Jordbruksoppgjøret 2022

Svar
hauge23

Re: Jordbruksoppgjøret 2022

Legg inn av hauge23 »

Malacay skrev: lør mai 07, 2022 2:09 pm Vedum har jo nå sendt ut et signal om at det ikke er noe mangel på penger i dette landet. Så det går nå mot streik blant helsepersonell. Hvis dere er syke så håper jeg på forståelse for at rundballer har gått opp i pris, og du må vente på kreftbehandlingen din i 3-4 måneder.
Da har vi altså fått valgfrihet, som Erna snakker om, enten kan man velge mat eller kreftbehandling, når Vedum bestemmer. Ganske heftig valg, men slik går det når forhandlinger om inntekt settes opp mot hverandre. Påpeker at det faktisk har vært streiker i landet tidligere, selv om jordbruksoppgjøret ikke har ført til økning i inntekt for bøndene, seinest i fjor da prisstigningen på innsatsvarer til jordbruket førte til en nedgang i inntektene på 40 400 kr.

https://www.nrk.no/innlandet/grunnlagst ... 1.15932239

https://frifagbevegelse.no/nyheter/hvem ... 0fa0630824

Skal vi se, var det Vedum som var finansminister i fjor....var visst ikke det, men skitt au Vedum og bøndene har skylda!

fazz

Legg inn av fazz »

Number4 skrev: fre mai 06, 2022 3:06 pm
Justice 97 skrev: fre mai 06, 2022 2:53 pm Av alt vi kaster penger etter i dette landet og andre land, er bøndene noe av det minste problemet.
Godt poeng. hva var statsbudsjettet på rundt år 2000! 700 milliarder pluss? Nå er det på nærmere 1500 milliarder!
Så ca 3% vekst i året med andre ord.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Malacay skrev: lør mai 07, 2022 5:23 pm Hvem som var finansminister forrige år er totalt irrelevant. Nåværende hevder at folk flest vil få mer å rutte med i 2022. Han lyver jo folk rett opp i ansiktet dersom dette ikke er sant. Regner med at også single er "folk flest".
Det kan godt hende at han har rett, for "folk flest" utgør bare rundt 2% av befolkningen etter undersøkelser som ble gjort når uttrykk som "folk flest" og "vanlige folk" dukket opp. :D

https://www.nrk.no/rogaland/politikarar ... 1.15626325

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det kan virke som om bøndene spiser penger til frokost... .
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-478292

Fakta: Forklaringen er enkelt og greit at bøndene driver med negativ verdiskaping. I økonomisk forstand ødelegger de verdier ved at de sitter igjen med mindre på bunnlinjen enn de fikk i tilskudd.'

Mer fakta, som trolig vil overraske alle som hører nyheten om "stadig flere nedlagte bruk": Faktisk bruker vi mer av arealet her i landet til jordbruk nå enn for 50 år siden. Bøndene har blitt færre, men driftsenhetene større. Og vi har vridd produksjonen fra melkekyr til korn.

Det er sikkert mye som kan diskuteres også her. Men jeg skulle ønske at debatten kunne komme opp på et mer overordnet og fremtidsrettet plan. Nå er det stort sett mye av det samme - og en rekke politiske målsetninger som står helt mot hverandre. Bøndene har bevisst dratt debatten ned i den gamle grøfta der det eneste de har å komme mer et at de skal ha enda mer penger. Nå er det altså 900.000 kroner per bonde.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

DoktorS skrev: lør mai 07, 2022 6:37 pm Det kan virke som om bøndene spiser penger til frokost... .
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-478292

Fakta: Forklaringen er enkelt og greit at bøndene driver med negativ verdiskaping. I økonomisk forstand ødelegger de verdier ved at de sitter igjen med mindre på bunnlinjen enn de fikk i tilskudd.'

Mer fakta, som trolig vil overraske alle som hører nyheten om "stadig flere nedlagte bruk": Faktisk bruker vi mer av arealet her i landet til jordbruk nå enn for 50 år siden. Bøndene har blitt færre, men driftsenhetene større. Og vi har vridd produksjonen fra melkekyr til korn.

Det er sikkert mye som kan diskuteres også her. Men jeg skulle ønske at debatten kunne komme opp på et mer overordnet og fremtidsrettet plan. Nå er det stort sett mye av det samme - og en rekke politiske målsetninger som står helt mot hverandre. Bøndene har bevisst dratt debatten ned i den gamle grøfta der det eneste de har å komme mer et at de skal ha enda mer penger. Nå er det altså 900.000 kroner per bonde.
Hvis vi blir færre bønder, som totalt sett produserer mer, så er det vel ikke så urimelig at man bruker mer per bonde også?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Malacay skrev: lør mai 07, 2022 9:39 pm
Solvgutt1 skrev: lør mai 07, 2022 8:46 pm
DoktorS skrev: lør mai 07, 2022 6:37 pm Det kan virke som om bøndene spiser penger til frokost... .
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-478292

Fakta: Forklaringen er enkelt og greit at bøndene driver med negativ verdiskaping. I økonomisk forstand ødelegger de verdier ved at de sitter igjen med mindre på bunnlinjen enn de fikk i tilskudd.'

Mer fakta, som trolig vil overraske alle som hører nyheten om "stadig flere nedlagte bruk": Faktisk bruker vi mer av arealet her i landet til jordbruk nå enn for 50 år siden. Bøndene har blitt færre, men driftsenhetene større. Og vi har vridd produksjonen fra melkekyr til korn.

Det er sikkert mye som kan diskuteres også her. Men jeg skulle ønske at debatten kunne komme opp på et mer overordnet og fremtidsrettet plan. Nå er det stort sett mye av det samme - og en rekke politiske målsetninger som står helt mot hverandre. Bøndene har bevisst dratt debatten ned i den gamle grøfta der det eneste de har å komme mer et at de skal ha enda mer penger. Nå er det altså 900.000 kroner per bonde.
Hvis vi blir færre bønder, som totalt sett produserer mer, så er det vel ikke så urimelig at man bruker mer per bonde også?
Endelig en som innrømmer at det er vi som bruker penger per bonde.
Vi bruker penger på landbruket ja. Hvorfor antyder du at ingen andre innrømmer det?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Malacay skrev: lør mai 07, 2022 11:38 pm
Solvgutt1 skrev: lør mai 07, 2022 9:53 pm
Malacay skrev: lør mai 07, 2022 9:39 pm

Endelig en som innrømmer at det er vi som bruker penger per bonde.
Vi bruker penger på landbruket ja. Hvorfor antyder du at ingen andre innrømmer det?
Noen tror at "Staten" har egne penger.
Jeg mener at norsk landbruk først og fremst er et beredskapsspørsmål. I "gode tider" hadde vi klart oss helt fint med import og et langt mer begrenset landbruk. I en framtidig matkrise er vi avhengig av en høy selvforsyningsgrad. Høyere enn i dag. Folk som tror at vi bare kan betale oss ut av problemene er ekstremt naive. Se på det som har skjedd ved pandemien. Norske selskaper, med høy betalingsevne, må vente i månedsvis på utstyr og deler. Det hjelper ikke med penger når forsyningslinjene bryter sammen. Beredskap koster penger. Det er penger som er upopulært å bruke når man ikke trenger det, men ekstremt upopulært å ikke ha brukt når man en dag trenger det. Det vet begge våre foregående regjeringer. Og hovedstaden vår.

Istedenfor å snakke om hvor dyr bonden er, så bør spørsmålet heller stilles ved hvor selvforsynt han er. For det hjelper ikke at den norske bonden lager norsk mat, når han også er avhengig av både gjødsel og for fra utlandet for å klare det. Da er vi ikke selvforsynt.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Justice 97 skrev: fre mai 06, 2022 10:33 am
Rainmaker skrev: fre mai 06, 2022 10:25 am
Justice 97 skrev: fre mai 06, 2022 10:11 am

Jeg legger meg på samme nivå som de kvalme bondehaterne. Det er nøyaktig slik de framstår. Skal vi begynne å snakke timer på jobb er bøndene underbetalt, også etter årets oppgjør.
Snakker vi timer på jobb er det ganske mange som er underbetalt.

Det mange reagerer på her, ar regjeringens knefall for ee historisk sett ganske frekk størrelse på utgangskravet. Det er omtrent som om f.eks statsansatte hadde krevd 12% lønnstillegg i år, og staten hadde kommet med 11% i retur. At at de statsansatte så hadde svart: "god utgangspunkt for forhandling".

Men slik er det ikke der, samtlige organisasjoner der har fortsatt måtehold i sine krav, og staten har en helt annen tilnærming til oppgjøret.

Det jeg reagerer på er at mange ser ut til å mislike og nærmest hate bønder, det gjør meg forbanna. Jeg har slekt som er bønder, jeg ser hvordan de sliter, hvor mye de jobber, og hvor lite de sitter igjen med. Jeg har sett familie måtte slakte ned besetningen sin og gi opp, for at det ikke er penger nok å tjene til at alle utgifter dekkes. Likevel sitter det ufyselige skrivebordarbeidere her, som neppe har gjort et skikkelig arbeidstak i sitt liv, og nedgraderer bøndene og prøve å late som at bønder flest tjener for mye og jobber for lite. De burde skjemmes.

Årets oppgjør er et være eller ikke være, for et stort antall bønder. Helt greit at vi ikke betaler dem, men da må vi være ærlige på å si at vi ikke vil ha norsk mat på bordet og ikke være litt selvforsynt en gang. Vi kan importere alt, helt greit det, men vi trenger ikke å late som om vi vil ha bønder i landet om vi ikke kan betale dem nok til at det går rundt. Det er ganske enkelt, egentlig. Tanta mi stod klar til å melde alt av dyr inn til slakt, for at de ikke forventet noe særlig fra årets oppgjør heller. I går fikk hun en gladmelding som gjør at hun kan drive videre og jobbe med det hun elsker mest. Så sitter det vemmelige FD'ere og prøver å innbille hverandre at hun ikke fortjener det. Ufyselige holdninger.



Årets jordbruksoppgjør er et være eller ikke være for norsk landbruk, og det blir en fallitterklæring om dette ender i bøndenes disfavør.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Justice 97 skrev: fre mai 06, 2022 10:11 am
Rainmaker skrev: fre mai 06, 2022 10:10 am
Justice 97 skrev: fre mai 06, 2022 10:04 am

Lærerne får begynne å jobbe hele året før de sutrer. De har jo flere måneder ferie hver eneste år. Tjener de for lite, får de gjøre som andre som tjener for lite, ta seg ekstraarbeid.
Lærernes arbeidsår har samme timeantall som andre yrker.

Gir du samme tilbakemeldingen til oljearbeiderne når de kommer med sine krav?
Jeg legger meg på samme nivå som de kvalme bondehaterne. Det er nøyaktig slik de framstår. Skal vi begynne å snakke timer på jobb er bøndene underbetalt, også etter årets oppgjør. Har lærerne for lite å rutte med, får de bruke ledig tid på å tjene mer penger, akkurat som mange bønder må. Det er 24 timer i døgnet for lærerne også.



Huff, denne var lei for bondehaterne som elsker mat. Sjekk inne på matforumet.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Rainmaker skrev: fre mai 06, 2022 10:25 am
Justice 97 skrev: fre mai 06, 2022 10:11 am
Rainmaker skrev: fre mai 06, 2022 10:10 am

Lærernes arbeidsår har samme timeantall som andre yrker.

Gir du samme tilbakemeldingen til oljearbeiderne når de kommer med sine krav?
Jeg legger meg på samme nivå som de kvalme bondehaterne. Det er nøyaktig slik de framstår. Skal vi begynne å snakke timer på jobb er bøndene underbetalt, også etter årets oppgjør.



Her undres jeg på om du er full, dum eller totalt uvitende. Jeg tipper det siste.

Snakker vi timer på jobb er det ganske mange som er underbetalt.

Det mange reagerer på her, ar regjeringens knefall for ee historisk sett ganske frekk størrelse på utgangskravet. Det er omtrent som om f.eks statsansatte hadde krevd 12% lønnstillegg i år, og staten hadde kommet med 11% i retur. At at de statsansatte så hadde svart: "god utgangspunkt for forhandling".

Men slik er det ikke der, samtlige organisasjoner der har fortsatt måtehold i sine krav, og staten har en helt annen tilnærming til oppgjøret.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

ehall skrev: tor mai 05, 2022 11:29 pm
Gårdsdattra skrev: tor mai 05, 2022 9:04 pm Bøndene jobber hele døgnet, enten det er helg, jul, påske eller 17mai. Og bondeyrket er ikke helt ufarlig.
Dakkar, er vel som de eneste i Norge.




Fortell meg om du kjenner til andre sidestilte yrker-

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Gårdsdattra skrev: søn mai 08, 2022 1:00 am
ehall skrev: tor mai 05, 2022 11:29 pm
Gårdsdattra skrev: tor mai 05, 2022 9:04 pm Bøndene jobber hele døgnet, enten det er helg, jul, påske eller 17mai. Og bondeyrket er ikke helt ufarlig.
Dakkar, er vel som de eneste i Norge.




Fortell meg om du kjenner til andre sidestilte yrker-
Både fiskeri og havbruk er minst like slitsomme, og langt farligere.

Når det kommer til landbruksoppgjøret håper jeg bøndene får det de krever. Det er et lite gap og det koster AS Norge mer å krangle om differansen enn å etterkomme kravet.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

PapaSmurf skrev: søn mai 08, 2022 1:09 am
Gårdsdattra skrev: søn mai 08, 2022 1:00 am
ehall skrev: tor mai 05, 2022 11:29 pm

Dakkar, er vel som de eneste i Norge.




Fortell meg om du kjenner til andre sidestilte yrker-
Både fiskeri og havbruk er minst like slitsomme, og langt farligere.

Når det kommer til landbruksoppgjøret håper jeg bøndene får det de krever. Det er et lite gap og det koster AS Norge mer å krangle om differansen enn å etterkomme kravet.



Vi får se.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

fazz skrev: lør mai 07, 2022 5:35 pm
Number4 skrev: fre mai 06, 2022 3:06 pm
Justice 97 skrev: fre mai 06, 2022 2:53 pm Av alt vi kaster penger etter i dette landet og andre land, er bøndene noe av det minste problemet.
Godt poeng. hva var statsbudsjettet på rundt år 2000! 700 milliarder pluss? Nå er det på nærmere 1500 milliarder!
Så ca 3% vekst i året med andre ord.
Ja er ikke det helg horribelt? /s

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Gårdsdattra skrev: søn mai 08, 2022 12:30 am
Rainmaker skrev: fre mai 06, 2022 10:25 am
Justice 97 skrev: fre mai 06, 2022 10:11 am

Jeg legger meg på samme nivå som de kvalme bondehaterne. Det er nøyaktig slik de framstår. Skal vi begynne å snakke timer på jobb er bøndene underbetalt, også etter årets oppgjør.



Her undres jeg på om du er full, dum eller totalt uvitende. Jeg tipper det siste.

Snakker vi timer på jobb er det ganske mange som er underbetalt.

Det mange reagerer på her, ar regjeringens knefall for ee historisk sett ganske frekk størrelse på utgangskravet. Det er omtrent som om f.eks statsansatte hadde krevd 12% lønnstillegg i år, og staten hadde kommet med 11% i retur. At at de statsansatte så hadde svart: "god utgangspunkt for forhandling".

Men slik er det ikke der, samtlige organisasjoner der har fortsatt måtehold i sine krav, og staten har en helt annen tilnærming til oppgjøret.
Prøver du å svare meg?

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Malacay skrev: lør mai 07, 2022 9:39 pm
Solvgutt1 skrev: lør mai 07, 2022 8:46 pm
DoktorS skrev: lør mai 07, 2022 6:37 pm Det kan virke som om bøndene spiser penger til frokost... .
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-478292

Fakta: Forklaringen er enkelt og greit at bøndene driver med negativ verdiskaping. I økonomisk forstand ødelegger de verdier ved at de sitter igjen med mindre på bunnlinjen enn de fikk i tilskudd.'

Mer fakta, som trolig vil overraske alle som hører nyheten om "stadig flere nedlagte bruk": Faktisk bruker vi mer av arealet her i landet til jordbruk nå enn for 50 år siden. Bøndene har blitt færre, men driftsenhetene større. Og vi har vridd produksjonen fra melkekyr til korn.

Det er sikkert mye som kan diskuteres også her. Men jeg skulle ønske at debatten kunne komme opp på et mer overordnet og fremtidsrettet plan. Nå er det stort sett mye av det samme - og en rekke politiske målsetninger som står helt mot hverandre. Bøndene har bevisst dratt debatten ned i den gamle grøfta der det eneste de har å komme mer et at de skal ha enda mer penger. Nå er det altså 900.000 kroner per bonde.
Hvis vi blir færre bønder, som totalt sett produserer mer, så er det vel ikke så urimelig at man bruker mer per bonde også?
Endelig en som innrømmer at det er vi som bruker penger per bonde.
Vel, det koker vel ned til om vi vil ha jordbruk i Norge eller ikke, tenker jeg. Bøndene, hvorav få er heltidsbønder, har ikke høy timebetaling for det arbeidet de legger ned for å produsere mat. Og næringen har så langt gått gjennom en ganske dramatisk effektivisering, fra nesten 200.000 jordbruksbedrifter i 1959 til så vidt over 38.000 i dag, mens det samlede jordbruksarealet er omtrent det samme, og hver bonde drifter således et veldig mye større jordbruksareal i dag enn i 1959.

Men sauebøndene stikker av med en uforholdsmessig stor del av kaken. I henhold til en artikkel av førsteamanuensis ved BI, Ivar Gaasland, i tidsskriftet Våre Rovdyr nr. 2 fra 2021, mottar sauenæringen 1/4 av de totale jordbrukssubsidiene, men står bare for 2-3% av jordbrukets kalori- og proteinproduksjon (kan selvfølgelig være noe annerledes i år med det ekstraordinært store oppgjøret). Det er suverent verdens dyreste kjøttproduksjon, kanskje med unntak av produksjon av gourmetkjøtt som kobekjøtt og andre luksusproduksjoner. Og sauenæringen medfører som kjent en tilleggskostnad ved at de fire store rovdyrene vår befinner seg i den heftige delen av rødlista på grunn av denne næringen.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

To ord å si om jordbruksoppgjøret: tonedøvt og urettferdig. Vi har altså folk som ikke klarer å betale strømregningene sine, for ikke å snakke om alle de bedriftene som har gått konk pga dyr strøm. Transportbedriftene sliter også, uten at de har fått støtte pga høyere drivstoffpriser. Regjeringen gir faen i "vanlige folk", men når bøndene syter så får de 10 milliarder, of course. Regjeringen sier med dette at de gir faen i alle utenom bøndene. Det er så respektløst at fy faen. Hva skjedde med "kan ikke gi støtte for da blir det inflasjon i Norge og renten settes opp." Eller gjelder dette kun vanlige folk og ikke bøndene? Regjeringen kunne jo ikke sette makspris på strøm, for da fikk vi inflasjon. Samme unskyldningen fikk vi for drivstoff. Lavtlønnede i dette landet har fått det mye verre med denne regjeringen, som altså gir faen i oss vanlige folk, mens bøndene får 10 milliarder. Jeg skjønnet at mange nå er forbanna. Unnskyldningene gjelder altså ikke bøndene. Minner om at bøndene er selvstendig næringsdrivende, men virker mer som de er statsansatte, så mye som de får i støtte. Er ingen andre som får så mye i støtte. Alle andre får det mye verre, mens bøndene har fått en gavepakke. Dette er både tonedøvt og urettferdig. Siden bøndene har fått så mye så regner jeg med at regjeringen også har milliarder til andre tiltak for oss vanlige folk.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Gårdsdattra skrev: søn mai 08, 2022 12:30 am
Rainmaker skrev: fre mai 06, 2022 10:25 am
Justice 97 skrev: fre mai 06, 2022 10:11 am

Jeg legger meg på samme nivå som de kvalme bondehaterne. Det er nøyaktig slik de framstår. Skal vi begynne å snakke timer på jobb er bøndene underbetalt, også etter årets oppgjør.



Her undres jeg på om du er full, dum eller totalt uvitende. Jeg tipper det siste.

Snakker vi timer på jobb er det ganske mange som er underbetalt.

Det mange reagerer på her, ar regjeringens knefall for ee historisk sett ganske frekk størrelse på utgangskravet. Det er omtrent som om f.eks statsansatte hadde krevd 12% lønnstillegg i år, og staten hadde kommet med 11% i retur. At at de statsansatte så hadde svart: "god utgangspunkt for forhandling".

Men slik er det ikke der, samtlige organisasjoner der har fortsatt måtehold i sine krav, og staten har en helt annen tilnærming til oppgjøret.
THIS. Siden bøndene får så mye regner jeg med at andre også kan få et lønnsoppgjør på 10 %. Og siden regjeringen tilsynelatende har så mye penger er det vel ikke noe problem å sette makspris på strøm heller, eller gi drivstoffstøtte. Er tydeligvis ikke noe problem med inflasjon her i landet når bøndene kan få 10 milliarder. Ser dermed ingen problemer med å gi støtte til vanlige folk også.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

TheBaseline skrev: søn mai 08, 2022 8:07 pm To ord å si om jordbruksoppgjøret: tonedøvt og urettferdig. Vi har altså folk som ikke klarer å betale strømregningene sine, for ikke å snakke om alle de bedriftene som har gått konk pga dyr strøm. Transportbedriftene sliter også, uten at de har fått støtte pga høyere drivstoffpriser. Regjeringen gir faen i "vanlige folk", men når bøndene syter så får de 10 milliarder, of course. Regjeringen sier med dette at de gir faen i alle utenom bøndene. Det er så respektløst at fy faen. Hva skjedde med "kan ikke gi støtte for da blir det inflasjon i Norge og renten settes opp." Eller gjelder dette kun vanlige folk og ikke bøndene? Regjeringen kunne jo ikke sette makspris på strøm, for da fikk vi inflasjon. Samme unskyldningen fikk vi for drivstoff. Lavtlønnede i dette landet har fått det mye verre med denne regjeringen, som altså gir faen i oss vanlige folk, mens bøndene får 10 milliarder. Jeg skjønnet at mange nå er forbanna. Unnskyldningene gjelder altså ikke bøndene. Minner om at bøndene er selvstendig næringsdrivende, men virker mer som de er statsansatte, så mye som de får i støtte. Er ingen andre som får så mye i støtte. Alle andre får det mye verre, mens bøndene har fått en gavepakke. Dette er både tonedøvt og urettferdig. Siden bøndene har fått så mye så regner jeg med at regjeringen også har milliarder til andre tiltak for oss vanlige folk.
Hvor mye har staten brukt på strømstøtten sin til "vanlige folk"?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Frode57 skrev: fre mai 06, 2022 1:52 pm det vil nok etterhvert gå opp for flere at bønder er særskilt kostbare mennesker som Norge IKKE trenger.
så nå skal Frodeprodusere sitt eget korn, ha høner og griser, dyrke grønnsaker, yste og melke kua selv, lykke til med å vise deg som et menneske Norge trenger

ulefos

Legg inn av ulefos »

Malacay skrev: søn mai 08, 2022 8:37 pm Staten har jo nå sendt ut et signal om at det overhodet ikke er mangel på penger og bekymringen for inflasjon var overdrevet.
hvem er staten?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Malacay skrev: søn mai 08, 2022 8:38 pm Ikke en dritt. Jo høyere strømprisen er desto mer tjener staten.
TheBaseline påstår at regjeringen ikke har gjort en dritt med tanke på strømstøtten. Det er jo bare fjas i og med de har gitt støttepakker på estimert 25 mrd så langt. Man står fritt til å mene at det burde vært enda mer, men å si at de gir faen er jo bare virkelighetsforståelse på komiske Ali-nivå. Det blir like unyansert som regnestykkene til Vedum.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Håper bøndene får så det de trenger.

Det kommer sannsynligvis til å bli sult i deler av verden i år, til høsten en gang.

Bør opprettholde mest mulig av norsk matvareproduksjon.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

KongOlav2 skrev: man mai 09, 2022 8:59 am
Malacay skrev: søn mai 08, 2022 8:38 pm Ikke en dritt. Jo høyere strømprisen er desto mer tjener staten.
TheBaseline påstår at regjeringen ikke har gjort en dritt med tanke på strømstøtten. Det er jo bare fjas i og med de har gitt støttepakker på estimert 25 mrd så langt. Man står fritt til å mene at det burde vært enda mer, men å si at de gir faen er jo bare virkelighetsforståelse på komiske Ali-nivå. Det blir like unyansert som regnestykkene til Vedum.
Han svarer vel strengt tatt ikke på et spørsmål på hva regjeringen har gjort, men hva regjeringen har brukt, underforstått hvor det har kostet staten. Det svaret er ikke så langt ut på viddene som det svaret du trodde han skrev, for hver eneste krone som er "delt ut" fra den offentlige lommeboken til strømkundene er dratt inn fra de samme strømkundenes lommebøker - krone for krone. Om jeg napper 100 kroner fra din lommebok og gir deg 80 tilbake så er du fortsatt mindre holden enn før hundrelappen ble inndratt, og det vil være drøyt av meg å bare si at jeg har gitt deg 80 kroner.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Brezjnev skrev: man mai 09, 2022 1:56 pm Han svarer vel strengt tatt ikke på et spørsmål på hva regjeringen har gjort, men hva regjeringen har brukt, underforstått hvor det har kostet staten. Det svaret er ikke så langt ut på viddene som det svaret du trodde han skrev, for hver eneste krone som er "delt ut" fra den offentlige lommeboken til strømkundene er dratt inn fra de samme strømkundenes lommebøker - krone for krone. Om jeg napper 100 kroner fra din lommebok og gir deg 80 tilbake så er du fortsatt mindre holden enn før hundrelappen ble inndratt, og det vil være drøyt av meg å bare si at jeg har gitt deg 80 kroner.
Det er ikke regjeringen som tar noe penger fra strømkundene. Strømprisen er markedsstyrt. Pga avgjørelser tatt for 30 år siden. Det er mulig de kunne gjort noe annerledes, men det ikke som at de gir faen når de bruker inntil 25 mrd på støttepakker. Og det er utopisk å tro at det skal komme en statlig styrt makspris.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KongOlav2 skrev: man mai 09, 2022 2:00 pm
Brezjnev skrev: man mai 09, 2022 1:56 pm Han svarer vel strengt tatt ikke på et spørsmål på hva regjeringen har gjort, men hva regjeringen har brukt, underforstått hvor det har kostet staten. Det svaret er ikke så langt ut på viddene som det svaret du trodde han skrev, for hver eneste krone som er "delt ut" fra den offentlige lommeboken til strømkundene er dratt inn fra de samme strømkundenes lommebøker - krone for krone. Om jeg napper 100 kroner fra din lommebok og gir deg 80 tilbake så er du fortsatt mindre holden enn før hundrelappen ble inndratt, og det vil være drøyt av meg å bare si at jeg har gitt deg 80 kroner.
Det er ikke regjeringen som tar noe penger fra strømkundene. Strømprisen er markedsstyrt. Pga avgjørelser tatt for 30 år siden. Det er mulig de kunne gjort noe annerledes, men det ikke som at de gir faen når de bruker inntil 25 mrd på støttepakker. Og det er utopisk å tro at det skal komme en statlig styrt makspris.



Og noen vil ha markedstyrt matproduksjon. Jaja.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

KongOlav2 skrev: man mai 09, 2022 8:59 am
Malacay skrev: søn mai 08, 2022 8:38 pm Ikke en dritt. Jo høyere strømprisen er desto mer tjener staten.
TheBaseline påstår at regjeringen ikke har gjort en dritt med tanke på strømstøtten. Det er jo bare fjas i og med de har gitt støttepakker på estimert 25 mrd så langt. Man står fritt til å mene at det burde vært enda mer, men å si at de gir faen er jo bare virkelighetsforståelse på komiske Ali-nivå. Det blir like unyansert som regnestykkene til Vedum.
Strømstøtten utgjør 20 % av den totale regningen. Støtten er langt fra god nok. 20 % er ingenting når folk sitter igjen med regninger i størrelsen 5000-10 000 kr i måneden.

Redigert for kilde: https://e24.no/olje-og-energi/i/OrmGdE/ ... ent-rabatt

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TheBaseline skrev: man mai 09, 2022 4:03 pm Strømstøtten utgjør 20 % av den totale regningen. Støtten er langt fra god nok. 20 % er ingenting når folk sitter igjen med regninger i størrelsen 5000-10 000 kr i måneden.
Kan du vise meg en regning eller et regnestykke fra en strømregning på 10000 kr/måned etter at strømstøtten er innført? Jeg skulle likt og se det forbruket!

Uansett om prisen hadde vært "bare" 50 øre/kWh, måtte du fortsatt betalt den øvrige delen av strømregningen, nemlig nettleie og avgifter.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Bantorangen skrev: man mai 09, 2022 9:50 am Håper bøndene får så det de trenger.

Det kommer sannsynligvis til å bli sult i deler av verden i år, til høsten en gang.

Bør opprettholde mest mulig av norsk matvareproduksjon.


Ja, Norge trenger bonden skal staten nå målet om over 50% selvforsyning og god matberedskap. Da må staten betale bøndene for å gjøre jobben og sørge for å tette inntektsgapet mellom bøndene og industrien. Det gapet er på rundt regnet 400000. Skal dette gapes tettes så kan ikke staten gi bøndene kun 30 000. Det er nemlig ikke bøndenes ansvar å sikre norsk matberedskap eller sikre arbeidsplassene i meieribedrifter. på slakterier, kjøttskjæringsbedrifter og annen næringsmiddelindustri. Dette er statens ansvar, slik det også er statens ansvar å opprettholde bosetning i hele landet.
Bøndene blir ikke arbeidsledig når de legger ned drifta, da bønder har svært allsidig kompetanse som det er bruk for ute i arbeidslivet..

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

KongOlav2 skrev: man mai 09, 2022 2:00 pm
Brezjnev skrev: man mai 09, 2022 1:56 pm Han svarer vel strengt tatt ikke på et spørsmål på hva regjeringen har gjort, men hva regjeringen har brukt, underforstått hvor det har kostet staten. Det svaret er ikke så langt ut på viddene som det svaret du trodde han skrev, for hver eneste krone som er "delt ut" fra den offentlige lommeboken til strømkundene er dratt inn fra de samme strømkundenes lommebøker - krone for krone. Om jeg napper 100 kroner fra din lommebok og gir deg 80 tilbake så er du fortsatt mindre holden enn før hundrelappen ble inndratt, og det vil være drøyt av meg å bare si at jeg har gitt deg 80 kroner.
Det er ikke regjeringen som tar noe penger fra strømkundene. Strømprisen er markedsstyrt. Pga avgjørelser tatt for 30 år siden. Det er mulig de kunne gjort noe annerledes, men det ikke som at de gir faen når de bruker inntil 25 mrd på støttepakker. Og det er utopisk å tro at det skal komme en statlig styrt makspris.
25 milliarder er ALTFOR lite når folk fortsatt sitter igjen med strømregninger på flere tusen. Strømstøtten skulle kommet i form av makspris. 90 % over 70 øre utenom moms utgjør faktisk kun en brøkdel av regningen, men det er det flere AP tilhengere her inne som ikke skjønner. Var selv en tidligere AP-velger men kommer aldri til å stemme på de igjen. Manglende støtte til folk som sliter og arrogansen når de skal forsvare sin elendige politikk mens folk får inkassokrav fordi de ikke klarer å betale regningene sine, det var dråpen for meg. Denne regjeringen gir faen. Kjenner jeg blir provosert. Er flau over at jeg ga min stemme til denne drittregjeringen. Neste gang stemmer jeg Rødt. De støtter i hvert fall makspris på strøm.

Kilde for tallene til strømregningen: https://e24.no/olje-og-energi/i/OrmGdE/ ... ent-rabatt

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»