Putte arv i aksjefond?

Svar
SNIPERN

Putte arv i aksjefond?

Legg inn av SNIPERN »

Har fått noen hundretusen i arv som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til akkurat nå. Så tenkte å spare de.
Bankrenten er vel ikke så voldsom god for tiden så lurer på om det hadde vært smart å satt de i aksjefond.
Hva tenker dere?

TWU

Legg inn av TWU »

Tenker det høres lurt ut. Fond gir bedre avkastning enn bankinnskudd om dagen. Men forhør deg/undersøk hvilket fond du ønsker å velge.

Jeg er ikke investor eller rådgiver på sånt, så andre får evt skyte inn om de har noe. Banken har også folk som er inne på sånt.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Først og fremst: Hva vil du selv? Og hvor stor risiko er du villig til å ta?

En strategi kan jo være å dele opp pengene. Avhengig av risiko-profilen du ser for deg kan du sette noe i fond, noe i aksjer og evnt noe i kryptovaluta.

Som tommelfingerregel kan du ha at jo høy risiko = potensielt høy profitt og lav risiko = potensielt lav profitt.

Om du setter de i fond vil jeg anbefale å sette de i indeksfond. Forvaltningsfond har ofte et forvaltningshonorar som er med på å spise opp overskuddet, og man kommer bedre ut av det med indeksfond over tid. Dagens Næringsliv har belyst dette i noen interessant artikler om du vil lese mer om temaet.

Når det kommer til aksjer kan det være greit å velge seg noen trygge aksjer som også utbetaler utbytte, og så kanskje krydre det litt med noen litt mer usikre kort som kan gi god avkastning. Det finnes masser av grupper på facebook, og forum som feks på hegnar.no der du kan lese om og finne aksjer. Ha i allikevel i bakhodet at de fleste som anbefaler aksjer der gjør det med en baktanke, så finn gjerne heller et selskap du liker og kan stå inne for å investere i.

Til sist ville jeg nok også satt en liten slant i kryptovaluta. Selv om risikoen er høy i at krypto tidvis har vært ekstremt volatilt (det går mye opp og ned), så er den potensielle oppsiden enormt stor, og det å sette en liten sum man uansett har råd til å tape på noe som kan gi kjempegevinst om det går inn, tenker jeg kan forsvares. Men les deg gjerne opp på krypto på forhånd, og ikke forvent å bli rik over natten.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

palimpsest skrev: man jul 26, 2021 10:15 pm Om du setter de i fond vil jeg anbefale å sette de i indeksfond. Forvaltningsfond har ofte et forvaltningshonorar som er med på å spise opp overskuddet, og man kommer bedre ut av det med indeksfond over tid. Dagens Næringsliv har belyst dette i noen interessant artikler om du vil lese mer om temaet.
Støtter dette. Selv har jeg noen kroner i KLPs indeksfond, de har flere slik at du selv kan velge hva slags profil du ønsker.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»