Afghanistan - tilbake til utgangspunktet?

Svar
Winnowill

Re: Afghanistan - tilbake til utgangspunktet?

Legg inn av Winnowill »

Ka9nen skrev: lør aug 21, 2021 5:18 pm Det er dog urovekkende mange kvinner som faktisk er så hjernevasket at de forsvarer sharia, selv i Norge..
Det blir vel romantisert på en måte for de som bor i Norge ihvertfall. Slik som disse søstrene+flere som dro til Syria for å være koner til IS.
Ikke fullt så flott og fantastisk når de først måtte virkelig leve innenfor dette, nei. :roll:

Det kan nok sikkert stemme at mange kvinner blir litt hjernevasket, men de har vel ikke så mye muligheter til å sette seg inn i dette selv, for det sørger vel mennene for, så de må jo bare tro på det mannfolka selv påstår som er riktig eller galt. Det er jo trist på så mange måter, når kvinner får utdannelse derimot så vil de jo gjerne ikke leve under streng sharia, de vil jo jobbe og studere.

Det er meget mulig at det blir kvinnene som på et eller annet tidspunkt må nå et metningspunkt og "take a stand" for slike forhold vil de ikke leve under - men når det skjer, er ikke godt å si i et samfunn hvor menn har ALL makt.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Fringegirl skrev: lør aug 21, 2021 5:45 pm
Ka9nen skrev: lør aug 21, 2021 5:18 pm Det er dog urovekkende mange kvinner som faktisk er så hjernevasket at de forsvarer sharia, selv i Norge..
Det blir vel romantisert på en måte for de som bor i Norge ihvertfall. Slik som disse søstrene+flere som dro til Syria for å være koner til IS.
Ikke fullt så flott og fantastisk når de først måtte virkelig leve innenfor dette, nei. :roll:

Det kan nok sikkert stemme at mange kvinner blir litt hjernevasket, men de har vel ikke så mye muligheter til å sette seg inn i dette selv, for det sørger vel mennene for, så de må jo bare tro på det mannfolka selv påstår som er riktig eller galt. Det er jo trist på så mange måter, når kvinner får utdannelse derimot så vil de jo gjerne ikke leve under streng sharia, de vil jo jobbe og studere.
Hadde myndigheter, en del av media, venstresiden osv vært krystallklare på hva som er de faktiske forhold når det gjelder sharia og kvinners rettigheter i Islam så kunne kanskje denne søster-turen til Syria vært unngått... blant annet. Det synes viktigere å påpeke at det "tross alt ikke gjelder alle muslimer". Man får det jo til å høres ut som at det bare er noen få steder i islam/muslimske land at kvinner har dårlige rettigheter.. Da skal det jo ikke så mye til før slike som disse søstrene tror at det venter noe bedre for akkurat de hvis dem lar seg lokke.

Kvinner som vet om et bedre liv og et bedre alternativ vil jo selvsagt ikke leve under sharia. Så jeg tror du har helt rett.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Orakelet skrev: fre aug 20, 2021 9:37 pm
Fremsynt skrev: fre aug 20, 2021 8:28 pm
Folk_flesk skrev: fre aug 20, 2021 8:16 pm
Med hensyn til hvor mange milliarder og år USA har kastet bort i Afghanistan kan man også kritisere USA for elendig bruk av ressursene. De burde fått til veldig, veldig mye mer!
USA har nok klart seg godt under de årene der. Tenk på alle yrkessoldatene som har hatt "arbeid", våpenproduksjonen går så det suser osv. Hvis ikke USA "lager" krig, så blir mange soldater arbeidsledige, våpenfabrikker lagt ned og folk mister jobben.
Det er heller menneskeliv USA har "kastet bort" der.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Folk_flesk skrev: lør aug 21, 2021 12:11 pm
Corvus skrev: fre aug 20, 2021 9:29 pm Om du eller andre som ikke skjønner forskjellen mellom Taliban eller IS blir kalt idioter er ganske betydningsløst. Hvis den staute US Army og ikke minst de politiske lederne i dette landet ikke skjønner det så har vi derimot et problem.

-- Selvsagt skjønner de forskjellen. Hva mener du tilsier at de ikke skulle skjønne forskjellen?
Et 20 år langt fiasko-prosjekt?
Og hva har det med IS å gjøre? IS fantes ikke på den tiden, kom mange år senere.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Ka9nen skrev: lør aug 21, 2021 5:48 pm
Fringegirl skrev: lør aug 21, 2021 5:45 pm
Ka9nen skrev: lør aug 21, 2021 5:18 pm Det er dog urovekkende mange kvinner som faktisk er så hjernevasket at de forsvarer sharia, selv i Norge..
Det blir vel romantisert på en måte for de som bor i Norge ihvertfall. Slik som disse søstrene+flere som dro til Syria for å være koner til IS.
Ikke fullt så flott og fantastisk når de først måtte virkelig leve innenfor dette, nei. :roll:

Det kan nok sikkert stemme at mange kvinner blir litt hjernevasket, men de har vel ikke så mye muligheter til å sette seg inn i dette selv, for det sørger vel mennene for, så de må jo bare tro på det mannfolka selv påstår som er riktig eller galt. Det er jo trist på så mange måter, når kvinner får utdannelse derimot så vil de jo gjerne ikke leve under streng sharia, de vil jo jobbe og studere.
Hadde myndigheter, en del av media, venstresiden osv vært krystallklare på hva som er de faktiske forhold når det gjelder sharia og kvinners rettigheter i Islam så kunne kanskje denne søster-turen til Syria vært unngått... blant annet. Det synes viktigere å påpeke at det "tross alt ikke gjelder alle muslimer". Man får det jo til å høres ut som at det bare er noen få steder i islam/muslimske land at kvinner har dårlige rettigheter.. Da skal det jo ikke så mye til før slike som disse søstrene tror at det venter noe bedre for akkurat de hvis dem lar seg lokke.

Kvinner som vet om et bedre liv og et bedre alternativ vil jo selvsagt ikke leve under sharia. Så jeg tror du har helt rett.
Alle kvinnene som dro til helvetet Syria motbeviser hva du sier

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Folk_flesk skrev: lør aug 21, 2021 12:11 pm

Et 20 år langt fiasko-prosjekt?
Det er optimistisk å tro at fiaskoen er ferdig. Men man på offisielt hold gråter over sivilbefolkningen, stenger man samtlige pengekraner, og driver den samme stakkars befolkningen i en bunnløs fattigdom. Taliban får nok tak i penger etter hvert, de kan selge våpen. Men all u-hjelp stanses, pengene i utlandet fryses og man innfører vel straks samme sanksjonsregimet som mot Syria og Iran.

Så, nå sikrer man at kvinnene som må bære burka er både kalde og sultne. Så mye for vår omsorg for disse kvinnnene.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Så, nå sikrer man at kvinnene som må bære burka er både kalde og sultne. Så mye for vår omsorg for disse kvinnnene.


Det er jo opp til taliban om de vil ha støtte til sivilbefolkningen. De må droppe terrorregimet de hadde sist de satt med makten. Gjør de det så vil støtten til befolkningen komme. Om ikke så må hjelpeorganisasjoner inne i Afghanistan hjelpe befolkningen direkte, uten å gå veien om taliban.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Det med kvinner og islam, er ikke så enkelt som å tro at kvinnene vil ut av undertrykkingen, dersom de ser et bedre liv på den andre siden.

Jeg ble kjent med flere islamske damer i Malaysia, der de har et litt mer striks syn på kvinners relasjoner med menn, enn i Indonesia. Jeg spurte dem alltid på tomannshånd, slik at de kunne svare fritt, om hva de synes om kvinners posisjon som muslimer.

Det var helt enstemmig at de ikke syntes det var noe galt fra deres side, men derimot at synden foregikk på den andre siden, i Vesten. Et par av dem satt faktisk piggene ut, og ble litt irritert over at jeg ikke forstod dem.

Kvinner i muslimske land har fått dette med grautsleiv fra barnsben av, og dette er for dem like naturlig som noe annet i livet. Kvinner er en klar nummer to i et forhold, og de skal dekke seg til, hår eller hud skal ikke vises for andre menn, fordi det kan gi dem fristelser. Og dette er de i høyeste grad enig i selv.

Det er i vesten det syndes, visstnok. Det var det unison enighet om. Der satt de altså, og kunne snakke med meg fritt, og selv om jeg påpekte hvordan kvinner i vesten hadde det, eller hvordan kvinner kan stå fritt utenfor islam, så rikket de ikke en tomme.

Hjernevasket, nja, heller en religion man har lært å følge fra før man kunne gå. Men hele religionen er på grensen til hjernevaskelse, spør man meg.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Karatel skrev: tor aug 19, 2021 10:04 pm
En nærliggende forklaring på at disse amerikanske afghanerne har reist tilbake til hjemlandet, er at de har ønsket å være med på å gjenoppbygge og utvikle Afghanistan, drive hjelpearbeid, være tolker, hjelpe slektinger ol., og at de har følt seg trygge på at de som amerikanske statsborgere når som helst kunne vende tilbake til USA.
Med andre ord, de kunne ikke finne en god jobb i USA og ble enige om å jobbe for militær etterretning i Afghanistan for gode penger.

Men noe gikk galt..

(Gjennomsnittlig lønn i Afghanistan 200 dollar)

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Meg lurer hvem nå kontrollerer Pakistan ?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Terrorforskeren Magnus Ranstorp (jeg vet ikke hvem han er fra før) skrev et innlegg i Nettavisen i går.
Og det var ikke spesielt hyggelig lesing.
Jeg tror personlig han kan få mye rett. Tiden vil vise. Jeg merker meg uansett det han skriver.

https://www.nettavisen.no/nyheter/terro ... -95-278048

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

fargeblind skrev: søn aug 22, 2021 12:34 pm Terrorforskeren Magnus Ranstorp (jeg vet ikke hvem han er fra før) skrev et innlegg i Nettavisen i går.
Og det var ikke spesielt hyggelig lesing.
Jeg tror personlig han kan få mye rett. Tiden vil vise. Jeg merker meg uansett det han skriver.

https://www.nettavisen.no/nyheter/terro ... -95-278048
I den nærmeste tiden vil Taliban forsøke å skape en legitimitet, og forsøker derfor også å skjule sin terrortilkobling.

- De har nok bedt gruppene ikke gjøre noen store operasjoner nå, sier han.
Mulig de har det, men IS har de ingen kontroll over, de gjør som de vil. Så jo det senest for en dag siden hvor IS truet med terror rett utenfor Kabul/flyplassen. Såvidt jeg har forstått er IS og Taliban er fiender. Så de har ikke så mye de skulle sagt der i gården.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

DennisB skrev: søn aug 22, 2021 11:27 am Det med kvinner og islam, er ikke så enkelt som å tro at kvinnene vil ut av undertrykkingen, dersom de ser et bedre liv på den andre siden.

Jeg ble kjent med flere islamske damer i Malaysia, der de har et litt mer striks syn på kvinners relasjoner med menn, enn i Indonesia. Jeg spurte dem alltid på tomannshånd, slik at de kunne svare fritt, om hva de synes om kvinners posisjon som muslimer.

Nå har jeg hvert i både I Malaysia og Indonesia over 20 ganger både på jobb og ferie.
Malaysia og kvinner i Malaysia er mye mere liberale enn i Indonesia, så sant du ikke bare har hvert på Bali, mange steder i Indonesia er veldig konservativt, nesten som flere steder i Midt Østen, men også i Midt østen finner mange veldig mange liberale kvinner, har hvert flere ganger i Iran, hele sør Iraq, og Syria etter krigen, er altid stor forskjell på hvor i landene og byene man er om de lokale kvinnene er religiøse og konservative.

Besøk nord delen av Tehran og kvinnene er kledd som Europa, med hijaben så vidt på. Gå rundt i Mansour nabolaget i Baghdad og de fleste av unge kvinner bruker ikke Hijab, samme om du går rundt i deler av Damascus og flere kvinner går uten Hijab enn med. Men drar du til Sør Tehran, andre områder i Baghdad eller sør Damascus så er kvinner veldig tildekket og og konservative.

DennisB

Legg inn av DennisB »

toyfoll skrev: søn aug 22, 2021 1:37 pm
DennisB skrev: søn aug 22, 2021 11:27 am Det med kvinner og islam, er ikke så enkelt som å tro at kvinnene vil ut av undertrykkingen, dersom de ser et bedre liv på den andre siden.

Jeg ble kjent med flere islamske damer i Malaysia, der de har et litt mer striks syn på kvinners relasjoner med menn, enn i Indonesia. Jeg spurte dem alltid på tomannshånd, slik at de kunne svare fritt, om hva de synes om kvinners posisjon som muslimer.

Nå har jeg hvert i både I Malaysia og Indonesia over 20 ganger både på jobb og ferie.
Malaysia og kvinner i Malaysia er mye mere liberale enn i Indonesia, så sant du ikke bare har hvert på Bali, mange steder i Indonesia er veldig konservativt, nesten som flere steder i Midt Østen, men også i Midt østen finner mange veldig mange liberale kvinner, har hvert flere ganger i Iran, hele sør Iraq, og Syria etter krigen, er altid stor forskjell på hvor i landene og byene man er om de lokale kvinnene er religiøse og konservative.

Besøk nord delen av Tehran og kvinnene er kledd som Europa, med hijaben så vidt på. Gå rundt i Mansour nabolaget i Baghdad og de fleste av unge kvinner bruker ikke Hijab, samme om du går rundt i deler av Damascus og flere kvinner går uten Hijab enn med. Men drar du til Sør Tehran, andre områder i Baghdad eller sør Damascus så er kvinner veldig tildekket og og konservative.
Jeg har bodd 3 år i Indonesia, og bor der nå. Langt unna Bali. Så nei, min erfaring er motsatt. Jeg har også bodd to av de siste 5 årene i Malaysia, så det er ikke av uvitenhet, mitt innlegg er skrevet.

Da har vi forskjellig erfaringer. Vi er uenige. Greit nok. Her skal jeg utdype hvorfor.
I Malaysia fikk jeg streng beskjed om å ikke håndhilse på muslimske damer. De sa klart i fra selv, ikke ta på meg.. Flere steder. Bodde i hovedsak i Penang. Veldig strikse muslimer, som jeg nevnte.

I Indonesia har jeg aldri opplevd noe annet enn et genuint ønske om å bli kjent med meg. Å håndhilse har aldri vært et problem. Åpenheten er mye større. Jeg fikk også massive ønsker fra muslimer om ekteskap, eller bare vanlige forhold. Mange muslimer i Indonesia bærer ikke alltid hijab. Blant nære venner går de uten, og flere bar dem ikke rundt meg.
Jeg bor nå i Medan, som er laangt unna et turiststrøk. Jeg har vært mange steder i Indonesia, og har akkurat samme inntrykk. De har en ganske liberal holdning, og jeg opplever at flere jeg kjenner har intime forhold med muslimske damer, og er kristne selv.

Men, du har rett i at det er strøk i Indonesia hvor det er mye strengere. I Aceh spesielt. Øst på Sumatera. Også i mange strøk i Jakarta er det muslimer med veldig gammeldagse holdninger.

Å sammenligne Indonesia med Midt-Østen, er en skivebom, etter mitt syn.

Når du ser mennesker går uten hijab i Indonesia, så kan man kanskje anta at de er kristne, eller ikke-muslimer. Men faktum er at flere av dem er muslimer, slik at det man ser, er ikke alltid det man tror.

Bali er forresten veldig annerledes. Der er det mange hinduer og kristne. Det er øya med færrest muslimer i Indonesia. Der har jeg bare vært på sporadisk visitt, og det er ikke der jeg henter min erfaring fra.

Men jeg respekterer at du har en helt annen erfaring enn meg. Da har du vært "uheldig" med strøkene du har vært i. Jeg har en helt annen erfaring.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

DennisB skrev: søn aug 22, 2021 3:06 pm
toyfoll skrev: søn aug 22, 2021 1:37 pm
DennisB skrev: søn aug 22, 2021 11:27 am Det med kvinner og islam, er ikke så enkelt som å tro at kvinnene vil ut av undertrykkingen, dersom de ser et bedre liv på den andre siden.

Jeg ble kjent med flere islamske damer i Malaysia, der de har et litt mer striks syn på kvinners relasjoner med menn, enn i Indonesia. Jeg spurte dem alltid på tomannshånd, slik at de kunne svare fritt, om hva de synes om kvinners posisjon som muslimer.

Nå har jeg hvert i både I Malaysia og Indonesia over 20 ganger både på jobb og ferie.
Malaysia og kvinner i Malaysia er mye mere liberale enn i Indonesia, så sant du ikke bare har hvert på Bali, mange steder i Indonesia er veldig konservativt, nesten som flere steder i Midt Østen, men også i Midt østen finner mange veldig mange liberale kvinner, har hvert flere ganger i Iran, hele sør Iraq, og Syria etter krigen, er altid stor forskjell på hvor i landene og byene man er om de lokale kvinnene er religiøse og konservative.

Besøk nord delen av Tehran og kvinnene er kledd som Europa, med hijaben så vidt på. Gå rundt i Mansour nabolaget i Baghdad og de fleste av unge kvinner bruker ikke Hijab, samme om du går rundt i deler av Damascus og flere kvinner går uten Hijab enn med. Men drar du til Sør Tehran, andre områder i Baghdad eller sør Damascus så er kvinner veldig tildekket og og konservative.
Jeg har bodd 3 år i Indonesia, og bor der nå. Langt unna Bali. Så nei, min erfaring er motsatt. Jeg har også bodd to av de siste 5 årene i Malaysia, så det er ikke av uvitenhet, mitt innlegg er skrevet.

Da har vi forskjellig erfaringer. Vi er uenige. Greit nok. Her skal jeg utdype hvorfor.
I Malaysia fikk jeg streng beskjed om å ikke håndhilse på muslimske damer. De sa klart i fra selv, ikke ta på meg.. Flere steder. Bodde i hovedsak i Penang. Veldig strikse muslimer, som jeg nevnte.

I Indonesia har jeg aldri opplevd noe annet enn et genuint ønske om å bli kjent med meg. Å håndhilse har aldri vært et problem. Åpenheten er mye større. Jeg fikk også massive ønsker fra muslimer om ekteskap, eller bare vanlige forhold. Mange muslimer i Indonesia bærer ikke alltid hijab. Blant nære venner går de uten, og flere bar dem ikke rundt meg.
Jeg bor nå i Medan, som er laangt unna et turiststrøk. Jeg har vært mange steder i Indonesia, og har akkurat samme inntrykk. De har en ganske liberal holdning, og jeg opplever at flere jeg kjenner har intime forhold med muslimske damer, og er kristne selv.

Men, du har rett i at det er strøk i Indonesia hvor det er mye strengere. I Aceh spesielt. Øst på Sumatera. Også i mange strøk i Jakarta er det muslimer med veldig gammeldagse holdninger.

Å sammenligne Indonesia med Midt-Østen, er en skivebom, etter mitt syn.

Når du ser mennesker går uten hijab i Indonesia, så kan man kanskje anta at de er kristne, eller ikke-muslimer. Men faktum er at flere av dem er muslimer, slik at det man ser, er ikke alltid det man tror.

Bali er forresten veldig annerledes. Der er det mange hinduer og kristne. Det er øya med færrest muslimer i Indonesia. Der har jeg bare vært på sporadisk visitt, og det er ikke der jeg henter min erfaring fra.

Men jeg respekterer at du har en helt annen erfaring enn meg. Da har du vært "uheldig" med strøkene du har vært i. Jeg har en helt annen erfaring.
Blir off toopic men, Banda Aceh har jeg hvert (på vei til Pula Weh) og Banda Aceh er mere konservativ enn store deler av midt østen, samme har jeg erfaring med Medan og Solo på Sumatra.

Samme som I Afghanistan så er det ekstrem stor forskjell fra distrikt til distrikt, i de fleste Muslimske land så er nesten aldri regjeringa som bestemmer, men lokale ledre og Imaner i Moskeer, derfor er det ofte store forskjeller med hva kvinner gjør og får lov til fra en by til en annen.

kjenner flere som har jobbet med både tursime og veldedighet i Afghanistan, de innen turisme har arangert flere turer til Afghanistan hver eneste månde de siste årene og har aldri hatt problemer med verken Taliban eller andre grupper, samme med de jeg kjenner som har drevet med frivilig arbeid, for det meste i Bamyan området har aldri opplevd problemer der.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

toyfoll skrev: søn aug 22, 2021 1:37 pm
DennisB skrev: søn aug 22, 2021 11:27 am Det med kvinner og islam, er ikke så enkelt som å tro at kvinnene vil ut av undertrykkingen, dersom de ser et bedre liv på den andre siden.

Jeg ble kjent med flere islamske damer i Malaysia, der de har et litt mer striks syn på kvinners relasjoner med menn, enn i Indonesia. Jeg spurte dem alltid på tomannshånd, slik at de kunne svare fritt, om hva de synes om kvinners posisjon som muslimer.

Nå har jeg hvert i både I Malaysia og Indonesia over 20 ganger både på jobb og ferie.
Malaysia og kvinner i Malaysia er mye mere liberale enn i Indonesia, så sant du ikke bare har hvert på Bali, mange steder i Indonesia er veldig konservativt, nesten som flere steder i Midt Østen, men også i Midt østen finner mange veldig mange liberale kvinner, har hvert flere ganger i Iran, hele sør Iraq, og Syria etter krigen, er altid stor forskjell på hvor i landene og byene man er om de lokale kvinnene er religiøse og konservative.

Besøk nord delen av Tehran og kvinnene er kledd som Europa, med hijaben så vidt på. Gå rundt i Mansour nabolaget i Baghdad og de fleste av unge kvinner bruker ikke Hijab, samme om du går rundt i deler av Damascus og flere kvinner går uten Hijab enn med. Men drar du til Sør Tehran, andre områder i Baghdad eller sør Damascus så er kvinner veldig tildekket og og konservative.
I Iran så gjør de dette til tross for hva myndighetene truer med og utfører av straffer da.. Flesteparten av befolkningen i Iran ønsker slettes ikke disse reglene og tar av seg hijaben med en sitter på flyet til utlandet.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Corvus skrev: lør aug 21, 2021 8:12 pm
Folk_flesk skrev: lør aug 21, 2021 12:11 pm
Corvus skrev: fre aug 20, 2021 9:29 pm Om du eller andre som ikke skjønner forskjellen mellom Taliban eller IS blir kalt idioter er ganske betydningsløst. Hvis den staute US Army og ikke minst de politiske lederne i dette landet ikke skjønner det så har vi derimot et problem.

-- Selvsagt skjønner de forskjellen. Hva mener du tilsier at de ikke skulle skjønne forskjellen?
Et 20 år langt fiasko-prosjekt?
Og hva har det med IS å gjøre? IS fantes ikke på den tiden, kom mange år senere.
Burde selvsagt ikke skrevet IS her, men snarere internasjonale jihadister. I Afghanistan er det al-Qaida som har spilt den rollen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Det fine er at siden Taliban har blitt snille så behøver ingen å flykte og vi behøver ikke ta i mot noen.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

kytec skrev: søn aug 22, 2021 7:37 pm Det fine er at siden Taliban har blitt snille så behøver ingen å flykte og vi behøver ikke ta i mot noen.

Jeg ser at et nytt kort blir spilt nå. Vesten ønsker å opprette en fri sone fra Taliban i Pandsher. Dette er gunstig for Vesten fordi i dette tilfellet kan alle flyktningene send der .

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Vind skrev: søn aug 22, 2021 8:33 pm
kytec skrev: søn aug 22, 2021 7:37 pm Det fine er at siden Taliban har blitt snille så behøver ingen å flykte og vi behøver ikke ta i mot noen.

Jeg ser at et nytt kort blir spilt nå. Vesten ønsker å opprette en fri sone fra Taliban i Pandsher. Dette er gunstig for Vesten fordi i dette tilfellet kan alle flyktningene send der .
Viktig at de ikke får ferten av NAV, da er det gjort.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

kytec skrev: søn aug 22, 2021 9:09 pm
Viktig at de ikke får ferten av NAV, da er det gjort.
Jeg forstår ikke helt hvordan flyktninger kommer til Norge. Norge er ikke medlem av EU.Tildelingskvoten for flyktninger gjelder ikke Norge. Norge har også inngått en tilbakeførselsavtale med nabolandene.

Eller tar jeg feil?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Vind skrev: man aug 23, 2021 8:39 am
kytec skrev: søn aug 22, 2021 9:09 pm
Viktig at de ikke får ferten av NAV, da er det gjort.
Jeg forstår ikke helt hvordan flyktninger kommer til Norge. Norge er ikke medlem av EU.Tildelingskvoten for flyktninger gjelder ikke Norge. Norge har også inngått en tilbakeførselsavtale med nabolandene.

Eller tar jeg feil?
FNs flytningekonvensjon som Norge har ratifisert.

"FNs flyktningekonvensjon er en folkerettslig avtale som skal sikre flyktninger visse rettigheter inntil de kan vende hjem eller få permanent oppholdstillatelse i et annet land."

"Flyktningekonvensjonen gir alle flyktninger rett til å søke beskyttelse mot forfølgelse. Den definerer hvem som regnes som en flyktning (artikkel 1 A), men det er opp til hver enkelt stat å bestemme hvem som omfattes av vilkårene. Regelverket tolkes ulikt av de enkelte statene."

https://snl.no/flyktningekonvensjonen

Dette har ingenting med EU å gjøre.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Vind skrev: man aug 23, 2021 8:39 am
kytec skrev: søn aug 22, 2021 9:09 pm
Viktig at de ikke får ferten av NAV, da er det gjort.
Jeg forstår ikke helt hvordan flyktninger kommer til Norge. Norge er ikke medlem av EU.Tildelingskvoten for flyktninger gjelder ikke Norge. Norge har også inngått en tilbakeførselsavtale med nabolandene.

Eller tar jeg feil?
Norge får lov å sende tilbake flyktinger til EU-land i etter Dublin-avtalen, Uten dette samarbeidet hadde man ikke kunnet sende de tilbake til EU og hadde vel hatt flere asylsøkere.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Karatel skrev: man aug 23, 2021 8:53 am
Men Norge er godt beskyttet av denne loven
(engl. readmit) fra alle sine naboeland.

I teorien, for å oppnå flyktningstatus. Flyktningen må offisielt fly eller skip til Norge fra hjemlandet.
I alle andre tilfeller må flyktninger returneres til landet de kom til Norge fra.

Det er for eksempel hvis en flyktning kom til Norge fra Sverige, må Norge returnere denne personen til Sverige.
(engl. readmit)

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Vind skrev: man aug 23, 2021 9:53 am

I teorien, for å oppnå flyktningstatus. Flyktningen må offisielt fly eller skip til Norge fra hjemlandet.
I alle andre tilfeller må flyktninger returneres til landet de kom til Norge fra.

Bare om de kommer fra et av landene som har undertegnet Dublin-avtalen, som er en EU-avtale som Norge har slengt seg med på. Om flyktningene kommer fra et annet land, f.eks. Russland, er det helt opptil dette landet om de vil ta imot. Og nesten alle land sier nei til å ta imot flyktninger som ikke er egne borgere (altså russere). Tanken bak Dublin er at EU er en felles sone, og at når man kommer inn i ett EU-land, da er man inne i denne sonen.

Så, uten EU hadde vi hatt den situasjonen at afghanere kunne reist gjennom Europa til Norge, uten at vi kunne sende dem tilbake til noen andre steder enn Afghanistan.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Rhabagatz skrev: man aug 23, 2021 12:20 pm

Så, uten EU hadde vi hatt den situasjonen at afghanere kunne reist gjennom Europa til Norge, uten at vi kunne sende dem tilbake til noen andre steder enn Afghanistan.
Denne loven er gunstig for Tyskland siden de fleste flyktningene prøver å komme dit, men siden Tyskland er den mektigste økonomien i Europa, lobbyet den for denne loven, som er mest fordelaktig for Tyskland.

Uten denne loven ville Tyskland bli overveldet av en flyktningbølge, og dette ville føre til et fall i den tyske økonomien.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Taliban angrep Panjshir -provinsen - den eneste regionen der de ikke grep makten.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Vind skrev: søn aug 22, 2021 8:33 pm
kytec skrev: søn aug 22, 2021 7:37 pm Det fine er at siden Taliban har blitt snille så behøver ingen å flykte og vi behøver ikke ta i mot noen.

Jeg ser at et nytt kort blir spilt nå. Vesten ønsker å opprette en fri sone fra Taliban i Pandsher. Dette er gunstig for Vesten fordi i dette tilfellet kan alle flyktningene send der .
Er en del som fremstiller det slik som at alle flyktningene drar til Vesten. Kan minne om at Pakistan har 1,5 millioner afghanske flyktninger mens Iran har 800 000. Og dette er kun de offisielle tallene.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Folk_flesk skrev: man aug 23, 2021 2:25 pm
Vind skrev: søn aug 22, 2021 8:33 pm
kytec skrev: søn aug 22, 2021 7:37 pm Det fine er at siden Taliban har blitt snille så behøver ingen å flykte og vi behøver ikke ta i mot noen.

Jeg ser at et nytt kort blir spilt nå. Vesten ønsker å opprette en fri sone fra Taliban i Pandsher. Dette er gunstig for Vesten fordi i dette tilfellet kan alle flyktningene send der .
Er en del som fremstiller det slik som at alle flyktningene drar til Vesten. Kan minne om at Pakistan har 1,5 millioner afghanske flyktninger mens Iran har 800 000. Og dette er kun de offisielle tallene.
Når Taliban får ordnet full kontroll på menneskesmuglingen slik at de kan håve inn pengene, kommer de nok sikkert til å organisere menneskesmugling til både Iran og Pakistan i stor stil.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Folk_flesk skrev: man aug 23, 2021 2:25 pm

Er en del som fremstiller det slik som at alle flyktningene drar til Vesten. Kan minne om at Pakistan har 1,5 millioner afghanske flyktninger mens Iran har 800 000. Og dette er kun de offisielle tallene.
Dette betyr at matvareprisene har økt og lønningene har sunket, og det er ikke realistisk å finne jobb.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»