Tilskuertråd Norsk Fotball

Svar
Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Tilskuertråd Norsk Fotball

Legg inn av Korgutt »

Her kan man diskutere hvor stor kapasitet Bodø/Glimt bør ha på tribunen sin med tanke på gruppespill i Europa. Man kan også ta opp hvor full egentlig Aker Stadion er når det spilles kamp der. Samt alle andre lag i de 2 øverste divisjonene. Så får vi samlet all tilskuerdebatt i en tråd og ikke mange klubbtråder rundt om kring.
Kjør debatt.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Sa det inne på Glimt tråden men ja, Glimt bør ikke ha et eneste sete over 8.000. Skjønner ikke fascinasjonen med 10-12k der oppe. Altfor stort. Selv nå når de aldri har vært bedre er det ikke slikt at de selger ut stadion hver uke. Som regel flere tusen ledige plasser i Eliteserien. 8.000 i seg selv er også egentlig for stort for Glimt men skjønner de vil ha det pga Europa krav. Men noe større enn dette er naivt når man ser hva resten av ligaen drev med på 2000-tallet når de bygde overdimensjonerte stadioner. Bør være mye bedre å ha en som det er mulig å hvert fall være i nærheten å selge ut enn å konstant ha halve stadion tom. Dette eventyret komme ikke til å vokse inn i skyene heller. Det vil komme en dag hvor de får et tilbakefall. Tror ikke det skal mer til enn at Glimt havner utenfor pallen så er de tilbake på 3k i snitt. Da ser det rimelig stusselig ut med en kapasitet på 10-12k.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

aderyn skrev: man apr 04, 2022 1:34 pm Sa det inne på Glimt tråden men ja, Glimt bør ikke ha et eneste sete over 8.000. Skjønner ikke fascinasjonen med 10-12k der oppe. Altfor stort. Selv nå når de aldri har vært bedre er det ikke slikt at de selger ut stadion hver uke. Som regel flere tusen ledige plasser i Eliteserien. 8.000 i seg selv er også egentlig for stort for Glimt men skjønner de vil ha det pga Europa krav. Men noe større enn dette er naivt når man ser hva resten av ligaen drev med på 2000-tallet når de bygde overdimensjonerte stadioner. Bør være mye bedre å ha en som det er mulig å hvert fall være i nærheten å selge ut enn å konstant ha halve stadion tom. Dette eventyret komme ikke til å vokse inn i skyene heller. Det vil komme en dag hvor de får et tilbakefall. Tror ikke det skal mer til enn at Glimt havner utenfor pallen så er de tilbake på 3k i snitt. Da ser det rimelig stusselig ut med en kapasitet på 10-12k.
Du kan godt kalle de overdimensjonert, men flere av stadionene ble bygget fordi man ønsket europaspill jevnlig. Blant annet Molde som på det tidspunktet nærmet seg CL og klarte det året etter at stadion ble bygd.
Jeg VET det finnes mange andre tiltak som er bedre for å få fler folk på kamp.

Overrasker meg litt at norske klubber ikke ser mot utlandet for erfaringer og inspirasjon feks.

GunnarBull

Legg inn av GunnarBull »

Jeg mener - dessverre - at Aker er alt for stor, og at det utvilsomt er den viktigste årsaken til at Molde til stadighet - feilaktig - kritiseres for lite oppslutning. Bodø Glimt bør maks bygge for 8.000 seter, og det er også viktig å tenke på hvordan utformingen kan bidra til at det ikke ser glissent ut når det bare er halvfullt.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Hvis det stemmer at HamKam-Lillestrøm trakk 6500 tilskuere til Briskeby, så er jo det forsåvidt ganske bra, men området har nå fått så god infrastruktur at man kommer langt på en time. For Bodø sin del begrenser det seg, og stinn brakke med 8000 må sies å være meget bra.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Kloke ord, aderyn.

Rent økonomisk kan det hevdes at man går glipp av et inntektspotensial i enkelte "storkamper", men hvis det er slik i et par kamper i løpet av året at etterspørselen er mye større enn kapasiteten, så får man heller sette opp billettprisen i disse kampene.

Mht klubbens attraktivitet i sponsormarkedet gir det et ganske bra inntrykk å ha 5000 på en tribune som tar 8000.
5000 av 11-12000 er derimot mindre enn halvfullt, og kan gi et falskt inntrykk av at interessen rundt klubben er lavere enn den egentlig er. Ref. Molde.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Har sett bilder fra Hammarby sin serieåpning mot Helsingfors i går, det er altså et nivå som er så langt over alt i norsk fotball.

Så er riktignok Stockholm en større by enn vi har i Norge og Sverige et land med mer folk, men likevel. Helt enormt nivå.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

GunnarBull skrev: man apr 04, 2022 1:40 pm Jeg mener - dessverre - at Aker er alt for stor, og at det utvilsomt er den viktigste årsaken til at Molde til stadighet - feilaktig - kritiseres for lite oppslutning. Bodø Glimt bør maks bygge for 8.000 seter, og det er også viktig å tenke på hvordan utformingen kan bidra til at det ikke ser glissent ut når det bare er halvfullt.
Joda, jeg er ikke helt uenig, men jeg greier fint å se hvorfor den ble bygd slik i 1998. Den har også vært fullsatt flere ganger siden da, og ikke minst har en rekord på over 13000 tilskuere.

Det med kritikk er ikke stadion sin feil, det er folk sin feil som ikke evner å se gjennom sitt anti-molde-filter, evt at de ikke har kunnskap og nekter å høre på kunnskap om både nærområder, krav fra UEFA og annet av informasjon som skulle komme deres vei.

qbah

Legg inn av qbah »

GunnarBull skrev: man apr 04, 2022 1:40 pm Jeg mener - dessverre - at Aker er alt for stor, og at det utvilsomt er den viktigste årsaken til at Molde til stadighet - feilaktig - kritiseres for lite oppslutning. Bodø Glimt bør maks bygge for 8.000 seter, og det er også viktig å tenke på hvordan utformingen kan bidra til at det ikke ser glissent ut når det bare er halvfullt.

Jeg så et bilde på twitter (finner det selvsagt ikke igjen nå..) der hvor det var et bilde av den ene langsiden på Aker, selv om tilskuerantallet i seg selv var veldig lavt så gjør det at stadion er såpass stor at det nok ser enda verre enn det er der ja. Styrkeforholdet mellom ledige og opptatte seter var total knockout til seter uten en eier.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

qbah skrev: man apr 04, 2022 1:53 pm
GunnarBull skrev: man apr 04, 2022 1:40 pm Jeg mener - dessverre - at Aker er alt for stor, og at det utvilsomt er den viktigste årsaken til at Molde til stadighet - feilaktig - kritiseres for lite oppslutning. Bodø Glimt bør maks bygge for 8.000 seter, og det er også viktig å tenke på hvordan utformingen kan bidra til at det ikke ser glissent ut når det bare er halvfullt.

Jeg så et bilde på twitter (finner det selvsagt ikke igjen nå..) der hvor det var et bilde av den ene langsiden på Aker, selv om tilskuerantallet i seg selv var veldig lavt så gjør det at stadion er såpass stor at det nok ser enda verre enn det er der ja. Styrkeforholdet mellom ledige og opptatte seter var total knockout til seter uten en eier.
Hvis det er samme bilde som ligger i Glimts tråd så er det litt misvisende. Det er tatt noen minutter før kampstart og SÅ få var det tross alt ikke på kamp.

Med det været som var så kommer folk hastende i siste liten.

Villevesten

Legg inn av Villevesten »

Å snitte 80% kapasitet og heller ta et potensielt «tap» i enkeltkamper hvor en kunne solgt ut et par ganger er utrolig mye bedre enn 30% i snitt og et par fullstappa…
Så å bygge en stadion for de store opplevelsene kan fort ødelegge mer enn det gavner..
Sist redigert av Villevesten den man apr 04, 2022 2:06 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SuperGunners10 skrev: man apr 04, 2022 1:51 pm
GunnarBull skrev: man apr 04, 2022 1:40 pm Jeg mener - dessverre - at Aker er alt for stor, og at det utvilsomt er den viktigste årsaken til at Molde til stadighet - feilaktig - kritiseres for lite oppslutning. Bodø Glimt bør maks bygge for 8.000 seter, og det er også viktig å tenke på hvordan utformingen kan bidra til at det ikke ser glissent ut når det bare er halvfullt.
Joda, jeg er ikke helt uenig, men jeg greier fint å se hvorfor den ble bygd slik i 1998. Den har også vært fullsatt flere ganger siden da, og ikke minst har en rekord på over 13000 tilskuere.

Det med kritikk er ikke stadion sin feil, det er folk sin feil som ikke evner å se gjennom sitt anti-molde-filter, evt at de ikke har kunnskap og nekter å høre på kunnskap om både nærområder, krav fra UEFA og annet av informasjon som skulle komme deres vei.
Man må huske at da stadion ble bygget så var interessen for norsk fotball stigende. Og det har jo normalt sett vært 7-8000 på kampene med fullsatte kamper i derbyene. Men de siste årene har det blitt færre.

Det er en del publikumskannibalisme i M&R. Og spesielt KBKs opprykk har ført til at nesten alle som tidligere kom til Molde fra Kristiansund for å se kamp har forduftet. Men det forklarer ikke alt, der det før kom fulle busser fra Åndalsnes og øyene rundt Molde har det gått over til å bli mer privatbilbasert.

Så de som har et stykke å reise har blitt færre, vi fra Molde holder relativt sett ganske god stand. Jeg mistenker at det har med TV-sendinger å gjøre. Det er mer lettvindt og mindre tidkrevende å sette seg i godstolen. Men akk så kjedelig det er i forhold da.

MFK burde forsøkt å sette opp busser inkl kampbillett fra Otrøya, Gossen, Åndalsnes og Krifast.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Villevesten skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm Å snitte 80% kapasitet og heller ta et potensielt «tap» i enkeltkamper hvor en kunne solgt ut et par ganger er utrolig mye bedre enn 30% i snitt og et par fullstappa…
Så å bygge en stadion for de store opplevelsene kan fort ødelegge mer enn det gavner..
Nå er det vel ingen som er i nærheten av så lave tall som 30% belegg i snitt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Etter hva jeg så fra de ulike kampene, så synes jeg det er på tide at folk får øynene opp for eliteserien igjen i mye større grad.
Det var mye trøkk, fart og guts men også en del antydninger til bra spill synes jeg.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Villevesten skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm Å snitte 80% kapasitet og heller ta et potensielt «tap» i enkeltkamper hvor en kunne solgt ut et par ganger er utrolig mye bedre enn 30% i snitt og et par fullstappa…
Så å bygge en stadion for de store opplevelsene kan fort ødelegge mer enn det gavner..
Igjen så må jeg presisere at UEFA stiller visse krav til størrelse.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg så forresten en på Twitter som meldte at MFK deler ut gratisbilletter. Vedkommende må gjerne si fra til meg hvor de billettene deles ut. For jeg sparer gjerne kronene på sesongkortet mitt om mulig :)

Det eneste jeg kan komme på er at de gir gratis inngang til barnespillere i alle breddeklubber en kamp i løpet av sesongen. Men der er jeg litt for gammel må jeg innrømme.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Henningsen skrev: man apr 04, 2022 2:08 pm Etter hva jeg så fra de ulike kampene, så synes jeg det er på tide at folk får øynene opp for eliteserien igjen i mye større grad.
Det var mye trøkk, fart og guts men også en del antydninger til bra spill synes jeg.
Eirik Haugan i Molde har vært i Allsvenskan en periode. Han ble overrasket over at nivået i Eliteserien var så mye høyere. Bedre ferdigheter, dårligere tid med ball og en langt heftigere treningshverdag.

Så det er ingen tvil om at Eliteserien er bedre enn sitt rykte. Det ser vi jo i Europa også. Med to norske lag som leverer sterkt to sesonger på rad. Nå gjelder det bare at vi presterer samtidig noen år slik at vi inntar topp 15 i Europa.

Så folk må fremsnakke serien og ikke drive å rakke ned på den. Urettferdig nedrakking blir det i allefall ikke flere tilskuere av.

aderyn

Legg inn av aderyn »

SuperGunners10 skrev: man apr 04, 2022 2:08 pm
Villevesten skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm Å snitte 80% kapasitet og heller ta et potensielt «tap» i enkeltkamper hvor en kunne solgt ut et par ganger er utrolig mye bedre enn 30% i snitt og et par fullstappa…
Så å bygge en stadion for de store opplevelsene kan fort ødelegge mer enn det gavner..
Igjen så må jeg presisere at UEFA stiller visse krav til størrelse.
UEFA stiller bare krav til 8.000 sitteplasser i alle sine turneringer. Derfor er det null vits for Glimt å bygge noe større enn dette når de så å si aldri kommer til å selge 8.000 billetter. Dette ville bare potensiell skjedd mot en eller annen storklubb i en Europeisk turnering et par ganger hvert skuddår. Men det er ikke dette man bør bygge stadion etter. Stadion bør dimensjoneres etter Eliteseriesnittet. Det er det som er hverdagen. At man kanskje klarer å selge ut stadion noen ganger er bare positivt og er med på å skape større interesse. Skjønner ikke ideen om at man absolutt skal forsikre seg om at det er plass til alle i hver eneste match. At stadioner selges ut er det beste som kan skje. Bidrar til "billettangst" blant supportere og man kjøper tidligere for å vite at man kommer inn. Når man alltid vet man komme inn på stadion er det ikke samme presset for supportere at de må skaffe seg billett så tidlig som mulig.

Se på Borussia Dortmund. De fyller stadion sin på 80k hver uke og har over 50k i venteliste for sesongkort. Ikke akkurat sånn at de stresser ræva av seg for å få så mange som mulig inn. Det at det blir litt eksklusivitet for å få tak i billetter til toppkampene er bare bra selv om man kanskje mister små inntekter i form av billetter man kunne solgt med uendelig kapasitet.
Sist redigert av aderyn den man apr 04, 2022 2:21 pm, redigert 1 gang totalt.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

aderyn skrev: man apr 04, 2022 2:16 pm
SuperGunners10 skrev: man apr 04, 2022 2:08 pm
Villevesten skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm Å snitte 80% kapasitet og heller ta et potensielt «tap» i enkeltkamper hvor en kunne solgt ut et par ganger er utrolig mye bedre enn 30% i snitt og et par fullstappa…
Så å bygge en stadion for de store opplevelsene kan fort ødelegge mer enn det gavner..
Igjen så må jeg presisere at UEFA stiller visse krav til størrelse.
UEFA stiller bare krav til 8.000 sitteplasser i alle sine turneringer. Derfor er det null vits for Glimt å bygge noe større enn dette når de så å si aldri kommer til å selge 8.000 billetter. Dette ville bare potensiell skjedd mot en eller annen storklubb i en Europeisk turnering et par ganger hvert skuddår. Men det er ikke dette man bør bygge stadion etter. Stadion bør dimensjoneres etter Eliteseriesnittet. Det er det som er hverdagen. At man kanskje klarer å selge ut stadion noen ganger er bare positivt og er med på å skape større interesse.
Helt klart, men jeg mener man ikke bør gå for 8000, men kanskje rundt 10000 for å utnytte potensialet og en forhåpentligvis økning i publikum. Bodø er også en såpass stor by som bør ha potensiale for det i de største kampene.

Villevesten

Legg inn av Villevesten »

SuperGunners10 skrev: man apr 04, 2022 2:08 pm
Villevesten skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm Å snitte 80% kapasitet og heller ta et potensielt «tap» i enkeltkamper hvor en kunne solgt ut et par ganger er utrolig mye bedre enn 30% i snitt og et par fullstappa…
Så å bygge en stadion for de store opplevelsene kan fort ødelegge mer enn det gavner..
Igjen så må jeg presisere at UEFA stiller visse krav til størrelse.
Så kan jeg presisere at dette ikke hadde noe med uefa etc å gjøre. Selvfølgelig må en også ta slike hensyn, men om du tenker B/G spesifikt bør de vel da legge seg opp mot minimum på 8000 og ikke gå for 10-12000 bare fordi…

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Villevesten skrev: man apr 04, 2022 2:20 pm
SuperGunners10 skrev: man apr 04, 2022 2:08 pm
Villevesten skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm Å snitte 80% kapasitet og heller ta et potensielt «tap» i enkeltkamper hvor en kunne solgt ut et par ganger er utrolig mye bedre enn 30% i snitt og et par fullstappa…
Så å bygge en stadion for de store opplevelsene kan fort ødelegge mer enn det gavner..
Igjen så må jeg presisere at UEFA stiller visse krav til størrelse.
Så kan jeg presisere at dette ikke hadde noe med uefa etc å gjøre. Selvfølgelig må en også ta slike hensyn, men om du tenker B/G spesifikt bør de vel da legge seg opp mot minimum på 8000 og ikke gå for 10-12000 bare fordi…
Svarte på dette i forrige innlegg, og helt enig med deg. 10000 høres ut som et toppunkt,

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Etter hva jeg så fra de ulike kampene, så synes jeg det er på tide at folk får øynene opp for eliteserien igjen i mye større grad.
Det var mye trøkk, fart og guts men også en del antydninger til bra spill synes jeg.

aderyn

Legg inn av aderyn »

SuperGunners10 skrev: man apr 04, 2022 2:20 pm
aderyn skrev: man apr 04, 2022 2:16 pm
SuperGunners10 skrev: man apr 04, 2022 2:08 pm

Igjen så må jeg presisere at UEFA stiller visse krav til størrelse.
UEFA stiller bare krav til 8.000 sitteplasser i alle sine turneringer. Derfor er det null vits for Glimt å bygge noe større enn dette når de så å si aldri kommer til å selge 8.000 billetter. Dette ville bare potensiell skjedd mot en eller annen storklubb i en Europeisk turnering et par ganger hvert skuddår. Men det er ikke dette man bør bygge stadion etter. Stadion bør dimensjoneres etter Eliteseriesnittet. Det er det som er hverdagen. At man kanskje klarer å selge ut stadion noen ganger er bare positivt og er med på å skape større interesse.
Helt klart, men jeg mener man ikke bør gå for 8000, men kanskje rundt 10000 for å utnytte potensialet og en forhåpentligvis økning i publikum. Bodø er også en såpass stor by som bør ha potensiale for det i de største kampene.
Det er absolutt ingenting som tilsier at Glimt eller Bodø som by har potensial til å regelmessig selge ut 10.000 billetter. Man kan håpe og tro så mye man vil men det skjer ikke, urealistisk. Selv så ellevilt gode de er så snitter de nå ca 5.000 i Eliteserien, kanskje litt under. For Glimt er det umulig å bli mer dominante enn de har vært de siste 2 årene, så ting kan egentlig bare gå nedover, og fortsatt hadde de knapt klart en halvfull stadion om den hadde 10k plasser. Det å bygge store stadioner i seg selv betyr ikke at massevis av folk automatisk strømmer til. Det handler om å bygge supporterkultur, der folk har lyst til å komme på kamp. Skal man få til dette er sannsynligvis mindre stadioner bedre enn større. Fordi det blir større kamp om plassene på en stadion med 8.000 billetter. Det betyr at folk kjøper billett tidligere pga FOMO og at stemningen også blir bedre om det er færre tomme seter. Disse to faktorene bidrar til større interesse for å få tak i billett. Har man en stadion man vet man aldri selger ut så driter folk i å kjøpe billett tidlig så de forplikter seg ikke til å dra på kamp i like stor grad. Kan man velge 2 timer før kampstart om man skal kjøpe billett fordi været er ræva så har man plutselig færre folk på kamp enn om man hadde en mindre stadion der man må kjøpe billett tidlig og dermed forplikter seg. Start derfor heller men en mindre stadion og fokuser på å selge ut denne, hvis de mot formodning skulle selge ut Aspmyra hver uke på et senere tidspunkt, kunne man alltids utvide stadion ved behov, om det legges til rette for det. Men akkurat per nå er 8.000 mer enn stort nok, og det kommer til å være også i nærmeste fremtid.
Sist redigert av aderyn den man apr 04, 2022 2:37 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

PapaSmurf skrev: man apr 04, 2022 2:10 pm Jeg så forresten en på Twitter som meldte at MFK deler ut gratisbilletter. Vedkommende må gjerne si fra til meg hvor de billettene deles ut. For jeg sparer gjerne kronene på sesongkortet mitt om mulig :)

Det eneste jeg kan komme på er at de gir gratis inngang til barnespillere i alle breddeklubber en kamp i løpet av sesongen. Men der er jeg litt for gammel må jeg innrømme.
Slike folk som sprer direkte løgner på Twitter og andre sosiale medier nøler jeg ikke med å kalle trollpakk.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

aderyn skrev: man apr 04, 2022 2:35 pm
SuperGunners10 skrev: man apr 04, 2022 2:20 pm
aderyn skrev: man apr 04, 2022 2:16 pm

UEFA stiller bare krav til 8.000 sitteplasser i alle sine turneringer. Derfor er det null vits for Glimt å bygge noe større enn dette når de så å si aldri kommer til å selge 8.000 billetter. Dette ville bare potensiell skjedd mot en eller annen storklubb i en Europeisk turnering et par ganger hvert skuddår. Men det er ikke dette man bør bygge stadion etter. Stadion bør dimensjoneres etter Eliteseriesnittet. Det er det som er hverdagen. At man kanskje klarer å selge ut stadion noen ganger er bare positivt og er med på å skape større interesse.
Helt klart, men jeg mener man ikke bør gå for 8000, men kanskje rundt 10000 for å utnytte potensialet og en forhåpentligvis økning i publikum. Bodø er også en såpass stor by som bør ha potensiale for det i de største kampene.
Det er absolutt ingenting som tilsier at Glimt eller Bodø som by har potensial til å regelmessig selge ut 10.000 billetter. Man kan håpe og tro så mye man vil men det skjer ikke, urealistisk. Selv så ellevilt gode de er så snitter de nå ca 5.000 i Eliteserien, kanskje litt under. For Glimt er det umulig å bli mer dominante enn de har vært de siste 2 årene, så ting kan egentlig bare gå nedover, og fortsatt hadde de knapt klart en halvfull stadion om den hadde 10k plasser. Det å bygge store stadioner i seg selv betyr ikke at massevis av folk automatisk strømmer til. Det handler om å bygge supporterkultur, der folk har lyst til å komme på kamp. Skal man få til dette er sannsynligvis mindre stadioner bedre enn større. Fordi det blir større kamp om plassene på en stadion med 8.000 billetter. Det betyr at folk kjøper billett tidligere pga FOMO og at stemningen også blir bedre om det er færre tomme seter. Disse to faktorene bidrar til større interesse for å få tak i billett. Har man en stadion man vet man aldri selger ut så driter folk i å kjøpe billett tidlig så de forplikter seg ikke til å dra på kamp i like stor grad. Kan man velge 2 timer før kampstart om man skal kjøpe billett fordi været er ræva så har man plutselig færre folk på kamp enn om man hadde en mindre stadion der man må kjøpe billett tidlig og dermed forplikter seg.
Gode poenger det.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Skal man ha mere folk på kamp så må det gjøres en innsats landet rundt og fra NFF/NTF og rettighetshavere. Skape blest rundt kampene, og få kamptidspunkter tidliger på dagen. Bruke hele helgen, også fredag. Skulle gjere ha sett kamper 18-20 på fredag. 14-16-18-20 på Lørdag og 14-16-18 på søndag og droppe senkamper på søndag som ikke funker så bra for publikum.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

JonSnow skrev: man apr 04, 2022 3:44 pm Skal man ha mere folk på kamp så må det gjøres en innsats landet rundt og fra NFF/NTF og rettighetshavere. Skape blest rundt kampene, og få kamptidspunkter tidliger på dagen. Bruke hele helgen, også fredag. Skulle gjere ha sett kamper 18-20 på fredag. 14-16-18-20 på Lørdag og 14-16-18 på søndag og droppe senkamper på søndag som ikke funker så bra for publikum.
Ikke enig i fredagskamp. Men kamptidspunktene på Lørdag og Søndag er jeg helt enig i at vi må endre. Jeg tror nok det er best å ha en hovedrunde bestående av minst fem kamper uansett. Kanskje er et fint tidspunkt for den Lørdag eller Søndag klokken 16 eller 17? Jeg mener vi skal drite i PL og alt annet og faktisk si at norsk fotball er verdt å gå på stadion for, istedenfor å legge oss på rygg for utenlandske ligaer.

Jeg ser jo at det synspunktet blir vanskelig å få gjennom, men kamper Lørdag/Søndag, med en tidligkamp før hovedrunden en av dagene og aldri kamp senere enn kampstart 18 tror jeg kunne gjort mye.

Igjen så ønsker jeg at man ser mot andre ligaer og finner inspirasjon, og ikke problemer.

Seeberik

Legg inn av Seeberik »

Nå vil vel bedre fasiliteter hjelpe på oppmøte da, når vi snakker om Glimt. Aspmyra er værutsatt og er langt forbi sin beste alder, så det er klart at en toppmoderne stadion som tåler all slags vær vil kunne føre til en økning. Men det blir allikevel synsing og det er vanskelig å si hvor mye det har å si, men jeg tenker det er lurt å ha det i bakhodet når man trekker frem tilskuertall for Glimt på Aspmyra.

Visa

Legg inn av Visa »

Jeg syns NFF bør koste på norsk fotball en studie i psykologisk design. Hvis man kan designe tribunene til å virke mer velkommen eller full selv når de er tom kan dette ha en positiv effekt psykologisk.

Et eksempel på dette kan være varierende farger på seter for å illustrere personer på tribunen.
Bilde

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Seeberik skrev: man apr 04, 2022 3:54 pm Nå vil vel bedre fasiliteter hjelpe på oppmøte da, når vi snakker om Glimt. Aspmyra er værutsatt og er langt forbi sin beste alder, så det er klart at en toppmoderne stadion som tåler all slags vær vil kunne føre til en økning. Men det blir allikevel synsing og det er vanskelig å si hvor mye det har å si, men jeg tenker det er lurt å ha det i bakhodet når man trekker frem tilskuertall for Glimt på Aspmyra.
Infrastruktøren og adkomst til Aspmyra er også med å gjøre det mer krevende og mindre forlokkende å dra på Aspmyra, enn tilfelle vil være på en ny stadion.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»