Fjerne gammel maling fra natursten ?

Svar
Lars Jubas

Fjerne gammel maling fra natursten ?

Legg inn av Lars Jubas »

Hei !!

Skal sette opp nytt gjerde og de store stenene under har noe malingsøl fra gammelt av som er lite pent. Prøvde med steinfix 40 og høytrykk,men null resultat. Noen med gode ideer til å få fjernet det ?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Lars Jubas skrev: tir apr 26, 2022 8:08 pm Hei !!

Skal sette opp nytt gjerde og de store stenene under har noe malingsøl fra gammelt av som er lite pent. Prøvde med steinfix 40 og høytrykk,men null resultat. Noen med gode ideer til å få fjernet det ?
Jeg har også noe gammel maling på grunnmuren av granitt som er stygt, det sitter fordømt der fremdeles, selv om det er snart 20 år siden jeg flyttet inn her.
Tror det skal kunne fjernes med sandblåsing, men har ikke brydd meg med å anskaffe sandblåseutstyr for å prøve.

Du kan jo alltids prøve å lage din egen malingsfjerner, men dette er farlige saker. Du kan miste synet dersom du får det i øynene :

1 kg soda (lut), kaustisk soda
6 l vann (kaldt)
5 ml Zalo
Ca 500 gram tapetklister i pulverform.
Kostes på med en kost som ikke går i oppløsning av blandingen...

Før var slike sterke saker til salgs i butikken, men nå har ikke butikkene slikt lengre.
Farlige saker.
Montro hva forums kompetente mener, jeg har for min del vant meg til å se en annen vei... :-)
Kanskje det kan males over med en maling som har samme farge som steinene?

Lars Jubas

Legg inn av Lars Jubas »

fargeblind skrev: ons apr 27, 2022 9:52 am
Lars Jubas skrev: tir apr 26, 2022 8:08 pm Hei !!

Skal sette opp nytt gjerde og de store stenene under har noe malingsøl fra gammelt av som er lite pent. Prøvde med steinfix 40 og høytrykk,men null resultat. Noen med gode ideer til å få fjernet det ?
Jeg har også noe gammel maling på grunnmuren av granitt som er stygt, det sitter fordømt der fremdeles, selv om det er snart 20 år siden jeg flyttet inn her.
Tror det skal kunne fjernes med sandblåsing, men har ikke brydd meg med å anskaffe sandblåseutstyr for å prøve.

Du kan jo alltids prøve å lage din egen malingsfjerner, men dette er farlige saker. Du kan miste synet dersom du får det i øynene :

1 kg soda (lut), kaustisk soda
6 l vann (kaldt)
5 ml Zalo
Ca 500 gram tapetklister i pulverform.
Kostes på med en kost som ikke går i oppløsning av blandingen...

Før var slike sterke saker til salgs i butikken, men nå har ikke butikkene slikt lengre.
Farlige saker.
Montro hva forums kompetente mener, jeg har for min del vant meg til å se en annen vei... :-)
Kanskje det kan males over med en maling som har samme farge som steinene?
Tenkte på å gjøre det,men endte opp med å kjøpe stålbørste til vinkelsliperen og fikk fjernet så godt som alt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»