gjort med det så vi er som du sier avhengig av medgangssupporterne. Det man kan få gjort noe med er å appellere til nettopp disse.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Everenga skrev: tor mai 12, 2022 12:32 pm
BiggusD skrev: tor mai 12, 2022 10:44 am

Det er faktisk så få i Norge som har fotball-support som hovedinteresse at klubbene er avhengig av hype eller "mote" for å få flere enn blodfansen, de som kommer uansett, til å møte opp og støtte laget sitt hjemme og borte. Det tror jeg de fleste er innforstått med; vi er avhengige av "medgangssupportere" for å fylle stadion.

Her treffer du innetier og det er et faktum som egentlig er en god ting for alle andre enn fotballklubbene, det handler jo i stor grad om valgmuligheter og levestandard. Glasgow og Oslo er jevnstore i befolkning (Glasgow 632K i byen, 1,03M i storbyen og 1,8M i metroområdet), (Oslo698K i by, 1,04M i storbyen og 1,6M i metroområdet.) Glasgow har altså to lag som tilsammen drar 100K på kamp siden det er marginalt med folk som går på begge. I tillegg kommer en haug med klubber i storbyområdet. I Oslo er det knall om det bikker 10K.

Her snakker vi om to vidt forskjellige kulturer der fotball i den ene er fotballen det selvfølgelige kultursentrumet som definerer hvem du henger med, hva du ellers interesserer deg for og i stor grad definerer ditt etiske og politiske syn. I den andre er det noe kult og holde på med når det er vind i seilene og man kan dra med seg noen andre man kjenner fordi det for tiden er in med fotball som hobby. Dette henger sammen med sosioøkonomisk make up av befolkningen gjennom de sist hundre år. Det er ikke så mye NFF og klubbene får gjort med det så vi er som du sier avhengig av medgangssupporterne. Det man kan få gjort noe med er å appellere til nettopp disse.
Glasgow er en ekstrem fotballby ja. Ganske sjukt at et land med mindre folk enn Norge kan ha så store klubber som drar 50k hver på stadion i snitt. Selv Edinburgh gjør det ikke dårlig på tilskuerfronten med to klubber (Hearts og Hibernian) som tar 15k-17k i snitt, og Edinburgh er mindre enn Oslo. Så skal det sies at man ikke kan forvente noe slikt veldig mange andre steder, Skottene har vel høyest tilskuersnitt i Europa, om ikke verden justert for innbyggertall.

Norge og Oslo er nok blitt for rikt. Middel- og arbeiderklassen her har høyere velstand enn de fleste andre steder, som i f. eks Skottland. Her er det ikke unormalt for en nokså vanlig familie å eie hytte, kanskje til og med båt pluss ha råd til en utenlandsferie eller to i året. Prioriteringene blir annerledes, som du/dere sier så havner fotballen litt i andre rekke for folk flest. I Glasgow har ikke folk hytte eller båt, fotballen blir midtpunktet i livet til en stor del av arbeiderklassen.

Så er ikke tilskuertallene i Norge helt elendige, vi gjør det ganske greit basert for innbyggertall men klart man ønsker noe liknende det de har i Sverige for eksempel.

Everenga

Legg inn av Everenga »

aderyn skrev: tor mai 12, 2022 1:40 pm
Norge og Oslo er nok blitt for rikt. Middel- og arbeiderklassen her har høyere velstand enn de fleste andre steder, som i f. eks Skottland. Her er det ikke unormalt for en nokså vanlig familie å eie hytte, kanskje til og med båt pluss ha råd til en utenlandsferie eller to i året. Prioriteringene blir annerledes, som du/dere sier så havner fotballen litt i andre rekke for folk flest. I Glasgow har ikke folk hytte eller båt, fotballen blir midtpunktet i livet til en stor del av arbeiderklassen.

Så er ikke tilskuertallene i Norge helt elendige, vi gjør det ganske greit basert for innbyggertall men klart man ønsker noe liknende det de har i Sverige for eksempel.
Jeg tror vi undervurderer hvor mye rikere vi er sammenlignet med svenskene og danskene. De har store urbane arbeiderklasser som utgjør publikummet til de store klubbene der. Det som finnes av urban arbeiderklasse her har sitt utspring i land som ikke har noe særlig forhold til fotball. Ikke noe galt i det, men det blir ikke mye fotballpublikum av det. Som du sier så gjør vi det omtrent så godt som man kan vente.

Jonlei

Legg inn av Jonlei »

AaFK har passert 9500 solgte billetter til 16 Mai-kampen mot Molde! Her blir det smekkfullt hus.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jonlei skrev: tor mai 12, 2022 2:39 pm AaFK har passert 9500 solgte billetter til 16 Mai-kampen mot Molde! Her blir det smekkfullt hus.
Gleder meg. Har booket bord på XL Diner etter kamp. Så uansett resultat skal jeg kose meg med en Royal Bacalao.

Det er god klippfisk å få i Molde også, men bacalao finnes det ikke tradisjon for. Mens dere hadde besøk fra Portugal i Ålesund og Kristiansund måtte vi nøye oss med nederlandske tømmerhandlere. Og pannekaker er ikke akkurat festmat 😂

Jugendstil

Legg inn av Jugendstil »

PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 2:57 pm
Jonlei skrev: tor mai 12, 2022 2:39 pm AaFK har passert 9500 solgte billetter til 16 Mai-kampen mot Molde! Her blir det smekkfullt hus.
Gleder meg. Har booket bord på XL Diner etter kamp. Så uansett resultat skal jeg kose meg med en Royal Bacalao.

Det er god klippfisk å få i Molde også, men bacalao finnes det ikke tradisjon for. Mens dere hadde besøk fra Portugal i Ålesund og Kristiansund måtte vi nøye oss med nederlandske tømmerhandlere. Og pannekaker er ikke akkurat festmat 😂
Historisk sett blir det Molde seier😞

Men gleder meg fortsatt til kamp. Selv om det blir en kjedelig tur tilbake til Molde om det blir tap😥

Men tror det blir over 10 000 på kamp🥳

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Vi er nå der at Allsvenskan har dobbelt så høyt snitt som Eliteserien. 10.000 vs 5000.
De har 5 lag som snitter over 15.000, RBK er best her hjemme med 13.000.

Det er ikke akkurat sånn at fotballen i Allsvenskan er bedre enn Eliteserien. Tvert imot, om vi ser på prestasjonene i Europa de siste årene.
Så hvorfor har det blitt kult å gå på kamp i Sverige, og hvorfor skjer ikke det samme i Eliteserien? Vi dilter da alltid etter svenskene.

chatin

Legg inn av chatin »

Sulfat skrev: tor mai 12, 2022 3:58 pm Vi er nå der at Allsvenskan har dobbelt så høyt snitt som Eliteserien. 10.000 vs 5000.
De har 5 lag som snitter over 15.000, RBK er best her hjemme med 13.000.

Det er ikke akkurat sånn at fotballen i Allsvenskan er bedre enn Eliteserien. Tvert imot, om vi ser på prestasjonene i Europa de siste årene.
Så hvorfor har det blitt kult å gå på kamp i Sverige, og hvorfor skjer ikke det samme i Eliteserien? Vi dilter da alltid etter svenskene.
Det er vel fryktelig sammensatt grunn til det. For det første bor det tross alt dobbelt så mange mennesker i Sverige enn i Norge. Og befolkningen i Sverige bor vel også vesentlig mer tettbebygd og i byer.

Det de har fått til i Stockholmsklubbene trekker jo snittet kraftig opp, den rivaliseringen og supporteroppslutningen de klubbene har er enorm. Og de har store bortefølger også som er med å trekke snittet litt opp for de andre lagene også. Både grunnet antallet de reiser med, men også fordi at det kommer mange fler hjemmesupportere på kampene til de mindre klubbene når de har f. eks Hammarby på besøk. Hvis det først er mye folk og god stemning på stadion generer det enda flere på kamp.

De tre stockholmsklubbene sammen med IFK Göteborg og Malmö er vel egentlig de eneste som kan skryte av fryktelig gode tilskuertall. Så Degerfors hadde rundt 800 på første hjemmekamp i år. Varberg, Sundsvall, Mjällby og Värnamo snitter ikke veldig høyt, det som trekker litt opp hos de er kampene mot nettopp de fem klubbene som trekker flest, da det gjerne kommer 2000 fler på kamp enn vanlig. Klubber som Häcken, Elfsborg og Norrköping har vel heller ikke veldig mye høyere snitt enn mange norske klubber.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Sulfat skrev: tor mai 12, 2022 3:58 pm Vi er nå der at Allsvenskan har dobbelt så høyt snitt som Eliteserien. 10.000 vs 5000.
De har 5 lag som snitter over 15.000, RBK er best her hjemme med 13.000.

Det er ikke akkurat sånn at fotballen i Allsvenskan er bedre enn Eliteserien. Tvert imot, om vi ser på prestasjonene i Europa de siste årene.
Så hvorfor har det blitt kult å gå på kamp i Sverige, og hvorfor skjer ikke det samme i Eliteserien? Vi dilter da alltid etter svenskene.
Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere som Norge, det har en god del å si.

Morsomme er at Eliteserien faktisk hadde høyere tilskuersnitt enn Sverige flere sesonger på 2000-tallet. I 2008 var det 9.800 pers på en gjennomsnittlig Eliteseriekamp, i Allsvenskan samme året var tallet kun på 7.800. Grunnen til at trenden har snudd og at vi ligger langt bak i dag er at Svenskene i stor grad forlot sin anglofili på starten av 2000-tallet. De pleide å være like glad i Premier League som nordmenn er i dag. Men der Svenskene snudde og det i dag er kult å holde med et Svensk lag så skjedde motsatt utvikling her. Eliteserien hadde enorm status på 2000-tallet. Bytte av TV-rettigheter hadde nok mye å si pluss at finanskrisen rammet Norge spesielt hardt i og med at norske klubber var i en knallhard satsingsperiode på denne tiden med bygging av enorme anlegg osv. Dårligere økonomi i ligaen førte til lavere nivå som kom til synet på midten av 2010-tallet med generelt lavt nivå i ligaen og på landslaget.

Grunnen til at det har vært vanskelig å bygge opp interessen igjen her har nok flere årsaker. Igjen, TV rettigheter har mye å si. Eurosport har ikke i nærheten av kundemassen som Tv2 hadde. Tv2s konstante pushing av PL på alle sine plattformer har vært med på å ødelegge, alltid PL på sportsnyhetene til Tv2, ikke like ofte stoff fra Eliteserien. I tillegg sitter vi igjen med overdimensjonerte anlegg som var bygd i en tid med langt flere folk på kamp og der potensialet så endeløst ut. Dette skaper bare en negativ forsterkende effekt i dag, ikke veldig fett å dra på Sør-Arena med 2k på kamp. Så har du også argumentet om underpresterende klubber fra de store byene. Se på Sverige nå, alle de store klubbene fra de største byene er med å kjempe helt oppe i toppen. I Norge har klubbene som skal være lokomotiver, Brann, Vålerenga og nå Rosenborg underprestert mens våre beste lag kommer fra steder med begrenset publikumsgrunnlag. Vi sliter også med en mangel på lokaloppgjør, igjen i Sverige har de en haug med hvor sentralisert landet deres er. Du har de 3 Stockholmsklubbene, flere derby i Gøteborg. Malmo - Helsingborg osv. Norge mistet en av sine to største derby når Lyn gikk ad undas. Nå har vi egentlig bare et ordentlig derby igjen. RBK - Molde litt vel langt unna hverandre selv om det er noe hat inne i bildet der. Uansett mangler de store klubbene fra de store byene(edit; typo) en naturlig lokal rival, med unntak av Vålerenga da, selv om de også gjerne skulle hatt en egen Oslo-klubb å kjempe mot også.

Så skal man understreke at det i stor grad er Stockholm som drar lasset for Svenskene publikumsmessig. Ja de har generelt bedre supporterkultur men det at Stockholm er en enormt mye større fotballby enn Oslo er hovedforskjellen på publikumssiffrene. Utenfor Stockholm ligger Svenske klubber ca der vi gjør med tanke på snitt.
Sist redigert av aderyn den tor mai 12, 2022 4:59 pm, redigert 1 gang totalt.

opplett

Legg inn av opplett »

aderyn skrev: tor mai 12, 2022 4:40 pm Uansett mangler de store klubbene fra de store ligaene en naturlig lokal rival
Hva??? Sier du at Brann - Åsane ikke er et heidundranes derby? Kan ikke tro det.

Men ja, du oppsummerer greit. I tillegg tror jeg sosiale medier har mye å si. Vi pepres fra alle kanter, og det skal mye mer innsats for å nå fram, for alle har funnet sin nisje på sosiale medier.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

aderyn skrev: tor mai 12, 2022 4:40 pm
Sulfat skrev: tor mai 12, 2022 3:58 pm Vi er nå der at Allsvenskan har dobbelt så høyt snitt som Eliteserien. 10.000 vs 5000.
De har 5 lag som snitter over 15.000, RBK er best her hjemme med 13.000.

Det er ikke akkurat sånn at fotballen i Allsvenskan er bedre enn Eliteserien. Tvert imot, om vi ser på prestasjonene i Europa de siste årene.
Så hvorfor har det blitt kult å gå på kamp i Sverige, og hvorfor skjer ikke det samme i Eliteserien? Vi dilter da alltid etter svenskene.
Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere som Norge, det har en god del å si.

Morsomme er at Eliteserien faktisk hadde høyere tilskuersnitt enn Sverige flere sesonger på 2000-tallet. I 2008 var det 9.800 pers på en gjennomsnittlig Eliteseriekamp, i Allsvenskan samme året var tallet kun på 7.800. Grunnen til at trenden har snudd og at vi ligger langt bak i dag er at Svenskene i stor grad forlot sin anglofili på starten av 2000-tallet. De pleide å være like glad i Premier League som nordmenn er i dag. Men der Svenskene snudde og det i dag er kult å holde med et Svensk lag så skjedde motsatt utvikling her. Eliteserien hadde enorm status på 2000-tallet. Bytte av TV-rettigheter hadde nok mye å si pluss at finanskrisen rammet Norge spesielt hardt i og med at norske klubber var i en knallhard satsingsperiode på denne tiden med bygging av enorme anlegg osv. Dårligere økonomi i ligaen førte til lavere nivå som kom til synet på midten av 2010-tallet med generelt lavt nivå i ligaen og på landslaget.

Grunnen til at det har vært vanskelig å bygge opp interessen igjen her har nok flere årsaker. Igjen, TV rettigheter har mye å si. Eurosport har ikke i nærheten av kundemassen som Tv2 hadde. Tv2s konstante pushing av PL på alle sine plattformer har vært med på å ødelegge, alltid PL på sportsnyhetene til Tv2, ikke like ofte stoff fra Eliteserien. I tillegg sitter vi igjen med overdimensjonerte anlegg som var bygd i en tid med langt flere folk på kamp og der potensialet så endeløst ut. Dette skaper bare en negativ forsterkende effekt i dag, ikke veldig fett å dra på Sør-Arena med 2k på kamp. Så har du også argumentet om underpresterende klubber fra de store byene. Se på Sverige nå, alle de store klubbene fra de største byene er med å kjempe helt oppe i toppen. I Norge har klubbene som skal være lokomotiver, Brann, Vålerenga og nå Rosenborg underprestert mens våre beste lag kommer fra steder med begrenset publikumsgrunnlag. Vi sliter også med en mangel på lokaloppgjør, igjen i Sverige har de en haug med hvor sentralisert landet deres er. Du har de 3 Stockholmsklubbene, flere derby i Gøteborg. Malmo - Helsingborg osv. Norge mistet en av sine to største derby når Lyn gikk ad undas. Nå har vi egentlig bare et ordentlig derby igjen. RBK - Molde litt vel langt unna hverandre selv om det er noe hat inne i bildet der. Uansett mangler de store klubbene fra de store ligaene en naturlig lokal rival, med unntak av Vålerenga da, selv om de også gjerne skulle hatt en egen Oslo-klubb å kjempe mot også.

Så skal man understreke at det i stor grad er Stockholm som drar lasset for Svenskene publikumsmessig. Ja de har generelt bedre supporterkultur men det at Stockholm er en enormt mye større fotballby enn Oslo er hovedforskjellen på publikumssiffrene. Utenfor Stockholm ligger Svenske klubber ca der vi gjør med tanke på snitt.
Klasseinnlegg.

Men dette med derby’er henger ikke bare sammen med at man holder til nært hverandre. Ser man på Spania er jo El Classico ikke mellom to lag som ligger nært hverandre. Det er mye historie og mange hendelser som kan ligge til grunn for to lags aversjon mot hverandre. Jeg har jo nevnt historiens kiving mellom Trondheim og Molde til det kjedsommelige, så det skal jeg ikke kjede dere med. Men vi kan trekke konfliktlinjene over 1000 år tilbake og regionene har aldri gått overens. Her kan man trekke inn vikingslag, erkebiskoper, danske konger og amtsmenn med mer. Jeg snakket med en trønder for en tid tilbake som kunne fortelle at han fikk høre hjemmefra at han kunne komme hjem med den jenta eller gutten han ville, men det måtte ikke være noen fra Molde. Og det er slik det er. Kompiser som har funnet seg en trønderpi mens de studerte i Trondheim ble sett rart på :)

Men som sagt, meget bra bidrag i debatten.

aderyn

Legg inn av aderyn »

PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 5:04 pm Klasseinnlegg.

Men dette med derby’er henger ikke bare sammen med at man holder til nært hverandre. Ser man på Spania er jo El Classico ikke mellom to lag som ligger nært hverandre. Det er mye historie og mange hendelser som kan ligge til grunn for to lags aversjon mot hverandre. Jeg har jo nevnt historiens kiving mellom Trondheim og Molde til det kjedsommelige, så det skal jeg ikke kjede dere med. Men vi kan trekke konfliktlinjene over 1000 år tilbake og regionene har aldri gått overens. Her kan man trekke inn vikingslag, erkebiskoper, danske konger og amtsmenn med mer. Jeg snakket med en trønder for en tid tilbake som kunne fortelle at han fikk høre hjemmefra at han kunne komme hjem med den jenta eller gutten han ville, men det måtte ikke være noen fra Molde. Og det er slik det er. Kompiser som har funnet seg en trønderpi mens de studerte i Trondheim ble sett rart på :)

Men som sagt, meget bra bidrag i debatten.
Takk for skryten. Med fare for å være for pirkete så er begrepet "derby" nokså avstandsbetinget. El Clasico regnes egentlig ikke som et derby på grunn av distansen, men heller et rivaloppgjør. Det er vel også det jeg vil kategorisere Molde - RBK som. "Derby-er" må ha en nær geografisk beliggenhet. Nå er Molde og Trondheim i ca samme del av landet så spørs hvordan du definerer "nær geografisk beliggenhet". I og med at de ligger 4 timer unna hverandre og i forskjellige fylker så er det kanskje å dra den litt langt men jeg ser argumentet. Møre og Trøndelag deler tross alt en del historie. Norge er vel et av få land der det faktisk kan passere som et slags lokaloppgjør. Et rivaloppgjør er det hvert fall. Største savnet mitt i norsk fotball er flere ordentlige lokale derby-er. Det er noe litt annet når du har en like stor klubb som deg selv i så geografisk nærhet, skaper en helt spesiell betydning og følelser for kampen. Det hjelper nok Svenskene litt at de har flere slike. Største kampen i Danmark også by far er jo Købehavnderbyet. Men ja som du sier, du kan absolutt ha rivalisering selv over lengere avstander.

Dessverre er det med distansene i Norge vanskelig å få til flere byderby-er. Brann og Rosenborg har monopol i hver sine byer og de er akkurat for små byer til å ha plass til to greit store klubber. Oslo regionen har størrelsen men som etablert lenger oppe i tråden har ikke byen samme fotballkulturen som de fleste andre europeiske storbyer dessverre.

lsklars

Legg inn av lsklars »

LSK solgt over 7500 billetter til 16 mai. Kan fort bli 10000 her, noe som også er målet.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Snart utsolgt i Bergen

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Er ikke akkurat smekkfullt i Tromsø i dag heller 😕

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Ledige seter i Stavanger også, Med serieledelse og suksess.

Opptur

Legg inn av Opptur »

Glissent på SR-Bank i dag ser jeg ;-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»