Paris-Roubaix 2022

Svar
emin

Paris-Roubaix 2022

Legg inn av emin »

På søndag er det klart igjen for årets viktigste enkeltritt for min del.
Man trenger ikke flaks for å vinne P-R, men man må unngå uflaks.
12 år siden Hushovd ble nummer 2. I år er det vel ingen nordmenn med sjans på pallen hvis vi skal se realistisk på det.
Kristoff og Tiller må komme seg i brudd og komme favorittene i forkjøpet hvis de skal ha sjans på en topplassering.
Bør vel ikke legge stort press på Tiller i sitt første P-R, men har jo imponert i år med 6. plass i E3 Harelbeke og 11. plass i Omloop Het Nieuwsblad.
Kristoff har aldri klart en topplassering i dette rittet. Som best har han vært nummer 10 som førstemann i gruppe to, men dette var en utgave som nok var lettere etter at både Boonen og Cancellara var borte. Degenkolb vant spurten og 23 mann innenfor halvminuttet. Altså en unormal utgave av rittet. På søndag må Kristoff komme seg foran favorittene og henge seg på når de kommer. Håper brudd-seieren i Scheldeprijs ga mersmak.

Årets utgave er 257.2 km med tilsammen 54.8 km på brostein.
Som vanlig åpnes nok løpet opp i Arenberg etter 161.9 km. Er du ikke med der så er det over.

Favoritter? Med en Van Aert tilbake fra Covid er det jo et stort spørsmålstegn med formen. Laget har til og med antydet at han kan bli hjelperytter for Laporte og Teunissen. Tror ikke helt på den før jeg får se det.
Hos bookiene er Mathieu van der Poel den største favoritten og jeg må vel si meg enig i det. MvdP ble nummer 3 i fjor da han tapte spurten mot vinner Colbrelli og Vermeersch. Mads Pedersen er nestfavoritt, men for meg har jeg mer tro på en annen danske i Kasper Asgreen selv om han aldri har lyktes i P-R. Resten av Quickstep med Lampaert og en Stybar som har funnet formen vil nok også være med i toppen.
Odds-messig er jeg fristet av Laporte til 15.00 og tempo-kongene Ganna og Küng som begge står til 17.00. Fjorårstoer Florian Vermeersch er jo obligatorisk når oddsen er 51.00, selv om han har slitt tidligere denne sesongen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

emin skrev: tor apr 14, 2022 8:08 pm Favoritter? Med en Van Aert tilbake fra Covid er det jo et stort spørsmålstegn med formen. Laget har til og med antydet at han kan bli hjelperytter for Laporte og Teunissen. Tror ikke helt på den før jeg får se det.
Hos bookiene er Mathieu van der Poel den største favoritten og jeg må vel si meg enig i det. MvdP ble nummer 3 i fjor da han tapte spurten mot vinner Colbrelli og Vermeersch. Mads Pedersen er nestfavoritt, men for meg har jeg mer tro på en annen danske i Kasper Asgreen selv om han aldri har lyktes i P-R. Resten av Quickstep med Lampaert og en Stybar som har funnet formen vil nok også være med i toppen.
Odds-messig er jeg fristet av Laporte til 15.00 og tempo-kongene Ganna og Küng som begge står til 17.00. Fjorårstoer Florian Vermeersch er jo obligatorisk når oddsen er 51.00, selv om han har slitt tidligere denne sesongen.
Lukter Van der Poel mot Jumbo-gutta ganske lang vei. Har minimal tro på QS etter den svake vårsesongen så langt, ei heller tror jeg Mads Pedersen er sterk nok. Dog er PR et noe mer egnet ritt enn RVV for at noen andre enn den eller en av de få sterkeste rytterne skal vinne. Et brudd med "riktige" ryttere kan fint gå i vei i en utgave av rittet hvor de to presumptive sterkeste rytterne ikke er i sin beste form, og vi heller ikke har noen outsidere i superform slik som Asgreen og Colbrelli var i fjor. Kjøresterke ryttere som Teunissen, Ganna, Campenaerts, Küng, Van Baerle og Politt kan godt være kandidater for et slikt brudd.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Hvorfor kjører ikke Ag2r Cosnefroy inn på laget med den formen? Aner ikke om han har kjørt bra/dårlig før. Men knallsterk i amstel og babantase pijl. Han har klassikerbein inne.

Bare kristoff ikke kjører tubeless igjen. Punga vel tre-fire ganger i 2018/2019'ish. Ellers ikke noe tro på kristoff, men hadde ikke det før rvv heller. Topp 10 er terningkast 6. Synes han har sett litt sløv ut på de verste sektorene når det blir satt fart i tidligere utgaver. Flyter ikke så bra som de beste. Tror det kan være litt av grunnen til at han ikke har lykkes.

Tror Ineos kan overraske på søndag, mulig med 'norske' Sheffield. Ganna har vunnet rittet i u23(?)

UnoX blir nok for små når oppgjørets time kommer. Dette rittet er så beinhardt.

Mvdp er kjempefavoritt. Jeg tror han har trøkk nok i beina til å kjøre av alle på brosteinen mot slutten. Eneste forbeholdet er om van aert har litt form, noe som er tvilsomt etter covid. Det sitter i så lenge. Så mitt tipps er nederlandsk seier. Van der poel støter på brosteinen og kjører solo til mål. 1250 watt i 20 sekunder, så er alle blåst av.

Jeg gir 3:1 i odds på at Edvald faller av før de har kjørt 150 km. Any takers?

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Pari-Robee er vel det eneste rittet der man kan spare krefter på å ligge i TV-brudd, så Uno X burde sitte fremme med hele laget fra start og sørge for minst 1 mann i TV-brudd, helst flere. Regner med Tiller har et såpas stort navn at han ikke får gå, men hadde vært gøy om han prøvde seg.

Ellers så er det deilige med dette rittet at man ikke trenger å være sterkest for å vinne, så har ikke så stor tro på at det skal bli oppskriftsmessig kjøring/vinner som mange andre påstår.

dorian

Legg inn av dorian »

All-Equal skrev: fre apr 15, 2022 12:58 am Synes han har sett litt sløv ut på de verste sektorene når det blir satt fart i tidligere utgaver. Flyter ikke så bra som de beste. Tror det kan være litt av grunnen til at han ikke har lykkes.
Han slet på brosteinen i storhetstida, men har jo sett mye, mye bedre ut etter det. De siste årene har det først og fremst vært velt og punkteringer som har stoppet han. Når det er sagt, så har også det til en stor del vært selvforskyldt.

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: fre apr 15, 2022 2:02 am Uno X burde sitte fremme med hele laget fra start og sørge for minst 1 mann i TV-brudd, helst flere.
Om Uno X klarer å få med en eneste mann i bruddet, så vil det være en stor positiv overraskelse. De klarte det ikke i Flandern, og i PR er det mye, mye vanskeligere.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Har Kristoff en eneste seier å vise til de siste årene?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

LeSorcier skrev: lør apr 16, 2022 12:33 pm Har Kristoff en eneste seier å vise til de siste årene?
Råsterk seier for 10 dager siden.


LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

KongOlav2 skrev: lør apr 16, 2022 12:35 pm
LeSorcier skrev: lør apr 16, 2022 12:33 pm Har Kristoff en eneste seier å vise til de siste årene?
Råsterk seier for 10 dager siden.

Jøss, det hadde jeg ikke fått med meg.

dorian

Legg inn av dorian »

dorian skrev: fre apr 15, 2022 10:38 am Om Uno X klarer å få med en eneste mann i bruddet, så vil det være en stor positiv overraskelse.
De klarte å få en kvinne i bruddet, gledelig nok.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Amalie Lutro er med i teten for damene. Heia Stavanger. Damene tryner og punkterer så det synger.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

LeSorcier skrev: lør apr 16, 2022 12:33 pm Har Kristoff en eneste seier å vise til de siste årene?
To seiere i år. En spurt og en solo. Sterk kjøring i rvv. Fortsatt Norges beste syklist.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Susanne Andersen ser kokt ut. Blir nok ikke topp 10.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

De to unox-jentene i teten klarer å felle hverandre på brosteinen. Herregud.

Reddington

Legg inn av Reddington »

Spennende med Magnus Sheffield i dag. Så Brabantse Pijl, og han var knallsterk der. Spørsmålet er om han først og fremst skal hjelpe Ganna til han evt er tom for krefter?

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Feltet har delt seg i 2, Poel og Aert sitter bak

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Usikker på hvorfor TV2 får sende livebilder så sent. Har vel fått en forklaring før som er glemt. Ser gjerne på Eurosport 1 resten av dagen, men bytter når det er reklamepauser.

Edit: Dansk TV2 har også livebilder.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Håper virkelig at gruppe 2 tar de igjen. Avskyr at sidevind blir avgjørende i så store ritt.

dorian

Legg inn av dorian »

KongOlav2 skrev: søn apr 17, 2022 12:58 pm Håper virkelig at gruppe 2 tar de igjen. Avskyr at sidevind blir avgjørende i så store ritt.
Er ganske uenig i det. Det er ikke tilfeldigheter som gjør at man havner bak, og det kan jo ikke være sånn at favorittene alltid kan sitte å slappe av bakerst i feltet halve rittet.

dorian

Legg inn av dorian »

Nightwish skrev: søn apr 17, 2022 12:54 pm Usikker på hvorfor TV2 får sende livebilder så sent. Har vel fått en forklaring før som er glemt.
De har ikke kjøpt rettighetene til å vise fra start.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

dorian skrev: søn apr 17, 2022 1:09 pm Er ganske uenig i det. Det er ikke tilfeldigheter som gjør at man havner bak, og det kan jo ikke være sånn at favorittene alltid kan sitte å slappe av bakerst i feltet halve rittet.
Jo, det kan definitivt være tilfeldigheter noen ganger. Dessuten vil jeg at PR skal avgjøres på brosteinene, ikke pga et sidevindsparti over 200 km fra mål. Dette er ikke som Scheldeprijs som normalt sett er dønn kjedelig og hvor sidevind bare bidrar til å sette farge på rittet.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

dorian skrev: søn apr 17, 2022 1:15 pm
Nightwish skrev: søn apr 17, 2022 12:54 pm Usikker på hvorfor TV2 får sende livebilder så sent. Har vel fått en forklaring før som er glemt.
De har ikke kjøpt rettighetene til å vise fra start.
Sikkert kranglet i forhandlinger der også. Ganna punkterer.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Ganna har punktert. Den klart sterkeste trekkhesten i gruppe 1. Bare det alene øker sjansene for at gruppene samler seg igjen.

b0lle

Legg inn av b0lle »

KongOlav2 skrev: søn apr 17, 2022 12:58 pm Håper virkelig at gruppe 2 tar de igjen. Avskyr at sidevind blir avgjørende i så store ritt.
Ja men samtidig er det endel av gamet. Sidevind er ikke noe nytt fenomen så de som sover på jobb kan takke seg selv, også er det creds til de som klarer å utnytte det.

dorian

Legg inn av dorian »

KongOlav2 skrev: søn apr 17, 2022 1:17 pm Jo, det kan definitivt være tilfeldigheter noen ganger. Dessuten vil jeg at PR skal avgjøres på brosteinene, ikke pga et sidevindsparti over 200 km fra mål. Dette er ikke som Scheldeprijs som normalt sett er dønn kjedelig og hvor sidevind bare bidrar til å sette farge på rittet.
Det kan være tilfeldigheter, men som regel ikke. Og PR avgjøres alltid til en veldig stor grad av posisjonskampen før brosteinen, så det er jo ingenting uvanlig med dette.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

dorian skrev: søn apr 17, 2022 1:27 pm
Det kan være tilfeldigheter, men som regel ikke. Og PR avgjøres alltid til en veldig stor grad av posisjonskampen før brosteinen, så det er jo ingenting uvanlig med dette.
Nja, det er vel temmelig ofte den eller en av de få aller sterkeste rytterne som vinner PR. Er vel omtrent bare O'Grady, Vansummeren og Hayman sine seire de siste 20 årene hvor det var annerledes. Og personlig synes jeg ikke noen av de versjonene utenom kanskje Vansummeren sin seier i 2011 var noen av de bedre versjonene i denne perioden.

dorian

Legg inn av dorian »

KongOlav2 skrev: søn apr 17, 2022 1:30 pm Nja, det er vel temmelig ofte den eller en av de få aller sterkeste rytterne som vinner PR. Er vel omtrent bare O'Grady, Vansummeren og Hayman sine seire de siste 20 årene hvor det var annerledes. Og personlig synes jeg ikke noen av de versjonene utenom kanskje Vansummeren sin seier i 2011 var noen av de bedre versjonene i denne perioden.
De sterkeste rytterne er jo også de som vinner posisjonskampen. Delvis fordi de gjerne sykler på de sterkeste lagene, såklart. Så du noen gang Boonen ikke være i tet da feltet kom inn i Arenberg?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

dorian skrev: søn apr 17, 2022 1:33 pm De sterkeste rytterne er jo også de som vinner posisjonskampen. Delvis fordi de gjerne sykler på de sterkeste lagene, såklart. Så du noen gang Boonen ikke være i tet da feltet kom inn i Arenberg?
Jaha, og påstår du at Van der Poel, Van Aert, Asgreen og Küng ikke er blant de sterkeste rytterne akkurat nå eller i denne utgaven? Eller kan det bare være snakk om tilfeldigheter denne gangen?

Nå er de jo for øvrig nesten samlet igjen. Heldigvis. Da får vi etter hvert se virkelig hvem de sterkeste er.

Reddington

Legg inn av Reddington »

KongOlav2 skrev: søn apr 17, 2022 1:38 pm
dorian skrev: søn apr 17, 2022 1:33 pm De sterkeste rytterne er jo også de som vinner posisjonskampen. Delvis fordi de gjerne sykler på de sterkeste lagene, såklart. Så du noen gang Boonen ikke være i tet da feltet kom inn i Arenberg?
Nå er de jo for øvrig nesten samlet igjen. Heldigvis. Da får vi etter hvert se virkelig hvem de sterkeste er.
Aaaand its gone.

dorian

Legg inn av dorian »

KongOlav2 skrev: søn apr 17, 2022 1:38 pm Jaha, og påstår du at Van der Poel, Van Aert, Asgreen og Küng ikke er blant de sterkeste rytterne akkurat nå eller i denne utgaven? Eller kan det bare være snakk om tilfeldigheter denne gangen?
Nei, jeg påstår ikke det, men det betyr jo ikke at det er snakk om tilfeldigheter når man lar hele Ineos sykle avgårde mens man selv sitter på halen av feltet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»