Guds kongstanke i virksomhet.

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Guds kongstanke i virksomhet.

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

I mine to foregående artikler, GUDS KONGSTANKE, og Det nye bud; GUDS KONGSTANKE, i den nye pakt, har jeg redegjort for hva Jesu nye bud består av i henholdsvis til den nye pakt. Jeg er overbevist om at verden ennå ikke har sett betydningen av disse to nyvinningene i kristendommen og jødedommens teologiske landskap. I denne tredje artikkelen, GUDS KONGSTANKE i virksomhet, vil jeg gjøre rede for hvilke forandringer som må til innen den kristne og den jødiske liturgi for at disse nye oppdagelsene skal evne og forene de moralske og etiske levereglene innen disse to religionene, for til slutt å smelte dem sammen til EN religion.
Tiden er nå inne for at kristne og jøder skal innse at det nye bud i kristendommen er oppfyllelsen av den nye pakt i jødedommen og at dette er det felles bånd som skal til for å knytte disse to religionene sammen. Kun en felles forståelse av dette og kun en felles liturgi som utøver og anerkjenner at det nye bud er Guds kongstanke i den nye pakt vil kunne vise vei til en felles anerkjennelse av hverandres, at deres moralske og etiske livsførsel er bygget på samme grunnvoll og først da vil de kristne anerkjenne jødenes førstefødselsrett til det nye bud.
Når det samme lys går opp for jødene, som det lys som gikk opp for de jødiske disiplene da de skjønte i pinsen at det de nettopp hadde vært vitne til, ved Jesu frivillige gang til korset, var fødselen til fornyelsen av den gamle pakt som deres Gud hadde lovet skulle gis dem i de siste dager. Da vil jødene anerkjenne Jesus som deres egen profet som viste dem at den nye pakt framstår i lyset av det nye bud som sier; du skal elske din neste høyere enn deg selv. Kristendommen og Jødedommen vil fornyes og forenes under dette nye budet, for dette perfekte budet overstiger de uperfekte ti bud og kjærlighetsbudet.
Påsken og Pinsen vil således bli likestilt i begge religionene.
For kristendommens del skal den rådende oppfatning av at oppstandelsen i påsken utgjør kristendommens fødsel og at kristendommen ikke er noe verdt uten den, fravikes til fordel for feiringen av Jesu frivillige gang til døden på korset for å vise veien til det nye bud. For hva er nytt med Jesu fysiske oppstandelse? Har vi ikke fra tidenes morgen hørt beretninger om spøkelser som i fysisk rustning viser seg for de levende? Og den rådende oppfatning av at det skjedde en mystisk og ubegripelig hendelse når Den hellige ånd viste seg som en ildtunge på disiplenes hoder, fravikes til fordel for at det gikk et lys opp for dem under pinsefeiringen, da de skjønte at Den hellige ånd er Den hellige tanke at du skal elske din neste høyere enn deg selv, og at budet må ses i lys av den nye pakt. ”Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven og profetene. Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.”
Og for jødedommens del skal den rådende oppfatning av at påsken bare handler om utfrielsen fra slaveriet i Egypt, fravikes til fordel for feiringen av Herrens ord til dem gjennom profeten Jeremias, at han vil opprette en ny pakt med dem i den siste tid, etter å ha utfridd dem fra alle verdens hjørner og hentet dem tilbake til Israel. Og den rådende oppfatning av at pinsefeiringen bare dreier seg pakten som inngås med Herren ved overleveringen av de ti bud på Sinai, skal fravikestil fordel for Herrens lovnad til dem om den nye pakt. ”Dager kommer, sier Herren, da jeg vil opprette en ny pakt med Israels hus og med Judas hus. Den skal ikke være som den pakten jeg opprettet med deres fedre på den dagen da jeg tok dem ved hånden og førte dem ut av landet Egypt.”
Jeg tror bestemt at Jesus gjerning på denne jord ene og alene bestod av å innvie menneskeheten i Guds kongstanke; at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Alt det andre, som står skrevet om ham i evangeliene, er bisetninger til denne nye tanken. Dette budet overstiger alle tidligere bud gitt til mennesket før Jesu tid.
I det følgende vil jeg redegjøre for hvordan Guds kongstanke vil fungere i virksomhet for både kristne og jøder.
En ny liturgi skal innføres med et nytt sakrament. Dette sakrament vil bli virksom i en ny dåp, en barnedåp som gis til all verdens foreldre og som gjør familien til det nye presteskap og hjemmet til den nye kirke.
Dåpen bærer navnet, Fullmånedåpen, og i den skal det døpes i strømmer av levende vann i Den hellige tanke, med et ildfullt dåpsløfte, som setter hjertet i brann. Foreldre skal forkynne det hellige dåpsløftet ved barnets første påskefullmåne og avgi løftet under hver fullmåne, tolv ganger i året til barnet er fylt tolv år. Dette skal gjøres til et minne om Israels tolv stammer og Jesu tolv disipler, som sammen avgir navn til de tolv fullmåner.
¤ Jupe ¤ Ruan ¤ Gaja ¤ Asjo ¤ Nafi ¤ Maba ¤ Sito ¤ Lema ¤ Isja ¤ Seta ¤ Josi ¤ Beju ¤
Dåpsløftet.
-I strømmer av levende vann døper jeg deg i Guds navn og lover å oppdra deg uten fysisk eller psykisk avstraffelse, å lære deg å gi mer til din neste enn til deg selv og å gi deg ubetinget kjærlighet.-

Fullmånen er perlen og dåpen er porten til Paradis.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: fre apr 08, 2022 12:11 pm I mine to foregående artikler, GUDS KONGSTANKE, og Det nye bud; GUDS KONGSTANKE, i den nye pakt, har jeg redegjort for hva Jesu nye bud består av i henholdsvis til den nye pakt. Jeg er overbevist om at verden ennå ikke har sett betydningen av disse to nyvinningene i kristendommen og jødedommens teologiske landskap. I denne tredje artikkelen, GUDS KONGSTANKE i virksomhet, vil jeg gjøre rede for hvilke forandringer som må til innen den kristne og den jødiske liturgi for at disse nye oppdagelsene skal evne og forene de moralske og etiske levereglene innen disse to religionene, for til slutt å smelte dem sammen til EN religion.
Får du noe respons?

Salme 38:14-15

"14 Men jeg er lik en døv, jeg hører ikke,
jeg er lik en stum som ikke åpner munnen.

15 Jeg er lik en mann som ikke hører
og ikke har svar i sin munn."

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Jødedommen er som Jehovas. De er de få utvalgte.Å tro på at man skal elske andre mer enn seg selv er en syk tanke, litt selvutslettende. Altså er det vås. Man må like seg selv og ha integritet. Gode foreldre gir barna trygghet og selvforståelse.De 3 semtiske religionene vil ikke bli enige om Gud og profetene.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frode57 skrev: fre apr 22, 2022 10:49 pm Å tro på at man skal elske andre mer enn seg selv er en syk tanke, litt selvutslettende. Altså er det vås. Man må like seg selv og ha integritet. Gode foreldre gir barna trygghet og selvforståelse.
Hvis du setter meg høyere enn deg selv, og jeg deg høyere enn meg selv - så genererer det nettopp den ønskede vekselvirkningen.
Selvsagt kan man like seg selv likevel og ha full integritet.
Dette handler om en holdning som genererer handlinger som er positive.
Det - er poenget, om dog en smule vanskelig i praksis for å si det mildt.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: lør apr 23, 2022 7:53 am
Frode57 skrev: fre apr 22, 2022 10:49 pm Å tro på at man skal elske andre mer enn seg selv er en syk tanke, litt selvutslettende. Altså er det vås. Man må like seg selv og ha integritet. Gode foreldre gir barna trygghet og selvforståelse.
Hvis du setter meg høyere enn deg selv, og jeg deg høyere enn meg selv - så genererer det nettopp den ønskede vekselvirkningen.
Selvsagt kan man like seg selv likevel og ha full integritet.
Dette handler om en holdning som genererer handlinger som er positive.
Det - er poenget, om dog en smule vanskelig i praksis for å si det mildt.







Takker for den, return, for jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Jeg avslutter i disse dager en avhandling hvor jeg forklarer og analyserer denne Gudsrikets kongstanke at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Der tar jeg for meg de fire evangeliene og omskriver Guds rike til Guds kongstanke og det er forbausende å se hvordan mysteriene blir avdekket gjennom den metoden. Blant annet blir Jesu litt kryptiske ord om at Guds rike er usynlig og inni oss endelig forstått ved at Guds rike er en Guds kongstanke, et bud, altså en apokalypse.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: tir apr 26, 2022 7:22 am Blant annet blir Jesu litt kryptiske ord om at Guds rike er usynlig og inni oss endelig forstått ved at Guds rike er en Guds kongstanke, et bud, altså en apokalypse.
Jesus sa nok aldri at Guds Rike var - inneni.
Som skribent vet du at språket overbringer en tanke, en beskjed.
På norsk sier vi: du eller dere, om det er entall eller flertall, samme på andre språk.
På engelsk het det: you.
Derfor vil en del oversettelser til engelsk skille mellom: you (du), YOU (dere).

Her kan du se hvorfor *inneni* er meget tvilsomt.
viewtopic.php?p=554225&hilit=inneni#p554225

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Hvorfor var Jesus så sikker på at Guds rike nå var kommet nær, og hva begrunnet han det med? Var det fordi han visste at det første og det største budet som Gud gav israelittene i opprettelsen av pakten var at de skulle elske Herren, sin Gud, av hele sitt hjerte og av all sin makt, og derav lære å elske sin Gud høyere enn seg selv? Og var det fordi han visste at jødene fra paktens innstiftelse (de ti bud) og inntil hans tid hadde praktisert ofring i alle slags varianter i godt over tusen år, at offertanken nå var ”gått i blodet” på folket og at de nå var rede til å ta imot Guds intensjon med pakten, å gjennomsyre offertanken i folkets sjel, slik at de med tiden ville kunne ta innover seg kongstanken og bli i stand til å makte å leve opp til en slik vanskelig leveregel, å elske sin neste høyere enn seg selv? Jeg tror Jesus, som Guds utsendte, forstod det og derfor sa han at Guds rike (les: kongstanke) var å sammenlikne med en surdeig (ofring) som en kvinne som tok å la inn i tre mål mel (folket), så det hele deigen (folket) til slutt var gjennomsyret (av offertanken). (Luk.13:18)
Men denne forståelsen hans kom i konflikt med den endetidstolkning som fariseerne hadde, om at Guds rike ikke ville komme gradvis, men straks skulle bli åpenbart. Dette fordi jødene mente at Guds rike måtte forstås som et fysisk kongedømme, mens Jesus mente at Guds rike måtte forstås kun som en tanke i et bud, altså en totalt forskjellig oppfatning enn jødenes. Fariseerne spurte ham derfor ut om Gudsrikets komme, og da svarte han dem at Guds rike ville være av usynlig karakter fordi Guds rike er en tanke i menneskets sinn, slik Gud, Herren, hadde formidlet gjennom profeten Jeremias, at loven skulle skrives inn i menneskets sinn og hjerte. ”Guds rike kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene. Heller ikke skal de si: Se her eller der er det. For å se, Guds rike er inni dere.” (Luk. 17:21) Noe mer tydelig enn at Guds rike var en tanke og ikke et fysisk kongedømme kunne det neppe sies.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mai 03, 2022 8:57 am ”Guds rike kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene. Heller ikke skal de si: Se her eller der er det. For å se, Guds rike er inni dere.” (Luk. 17:21) Noe mer tydelig enn at Guds rike var en tanke og ikke et fysisk kongedømme kunne det neppe sies.
Hvem er publikum her?
Jo, fariseerne.
Jødene ventet på en konge som skal kaste ut okkupantene.
Vers 20 betyr at de ikke kunne skulle vente på et resultat av politiske omveltninger eller noe i den duren.
Vers 21 sier at 'Guds rike er iblant dere' (ikke inni som vist i min lenke).
Det betyr at han sier at han selv, Jesus, er episenteret i dette riket.
Han sier også like etterpå at han vil bli forkastet av de samme som ropte på en konge som skulle frigjøre dem der.

Du kan også se min tråd her om Jesu to grupper av sauer.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: tir mai 03, 2022 12:30 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir mai 03, 2022 8:57 am ”Guds rike kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene. Heller ikke skal de si: Se her eller der er det. For å se, Guds rike er inni dere.” (Luk. 17:21) Noe mer tydelig enn at Guds rike var en tanke og ikke et fysisk kongedømme kunne det neppe sies.
Hvem er publikum her?
Jo, fariseerne.
Jødene ventet på en konge som skal kaste ut okkupantene.
Vers 20 betyr at de ikke kunne skulle vente på et resultat av politiske omveltninger eller noe i den duren.
Vers 21 sier at 'Guds rike er iblant dere' (ikke inni som vist i min lenke).
Det betyr at han sier at han selv, Jesus, er episenteret i dette riket.
Han sier også like etterpå at han vil bli forkastet av de samme som ropte på en konge som skulle frigjøre dem der.

Du kan også se min tråd her om Jesu to grupper av sauer.






Det spiller mindre rolle om Jesus sa at Gudsriket var midt i blant den eller om han sa at Guds rike var inni dem. Poenget er nemlig at hvis han oppfattet Guds rike som en Guds kongstanke, så forstår man bedre hvorfor han snakker om en usynlighet som bare finnes i menneskenes sinn, altså iblant menneskene eller inni dem.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mai 03, 2022 4:24 pm Det spiller mindre rolle om Jesus sa at Gudsriket var midt i blant den eller om han sa at Guds rike var inni dem. Poenget er nemlig at hvis han oppfattet Guds rike som en Guds kongstanke, så forstår man bedre hvorfor han snakker om en usynlighet som bare finnes i menneskenes sinn, altså iblant menneskene eller inni dem.
Kongstanken din er den ekstreme godheten du snakker om.
Det er fint.
Jesaja 11:9 sier hva som er nøkkelen til dette, sitat:
"Ingen skal skade eller ødelegge noe
på hele mitt hellige fjell.
For landet er fylt av kjennskap til Herren
slik vannet dekker havbunnen."


Så nøkkelen er alt: kunnskap om Herren, altså en kunnskap som betyr at man vet hva guds vilje er - og følger det.

2.tim 4:1 sier:
"Så sant som han kommer og oppretter sitt rike, pålegger jeg deg for Guds og Jesu Kristi ansikt, han som skal dømme levende og døde: "
Så Guds Rike skal opprettes, og dette er sagt senere enn Lukas 17:21...

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Kongstanken din er den ekstreme godheten du snakker om, skriver du til meg, return, og jeg takker for det, men kongstanken er ikke min, men Jesus sin, som kan bli alles om vi tør kaste oss ut i verden som sauer blant ulver.

Etter å ha vandret i en førti års lang ørken av grubling over livet og dødens mysterium, det ondes problem og spørsmålet om Guds allmektighet/avmektighet, har jeg kommet til en konklusjon i en løsning jeg best kan anskueliggjøre i ett enkelt Jesu utsagn hos Lukas 4:43, hvor Jesus sier at han var utsendt til å forkynne evangeliet om Guds rike. Her fant jeg nøkkelordene som førte til min hellige overbevisning om at Jesus gjerning på denne jord ene og alene bestod av å forkynne for menneskeheten evangeliet om Guds kongstanke, at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Alt det andre som står skrevet om ham i evangeliene, blir bisetninger til denne nye tanken, som formet i et nytt bud overstiger alle bud gitt til mennesket før Jesu tid, og hvis det får fotfeste i menneskets tro og fullt og helt blir forstått håper jeg at det innleder en ny tid i menneskehetens religiøse og filosofiske historie og som jeg vil gi navnet; Agapetiden eller Den ubetingete kjærlighets tidsalder.
I jødedommens religiøse historie hadde dette Guds nye budskap vært skjult, til det nå åpenbarte seg gjennom Jesus som en ny tanke, et nytt bud, og det var det første Jesus forkynte da han begynte sin gjerning i Galilea. ”Tiden er inne, Guds rike er nær, vend om og tro på budskapet.” (Mark.1:15) Dernest begynte han å samle sine tolv disipler som han så sendte ut til folket for å forkynne det gode budskap. Det var viktig for ham å påpeke at folket de forkynte det nye budet til skulle se at misjonærene selv levde opp til budet, for han påla dem at de ikke skulle ta med seg annet enn en stav på veien – ikke brød, ikke skreppe, ikke kobberpenger i beltet. De skulle ha sko på føttene, men ikke ha på seg to kjortler. (Mark.6:8/9). Det skulle være tydelig at de ikke eide noe annet enn budskapet de kom med.
I Bergprekenen analyserte så Jesus denne nye tankegangen, og han forklarte for tilhørerne at for å leve opp til budet måtte de elske sine fiender, gjør vel imot dem som hatet dem, velsigne dem som forbannet dem og vende det andre kinn til.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mai 03, 2022 8:00 pm Kongstanken din er den ekstreme godheten du snakker om, skriver du til meg, return, og jeg takker for det, men kongstanken er ikke min, men Jesus sin, som kan bli alles om vi tør kaste oss ut i verden som sauer blant ulver.
Det er Guds tanke.
Den kan bare blomstre via Guds Rike.
Bibelen sier at Jesus som konge i dette Riket skal legge alene fiender øde.
Det betyr alt som påvirker til fall / ondskap og alt i den bana.
Det er å forene alle som godtar dette med seg selv, altså med Gud at han (gud) har denne planen med Riket og Jesus som "hovedverktøy".

Vi er på linje med at det krever endringer i tanke og sinn.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Da Jesus så folkemengden, gikk han opp i fjellet. Der satte han seg, og disiplene samlet seg om ham. 2 Han tok til orde og lærte dem:

3 «Salige er de som er fattige i tanken,
for Guds kongstanke er deres.

4 Salige er de som sørger,
for de skal trøstes.

5 Salige er de ydmyke,
for de skal arve jorden.

6 Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten,
for de skal mettes.

7 Salige er de barmhjertige,
for de skal få barmhjertighet.

8 Salige er de rene av hjertet,
for de skal se Gud.

9 Salige er de som skaper fred,
for de skal kalles Guds barn.

10 Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld,
for Guds kongstanke er deres.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

9 Slik skal dere da be:
Vår Far i kongstanken!
La navnet ditt helliges.

10 La kongstanken din komme.
La viljen din skje på jorden slik som i kongstanken.

11 Gi oss i dag vårt daglige brød,

12 og tilgi oss vår skyld,
slik også vi tilgir våre skyldnere.

13 Og la oss ikke komme i fristelse,
men frels oss fra det onde.
For kongstanken er din og makten og æren i evighet.
Amen

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: ons mai 04, 2022 7:32 am Da Jesus så folkemengden, gikk han opp i fjellet. Der satte han seg, og disiplene samlet seg om ham. 2 Han tok til orde og lærte dem:

3 «Salige er de som er fattige i tanken,
for Guds kongstanke er deres.


10 Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld,
for Guds kongstanke er deres.
Hvordan får du "hê basileia tôn ouranôn" til å bli Guds kongstanke?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Guds rike, en benevnelse som i de fire evangeliene nevnes over hundre ganger. Bibelforskerne tror at Jesus brukte benevnelsen, som på hans språk, arameisk, skrives; malkutha. På gresk skrives det; basileia tou theou og på hebraisk; maluk. Samtlige benevnelser har mange betydninger. Guds rike, Himmelens rike, Guds kongedømme, Guds kongstanke, Guds kongeherredømme, Guds kongerike, Guds herrevelde, Guds domene, Kjærlighetens domene, Kjærlighetens herredømme, Kjærlighetens regel.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: ons mai 04, 2022 8:58 am Guds rike, en benevnelse som i de fire evangeliene nevnes over hundre ganger. Bibelforskerne tror at Jesus brukte benevnelsen, som på hans språk, arameisk, skrives; malkutha. På gresk skrives det; basileia tou theou og på hebraisk; maluk. Samtlige benevnelser har mange betydninger. Guds rike, Himmelens rike, Guds kongedømme, Guds kongstanke, Guds kongeherredømme, Guds kongerike, Guds herrevelde, Guds domene, Kjærlighetens domene, Kjærlighetens herredømme, Kjærlighetens regel.
Har du noen filologisk støtte for disse tolkningene eller er det meninger du har gjort deg opp på egen hånd?

"malkutha" og "maluk" har jeg aldri hørt om før, men jeg finner noe som kalles "malkuth". Jeg har aldri før hørt om det heller, men det ser ut til å være det du mener.

"Malkuth (/mɑːlˈkuːθ/; Hebrew: מלכות Modern: [malˈχut] Ashkenazi: [ˈmalxus], 'kingdom'), Malchut or Malchus is the tenth of the sephirot in the Kabbalistic Tree of Life. It sits at the bottom of the Tree, below Yesod. This sephirah has as a symbol the Bride which relates to the sphere of Tiferet, symbolized by the Bridegroom."

"Malkuth means Kingdom. It is associated with the realm of matter/earth and relates to the physical world, the planets and the Solar System."

"Malkuth is also associated with the World of Assiah, the material plane, and the "densest" of the Four Worlds of the Kabbalah. Because of this relation to Assiah, it is also related to the suit of Pentacles or Coins of the Tarot."

"From a Christian viewpoint this sphere is important since Jesus preached that people should "seek first the Kingdom of God". In some systems, it is equated with Da'at, knowledge in the sense of Gnosis, the invisible sephirah."

https://en.wikipedia.org/wiki/Malkuth

Dette er altfor kabbalisk for meg.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Om det er altfor kabbalisk for deg, så kan jeg jo prøve å formidle det på godt norsk i stedet. Som jeg skrev så er det mange betydninger i utsagnet om Guds rike. Sannheten er vel den at ingen kan vite med sikkerhet hva RIKE innebærer og det av en god grunn. INGEN HAR VÆRT DER. Men ettersom det er der Gud holder til kan i vel forvente at det er noe godt ved det. Jeg har valgt Guds kongstanke fordi begrepet løser opp i mange av de mysterier i tekstene fra DNT som har vært forsøkt løst siden forskere begynte å studere dem. Jeg har allerede vist deg hvordan Fader vår og Saligprisningene forandrer seg med denne løsningen, og om du vil kan jeg komme med flere eksempler.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: ons mai 04, 2022 11:57 am Om det er altfor kabbalisk for deg, så kan jeg jo prøve å formidle det på godt norsk i stedet. Som jeg skrev så er det mange betydninger i utsagnet om Guds rike. Sannheten er vel den at ingen kan vite med sikkerhet hva RIKE innebærer og det av en god grunn. INGEN HAR VÆRT DER. Men ettersom det er der Gud holder til kan i vel forvente at det er noe godt ved det. Jeg har valgt Guds kongstanke fordi begrepet løser opp i mange av de mysterier i tekstene fra DNT som har vært forsøkt løst siden forskere begynte å studere dem. Jeg har allerede vist deg hvordan Fader vår og Saligprisningene forandrer seg med denne løsningen, og om du vil kan jeg komme med flere eksempler.
Kongstanke oppfattes som selve den overordnede opphøyde tanken.
Det er det at denne tanken er: Guds Rike.
Eller da direkte: Guds Kongedømme.

Bibelen viser at dette er et styre med Jesus som konge og med et gitt antall medkonger.
De er også sammen med JK prester overfor Gud.

Det er ikke noe verre enn det.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: fre apr 08, 2022 12:11 pm det nye bud som sier; du skal elske din neste høyere enn deg selv
Hm. Jaså, du. Hvor har du det fra, forresten? Har du skrudd sammen nye "bud" og forkaster biber'n?

Jeg er et uvitende nek som spør fordi jeg ikke finner noe sted i biber'n at man skal elske sine fiender høyere enn en selv. Her er det jeg fant om det der:

3. Mos., 18: «18 Du skal ikke ta hevn og ikke bære nag til landsmennene dine, men du skal elske din neste som deg selv.»

Jak. 2, 8: «8 Dersom dere oppfyller den kongelige lov i Skriften: Du skal elske din neste som deg selv, da gjør dere rett.

Mvh

BE
uvitende

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: fre apr 08, 2022 12:11 pm det nye bud som sier; du skal elske din neste høyere enn deg selv.
Ellerellereller - kanskje det er biber'n som er uenig med seg sjøl? Det ville jo i så fall ikke vært første gangen. Ja, for du har vel lest både ver. 1 og ver. 2 av skapelsesberetningene?

Mvh

BE
undrende

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: man mai 09, 2022 8:05 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre apr 08, 2022 12:11 pm det nye bud som sier; du skal elske din neste høyere enn deg selv
Hm. Jaså, du. Hvor har du det fra, forresten? Har du skrudd sammen nye "bud" og forkaster biber'n?

Jeg er et uvitende nek som spør fordi jeg ikke finner noe sted i biber'n at man skal elske sine fiender høyere enn en selv. Her er det jeg fant om det der:

3. Mos., 18: «18 Du skal ikke ta hevn og ikke bære nag til landsmennene dine, men du skal elske din neste som deg selv.»

Jak. 2, 8: «8 Dersom dere oppfyller den kongelige lov i Skriften: Du skal elske din neste som deg selv, da gjør dere rett.

Mvh

BE
uvitende








Hei BE. Veldig kjekt å være på talefot med deg igjen. Jeg beklager at jeg ikke har sett din kommentar før nå.

Når du spør om hvorfor budet ikke står noen steder i DNT, så er det fordi evangelieforfatterne anså budet som blasfemisk ettersom det hevdet å være større enn det første og det største og kjærlighetsbudet, men Jesus analyserte og forklarte budet for sine tilhørere i Bergpreken der han sier: "Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere og be for dem som forfølger dere."

Tydeligere enn det kan ikke det nye bud sies.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tor mai 19, 2022 8:58 am
Jesus analyserte og forklarte budet for sine tilhørere i Bergpreken der han sier: "Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere og be for dem som forfølger dere."

Tydeligere enn det kan ikke det nye bud sies.
Før Jesus sier dette, sier han:

«Dere har hørt det er sagt: Du skal elske din neste og hate din fiende.»

Hvor er dette sagt? Hvor i GT står dette?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: tor mai 19, 2022 9:53 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor mai 19, 2022 8:58 am
Jesus analyserte og forklarte budet for sine tilhørere i Bergpreken der han sier: "Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere og be for dem som forfølger dere."

Tydeligere enn det kan ikke det nye bud sies.
Før Jesus sier dette, sier han:

«Dere har hørt det er sagt: Du skal elske din neste og hate din fiende.»

Hvor er dette sagt? Hvor i GT står dette?
Det trenger jo ikke å stå noe sted i GT, slik sett.

Legg merke til forskjellene:
Matteus 5:43...dere har hørt at det er sagt (https://biblehub.com/interlinear/matthew/5-43.htm)
Matteus 4:7...det står skrevet (https://saintebible.com/interlinear/matthew/4-7.htm) (https://www.billmounce.com/greek-dictionary/katagrapho)
https://www.billmounce.com/greek-dictionary

Det vil jo kunne være en viss forskjell på at 'noen har sagt noe at slik og slik' versus 'det stpr i lovteksten at slik og slik'.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: tor mai 19, 2022 10:37 am
Karatel skrev: tor mai 19, 2022 9:53 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor mai 19, 2022 8:58 am
Jesus analyserte og forklarte budet for sine tilhørere i Bergpreken der han sier: "Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere og be for dem som forfølger dere."

Tydeligere enn det kan ikke det nye bud sies.
Før Jesus sier dette, sier han:

«Dere har hørt det er sagt: Du skal elske din neste og hate din fiende.»

Hvor er dette sagt? Hvor i GT står dette?
Det trenger jo ikke å stå noe sted i GT, slik sett.

Legg merke til forskjellene:
Matteus 5:43...dere har hørt at det er sagt (https://biblehub.com/interlinear/matthew/5-43.htm)
Matteus 4:7...det står skrevet (https://saintebible.com/interlinear/matthew/4-7.htm) (https://www.billmounce.com/greek-dictionary/katagrapho)
https://www.billmounce.com/greek-dictionary

Det vil jo kunne være en viss forskjell på at 'noen har sagt noe at slik og slik' versus 'det stpr i lovteksten at slik og slik'.
Hvem er så denne «noen» som har sagt at du skal elske din neste og hate fiende?

Jesus siterer Loven slik den står i Torah, midt oppi dette siterer han noe som ikke står i Torah og han tar som en selvfølge at tilhørerne kjenner dette sitatet.

Da må dette om å elske sin neste og hate sin fiende ha blitt sagt av en religiøs autoritet på linje med Moses. Men hvem var denne religiøse autoriteten som Jesus siterte?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: tor mai 19, 2022 11:32 am Hvem er så denne «noen» som har sagt at du skal elske din neste og hate fiende?

Jesus siterer Loven slik den står i Torah, midt oppi dette siterer han noe som ikke står i Torah og han tar som en selvfølge at tilhørerne kjenner dette sitatet.

Da må dette om å elske sin neste og hate sin fiende ha blitt sagt av en religiøs autoritet på linje med Moses. Men hvem var denne religiøse autoriteten som Jesus siterte?
Han siterte ingen guddommelig autoritet, men noen som ville være det.
Matteus 15:3 viser at Jesus refser skriftlærede og fariseere fordi sitat:
"Og dere, hvorfor bryter dere Guds bud av hensyn til deres egen overlevering? "

Så det man hadde 'hørt' og blitt fortalt og opplært til var det å hate sine fiender, selv om det ikke stod nedskrevet.
Fra de som burde være overbringere av det korrekte.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: tor mai 19, 2022 12:17 pm
Karatel skrev: tor mai 19, 2022 11:32 am Hvem er så denne «noen» som har sagt at du skal elske din neste og hate fiende?

Jesus siterer Loven slik den står i Torah, midt oppi dette siterer han noe som ikke står i Torah og han tar som en selvfølge at tilhørerne kjenner dette sitatet.

Da må dette om å elske sin neste og hate sin fiende ha blitt sagt av en religiøs autoritet på linje med Moses. Men hvem var denne religiøse autoriteten som Jesus siterte?
Han siterte ingen guddommelig autoritet, men noen som ville være det.
Matteus 15:3 viser at Jesus refser skriftlærede og fariseere fordi sitat:
"Og dere, hvorfor bryter dere Guds bud av hensyn til deres egen overlevering? "

Så det man hadde 'hørt' og blitt fortalt og opplært til var det å hate sine fiender, selv om det ikke stod nedskrevet.
Fra de som burde være overbringere av det korrekte.
Er dette noe du vet eller noe du bare tror?

I Matteus 15;3 står det ingenting om å elske sin neste og hate sin fiende.

Ville fariseerne, som var så nidkjære og rigide, helt av seg selv kommet med et bud som ikke står i Torah?

Og ville Jesus ha sitert ormeyngel og hyklere i samme åndedrag som han siterte Loven?

Det ser mer ut til at Jesus, eller Matteus, ikke hadde så store kunnskaper om hva som står og hva som ikke står i Skriften.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor mai 19, 2022 8:58 am
Hei BE. Veldig kjekt å være på talefot med deg igjen. Jeg beklager at jeg ikke har sett din kommentar før nå.

Når du spør om hvorfor budet ikke står noen steder i DNT, så er det fordi evangelieforfatterne anså budet som blasfemisk ettersom det hevdet å være større enn det første og det største og kjærlighetsbudet, men Jesus analyserte og forklarte budet for sine tilhørere i Bergpreken der han sier: "Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere og be for dem som forfølger dere."

Tydeligere enn det kan ikke det nye bud sies.
Hei, arma, og takk for sist!

Joa; alt det der er vel og bra, men du skrev vel noe om "å elske dine fiender HØYERE enn deg selv" - så hvor tar du dét fra?

Mvh

BE
som ikke så lett lar seg rive med av "store følelser" - det måtte i så fall være med grunnlag i musikk - noe sånt som "Comfortably numb" (Flink Poyd ... eee ... Pink Floyd)

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tor mai 19, 2022 8:15 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor mai 19, 2022 8:58 am
Hei BE. Veldig kjekt å være på talefot med deg igjen. Jeg beklager at jeg ikke har sett din kommentar før nå.

Når du spør om hvorfor budet ikke står noen steder i DNT, så er det fordi evangelieforfatterne anså budet som blasfemisk ettersom det hevdet å være større enn det første og det største og kjærlighetsbudet, men Jesus analyserte og forklarte budet for sine tilhørere i Bergpreken der han sier: "Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere og be for dem som forfølger dere."

Tydeligere enn det kan ikke det nye bud sies.
Hei, arma, og takk for sist!

Joa; alt det der er vel og bra, men du skrev vel noe om "å elske dine fiender HØYERE enn deg selv" - så hvor tar du dét fra?

Mvh

BE
som ikke så lett lar seg rive med av "store følelser" - det måtte i så fall være med grunnlag i musikk - noe sånt som "

Comfortably numb" (Flink Poyd ... eee ... Pink Floyd)





Nå ga du meg en god latter, BE, for din omskriving av å elske sin neste høyere enn seg selv, til å elske dine fiender høyere enn deg selv, er fornøyelig, men det viser også at du er noe på viddene når det gjelder forståelsen av tekstene i DNT. Ikke til forkleinelse for deg, for du er jo en iherdig motstander av biber`n som du kaller den. Du er såpass på viddene at du kunne hatt godt av en tur til Grønnland sammen med Haakon. Kanskje dere kunne diskutert i teltet om natten, når Grønnlandsorkanen blåser utenfor, Biber`n. Sammen kunne dere bli litt blåst i hodet. Men kjenner jeg deg rett, så ville du sette Flink Floyd på øret og vendt det andre kinn til i soveposen din.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tor mai 19, 2022 9:44 pm
BlackEagle skrev: tor mai 19, 2022 8:15 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor mai 19, 2022 8:58 am
Hei BE. Veldig kjekt å være på talefot med deg igjen. Jeg beklager at jeg ikke har sett din kommentar før nå.

Når du spør om hvorfor budet ikke står noen steder i DNT, så er det fordi evangelieforfatterne anså budet som blasfemisk ettersom det hevdet å være større enn det første og det største og kjærlighetsbudet, men Jesus analyserte og forklarte budet for sine tilhørere i Bergpreken der han sier: "Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere og be for dem som forfølger dere."

Tydeligere enn det kan ikke det nye bud sies.
Hei, arma, og takk for sist!

Joa; alt det der er vel og bra, men du skrev vel noe om "å elske dine fiender HØYERE enn deg selv" - så hvor tar du dét fra?

Mvh

BE
som ikke så lett lar seg rive med av "store følelser" - det måtte i så fall være med grunnlag i musikk - noe sånt som "

Comfortably numb" (Flink Poyd ... eee ... Pink Floyd)





Nå ga du meg en god latter, BE, for din omskriving av å elske sin neste høyere enn seg selv, til å elske dine fiender høyere enn deg selv, er fornøyelig, men det viser også at du er noe på viddene når det gjelder forståelsen av tekstene i DNT. Ikke til forkleinelse for deg, for du er jo en iherdig motstander av biber`n som du kaller den. Du er såpass på viddene at du kunne hatt godt av en tur til Grønnland sammen med Haakon. Kanskje dere kunne diskutert i teltet om natten, når Grønnlandsorkanen blåser utenfor, Biber`n. Sammen kunne dere bli litt blåst i hodet. Men kjenner jeg deg rett, så ville du sette Flink Floyd på øret og vendt det andre kinn til i soveposen din.
Her tar du som en selvfølge at Haakon har kunnskaper om Bibelen og at han har noen interesse av å diskutere den, men det vet du jo ingenting om. For alt du vet kan Haakon gi en god dag i hele Bibelen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»