Lyn og vindturbiner

Svar
Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Lyn og vindturbiner

Legg inn av B.E. »

Er det tilfeldighet, naturlig lyn som tiltrekkes av vindturbiner, eller generer vindturbiner lyn og torden?

Vi har to vindkraftverk i nærheten. Ca. 7-10 kilometer i luftlinje til hvert kraftverk. Man kan ikke se turbinene pga. fjell og knauser.

Men omtrent hver gang jeg hører torden eller ser et lysglimt, så sjekker jeg lynradaren. Og omtrent hver gang er lyna i et vindkraftverk.

Det er ikke typisk torevær med hundrevis av lyn, men kanskje 3-4 lyn i ei klyse, midt i et av kraftverke på lynradar-kartet :lol:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

B.E. skrev: tir apr 12, 2022 2:20 pm Er det tilfeldighet, naturlig lyn som tiltrekkes av vindturbiner, eller generer vindturbiner lyn og torden?

Vi har to vindkraftverk i nærheten. Ca. 7-10 kilometer i luftlinje til hver kraftverk. Man kan ikke se turbinene pga. fjell og knauser.

Men omtrent hver gang jeg hører torden eller ser et lysglimt, så sjekker jeg lynradaren. Og omtrent hver gang er lyna i et vindkraftverk.

Det er ikke typisk torevær med hundrevis av lyn, men kanskje 3-4 lyn i ei klyse, midt i et av kraftverke på lynradar-kartet :lol:
Det høres plausibelt ut, for lyn slår jo ofte ned i ting som er det høyeste punktet.
Min barnelærdom er å ikke stå under et tre på en høy topp når det er tordenvær og fare for lyn...der er kanskje like greit å ikke stå under en vindmølle på et høyt punkt i tordenvær...

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

fargeblind skrev: tir apr 12, 2022 2:24 pm
B.E. skrev: tir apr 12, 2022 2:20 pm Er det tilfeldighet, naturlig lyn som tiltrekkes av vindturbiner, eller generer vindturbiner lyn og torden?

Vi har to vindkraftverk i nærheten. Ca. 7-10 kilometer i luftlinje til hver kraftverk. Man kan ikke se turbinene pga. fjell og knauser.

Men omtrent hver gang jeg hører torden eller ser et lysglimt, så sjekker jeg lynradaren. Og omtrent hver gang er lyna i et vindkraftverk.

Det er ikke typisk torevær med hundrevis av lyn, men kanskje 3-4 lyn i ei klyse, midt i et av kraftverke på lynradar-kartet :lol:
Det høres plausibelt ut, for lyn slår jo ofte ned i ting som er det høyeste punktet.
Min barnelærdom er å ikke stå under et tre på en høy topp når set er tordenvær og fare for lyn...
Men dette er ikke typisk torevær.

Når det er uvær med lyn og torden, kommer det over store områder med kanskje hundrevis av lyn. Dette er noen få lyn konsentrert i vindkraftverka.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

B.E. skrev: tir apr 12, 2022 2:27 pm
fargeblind skrev: tir apr 12, 2022 2:24 pm
B.E. skrev: tir apr 12, 2022 2:20 pm Er det tilfeldighet, naturlig lyn som tiltrekkes av vindturbiner, eller generer vindturbiner lyn og torden?

Vi har to vindkraftverk i nærheten. Ca. 7-10 kilometer i luftlinje til hver kraftverk. Man kan ikke se turbinene pga. fjell og knauser.

Men omtrent hver gang jeg hører torden eller ser et lysglimt, så sjekker jeg lynradaren. Og omtrent hver gang er lyna i et vindkraftverk.

Det er ikke typisk torevær med hundrevis av lyn, men kanskje 3-4 lyn i ei klyse, midt i et av kraftverke på lynradar-kartet :lol:
Det høres plausibelt ut, for lyn slår jo ofte ned i ting som er det høyeste punktet.
Min barnelærdom er å ikke stå under et tre på en høy topp når set er tordenvær og fare for lyn...
Men det er ikke helt typisk torevær.

Når det er uvær med lyn og torden, kommer det over store områder med kanskje hundrevis av lyn. Dette er noen få lyn konsentrert i vindkraftverka.
OK. Jeg visste ikke at det er bare noen få lyn.
Oppstår disse lynene uten av at det er værforhold til det, er det skumle greier.
Det var forøvrig som vanlig tordenvær her i fjor, og det var noen få lyn.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

fargeblind skrev: tir apr 12, 2022 2:31 pm
B.E. skrev: tir apr 12, 2022 2:27 pm
fargeblind skrev: tir apr 12, 2022 2:24 pm
Det høres plausibelt ut, for lyn slår jo ofte ned i ting som er det høyeste punktet.
Min barnelærdom er å ikke stå under et tre på en høy topp når set er tordenvær og fare for lyn...
Men det er ikke helt typisk torevær.

Når det er uvær med lyn og torden, kommer det over store områder med kanskje hundrevis av lyn. Dette er noen få lyn konsentrert i vindkraftverka.
OK. Jeg visste ikke at det er bare noen få lyn.
Oppstår disse lynene uten av at det er værforhold til det, er det skumle greier.
Det var forøvrig som vanlig tordenvær her i fjor, og det var noen få lyn.
Nja. Værforholda spiller selvfølgelig en rolle.

Men det er veldig sjelden med så konsentrert lyn, og samtidig ingen lyn noen andre steder.

Kanskje ingen lyn i hele Europa engang, bortsett fra i vindkraftverket. Dette skjer aldri under normalt torevær.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Fatteren har en teori om at rotorbladene sammen med vind og hagl genererer statisk elektrisitet :lol:

Rotorbladene er laget av glassfiber.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Du verden. Se hva jeg fant ved å bare søke litt. Vindturbiner kan generere lyn og torden.

"Wind turbine movement can generate lightning"

"Under favorable atmospheric conditions any elevated structure can generate upward lightning flashes. Even aircraft can do so —- in fact, height and movement are two of the factors that contribute to this phenomenon. The tips of wind turbine blades move at speeds of several tens of meters per second. However, no one had previously demonstrated the relationship between this movement and the triggering of electrical discharges. "

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 094749.htm

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

B.E. skrev: tor apr 14, 2022 3:08 am Du verden. Se hva jeg fant ved å bare søke litt. Vindturbiner kan generere lyn og torden.

"Wind turbine movement can generate lightning"

"Under favorable atmospheric conditions any elevated structure can generate upward lightning flashes. Even aircraft can do so —- in fact, height and movement are two of the factors that contribute to this phenomenon. The tips of wind turbine blades move at speeds of several tens of meters per second. However, no one had previously demonstrated the relationship between this movement and the triggering of electrical discharges. "

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 094749.htm
Dette var ganske ullent.
Fremdeles er den mest plausible forklaringen at det er på grunn av at de er de høyeste punktene i terrenget.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

fargeblind skrev: tor apr 14, 2022 12:47 pm
B.E. skrev: tor apr 14, 2022 3:08 am Du verden. Se hva jeg fant ved å bare søke litt. Vindturbiner kan generere lyn og torden.

"Wind turbine movement can generate lightning"

"Under favorable atmospheric conditions any elevated structure can generate upward lightning flashes. Even aircraft can do so —- in fact, height and movement are two of the factors that contribute to this phenomenon. The tips of wind turbine blades move at speeds of several tens of meters per second. However, no one had previously demonstrated the relationship between this movement and the triggering of electrical discharges. "

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 094749.htm
Dette var ganske ullent.
Fremdeles er den mest plausible forklaringen at det er på grunn av at de er de høyeste punktene i terrenget.
Ikke når lyna er kun konsentrert over et bestemt område som vindkraftverka. Under normale forhold beveger uværet seg over store områder og det er mange høyere punkter hvor lynet kunne slått ned.

Her er en mer utfyllende forskningsartikkel fra Journal of Geophysical Research: Atmosphere

Lightning discharges produced by wind turbines

(pdf) https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com ... 13JD020225

Bilde

Bilde

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Været»