Svada om reiser

Svar
DoktorS

Svada om reiser

Legg inn av DoktorS »

Sjelden jeg har lest noe dummere:

https://www.nrk.no/ytring/reisebloffen-1.15921643

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

DoktorS skrev: tor apr 14, 2022 2:30 pm Sjelden jeg har lest noe dummere:

https://www.nrk.no/ytring/reisebloffen-1.15921643
Får ikke helt tak i hva denne Kaja Melsom vil med kronikken sin. Er det en slags selvbiografisk anekdote? Mine feriereiser har hun i alle fall ikke greie på.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Tydelig at artikkelforfatteren har hatt noen kjipe ferier, og virker misunnelig på de som nyter ferien sin. Blir stort sett hva man ønsker og gjør det til selv...
Får håpe hennes kommende ferier blir hyggeligere for hennes del, evenruelt kan hun donere fridagene til meg, som vet å sette pris på de.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Tenkte det samme selv da jeg leste denne kronikken. Noe av dummere man har lest. Skjønner heller ikke helt om dette er et forsøk på å være «morsom» eller om hun mener dette 100%.

KaldeFakta

Legg inn av KaldeFakta »

hennes ferier høres kjipe ut..
for min del så skjer uforutsette ting, men det er bare med på å krydre en ferie (stort sett).
For meg er ferie en mental ting som gir meg nye inntrykk, avkobling og opplevelser.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Ja, jeg lurte også på om det var er slags forsøk på satire?

Ellers er det jo en kjent sak at mange surpomper som misliker livet sitt antar at alle andre gjør det også, men man trenger jo ikke å publisere en hel sak om det.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: tor apr 14, 2022 2:30 pm Sjelden jeg har lest noe dummere:

https://www.nrk.no/ytring/reisebloffen-1.15921643
...og bitrere

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mange ting som kan kommenteres her - men jeg lurer jo litt på hvem hun omgås. Det er mulig "skryt" av reiser og autentiske opplevelser er noe som noen fortsatt holder på med.... Stort sett holder folk jeg kjenner venner/familie/kolleger seg for gode til å legge ut om ting med mindre jeg spør. Det var en klok mann som sa for noen år siden: Ingen er interssert i å høre om dine opplevelser på reisen - ikke en gang din kone. Har man felles interesser, f.eks. mat eller golfbaner, kan det være spennende å høre om. Ellers holder man stort sett kjeft, med mindre det er noe som spør eller er nysgjerrig på hvorfor man f.eks. velger å reise hit elller dit etc.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: tor apr 14, 2022 2:30 pm Sjelden jeg har lest noe dummere:

https://www.nrk.no/ytring/reisebloffen-1.15921643
Absurd innlegg, og jeg skjønner fortsatt ikke om det er alvorlig ment eller ikke. Og om hun mener det alvorlig, så lurer jeg virkelig på hvilke reiseerfaringer hun har. Uansett hvilken reise man er på, så er det altså galt og man skal ha utrivelige opplevelser enten med omgivelsene eller med folka du reiser sammen med. Og om du ikke har det, så er ikke reisen din "autentisk nok", og du reiser mest for å vise deg frem på sosiale medier.

Merkelig at jeg ikke har opplevd noe av det hun preiker om. Storby- og fotballferiene har stort sett gitt meg det jeg ønsket uten at de tingene hun preiker om har ødelagt. Og ellers reiser jeg mye alene for å oppleve primært natur og sekundært kultur. Om noen uker drar jeg til Malaga og Granada og skal ha noen dager med kultur, god mat og fotturer i Sierra Nevada. Tror det blir en kjempetur som vil gi meg uendelig mye mer enn å være hjemme og "se inn i meg selv". Dama fremstår ikke som helt god.

Someone

Legg inn av Someone »

Og hvis man bør bruke ferien på å rydde i skuffer, så bør man være litt ryddigere i hverdagen. Nei, dette var så stort møl at man nesten skulle tro det stod skrevet hos Steigan....

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Har en følelse om at kronikkforfatteren har noe uoppgjort med grandtanten sin.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Det er vel et slags kåseri som nok ikke treffer helt, og det både på grunn av skribenten og mottakerne.

For det første tar hun eksemplene for langt samtidig som hun ikke nyanserer rundt det hun tar opp. Egentlig er nok budskapet hvordan folks ferievaner er sterkt preget av selvbedrag og der har hun nok egentlig et poeng, men klarer ikke å formidle det helt. Dette selvbedraget handler nok mye om hvordan folk pakker inn sine turistvaner i en del masseprodusert ræl som egentlig bare gjentar mønstret fra der man kommer fra på tettstedet/ i byen. Det blir med det bare en slags "pynting" av realitetene. Det er nok også ganske typisk for den urbane nordmann å reagere på dette i på denne måten og ikke kjenne seg igjen i dette i 2022 enn f.eks i 1980. Norge har blitt et veldig mye mer overflatisk samfunn de siste årene hvor kritiske skråblikk på vår tilværelse og vaner oppleves som mer angripende og negativt enn før. Med det skjer en slags mentalitetsendring eller "blending" hvor "kritikk" oppleves utelukkende som "negativt" . Se bare på hvor mye oppmerksomhet en såpass lite interessant person som Sanna Sarromaa får i dagens medialandskap.

For det er et tankekors at man er med på mange grønne løsninger i hverdagen, men når man drar til hytta så er dette glemt og det handles inn i store kvanta hvorpå det kastes veldig mye av dette på søndag eller slutten av ferien. Legg så til hvordan disse hyttene bidrar til veldig mye lysforurensning som blant annet går utover dyrelivet. Så er det jo ganske så spesielt hvordan urbane folk søker seg ut av byen og til disse hyttene, men likevel bidrar til mye av det de flykter fra i form av endeløse køer langs veiene, i skiløypene, på fjelltur, bidrar til en avsindig hyttebygging hvor hytte-byggefelt dukker opp som paddehatter og som også er noen arkitektoniske vederstyggeligheter, hvor magemål definitivt ikke er tema, som skjemmer ut terrenget. Som "bygdis" synes jeg det er helt på trynet at disse folkene skal få ødelegge naturen med disse stygge husene i fjellet. Ikke bidrar det på den måten det burde rent samfunnsøkonomisk heller der fortellingene om sysselsettingen innen hytteturen er sterkt overdrevet, samtidig som det driver opp boligprisene for lokale som med det må trekke ut av bygda.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: tor apr 14, 2022 6:12 pm Mange ting som kan kommenteres her - men jeg lurer jo litt på hvem hun omgås. Det er mulig "skryt" av reiser og autentiske opplevelser er noe som noen fortsatt holder på med.... Stort sett holder folk jeg kjenner venner/familie/kolleger seg for gode til å legge ut om ting med mindre jeg spør. Det var en klok mann som sa for noen år siden: Ingen er interssert i å høre om dine opplevelser på reisen - ikke en gang din kone. Har man felles interesser, f.eks. mat eller golfbaner, kan det være spennende å høre om. Ellers holder man stort sett kjeft, med mindre det er noe som spør eller er nysgjerrig på hvorfor man f.eks. velger å reise hit elller dit etc.
Konstant posering rundt mat, vin, reiser, hytteidyll og annet er jo mer tiltagende enn avtagende, spesielt gjennom sosiale medier. Enten er du veldig heldig med din omgangskrets her eller så er det noe du overser.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Gud bedre sier nå bare jeg, hun der har det ikke godt med seg sjøl.
Tenk å måtte leve med et slikt negativt menneske :lol:
"Gretne gamle gubber" framstår jo som solstråler i forhold til henne.
At det går an :-)

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Fin kronikk. Seff er den skrevet slik, den skal fange leseren og underholde. Ikke for å skape debatt slik som her inne. Her har noen tent på alle pluggene. Eller er det bare meg selv som liker det skrev ord om hva som speiler tankegangen til folk og fe?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

vadefugl skrev: fre apr 15, 2022 8:36 am Fin kronikk. Seff er den skrevet slik, den skal fange leseren og underholde. Ikke for å skape debatt slik som her inne. Her har noen tent på alle pluggene. Eller er det bare meg selv som liker det skrev ord om hva som speiler tankegangen til folk og fe?
Kronikken er elendig. Det er umulig å forstå om det er seriøst ment eller ikke.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Tipper vi her inne hvor de aller fleste av oss er over 40, ikke er målgruppen for den artikkelen.
Kan fint seg for meg de under 30 som lever og ånder fir neste likes - det er tross alt luft for noen - kan se på ferie på den måten.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fringegirl skrev: fre apr 15, 2022 8:59 am Tipper vi her inne hvor de aller fleste av oss er over 40, ikke er målgruppen for den artikkelen.
Kan fint seg for meg de under 30 som lever og ånder fir neste likes - det er tross alt luft for noen - kan se på ferie på den måten.
Nja, ser jo også mange i 40- og 50-åra som øser ut bilder på fjesboka. Så det er definitivt ikke bare de under 30.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

KongOlav2 skrev: fre apr 15, 2022 9:02 am
Fringegirl skrev: fre apr 15, 2022 8:59 am Tipper vi her inne hvor de aller fleste av oss er over 40, ikke er målgruppen for den artikkelen.
Kan fint seg for meg de under 30 som lever og ånder fir neste likes - det er tross alt luft for noen - kan se på ferie på den måten.
Nja, ser jo også mange i 40- og 50-åra som øser ut bilder på fjesboka. Så det er definitivt ikke bare de under 30.
Du klarer nok fint å se forskjellen på dem som slenger ut familiebilder og de som poserer veldig på enten et kjent landemerke eller et spesielt dandert «smykkebilde» for likes.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Bitter kjerring. Sikkert mange det stemmer for, men mennesker som lever for sosiale media og reaksjonene der har jo triste liv i utgangspunktet, hva gjør en miserabel tur fra eller til? Å nyte livet og øyeblikkene her og nå er fjernt fra dokumenteringsjaget noen tror man må bedrive.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Fringegirl skrev: fre apr 15, 2022 8:59 am Tipper vi her inne hvor de aller fleste av oss er over 40, ikke er målgruppen for den artikkelen.
Kan fint seg for meg de under 30 som lever og ånder fir neste likes - det er tross alt luft for noen - kan se på ferie på den måten.
Svært få under 30 som reiser på osteturer. Men greit nok - sikkert forskjell mellom generasjonene her - er jo noen som er mer opptatt av å vise seg fram. Men altså - jeg klarer faktisk ikke å komme på noen verken i famlien, blant venner, kolleger eller bekjente som jeg mistenker har reist på tur fordi de ville skryte av det i etterkant.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Konstant posering rundt mat, vin, reiser, hytteidyll og annet er jo mer tiltagende enn avtagende, spesielt gjennom sosiale medier. Enten er du veldig heldig med din omgangskrets her eller så er det noe du overser.
[/quote]

Når det gjelder mat og vin synes jeg dette virker å ha roet seg - og selv poster jeg nå stort sett mat- og drikkebilder i lukkede grupper for dette fenomenet. På egen instagram poster jeg stort sett bare matbillder, og da også hverdagsmat, når den har en speisell historie. Det er masse hytteidyll og annen "posering", men jeg oppfatter vel at de fleste av disse bare ønsker å fortelle verden at de har det bra.

Jeg kjøper heller ikke premisset om at alt som deles i sosiale medier er "skryt" - det kan være det, men når jeg legger ut et bilde fra en strandbar i Varna i Bulgaria, er det ikke for å skryte - for det er jo ikke kanksje det man skryter mest av - men jeg vil formidle at jeg har det bra, dette har jeg lengta etter lenge og jeg anbefaler reisemålet til andre - hvis de ønsker å oppleve maksimal avslapping. :)

Ellers har hun selvsagt noen poenger - det skulle jo da bare mangle. Det jeg er mest enig er at det er en voldsom ressursbruk, miljøødeleggende såndan, denne voldsommme hyttebyttingen kombinert med haugevis av utenlandsturer.....

.. men at folk reiser som aldri før, 2-6 utenlandsturer i året, bare fordi de vil skryte av det, og at de egentlig har det ille, som jeg oppatter er hovedbudskapet i kronikken, er så på vidda at jeg kan lurer på om hun er vel bevart.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

DoktorS skrev: fre apr 15, 2022 11:12 am
Fringegirl skrev: fre apr 15, 2022 8:59 am Tipper vi her inne hvor de aller fleste av oss er over 40, ikke er målgruppen for den artikkelen.
Kan fint seg for meg de under 30 som lever og ånder fir neste likes - det er tross alt luft for noen - kan se på ferie på den måten.
Svært få under 30 som reiser på osteturer. Men greit nok - sikkert forskjell mellom generasjonene her - er jo noen som er mer opptatt av å vise seg fram. Men altså - jeg klarer faktisk ikke å komme på noen verken i famlien, blant venner, kolleger eller bekjente som jeg mistenker har reist på tur fordi de ville skryte av det i etterkant.
Er omgangskretsen din i hovedsak 18-30 år?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Folk får da reise hvor de vil, når de vil, og legge ut hva de vil på fjesboka.
Klarer ikke å fyre meg opp over et blogginnlegg i ellers slunkne påskemedier.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: fre apr 15, 2022 11:20 am
Konstant posering rundt mat, vin, reiser, hytteidyll og annet er jo mer tiltagende enn avtagende, spesielt gjennom sosiale medier. Enten er du veldig heldig med din omgangskrets her eller så er det noe du overser.
[/quote]

Når det gjelder mat og vin synes jeg dette virker å ha roet seg - og selv poster jeg nå stort sett mat- og drikkebilder i lukkede grupper for dette fenomenet. På egen instagram poster jeg stort sett bare matbillder, og da også hverdagsmat, når den har en speisell historie. Det er masse hytteidyll og annen "posering", men jeg oppfatter vel at de fleste av disse bare ønsker å fortelle verden at de har det bra.

Jeg kjøper heller ikke premisset om at alt som deles i sosiale medier er "skryt" - det kan være det, men når jeg legger ut et bilde fra en strandbar i Varna i Bulgaria, er det ikke for å skryte - for det er jo ikke kanksje det man skryter mest av - men jeg vil formidle at jeg har det bra, dette har jeg lengta etter lenge og jeg anbefaler reisemålet til andre - hvis de ønsker å oppleve maksimal avslapping. :)

Ellers har hun selvsagt noen poenger - det skulle jo da bare mangle. Det jeg er mest enig er at det er en voldsom ressursbruk, miljøødeleggende såndan, denne voldsommme hyttebyttingen kombinert med haugevis av utenlandsturer.....

.. men at folk reiser som aldri før, 2-6 utenlandsturer i året, bare fordi de vil skryte av det, og at de egentlig har det ille, som jeg oppatter er hovedbudskapet i kronikken, er så på vidda at jeg kan lurer på om hun er vel bevart.
[/quote]

Det er vel betimelig å spørre seg hvordan man har det med seg selv og hjemme dersom hver ferie skal gjennomføres utenomhus. Da har man jo virkelig tid til å kose seg i hjemmet sitt. Hverdagen ellers er jo preget arbeid og rutiner. Skjønner veldig godt folk som bor i Oslo og tar påsken i byen. Da er det nå endelig litt mer fred og ro. Liten vits i å dilte etter naboen for å stå i kø i en eller annen skiheis eller på en flyplass.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Ikke at jeg var norgesmester i sjangeranalyse, men å kalle dette en kronikk er vel i overkant raust?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg koser meg i allefall stort på ferie. Enten det er charter til syden, vinreise i Piemonte eller storbyferie. Jeg liker til og med fornøyelsesparker så lenge de har heftige attraksjoner.

Så jeg er et feriemenneske. Enten jeg sitter med en kaffekopp på en liten uteservering og ser på storbyens larm, jeg tar meg en dukkert i bassenget før lunsj på Kreta, jeg våkner opp til lukten av nybakt brød på ett eller annet vinslott eller jeg henger opp ned i 120 km/t i en berg og dalbane så har jeg det strålende.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Hvem blir imponert av mine feriebilder? Ingen. Men de som kjenner meg kjenner meg. Hytta? Ved og kaffekopper. Utenlands? Popquiss på en bar. Bilde av meg på penny lane eller fotgjengerfelt på abbey road. Ingen imponeres men folk som kjenner meg vet jeg har det helt ok.
Ost i frankrike? Ja til og mef det har jeg lagt ut bilde av. Sittende på en campingstol forran fjellteltet med en god brie på pariserloffen.
Imponert? Neppe. Men jeg viser at jeg har det bra.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

tomi skrev: fre apr 15, 2022 1:39 pm Ikke at jeg var norgesmester i sjangeranalyse, men å kalle dette en kronikk er vel i overkant raust?
Det er vel mer et kåseri.

Bare meg

Legg inn av Bare meg »

Jeg vil slett ikke kalle Kaja Melsoms kåseri (kronikk blir helt feil etter min vurdering, hele formen her er kåseriets) "svada om reiser" slik trådstarter gjør, for skribenten har en hel del poenger og det er lett nok å finne mer enn gjennomsnittlig kvalitettssikret statistikk for å belegge riktigheten av disse.

Man kan gjerne si at litt mer vidsyn enn hos skribenten ville ikke vært av veien, samtidig må jeg si at jg også forstår skribenets mangel her godt siden kåseriformen mster lett snerten sin om vidsynet trekkes for langt slik at poenget i kåseriet da blir uklart og man selv like interessant kåsør som Marie Simonsen, Dagbladet. (I mine unge voksne år den maskimale kontrast til kåsør Ivar Eskeland, Stord. Eskeland hadde slik glitrende kåsørstil med ordet slik i sin makt at man fikk lyst  til å bli enig med ham i hvert fall et stykke på vei selv om man var dypt uenig i sak, Simonsens kåserier fylt med edder og galde, eddik og svovelsyre fikk man derimot på pur trass lyst til å bli tvers gjennom uenig med selv om man en sjelden gang skulle være 99 %  enig i sak.)

Dersom man ikke klarer å se snerten i kåseriet  linket til og hevder/uttrykker usikkerhet mht om skribenten mener alvor fører jeg selv utsagnet  på en av to konti: 1) Man behersket temaet "norsk språkbruk" på et nivå så lavt det neppe holder til bestått-karakter i ungdomsskolen dersom man får karakter etter regelverk og ikke etter medynk hos lærer/sensor. 2) Man lever på en livsløgn (prøv f eks bing.com og "Henrik Ibsen" + "livsløgn" om ungdomsskolens pensum skulle være glemt) og prøver å dekke over denne med en påstand om usikkerhet mht hva skribenten mener.

Reiser kan endelig være svært berikende for både liv og sjel, men det er absolutt ingenting som sier at jo mer en reiser, jo lengre en reiser, jo flere penger man bruker på prosjekt reise og jo flere selfies man legger ut på sin blogg, jo mer berikes automatisk liv og sjel. I min barndom skrev  Arne Paasche Aasen en sang som ble Ønskekonsertens absolutt mest spilte, den starer med "Ditt sinn monne flyve så vide omkring/Det er som du glemmer de nære ting" - og dette kan del reiseglade/-gale med fordel legge seg på minnet! Som det står i den danske utgaven av sangen (oversatt av Aase G Krogh): "Du drømmer om lande i syd og mod nord/og ser ikke skønheden, hvor du bor." Her står også som avslutning: "Hold op med at jage i hvileløs ring/og lær blot at elske de nære ting". Behersker man denne kunsten kan reiser godt være berikende, behersker man den ikke (noe altfor mange ikke gjør) kan deimot ingen reiser erstatte - ikke i nærheten en gang. "Du kan reise den hele vide verden, men aldri bort fra deg selv" heter det og klarer man ikke å takle/trives med seg selv i hjemmeterritoriet blir ikke situasjonen en millimeter bedre om man befinner seg 100/1000/10000 km borte enn den blir på hjemmeterritoriet (bare mer frustrende fordi man også for en del andre utfordringer å takle 100/1000/10000 km borte som man slipper å bruke energi på å takle i velkjent terrent).

Slik jeg ser saken:
Første bud for en berikende reise er at man - alle i reisefølget og alle underveis man har tenkt å tilbringe tid over det bagatellmessige sammen med - har kontroll mht poenget mitt over, nemlig både takle og trives med seg selv.
Neste bud er at alle i reisefølget ønsker alle vesentlige deler av reisen, herunder også f eks transportetapper. (Mangler i så måte var da også grunnen til at hr sønn var klar for skolen da sommerferienturen første gang gikk lengre enn fylket/nærmeste nabofylker og godt inn i skolealder før første tur gikk til det store utland - Danmark - i form av en nattreise med ferje. Barn måler aldri reiseopplevelser i verken km tilbakelagt t/r eller antall skrytebilder på blogg og instagram, de ser på km tilbakelagt som en nødvendig lidelse de må tåle for å glede de voksne og nå et feriemål de har lært av dem de "bør" glede seg til slik de voksne selv gjør. Pga dette var transportetappene alltid deretter.)
Tredje bud er at man har selvinnsikt nok (både hva gjelder sider ved seg selv man likr og sider man ikke liker like godt!) til - sammem med andre som også har tilsvarende selvinnsikt - planlegge en realistisk reise uten urealisiske drømmer om hverken romantikk i Paris, familiekos på "all inclusive-hotellet"  der oppkast, diare, delerium, alkoholinntak etter "jo mer jeg heller inn på, jo mer sparer jeg" i dette underlige  landet "Syden" jeg aldri finner på globusen , hytte-/teltferie på tradisjonelt norsk vis ("den gangen jeg visste - bare VISSTE - at nå var jeg i splendid isolation sammen med solnedgang og mulig elg, minst en time til fots fra nærmeste menneske") sammen med tenåring uten nødvendig oppdragelse og virkelighetskontakt som anser som skjebne verrre enn sibiersk Gulag-opphold slikt som fravør av TV minst 55" med tresifret antall kanaler, manglende moblentt minst 20 mbps for kurant streaming (Hi-Res selvfølgelig) siste episode søppel fra Hollywood samt siste oppdageringer og likes på  Fjasbook/Tik-Tok og lengre enn et kvarter til nærmeste MøkkDonalds når man må GÅ dit uten transport av familetaxien, eller familiestevne i tette båt-/hytteomgivelser sammen med slekninger man ikke kan utstå å være sammen med og gjerne hadde sett noen vred halsen et tørn rundt på og/eller hengte opp til tørk etter ørene.
Fjerde bud er at man glemmer alt - repeat ALT - om hva som er instagramvennlig og imponerer Facebook"venner" med likes-strøm som konsekvens: Man reiser da for sin egen del, verken for venners, fotoarkivets eller instagrams del - og gjør man ikke det har man tatt første skritt retning reiser presis slik artikkelforfatteren beskriver.
Femte bud er at man alltid har minst 5000 kr/person i reisefølget + 10000 kr til på konto som- dersom  formålstjenlig - kan brukes uten at man snur seg tilbake og bekymrer seg + helt praktisk også kan fås tak på no time  dersom man skulle snuble over opplevelser/relevante kjøp man ikke har planlagt. I motsetning til de fire første ikke absolutt ufravikelig bud, men har man ikke det har man egenlig ikke råd til reise "autentisk" - ikke i nærheten en gang - og må derfor planegge sin tur deretter om den skal bli berikende for liv og sjel.

Min viv og jeg har aldri vært opptatt av å klasseplassere verken andre eller oss selv (man finner nemlig både sølv i rennestein og søppel på herregård og det er folk man skal omgås, ikke titler!), men vi later iflg kåsøren til å ha høy sannlighet for å tilhøre øvre middelsklasse siden vi definitivt vektlegger autentisiet på våre reiser og ikke kunne drømme om noe all inclusive-hotell på Gran Canaria (med mindre jeg da måtte ha mareritt, siden jeg sover for tungt til å ha særlig mange nattlige drømmer i det hele årevis mellom hvert case) . Samtidig er vi svært klar over at autensitet mer enn for overflateglassuren  krever solid kontakt med personer som både bor og arbeider på stedet, har gjort så i mange år, er interessert i sine  naboer og stolt av sitt hjemsted og ikke har turisme som verken hoved- eller binæring, men fokuserer på hva de selv ville valgt om de kom som turister, men samtidig fullastet med den kunnskap de har samlet seg. og gjerne deler av sin kunnskaps-overflod.  Vi har - pga tidligere arbeid - noen slike kontakter rundti verden og reiser derfor gjerne akkurat dit (slike personer sørger nemlig for at man alltid har noe nytt verdt å utforske i et område samme hvor mange ganger man kommer!), men jeg ser ikke for meg noen tilsvarende mulighet for å planlegge for autentisitet ellers når jeg/vi reiser (og bl a derfor reiser vi relativt sjelden privat ellers, selv om vi også gjerne ønsker sommererie i andre omgivelser enn det daglige territorium) 

Noen slike opplevelser har vi likevel hatt og de er gullet i våre reiseminner: Bl  a et nylig pensjonert ektepar i en landsby i UK så liten den neppe bar navn på andre kart enn AAs beste kartbok (1 inch = 1.5 mile, altså 1:96000), opptatt i sin hage og derfor grunn til at vi kom i kontakt med dem over hagegjerdet siden vi selv GIKK rundt landbyen for å se i stedet for å se hovedveien gjennom den pr bilhjull. De viste seg å ha høy intreresse for Norge siden de planla sin første tur til landet nå som begge var pensjonister og hadde tiden for seg, satte stor  pris på å møte noen som kunne fortelle mer om  landet enn brosjyren fra Destination Norway (ellers abslutt ikke noe gjennomsyret møl) og viste seg selv å ha ha fortreffelig kunnskap om lokalområde sitt  - han var da også pensjonert historie/samfunnsfagslærer ved en anerkjent grammar school med eksamensrett etter Cambridgesystemet både for O- og A-nivå, altså tilsvarende mer teoretisk preget norsk grunnskole-/vgs studieforberedende)  mens begge helt tydelig var engasert i sitt nærområde og aktiv bruker av tilbud der. Disse viste oss vei til så vel flere  ting vel verd å se absolutt ingen turistbrosjyre forteller om som til en høyst autenisk "five o'clock-tea" i sin spisestue slik at vi kunne samtale mer om muligheter og begrensninger, "do og don'ts" for neste års planlagte Norgestur frem til de mente det var tid for litt "supper" (og vår løselig lagte dagsplan  sprukket ettertrykkelig, slik at de bistod med å skaffe et B&B med ypperste perlekvaliteter som vi neppe hadde funnet selv -og dessuten egentlig var "closed due to off-season - but please allow me to make some calls and check the possibilities a bit further for you").

Slike situasjoner er imidlertid aldri noe man  planlegger og bestiller, slikt bare oppstår uten forvarsel iblant når man reiser og tar seg tid lokalt i stedet for å haste i vei  - men de blir livets mest verdifulle reiseminner i ettertid! Det er nemlig da reiser blir virkelig berikende for liv og sjel, ikke  når man spiser MøkkBurger  på et hotell så likegyldig man må sjekke adresseskiltet på porten for å slå fast de ligger i "Syden og ikke i nærmeste tredjeklasses industriområde hjemme, når man spiser svorske kjøttboller med søtsur bismak  i Thai-ghetto planlagt for turister og deres lommebok eller når man halser etter en guide som kjører manuskriptet sitt for 23. gang den dagen, slik at man i stillhet lurer på om vedkommende har fått hakk i plata. (Guiden kan selvfølgelig likevel ha interessante ting å vise frem, men da foretrekker vi begge å se dette via internett sammen med tilgang på informasjon fra slike som har noe viktig å fortelle, for guiden har ikke noe slikt.)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»