Ny verdenskrig?

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Re: Ny verdenskrig?

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: søn jun 05, 2022 7:24 pm
Neptun skrev: søn jun 05, 2022 7:22 pm
LANISTA skrev: søn jun 05, 2022 5:25 pm

For meg fremstår du som en idiot. Så nei. Du har ingen argumenter som en oppegående person kan svelge. Hvis du vil, kan du prøve igjen. Tror ikke du har det. Men for menneskehetens skyld, gir jeg deg en sjanse til. Hva er ditt poeng?
Alle normale mennesker fremstår nok som idioter for deg og din nye følgesvenn. Men jeg ser ikke nytteverdien i å storme inn i et galehus for å vinne en diskusjon.

Om du ikke forstod hva jeg skrev til deg for to innlegg siden, så kan jeg ikke hjelpe deg mer. ALLE normale mennesker greier å tyde din tilstand.
Hadde vært flott om du for en gangs skyld kunne holde deg til sak, og ikke gå på person.

"Saken" som er gjentatte personangrep mener du vel etter at jeg svarte saklig på en kommentar i denne tråden 13:41.

LANISTA's rabiate/forvirrede kommentar 15:28 og 17:25 synes du vel er saklige. Skjønner ærlig talt ikke at vedkommende får holde på slik.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: søn jun 05, 2022 7:55 pm
Henningsen skrev: søn jun 05, 2022 7:24 pm
Neptun skrev: søn jun 05, 2022 7:22 pm

Alle normale mennesker fremstår nok som idioter for deg og din nye følgesvenn. Men jeg ser ikke nytteverdien i å storme inn i et galehus for å vinne en diskusjon.

Om du ikke forstod hva jeg skrev til deg for to innlegg siden, så kan jeg ikke hjelpe deg mer. ALLE normale mennesker greier å tyde din tilstand.
Hadde vært flott om du for en gangs skyld kunne holde deg til sak, og ikke gå på person.

"Saken" som er gjentatte personangrep mener du vel etter at jeg svarte saklig på en kommentar i denne tråden 13:41.

LANISTA's rabiate/forvirrede 15:28 synes du vel var saklig. Skjønner ærlig talt ikke at vedkommende får holde på slik.
Tja, du er kanskje ikke rette person til å lure på hvordan noen skal få holde på med noe som helst. Selv hetser du etniske folkegrupper i en haug av innlegg som anonym på nett. Det er nok heller ting som burde slås ned på

Du syter stadig om personfokus, men det er ingen her inne som går like mye på person som det du gjør.

vavavoom82

Legg inn av vavavoom82 »

Texas_John skrev: søn jun 05, 2022 6:09 pm
vavavoom82 skrev: søn jun 05, 2022 11:08 am Russere flest er for krigen, men husk at de er hjernevasket av tyve år med Putin regime ogrussisk propaganda før det og. Så det er synd på dem og.
Eller kanskje de bare har et annet syn på saken enn deg, har du tenkt på det?
Selvfølgelig, men jeg ekstremt lite trua på at de fleste av Russerne bare mener det de mener om krigen og Ukraina uten at de er blitt påvirket av Russisk propaganda.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Neptun skrev: søn jun 05, 2022 7:22 pm
LANISTA skrev: søn jun 05, 2022 5:25 pm
Neptun skrev: søn jun 05, 2022 5:18 pm

Temaskifte etter at det ikke gikk så bra? ;)
For meg fremstår du som en idiot. Så nei. Du har ingen argumenter som en oppegående person kan svelge. Hvis du vil, kan du prøve igjen. Tror ikke du har det. Men for menneskehetens skyld, gir jeg deg en sjanse til. Hva er ditt poeng?
Alle normale mennesker fremstår nok som idioter for deg og din nye følgesvenn. Men jeg ser ikke nytteverdien i å storme inn i et galehus for å vinne en diskusjon.

Om du ikke forstod hva jeg skrev til deg for to innlegg siden, så kan jeg ikke hjelpe deg mer. ALLE normale mennesker greier å tyde din tilstand.
Kjære vene. Du HAR sitert det samme svaret mitt to ganger og hoppet over andre svar jeg har gitt deg. Kan du ikke sjekke opp dette? Det blir for rart om jeg som mammaen din skal rydde opp?
Men du, jeg hater ingen. Ikke deg heller.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Henningsen skrev: søn jun 05, 2022 7:58 pm
Neptun skrev: søn jun 05, 2022 7:55 pm
Henningsen skrev: søn jun 05, 2022 7:24 pm

Hadde vært flott om du for en gangs skyld kunne holde deg til sak, og ikke gå på person.

"Saken" som er gjentatte personangrep mener du vel etter at jeg svarte saklig på en kommentar i denne tråden 13:41.

LANISTA's rabiate/forvirrede 15:28 synes du vel var saklig. Skjønner ærlig talt ikke at vedkommende får holde på slik.
Tja, du er kanskje ikke rette person til å lure på hvordan noen skal få holde på med noe som helst. Selv hetser du etniske folkegrupper i en haug av innlegg som anonym på nett. Det er nok heller ting som burde slås ned på

Du syter stadig om personfokus, men det er ingen her inne som går like mye på person som det du gjør.
Henningsen:
Jeg har diskutert sak i denne tråden slik jeg gjør i alle tråder frem til 13:41, der det fremkommer grove personangrep mot min person basert på en en feilslutning - som jeg svarer mildt på.
Også senere personangrep fra samme person (som du takker vedkommende for) besvarer jeg veldig forståelsesfullt

Ser du virkelig ikke problemet her?
Også i denne tilsvarelsen sporer du fullstendig av med henvisning til noe "annet" som ikke har med saken å gjøre. Om du er uenig med meg i sak i andre tråder, så får du ta det der. Så får jeg se om det er bryet verdt å kommentere.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

LANISTA skrev: søn jun 05, 2022 9:58 pm
Neptun skrev: søn jun 05, 2022 7:22 pm
LANISTA skrev: søn jun 05, 2022 5:25 pm

For meg fremstår du som en idiot. Så nei. Du har ingen argumenter som en oppegående person kan svelge. Hvis du vil, kan du prøve igjen. Tror ikke du har det. Men for menneskehetens skyld, gir jeg deg en sjanse til. Hva er ditt poeng?
Alle normale mennesker fremstår nok som idioter for deg og din nye følgesvenn. Men jeg ser ikke nytteverdien i å storme inn i et galehus for å vinne en diskusjon.

Om du ikke forstod hva jeg skrev til deg for to innlegg siden, så kan jeg ikke hjelpe deg mer. ALLE normale mennesker greier å tyde din tilstand.
Kjære vene. Du HAR sitert det samme svaret mitt to ganger og hoppet over andre svar jeg har gitt deg. Kan du ikke sjekke opp dette? Det blir for rart om jeg som mammaen din skal rydde opp?
Men du, jeg hater ingen. Ikke deg heller.
Nei, jeg kommenterte kytec's kommentar - der du har kommentert tidligere.
Ditt (aktuelle) til meg har jeg kommentert én gang. Skjønner du hvordan dette fungerer?

Jeg har ingen forpliktelser til å kommentere alt du kommenterer, men alle dine kommentarer til meg i denne tråden har jeg kommentert.
Merkelig at dette er så vanskelig å finne ut av.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: søn jun 05, 2022 10:12 pm
Henningsen skrev: søn jun 05, 2022 7:58 pm
Neptun skrev: søn jun 05, 2022 7:55 pm


"Saken" som er gjentatte personangrep mener du vel etter at jeg svarte saklig på en kommentar i denne tråden 13:41.

LANISTA's rabiate/forvirrede 15:28 synes du vel var saklig. Skjønner ærlig talt ikke at vedkommende får holde på slik.
Tja, du er kanskje ikke rette person til å lure på hvordan noen skal få holde på med noe som helst. Selv hetser du etniske folkegrupper i en haug av innlegg som anonym på nett. Det er nok heller ting som burde slås ned på

Du syter stadig om personfokus, men det er ingen her inne som går like mye på person som det du gjør.
Henningsen:
Jeg har diskutert sak i denne tråden slik jeg gjør i alle tråder frem til 13:41, der det fremkommer grove personangrep mot min person basert på en en feilslutning - som jeg svarer mildt på.
Også senere personangrep fra samme person (som du takker vedkommende for) besvarer jeg veldig forståelsesfullt

Ser du virkelig ikke problemet her?
Også i denne tilsvarelsen sporer du fullstendig av med henvisning til noe "annet" som ikke har med saken å gjøre. Om du er uenig med meg i sak i andre tråder, så får du ta det der. Så får jeg se om det er bryet verdt å kommentere.
Har du virkelig så lite selvinnsikt over hva du selv skriver.
Det er jo diskreditering av person støtt fra deg.
Tror du må lese gjennom noen av dine innlegg med et litt selvkritisk blikk.
Men jeg tror ikke du evner å se bjelken i ditt eget øye, kun flisa i andres.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Neptun skrev: søn jun 05, 2022 10:20 pm
LANISTA skrev: søn jun 05, 2022 9:58 pm
Neptun skrev: søn jun 05, 2022 7:22 pm

Alle normale mennesker fremstår nok som idioter for deg og din nye følgesvenn. Men jeg ser ikke nytteverdien i å storme inn i et galehus for å vinne en diskusjon.

Om du ikke forstod hva jeg skrev til deg for to innlegg siden, så kan jeg ikke hjelpe deg mer. ALLE normale mennesker greier å tyde din tilstand.
Kjære vene. Du HAR sitert det samme svaret mitt to ganger og hoppet over andre svar jeg har gitt deg. Kan du ikke sjekke opp dette? Det blir for rart om jeg som mammaen din skal rydde opp?
Men du, jeg hater ingen. Ikke deg heller.
Nei, jeg kommenterte kytec's kommentar - der du har kommentert tidligere.
Ditt (aktuelle) til meg har jeg kommentert én gang. Skjønner du hvordan dette fungerer?

Jeg har ingen forpliktelser til å kommentere alt du kommenterer, men alle dine kommentarer til meg i denne tråden har jeg kommentert.
Merkelig at dette er så vanskelig å finne ut av.
Beklager hvis jeg virker arrogant, men du tror alle russere er krigslystne. Jeg tror de fleste russere er fredfulle folk som hadde blomstret under demokrati, f.eks norsk ledelse.
Nå er jeg ferdig med deg. Du fortjener ikke mer av min tid.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

LANISTA skrev: søn jun 05, 2022 11:15 pm
Neptun skrev: søn jun 05, 2022 10:20 pm
LANISTA skrev: søn jun 05, 2022 9:58 pm

Kjære vene. Du HAR sitert det samme svaret mitt to ganger og hoppet over andre svar jeg har gitt deg. Kan du ikke sjekke opp dette? Det blir for rart om jeg som mammaen din skal rydde opp?
Men du, jeg hater ingen. Ikke deg heller.
Nei, jeg kommenterte kytec's kommentar - der du har kommentert tidligere.
Ditt (aktuelle) til meg har jeg kommentert én gang. Skjønner du hvordan dette fungerer?

Jeg har ingen forpliktelser til å kommentere alt du kommenterer, men alle dine kommentarer til meg i denne tråden har jeg kommentert.
Merkelig at dette er så vanskelig å finne ut av.
Beklager hvis jeg virker arrogant, men du tror alle russere er krigslystne. Jeg tror de fleste russere er fredfulle folk som hadde blomstret under demokrati, f.eks norsk ledelse.
Nå er jeg ferdig med deg. Du fortjener ikke mer av min tid.
Du er ferdig med meg. Fint, men jeg har lest det før.

For evt. andre - et ønske om forandringer må komme fra folket selv. Noe sånt har vi ikke sett i Russland.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

LANISTA skrev: søn jun 05, 2022 11:15 pm Beklager hvis jeg virker arrogant, men du tror alle russere er krigslystne. Jeg tror de fleste russere er fredfulle folk som hadde blomstret under demokrati, f.eks norsk ledelse.
Nå er jeg ferdig med deg. Du fortjener ikke mer av min tid.
Arrogant er ikke riktig begrep, ubegripelig naiv og regelrett kunnskapsløs er mer dekkende. Igjen kommer det gamle gnålet om «hadde de bare vært som meg så….» - de er ikke som deg så forhold deg til virkeligheten. Og du ser helt bort ifra historie, kultur, tradisjoner.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: søn jun 05, 2022 11:39 pm
LANISTA skrev: søn jun 05, 2022 11:15 pm
Neptun skrev: søn jun 05, 2022 10:20 pm

Nei, jeg kommenterte kytec's kommentar - der du har kommentert tidligere.
Ditt (aktuelle) til meg har jeg kommentert én gang. Skjønner du hvordan dette fungerer?

Jeg har ingen forpliktelser til å kommentere alt du kommenterer, men alle dine kommentarer til meg i denne tråden har jeg kommentert.
Merkelig at dette er så vanskelig å finne ut av.
Beklager hvis jeg virker arrogant, men du tror alle russere er krigslystne. Jeg tror de fleste russere er fredfulle folk som hadde blomstret under demokrati, f.eks norsk ledelse.
Nå er jeg ferdig med deg. Du fortjener ikke mer av min tid.
Du er ferdig med meg. Fint, men jeg har lest det før.

For evt. andre - et ønske om forandringer må komme fra folket selv. Noe sånt har vi ikke sett i Russland.
Frykt og regimets jerngrep er sterke faktorer mot folkeopprør for å kaste diktatoren.
Arrestasjoner, forsvinninger, vold osv.
Terskelen for å trosse dette er skyhøy, forståelig nok.
Husk at putinregimet har en av de råeste etteretningstjenestene på kloden mtp å finne og 'uskadeliggjøre' folk som 'kospirerer mot regimet' og putin selv har kommet opp gjennom det syke systemet der.
Tipper de har slått brutalt ned på flere forsøk på å organisere seg mot regimet.

Og nei, dette er selvfølgelig ikke støtte til fascist-regimet i russland. Jeg forakter de jeg også.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Texas_John skrev: søn jun 05, 2022 11:49 pm
LANISTA skrev: søn jun 05, 2022 11:15 pm Beklager hvis jeg virker arrogant, men du tror alle russere er krigslystne. Jeg tror de fleste russere er fredfulle folk som hadde blomstret under demokrati, f.eks norsk ledelse.
Nå er jeg ferdig med deg. Du fortjener ikke mer av min tid.
Arrogant er ikke riktig begrep, ubegripelig naiv og regelrett kunnskapsløs er mer dekkende. Igjen kommer det gamle gnålet om «hadde de bare vært som meg så….» - de er ikke som deg så forhold deg til virkeligheten. Og du ser helt bort ifra historie, kultur, tradisjoner.
Herre min skaper, hva har du skapt? Se på dette eksemplet!

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Texas_John skrev: søn jun 05, 2022 11:49 pm
LANISTA skrev: søn jun 05, 2022 11:15 pm Beklager hvis jeg virker arrogant, men du tror alle russere er krigslystne. Jeg tror de fleste russere er fredfulle folk som hadde blomstret under demokrati, f.eks norsk ledelse.
Nå er jeg ferdig med deg. Du fortjener ikke mer av min tid.
Arrogant er ikke riktig begrep, ubegripelig naiv og regelrett kunnskapsløs er mer dekkende. Igjen kommer det gamle gnålet om «hadde de bare vært som meg så….» - de er ikke som deg så forhold deg til virkeligheten. Og du ser helt bort ifra historie, kultur, tradisjoner.
Her er det mye "livets skole" som kunnskapsgrunnlag

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Det blir ingen verdenskrig. Russerne er for svake og Kina vil ikke inn i dette surret. De er opptatt av økonomi. Så Russland står ved et veiskille. Kanskje vil tallet på døde overstige hundre tusen til slutt, men det ender med at Russland blir mer vestlig. Så de som døde på begge sider, døde ikke forgjeves.
Putin, Lavrov etc, vil gå ned i dragsuget.
Vanlige russere får en ny mulighet. Russisk ungdom vil i framtiden være omtrent som tysk, fransk og italiensk ungdom.
Dette er fasit. Det er sånn det ender.
Tragisk for de som døde - håp for de som lever videre

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

LANISTA skrev: man jun 06, 2022 9:19 am Her er det mye "livets skole" som kunnskapsgrunnlag
Før krigen var et av UDs reiseråd for Russland å være obs på at terskelen for å løse konflikter med vold er veldig mye lavere der, enn vi er vant til i Norge. Skyldes dette «propaganda» på noen måte også eller er det faktiske forskjeller tror du?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Texas_John skrev: man jun 06, 2022 11:37 am
LANISTA skrev: man jun 06, 2022 9:19 am Her er det mye "livets skole" som kunnskapsgrunnlag
Før krigen var et av UDs reiseråd for Russland å være obs på at terskelen for å løse konflikter med vold er veldig mye lavere der, enn vi er vant til i Norge. Skyldes dette «propaganda» på noen måte også eller er det faktiske forskjeller tror du?
Jeg vet det er store forskjeller. Det skyldes ikke den jevne russer. Men styreformen. Et par hundre tusen kommer til å dø. Då har ikke Russland noe mer å stille opp med. Fra grunnen av vil det bli en endring der. Russland vil bli annerledes.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: man jun 06, 2022 11:37 am
LANISTA skrev: man jun 06, 2022 9:19 am Her er det mye "livets skole" som kunnskapsgrunnlag
Før krigen var et av UDs reiseråd for Russland å være obs på at terskelen for å løse konflikter med vold er veldig mye lavere der, enn vi er vant til i Norge. Skyldes dette «propaganda» på noen måte også eller er det faktiske forskjeller tror du?
Har bl.a. med andelen høyreekstreme å gjøre.
Ikke trygge disse folka på ytre høyre :roll:

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Henningsen skrev: man jun 06, 2022 4:22 pm
Texas_John skrev: man jun 06, 2022 11:37 am Før krigen var et av UDs reiseråd for Russland å være obs på at terskelen for å løse konflikter med vold er veldig mye lavere der, enn vi er vant til i Norge. Skyldes dette «propaganda» på noen måte også eller er det faktiske forskjeller tror du?
Har bl.a. med andelen høyreekstreme å gjøre.
Ikke trygge disse folka på ytre høyre :roll:
Det er nesten litt komisk at du forsøker deg på historieforfalskning ved å si det om et land hvor sosialismen har tatt livet av 50-100 millioner mennesker de siste 100 årene, gjennom styrte sultkatastrofer, politiske henrettelser, etniske utrenskelser, slavehold og kriger.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Det går mer og mer mot verdenskrig eller rettere sagt en krig mellom Russland /Kina og Nato /USA . Det er en slik eskalering at det er helt vilt.
Også på så kort tid.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: man jun 06, 2022 8:17 pm
Henningsen skrev: man jun 06, 2022 4:22 pm
Texas_John skrev: man jun 06, 2022 11:37 am Før krigen var et av UDs reiseråd for Russland å være obs på at terskelen for å løse konflikter med vold er veldig mye lavere der, enn vi er vant til i Norge. Skyldes dette «propaganda» på noen måte også eller er det faktiske forskjeller tror du?
Har bl.a. med andelen høyreekstreme å gjøre.
Ikke trygge disse folka på ytre høyre :roll:
Det er nesten litt komisk at du forsøker deg på historieforfalskning ved å si det om et land hvor sosialismen har tatt livet av 50-100 millioner mennesker de siste 100 årene, gjennom styrte sultkatastrofer, politiske henrettelser, etniske utrenskelser, slavehold og kriger.
Det er sikkert ikke så lett for deg, men det var nok skrevet litt på fleip det der, for å erte deg litt.
Tydelig at det gikk laaangt over hodet på deg.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

De som tror russerne ikke vet hva som foregår tar nok grundig feil. Slik foregår ikke propagandaen. Vi i vesten får også fordreide nyheter. Men etter hvert så blir korrigerte fordi de ikke lar seg skjule.
Dagens nyhet er at det går mot energirasjonering i Europa. Iflg IEA.
Det er lurt å lese flere steder om hva som skjer.
Jeg sa helt i starten at dette vil få følger for Europa. Det er bare å se på statistikken over hva Russland og Ukraina har solgt til omverden og særlig Europa.
Så kan man begynne å gjette på om når det vil åpenbare seg for folk flest i Europa.

Viktige faktorer som de to land står for er ; korn for begge land og andre landbruksvarer
Olje og gass fra Russland.
Gjødsel fra Russland og Hviterussland (Belarus)

Så om det ikke blir en forhandlingsløsning før vinteren så bør Europeere regne med litt trangere tider.
Vi vet aldri hva som skjer men det vil skje noe.
Kriger vinnes ikke med propaganda! Det vet vi. Se hvor enorm seier USA fikk i Afghanistan ! I Vietnam ! I Irak. !

De som kunne imperialisme best i sin tid var britene. De brukte vasaler og få soldater til å bekomme seg verdier.
Norge er pr.def en vasallstat slik som Sverige og Finland nå blir.

Jack

Legg inn av Jack »

☝️ :lol: 🙈

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Spenningen har ikke blitt mindre i Asia,snarere tvert i mot. Det er stor spenning kina ,Taiwan og i Sørkina-havet. Det går mot verdenskrig ja,om ikke det skjer et under og at putin og co blir styrtet,og xi pling.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... le-sett-ut

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Det er mer og mer som tyder på at Nato faktisk vil ha fullskala krig. Litauen sine sanksjoner viser det.
Spørsmålet er om russerne lar seg lure?

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Krigen startet i 2014 og eskalerte i februar i år. Og nå erobrer russerne nesten hele kysten. Ukrainerne svarer med å forby alt russisk. Det er en ny omgang med krig mellom hvide og røde. Vesten har vært å krigen før i øst for å innsette liberale regimer , regimer som gjør som vesten vil. Det ligner opptakten til 2. Verdenskrig, men vil minne om at EUROPA er krigenes kontinent. Slik var det at Spania og Portugal kunne bli imperier. Krigene tok resten av Europas tid. Russland og Kina kan alt om imperialisme. Liberalismen fordrer økonomisk kollaps med noen års mellomrom.De som føler seg trygg i dag har ingen grunn til det. Det finnes ingen annen måte å få slutt på krigen enn ved forhandlinger. USA prøver nå å erstatte bortfaldet av russisk olje og gass men det er trolig ikke mulig. Russland har trolig planlagt dette lenge. Får de ting til å gå rundt så ser det mørkt utfor Europa. USA klarer seg alltid fordi som Russland er et så stort land at det går for egen ressurser.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Frode57 skrev: tir jun 21, 2022 1:44 pm Krigen startet i 2014 og eskalerte i februar i år. Og nå erobrer russerne nesten hele kysten. Ukrainerne svarer med å forby alt russisk. Det er en ny omgang med krig mellom hvide og røde. Vesten har vært å krigen før i øst for å innsette liberale regimer , regimer som gjør som vesten vil. Det ligner opptakten til 2. Verdenskrig, men vil minne om at EUROPA er krigenes kontinent. Slik var det at Spania og Portugal kunne bli imperier. Krigene tok resten av Europas tid. Russland og Kina kan alt om imperialisme. Liberalismen fordrer økonomisk kollaps med noen års mellomrom.De som føler seg trygg i dag har ingen grunn til det. Det finnes ingen annen måte å få slutt på krigen enn ved forhandlinger. USA prøver nå å erstatte bortfaldet av russisk olje og gass men det er trolig ikke mulig. Russland har trolig planlagt dette lenge. Får de ting til å gå rundt så ser det mørkt utfor Europa. USA klarer seg alltid fordi som Russland er et så stort land at det går for egen ressurser.
Du har rett i ein ting, Kina og Russland kan alt om imperialisme. Ikkje så rart når desse to landa er dei einaste i verda som driv med imperialisme.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Frode57 skrev: ons jun 08, 2022 4:23 pm De som tror russerne ikke vet hva som foregår tar nok grundig feil. Slik foregår ikke propagandaen. Vi i vesten får også fordreide nyheter. Men etter hvert så blir korrigerte fordi de ikke lar seg skjule.
Dagens nyhet er at det går mot energirasjonering i Europa. Iflg IEA.
Det er lurt å lese flere steder om hva som skjer.
Jeg sa helt i starten at dette vil få følger for Europa. Det er bare å se på statistikken over hva Russland og Ukraina har solgt til omverden og særlig Europa.
Så kan man begynne å gjette på om når det vil åpenbare seg for folk flest i Europa.

Viktige faktorer som de to land står for er ; korn for begge land og andre landbruksvarer
Olje og gass fra Russland.
Gjødsel fra Russland og Hviterussland (Belarus)

Så om det ikke blir en forhandlingsløsning før vinteren så bør Europeere regne med litt trangere tider.
Vi vet aldri hva som skjer men det vil skje noe.
Kriger vinnes ikke med propaganda! Det vet vi. Se hvor enorm seier USA fikk i Afghanistan ! I Vietnam ! I Irak. !

De som kunne imperialisme best i sin tid var britene. De brukte vasaler og få soldater til å bekomme seg verdier.
Norge er pr.def en vasallstat slik som Sverige og Finland nå blir.
Interessant innlegg du skriver her. Hva er det vel, som ikke kan sees eller leses, fra mer enn en side? Selv om Finland og Sverige ikke har vært medlem av NATO, så må en da tro at Norges medlemskap har vært avskrekkende på Sovjet - Russland? Norges isfrie kystlinje mot vest, må vel ha vært fristende for vår nabo i øst. Så har Norge funnet olje og gass, og pumpet opp og solgt svært mye. Dette, sammens med klimaendringer og teknologisk utvikling, har gjort Norge mindre interessant for Russland i dag. Når det kommer til krigen i Ukraina, er det mye å undre seg over. Handler det helt og fullt om medmenneskelighet, når vi er med på å sende krigsmateriell til Ukrania? Krigsindustrien gnir seg uansett i hendene, atter en gang. Blir det en ny verdenskrig? Om så, er krigen i Ukrania bare en del av det store bildet.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Den 3 verdenskrig er trolig allerede i gang. Det spørs bare hvordan det utviikler seg. Det er bare tidsspørsmål før den første mellomdistanserakett fyresav med atomvåpen. Tror ikke noen av partenetar hverandre seriøst nok.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Frode57 skrev: ons jun 22, 2022 2:40 pm Den 3 verdenskrig er trolig allerede i gang. Det spørs bare hvordan det utviikler seg. Det er bare tidsspørsmål før den første mellomdistanserakett fyresav med atomvåpen. Tror ikke noen av partenetar hverandre seriøst nok.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De starter ikke med og bruke atomvåpen,men når krigen starter er det bare og begynne og preppe,for da har vi kort tid før atomvåpnene vil bli brukt. Håper Varulv kommer tilbake,skulle vert meget interessant og fått en oppdatering hva han mener om situasjonen som er meget alvorlig både i Ukraina og Asia.

Falcon

Legg inn av Falcon »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»