Alpint 2022/23

Svar
Skraevadottir

Re: Alpint 2022/23

Legg inn av Skraevadottir »

BioDex skrev: søn mar 19, 2023 2:54 pm
LBJ91 skrev: søn mar 19, 2023 12:53 pm Da ble det ett lite rekordras for Shiffrin i dag å:
-Den 21. storslalåm-seieren, flest av kvinnene gjennom tidene
-Pallplass nummer 138, flest av kvinnene gjennom tidene, tangering av Hirscher på andreplass gjennom tidene overall
-2206 poeng, nest flest gjennom tidene, 2 poeng mer enn hun klarte i 18/19
-Vinner sammenlagt med 989 poeng, det er også ny pers for henne
-Seier nummer 14 for sesongen, det er nest flest gjennom tidene sammen med Vreni Schneider, hun har selv rekorden med 17.
-13 seire i teknikk er også ny personlig rekord, den gamle var på 12.
-Årets sesong blir også den første på toppnivå hvor slalåm ikke er grenen hun tar flest seire i

Dette er ikke noen rekord men fortsatt verdt å nevne: Medregnet VM så har hun vunnet 6 storslalåm renn på rad, fenomenalt men fortsatt ett godt stykke unna hennes rekord på 13 seire på rad i slalåm fra 2015-2016
Shiffrin er helt fenomenal. 3 seire til så er hun i 100 på øverste nivå; 88 WC seire, 7 VM-gull og 2 OL-gull. Tar det for gitt at det skjer tidlig neste sesong med forbehold at hun holder seg skade og sykdomsfri.
Kan også nevnes at Shiffrin i dag gikk forbi Vonn i antall pallplasseringer i verdenscupen. Står nå alene på topp blant damene der også, med sine 138 pallplasseringer totalt. Da er hun likt med Marcel Hirscher og har kun Stenmark foran seg på den statistikken. Det er imidlertid 17 opp til Stenmark, så ingen selvfølge at hun skal greie det neste sesong, men om hun holder det gående og holder seg skadefri, bør det i hvert fall gå i løpet av sesongen 2024-25.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 2:56 pm
BioDex skrev: søn mar 19, 2023 2:54 pm
LBJ91 skrev: søn mar 19, 2023 12:53 pm Da ble det ett lite rekordras for Shiffrin i dag å:
-Den 21. storslalåm-seieren, flest av kvinnene gjennom tidene
-Pallplass nummer 138, flest av kvinnene gjennom tidene, tangering av Hirscher på andreplass gjennom tidene overall
-2206 poeng, nest flest gjennom tidene, 2 poeng mer enn hun klarte i 18/19
-Vinner sammenlagt med 989 poeng, det er også ny pers for henne
-Seier nummer 14 for sesongen, det er nest flest gjennom tidene sammen med Vreni Schneider, hun har selv rekorden med 17.
-13 seire i teknikk er også ny personlig rekord, den gamle var på 12.
-Årets sesong blir også den første på toppnivå hvor slalåm ikke er grenen hun tar flest seire i

Dette er ikke noen rekord men fortsatt verdt å nevne: Medregnet VM så har hun vunnet 6 storslalåm renn på rad, fenomenalt men fortsatt ett godt stykke unna hennes rekord på 13 seire på rad i slalåm fra 2015-2016
Shiffrin er helt fenomenal. 3 seire til så er hun i 100 på øverste nivå; 88 WC seire, 7 VM-gull og 2 OL-gull. Tar det for gitt at det skjer tidlig neste sesong med forbehold at hun holder seg skade og sykdomsfri.
Kan også nevnes at Shiffrin i dag gikk forbi Vonn i antall pallplasseringer i verdenscupen. Står nå alene på topp blant damene der også, med sine 138 pallplasseringer totalt. Da er hun likt med Marcel Hirscher og har kun Stenmark foran seg på den statistikken. Det er imidlertid 17 opp til Stenmark, så ingen selvfølge at hun skal greie det neste sesong, men om hun holder det gående og holder seg skadefri, bør det i hvert fall gå i løpet av sesongen 2024-25.
Det var nevnt som punkt 2 i oppsummering.

Hennes pallplasseringer per sesong:
22/23: 18
21/22: 14
20/21: 10
19/20: 13
18/19: 21
17/18: 18
16/17: 14
15/16: 6
14/15: 8
13/14: 8
12/13: 7
11/12: 1

17 til å tangere og 18 for å passere krever en ny supersesong som selvsagt er fullt mulig, men vi kan nok ikke pensle inn at det skjer allerede neste sesong nei

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 2:38 pm
LeSorcier skrev: søn mar 19, 2023 2:37 pm Kampen om slalåmkula blir ikke spennende neste sesong, i følge Henrik. Tipper han blir uslåelig i slalåm.
Mer gira på å kjøre ski enn på å skifte bleier, i hvert fall!
?
Skal han bli pappa?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

netrebske skrev: søn mar 19, 2023 3:14 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 2:38 pm
LeSorcier skrev: søn mar 19, 2023 2:37 pm Kampen om slalåmkula blir ikke spennende neste sesong, i følge Henrik. Tipper han blir uslåelig i slalåm.
Mer gira på å kjøre ski enn på å skifte bleier, i hvert fall!
?
Skal han bli pappa?
Jepp

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Grattis til Lucas med 2.plass i dag og slalåmkula! Det var moro! Grattis til Henrik med 3.plass. Dessverre glapp kula denne sesongen. Får prøve igjen neste sesong. Det blir meget spennende. Norge har et bra slalåmlag. Er bare å glede seg!

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Rent Trav skrev: søn mar 19, 2023 2:52 pm
netrebske skrev: søn mar 19, 2023 2:07 pm Brumlebass, hva er det for noe tull å kalle HK?
Hva annet skal man kalle ham?
Ego?
Surpomp?
Miljøforstyrrer?
Hold deg til trav, du, dette har du ikke peiling på.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 3:34 pm
Rent Trav skrev: søn mar 19, 2023 2:52 pm
netrebske skrev: søn mar 19, 2023 2:07 pm Brumlebass, hva er det for noe tull å kalle HK?
Hva annet skal man kalle ham?
Ego?
Surpomp?
Miljøforstyrrer?
Hold deg til trav, du, dette har du ikke peiling på.
Enig, dette ble urent trav!

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Uoffisiell fartscup 2022/2023 (minst 500 poeng):

Kilde 1272
Odermatt 1202
Kriechmayr 949

Hemetsberger den eneste øvrige som er topp 10 i begge fartsgrener. Tynn suppe bak toppene. Mayer ville vært på lista om han ikke hadde gitt seg, men ikke Feuz, med lignende trend resten av sesongen, som frem til de la opp.

Uoffisiell teknikkcup 2022/2023 (minst 500 poeng):

Kristoffersen 1154
Braathen 918
Odermatt 840 (kjørte ikke slalåm)
Meillard 743
Schwarz 648
Pinter'n 586
Feller 546

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 3:54 pm
Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 3:34 pm
Rent Trav skrev: søn mar 19, 2023 2:52 pm

Hva annet skal man kalle ham?
Ego?
Surpomp?
Miljøforstyrrer?
Hold deg til trav, du, dette har du ikke peiling på.
Enig, dette ble urent trav!
Hehe! Ikke at det er noe galt med trav forresten, de som er for unge eller kunnskapsløse til å dra kjensel på brukernavnet mitt har gjort et google-søk for lite i livet. En av de største gjennom tidene i sin sport.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 4:08 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 3:54 pm
Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 3:34 pm

Hold deg til trav, du, dette har du ikke peiling på.
Enig, dette ble urent trav!
Hehe! Ikke at det er noe galt med trav forresten, de som er for unge eller kunnskapsløse til å dra kjensel på brukernavnet mitt har gjort et google-søk for lite i livet. En av de største gjennom tidene i sin sport.
Husker godt den hesten, og en fun fact i denne sammenhengen er at jeg hadde et kosedyr ved navn Rex Rodney. Det var riktignok en drage, ikke en hest, men uansett!

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 4:10 pm
Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 4:08 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 3:54 pm Enig, dette ble urent trav!
Hehe! Ikke at det er noe galt med trav forresten, de som er for unge eller kunnskapsløse til å dra kjensel på brukernavnet mitt har gjort et google-søk for lite i livet. En av de største gjennom tidene i sin sport.
Husker godt den hesten, og en fun fact i denne sammenhengen er at jeg hadde et kosedyr ved navn Rex Rodney. Det var riktignok en drage, ikke en hest, men uansett!
En artig fun fact, det. En drage og en tyrannosaurus rex (eller t-rex) ser vel ikke så ulike ut for en liten pjokk, så kanskje det var en sammenheng der, ubevisst eller ei?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 4:18 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 4:10 pm
Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 4:08 pm

Hehe! Ikke at det er noe galt med trav forresten, de som er for unge eller kunnskapsløse til å dra kjensel på brukernavnet mitt har gjort et google-søk for lite i livet. En av de største gjennom tidene i sin sport.
Husker godt den hesten, og en fun fact i denne sammenhengen er at jeg hadde et kosedyr ved navn Rex Rodney. Det var riktignok en drage, ikke en hest, men uansett!
En artig fun fact, det. En drage og en tyrannosaurus rex (eller t-rex) ser vel ikke så ulike ut for en liten pjokk, så kanskje det var en sammenheng der, ubevisst eller ei?
Det må i så fall ha vært ubevisst, for jeg ble ekstremt interessert i dinosaurer etter at jeg så Jurassic Park. Hadde masse lekedinosaurer. Rex Rodney var artig. Han var i mykt, silkeaktig stoff, knall oransje, og hvis man klemte på ham, så kom det ut et veldig lite skummelt brøl. Jeg tror han var et av de to kosedyrene jeg hadde som kunne lage lyd. Den andre var Kuharry.

Så da vet dere det!

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 4:27 pm
Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 4:18 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 4:10 pm Husker godt den hesten, og en fun fact i denne sammenhengen er at jeg hadde et kosedyr ved navn Rex Rodney. Det var riktignok en drage, ikke en hest, men uansett!
En artig fun fact, det. En drage og en tyrannosaurus rex (eller t-rex) ser vel ikke så ulike ut for en liten pjokk, så kanskje det var en sammenheng der, ubevisst eller ei?
Det må i så fall ha vært ubevisst, for jeg ble ekstremt interessert i dinosaurer etter at jeg så Jurassic Park. Hadde masse lekedinosaurer. Rex Rodney var artig. Han var i mykt, silkeaktig stoff, knall oransje, og hvis man klemte på ham, så kom det ut et veldig lite skummelt brøl. Jeg tror han var et av de to kosedyrene jeg hadde som kunne lage lyd. Den andre var Kuharry.

Så da vet dere det!
Hvis kosedyret ditt fikk navnet mens Rex Rodney var aktiv, så skjedde dette minimum i overkant av 2 år før Jurassic Park kom ut, men dette blir uansett bare ville spekulasjoner og vel nerdete fra min side!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 4:38 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 4:27 pm
Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 4:18 pm

En artig fun fact, det. En drage og en tyrannosaurus rex (eller t-rex) ser vel ikke så ulike ut for en liten pjokk, så kanskje det var en sammenheng der, ubevisst eller ei?
Det må i så fall ha vært ubevisst, for jeg ble ekstremt interessert i dinosaurer etter at jeg så Jurassic Park. Hadde masse lekedinosaurer. Rex Rodney var artig. Han var i mykt, silkeaktig stoff, knall oransje, og hvis man klemte på ham, så kom det ut et veldig lite skummelt brøl. Jeg tror han var et av de to kosedyrene jeg hadde som kunne lage lyd. Den andre var Kuharry.

Så da vet dere det!
Hvis kosedyret ditt fikk navnet mens Rex Rodney var aktiv, så skjedde dette minimum i overkant av 2 år før Jurassic Park kom ut, men dette blir uansett bare ville spekulasjoner og vel nerdete fra min side!
Haha, jeg er ganske sikker på at jeg fikk Rex Rodney etter at jeg så Jurassic Park. Som drittunge er det jo ikke alltid man får med seg ting med en gang, og ikke hadde man internett heller. Tipper at jeg fikk han i ca. 1995. Det viktigste var nok at jeg syntes at navnet var kult. Som det jo fremdeles er!

Jeg hadde veldig mange kosedyr og jeg pleide å arrangere hopprenn med dem i stua. Tiger, Andy og Raskis var de beste.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Måtte bla meg tilbake for å se om jeg var i feil tråd....men koselig info fra dere da.

Knallsøndag for norsk alpint. 6 hundredeler x 2 på 2 seire i dag, men summen av dagen i dag er god som gull. Moro for Stjernsund, og fantastisk fortjent kula for Braathen. I dag kjørte han skikkelig bra, er bare at løypa var såpass flat at verdens beste flatekjører fikk betaling for å være god på det. HK nok en pall, 5 norske topp 9, 3 nordmenn bak Odermatt i totalcupen. Mens gutta har hatt en utrolig bra sesong så har jentene hatt en variert sesong, men likevel en av de bedre med 3 medaljer i VM, 2 WC seire, og flere pallplasser.
Håper jeg ser alle/de fleste norske WC kjørere i NM (Trysil) i helga.

startelver

Legg inn av startelver »

Grattis Lucas Braathen, dette har du fortjent, uten blindtarm til og med tok du kula hjem!!

Bilde

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

startelver skrev: søn mar 19, 2023 5:50 pm Grattis Lucas Braathen, dette har du fortjent, uten blindtarm til og med tok du kula hjem!!

Bilde
En glad gutt!

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

netrebske skrev: søn mar 19, 2023 3:14 pm Skal han bli pappa?
"Kommer en snørrunge i juli" (sånn cirka sitat Henrik Kristoffersen :lol: )

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Ellers håpet jeg "som vanlig" at Henrik Kristoffersen skulle ta nok ei slalåmkule idag- men velfortjent opptur for Lucas Braathen etter at VM ble som det ble 🙂

Virket som om det betydde endel for Braathen også- og slikt er jo alltid herlig å se!

Og så vinner Norge slalåmcupen for andre året på rad: fra nr.1 og 3 ifjor til dobbeltseier i år (!) Rart å tenke på i forhold til for 10-15 år siden osv da typ 6-7.plasser til Lars Elton Myhre var det som var å glede seg over.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 6:05 pm
startelver skrev: søn mar 19, 2023 5:50 pm Grattis Lucas Braathen, dette har du fortjent, uten blindtarm til og med tok du kula hjem!!

Bilde
En glad gutt!
Sjelden at "fargeklatt" er mer treffende, i alle fall innenfor det politisk korrekte, enn Jansruds ord for dagen om gutten.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

JODDEMM skrev: søn mar 19, 2023 6:20 pm Ellers håpet jeg "som vanlig" at Henrik Kristoffersen skulle ta nok ei slalåmkule idag- men velfortjent opptur for Lucas Braathen etter at VM ble som det ble 🙂

Virket som om det betydde endel for Braathen også- og slikt er jo alltid herlig å se!

Og så vinner Norge slalåmcupen for andre året på rad: fra nr.1 og 3 ifjor til dobbeltseier i år (!) Rart å tenke på i forhold til for 10-15 år siden osv da typ 6-7.plasser til Lars Elton Myhre var det som var å glede seg over.
Da skal det vel være trippel neste år? Langt fra utenkelig, om enn mindre sannsynlig enn at det ikke skjer.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 6:22 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 6:05 pm
startelver skrev: søn mar 19, 2023 5:50 pm Grattis Lucas Braathen, dette har du fortjent, uten blindtarm til og med tok du kula hjem!!

Bilde
En glad gutt!
Sjelden at "fargeklatt" er mer treffende, i alle fall innenfor det politisk korrekte, enn Jansruds ord for dagen om gutten.
Her må du nesten si B når du først har sagt A. :p

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 6:27 pm
Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 6:22 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 6:05 pm En glad gutt!
Sjelden at "fargeklatt" er mer treffende, i alle fall innenfor det politisk korrekte, enn Jansruds ord for dagen om gutten.
Her må du nesten si B når du først har sagt A. :p
Godt mulig jeg misforstod deg her, men jeg var kun inne i det rent faktiske. Braathen er jo bokstavelig talt en fargeklatt, med neglelakken sin, i tillegg til at han er det, billedlig talt. Om man er politisk ukorrekt finnes det mange foran Braathen i køen, hva gjelder å være fargeklatter, rent faktisk.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 6:31 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 6:27 pm
Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 6:22 pm

Sjelden at "fargeklatt" er mer treffende, i alle fall innenfor det politisk korrekte, enn Jansruds ord for dagen om gutten.
Her må du nesten si B når du først har sagt A. :p
Godt mulig jeg misforstod deg her, men jeg var kun inne i det rent faktiske. Braathen er jo bokstavelig talt en fargeklatt, med neglelakken sin, i tillegg til at han er det, billedlig talt. Om man er politisk ukorrekt finnes det mange foran Braathen i køen, hva gjelder å være fargeklatter, rent faktisk.
Akkurat det skjønte jeg. Det jeg tydeligvis ikke skjønte var at Jansrud brukte "fargeklatt". Jeg trodde du mente at fargeklatt var en mer treffende beskrivelse enn noe vederstyggelig Jansrud hadde sagt. :p

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 6:34 pm
Atom Vinter skrev: søn mar 19, 2023 6:31 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 19, 2023 6:27 pm Her må du nesten si B når du først har sagt A. :p
Godt mulig jeg misforstod deg her, men jeg var kun inne i det rent faktiske. Braathen er jo bokstavelig talt en fargeklatt, med neglelakken sin, i tillegg til at han er det, billedlig talt. Om man er politisk ukorrekt finnes det mange foran Braathen i køen, hva gjelder å være fargeklatter, rent faktisk.
Akkurat det skjønte jeg. Det jeg tydeligvis ikke skjønte var at Jansrud brukte "fargeklatt". Jeg trodde du mente at fargeklatt var en mer treffende beskrivelse enn noe vederstyggelig Jansrud hadde sagt. :p
Jeg ser den, kunne med fordel formulert meg bedre der.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Sammenlagtvinner WC slalåm siste 11 år

2013 Hirscher AUT
2014 Hirscher AUT
2015 Hirscher AUT
2016 Kristoffersen NOR
2016 Hirscher AUT
2017 Hirscher AUT
2018 Hirscher AUT
2019 Hirscher AUT
2020 Kristoffersen NOR
2021 Schwarz AUT
2022 Kristoffersen NOR
2023 Braathen NOR

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

I dag skulle egentlig NM-utforen blitt arrangert i begge klasser på Trysil. men ser ut til å ha blitt avlyst grunnet snøforholdene.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

e-lectron skrev: tor mar 23, 2023 9:01 am I dag skulle egentlig NM-utforen blitt arrangert i begge klasser på Trysil. men ser ut til å ha blitt avlyst grunnet snøforholdene.
Blir de avlyst, eller utsatt? Er jo lenge igjen med snø, så burde jo være mulig å få disse konkurransene arrangert?

daktari

Legg inn av daktari »

netrebske skrev: tor mar 23, 2023 9:58 am
e-lectron skrev: tor mar 23, 2023 9:01 am I dag skulle egentlig NM-utforen blitt arrangert i begge klasser på Trysil. men ser ut til å ha blitt avlyst grunnet snøforholdene.
Blir de avlyst, eller utsatt? Er jo lenge igjen med snø, så burde jo være mulig å få disse konkurransene arrangert?
Den ble først utsatt fra i går grunnet tåke. Skulle egentlig kjørt både utfor og superkombinasjon i dag. Det er super G i morgen og så slalom/storslalom i helgen så ikke plass antar jeg.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

daktari skrev: tor mar 23, 2023 10:39 am
netrebske skrev: tor mar 23, 2023 9:58 am
e-lectron skrev: tor mar 23, 2023 9:01 am I dag skulle egentlig NM-utforen blitt arrangert i begge klasser på Trysil. men ser ut til å ha blitt avlyst grunnet snøforholdene.
Blir de avlyst, eller utsatt? Er jo lenge igjen med snø, så burde jo være mulig å få disse konkurransene arrangert?
Den ble først utsatt fra i går grunnet tåke. Skulle egentlig kjørt både utfor og superkombinasjon i dag. Det er super G i morgen og så slalom/storslalom i helgen så ikke plass antar jeg.
Superkombien kan man vel kjøre i morgen med utgangspunkt i Super G resultatet?
Ellera så fortsetter man jo i Trysil med dansk mesterskap etter helgen, mens det er konkurranser på Ål neste helg og etter påske er det konkurranser i Narvik, Geilo og Hemsedal, så bør være muligheter etter denne helgen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»