Hvem har egentlig råd til disse boligene?

Svar
William_S

Hvem har egentlig råd til disse boligene?

Legg inn av William_S »

Snittinntekten i Norge ligger vel rundt 500k gjerne, antagelig litt over. Så ser man jo stadig boliger i Oslo som popper opp og koster typ 10-15-20 millioner. En vanlig person som tjener ca 550k vil nok aldri ha råd til en slik bolig gitt retningslinjene om lån maks 3 ganger egen årslønn. Så hvem er egentlig de som har råd til disse boligene? Det virker som for meg at boligmarkedet i Oslo iallefall ikke er tilpassa vanlige folk. SÅ har man jo også enda et eksempel - fritidsboliger som koster 5 millioner kroner. Her snakker vi altså om folk som jo har en bolig fra før og så har råd til enda et objekt de ikke bor i mesteparten av året. En fyr med årsinntekt på 550k kan i de fleste tilfeller glemme det her. Så hvem er de egentlig? Det er jo gjerne ikke utprega rikinger heller som ofte kjøper seg en hytte til 5 millioner heller.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Det er de som har arvet sine foreldre (som satt på nedbetalte hus sentralt i Oslo) som kjøper disse boligene. Det er i praksis boligbytting og da er det jo uinteressant om prisen er to millioner eller 20 millioner.
Og så dukker det opp en riking innimellom som kjøper noe nytt og setter prisen på boliger av denne sorten.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Hvor får du maks 3 ganger inntekt fra? Regelen er opptil fem ganger inntekt i lån.

Om du ikke forstår hvem som kjøper disse boligene så kan du ikke være gamle gutten.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

William_S skrev: søn apr 17, 2022 5:55 pm Snittinntekten i Norge ligger vel rundt 500k gjerne, antagelig litt over. Så ser man jo stadig boliger i Oslo som popper opp og koster typ 10-15-20 millioner. En vanlig person som tjener ca 550k vil nok aldri ha råd til en slik bolig gitt retningslinjene om lån maks 3 ganger egen årslønn. Så hvem er egentlig de som har råd til disse boligene? Det virker som for meg at boligmarkedet i Oslo iallefall ikke er tilpassa vanlige folk. SÅ har man jo også enda et eksempel - fritidsboliger som koster 5 millioner kroner. Her snakker vi altså om folk som jo har en bolig fra før og så har råd til enda et objekt de ikke bor i mesteparten av året. En fyr med årsinntekt på 550k kan i de fleste tilfeller glemme det her. Så hvem er de egentlig? Det er jo gjerne ikke utprega rikinger heller som ofte kjøper seg en hytte til 5 millioner heller.
Uff, ja. Det er priser som er hinsides for en vanlig arbeider som meg, jaffal.
Jeg kjøpte et oppussinsprosjekt for en brøkdel for 18 år siden, jeg. Og har pusset opp og etterisolert og fikset over tid, og har nå et fint, godt og varmt hus. Og har prioritert å nedbetale lånet raskt.
Og jeg eier nå tomta, huset og er gjeldfri.
Slikt er vel blitt nærmest umulig etterhvert.
Jeg syns synd på de unge som vil etablere seg.

William_S

Legg inn av William_S »

Trolljegeren skrev: søn apr 17, 2022 6:01 pm Hvor får du maks 3 ganger inntekt fra? Regelen er opptil fem ganger inntekt i lån.

Om du ikke forstår hvem som kjøper disse boligene så kan du ikke være gamle gutten.
Ok så tok jeg feil om regelen. Men om du ikke har noe bedre å komme med på siste linje her så kan du like gjerne la være å svare.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

William_S skrev: søn apr 17, 2022 6:14 pm
Trolljegeren skrev: søn apr 17, 2022 6:01 pm Hvor får du maks 3 ganger inntekt fra? Regelen er opptil fem ganger inntekt i lån.

Om du ikke forstår hvem som kjøper disse boligene så kan du ikke være gamle gutten.
Ok så tok jeg feil om regelen. Men om du ikke har noe bedre å komme med på siste linje her så kan du like gjerne la være å svare.
Hvorfor skal du skånes for sannheten?

William_S

Legg inn av William_S »

Trolljegeren skrev: søn apr 17, 2022 6:18 pm
William_S skrev: søn apr 17, 2022 6:14 pm
Trolljegeren skrev: søn apr 17, 2022 6:01 pm Hvor får du maks 3 ganger inntekt fra? Regelen er opptil fem ganger inntekt i lån.

Om du ikke forstår hvem som kjøper disse boligene så kan du ikke være gamle gutten.
Ok så tok jeg feil om regelen. Men om du ikke har noe bedre å komme med på siste linje her så kan du like gjerne la være å svare.
Hvorfor skal du skånes for sannheten?
Typisk hersketeknikk, hold deg til saken og ikke person.

Pernille

Legg inn av Pernille »

De som har vært med på boligoppturen i Oslo. Eksempel: et par kjøpte en leilighet på østkanten i 1995 til 500K. I 2008 selger de leiligheten til 2.5 millioner og kjøper seg et hus med en eplehage på vestkanten til 6 mill. Ti år etter kommer det en utbygger og tilbyr 15 millioner for huset og tomta. Paret, som også har klart å nedbetalte hele lånet, takker ja og kjøper seg en leilighet på Frogner, Tjuholmen eller i Bjørvika til 18-20 millioner. Og så videre.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

William_S skrev: søn apr 17, 2022 6:23 pm
Trolljegeren skrev: søn apr 17, 2022 6:18 pm
William_S skrev: søn apr 17, 2022 6:14 pm

Ok så tok jeg feil om regelen. Men om du ikke har noe bedre å komme med på siste linje her så kan du like gjerne la være å svare.
Hvorfor skal du skånes for sannheten?
Typisk hersketeknikk, hold deg til saken og ikke person.
Det blir vanskelig å holde seg til sak når du ikke har fått med prisveksten i Oslo de siste 20 årene.

Someone

Legg inn av Someone »

Enten man bruker gjennomsnittlønnen (ca 600k) eller medianlønnen (ca 550k) så vil det fremdeles bety at mange tjener vesentlig mer enn dette, og selvsagt mange under. Det kombinert med arv og verdistigning på eksisterende bolig gjør at det fremdeles er ganske mange mennesker som har råd til bolliger i disse prisklassene. Man er også gjerne 2 personer med inntekt, når man er i markedet for endel av disse boligene. Slik at tilgjengelig lån da kan ganges med 2. Litt lek med tall, men to stykker med en gjennomsnittlig lønn på 600.000, får låne 600.000*2*5 = 6 mill. Så blir den store X-faktoren hvor mye egenkapital man har fra før

At det er en utfordring for mange å komme inn på markedet stemmer fortsatt, og disse tallene over løser ikke det. Og selv om regnestykket mitt over ikke tar deg opp til 15 millioner, så gir det en pekepinn på at det er faktisk ganske mange som klarer finansiere dette.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: søn apr 17, 2022 5:55 pm Snittinntekten i Norge ligger vel rundt 500k gjerne, antagelig litt over. Så ser man jo stadig boliger i Oslo som popper opp og koster typ 10-15-20 millioner. En vanlig person som tjener ca 550k vil nok aldri ha råd til en slik bolig gitt retningslinjene om lån maks 3 ganger egen årslønn. Så hvem er egentlig de som har råd til disse boligene? Det virker som for meg at boligmarkedet i Oslo iallefall ikke er tilpassa vanlige folk. SÅ har man jo også enda et eksempel - fritidsboliger som koster 5 millioner kroner. Her snakker vi altså om folk som jo har en bolig fra før og så har råd til enda et objekt de ikke bor i mesteparten av året. En fyr med årsinntekt på 550k kan i de fleste tilfeller glemme det her. Så hvem er de egentlig? Det er jo gjerne ikke utprega rikinger heller som ofte kjøper seg en hytte til 5 millioner heller.
Et par i øvre middelklasse kan ha to inntekter på minst 700-800k hver. Kanskje ligger de også nærmere 2 mil i samlet bruttoinntekt. Dersom de i tillegg har bodd i Oslo i en del år, så har de tjent/spart mye på boligmarkedet tidligere. 2-3 mill i egenkapital + 10 mill i lån er nok langtifra uoverkommelig for et par i øvre middelklasse i andre halvdel av 30-åra.

Jeg er f.eks 38 og kunne fint hatt råd til å kjøpe bolig til minst 5 mill i dag. Kanskje litt mer. Og om jeg hadde bodd i Oslo hele veien fra jeg var ferdigutdanna i 2007 kunne jeg sikkert fint økt dette til minst 7 mill, kanskje også litt mer.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

KongOlav2 skrev: man apr 18, 2022 12:27 pm
William_S skrev: søn apr 17, 2022 5:55 pm Snittinntekten i Norge ligger vel rundt 500k gjerne, antagelig litt over. Så ser man jo stadig boliger i Oslo som popper opp og koster typ 10-15-20 millioner. En vanlig person som tjener ca 550k vil nok aldri ha råd til en slik bolig gitt retningslinjene om lån maks 3 ganger egen årslønn. Så hvem er egentlig de som har råd til disse boligene? Det virker som for meg at boligmarkedet i Oslo iallefall ikke er tilpassa vanlige folk. SÅ har man jo også enda et eksempel - fritidsboliger som koster 5 millioner kroner. Her snakker vi altså om folk som jo har en bolig fra før og så har råd til enda et objekt de ikke bor i mesteparten av året. En fyr med årsinntekt på 550k kan i de fleste tilfeller glemme det her. Så hvem er de egentlig? Det er jo gjerne ikke utprega rikinger heller som ofte kjøper seg en hytte til 5 millioner heller.
Et par i øvre middelklasse kan ha to inntekter på minst 700-800k hver. Kanskje ligger de også nærmere 2 mil i samlet bruttoinntekt. Dersom de i tillegg har bodd i Oslo i en del år, så har de tjent/spart mye på boligmarkedet tidligere. 2-3 mill i egenkapital + 10 mill i lån er nok langtifra uoverkommelig for et par i øvre middelklasse i andre halvdel av 30-åra.

Jeg er f.eks 38 og kunne fint hatt råd til å kjøpe bolig til minst 5 mill i dag. Kanskje litt mer. Og om jeg hadde bodd i Oslo hele veien fra jeg var ferdigutdanna i 2007 kunne jeg sikkert fint økt dette til minst 7 mill, kanskje også litt mer.
Ja. De som allerede er inne, surfer på prisstigningen.
Min sympati går til de unge som er utestengt, som rett og slett ikke kan kjøpe seg noe.
Alle har ikke foreldre som kan spytte inn hundretusenvis i egenkapital i gave til barna.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargeblind skrev: man apr 18, 2022 12:31 pm Ja. De som allerede er inne, surfer på prisstigningen.
Min sympati går til de unge som er utestengt, som rett og slett ikke kan kjøpe seg noe.
Alle har ikke foreldre som kan spytte inn hundretusenvis i egenkapital i gave til barna.
Det er mange unge som klarer seg fint uten foreldre. Jeg kunne også gjort det. Men jeg har hatt godt betalte sivilingeniørjobber i privat sektor hele veien. Det er maks 10 % av den arbeidende befolkningen som har denne typen jobber. Jeg tjener f.eks raskt 250-300k mer enn en lærer eller sykepleier, selv med tilnærmet like lang utdanning. Det er enkelte grupper som har fryktelig vanskelig for å komme inn på boligmarkedet i de større byene, og kanskje spesielt de 4 største. Og Oslo i særklasse. Det er ikke en heldig utvikling.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

KongOlav2 skrev: man apr 18, 2022 12:34 pm
fargeblind skrev: man apr 18, 2022 12:31 pm Ja. De som allerede er inne, surfer på prisstigningen.
Min sympati går til de unge som er utestengt, som rett og slett ikke kan kjøpe seg noe.
Alle har ikke foreldre som kan spytte inn hundretusenvis i egenkapital i gave til barna.
Det er mange unge som klarer seg fint uten foreldre. Jeg kunne også gjort det. Men jeg har hatt godt betalte sivilingeniørjobber i privat sektor hele veien. Det er maks 10 % av den arbeidende befolkningen som har denne typen jobber. Jeg tjener f.eks raskt 250-300k mer enn en lærer eller sykepleier, selv med tilnærmet like lang utdanning. Det er enkelte grupper som har fryktelig vanskelig for å komme inn på boligmarkedet i de større byene, og kanskje spesielt de 4 største. Og Oslo i særklasse. Det er ikke en heldig utvikling.
Det er fint at du ser at det er forskjell på deg selv som er høytlønnet og de som ikke er det.
Det hjelper ikke de med lav lønn at andre har høy lønn.
Husk....noen må gjøre det arbeidet som er lavt lønnet.
Hvordan skulle det gått dersom alle barnehageassistenter og sykepleiere ble sivilingeniører??

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargeblind skrev: man apr 18, 2022 12:41 pm Det er fint at du ser at det er forskjell på deg selv som er høytlønnet og de som ikke er det.
Det hjelper ikke de med lav lønn at andre har høy lønn.
Husk....noen må gjøre det arbeidet som er lavt lønnet.
Jeg er klar over det. Og det burde vært gjort noe. Både for å spre jobbene fra Oslo i større grad, og/eller regulere flere boliger for bygging i Oslo

Det første er nå etter covid-19 en større mulighet. Spørsmålet er om politikerne og sjefene i byråkratiet benytter seg av den.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

KongOlav2 skrev: man apr 18, 2022 12:42 pm
fargeblind skrev: man apr 18, 2022 12:41 pm Det er fint at du ser at det er forskjell på deg selv som er høytlønnet og de som ikke er det.
Det hjelper ikke de med lav lønn at andre har høy lønn.
Husk....noen må gjøre det arbeidet som er lavt lønnet.
Jeg er klar over det. Og det burde vært gjort noe. Både for å spre jobbene fra Oslo i større grad, og/eller regulere flere boliger for bygging i Oslo

Det første er nå etter covid-19 en større mulighet. Spørsmålet er om politikerne og sjefene i byråkratiet benytter seg av den.
Tviler på det.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargeblind skrev: man apr 18, 2022 12:43 pm Tviler på det.
Det er jo både paradoksalt og litt trist at ikke offentlig sektor i større grad skal være villige eller i stand til å tilby desentraliserte stillinger. Jeg har jobbet i et av landets største rådgivende ingeniørselskaper. Dette er i privat sektor. De kunne tilby muligheten å sitte desentralt allerede før covid-19 og virker i enda større grad være villige til å godta dette nå.

Og som et eksempel på det motsatte ringte jeg NVE om en stilling for overingeniør innen elkraft i fjor sommer. Akkurat denne stillingen var jeg ikke interessert i, men jeg ville definitivt vært kvalifisert etter 14 års erfaring som elkraftingeniør. Jeg var bare nysgjerrig på praksisen deres ang mulighet for desentralisert plassering, og spurte derfor om de kunne tilby plassering f.eks på Nordvestlandet. Det kunne de ikke ang denne stillingen, og hadde heller ikke planer om det for fremtidige stillinger.

Akkurat det er jo mildt sagt skuffende at ikke offentlig sektor er i front på dette området slik at ikke alle stillinger må sentraliseres til hovedkontoret og spesielt til Oslo. Det er så klart noen stillinger hvor man nesten må sitte på hovedkontoret, men det gjelder sannelig ikke alle. Sannsynligvis bare et mindretall. En god distriktspolitikk ville vært at man innen kort tid hadde hatt en praksis som gjorde at minst 70-80 % av alle utlyste stillinger i statlige tilsyn, direktorater og etater ble utlyst med mulighet for desentralisert plassering. Og at det ved eksisterende jobber ville vært gode muligheter for å flytte ut og ta med seg jobben ut. Ganske sikker på at dette kunne hatt bra effekt over tid.

Denne type stillinger er jo også ofte dårligere betalt enn i privat sektor. Tjener du 700k i Oslo, er det ikke så veldig mye penger, og privat sektor vil derfor friste dersom de kan tilby 200-300k mer i lønn. Men 700k rekker mye lengre om du jobber i Førde, Kristiansund eller Namsos. I tillegg til at arbeidsmarkedet er mindre i disse områdene, slik at det er større mulighet for statlig sektor å beholde de ansatte.
Sist redigert av KongOlav2 den man apr 18, 2022 1:02 pm, redigert 2 ganger totalt.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

oddvar_kjempebra skrev: søn apr 17, 2022 5:58 pm Det er de som har arvet sine foreldre (som satt på nedbetalte hus sentralt i Oslo) som kjøper disse boligene. Det er i praksis boligbytting og da er det jo uinteressant om prisen er to millioner eller 20 millioner.
Og så dukker det opp en riking innimellom som kjøper noe nytt og setter prisen på boliger av denne sorten.
Her treffer du nok bra.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Trolljegeren skrev: søn apr 17, 2022 6:01 pm Hvor får du maks 3 ganger inntekt fra? Regelen er opptil fem ganger inntekt i lån.

Om du ikke forstår hvem som kjøper disse boligene så kan du ikke være gamle gutten.
Det var det som var regelen tidligere, egentlig burde man holdt seg til dette. Nordmenn er et ekstremt forgjeldet folk.

Queenie

Legg inn av Queenie »

KongOlav2 skrev: man apr 18, 2022 12:27 pm
William_S skrev: søn apr 17, 2022 5:55 pm Snittinntekten i Norge ligger vel rundt 500k gjerne, antagelig litt over. Så ser man jo stadig boliger i Oslo som popper opp og koster typ 10-15-20 millioner. En vanlig person som tjener ca 550k vil nok aldri ha råd til en slik bolig gitt retningslinjene om lån maks 3 ganger egen årslønn. Så hvem er egentlig de som har råd til disse boligene? Det virker som for meg at boligmarkedet i Oslo iallefall ikke er tilpassa vanlige folk. SÅ har man jo også enda et eksempel - fritidsboliger som koster 5 millioner kroner. Her snakker vi altså om folk som jo har en bolig fra før og så har råd til enda et objekt de ikke bor i mesteparten av året. En fyr med årsinntekt på 550k kan i de fleste tilfeller glemme det her. Så hvem er de egentlig? Det er jo gjerne ikke utprega rikinger heller som ofte kjøper seg en hytte til 5 millioner heller.
Et par i øvre middelklasse kan ha to inntekter på minst 700-800k hver. Kanskje ligger de også nærmere 2 mil i samlet bruttoinntekt. Dersom de i tillegg har bodd i Oslo i en del år, så har de tjent/spart mye på boligmarkedet tidligere. 2-3 mill i egenkapital + 10 mill i lån er nok langtifra uoverkommelig for et par i øvre middelklasse i andre halvdel av 30-åra.

Jeg er f.eks 38 og kunne fint hatt råd til å kjøpe bolig til minst 5 mill i dag. Kanskje litt mer. Og om jeg hadde bodd i Oslo hele veien fra jeg var ferdigutdanna i 2007 kunne jeg sikkert fint økt dette til minst 7 mill, kanskje også litt mer.
Og hvem pokker vil ha 10 mill i lån? (Ja, jeg vet det finnes mange av dem). Genial måte å få folk til å slave hele livet, det er det iallfall.

Jeg ser for meg å flytte til et større hus om 2-4 år, kjøpeprisen blir muligens 4-5-doblet, men uten vesentlig økning i lån for egen del. Det er en del folk i 60-70 årene som kan seile på enorm prisoppgang i boligmarkedet, jeg tror ikke det blir like ekstremt for vår del. Fordel å være få arvinger og heller ikke måtte deale med mine, dine og våre barn.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Queenie skrev: man apr 18, 2022 2:04 pm
Det var det som var regelen tidligere, egentlig burde man holdt seg til dette. Nordmenn er et ekstremt forgjeldet folk.
Har man over en viss inntekt, er det ikke noe stort problem å låne 5 ganger årsinntekten. Dette ville vært enklere for en med 1 million i bruttoinntekt å betjene et lån på 5 mill enn en med 500k å betjene et lån på 2,5 mill.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Det bygges ikke nok i Oslo. Er ca. 2500-3000 nye boliger hvert år. Utbyggerne er motivert for mer, men mange hindringer. Bl.a. MDG sin policy om at alle nye leiligheter skal være over 35 kvm. Eller det at tomter som Filipstad, Grønlikaia mv. har tatt evigheter å regulere.
Sist redigert av MatsEn89 den man apr 18, 2022 2:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

KongOlav2 skrev: man apr 18, 2022 2:10 pm
Queenie skrev: man apr 18, 2022 2:04 pm
Det var det som var regelen tidligere, egentlig burde man holdt seg til dette. Nordmenn er et ekstremt forgjeldet folk.
Har man over en viss inntekt, er det ikke noe stort problem å låne 5 ganger årsinntekten. Dette ville vært enklere for en med 1 million i bruttoinntekt å betjene et lån på 5 mill enn en med 500k å betjene et lån på 2,5 mill.
Gleder meg til å høre at pipa får en annen lyd når renten fyker opp til 8 %.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Queenie skrev: man apr 18, 2022 2:08 pm

Og hvem pokker vil ha 10 mill i lån? (Ja, jeg vet det finnes mange av dem). Genial måte å få folk til å slave hele livet, det er det iallfall.
Lån har jo vært fantastisk, det har vært gratis å låne penger og nå slipper man jo til og med å betale deler av det tilbake pga inflasjon.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Queenie skrev: man apr 18, 2022 2:04 pm
Trolljegeren skrev: søn apr 17, 2022 6:01 pm Hvor får du maks 3 ganger inntekt fra? Regelen er opptil fem ganger inntekt i lån.

Om du ikke forstår hvem som kjøper disse boligene så kan du ikke være gamle gutten.
Det var det som var regelen tidligere, egentlig burde man holdt seg til dette. Nordmenn er et ekstremt forgjeldet folk.
Ja, er ikke nordmenn den mest forgjeldede befolkningen i verden?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Corvus skrev: man apr 18, 2022 2:23 pm
Queenie skrev: man apr 18, 2022 2:04 pm
Trolljegeren skrev: søn apr 17, 2022 6:01 pm Hvor får du maks 3 ganger inntekt fra? Regelen er opptil fem ganger inntekt i lån.

Om du ikke forstår hvem som kjøper disse boligene så kan du ikke være gamle gutten.
Det var det som var regelen tidligere, egentlig burde man holdt seg til dette. Nordmenn er et ekstremt forgjeldet folk.
Ja, er ikke nordmenn den mest forgjeldede befolkningen i verden?
Ligger i verdenstoppen, ja. Det største problemet er uansett at store deler av dette er i usikret gjeld, og ikke i lån som boliglån og lignende.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Corvus skrev: man apr 18, 2022 2:23 pm
Queenie skrev: man apr 18, 2022 2:04 pm
Trolljegeren skrev: søn apr 17, 2022 6:01 pm Hvor får du maks 3 ganger inntekt fra? Regelen er opptil fem ganger inntekt i lån.

Om du ikke forstår hvem som kjøper disse boligene så kan du ikke være gamle gutten.
Det var det som var regelen tidligere, egentlig burde man holdt seg til dette. Nordmenn er et ekstremt forgjeldet folk.
Ja, er ikke nordmenn den mest forgjeldede befolkningen i verden?
Nei.

Det er Hong Kong og USA

Corvus

Legg inn av Corvus »

Rainmaker skrev: man apr 18, 2022 2:34 pm
Corvus skrev: man apr 18, 2022 2:23 pm
Queenie skrev: man apr 18, 2022 2:04 pm

Det var det som var regelen tidligere, egentlig burde man holdt seg til dette. Nordmenn er et ekstremt forgjeldet folk.
Ja, er ikke nordmenn den mest forgjeldede befolkningen i verden?
Nei.

Det er Hong Kong og USA
Ser her at det er Danmark, etterfulgt av Norge..
https://www.comparethemarket.com.au/hom ... s-in-debt/

William_S

Legg inn av William_S »

GoingKronos skrev: man apr 18, 2022 2:20 pm
Queenie skrev: man apr 18, 2022 2:08 pm

Og hvem pokker vil ha 10 mill i lån? (Ja, jeg vet det finnes mange av dem). Genial måte å få folk til å slave hele livet, det er det iallfall.
Lån har jo vært fantastisk, det har vært gratis å låne penger og nå slipper man jo til og med å betale deler av det tilbake pga inflasjon.
Ja nå er jo det litt på siden av saken men er jo ikke uvanlig for mange bedrifter å ta opp lån i 10 millioner +++ skalaen.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Pernille skrev: søn apr 17, 2022 6:39 pm De som har vært med på boligoppturen i Oslo. Eksempel: et par kjøpte en leilighet på østkanten i 1995 til 500K. I 2008 selger de leiligheten til 2.5 millioner og kjøper seg et hus med en eplehage på vestkanten til 6 mill. Ti år etter kommer det en utbygger og tilbyr 15 millioner for huset og tomta. Paret, som også har klart å nedbetalte hele lånet, takker ja og kjøper seg en leilighet på Frogner, Tjuholmen eller i Bjørvika til 18-20 millioner. Og så videre.
Dette er spot on.

Legg også til alle de som har sittet og ruget på lavt beskattede, nedbetalte sekundærboliger som har gitt utleieinntekter og fem-seks-sju-doblet seg i verdi de siste årene. For ikke å snakke om nå som en generasjon av disse dør ut, og en ny generasjon får alle disse midlene servert i fanget, på toppen av kransekakegaloppen du beskriver.

Kombiner det med en historisk lav rente, som bare har sunket og sunket og sunket, så har du oppskriften på helt absurde boligpriser i Oslo.



De første årsakene er det ikke så lett å gjøre noe med, men vi får se hva som skjer nå som renta stiger til himmels igjen. Jeg tror at boligprisene uunngåelig vil synke igjen, og de stakkars ungdommene som endelig har klart å få kjøpt sin første bolig i disse dager, nok en gang er de som vil lide. Boligverdien synker, renta stiger, mange vil gå personlig konkurs.

Det beste tipset er å velge de riktige foreldrene. Velger du feil foreldre, så er det synd for deg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»