Styr unna "grønne" aksjer !

Svar
Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Styr unna "grønne" aksjer !

Legg inn av Xpoolman »

Jeg har lenge advart mot å investere i såkalte "grønne" aksjer og nå virker det som at bobla sprekker.

I forbindelse med "det grønne skiftet" har veldig mange fornybar-aksjer blitt hauset opp i skyene og nesten opp i himmelen.
Nå kommer imidlertid sannheten fram.
Selskapene tjener ikke penger og kursen raser.
Man sammenligner det faktisk med dotcom-bølga i år 2000:

https://www.nrk.no/norge/gronne-fond-1. ... hCFCsioGWg

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

DnB Miljøinvest, som jeg har i porteføljen min er fortsatt opp 10,6% i år. Riktignok dårligere enn de fleste indeksfondene jeg har penger i, men også bedre enn de fleste av forvaltningsfondene.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Jeg var dum nok til å sette inn litt penger på Handelsbanken Bærekraftig Energi rett etter den enorme oppturen ifjor. Har ett par andre grønne fond og de går foreløpig bra. Ikke snakk om de store summene, setter 500 kr i måneden inn i hver av de.

Snellman

Legg inn av Snellman »

Xpoolman skrev: tir jul 27, 2021 12:03 pm Jeg har lenge advart mot å investere i såkalte "grønne" aksjer og nå virker det som at bobla sprekker.
Si meg: har du noen erfaring med investering, eller leser du bare avisoverskrifter? Tror du virkelig at de som investerer i disse aksjene ikke er klar over den lave inntjeningen? Et sted må man jo begynne, så... for ti år siden var vel du blant dem som frarådet å kjøpe aksjer i Tesla? Jeg tviler på at de angrer så veldig på den avgjørelsen, men som alltid med vekstaksjer vil mange falle fra, mens de som får gjennomslag kan på sikt vokse enormt. Både Google og eBay f.eks. var jo en del av disse '.com-selskapene', uten at jeg vet om det er en bra sammenligning med det som skjer nå.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Jeg satte penger på grønne fond fordi:
1. Jeg regner med det ikke blir noe mindre mas om klima i fremtiden, altså vil det fortsette å pumpes penger inn i dette.
2. Istedet for å irritere meg over tåpelige utsagn fra MDG'ere og andre kan jeg istedet glede meg over at disse grønne fondene vokser. Jeg tjener altså penger på dumskapen.
3. Stemmer på ingen måte grønt, men antagelig så vil det jo være bra for oss og for fremtidige generasjoner at det satses mer grønt, kuttes i kullkraft osv.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Xpoolman skrev: tir jul 27, 2021 12:03 pm Jeg har lenge advart mot å investere i såkalte "grønne" aksjer og nå virker det som at bobla sprekker.
Man sammenligner det faktisk med dotcom-bølga i år 2000:
Så lenge fondsforvaltere følger de sektorene og fremste selskapene som kan løse klimautfordringene så er det bare å knalle på. Noen vil gå dukken men de største globale selskapene som etter hvert blir subsidiert kommer til å gå som en rakett. Større risiko men det vil gi en enorm avkastning med 10-15års sparehorisont.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»