Guds kongstanke i virksomhet.

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Re: Guds kongstanke i virksomhet.

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: ons jun 08, 2022 1:36 pm
Karatel skrev: ons jun 08, 2022 10:55 am
Nå begynner det å bli latterlig. Du sier til meg "hvis du ikke ønsker å gå dypere i det", og selv svarer du ikke på det jeg spør deg om. Du utelater det til og med i ditt svar til meg. Ønsker du ikke å gå dypere inn i spørsmålet om din tro/mangel på tro på Tor, Odin, Indra, Varuna, Quetzalcoatl, huldra, troll, spøkelser, nøkken,nisser etc.?

"Hvilke beviser krever du selv for å tro på eksistensen av Tor, Odin, Indra, Varuna, Quetzalcoatl, huldra, troll, spøkelser, nøkken,nisser etc.?

For jeg antar at du ikke tror på dem. Eller tror du på dem?"

God debattskikk tilsier at man svarer på de spørsmål man selv får, før man krever svar fra andre.
Ok - da må du hjelpe meg.

Jeg har skrevet et innlegg om skapelsesberetningen i bibeøen og med argument om hvorfor den strikt lest (bokstavelig) er sann vs vitenskapen (og også språkmessig da).

Så - hva sier dine kilder om Nøkken?
Jeg kjenner dem ikke - og hvordan måler du Nøkken mot vitenskap?
De som skrev skapelsesberetningen i Bibelen, trodde nok selv på den. Med vår tid kunnskap og innsikt ser vi straks at skapelsesberetningen er et eventyr, fri dikting og fantasi fra mennesker som ikke hadde forutsetninger for å forstå verden slik den er. For den saks skyld forstår vi heller ikke nå i dag hvordan alt er blitt til og hvordan verden virkelig er.

Om nøkken sier mine kilder at gammel germansk folketro er nøkken en ond skapning som finnes i vannet. Norrønt "Nykr"- nøkke, kan også bety flodhest. Gammelengelsk "Nicor", i Beowulf brukes "nicor" om Grendels mor, det kan også bety krokodille. Gammelhøytysk "Nihhus" vannuhyre, vannånd. Moderne tysk "Nixe."

Man rekonstruerer ut fra dette et urgermansk * Nikwus

Man rekostruerer videre et indoeuropeisk * Neigw- som betyr vaske , skylle. Nøkken henger altså sammen med vann, den lever jo i vannet.

I gammelirsk finner vi da "nigid"- han, hun vasker. "Necht"- ren. "Tonach"- vask av døde.

Man antar at navnet på den tyske elva Neckar kommer fra et keltisk ord som betyr vann som renner hurtig. Da henger også Neckar sammen med nøkken.

Sanskrit "Nenekti"- vaske, rengjøre.

På gresk har vi "Nizo" vaske. Det er vel dette verbet som brukes om å vaske vekk synder og om å vaske føtter, Podaniptron- fotvask. Futurum Nipso og aorisk Enipsa, viser at det i Nizo skjuler seg et Nigwjo. Da ser vi likheten med nøkken, nicor, nihhus i germansk.

Det er det mine kilder sier om nøkken og det er slik vitenskapen forholder seg til nøkken.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: tor jun 09, 2022 8:40 pm
Den Jesus som beskrives i Bibelen, er Guds sønn, født av en jomfru, som vekket opp døde, som utførte andre mirakler,som ble ofret av sin far for å frelse menneskene fra deres synder, som døde og ble begravet, som sto opp fra graven etter tre dager og steg opp til sin far i himmelen, som derfa skal komme igjen for å dømme levende og døde.

Dette er den Jesus som beskrives i Bibelen. Hvis du mener det finnes faglig tunge verker som beviser eksistensen av denne bibelske Jesus, må du så gjerne fortelle hvor man kan lese disse faglig tunge verkene. Jeg venter uten det minste snev av spenning.

Denne diskusjonen om Jesu eksistens er forøvrig en avsporing. Min påstand var og er et det ikke finnes bevis for at Gud eksisterer. Isteden for å svare på dette, avsporet du med Jesus.

Når Gud ikke finnes, kan logisk nok heller ikke hans sønn finnes. Dermed bortfaller Jesus og all diskusjon om hans eksistens.
Det er ingen avsporing med Jesus.
Fordi din påstand om ham er en del av hele bildet.

Husker du jeg nevnte den mentale ordboken, om da at A og B kan bruke ord og begrep forskjellig ut fra diverse.
Den bibelske Jesus er for deg det du da skriver, det er ditt forståelsesbegrep.

Men for veldig mange henviser uttrykket "den bibelske Jesus" til den Jesus som bibelen snakker om i en videre forstand.
Les: Også om denne eksisterte eller ikke.
Og de nevnte verkene stadfester at Jesus fra Nasaret levde og gjorde mange ting.
Men som sagt så tar sier de ikke ja eller nei til slik som oppstandelsen eller himmelfarten, men at etterfølgerne trodde på det.

Og det er morsomt.
De beskriver Jesu omgang med syndere, hans forkynnelseskampanjer etc.
Ja?
Jo, fordi dette var i offentligheten ofte blant store menneskemengder, og dermed viden kjent.

Men teksten sier at både oppstandelsen og himmelfarten var forbeholdt hans etterfølgere, de troende.
Altså ikke andre.
Ikke i offentligheten, så derfor kan de ikke si noe om det annet enn at etterfølgere trodde på det.

Så vet vi hva ditt argument her er, men tenk på at for NN som både historiker A og B bekrefter eksistens av (snakket ikke om Jesus her da), så vil den
ene si noe om x, mens den andre ikke (eller mener x ikke skjedde eller hva det måtte være).

Vi kan jo for eksempel tenke på for felles "venn" Mufti The Great One.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: tor jun 09, 2022 9:13 pm
De som skrev skapelsesberetningen i Bibelen, trodde nok selv på den. Med vår tid kunnskap og innsikt ser vi straks at skapelsesberetningen er et eventyr, fri dikting og fantasi fra mennesker som ikke hadde forutsetninger for å forstå verden slik den er. For den saks skyld forstår vi heller ikke nå i dag hvordan alt er blitt til og hvordan verden virkelig er.

Om nøkken sier mine kilder at gammel germansk folketro er nøkken en ond skapning som finnes i vannet. Norrønt "Nykr"- nøkke, kan også bety flodhest. Gammelengelsk "Nicor", i Beowulf brukes "nicor" om Grendels mor, det kan også bety krokodille. Gammelhøytysk "Nihhus" vannuhyre, vannånd. Moderne tysk "Nixe."

Man rekonstruerer ut fra dette et urgermansk * Nikwus

Man rekostruerer videre et indoeuropeisk * Neigw- som betyr vaske , skylle. Nøkken henger altså sammen med vann, den lever jo i vannet.

I gammelirsk finner vi da "nigid"- han, hun vasker. "Necht"- ren. "Tonach"- vask av døde.

Man antar at navnet på den tyske elva Neckar kommer fra et keltisk ord som betyr vann som renner hurtig. Da henger også Neckar sammen med nøkken.

Sanskrit "Nenekti"- vaske, rengjøre.

På gresk har vi "Nizo" vaske. Det er vel dette verbet som brukes om å vaske vekk synder og om å vaske føtter, Podaniptron- fotvask. Futurum Nipso og aorisk Enipsa, viser at det i Nizo skjuler seg et Nigwjo. Da ser vi likheten med nøkken, nicor, nihhus i germansk.

Det er det mine kilder sier om nøkken og det er slik vitenskapen forholder seg til nøkken.
Det om Nøkken sier da ingen ting om virkelig finnes eller ikke, eller hva den egentlig er.

Så hva er feil med skapelsesberetningen?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: fre jun 10, 2022 12:31 pm
Karatel skrev: tor jun 09, 2022 8:40 pm
Den Jesus som beskrives i Bibelen, er Guds sønn, født av en jomfru, som vekket opp døde, som utførte andre mirakler,som ble ofret av sin far for å frelse menneskene fra deres synder, som døde og ble begravet, som sto opp fra graven etter tre dager og steg opp til sin far i himmelen, som derfa skal komme igjen for å dømme levende og døde.

Dette er den Jesus som beskrives i Bibelen. Hvis du mener det finnes faglig tunge verker som beviser eksistensen av denne bibelske Jesus, må du så gjerne fortelle hvor man kan lese disse faglig tunge verkene. Jeg venter uten det minste snev av spenning.

Denne diskusjonen om Jesu eksistens er forøvrig en avsporing. Min påstand var og er et det ikke finnes bevis for at Gud eksisterer. Isteden for å svare på dette, avsporet du med Jesus.

Når Gud ikke finnes, kan logisk nok heller ikke hans sønn finnes. Dermed bortfaller Jesus og all diskusjon om hans eksistens.
Det er ingen avsporing med Jesus.
Fordi din påstand om ham er en del av hele bildet.

Husker du jeg nevnte den mentale ordboken, om da at A og B kan bruke ord og begrep forskjellig ut fra diverse.
Den bibelske Jesus er for deg det du da skriver, det er ditt forståelsesbegrep.

Men for veldig mange henviser uttrykket "den bibelske Jesus" til den Jesus som bibelen snakker om i en videre forstand.
Les: Også om denne eksisterte eller ikke.
Og de nevnte verkene stadfester at Jesus fra Nasaret levde og gjorde mange ting.
Men som sagt så tar sier de ikke ja eller nei til slik som oppstandelsen eller himmelfarten, men at etterfølgerne trodde på det.

Og det er morsomt.
De beskriver Jesu omgang med syndere, hans forkynnelseskampanjer etc.
Ja?
Jo, fordi dette var i offentligheten ofte blant store menneskemengder, og dermed viden kjent.

Men teksten sier at både oppstandelsen og himmelfarten var forbeholdt hans etterfølgere, de troende.
Altså ikke andre.
Ikke i offentligheten, så derfor kan de ikke si noe om det annet enn at etterfølgere trodde på det.

Så vet vi hva ditt argument her er, men tenk på at for NN som både historiker A og B bekrefter eksistens av (snakket ikke om Jesus her da), så vil den
ene si noe om x, mens den andre ikke (eller mener x ikke skjedde eller hva det måtte være).

Vi kan jo for eksempel tenke på for felles "venn" Mufti The Great One.
Jeg må bare innrømme at jeg ikke forstår bæret av det du skriver her og at jeg er helt ute av stand til å begripe hvilken relevans det har til det å bevise Guds eller Jesu eksistens.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Solvgutt1 skrev: ons jun 08, 2022 10:35 am
Hva legger du i at den bibelske personen Jesus har fantes? Mener du at det er bevist at det fantes en fyr som het Jesus, som ble født av en kvinne som het Maria, som snakket om gud og ble spikret på korset, før liket forsvant noen dager senere?
Pøh. Det finnes da til og med fotballspillere som heter Jesus, så vidt jeg har hørt.

Mvh

BE
flirfoill

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: fre jun 10, 2022 12:33 pm
Karatel skrev: tor jun 09, 2022 9:13 pm
De som skrev skapelsesberetningen i Bibelen, trodde nok selv på den. Med vår tid kunnskap og innsikt ser vi straks at skapelsesberetningen er et eventyr, fri dikting og fantasi fra mennesker som ikke hadde forutsetninger for å forstå verden slik den er. For den saks skyld forstår vi heller ikke nå i dag hvordan alt er blitt til og hvordan verden virkelig er.

Om nøkken sier mine kilder at gammel germansk folketro er nøkken en ond skapning som finnes i vannet. Norrønt "Nykr"- nøkke, kan også bety flodhest. Gammelengelsk "Nicor", i Beowulf brukes "nicor" om Grendels mor, det kan også bety krokodille. Gammelhøytysk "Nihhus" vannuhyre, vannånd. Moderne tysk "Nixe."

Man rekonstruerer ut fra dette et urgermansk * Nikwus

Man rekostruerer videre et indoeuropeisk * Neigw- som betyr vaske , skylle. Nøkken henger altså sammen med vann, den lever jo i vannet.

I gammelirsk finner vi da "nigid"- han, hun vasker. "Necht"- ren. "Tonach"- vask av døde.

Man antar at navnet på den tyske elva Neckar kommer fra et keltisk ord som betyr vann som renner hurtig. Da henger også Neckar sammen med nøkken.

Sanskrit "Nenekti"- vaske, rengjøre.

På gresk har vi "Nizo" vaske. Det er vel dette verbet som brukes om å vaske vekk synder og om å vaske føtter, Podaniptron- fotvask. Futurum Nipso og aorisk Enipsa, viser at det i Nizo skjuler seg et Nigwjo. Da ser vi likheten med nøkken, nicor, nihhus i germansk.

Det er det mine kilder sier om nøkken og det er slik vitenskapen forholder seg til nøkken.
Det om Nøkken sier da ingen ting om virkelig finnes eller ikke, eller hva den egentlig er.

Så hva er feil med skapelsesberetningen?
Det jeg skriver om Nøkken forteller selvfølgelig absolutt ingenting om hvorvidt Nøkken eksisterer eller ikke. Det er jo mulig at det finnes en og annen som tror på Nøkken, men jeg har aldri hørt om en slik Nøkken-troende. Har du?

Ja hva er feil med skapelsesberetningen?

"I begynnelsen, mellom lys og mørke, mellom ild og is, var Ginnungagap, det store svelget uten bunn.

Gapet lå mellom to verdener; kulde- og tåkeverdenen Nivlheim i nord og ildverdenen Muspellheim i syd. I Nivlheim lå kilden Kvergjelme, og fra kilden strømmet elvene Elivåger mot syd, slik at den nordlige delen av Ginnugagapet ble fylt av rimfrost og is. Fra ilden i Muspellheim sprutet det gnister og glør mot nord. Derfor ble den sydlige delen av gapet varm. Slik møttes de veldige kreftene på hver sin side av tomrommet - varmen og ilden fra Muspellheim og kulden fra frosten fra Nivlheim - i Ginnugagapet. Der ilden og frosten møttes, begynte isen å smelte og dryppe. Av dråpene oppstod liv, de vokste og ble til det enorme tvekjønnede urvesenet Yme.

Slik ble også urkua Audhumla til. Fra Audhumlas jur strømmet det fire floder av melk. Yme livnærte seg av melken.

Audhumla slikket i seg saltet fra stenene, som var dekket av rimfrost. Første dag hun slikket, stakk det et hår opp av stenen. Den andre dagen ble et mannshode synlig, og tredje dagen kom hele kroppen frem. Det var Bure, stamfar for gudenes - æsenes - ætt.

Bures sønn Bor fikk sønnene Odin, Vile og Ve med Bestla, datteren til jotnen Boltorn.

Men jotnen Yme avlet barn med seg selv. Mens han sov begynte han å svette, og av svetten i den venstre armhulen vokste det frem et kvinnelig og et mannlig vesen. Og den ene foten hans fikk en sønn med den andre. Slik ble rimtussene - jotnene - til.

Da Ymes ætt hadde vokst seg stor, gjorde Odin, Vile og Ve opprør. De drepte Yme, og jotnene druknet i blodstrømmen fra sårene hans. Men to av dem, Bergjelme og konen hans, reddet seg opp i en melkiste. Slik berget de livet og jotnenes ætt.

Bors sønner flyttet den døde Yme ut i Ginnugagap. Av kroppen skapte de jorden, av blodet sjøer og hav. Og havet la de rundt jorden som et bånd. Knokler og tenner ble klipper, fjell og stener, og av håret ble gresset og skogene skapt. Små mark krøp frem fra Ymes lik. Av dem skapte de dvergene. Så hvelvet æsene Ymes skalle over jorden og satte fire dverger til å holde den oppe. De het Østre, Vestre, Nordre og Søndre og stod under hvert sitt verdenshjørne.

Skyene ble til da de kastet Ymes hjerne opp på himmelen, og av gnister fra Muspellheim laget de sol, måne og stjerner som de festet til himmelhvelvingen.

Det siste gudene skapte var menneskene. En dag Odin, Vile og Ve kom vandrende langs den, fant de to trestammer, en ask og en alm. Odin blåste livets pust inn i dem, og Vile ga dem forstand og bevegelse. Av Ve fikk de form, tale, hørsel og syn. Mannen kalte de Ask og kvinnen Embla."

Er det noen feil i skapelsesberetningen?

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: fre jun 10, 2022 4:15 pm
Er det noen feil i skapelsesberetningen?
Det er bibelens skapelsesberetning vi snakket om.
Hvis du ikke er interessert i den så greit for meg.


Forøvrig sier Voluspå at mennesket ble skapt av jorden, mens den yngre Edda sier de, Ask og Embla, ble skapt en trestokk som Odin pustet liv inn i og at guden Høne gav dem forstand. Gresk sier at Promethevs formet dem av leire.

Bibelen snakker om den falne engelen kalt satan, mens jesidiene snakker om Melek Taus som en fallen skurk.

Vi har det samme med vannflommen, det finnes masse utgaver av den.
I og for seg et godt argument for at noe i den duren da faktisk skjedde en gang...

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor mai 19, 2022 8:58 am
BlackEagle skrev: man mai 09, 2022 8:05 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre apr 08, 2022 12:11 pm det nye bud som sier; du skal elske din neste høyere enn deg selv
Hm. Jaså, du. Hvor har du det fra, forresten? Har du skrudd sammen nye "bud" og forkaster biber'n?

Jeg er et uvitende nek som spør fordi jeg ikke finner noe sted i biber'n at man skal elske sine fiender høyere enn en selv. Her er det jeg fant om det der:

3. Mos., 18: «18 Du skal ikke ta hevn og ikke bære nag til landsmennene dine, men du skal elske din neste som deg selv.»

Jak. 2, 8: «8 Dersom dere oppfyller den kongelige lov i Skriften: Du skal elske din neste som deg selv, da gjør dere rett.

Mvh

BE
uvitende
Hei BE. Veldig kjekt å være på talefot med deg igjen. Jeg beklager at jeg ikke har sett din kommentar før nå.

Når du spør om hvorfor budet ikke står noen steder i DNT, så er det fordi evangelieforfatterne anså budet som blasfemisk ettersom det hevdet å være større enn det første og det største og kjærlighetsbudet, men Jesus analyserte og forklarte budet for sine tilhørere i Bergpreken der han sier: "Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere og be for dem som forfølger dere."

Tydeligere enn det kan ikke det nye bud sies.
Tja. Det blir vel ikke "likeverdig" med de budene som allerede promoteres i biber'n du hele tida later som du orienterer deg etter - og heller ikke momsbelagt (mer-verdi og alt det der; dvs. "høyverdigere"). Med hvilken rett innbiller du deg at du har et korrektur- og revisjonsansvar ang. bibler? Eller er du helt nedsnødd nå? Unnskyld uttrykket, men tidligere (på vgd) hadde du jo tilløp til ett eller annet som kunne formuleres skriftlig, men dette her har jo bare utvikla seg til en slags "vite best"-tevling mellom deg og drakkar - og hva oppnår du med dét?

Jeg synes du er en sympatisk fyr (sjøl om jeg kan være direkte i mine formuleringer), og jeg vil gjerne gi deg et velment tips: Hold deg til de rene og ubesudlede fantasier når du skriver. Da kan du ha noe å oppnå.

Lykke til, arma.

Mvh

BE
som uansett anser biber'n som en av de aller kjedeligste og minst etterrettelige bøkene han noen gang har lest - så det er neppe en tafatt revisjon som er riktig medisin - men plassering i en låst monter for upassende litteratur på et dertil egnet sted (f. eks. i en mørk kjeller på et glemt museum)

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Putins levninger er funnet.

Reuters melder om et sensasjonelt funn av despoten bak putinkrigene som herjet for snart tre hundre år siden. Funnet blir av verdens fremste arkeologer beskrevet som det største i nyere tid. Graven er lokalisert til et sted i det dengang eksisterende Russland, nærmere bestemt på det stedet der hovedstaden en gang lå.

I en krypt tjue meter under overflaten fant man restene av en bygning som blir karakterisert som et tidligere gjenglemt museum. I kjelleren lå restene av det arkeologene kaller en rekke fangehull, og det var i et av disse fangehullene man fant restene av to mennesker. Det forunderlige er at restene av det ene mennesket var stykket opp i fliser og mye tyder på at det var det andre mennesket som hadde tygget i stykker det andre mennesket. Ettersom tennene i det ene mennesket var hele kunne arkeologene fastslå at bitemerkene på levningene av det mennesket som gjennom DNA funn ble konstantert å stamme fra W. Putin, stemte med det andre mennesket.

Det har så langt ikke blitt konstantert hvem den andre personen var, men på veggen bak levingene på den personen hvis skjelett var inntakt stod det innrisset i muren et kryptisk navn. Over navnet var det innrisset en tekst; Tilgi meg. Om det var personen selv som innehadde navnet arma, eller om det var navnet på den som skulle tilgi, er umulig å si.

Det aller merkeligste ved funnet var noe som ble funnet, helt inntakt i mageregionen på det inntakte skjelettet, et eksemplar av King James bibelen. Hvordan personen hadde klart o trykke ned gjennom halsen en bok på størrelse med et nybakt brød, er og blir et mysterium.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jun 14, 2022 9:59 am Putins levninger er funnet.

Reuters melder om et sensasjonelt funn av despoten bak putinkrigene som herjet for snart tre hundre år siden. Funnet blir av verdens fremste arkeologer beskrevet som det største i nyere tid. Graven er lokalisert til et sted i det dengang eksisterende Russland, nærmere bestemt på det stedet der hovedstaden en gang lå.

I en krypt tjue meter under overflaten fant man restene av en bygning som blir karakterisert som et tidligere gjenglemt museum. I kjelleren lå restene av det arkeologene kaller en rekke fangehull, og det var i et av disse fangehullene man fant restene av to mennesker. Det forunderlige er at restene av det ene mennesket var stykket opp i fliser og mye tyder på at det var det andre mennesket som hadde tygget i stykker det andre mennesket. Ettersom tennene i det ene mennesket var hele kunne arkeologene fastslå at bitemerkene på levningene av det mennesket som gjennom DNA funn ble konstantert å stamme fra W. Putin, stemte med det andre mennesket.

Det har så langt ikke blitt konstantert hvem den andre personen var, men på veggen bak levingene på den personen hvis skjelett var inntakt stod det innrisset i muren et kryptisk navn. Over navnet var det innrisset en tekst; Tilgi meg. Om det var personen selv som innehadde navnet arma, eller om det var navnet på den som skulle tilgi, er umulig å si.

Det aller merkeligste ved funnet var noe som ble funnet, helt inntakt i mageregionen på det inntakte skjelettet, et eksemplar av King James bibelen. Hvordan personen hadde klart o trykke ned gjennom halsen en bok på størrelse med et nybakt brød, er og blir et mysterium.
Den der, derimot, er mer deg! Thumbs up, arma!

Mvh

BE

P. S. Men det heter altså "konstatere" - UTEN "n" etter a-en. Og "intakt" staves med én "n" (tre steder i ditt innlegg ovenfor). Dessuten er "...det andre mennesket som hadde tygget i stykker det andre mennesket" i beste fall noe forvirrende. Siste setning i det avsnittet er heller ikke akkurat krystallklar, men...

P. P. S. Jeg lurer på om jeg ikke nevnte for deg for ca. 78 år siden at jeg var villig til å lese korrektur på dine skriverier ...
;)

OG: Skriv gjerne igjen, arma!

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jun 14, 2022 9:59 am Putins levninger er funnet.

Reuters melder om et sensasjonelt funn av despoten bak putinkrigene som herjet for snart tre hundre år siden. Funnet blir av verdens fremste arkeologer beskrevet som det største i nyere tid. Graven er lokalisert til et sted i det dengang eksisterende Russland, nærmere bestemt på det stedet der hovedstaden en gang lå.

I en krypt tjue meter under overflaten fant man restene av en bygning som blir karakterisert som et tidligere gjenglemt museum. I kjelleren lå restene av det arkeologene kaller en rekke fangehull, og det var i et av disse fangehullene man fant restene av to mennesker. Det forunderlige er at restene av det ene mennesket var stykket opp i fliser og mye tyder på at det var det andre mennesket som hadde tygget i stykker det andre mennesket. Ettersom tennene i det ene mennesket var hele kunne arkeologene fastslå at bitemerkene på levningene av det mennesket som gjennom DNA funn ble konstantert å stamme fra W. Putin, stemte med det andre mennesket.

Det har så langt ikke blitt konstantert hvem den andre personen var, men på veggen bak levingene på den personen hvis skjelett var inntakt stod det innrisset i muren et kryptisk navn. Over navnet var det innrisset en tekst; Tilgi meg. Om det var personen selv som innehadde navnet arma, eller om det var navnet på den som skulle tilgi, er umulig å si.

Det aller merkeligste ved funnet var noe som ble funnet, helt inntakt i mageregionen på det inntakte skjelettet, et eksemplar av King James bibelen. Hvordan personen hadde klart o trykke ned gjennom halsen en bok på størrelse med et nybakt brød, er og blir et mysterium.
Og du, arma? Jeg har muligens nevnt dette tidligere på vgd, men om du ikke har gjort det ennå: Kom deg på biblioteket og lån Tor Åge Bringsværds "Den som står med begge beina på jorda, står stille"!!!

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: man jun 13, 2022 10:21 am
Karatel skrev: fre jun 10, 2022 4:15 pm
Er det noen feil i skapelsesberetningen?
Det er bibelens skapelsesberetning vi snakket om.
Hvis du ikke er interessert i den så greit for meg.


Forøvrig sier Voluspå at mennesket ble skapt av jorden, mens den yngre Edda sier de, Ask og Embla, ble skapt en trestokk som Odin pustet liv inn i og at guden Høne gav dem forstand. Gresk sier at Promethevs formet dem av leire.

Bibelen snakker om den falne engelen kalt satan, mens jesidiene snakker om Melek Taus som en fallen skurk.

Vi har det samme med vannflommen, det finnes masse utgaver av den.
I og for seg et godt argument for at noe i den duren da faktisk skjedde en gang...
Hvis jeg forstår deg rett nå, ser du ingen feil i Bibelens skapelsesberetning og godtar den som et faktum, mens du forkaster alle andre skapelsesberetninger.

Da er det store og ubesvarete spørsmål: hva gjør Bibelens skapelsesberetning mer troverdig og sannsynlig enn alle andre skapelsesberetninger som den norrøne skapelsesberetning, den sumeriske skapelsesberetning, den greske skapelsesberetning osv?

Kan du med enkle ord forklare, begrunne og sannsynliggjøre at det er større grunn til å tro på nettopp den bibelske skapelsesberetning enn på alle andre skapelsesberetninger?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tir jun 14, 2022 2:33 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tir jun 14, 2022 9:59 am Putins levninger er funnet.

Reuters melder om et sensasjonelt funn av despoten bak putinkrigene som herjet for snart tre hundre år siden. Funnet blir av verdens fremste arkeologer beskrevet som det største i nyere tid. Graven er lokalisert til et sted i det dengang eksisterende Russland, nærmere bestemt på det stedet der hovedstaden en gang lå.

I en krypt tjue meter under overflaten fant man restene av en bygning som blir karakterisert som et tidligere gjenglemt museum. I kjelleren lå restene av det arkeologene kaller en rekke fangehull, og det var i et av disse fangehullene man fant restene av to mennesker. Det forunderlige er at restene av det ene mennesket var stykket opp i fliser og mye tyder på at det var det andre mennesket som hadde tygget i stykker det andre mennesket. Ettersom tennene i det ene mennesket var hele kunne arkeologene fastslå at bitemerkene på levningene av det mennesket som gjennom DNA funn ble konstantert å stamme fra W. Putin, stemte med det andre mennesket.

Det har så langt ikke blitt konstantert hvem den andre personen var, men på veggen bak levingene på den personen hvis skjelett var inntakt stod det innrisset i muren et kryptisk navn. Over navnet var det innrisset en tekst; Tilgi meg. Om det var personen selv som innehadde navnet arma, eller om det var navnet på den som skulle tilgi, er umulig å si.

Det aller merkeligste ved funnet var noe som ble funnet, helt inntakt i mageregionen på det inntakte skjelettet, et eksemplar av King James bibelen. Hvordan personen hadde klart o trykke ned gjennom halsen en bok på størrelse med et nybakt brød, er og blir et mysterium.
Den der, derimot, er mer deg! Thumbs up, arma!

Mvh

BE

P. S. Men det heter altså "konstatere" - UTEN "n" etter a-en. Og "intakt" staves med én "n" (tre steder i ditt innlegg ovenfor). Dessuten er "...det andre mennesket som hadde tygget i stykker det andre mennesket" i beste fall noe forvirrende. Siste setning i det avsnittet er heller ikke akkurat krystallklar, men...

P. P. S. Jeg lurer på om jeg ikke nevnte for deg for ca. 78 år siden at jeg var villig til å lese korrektur på dine skriverier ...
;)

OG: Skriv gjerne igjen, arma!
Som skrevet, BE, det var bare fliser igjen av Putin. Har du vært der?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jun 14, 2022 9:59 am Putins levninger er funnet.

Reuters melder om et sensasjonelt funn av despoten bak putinkrigene som herjet for snart tre hundre år siden. Funnet blir av verdens fremste arkeologer beskrevet som det største i nyere tid. Graven er lokalisert til et sted i det dengang eksisterende Russland, nærmere bestemt på det stedet der hovedstaden en gang lå.

I en krypt tjue meter under overflaten fant man restene av en bygning som blir karakterisert som et tidligere gjenglemt museum. I kjelleren lå restene av det arkeologene kaller en rekke fangehull, og det var i et av disse fangehullene man fant restene av to mennesker. Det forunderlige er at restene av det ene mennesket var stykket opp i fliser og mye tyder på at det var det andre mennesket som hadde tygget i stykker det andre mennesket. Ettersom tennene i det ene mennesket var hele kunne arkeologene fastslå at bitemerkene på levningene av det mennesket som gjennom DNA funn ble konstantert å stamme fra W. Putin, stemte med det andre mennesket.

Det har så langt ikke blitt konstantert hvem den andre personen var, men på veggen bak levingene på den personen hvis skjelett var inntakt stod det innrisset i muren et kryptisk navn. Over navnet var det innrisset en tekst; Tilgi meg. Om det var personen selv som innehadde navnet arma, eller om det var navnet på den som skulle tilgi, er umulig å si.

Det aller merkeligste ved funnet var noe som ble funnet, helt inntakt i mageregionen på det inntakte skjelettet, et eksemplar av King James bibelen. Hvordan personen hadde klart o trykke ned gjennom halsen en bok på størrelse med et nybakt brød, er og blir et mysterium.
Kan jeg be deg om å legge ved lenken til Reuters der dette sensasjonelle funnet blir omtalt?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jun 14, 2022 10:17 pm
Som skrevet, BE, det var bare fliser igjen av Putin. Har du vært der?
Nei, og jeg har neppe noen planer om det heller!

:D

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: ons jun 15, 2022 7:30 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir jun 14, 2022 9:59 am Putins levninger er funnet.

Reuters melder om et sensasjonelt funn av despoten bak putinkrigene som herjet for snart tre hundre år siden. Funnet blir av verdens fremste arkeologer beskrevet som det største i nyere tid. Graven er lokalisert til et sted i det dengang eksisterende Russland, nærmere bestemt på det stedet der hovedstaden en gang lå.

I en krypt tjue meter under overflaten fant man restene av en bygning som blir karakterisert som et tidligere gjenglemt museum. I kjelleren lå restene av det arkeologene kaller en rekke fangehull, og det var i et av disse fangehullene man fant restene av to mennesker. Det forunderlige er at restene av det ene mennesket var stykket opp i fliser og mye tyder på at det var det andre mennesket som hadde tygget i stykker det andre mennesket. Ettersom tennene i det ene mennesket var hele kunne arkeologene fastslå at bitemerkene på levningene av det mennesket som gjennom DNA funn ble konstantert å stamme fra W. Putin, stemte med det andre mennesket.

Det har så langt ikke blitt konstantert hvem den andre personen var, men på veggen bak levingene på den personen hvis skjelett var inntakt stod det innrisset i muren et kryptisk navn. Over navnet var det innrisset en tekst; Tilgi meg. Om det var personen selv som innehadde navnet arma, eller om det var navnet på den som skulle tilgi, er umulig å si.

Det aller merkeligste ved funnet var noe som ble funnet, helt inntakt i mageregionen på det inntakte skjelettet, et eksemplar av King James bibelen. Hvordan personen hadde klart o trykke ned gjennom halsen en bok på størrelse med et nybakt brød, er og blir et mysterium.
Kan jeg be deg om å legge ved lenken til Reuters der dette sensasjonelle funnet blir omtalt?



Umulig, for om tre hundre år finnes det ikke en eneste lenke å oppdrive, bortsett fra lenkene til BE og Putin som lenket dem til kommunismen, og som nå er å finne på et gjenglemt museum.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: ons jun 15, 2022 9:50 am
Karatel skrev: ons jun 15, 2022 7:30 am
Arne Magnus Aasen skrev: tir jun 14, 2022 9:59 am Putins levninger er funnet.

Reuters melder om et sensasjonelt funn av despoten bak putinkrigene som herjet for snart tre hundre år siden. Funnet blir av verdens fremste arkeologer beskrevet som det største i nyere tid. Graven er lokalisert til et sted i det dengang eksisterende Russland, nærmere bestemt på det stedet der hovedstaden en gang lå.

I en krypt tjue meter under overflaten fant man restene av en bygning som blir karakterisert som et tidligere gjenglemt museum. I kjelleren lå restene av det arkeologene kaller en rekke fangehull, og det var i et av disse fangehullene man fant restene av to mennesker. Det forunderlige er at restene av det ene mennesket var stykket opp i fliser og mye tyder på at det var det andre mennesket som hadde tygget i stykker det andre mennesket. Ettersom tennene i det ene mennesket var hele kunne arkeologene fastslå at bitemerkene på levningene av det mennesket som gjennom DNA funn ble konstantert å stamme fra W. Putin, stemte med det andre mennesket.

Det har så langt ikke blitt konstantert hvem den andre personen var, men på veggen bak levingene på den personen hvis skjelett var inntakt stod det innrisset i muren et kryptisk navn. Over navnet var det innrisset en tekst; Tilgi meg. Om det var personen selv som innehadde navnet arma, eller om det var navnet på den som skulle tilgi, er umulig å si.

Det aller merkeligste ved funnet var noe som ble funnet, helt inntakt i mageregionen på det inntakte skjelettet, et eksemplar av King James bibelen. Hvordan personen hadde klart o trykke ned gjennom halsen en bok på størrelse med et nybakt brød, er og blir et mysterium.
Kan jeg be deg om å legge ved lenken til Reuters der dette sensasjonelle funnet blir omtalt?



Umulig, for om tre hundre år finnes det ikke en eneste lenke å oppdrive, bortsett fra lenkene til BE og Putin som lenket dem til kommunismen, og som nå er å finne på et gjenglemt museum.
Nå er det vanskelig å tro annet enn at du spøker.

Du skriver jo selv:

"Reuters melder om et sensasjonelt funn av despoten bak putinkrigene som herjet for snart tre hundre år siden."

Hvor er meldingen fra Reuters?

Dette må være humor og spøk.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: ons jun 15, 2022 10:35 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons jun 15, 2022 9:50 am
Karatel skrev: ons jun 15, 2022 7:30 am

Kan jeg be deg om å legge ved lenken til Reuters der dette sensasjonelle funnet blir omtalt?



Umulig, for om tre hundre år finnes det ikke en eneste lenke å oppdrive, bortsett fra lenkene til BE og Putin som lenket dem til kommunismen, og som nå er å finne på et gjenglemt museum.
Nå er det vanskelig å tro annet enn at du spøker.

Du skriver jo selv:

"Reuters melder om et sensasjonelt funn av despoten bak putinkrigene som herjet for snart tre hundre år siden."

Hvor er meldingen fra Reuters?

Dette må være humor og spøk.




Selvsagt er det en spøk, men det er alvorlig nok for Putin og BE. Hvordan tror du de hadde det sammen der nede i det gjenglemte museumets trange fangehull hvor de diskuterer kommunismens vekst og fall. Jeg ser det for meg. Putin som fabler i det villeste om sin storhetetid som Peter Putin den store og BE som som sitter og lurer på hvordan han skal klare å spikke fliser av den skrytende despoten. Lyset fra lommelykten svinner hen i takt med strømmen fra batteriet, kulden tiltar og det siste de spiste mister sin kraft. BE, som fikk med seg et eksemplar av en tykk King James bibel, lurer på hvordan den smaker, men som den ateisten han er så gremmes han bare ved tanken på å ta i den. Putin sitter og tygger på det sovjetiske flagget han fikk tigget seg til å få med seg i fangehullet. Nå har han spist hammeren og sigden og lurer på om han skal tøre å gå løs på den røde stjerne. BE har lest tankene hans og advart ham om å begå en blasfemisk handling.
Følg med i den gripende fortsettelsen.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: ons jun 15, 2022 9:50 am
Karatel skrev: ons jun 15, 2022 7:30 am
Kan jeg be deg om å legge ved lenken til Reuters der dette sensasjonelle funnet blir omtalt?
Umulig, for om tre hundre år finnes det ikke en eneste lenke å oppdrive, bortsett fra lenkene til BE og Putin som lenket dem til kommunismen, og som nå er å finne på et gjenglemt museum.
Noen ganger, arma, er du ustyrtelig morsom!

:lol:

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: ons jun 15, 2022 11:15 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons jun 15, 2022 9:50 am
Karatel skrev: ons jun 15, 2022 7:30 am
Kan jeg be deg om å legge ved lenken til Reuters der dette sensasjonelle funnet blir omtalt?
Umulig, for om tre hundre år finnes det ikke en eneste lenke å oppdrive, bortsett fra lenkene til BE og Putin som lenket dem til kommunismen, og som nå er å finne på et gjenglemt museum.
Noen ganger, arma, er du ustyrtelig morsom!

:lol:

Mvh

BE

Takker for den, gamle venn. :D

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: ons jun 15, 2022 11:14 am
Karatel skrev: ons jun 15, 2022 10:35 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons jun 15, 2022 9:50 am




Umulig, for om tre hundre år finnes det ikke en eneste lenke å oppdrive, bortsett fra lenkene til BE og Putin som lenket dem til kommunismen, og som nå er å finne på et gjenglemt museum.
Nå er det vanskelig å tro annet enn at du spøker.

Du skriver jo selv:

"Reuters melder om et sensasjonelt funn av despoten bak putinkrigene som herjet for snart tre hundre år siden."

Hvor er meldingen fra Reuters?

Dette må være humor og spøk.




Selvsagt er det en spøk, men det er alvorlig nok for Putin og BE. Hvordan tror du de hadde det sammen der nede i det gjenglemte museumets trange fangehull hvor de diskuterer kommunismens vekst og fall. Jeg ser det for meg. Putin som fabler i det villeste om sin storhetetid som Peter Putin den store og BE som som sitter og lurer på hvordan han skal klare å spikke fliser av den skrytende despoten. Lyset fra lommelykten svinner hen i takt med strømmen fra batteriet, kulden tiltar og det siste de spiste mister sin kraft. BE, som fikk med seg et eksemplar av en tykk King James bibel, lurer på hvordan den smaker, men som den ateisten han er så gremmes han bare ved tanken på å ta i den. Putin sitter og tygger på det sovjetiske flagget han fikk tigget seg til å få med seg i fangehullet. Nå har han spist hammeren og sigden og lurer på om han skal tøre å gå løs på den røde stjerne. BE har lest tankene hans og advart ham om å begå en blasfemisk handling.
Følg med i den gripende fortsettelsen.
"Du tror du er så sjølgod du." Den bitende bemerkningen kom fra en bitter Petter Putin, som et svar på en lang monolog fra BE om hvor stor forakt han har for biber`n og hans drømmer om et ureligiøst samfunn. Et samfunn han sammenligner med ørnens frie flukt der den opphøyd og majestetisk glir med skyene over landjorden på jakt etter et bytte den kan slå kloene sine i. BE`s stemme blir høytidlig og ligner en munks salmesang.
"Sjølgod?" BE tenner på alle pluggene og tar et bit av Putins overarm som en påminning om hvor mange fliser han har tenkt å spikke av despoten. "Og det snakker du om, som trodde du kunne innvadere Ukraina bare fordi du ville ha ha litt plass på steppene til å sleppe en fis uten ubehag for deg og ditt eget luktesansorgan? Og du snakker om sjølgod?"
Forts.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: ons jun 15, 2022 11:14 am
Karatel skrev: ons jun 15, 2022 10:35 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons jun 15, 2022 9:50 am




Umulig, for om tre hundre år finnes det ikke en eneste lenke å oppdrive, bortsett fra lenkene til BE og Putin som lenket dem til kommunismen, og som nå er å finne på et gjenglemt museum.
Nå er det vanskelig å tro annet enn at du spøker.

Du skriver jo selv:

"Reuters melder om et sensasjonelt funn av despoten bak putinkrigene som herjet for snart tre hundre år siden."

Hvor er meldingen fra Reuters?

Dette må være humor og spøk.




Selvsagt er det en spøk, men det er alvorlig nok for Putin og BE. Hvordan tror du de hadde det sammen der nede i det gjenglemte museumets trange fangehull hvor de diskuterer kommunismens vekst og fall. Jeg ser det for meg. Putin som fabler i det villeste om sin storhetetid som Peter Putin den store og BE som som sitter og lurer på hvordan han skal klare å spikke fliser av den skrytende despoten. Lyset fra lommelykten svinner hen i takt med strømmen fra batteriet, kulden tiltar og det siste de spiste mister sin kraft. BE, som fikk med seg et eksemplar av en tykk King James bibel, lurer på hvordan den smaker, men som den ateisten han er så gremmes han bare ved tanken på å ta i den. Putin sitter og tygger på det sovjetiske flagget han fikk tigget seg til å få med seg i fangehullet. Nå har han spist hammeren og sigden og lurer på om han skal tøre å gå løs på den røde stjerne. BE har lest tankene hans og advart ham om å begå en blasfemisk handling.
Følg med i den gripende fortsettelsen.
Det var da enda bra. Nå begynte jeg å bli alvorlig bekymret for deg Jeg vet av lang erfaring at det er ingenting som er så vilt og sprøtt at det ikke er noen som tror på det. I min tid som nettdebattant har jeg sett påstander som er mye verre enn det du nå kom med, og som er blitt satt fram i tilsynelatende fullt alvor. Da utelukker jeg absolutt ingenting. Som du kanskje husker foreslo president Trump å injisere lungene til coronasyke med klor for å få dem friske, og det var de som syntes dette var et utmerket forslag og argumenterte for at dette straks skulle prøves. Da er alt, absolutt alt mulig, også at det er de som tror på et 300 år gammelt Putin-skjelett med King Jams Bibel i magen.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: ons jun 15, 2022 4:46 pm
Arne Magnus Aasen skrev: ons jun 15, 2022 11:14 am
Karatel skrev: ons jun 15, 2022 10:35 am

Nå er det vanskelig å tro annet enn at du spøker.

Du skriver jo selv:

"Reuters melder om et sensasjonelt funn av despoten bak putinkrigene som herjet for snart tre hundre år siden."

Hvor er meldingen fra Reuters?

Dette må være humor og spøk.




Selvsagt er det en spøk, men det er alvorlig nok for Putin og BE. Hvordan tror du de hadde det sammen der nede i det gjenglemte museumets trange fangehull hvor de diskuterer kommunismens vekst og fall. Jeg ser det for meg. Putin som fabler i det villeste om sin storhetetid som Peter Putin den store og BE som som sitter og lurer på hvordan han skal klare å spikke fliser av den skrytende despoten. Lyset fra lommelykten svinner hen i takt med strømmen fra batteriet, kulden tiltar og det siste de spiste mister sin kraft. BE, som fikk med seg et eksemplar av en tykk King James bibel, lurer på hvordan den smaker, men som den ateisten han er så gremmes han bare ved tanken på å ta i den. Putin sitter og tygger på det sovjetiske flagget han fikk tigget seg til å få med seg i fangehullet. Nå har han spist hammeren og sigden og lurer på om han skal tøre å gå løs på den røde stjerne. BE har lest tankene hans og advart ham om å begå en blasfemisk handling.
Følg med i den gripende fortsettelsen.
Det var da enda bra. Nå begynte jeg å bli alvorlig bekymret for deg Jeg vet av lang erfaring at det er ingenting som er så vilt og sprøtt at det ikke er noen som tror på det. I min tid som nettdebattant har jeg sett påstander som er mye verre enn det du nå kom med, og som er blitt satt fram i tilsynelatende fullt alvor. Da utelukker jeg absolutt ingenting. Som du kanskje husker foreslo president Trump å injisere lungene til coronasyke med klor for å få dem friske, og det var de som syntes dette var et utmerket forslag og argumenterte for at dette straks skulle prøves. Da er alt, absolutt alt mulig, også at det er de som tror på et 300 år gammelt Putin-skjelett med King Jams Bibel i magen.




Da vil jeg avslutte denne spøken, for jeg vil ikke villede noen.
Hilsen fra en som trodde han var morsom.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 16, 2022 8:28 am
Karatel skrev: ons jun 15, 2022 4:46 pm
Arne Magnus Aasen skrev: ons jun 15, 2022 11:14 am





Selvsagt er det en spøk, men det er alvorlig nok for Putin og BE. Hvordan tror du de hadde det sammen der nede i det gjenglemte museumets trange fangehull hvor de diskuterer kommunismens vekst og fall. Jeg ser det for meg. Putin som fabler i det villeste om sin storhetetid som Peter Putin den store og BE som som sitter og lurer på hvordan han skal klare å spikke fliser av den skrytende despoten. Lyset fra lommelykten svinner hen i takt med strømmen fra batteriet, kulden tiltar og det siste de spiste mister sin kraft. BE, som fikk med seg et eksemplar av en tykk King James bibel, lurer på hvordan den smaker, men som den ateisten han er så gremmes han bare ved tanken på å ta i den. Putin sitter og tygger på det sovjetiske flagget han fikk tigget seg til å få med seg i fangehullet. Nå har han spist hammeren og sigden og lurer på om han skal tøre å gå løs på den røde stjerne. BE har lest tankene hans og advart ham om å begå en blasfemisk handling.
Følg med i den gripende fortsettelsen.
Det var da enda bra. Nå begynte jeg å bli alvorlig bekymret for deg Jeg vet av lang erfaring at det er ingenting som er så vilt og sprøtt at det ikke er noen som tror på det. I min tid som nettdebattant har jeg sett påstander som er mye verre enn det du nå kom med, og som er blitt satt fram i tilsynelatende fullt alvor. Da utelukker jeg absolutt ingenting. Som du kanskje husker foreslo president Trump å injisere lungene til coronasyke med klor for å få dem friske, og det var de som syntes dette var et utmerket forslag og argumenterte for at dette straks skulle prøves. Da er alt, absolutt alt mulig, også at det er de som tror på et 300 år gammelt Putin-skjelett med King Jams Bibel i magen.




Da vil jeg avslutte denne spøken, for jeg vil ikke villede noen.
Hilsen fra en som trodde han var morsom.
Jeg synes du var morsom, din spøk var fin, den var helt absurd, men likevel slik at jeg var i tvil om du spøkte eller skrev i fullt alvor. Jeg hadde ikke blitt overrasket om jeg så noe slikt på UFO-forumet. Det var også positivt å se at du har humoristisk sans og kan spøke med Bibelen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: tir jun 14, 2022 9:11 pm

Hvis jeg forstår deg rett nå, ser du ingen feil i Bibelens skapelsesberetning og godtar den som et faktum, mens du forkaster alle andre skapelsesberetninger.

Da er det store og ubesvarete spørsmål: hva gjør Bibelens skapelsesberetning mer troverdig og sannsynlig enn alle andre skapelsesberetninger som den norrøne skapelsesberetning, den sumeriske skapelsesberetning, den greske skapelsesberetning osv?

Kan du med enkle ord forklare, begrunne og sannsynliggjøre at det er større grunn til å tro på nettopp den bibelske skapelsesberetning enn på alle andre skapelsesberetninger?
Samme poblemstilling har du i og seg flagget i tråden om skapelsesberetningen (forstås bokstavelig eller symbolsk).
Jeg vil komme tilbake til dette der, så slipper man det samme spredt omkring i flere tråder.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: tir jun 14, 2022 9:11 pm
Hvis jeg forstår deg rett nå, ser du ingen feil i Bibelens skapelsesberetning og godtar den som et faktum, mens du forkaster alle andre skapelsesberetninger.

Da er det store og ubesvarete spørsmål: hva gjør Bibelens skapelsesberetning mer troverdig og sannsynlig enn alle andre skapelsesberetninger som den norrøne skapelsesberetning, den sumeriske skapelsesberetning, den greske skapelsesberetning osv?

Kan du med enkle ord forklare, begrunne og sannsynliggjøre at det er større grunn til å tro på nettopp den bibelske skapelsesberetning enn på alle andre skapelsesberetninger?
Du kan lese dem.
Bibelens skapelsesberetning sier kun dette:
- at gud skapte ting og lagde ting (det er litt forskjell på verbene her)
- hvilken rekkefølge tingene kom i
- at mennesket ble skap av jord

Den norrøne er jo noe helt annet: https://ndla.no/nb/subject:1:78e538a3-7 ... ce:1:18258
Man har Ask og Embla som Adam og Eva, men se også at de to her tydeligvis skapes hver for seg, altså av distinkte objekter.
Bibelen sier at Eva ble til av Adams side (bibler skriver vel for det meste ribbein, men "tsela" betyr egentlig: side på noe), jamfør Exodus 25:12).
I dag ville vi kalt det for genetisk manipulasjon.


Du kan også se på denne: https://snl.no/Enuma_elish
https://oi.uchicago.edu/sites/oi.uchica ... enesis.pdf

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: tor jun 16, 2022 8:47 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 16, 2022 8:28 am
Da vil jeg avslutte denne spøken, for jeg vil ikke villede noen.
Hilsen fra en som trodde han var morsom.
Jeg synes du var morsom, din spøk var fin, den var helt absurd, men likevel slik at jeg var i tvil om du spøkte eller skrev i fullt alvor. Jeg hadde ikke blitt overrasket om jeg så noe slikt på UFO-forumet. Det var også positivt å se at du har humoristisk sans og kan spøke med Bibelen.
Arma har humoristisk sans så det monner - og i tillegg har han sjølironi!

Mvh

BE
som er så langt fra all religiøsitet det er mulig å komme - og enda litt til

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: man jul 04, 2022 9:55 am
Karatel skrev: tor jun 16, 2022 8:47 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 16, 2022 8:28 am
Da vil jeg avslutte denne spøken, for jeg vil ikke villede noen.
Hilsen fra en som trodde han var morsom.
Jeg synes du var morsom, din spøk var fin, den var helt absurd, men likevel slik at jeg var i tvil om du spøkte eller skrev i fullt alvor. Jeg hadde ikke blitt overrasket om jeg så noe slikt på UFO-forumet. Det var også positivt å se at du har humoristisk sans og kan spøke med Bibelen.
Arma har humoristisk sans så det monner - og i tillegg har han sjølironi!

Mvh

BE
som er så langt fra all religiøsitet det er mulig å komme - og enda litt til

BE stod ved stupet. Avgrunnen foran ham var skremmende og han kjente at det kilte over skosålene. Han snudde på hodet og skuet bakover. Bak ham lå det han hadde flyktet fra i hele sitt liv; religiøsiteten. Han så for seg bedehuset fra barndommen, der han hadde vært korgutt og vedgutt. Siden han var fire år hadde han vært vedgutt, noe som innebar at han vinterstid hadde måttet stå opp i femtiden om morgenen og tynnkledd bakse seg gjennom snø og nordavind til bedehuset som, stikk i strid med sitt navn, tok kaldt i mot ham hver søndag morgen. Han kom fra en fattig familie hvor faren arbeidet hardt som tømrer og liksomprest året rundt for luselønn, men heldigvis trodde han at han var Jesus, så han sang og plystret dagen lang. Da BE fylte sju år kom han med i menighetskoret, og på tross av at han var i stemmeskifte i de neste sju årene fikk han likevelforsette å ødelegge stemningen i menigheten med sin falsk stemme, for menigheten hatet falskhet. Da han fylte tjueen år traff han sin fremtidige kone, hun var vaskedame i kjelleren på bedehuset. Da han en sen søndagskveld skulle i kjelleren for å hente ved fant han henne gråtende ved oppvaskbenken. På spørsmål om hvorfor hun gråt svarte hun at hun var så lei av å vaske likkleder uten lommer. Dette faktum gikk rett i hjertet på BE, som selv aldri hadde hatt en lomme å putte sorgene sine i. De ble gift i samme stund. Først etter førti år i bedehuset klarte de å rømme. Ideen om å rømme kom en søndag da det ble servert pannekaker med rømme i bedehuset. Men livet uten et bedehus ble ikke som de hadde trodd, for de byttet det med et annet bedehus, et marxsistisk/leninistisk/maotsetung hus, som krevde det samme av dem som i bedehuset i bygda, nemlig oppofrelse, men denne gangen med molotovcoktail og maskingeværi tillegg til bannere med slagord.
Når han nå stod ved stupet, med religiøsiteten bak seg og avgrunnen foran seg, bestemte han seg å gå enda litt til, men det skulle han ikke gjort, for der var det bare luft å tråkke på.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: man jul 04, 2022 12:07 pm
BE stod ved stupet. Avgrunnen foran ham var skremmende og han kjente at det kilte over skosålene. Han snudde på hodet og skuet bakover. Bak ham lå det han hadde flyktet fra i hele sitt liv; religiøsiteten. Han så for seg bedehuset fra barndommen, der han hadde vært korgutt og vedgutt. Siden han var fire år hadde han vært vedgutt, noe som innebar at han vinterstid hadde måttet stå opp i femtiden om morgenen og tynnkledd bakse seg gjennom snø og nordavind til bedehuset som, stikk i strid med sitt navn, tok kaldt i mot ham hver søndag morgen. Han kom fra en fattig familie hvor faren arbeidet hardt som tømrer og liksomprest året rundt for luselønn, men heldigvis trodde han at han var Jesus, så han sang og plystret dagen lang. Da BE fylte sju år kom han med i menighetskoret, og på tross av at han var i stemmeskifte i de neste sju årene fikk han likevelforsette å ødelegge stemningen i menigheten med sin falsk stemme, for menigheten hatet falskhet. Da han fylte tjueen år traff han sin fremtidige kone, hun var vaskedame i kjelleren på bedehuset. Da han en sen søndagskveld skulle i kjelleren for å hente ved fant han henne gråtende ved oppvaskbenken. På spørsmål om hvorfor hun gråt svarte hun at hun var så lei av å vaske likkleder uten lommer. Dette faktum gikk rett i hjertet på BE, som selv aldri hadde hatt en lomme å putte sorgene sine i. De ble gift i samme stund. Først etter førti år i bedehuset klarte de å rømme. Ideen om å rømme kom en søndag da det ble servert pannekaker med rømme i bedehuset. Men livet uten et bedehus ble ikke som de hadde trodd, for de byttet det med et annet bedehus, et marxsistisk/leninistisk/maotsetung hus, som krevde det samme av dem som i bedehuset i bygda, nemlig oppofrelse, men denne gangen med molotovcoktail og maskingeværi tillegg til bannere med slagord.
Når han nå stod ved stupet, med religiøsiteten bak seg og avgrunnen foran seg, bestemte han seg å gå enda litt til, men det skulle han ikke gjort, for der var det bare luft å tråkke på.
Jeg må dessverre informere deg om at de som bedriver "research" for deg dessverre er rammet av akutt kristeliøsitet, og de har derfor slurvet med sine undersøkelser slik at de (resultatene av undersøkelsene) framstår som rent oppspinn og falskneri eller direkte løgn (mye i likhet med bibler, forøvrig).
1. BE flykter ikke fra kristeliøsitet - snarere oppsøker han den. Og det burde du vite.
2. Mitt faderlige opphav har aldri i sitt liv - og heller ikke seinere - arbeidet som prest; ikke engang liksomprest - for han var heller ikke særlig kristeliøs av seg. Men det stemmer forsåvidt at han var tømrer (og byggmester; hva nå dét innebærer).
3. Her har aldri noensinne vært noe bedehus. Riktignok bygget man ei slags kjerke rundt 1130, men det var rett og slett for å slippe det stadige prestemaset om å annamme "den rette tro" (og kjerka står ennå, den). Gjennomsnittlig antall besøkende på såkalte "guds-tjenester" (den guden greier da ingenting sjøl, heller) er ca. 1,6. Til jul hevdes det at besøkstallet er helt oppe i utrolige 3,14, men det er trolig bare løse rykter og ondsinnet sladder.
4. Arbeid som "vaskedame" (renholder, heter det nå - erru helt nedsnødd, eller?) bortfaller i og med pkt. 3.
5. Ang. min kommunisme - holder den som tidligere opplyst til i magen, ikke i huet.
6. Dette (om Molotiv-cocktail, maskingevær og dess like) burde du vite, for jeg har redegjort for min pasifisme tidligere. Bannere har jeg derimot sans for, men slagord har lett for å bli et mantra eller trylleformular på linje med Pater Noster, så slikt ligger jeg langt unna. Det er viktigere å tenke enn å rope.
7. Når det gjelder det siste - om avgrunn og bare luft å tråkke på - så vil jeg på det sterkeste anbefale Tor Åge Bringsværd (som for sikkerhets skyld har teologiutdannelse): "Den som står med begge beina på jorda, står stille" - i særdeleshet urinalscenen! Hovedpersonen Billy Ballantine har stadige samtaler med guden, og da er det selvsagt bare Billy som hører gudens stemme. Derimot - når Billy skal svare, så snakker han like selvsagt høyt - og på et urinal på en pub kan det selvfølgelig medføre visse viderverdigheter. ANBEFALES PÅ DET ALLER STERKESTE!!! Den scenen er hysterisk morsom!

:twisted:

Med vørdsam helsing (see? I can write NEW-NORWEGIAN too!)

BE
...og avgrunn??? Høh - jeg har vinger, jeg, gutten min!

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: man jul 04, 2022 5:29 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man jul 04, 2022 12:07 pm
BE stod ved stupet. Avgrunnen foran ham var skremmende og han kjente at det kilte over skosålene. Han snudde på hodet og skuet bakover. Bak ham lå det han hadde flyktet fra i hele sitt liv; religiøsiteten. Han så for seg bedehuset fra barndommen, der han hadde vært korgutt og vedgutt. Siden han var fire år hadde han vært vedgutt, noe som innebar at han vinterstid hadde måttet stå opp i femtiden om morgenen og tynnkledd bakse seg gjennom snø og nordavind til bedehuset som, stikk i strid med sitt navn, tok kaldt i mot ham hver søndag morgen. Han kom fra en fattig familie hvor faren arbeidet hardt som tømrer og liksomprest året rundt for luselønn, men heldigvis trodde han at han var Jesus, så han sang og plystret dagen lang. Da BE fylte sju år kom han med i menighetskoret, og på tross av at han var i stemmeskifte i de neste sju årene fikk han likevelforsette å ødelegge stemningen i menigheten med sin falsk stemme, for menigheten hatet falskhet. Da han fylte tjueen år traff han sin fremtidige kone, hun var vaskedame i kjelleren på bedehuset. Da han en sen søndagskveld skulle i kjelleren for å hente ved fant han henne gråtende ved oppvaskbenken. På spørsmål om hvorfor hun gråt svarte hun at hun var så lei av å vaske likkleder uten lommer. Dette faktum gikk rett i hjertet på BE, som selv aldri hadde hatt en lomme å putte sorgene sine i. De ble gift i samme stund. Først etter førti år i bedehuset klarte de å rømme. Ideen om å rømme kom en søndag da det ble servert pannekaker med rømme i bedehuset. Men livet uten et bedehus ble ikke som de hadde trodd, for de byttet det med et annet bedehus, et marxsistisk/leninistisk/maotsetung hus, som krevde det samme av dem som i bedehuset i bygda, nemlig oppofrelse, men denne gangen med molotovcoktail og maskingeværi tillegg til bannere med slagord.
Når han nå stod ved stupet, med religiøsiteten bak seg og avgrunnen foran seg, bestemte han seg å gå enda litt til, men det skulle han ikke gjort, for der var det bare luft å tråkke på.
Jeg må dessverre informere deg om at de som bedriver "research" for deg dessverre er rammet av akutt kristeliøsitet, og de har derfor slurvet med sine undersøkelser slik at de (resultatene av undersøkelsene) framstår som rent oppspinn og falskneri eller direkte løgn (mye i likhet med bibler, forøvrig).
1. BE flykter ikke fra kristeliøsitet - snarere oppsøker han den. Og det burde du vite.
2. Mitt faderlige opphav har aldri i sitt liv - og heller ikke seinere - arbeidet som prest; ikke engang liksomprest - for han var heller ikke særlig kristeliøs av seg. Men det stemmer forsåvidt at han var tømrer (og byggmester; hva nå dét innebærer).
3. Her har aldri noensinne vært noe bedehus. Riktignok bygget man ei slags kjerke rundt 1130, men det var rett og slett for å slippe det stadige prestemaset om å annamme "den rette tro" (og kjerka står ennå, den). Gjennomsnittlig antall besøkende på såkalte "guds-tjenester" (den guden greier da ingenting sjøl, heller) er ca. 1,6. Til jul hevdes det at besøkstallet er helt oppe i utrolige 3,14, men det er trolig bare løse rykter og ondsinnet sladder.
4. Arbeid som "vaskedame" (renholder, heter det nå - erru helt nedsnødd, eller?) bortfaller i og med pkt. 3.
5. Ang. min kommunisme - holder den som tidligere opplyst til i magen, ikke i huet.
6. Dette (om Molotiv-cocktail, maskingevær og dess like) burde du vite, for jeg har redegjort for min pasifisme tidligere. Bannere har jeg derimot sans for, men slagord har lett for å bli et mantra eller trylleformular på linje med Pater Noster, så slikt ligger jeg langt unna. Det er viktigere å tenke enn å rope.
7. Når det gjelder det siste - om avgrunn og bare luft å tråkke på - så vil jeg på det sterkeste anbefale Tor Åge Bringsværd (som for sikkerhets skyld har teologiutdannelse): "Den som står med begge beina på jorda, står stille" - i særdeleshet urinalscenen! Hovedpersonen Billy Ballantine har stadige samtaler med guden, og da er det selvsagt bare Billy som hører gudens stemme. Derimot - når Billy skal svare, så snakker han like selvsagt høyt - og på et urinal på en pub kan det selvfølgelig medføre visse viderverdigheter. ANBEFALES PÅ DET ALLER STERKESTE!!! Den scenen er hysterisk morsom!

:twisted:

Med vørdsam helsing (see? I can write NEW-NORWEGIAN too!)

BE
...og avgrunn??? Høh - jeg har vinger, jeg, gutten min!
BE kjente et kraftig sug i magen da kroppen hans fortalte ham at han hadde tråkket utfor uten å se seg for. En mild bris kom opp fra avgrunnen og svøpte ham i falsk velvære. De harde klippene i enden av hans historie på bunnen av avgrunnen var ennå langt der nede og i fallet fikk tid til å tenke over sitt liv.
Hvordan kunne arma vite at hans far var tømrer? Og var det noe i hans påstand om at hans far trodde han var Jesus? BE ble blek i fallet da det gikk opp for ham at hans far engang hadde gått på vannet. Det var vinter og isen lå tykk, men han gikk da faktisk bokstavlig talt på vannet. Og hva med den gangen han gjorde vin til vann, dengang hans mor oppbrakt hadde ropt til sin mann: "Drikker du klokken åtte på morgenen?" Og faren som hadde bedyret at det ikke var vin men vann han satt og drakk seg småpussa på. Det slo BE i samme øyeblikk at faren på det viset ikke bare hadde gjort vin til vann, men han hadde pinadø gjort vann til vin også. Kunne det utrolige være trolig? Var hans far virkelig den gjenkomne og gjenglemte Jesus?
Og kjærka, den som fremdeles står og skjemmer for utsynet hans til flisespikkeriet fra godstolen ved stuevinduet, hadde det vært farens bedehus uten at han visste det? Var det derfor faren hans hadde forsvunnet fra tid til annen og kommet hjem full som en alke og bedyret at han iallefall IKKE hadde vært i kjærka?
Avgrunnen nærmet seg styggelig fort og BE begynte å bli desperat. Var dette slutten? Da kom han plutselig på at han hadde et nickname, og i det nickname lå det en mulighet for frelse. HAN HADDE VINGER. Bare lettelsen av å oppdage dette faktum i tide fikk ham til å bli lettet. Han slo ut med armene og begynte å flakse med dem, og det var slik han landet på klippene og ble moset. Men vent, var det ikke enda en tanke som streifet ham før han traff bunnen? Jo, han angret noe for jævlig at han kke hadde trodd på et liv etter døden.

Noen dager etter dette kom det noen trøtte gamper forbi der han lå. Det var tre soldater som hadde stukket av fra vinterøvelsen og som nå vandret hvileløse og sultne på sin vei tilbake til fortet. De hadde fått klar beskjed fra fortsjefen at de ikke fikk mat når de kom hjem, og da de så resten av BE ligge der tenkte de at restene lignet på død mann i boks, så de satte seg ned og begynte å spise. Det tok ikke lange tiden før de spyttet ut maten. Og som en av dem sa: "Den sauen har gått lenge i motbakke, så seig som den var."

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»