Hvilken restaurant var du på sist?

Svar
kibby

Re: Hvilken restaurant var du på sist?

Legg inn av kibby »

lok1 skrev: tor mai 11, 2023 7:11 pm Jeg var nettopp i Oslo og spiste lunsjbuffet på den indiske over MAX ved Stortinget. 160 kroner var et varp!
Jaipur er litt hit or miss. Men kanskje bra på lunsj ja.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Malacay skrev: man mai 15, 2023 6:03 pm
fargerik skrev: man mai 15, 2023 5:59 pm
Malacay skrev: man mai 15, 2023 5:52 pm

Det har du helt rett i. Og sjokkerende nok velger jeg alltid a la carte før buffet . Tar jo Kiel båten en gang eller to i året, og dropper buffet. Kona fornøyd med valget forøvrig ? Her i heimen ble det sånn passe reaksjon.
Kona fornøyd med hva?
Vi tok kielferga for noen år siden, og det var buffet den ene veien og restaurant på hjemveien.
Kona gikk for risotto, og erklerte den for uspiselig.
Men i buffeten fant vi jo litt hist og pist som var ganske godt.
Tror forøvrig ikke vi gidder den ferga en gang til. Men det er jo en annen sak.
Det var et forrykende show, da. Det skal de ha.
Valget i Thailand :) Jeg er litt forplikta til å ta den turen, da min svoger elsker det. Har dog fortsatt ikke prøvd "gourmet" enda. Men som sagt, jeg oppfatter ofte buffet som smakløst , at man dropper urter/krydder fordi det skal passe til alle. Utvalget er ofte bra, men det er relativt smakløst.
Åh...det valget, ja!
Hun er behersket realistisk uten illusjoner.
Rart med det. Kupp er jo blitt det normale.
Hun var forresten i gatene sammen med noen andre studenter i 1973, og opplevde at Kongen og hæren plaffet ned studenter og vanlige folk som demonstrerte mot korupsjon og for frihet og demokrati.
Those were the days...

SirJames

Legg inn av SirJames »

Lite som slår følelsen av å oppdage nye perler. Som den jeg fant i dag. Åpnet for ett år siden, viste det seg.

La oss være ærlige, Gran Canaria flommer over av mediokre spisesteder. Steder med 600 retter på menyen, hvor sistnevnte i tillegg er spikret opp i et stativ med glassvindu som ikke har blitt åpnet siden tidlig på høsten 1987.

Derfor er det desto mer viktig å gjøre forarbeid når man skal finne sine faste, kvalitativt gode "vannhull", dvs "mathull".

Restauranten jeg oppdaget i dag heter Mamma Chef. En familie-eid og familiedrevet restaurant som baserer de fleste av sine retter på gamle, nedarvede oppskrifter. Dette er åpenbart en italiensk restaurant, og de lager fersk pasta hver dag.

Tøyservietter, dere. Det sikreste tegnet på at de ihvertfall har gjort noe riktig. Veldig rent og pent lokale med hvite duker. Hyggelig og personlig personale som forteller deg alt du vil vite på gebrokkent engelsk. Her er utdrag av menyen:

https://www.canva.com/design/DAFD5Y4qqR ... ign_menu#1

Tripadvisor:
https://www.tripadvisor.com/Restaurant_ ... lands.html

Flott touch med en velsmakende appetizer på huset:
► Show Spoiler
Gikk for Spaghetti Bolognese i dag, og angret ikke på det. Rik på gode og runde smaker, nydelig fersk pasta. Til dessert gikk jeg for hjemmelaget crepes med nutella og vaniljeis. Ja, jeg var i humør for noe søtt, så da var valget veldig enkelt.
► Show Spoiler
► Show Spoiler

Skal tilbake dit om to dager for å prøve andre ting på menyen, men foreløpig får denne et fortjent

Terningkast 6

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

For meg, ingen tur til Berlin om våren uten en tur innom her....
https://www.weihenstephaner-berlin.de/

Det var bare to personer på hele uteservering da jeg ankom til lunsj - men det dukket opp flere etter hvert, sågar kom sola også! Hadde sett meg ut en tallerken med fem ulike pølseslag og potetsalat her - vel 20 euro for denne. Og så ble det en Weissbier, Pils og Kellerbier...

..det er fint å sitte der, hyggelig service og gatesangeren var moderat og forsiktig. Så det var en bra total opplevelse. Meen - hva har skjedd på fire år, siden jeg sist var her - jo økende priser og synkende kronekurs. Det hele endte på 500 kroner (!) med tips... .

.. det er rett og slett ikke så gøy lengre, jeg tippet av dette ville kostet meg noe over 300 kroner for 4-5 år siden. Nuvel - en får bare konstatere at man ikke lenger er "kakse" i Europa bare fordi man har norsk inntekt/valuta.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Berlin...

https://restaurant38berlin.de/

Bestilte bord her - ettersom jeg synes menyen og det hele så bra ut. Ikke nødvendigvis en genistrek, for jeg fikk ikke bord før 20:30. Da var det fullt i det rommet der jeg satt, av høyrøsta firmafolk som snakka engelsk for det meste. Men fikk bra bord. Spiste tartar og deretter asparges med skinke, poteter og hollandaise. Alt fint presentert. Tartaren hadde litt vel mye ketchup/tomat i seg. Den var mørk og fyldig. Aspargesene var påfallende tynne, så er følte jeg ikke det var helt topp. Tilbehøret bra. Serveringen var litt rusha. En halv liter Riesling til dette. Treningkast 4.

Så var det en klassiker, samme servitørdame som for fire år siden...

https://www.staev.de/berlin-mitte/conte ... mitte.html

Dette var en tidlig lunsj - asparges med skinke, poteter og hollandaise. Bedre enn første sted, men her var skinken ikke akkurat slik jeg likte den - kokt skinkegreier med noe krydder - i mengder. En slik rett koster nå 27 euro her til lands. Med norsk kronekurs blir det jo en del. To Kølch til dette måltidet. Perfekt tidlig lunsj ute i solen, bordene ute fyltes godt opp etter hvert. Terningkast 5.

Enda en klassiker....

https://dicke-wirtin.de/

Angra kanskje litt på at jeg ikke hadde mer fantasi i valget av sted, men passet bra da jeg var i området, uansett. God plass ute, ikke for kaldt, ganske fullt inne, som vanlig. Her var det Berlin-klassikeren kalvelever som fristet. Men først aspargessuppe, som var meget god. Det var ikke spesifisert kvalelever her, så jeg mistenker at det var okselever. Den kom riktig så flott servert oppå potetmos og tilbehøret var en saus med løk, et eple på toppen... Godt dette, men litt skuffet over at det ikke var rosa kalvelever. Her ble det dessert i form av en ostekake med rabarbra- og jordbærkompott. Solid og god!
Terningkast 5.

Ellers hadde siste restaurant gjort det enkelt å tipse for kortbrukere også, man fikk opp forslag til tips - dog - det laveste var stilt på 10 prosent. Det er jo ganske bra... Jeg tips er jevnt over dette, men noen ganger under, noen ganger litt over...

... nuvel. Så har jeg en seks timers tid i dag på å teste ut ett spisested til. Mulig det blir noe streetfood. Men - hvorfor ikke - hva er den dag i Berlin i mai uten asparges? :-)

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Corner på Jevnaker. Pizza med pepperoni og biff. Terningkast 4. Helt grei pitstop .
Betjeningen kunne godt kostet på et smil eller to, for de hadde ikke så mye å gjøre. Med smil hadde pizzaen fått en femmer.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Spiste nuddelsuppe med thaiboller på Vika Food Point i Oslo.
Utrolig godt, typisk hjemmelaget av en thailandsk bestemor, og autentisk.

bigwin

Legg inn av bigwin »

fargerik skrev: man mai 15, 2023 5:59 pm
Malacay skrev: man mai 15, 2023 5:52 pm
fargerik skrev: man mai 15, 2023 4:54 pm
Jeg syns buffet er greit. Som regel er det noe som passer. Krever du mer, er det jo bare å flytte over til a la carte.
Ække verre enn det, vel?
Det har du helt rett i. Og sjokkerende nok velger jeg alltid a la carte før buffet . Tar jo Kiel båten en gang eller to i året, og dropper buffet. Kona fornøyd med valget forøvrig ? Her i heimen ble det sånn passe reaksjon.
Kona fornøyd med hva?
Vi tok kielferga for noen år siden, og det var buffet den ene veien og restaurant på hjemveien.
Kona gikk for risotto, og erklerte den for uspiselig.
Men i buffeten fant vi jo litt hist og pist som var ganske godt.
Tror forøvrig ikke vi gidder den ferga en gang til. Men det er jo en annen sak.
Det var et forrykende show, da. Det skal de ha.
Jeg har ikke store forventninger når det er buffet, tema er å spise, bli mett og drikke sånn passelig lite.
Gourmetrestauranten på Color Fantasy/Color Magic er som regel veldig bra. Relativt billig 5/6/7-retters meny og vinpakke sett opp i samme kvalitet på land i Norge. I tillegg har de veldig god vinkunnskap der.
Tar alltid minst en middag der når vi er på tur med en av de skipene.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Vinoteket.
Tasting menu
Cremant

10/10

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: ons mai 10, 2023 9:32 pm Prøvde Viestads Salome i Bjørvika igjen, og fortsatt er maleriet høydepunktet. God service, oppvakt servitør (trise), men maten er ganske så forglemmelig. Første gang der slet de med å koke pastaen riktig, og de hadde null kontroll på saltet.
Ikke så ille nå, men maten var helt på det jevne. Det positive var vel at de hadde fjernet det totalt mislykkede forsøket på å modernisere tiramisu fra menyen. Men dessverre ikke erstattet med en tradisjonell, bare fjernet. Såret ego tenker jeg.

3/6 på samme nivå som Olivias dette, skuffende.
Tror jeg har til gode å kjøpe god italiensk mat i Norge. Ofte er ting laget helt feil med mye juks i form av fløte og andre snarveier, ting er håpløst krydret/ overkrydret/ feilkrydret, paniske forsøk på hjemmelaget pasta som er full av melklumper (Bella Bambina, Olivia etc), kjederestauranter a la Venezia, Milano, Napoli etc som egentlig er bare kurdere som serverer en graut av dårlig tilberedte middelhavsretter i italiensk drakt etc.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GiPazzini_85 skrev: fre mai 19, 2023 7:07 am
KingKongHalvor skrev: ons mai 10, 2023 9:32 pm Prøvde Viestads Salome i Bjørvika igjen, og fortsatt er maleriet høydepunktet. God service, oppvakt servitør (trise), men maten er ganske så forglemmelig. Første gang der slet de med å koke pastaen riktig, og de hadde null kontroll på saltet.
Ikke så ille nå, men maten var helt på det jevne. Det positive var vel at de hadde fjernet det totalt mislykkede forsøket på å modernisere tiramisu fra menyen. Men dessverre ikke erstattet med en tradisjonell, bare fjernet. Såret ego tenker jeg.

3/6 på samme nivå som Olivias dette, skuffende.
Tror jeg har til gode å kjøpe god italiensk mat i Norge. Ofte er ting laget helt feil med mye juks i form av fløte og andre snarveier, ting er håpløst krydret/ overkrydret/ feilkrydret, paniske forsøk på hjemmelaget pasta som er full av melklumper (Bella Bambina, Olivia etc), kjederestauranter a la Venezia, Milano, Napoli etc som egentlig er bare kurdere som serverer en graut av dårlig tilberedte middelhavsretter i italiensk drakt etc.
Campo de Fiori i Josefines gate, det er den desidert beste og mest autentiske italienske maten jeg har fått i Norge. Litt dyrt, men verdt hver eneste krone. Alltid et godt tegn at det er mange italienere som spiser der.

Someone

Legg inn av Someone »

KingKongHalvor skrev: fre mai 19, 2023 8:10 am
Campo de Fiori i Josefines gate, det er den desidert beste og mest autentiske italienske maten jeg har fått i Norge. Litt dyrt, men verdt hver eneste krone. Alltid et godt tegn at det er mange italienere som spiser der.
Og min erfaring, såpass autentisk at det er litt italiensk organisering over det hele. Så plutselig får man hovedretten til nabobordet, mens man venter på sin egen forrett :lol:

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Herjet rundt en uke i Singapore.

Singapore pepper crab og chili crab var et høydepunkt, ble tipset om Jumbo som er en kjede som fokuserer på sjømat, hvor da chili krabben er deres spesialitet. Anbefaler å være minst to personer for å dele. Frityrstekte buns for å få i seg all kraften var knall. Burde definitivt stå på listen til alle som er innom byen

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

lok1 skrev: tor mai 18, 2023 8:47 pm Vinoteket.
Tasting menu
Cremant

10/10
Ikke ofte man sitter igjen dagen etter å diskuterer hvor god pizza man spiste dagen før.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: fre mai 19, 2023 8:10 am
Campo de Fiori i Josefines gate, det er den desidert beste og mest autentiske italienske maten jeg har fått i Norge. Litt dyrt, men verdt hver eneste krone. Alltid et godt tegn at det er mange italienere som spiser der.
Noterer meg denne, men er ikke overvettes imponert over restaurantens reaksjoner på noen av de dårlige anmeldelsene på Tripadvisor. Mange dårlige anmeldelser er overdrevet, ja, men alltid interessant å lese svarene de kommer med..

Eks:

"We are happy to not see you again .."

"😞no comment …next time go to Olivia..please"



Uprofesjonelt, men kanskje typisk italiensk, hehe. Og så bør de vel servere Gelato for å være mest mulig autentisk, tbh.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Malacay skrev: fre mai 19, 2023 1:40 pm Da var det game over for Lompa igjen: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kro ... n/79325504

trist, ett eller annet bør man få til i de flotte lokalene.
Godt gjort å gå konk i løpet av et halvt år.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Malacay skrev: fre mai 19, 2023 1:40 pm Da var det game over for Lompa igjen: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kro ... n/79325504

trist, ett eller annet bør man få til i de flotte lokalene.
Tragisk. Også de nye-nye pusset opp. Jeg føler meg litt skyldig - bare bare gått forbi. Noe må de kunne få til, men er redd for at storhetstiden, som kom retter at jeg flyttet inn i nabolaget, er over - da kom jo folk fra hele byen og det var ofte helt fullt.. Vanskelig å skissere hva slags konsept de bør begynne med. Selv synes jeg kanskje de var litt overambisiøse med menyene - og bestikk og servietter utplasser på hvert sted ikke passet inn. Samtidig tjener man vel ikke nok på drikkegjester, vil jeg tro.... Veldig kjedelig for byen og bydelen om det ikke er grunnlag for restaurantdrift i lokalene. Men når man ser antall nye steder som åpner, i det som for mange er tøffe økonomiske tider, er det ikke så rart at den god del må forsvinne...

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Litt OT. Men npr man er på restaurant npr der er lite folk/gjester:

HVORFOR plasseres to følger/bordsetninger rett ved siden av hverandre mens resten av lokalet er tomt?

Irriterende å ville ha 'matro' og så sitter man nødvendigvis involvert i andres preik....

Someone

Legg inn av Someone »

Villa Heftye. Overraskende lite støy selv om man sitter ute med E18 som rett over gjerdet. En god Negroni som aperetiff. Snøkrabbe til forrett som var veldig god. Litt mer mer midt på treet med vårkyllingen til hovedrett, og da gjorde kona et bedre valg med sin kveite med beurre blance. Cloudy Bay (NZ) sav.blanc i glasset

Rakk også en drink på Sommerro etterpå, en Sommerro Gimlet som var veldig god: Nuet akevitt, Nuet Toddy og grapefrukt cordial

Ghost

Legg inn av Ghost »

Fikk endelig prøvd Maaemo.

Eksepsjonell mat selvsagt.

Kom meget godt ut med div. "bakst" og proteiner. Kjeks med sjøkreps, brioche med andelever og en tartar som er blant de beste jeg har smakt. Syns nesten alltid snacksen er det beste på tasting-menyer. Kokkene tør slippe seg løs, og man får alltid noe man ikke har smakt før.

Så kom det veldig alminnelig lomperett med torsk. Gode råvarer, men ikke veldig mye håndverk og matlaging bak det. Samme med kaviar. Litt kjedelig.

"Forrettene" og "hovedrettene" var en oppvisning i gode teknikker og råvarer. Høydepunktet var asparges i en neslesaus. Kamskjell, østers, piggvar og lam alltid godt og alt perfekt tilberedt og balansert, men følte jeg har smakt det før.

Altså ingenting å utsette på maten, som det bør være. Perfekt tilberedt, men samtidig ingen wow-faktor som gjør at jeg føler dette forsvarer godt over dobbel pris av de "nest beste" restaurantene i byen. Til det er ikke forskjellen fra Hot Shop, Schlägergården, Palace Grill mv. så stor. Forskjellen til de nest beste var nok større før, og ut fra hva jeg har lest om tidligere retter tok de kanskje også større sjanser før?

Men servicen var overlegne de andre. Oppmerksomheten glapp ikke et sekund og de ansatte har telepatiske evner på både gjestenes behov og mellom hverandre. Utvilsomt de flinkeste folkene i bransjen.

Syns også lokalet og atmosfæren var overraskende bra. Glemte at jeg var i kjipe Bjørvika.

Alt i alt en fantastisk opplevelse. Men det forsvarer ikke prisen. Kan fly til like gode restauranter i utlandet for samme pris. Og kan spise tilnærmet like godt på mange restauranter i Norge til halve prisen. Heldigvis betalte jeg ikke.

kibby

Legg inn av kibby »

Pincho Nation Theater (Oslo)

Flere nye valg på menyen så jeg. Prøvde et par nye ting, men tok også noe kjent. Godt som alltid. Rakk dessverre ikke dessert da vi skulle på teater etterpå. Men Pincho gjør alltid jobben.

Terningkast 5

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tok kjappe fra Tallinn.

1. Mix - her var det lokale sjefer som hadde valgt sted. Har fått mange gode anmeldelser. Ligger i kjelleren på et hotell, men Tallinn-sommeren hadde ikke slått til, og det var for kaldt å sitte ute - uansett, lite lys der nede. Lokalet litt sånn enkelt å umoderne synes jeg. Hyggelig og litt artig servitør. Jeg og han andre norske valgte det som på norsk heter lagesild. Det ble gjort et poeng av at fisken var fisket i et vann Estland deler med Russisk, og at dette var asylsøkere... Veldig god fisk som kom med litt pepperotkrem og noen stekte potetpannekaker. Så ble det villsvin med solbærsaus. Det var litt traust, og litt småkjedelig tilbehør, men likevel helt ok. Servitøren skrytte mye av en limoncello han hadde laget selv, og den var god som dessert. Alt i alt bra med lokal mat servert på en ganske enkel måte. Terningkast 4. Her må jeg trekke litt for atmosfæren i lokalet, som jeg synes var litt småtrist...

2. Tai Boh - denne i et stort gammelt hus ved inngangen til gamlebyen. Ganske artig innredning. Det er thaimat, altså, og man profilerer seg også som et sted med cocktails. De fleste av oss åtte gikk løs på disse, med litt varierende hell. Noen var veldig coole og gode, andre var mer vandige... Selv gikk jeg for en tartar som forrett, den var god og frisk - og en god porsjon. Så ble det veldig spredning i hovedretttene. Endte på pork belly - selv om jeg mener å huske for mange år siden at jeg spiste det samme. Litt skuffende dette - var noen biter som bare var fett. Og det var ikke ris som tilbehør, bare grønnsaker. Noen bestilte indrefilet, til dobbel pris, og dette kom nok bedre ut. Så dette ble litt midt på treet. Totalt for 8 personer med en hel del cocktails, noen flasker vin, noe øl, forrett og hovedrett på alle betalte jeg 870 kroner pro pers, da med litt tips inkludert... Terningkast 4.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

kibby skrev: ons mai 31, 2023 10:28 am Men Pincho gjør alltid jobben.
Vel, vel. Det kan diskuteres. Nå har jeg bare vært der tre-fire ganger, og har jo ikke spist alt de har å by på, men det har vært en stor skuffelse hver gang.

Rart hvor forskjellige man er. Dette stedet får ikke mer enn en toer av meg. Det blir lenge til neste gang, om jeg i det hele tatt drar tilbake dit.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Food truck festivsl i går. Pita gyros pork med altfor mye bacon. Men god lell. Terning fire. Prøvde noe annet som jeg ikke er i stand til å huske navnet på. Men den var ikke god som gyrosen

HarryH

Legg inn av HarryH »

Egon på Ski. Nr. 48. Horribelt.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Koie Ramen på lørdag, skulle egentlig på Chengdu men der er det jo kaos. Ikke fikk vi booka bord da de sa de ikke mottok bordbestillinger, så kommer vi på døra og får beskjed om at vi må bestille. Det var jo spesielt. I mitt hode er Chengdu fortsatt en myte

Men Koie Ramen leverer alltid. Har vært der 2 ganger, forrige gangen så spiste jeg dry noodles og det var helt fantastisk. Denne gangen så ble det en tantanmen for min del med et ekstra egg. Samt at man må ha Karage og Gyoza, de er jo helt fantastisk! Tantanmen med broth var som dry noodles helt nydelig, selv om jeg kanskje vil gi dry noodles (tror det var Mezanmen uten broth da) litt høyere grad av pleasure for mine smaksløker. Men allikavel var det nydelig, spesielt på en litt kjølig senettermiddag og få en varm, god broth.

Gir det et svakt terningkast 5. Svakt terningkast 5 da det var veldig godt, men synes dry noodles som jeg fikk servert var oppe og luktet på en 6´er, og da må jeg trekke litt her da opplevelsen ikke var liiike sterk.
Karagen og Gyoza får terningkast 6 all day! Det er så mye smak at man bare blir glad av å spise det, tror jeg kan spise karage og gyoza der flere ganger i uka og fortsatt ikke gå lei av

thomassim

Legg inn av thomassim »

DoktorS skrev: søn jun 04, 2023 9:52 am Tok kjappe fra Tallinn.

1. Mix - her var det lokale sjefer som hadde valgt sted. Har fått mange gode anmeldelser. Ligger i kjelleren på et hotell, men Tallinn-sommeren hadde ikke slått til, og det var for kaldt å sitte ute - uansett, lite lys der nede. Lokalet litt sånn enkelt å umoderne synes jeg. Hyggelig og litt artig servitør. Jeg og han andre norske valgte det som på norsk heter lagesild. Det ble gjort et poeng av at fisken var fisket i et vann Estland deler med Russisk, og at dette var asylsøkere... Veldig god fisk som kom med litt pepperotkrem og noen stekte potetpannekaker. Så ble det villsvin med solbærsaus. Det var litt traust, og litt småkjedelig tilbehør, men likevel helt ok. Servitøren skrytte mye av en limoncello han hadde laget selv, og den var god som dessert. Alt i alt bra med lokal mat servert på en ganske enkel måte. Terningkast 4. Her må jeg trekke litt for atmosfæren i lokalet, som jeg synes var litt småtrist...

2. Tai Boh - denne i et stort gammelt hus ved inngangen til gamlebyen. Ganske artig innredning. Det er thaimat, altså, og man profilerer seg også som et sted med cocktails. De fleste av oss åtte gikk løs på disse, med litt varierende hell. Noen var veldig coole og gode, andre var mer vandige... Selv gikk jeg for en tartar som forrett, den var god og frisk - og en god porsjon. Så ble det veldig spredning i hovedretttene. Endte på pork belly - selv om jeg mener å huske for mange år siden at jeg spiste det samme. Litt skuffende dette - var noen biter som bare var fett. Og det var ikke ris som tilbehør, bare grønnsaker. Noen bestilte indrefilet, til dobbel pris, og dette kom nok bedre ut. Så dette ble litt midt på treet. Totalt for 8 personer med en hel del cocktails, noen flasker vin, noe øl, forrett og hovedrett på alle betalte jeg 870 kroner pro pers, da med litt tips inkludert... Terningkast 4.
Rataskaevu 16 er et must i Tallinn, fantastisk mat og enestående service.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Besøkte Winther Aker Brygge, Brasserie France og Dinner i helgen.

Winther har vi besøkt flere ganger, veldig god pizza og egne oster. Denne gangen ble vi dessverre ikke veldig fornøyd med servicen, det var langt fra fullt men de glemte både oss og de slo ikke inn alt på regningen heller. Sistnevnte var jo et pluss.

Brasserie France hadde vi aldri besøkt før, la lunsjen hit og ble ikke skuffet. Kunnskapsrike, veldig imøtekommende og utsøkt mat. Legger middagen hit neste gang.

Dinner skulle vært helgens høydepunkt, men de skuffet stort. De surret til med bordbestillingen, vi måtte vente 30min på bord når vi kom, tok lang tid før maten kom og rettene falt ikke helt i smak. Stramme servitører og lite fokus på gjestene, med unntak av gutta i baren. Hadde hørt då mye bra om Dinner, då dette var nedtur.

Assi

Legg inn av Assi »

Litt tilfeldig men vært på en liten norsk rundtur i det siste og frykter dessverre et ras av konkurser nå. Det er vel ikke noe kjempebusiness å drive generelt og tøff kostnadsøkning, men det begynner å bli drøyt nå. Enkle hovedretter som starter på 300, vinglass til 160-170 kr og mye urutinert arbeidskraft og sånn passe mat. Trekker nok mer hjemover for egen del

Ambient

Legg inn av Ambient »

En stund siden jeg har oppdatert min ut å spise i Oslo, vært å spist litt spennende i Ljublana og Barcelona også.

Men her er en oppdatering av Oslo restauranter

Savage 9,25/10
De er fortsatt helt fantastiske.
4-5 snacks først som bare er helt nydelige, kunne ha spist 50 av de og bare hatt det som middag.
Deres sjøkreps med ndjue dipp er helt nydelig.
Og de har en lamhovedrett som spisefølget ikke trodde var grillet uten sauce vide, så han fikk være med inn på kjøkkenet å se de lage den.
De bør få minst 1 stjerne neste mandag

Bar Amour 8,25/10
Endelig fikk jeg tatt meg en tur ditt etter at Carlos tok over som chef.
Bordsetting kl 20:45 på en torsdag gir utfordringer for jobb dagen etter men det gikk veldig bra
12 serveringer hvor jeg fikk den beste stekte tunfisken jeg noen gang har fått. normalt så liker jeg tunfisk bare rå
flere gode snacks og imponerende sammensetninger og smaker

Geita 8/10
Spiste på uteserveringen der de har satt opp grill.
Fikk helt nydelig hummer, normalt synes jeg hummer kan bli kjedelig men den var grillet til perfeksjon

Hedone 7,75/10
Gikk innom for dessert på vei hjem fra Villa Heftye og siden jeg fortsatt var sulten så ble det helt nydelig grillet sjøkreps, fantastisk vågevhval og foie gras blir aldri feil

Alaise 7,75/10
Leverer fortsatt topp kvalitet og service, fortjener helt klart en stjerne så håper de får det til mandag
Kamskjell var helt nydelig, og deres kålrett fortjente helt klart å være en egen rett

Betong 6,5/10
Er veldig hypet i SOME og fått gode anmeldelser.
Startet veldig bra, med en hyperaktiv kokk som kom å presenterte forrettene.
Men etter hvert ble han borte og servitørene var ikke veldig interessert i å høre på tilbakemeldinger.
Hovedretten som var kylling var dessverre tørr.
Men god mat gode smaker og må teste den igjen

La Mayor 6,5/10
Byens beste mexicanske har også veldig god brunch.
Kanskje litt høyt priset men smakene er der og passer godt til en lørdag etter man har vært på byen dagen før

XEF 6,25/10
Spansk restaurant på Tjuvholmen, jeg har vært litt skeptisk til å prøve den men venner har skryt av den.
Var bare meg og ett bord til i lokalet den dagen, så fikk veldig god oppfølging av kokken som har jobbet på blant annet Disfrutar i Barcelona.
Veldig mange små retter, flotte presentasjoner men smakene sitter ikke helt. Men skal helt klart tilbake da det var flere retter som var veldig gode.
Fikk den beste kveita jeg har smakt denne sesongen bedre enn Maaemo sin

Grezzo 5/10
Sist jeg var der fikk så god mat så gledet meg til en ny runde med godt øl til mat.
Dessverre så var rettene ganske kjedelig lite smaker og rett og slett gjennomsnittlige
Men god øl har de så må gi dem en mulighet til

Villa Heftye 4,25/10
Veldig flott uterestaurant, det er verdt turen alene i det fine været vi har om dagen.
Veldig god hvitvin, tok en magnum til en hyggelig pris.
Jeg hadde snøkrabbe og sjøkreps, begge deler var middels og ikke noe spesielt.
Spisefølget hadde tartar som så veldig bra ut, men en ganske kjedelig biff.
Så her kommer jeg tilbake for vin og uteservering men spiser ett annet sted

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»