Hvilken restaurant var du på sist?

Svar
Ambient

Re: Hvilken restaurant var du på sist?

Legg inn av Ambient »

En tur på Kontrast på lørdag, det var en helt nydelig opplevelse de burde være veldig nærme 2*

Det hele startet med en drink og 5 snacks
Kongekrabbe, Pepperrot, Dillcrustache og knekkebrød
Potetsmultring, eggeplomme av vaktelegg med andefett og ville urter
Griseblod krustade, Holtefjell XO ost pg øl eddik perler
Jordskokk og kaffe
Andelever med bringebær.

Kongekrabbe og Holtefjell var de klart beste og kunne fort ha spist 10 til av de

Så kom det forretter på rekke og rad
Kamskjell, gelé av søl og hylleblomst. Med skalldyrsaus.
Brød med Rørossmør.
Asparges med ramsløk og potetsaus.
Tomater med nordiske oliven (umodne plommer) og kjørvel
Villkveite med grillet kål og XO sauce laget på fiskebein som er fermentert over flere år
Sellerirot med syltede kantarell og trøffelsaus.

Litt mange retter der ingenting måtte dø for å serveres som spisefølget mitt sa, men Sellerirot var helt nydelig, og tomatene smakte veldig godt (og jeg liker normalt ikke tomat)

Hovedretten var Andelår, andebryst, løk og plomme’ketchup’
Helt nydelig and men vi var ikke helt mette etter den så vi fikk prøvesmake på neste ukes nye rett og fikk litt ekstra and med sellerirot

Da var det på tide med desserter
Kraftkar med solsikkefrøsorbet og bjørk. Denne har de hatt på menyen ofte helt siden de startet i vika, husker den godt fra den gang. Nesten like god nå
Rabarbrais, rabarbra og pære
Søtsaker til kaffe og 4 forskjellige sprit

Alt i alt 6,5 time med fantastisk mat hyggelige servitører og kokker og må vel tilbake igjen snart

Someone

Legg inn av Someone »

Ekebergrestauranten. Lenge siden siste, og gikk for deres 5-retter. Dog ikke med full vinpakke, for å ta det litt med ro. Ellers ser det ut som en ny "inn vin" er hvitvin laget på røde druer, blanc de noir bare uten bobler.

Rett;
1. Bakte rotgrønnsaker og burrate
2. Hummerbisque med krabbekjøtt
3. Stekt lange
4. Lammemørbrand
5. Sitronterte og ymse is og bær

Et bra måltid totalt sett

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Wien - Lugeck
https://www.lugeck.com/

Et slags underbruk av byens mest berømte sted for Schnitzel, Figlmüller -- som er en institusjon. Lot meg påvirke av reklamen ved bagasjebådet på flyplassen, for bildene fra Lugech så fristende ut.

Bestilte bord til 20:00 og ble plassert inne, helt greit, for det var åpent ut og gode stoler inne. Åpnet med et glass Pet Nat. Hadde ikke all verdens matlyst i varmen, så endte på en schnitzel. I motsetning til moderrestauranten, som faktisk spesialiserer seg på varianten av svin, var denne av kalv. Dvs det kom to små stykker. Til dette den klassiske potetsalaten. De reklamerer også for tyttebærsyltetøy til, så tok det også.

Til dette ett glass Riesling og ett glass Veltliner. Denne snitsel smakte veldig bra! Overraskende saftig, i den grad man kan i det som denne typen mat. Potetsalaten var framifrå.

Lot meg friste av dessert som var helt i min gate - sitronterte toppet med jordbær og sorbet av rabarbra ved siden av. Til dette også 4 cl aprikosbrennevin. Avsluttet med en epresso.

Med passe tips kostet dette 85 euro. Aboslutt fint sted - ganske stilig, men veldig uformelt. Skal jeg trekke frem noe negativt var at maten kom nesten litt for fort, så hele seansen var over på under 1,5 time...

... ellers hadde jeg tenkt å ta en drink eller to, eller en øl, etter dette. Men det er rett og slett for varmt her i Wien, blir helt gjennomsvett og hotellet med kald cola fristet mer.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Fikk lyst på biff i går lørdag, så brukte en del tid på å finne et passende sted på nett i går... Endte opp på El Gaucho - argentinsk. Restauranten er på bakkeplan, men streng tatt inne på Sofitel-hotellet. Var for sent å bestille bord, men jeg tok sjansen og fikk bord...

I tillegg til menyen som lå på nettet, hadde de også fire andre kjøttstykker. Jeg endte opp med entrecote på 400 gram som jeg bestilte medium rare. Før dette kom det på bordet en rekke apetittvekkere og et par typer smør, i tillegg til et stort rundstrykke. Det var blant annet raust med skinke. Dry Martini hadde de ikke, så ble en GT....

.. til biffen valgte jeg pommes frites, padron-paprika og bearnaisesaus. Det var jo et stort stykke kjøtt og det kom perfekt stekt. Tilbehøret også bra, veldig mye paprika... Bestilte to glass vin - en argentisk og en fra Østerrike, den siste en blandingsvin med tre druetyper. Den lokale var best.

Lokalet var hyggelig - servicen like så. Imidlertid bar nok klientellet litt preg av å være folk som bodde på hotellet. Lukta litt sånn rik turist av det hele. Det merkeligste var likevel at folk spiser så tidlig - så når jeg var godt i gang, forsvant nesten alle - fordi de var ferdige....

... dette førte også til at servitørene begynte å styre mye med å ordne og nærmest stenge ned. Men jeg fikk en sterk anbefaling på en creme brulee basert på kokosmelk og dessuten med ananas til. Den var meget god.

Alt i alt et måltid helt slik det skulle være. Men prisen da? Jo, det er her man merker at man som nordmann ikke er så rik i utlandet mer, med godt med tips endte det hele på 1.600 kroner, men det var da inkludert tre glass vin og en GT. Og en kaffe. På huset fikk jeg en liten skvett rom. Det var hyggelig.

Alt i alt - terningkast 5 her. Hadde det vært litt koseligere og god stemning, hadde jeg gitt mer - men det ble litt sånn klinisk, kanksje mest av alt fordi jeg visste at dette var en hotellrestaurant.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Plachutta

https://www.plachutta-wollzeile.at/

Berømt restaurant i Wien. Diverse celibriteter som har spist her, ser at Putin er avbildet...

Nuvel. Det er Tafelspitz som gjelder her! Første gang jeg var innom her var helt tilfeldig etter at jeg spiste en lunsj pga en lang mellomlanding, så tok toget inn. Gikk rett på denne. Da spiste jeg schnitzel. Men så så jeg en kar og hans sønn sette i gang med denne sære greia.

Det kommer et kobberkar med suppe og et stort stykke kjøtt. Først spiser man suppen/kraften. I tillegg får man brød som man tar ut margen av margbeinet som følger med og har oppå.

Deretter går man løs på det kokte stykket med oksekjøtt. Dette blir servert med en slags hash browns, er vel det nærmeste man kan beskrive det som, eller som oppdelt røstipotet. Så er det to sauser som hører til - en epleasaus med pepperrot og en slags pisket rømmesaus med gressløk.

Dette går opp i en slags høyere enhet. Det blir jo litt likt den norske ferskt kjøtt med løksaus, men sausene her er bedre - og gir mer kontrast, dessuten passer det veldig godt med de sprø litt fete potetene til dette.

Hvitvin til dette ble bestilt - en av hver.

Jeg hadde bord til 20:00 men måtte vente knappe 10 minutter på bord, noe som var merkelig, for det var en del ledige. Så skjønte jeg at de hadde gjenåpnet i dag etter noen uker med oppussing, så det var nok derfor det hele var litt rotete.

Det var god plass, og jeg fikke en litt kjedelig passering inne, dvs det var lite folk akkurat der - bortsett fra, selvsagtg, man kommer ikke unna det når man reier rundt om i verden: To amerianske forretningsmenn, ganske unge, som snakket om da de reiste dit og dit, Japan, og "took an Uber" og bla bla...

.. nuvel. Jeg bestilte to glass hvitvin, men serivtørdama presenterte ikke hva som var hva - han som hadde oppsyn spurte om hun hadde gjort det, og jeg bekreftet ikke - men sa at jeg skjønte hva som var hva. Det var en misforståelse på at annet bord bak meg, der de fikk mat servert veldig seint, og til overmål fikk damen en feil rett....

... vanskelig å komme til å be om påfyll av vin. Jeg var for mett for dessert, men tenkte meg en schnaps og en kaffe, men det varte og rakk pga omstendighetene rundt de andre bordene.

Så ga opp og ba om regning. Pga surret og sånt endte jeg med å gi under 10 prosent tips, så med to glass vin, en liten flaske sprudlevann og full oppdekking av Tafelspitz endte det på 70 euro. Helt greit, og en klassiker jeg ikke kan gå glipp av,

.. men ble ikke mer enn terningkast 4 denne gangen. Men jeg kommer selvsagt tilbake neste gang jeg er i Wien.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Jeg var på kaffistuggu. Der har de virkelig god mat. Og god service.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Stariya Chinar Cherno More - en slags kjederestaurant dette, besøkt før, har et bra rykte - litt høyere prisnivå.

God plass denne gangen, så fikk kjapt sete ved åpent vindu. Her var jeg ute etter favoritten, først og fremst, som er gåselever - her servert med itt røde frukter. En flaske SMS Varna ble også bestilt. En helt greit lokal blandingsvin. Servitøren var meget hyggelig (som ikke er så ofte....) og virket litt ivrig etter å yte god service.....

. og vin og vann kom prompte. Satt der en stund så dukket en annen servitør opp med gåselver - jeg skjønner ikke helt opplegger - hvorfor kunne ikke "min" servitør komme med retten? Det var allerde et problem, for retten var nesten kald - jeg ha hatt gåselever to ganger tidligere på samme sted, begge ganger veldig bra, denne gangen ganske kjipt fordi det manglet temperatur...

... så bestilte jeg litt mer mat - gillet svinenakke. Som smakte bra og tydelig grillet. Pluss! Men tilbehøret var delte poteter som kom i mengder, en helt ok saus av paprika og tomat? Og litt ekstra tomat......

... sånn typisk greit nok, men også skuffende at de klarer å tulle det til - også litt merkelig at f.eks. fyren som helte i resten av vinen ikke sa noe, at folk bryr seg lite etc.... kostet meg 700 kroner med tips. Klart billig mht tre store stykker gåselever, og jeg vil nok gjenta det, men håper nenst egang at jeg får varme biter.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Bar Calmar - Varna. Denne fikk jeg anbefelt av lokale. Som navnet indikerer - en del sjømat. Kom der litt over åtte... lot meg friste av paella. Og til dette er jo det greit å ta en flaske vin, Sav Blanc fra Bulgaria. En 10-12 bord utendørs, og bare 6 var besatt da jeg kom. Så var lykkelig over å få bra bord....

... menyen kom kjapt fram. Men jeg skjønte at dette var et sted med forvirret servering, som ofte er i Bulgaria. Den relativt unge og litt lubne mannen var hyggelig, men stresset. Det gikk der også en eldre dame som jeg trodde bare ryddet bord, men var visst ikke slik...

... etter om lag 10-15 min fikk jeg bestilt. Jeg sa da at paella gjerne kunne vente litt... greit forklart sa han at det tok om lag 30 min å lage paella, så greit nok... samtidig tok det ytterligere 10 min før vinen var på bordet... altså 25 min før jeg ankom før drikke var på plass, litt sånn smått irriterende når man har tenkt å ha en helaften og spanderer en hel flaske...

... men paella, den kom selvsagt før tiden, så da ble det bare 5-10 min fra vin ankom til middag var på bordet. Artig nok opererer Bulgaria, mange steder med gram på retten på menyen, Paella var 700 gram...

... den kom i et klassisk paella-fat. Jeg hadde ikke forventinger om at det var i nærheten av orignalen - og det var det heller ikke. I menyen var det framstilt som sjømat-pallea med chirozo og kylling. Det var veldig mye væske rundt risen. Jeg vil vel heller si det var sjømat med ris i kraft.....

... eller en slags lite kremete risotto. Men - både skjell, reker og blekksprut i ulike utgaver smakte bra, dog - ingen safran. Men egentlig innafor for 160 kroner. Vinen kostet vel 180....

... ellers merkelig å observere servitøren og nabobord. To middelaldrende damer og ektemenn, konstant masende på servitør om det ene og det andre - de skulle ha det sånn og sånn, masse styt med ting som skulle være på bordet - f.eks. et stort nummer av at det var liten plass, og at stativet med olje, eddik, salt og pepper kunne tas bord...

Dette er en slags mentalitet her. Det er liksom snånn når man er kunde, at man har krav på ting. Og så er det om å gjøre å kreve mest mulig... Virker helt rart.

Så kommer det fire solide mannfolk, middelalrdende, shabby folk - men sikkert trivelige. Den ene hadde ikke gidda å kneppe igjen skjorta...

.. samtidig kom det på et annet bord to helt fanatstisk flotte jenter i 20-årene. Så her var det mye artig å se...

... gikk jo en halvtime etter at jeg var ferdig før jeg spurte etter dessert, det kom han ikke på å spørre om. Ble tiramisu, som var grei nok, men billigvariant med bare krem... Limencello og espresso.

Total pris ble da 600 kroner med raust tips. Altså - en solid prosjon "paella" med gode råvarer, en utmerket flaske vin, middelmådig tiramisu, limencello og kaffe... greit nok, men den lokale koloritten var det beste her.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ingenting er som en litt bedugget rapport fra deg når du er på tur, @DoktorS . Du får liksom en helt egen skrivestil og gjør deg gode betraktninger rundt sakenes tilstand ellers.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: søn jul 02, 2023 12:32 am Ingenting er som en litt bedugget rapport fra deg når du er på tur, @DoktorS . Du får liksom en helt egen skrivestil og gjør deg gode betraktninger rundt sakenes tilstand ellers.
Skrevet etter et par små whisky på kammerset, en flaske vin til maten og 3-4 GT.... :-D Ellers en fin kveld......

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

... seint oppe i dag og jeg gjorde noe jeg gjør veldg sjelden. Slo sammen forkost-lunsj og midddag, for så å ta en veldig tidlig kveld og bare litt småsnacks på hotellet.

Da valgte jeg meg Happy - ganske enkelt øl til maten. Første rett var asiatiske nudler med kylling. Smafullt og det jeg ville ha. Deretter kjøttboller med soppsaus. Smakte også bra. Men savnet faktisk her litt tyttebærsyltetøy. Ble et kakestykke også, fra Sommer-menyen, kakestykke med marscarpone, bringebær og fersken. Dette var veldig godt og saftig - litt sjokkerende at man får bedre kake i Varna enn i Wien, men så har vært tilfellet....

... vel 300 kroner for to varmretter, to halvlitere, kakestykke og espresso. Helt greit.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: søn jul 02, 2023 7:26 pm ... seint oppe i dag og jeg gjorde noe jeg gjør veldg sjelden. Slo sammen forkost-lunsj og midddag, for så å ta en veldig tidlig kveld og bare litt småsnacks på hotellet.

Da valgte jeg meg Happy - ganske enkelt øl til maten. Første rett var asiatiske nudler med kylling. Smafullt og det jeg ville ha. Deretter kjøttboller med soppsaus. Smakte også bra. Men savnet faktisk her litt tyttebærsyltetøy. Ble et kakestykke også, fra Sommer-menyen, kakestykke med marscarpone, bringebær og fersken. Dette var veldig godt og saftig - litt sjokkerende at man får bedre kake i Varna enn i Wien, men så har vært tilfellet....

... vel 300 kroner for to varmretter, to halvlitere, kakestykke og espresso. Helt greit.
Du går ikke for noe lokalmat der da? Er nå mye grill, suppe, kebab, yoghurt etc der.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: søn jul 02, 2023 8:05 pm
DoktorS skrev: søn jul 02, 2023 7:26 pm ... seint oppe i dag og jeg gjorde noe jeg gjør veldg sjelden. Slo sammen forkost-lunsj og midddag, for så å ta en veldig tidlig kveld og bare litt småsnacks på hotellet.

Da valgte jeg meg Happy - ganske enkelt øl til maten. Første rett var asiatiske nudler med kylling. Smafullt og det jeg ville ha. Deretter kjøttboller med soppsaus. Smakte også bra. Men savnet faktisk her litt tyttebærsyltetøy. Ble et kakestykke også, fra Sommer-menyen, kakestykke med marscarpone, bringebær og fersken. Dette var veldig godt og saftig - litt sjokkerende at man får bedre kake i Varna enn i Wien, men så har vært tilfellet....

... vel 300 kroner for to varmretter, to halvlitere, kakestykke og espresso. Helt greit.
Du går ikke for noe lokalmat der da? Er nå mye grill, suppe, kebab, yoghurt etc der.
Joda, banitsa til "frokost" annenhver dag - dette feite bakverket, som minner om børek, men bare sprøere, feitere og mye bedre ! Gåselever er rublisert som "lokal spesialitet". Ellers har jeg opp gjenom årene prøvd litt ymse, som supper - den youghurtsuppa er god, men en del av retterene har en del dill i seg, som jeg ikke liker.... Dessuten har de lokale restaurante ofte litt for enorme prosjoner for en som spiser alene og mye av det er også relativt tung mat.

Men det mest lokale har jeg jo fått ved private serveringer - blant annet en slags kålruetter med innmat. Og forrige torsdag med massivt "meze" med blant annet lettsaltet tunfisk, lokal sak, som smakte litt som kaldrøkt makrell uten røyksmaken.

Dog har jeg vært her såpass mye at jeg ikke føler noe press på å spise mer lokalt enn det jeg har lyst på...

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: søn jul 02, 2023 12:20 am Bar Calmar - Varna. Denne fikk jeg anbefelt av lokale. Som navnet indikerer - en del sjømat. Kom der litt over åtte... lot meg friste av paella. Og til dette er jo det greit å ta en flaske vin, Sav Blanc fra Bulgaria. En 10-12 bord utendørs, og bare 6 var besatt da jeg kom. Så var lykkelig over å få bra bord....

... menyen kom kjapt fram. Men jeg skjønte at dette var et sted med forvirret servering, som ofte er i Bulgaria. Den relativt unge og litt lubne mannen var hyggelig, men stresset. Det gikk der også en eldre dame som jeg trodde bare ryddet bord, men var visst ikke slik...

... etter om lag 10-15 min fikk jeg bestilt. Jeg sa da at paella gjerne kunne vente litt... greit forklart sa han at det tok om lag 30 min å lage paella, så greit nok... samtidig tok det ytterligere 10 min før vinen var på bordet... altså 25 min før jeg ankom før drikke var på plass, litt sånn smått irriterende når man har tenkt å ha en helaften og spanderer en hel flaske...

... men paella, den kom selvsagt før tiden, så da ble det bare 5-10 min fra vin ankom til middag var på bordet. Artig nok opererer Bulgaria, mange steder med gram på retten på menyen, Paella var 700 gram...

... den kom i et klassisk paella-fat. Jeg hadde ikke forventinger om at det var i nærheten av orignalen - og det var det heller ikke. I menyen var det framstilt som sjømat-pallea med chirozo og kylling. Det var veldig mye væske rundt risen. Jeg vil vel heller si det var sjømat med ris i kraft.....

... eller en slags lite kremete risotto. Men - både skjell, reker og blekksprut i ulike utgaver smakte bra, dog - ingen safran. Men egentlig innafor for 160 kroner. Vinen kostet vel 180....

... ellers merkelig å observere servitøren og nabobord. To middelaldrende damer og ektemenn, konstant masende på servitør om det ene og det andre - de skulle ha det sånn og sånn, masse styt med ting som skulle være på bordet - f.eks. et stort nummer av at det var liten plass, og at stativet med olje, eddik, salt og pepper kunne tas bord...

Dette er en slags mentalitet her. Det er liksom snånn når man er kunde, at man har krav på ting. Og så er det om å gjøre å kreve mest mulig... Virker helt rart.

Så kommer det fire solide mannfolk, middelalrdende, shabby folk - men sikkert trivelige. Den ene hadde ikke gidda å kneppe igjen skjorta...

.. samtidig kom det på et annet bord to helt fanatstisk flotte jenter i 20-årene. Så her var det mye artig å se...

... gikk jo en halvtime etter at jeg var ferdig før jeg spurte etter dessert, det kom han ikke på å spørre om. Ble tiramisu, som var grei nok, men billigvariant med bare krem... Limencello og espresso.

Total pris ble da 600 kroner med raust tips. Altså - en solid prosjon "paella" med gode råvarer, en utmerket flaske vin, middelmådig tiramisu, limencello og kaffe... greit nok, men den lokale koloritten var det beste her.
Fin oppsummering - stusser dog på at det ble raust med tips når det var endel mangler..

SirJames

Legg inn av SirJames »

Restaurant Pynt (Eidsvoll)

Fornyet med nytt navn, formodentlig i forbindelse med at en tidligere kokk har returnert.

Gikk for Entrecoté med asparges og kremet bernaise. Følget tok husets hamburger.

Kjøttet stekt til ønsket grad. Nydelig stekeskorpe, saftig og smakfullt kjøtt. Til denne retten passet det ypperlig med en Erdinger Dunkel. Nevnte øl seiler opp som en ny favoritt.

Flott atmosfære, satt ute ved vannet. Ikke akkurat billig, 469 kr for min rett.

Hyggelig personlig service fra den svenske(...) servitrisen gjør at totalscoren blir

Terningkast 5

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: man jul 03, 2023 4:28 pm
Hyggelig personlig service fra den svenske(...) servitrisen gjør at totalscoren blir

Terningkast 5
Var hun "bra"?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: man jul 03, 2023 7:42 pm
SirJames skrev: man jul 03, 2023 4:28 pm
Hyggelig personlig service fra den svenske(...) servitrisen gjør at totalscoren blir

Terningkast 5
Var hun "bra"?
Nu är jag lite osäker hur du tänker? Frågar du om hon är bra i sängen, va??

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: man jul 03, 2023 8:52 pm

Nu är jag lite osäker hur du tänker? Frågar du om hon är bra i sängen, va??
Å se på, selvfølgelig.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: man jul 03, 2023 9:41 pm
SirJames skrev: man jul 03, 2023 8:52 pm

Nu är jag lite osäker hur du tänker? Frågar du om hon är bra i sängen, va??
Å se på, selvfølgelig.
Isåfall er svaret "ja"

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Til kommentar - raust med tips - jeg har litt sympati med de fleste her i Bulgaria, folk gjør ofte sitt beste - og søren, tenker jeg - det kan ikke være lett å få endene til å møtes. På vei hjem kjøpte jeg en iskrem i kiosken, tenker sånn må nivå med de fineste pinneisene fra Diplom-is og Henning-Olsen... denne kostet 25 kroner. Jeg sjekket litt lønnsnivå - her i Varna, som er godt stilt, ligger det under 1/4 av Oslo-nivå, som jo også er godt stilt mht snittinntekt...

... men det bryr faktisk at denne ene ispinnen ville tilsvare at jeg (omtrent på oslosnittlønn) måtte ut med over 100 kroner for en pinneis !

Slik er det. Happy igjen - litt fordi jeg ble for sent ute, og fordi jeg liker atmosfæren og at det man får det man bestiller, til rett tid. Suhi i dag igjen, som en start. Godt. Og før dette en utmerket sommerdrink med Finlandia vodka (markedsført!), bringebær og Campari. Meget frisk og god.

Halvrliter rosevin, lokal, til dette, kald og kom promte. Deretter en kyllingrett igjen (orka ikke mer) - denne gangen fritert med poter og hollandasie, god - men dessverre nesten kald - her bommet de. Serveringsdamene var nok mer opptatt av å fremføre en dans....

...som er litt for tåpelig. Men men - alt i alt kurant nok, og hyggelig, flott uteområde. Ble 550 kroner for drink, halviter vin, stor porsjon sushi, kyllling og en øl på tampen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Siste hele dag i Varna - om 24 timer letter flyet....

Lunsj ble intatt på Cubo Ribarski - en Cubo-avlegger som kom dukket opp for et par år siden. Cubo har jeg vært stamgjest på siden den ble lfyttet fra der nå Cuba holder til, visstnok noe kontroverser med myndighetene - noen antyder at "mafia" tok over det gamle stedet. Men med ildsjeler og kunstnere i spissen laget de det som nå er "gamle" Cubo, som ble mye kulere. Og så har eierne utvidet.

Ribarski betyr "fiskermann/fiskermannstranden" - dette stedet ligger utrolig flott til, og består av 2-3 barer og nå også restaurant med frisk og moderne mat.

Denne gangen valgte jeg bao med grillede reker. Mektig, søtt og godt - sammen med litt salat og lime. Kostet meg 140 kroner denne retten - det er jo ikke akkurat veldig billig for to buns, men atmosfæren er ubeskrivelig. Og så er jo det slik at jeg også kjenner noen der - og ikke minst: De stilige "glassmaleriene" på de store dørene har jeg fått en egen versjon av og den henger på stua hjemme...

Middag - litt i tvil i dag, for lunsj ble spist relativt seint - så ikke kjempesulten. Dermed gikk jeg et stykke denne gangen, men bare et lite stykke, til den klassiske Orient - tyrkisk/arabisk.. Har spist her en gang før.

Fikk bord ute - har gått forbi i høysesong flere ganger uten at det har vært mulig... Jeg var fortsatt ikke så sulten, så sa noe sånt som "no hurry" ved bestilling. Men det er jo farlig - det kan misforstås...

.. uansett, tator-suppen, youghurt med agurk - kom samtidig med ølen...

... og rett etterpå kom Mixed Grill - oj, det var delikat og mengder ! To hele grillspidd, en bit adana, to køfte, litt annet kjøtt, grillet paprika, grilllet tomat, ris, brød - rå løk og en slags rødkålmiks. Alt dette smakte utmerket, særlig køften var smakfull. Og dette kostet meg bare 120 kroner!

Topp mat, men så ble jeg sittende der - alltid skal det være noe - gikk vel en halvtime fra jeg var ferdig til jeg fikk noen oppmerksomhet. Men uansett - bra sted. og anbefales om man er sugen på skikkelig grillmat i Varna.

Perfekt for f.eks. en vennegjeng som vi ha en helaften. Da er det nok litt lurt å bestille litt om gangen, for grillmat er nå en gang best varm.

kibby

Legg inn av kibby »

Südøst Restaurant (Oslo)

Koselig sted, rimelig pris, ok smak på maten. MEN, vårrullene (hvis det kan kalles det) hadde knapt fyll. Og jeg som elsker thai mat, og især massaman curry vet at dette IKKE var en tradisjonell massaman curry. Men det smakte greit nok.

Terningkast 4

...

Villa Paradise Munch (Oslo)

God pizza de parma, men dette er blant de dyreste pizzastedene. Trekk denne gangen for dårlig service. Ikke ble vi spurt om å bestille da vi brukte litt tid, ikke ble vi spurt om vi ønsket dessert, og jammen fikk vi nesten ikke betalt heller.

Terningkast 3

...

Kjøkken og Bar (Oslo)

Spiste her etter pride paraden. Overraskende lite folk. God mat og god service. En hidden gem. Også pluss for god pris. Köften med salat og bulgur var veldig god (og I know god tyrkisk mat).

Terningkast 5

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Kjøkken og bar :lol:

SirJames

Legg inn av SirJames »

Den Sultne Mave (Stabekk)

Første gangen her, lot meg friste av gode anmeldelser på Tripadvisor. Hadde dessuten et ærende i Billingstad litt tidligere på ettermiddagen, så det passet ypperlig å stoppe her.

Valgte å sitte inne, er ikke fan av å sitte ute tross godt vær, med insekter og fluer som gjerne vil ha sin del av maten. Hyggelig betjening (en av eierne), og maten kom etter akkurat passe ventetid, noe som tyder på at det ikke er mye som er forhåndslaget.

Valgte Mango Chicken og Peshwari naan, mens følget valgte Butter Chicken og Garlic naan.

Nydelig mat, og jeg sverger på at Peshwari naan-brødet er det beste jeg har spist av slikt.

Må tilbake ved en annen anledning og prøve noen av de andre rettene.

Terningkast: 5.5

https://no.tripadvisor.com/Restaurant_R ... orway.html

Ambient

Legg inn av Ambient »

Punk Royal
Var her på onsdag.
Maten var veldig god noen retter var helt nydelig men fine dining på en russebuss blir etterhvert slitsomt og stressende.

Mat 7/10 russebuss 2/10

Men verdt å prøve en gang.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Tinkler skrev: ons jun 14, 2023 12:20 pm Coyo på Sørenga. Tre retter med en slags maisblanding og tortillas + guacamole til forrett, fire små tacos til hovedrett, og sjokolade(mousse) med is til dessert. Sangria, øl, og en "spicy" mojito til drikke. Helt ok, men ingen stor matopplevelse akkurat. Treige med serveringen var de og.
Coyo begrenser seg som regel fra middelmådig til direkte dårlig på matveien, har som regel hørt flere negative tilbakemeldinger derifra enn positive.
Er som regel bra på drinkene deres.
Beliggenheten er pluss/minus, pluss om sommeren når det er pent ute men ellers tar det jo en evighet å gå ut dit.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Reykjavik
Posthuset food hall i går.
Et sted som inneholder flere ulike konsepter som navnet tilsier. Burgersted, TexMex, Asiatisk, Sushi for å nevne noen. Litt gatekjøkkenpreg med sånne dingser som piper når maten er klar, men et ganske kult bygg. Vi valgte burgere og sushi. Maten kom kjapt og var helt ok, litt i overkant av forventningene, men så var vi sultne også.

Caruso i dag.
Italiensk sted som kom veldig anbefalt. Ikke veldig billig, men veldig god mat. Litt dyster stemning blant servitørene, det skader jo ikke å smile, men alt ble gjort med stødig hånd.

Someone

Legg inn av Someone »

peraleks skrev: fre jul 07, 2023 6:19 pm
Tinkler skrev: ons jun 14, 2023 12:20 pm Coyo på Sørenga. Tre retter med en slags maisblanding og tortillas + guacamole til forrett, fire små tacos til hovedrett, og sjokolade(mousse) med is til dessert. Sangria, øl, og en "spicy" mojito til drikke. Helt ok, men ingen stor matopplevelse akkurat. Treige med serveringen var de og.
Coyo begrenser seg som regel fra middelmådig til direkte dårlig på matveien, har som regel hørt flere negative tilbakemeldinger derifra enn positive.
Er som regel bra på drinkene deres.
Beliggenheten er pluss/minus, pluss om sommeren når det er pent ute men ellers tar det jo en evighet å gå ut dit.
Akkurat Sørenga har hittils ikke fremstått som noe gastronomisk mekka...

Ambient

Legg inn av Ambient »

Bar Amour

Sitter å venter på desserten men må bare skryte av stedet.
Så god mat få ingredienser men de får frem smakene veldig bra. Sauser som de har brukt 4 dager på.
Kjøtt og grønnsaker som de klarer å hente ut veldig gode smaker fra.
Neste år bør de være nærme en stjerne.

Anbefales på det sterkeste.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Someone skrev: fre jul 07, 2023 10:29 pm
peraleks skrev: fre jul 07, 2023 6:19 pm
Tinkler skrev: ons jun 14, 2023 12:20 pm Coyo på Sørenga. Tre retter med en slags maisblanding og tortillas + guacamole til forrett, fire små tacos til hovedrett, og sjokolade(mousse) med is til dessert. Sangria, øl, og en "spicy" mojito til drikke. Helt ok, men ingen stor matopplevelse akkurat. Treige med serveringen var de og.
Coyo begrenser seg som regel fra middelmådig til direkte dårlig på matveien, har som regel hørt flere negative tilbakemeldinger derifra enn positive.
Er som regel bra på drinkene deres.
Beliggenheten er pluss/minus, pluss om sommeren når det er pent ute men ellers tar det jo en evighet å gå ut dit.
Akkurat Sørenga har hittils ikke fremstått som noe gastronomisk mekka...
Nei virkelig ikke, men de tar seg til gjengjeld godt betalt for lokasjonen.
Alkoholen på coyo er blant annet spinnvilt priset med 129 kr for en 0,33 l Juicy Ipa(40 kr for en 0,5 i butikken).

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»