Hvilken restaurant var du på sist?

Svar
SirJames

Re: Hvilken restaurant var du på sist?

Legg inn av SirJames »

Sumo Restaurant på Jessheim.

Veldig god mat, fine lokaler og hyggelige ansatte. Toalettet er det mest strøkne jeg har sett på en restaurant, langstrukken bred vask pyntet med steiner langs den ene kanten, egne små håndklær i båser til å tørke seg med.

Spiste kinesiske hveteboller fylt med hhv Orange Chicken, Sticky Pork og Chicken Satay.

Terningkast: 5

https://sumorestaurant.no/se-meny/

Someone

Legg inn av Someone »

Huset, i Sandefjord

Gikk for dagens fisk som var lange. En passe lett og syrlig rett som var glimrende en sommerkveld

Dagen før hadde vi et en veldig god kveite på restauranten på Park Hotel i samme by

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Vært i Lom for å gå i fjellet. Og spist litt. Lunsj på Brimibue, det lille stedet hans midt i sentrum, strålende mat og flott sted med åpent kjøkken.
Middag på Fossheim, der Brimi regjerte i nesten 25 år. 20 år siden han startet Vianvang, men Fossheim klarer seg fortsatt meget bra. 6-retter med lokale, tradisjonelle råvarer, men med en moderne tvist. Veldig godt fornøgd begge steder, anbefales på det varmeste. Ikke avskrekkende dyrt heller.
Selvfølgelig innom Norges kanskje beste bakeri også, det er jo obligatorisk.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

https://www.tripadvisor.pt/Restaurant_R ... ntejo.html

Carnes do Convento

Bordet valgte å dele Tomahawk, Chuleton og Flankestek.

Ved siden av serveres man restaurantens egne potetgull flak, rett ut av frityren, svarte bønner og en eller annen tomatsalat.

Strålende kvalitet, som alltid.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

KingKongHalvor skrev: tir jul 27, 2021 5:13 pm Cornelius

Klassisk sjømatrestaurant i Bergens skjærgård.
Man ankommer bryggen den ligger på etter 25 min med båt, en hyggelig reise med mye fint å se. Der blir man møtt av en skokk med servitører, meget godt organisert, ikke snakk om kø. Vi valgte å starte med konseptet Råbar før vi satt oss til bords. Det var et 20 min foredrag om skalldyrene som de henter opp fra havet rett utenfor. Smaksprøver og et glass champagne gjorde dette til en flott start.

Flere muligheter her fra et rent skalldyrplatå til forskjellige fiskeretter. Og Maulemeny som vi to valgte. Det var en fin blanding av fiskesuppe (himmelsk!), bakt torsk og skalldyr.
Alt veldig lekkert anrettet og særdeles velsmakende.

Vinkartet var av en annen verden, hvor det var flasker til 30000,- kroner. Vi valgte noe enklere enn det, men likevel strålende fornøyd. Trakk kanskje bittelitt ned da den unge servitøren ikke ante hvorfor rødvinen vi koste oss med etter maten kunne hatt godt av litt lufting. Men han skal starte på sommelierutdanning i høst, så det lærer han nok fort.

Avreise med kokker og servitører vinkende fra bryggen, etter en virkelig flott matopplevelse. Dette skal jeg gjøre neste gang jeg er i Bergen også, et fantastisk sted. Kostet ca 5000 for en kveld, da var nok vinen nesten halvparten, så mulig å gjøre det billigere.


6/6
Var der selv ifjor sommer. Fantastisk opplevelse ut av en annen verden. Startet og med RåBar. Og hadde den 5 retters menyen. Fantastisk.

Siste restutant jeg har vært på var Johnny Rockets på Sandvika Storsenter. De har DIGGE hamburgere.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Queenie skrev: søn jul 10, 2022 2:24 pm Solstad Cafe i Otta etter noen dager i telt i Rondane, varm og god mat som ikke var Real var digg. Ølene etterpå diggest, terningkast 10
Solstad er ikke helt borte, nei. Fremstår som et merkelig lokale, men brukbar mat.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Liten samling:

Txotx - Tror nesten det er mitt favorittsted i Oslo. Hadde en periode hvor det var en del småskuffende retter som trakk litt ned, men nå er det skyhøyt nivå igjen. Store smaker, god vin, flinke folk og koselig stemning.
Zarathustra Meyhane - Meze er (nesten) alltid gøy. Hyggelig sted og ansatte. Gode retter. Brukbare priser. Anbefales.
Barcode Street Food - Ser det har vært litt delte meninger om dette stedet. Virket som et hyggelig sted på en fredagsettermiddag. Prøvde bare kyllingtaco og nacho på Taquitos. Tacoen var så som så (litt tørr), mens nachoen var brukbar. Tror jeg skal prøve meg på Yokocho neste gang.
Hrimnir - Kimchi, spicy miso ramen og øl. Alltid digg. Hipsteren i meg vil si at det er like god ramen som det jeg spiste i Japan, men holder meg for god til det.
Einer - Skal ikke gå igjennom alle rettene her, men det var jo jævla bra og verdt pengene. Levde kanskje ikke helt opp hypen, men anbefales om man har noen kroner ekstra og ikke får bord på Rest.
Apostrophe - Fortsatt ikke fått rotet meg til omakase her ennå, men pizzaen er fortsatt nydelig. Prøvde kyllingpizza denne gangen og den sto til terningkast 5.

Neste restauranttur blir nok The Little Pickle. Elsket Tea Room så spent på denne selv om Luke Henderson av naturlige grunner dessverre ikke er involvert her. Vurderer å kjøre både "vanlig" runde der og søndagsmiddag.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Glemte å si Dapper i Oslobukta hvor jeg har spist lunsj noen dager. Prøvd blandet sopp på toast og chilikrabbe og begge deler var nydelig. Synes middagsrettene ser spenstige ut også så blir nok en tur dit igjen i nærmeste fremtid for å prøve ut det.

Greit å påpeke at jeg ikke har besøkt alle disse stedene den siste uken, altså. Er fordelt over et par mnd. Jeg spiste fiskegrateng i går.

SirJames

Legg inn av SirJames »

silkyglenjohnson skrev: ons aug 10, 2022 5:10 pm
Greit å påpeke at jeg ikke har besøkt alle disse stedene den siste uken, altså.
Hmpf...jeg som trodde du var en player.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

SirJames skrev: ons aug 10, 2022 5:44 pm
silkyglenjohnson skrev: ons aug 10, 2022 5:10 pm
Greit å påpeke at jeg ikke har besøkt alle disse stedene den siste uken, altså.
Hmpf...jeg som trodde du var en player.
Kanskje i mine vgd-dager.

Someone

Legg inn av Someone »

Ble besøk på en med en stjerne her i Provence. Alain Llorca, som ligger med fin utsikt både ut mot middelhavet og opp mot byen St.Paul du Vence

Nydelig mat, mer fra havet enn land. Uten å kalle det en fiskerestaurant.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Malacay skrev: lør aug 13, 2022 7:35 pm Første gang jeg var der, men inspirert av silkyglens kommentar har det blitt en tur på Txotx i Oslo.Første gang jeg er der.Liker jo Barramon i Mathallen, men Txotx er en divisjon over. Tok kalvetartar, klippfisk og torskekjaker. Ostefat. Og rødvin. Dette er bra.

De får 5/6 , det som trekker litt ned er at du har en litt surrete betjening som ikke helt har kontroll på hvilket bord som har bestilt hva, så det ble en del flytting av retter fra bord til bord.
Fikk også lyst til å sjekke ut Txotx neste gang jeg er i Oslo. Både pga av Silky og ditt innlegg.
Bra tråd.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Knife & Fork - Pythagorion, Samos.... Et sted som prøver å være litt bedre enn de mer standarsstedene langs promenaden. Profilerer seg på biff og denslags.... Tok litt tid å vente på bord, for det er et ganske populært sted. Ved sjekk av menyen vaktet jeg litt mellom biff og lammeribbe, men vi endte begge på det siste - men, nei, det var utsolgt... Som sagt, så var der litt vaking, så ingen stor katastrofe at det ble biff. Jeg gikk for det dyreste alternativet, en Tomahawk - svære greier, til 36 euro. Det var kurant - men greske kuer er nok litt i slekt med andre kuer i denne delen av Europa - ikke speiselt spennende. Kjøttet ganske lyst og smakte ikke veldig mye...

... men vinen fra Samos var veldig bra. Mitt kjøttstykke var litt for mye ift min bestiling på medium rare, mens spisefølget fikk mer treff på det - skjønt, jeg tror ikke helt han visste hva han svarte på...

... en appelsinpai ble dessert. Lite visste vi at det kom desserte på huset etter dette - både i form av vannmelon og iskrem........ Søt Samos-vin var interessant, men ikke så godt. Ellers ble det Irish og kaffe...

.. totalsummen for mye mat ble 115 euro, helt grei sum, men pga lite kjøttsmak på kjøttet ble det bare helt middels. Dog veldgig hyggelig og bra service - det var passende at det var litt mer formelle enn på standarplassene...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Enhorio, Samos. Snappet opp denne som et litt spesielt sted med litt annerledes retter enn de typsike greske. Hyggelig beliggenhet. Litt merkelig uengasjerte servitører for å være et sted med litt utsøkt mat. Det mest fristende var tagiatelle med fisk, men den var utsolgt. Endte på svineribbe - servert med grillede grønnsaker, røkt auberginepuret og chips. Meget bra. En litt skarp rød saus gjorde susen. Reisefølget er slitsomt lite interssert i mat utover lapskaus og tradisjonsmat ellers, så jeg fikk lite høre annet enn at kylling med risotto var ok...

... til forret var det en pai med grønnsaker, som smakte bra. Men ellers, nokså meningsløst å gå på litt bedre sted med reisefølge som bare er "me og he" til maten og vinen... Slitsomt i lengden. Så resten av opphlodet blir å holde seg til røkla.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I går ny gresk restaurant her i Hellas... en litt bak havnepromenaden i går. Fornuftig valg - for mener det var en del lokale der. Veldig enkel håndkrevet meny. Jeg valte lammekoteletter, som smakte famifrå. Men det koster 120 kroner, med pommes frites og litt salat. Spisefølget klaget over at slouvaki av lam ikke var helt topp - litt seigt og salt, men det var mengder - og tilbehøret var mer, med både tomat og tatziki til - og prisen var bare 100 kroner....

Når det gjelder prisnivået her så er det ganske varierende - på en restaurant ved stranden betale jeg for en omelett, kaffe, en ferskpresset appelsinjuice og en liten cola faktisk 250 kroner. Dog er da strandstol inkludert...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

83100 - Pythagorion. Lette etter pasta i dag - og her valgte jeg nok rett, nok en gang - mens reisefølget stadig velger feil... jaja. I alle fall pasta laget på stedet - god kvalitet, tomatisert saus, men ikke overdrevet - fire store reker på toppen. Reisefølge valgte en rett med laks og dill, jaja, hver sin pastasmak....

Alt smakte meget bra her! Ikke minst var det ferske surdeigsrundstykker rett ut av ovnen - varme. Herlig. I går fikk vi gammalt brød... En liten panna cotta med sjokolade på huset til dessert. Med brød, litt smørbart på dette, liten salat og to sjømatpasta, samt en Samos-hvitvin, kom det hele på 600 kroner. Rimelig og meget bra. Antakelig beste måltidet her nede så langt, i alle fall objektivt målt..

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Elia - ganske stor restaurant her på Samos, Pythagorion... Reisefølge med forstoppelse i dag, så satte en demper på det hele.. Men tatziki med avocado var svært fluffy og delikat. Ingen kommetar fra reisefølget, selv om jeg sa to ganger at det var godt med avocado. Blir litt trått når det er null interesse utover "godt" eller "ikke godt"..... kleftiko på meg, men her bommet jeg, for tror det var nabostedet som hadde den gode for veldig mange år siden - i alle fall samme type innpakning da jeg observerte dette. Dog - dagens kleftiko var bra den, og bedre enn den første kvelden. Skikkelige stykker med kjøtt. Øl til dette før det ble en veldig tidlig retrett.....

... dagens beste måltid var kanskje den engelske frokosten, meget bra bacon og to egg. Type gresk "pai" med fetaost minner meget om min bulgarske favoritt, bantista. Så det var også bra.

Da var siste restaurant inntatt her på Samos for denne gang. Det blir nok en stund til neste gang.

Someone

Legg inn av Someone »

Døgvill Tjuvholmen. Gikk for "Royale with cheese" og med søtpotet fries. Og en god del øl. Burgeren var akkurat som forventet, og eneste å utsette var et par feil leveranser med øl da en av de som serverte var litt "lost in translation", men hva gjør vel det

kibby

Legg inn av kibby »

Big George skrev: lør mai 21, 2022 12:50 pm Skal på Ali Baba på Stovner Senter i neste uke. Den har nylig åpnet og det er kø hver dag. Menyen ser fristende ut.
Håper vi får plass, men det ser ut som det er kø hele åpningstiden.
Var der da det åpnet. Litt smakløs mat og dyrere enn konkurrentene. Lite folk der nå for tiden.

Skal jeg ha den beste tyrkiske maten (og billigere) drar jeg til Istanbul (i sentrum altså, ikke i Tyrkia :lol:)

kibby

Legg inn av kibby »

Malacay skrev: lør sep 10, 2022 12:28 pm
kibby skrev: lør sep 10, 2022 12:23 am
Big George skrev: lør mai 21, 2022 12:50 pm Skal på Ali Baba på Stovner Senter i neste uke. Den har nylig åpnet og det er kø hver dag. Menyen ser fristende ut.
Håper vi får plass, men det ser ut som det er kø hele åpningstiden.
Var der da det åpnet. Litt smakløs mat og dyrere enn konkurrentene. Lite folk der nå for tiden.

Skal jeg ha den beste tyrkiske maten (og billigere) drar jeg til Istanbul (i sentrum altså, ikke i Tyrkia :lol:)
Er det den som ligger på Grønland ? Har vurdert den, men aldri vært innom.
Ja, men den originale ved legevakta er best. I Trondheimsveien. Ble kalt Ekte Istanbul før i tiden.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Someone skrev: tor aug 11, 2022 7:58 am Ble besøk på en med en stjerne her i Provence. Alain Llorca, som ligger med fin utsikt både ut mot middelhavet og opp mot byen St.Paul du Vence

Nydelig mat, mer fra havet enn land. Uten å kalle det en fiskerestaurant.
Det sto mellom denne og Les Terraillers i Biot, men siden Alain Llorca fikk så god kritikk på gourmetsidene til FD ble det Llorca denne gangen. Alt var helt tipp topp, akkurat hva man kan forvente av en avslappende stjernerestaurant på rivieraen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hm, har jo i flere år tenkt at Katla må besøkes - men ut fra det du beskriver om musikken, så er det rett og slett utelukket. Jeg er nok usedvanlig var for masete lyd, det være seg dårlig akustikk, andre ting - men høyere/høy musikk når man skal spise et godt måltid er rett og slett bare komplett ødeleggende. Det er greit med sånn taffelmusikk og noe dempet i bakgrunnen, men alt annet er veldig forstyrrende.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ser at det var en del kritikk på Tripadvisor også, ja. Greit - ja, det er heller ikke så veldig mange restaurantbesøk jeg har i Oslo i året. Skulle jeg velge nå så hadde det nok fort blitt Arakataka igjen. Er rett og slett ikke det jeg velger å bruke penger på - jeg prioriterer heller reiser og bedre spisesteder i utlandet, der man også får mer for pengene. Stusser jo vel egentlig litt over at det kan gå så bra for de mange restaurantene i Oslo - men det er jo klart, mange tjener såpass bra at de kan spise ute både titt og ofte.

Reiser til Skottland torsdag, og første restaurant er The Seven Stills i Dufftown. Gleder meg. En franskmann som driver det litte stedet sammen med sin skotske kone. Blir da fransk-skotsk mat, som jo kan være en fin-fin kombo. For øvrig ikke noe nytt - de kongelige i UK har jo i stor grad spist mye "fransk mat".

kibby

Legg inn av kibby »

Mike's Corner (Oslo)

Endelig vært innom Mike's Corner i Barcode.

Kjempegod mat - ble en laab mih tender + fries. Men litt stiv pris med tanke på at det faktisk er en sub. Men nydelig mat. Kommer nok tilbake. Min venninne tok en dagens - sub med cæsarsalat med kylling (corner special). Hun likte det også.

Terningkast 5

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

The Seven Stills, Dufftown.

Skotsk dame med fransk ektemann driver stedet i den veldig lillebyen Dufftown. Verdens whiskyhovedstad. Vi bestilte på forhånd det vi ville ha. Tror de nok har åpent for folk som går forbi også, men de har åpent bare noen dager i uken, så mye baseres nok på at de kjøper inn råvarer etter bestillinger.

Vi ble veldig hyggelig mottatt, etter å ha banket på den svarte døren. Som vi fikk beskjed om (....). Veldig trivelig sted. Ekstremt trivelig. Og skotsk.

Som apetittvekker valgte vi å dele 1 prosjon med ansjos og en slags rillette av hyse. Så delte vi oss på forretter, men jeg hadde en utmerket pate av fasan. Kanksje mer spennende enn ekstremt godt, men med friskt og søtt tilbehør, og hjemmebakt brød, var dette utmerket.

Før maten kom var det naturligvis whisky.... Jeg gikk for rødvin til lammekank. Svært stykke kjøtt. Veldig bra - fransk følelse med en ganske syrlig saus var veldig bra. Og potetgrateng som var utmerket. De andre hadde haggis, som de skrytte av, og whiskysausen så veldig god ut.

Dessert - høydepunktet. Creeme Brulee - her kom franskmannen fram og flamberte i whisky. Den beste creeme brulee jeg har smakt, med ekte vanilje, perfekt konsisens og selv om toppen var flambert - kjølig i midten, slik jeg liker den.

Det var øl, whisky og rødvin. Og så endte regningen med whisky-whisky-whisky... osv.

Ble en tusenlapp per person dette, med litt raust tips. For øvrig flyttet vi oss til salongen etter maten, og der var det også meget meget hyggelig.

Litt som å komme hjem til noen, men akkurat fint balansert.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

The Mash Tun - Aberlour. Hørt bra om dette stedet. En pub, men også spisteded, i denne lille byen. For min del ble det lokal røkt laks, burger og en stikky toffee pudding.... Herlig!! Laksen var perfekt. Godt røkt, og tørr, slik den skal være, ikke fett som flyter rundt. Severver med frisk salat. Burgeren var ok, men litt vel mye stekt. Fries var perfekt!! Desserten - var jo nok til 3, men jeg spiste det meste. Absurd god dessert......

Alt vel - og jeg litt gira på senkveld, mens følget var ganske tydelig på å ville hjem - greit nok det, men, mellom oss sagt, synes det er litt underlig at man på whiskytur vil avslutte drikkingen kl 21..
.
dog, jeg fortsatte litt til..... mine uttalelser ble litt latterliggjort - damen sa at whiskyen kostet 120 kroner, og jeg kommenternte noe sånt som at det var veldig innafor for meg.....

.... og så var det en dame i baren som gikk fra jobb, og jeg spurte om hun var ferdig for kvelden. Denne koblingen av disse to tingene ble litt munterhet. Men men...

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Habibi ved Strøget-passasjen idag lørdag. Spiste Kofta og en Hummus ved siden av. Det var helt strålende. Masse, masse smak i maten, ikke så sterkt men du kjente at smaksløkene trivdes meget, meget bra med maten som traff. Tenkte litt på Mezeh, men jeg er litt sensitiv i matveien på magen så en mattype ble valgt denne dagen, men det blir Mezeh ved neste besøk! Tok en creme brulee til dessert og savnet kanskje litt mer vaniljestangsmak, men den var fin og crispy på toppen så den var meget innafor. En meget gledelig matopplevelse en lørdagskveld i Oslo

Gir maten terningkast 5 av 6 og creme bruleen terningkast sterk 4´er. Servicen var ganske bra, dog minimal, men det var tjokk fullt og det hadde nok litt påvirkning

Ambient

Legg inn av Ambient »

Hedone i skovveien for tredje gang siden de åpnet sist onsdag.
Asiatisk restaurant med fokus på Japan og Thailand.
Setmenyen deres koster rett under 1000kr som er ganske hyggelig priset i disse dager.
Hovedkokken har vært på Rest og Palace Grill.
Og eieren har også Cru og ett par andre i området.

Veldig mye gode smaker, de japanske rettene har veldig rene smaker og de bruker ekte wasabi.
Mens i thairettene så er det passe spicy uten at de andre mer komplekse smakene blir borte.

Anbefales på det sterkeste.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

New agra i Porsgrunn. Spennende smaker for en som meg, ukjent med indisk mat. Hyggelige jenter serverte.
Jeg skal tilbake igjen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

å.Nose & Monkey - Aberdeen. Gastropub. Helt vanlig sted, i grunnen - litt over halvfult ved ankomst. Jeg var tidlig ute og rakk å irritere meg over treg servering, så ble ingen øl før de andre kom.... Vi spiste haggis, type fritert, som forrett, med salat til. Helt greit, men tørt. Så var det fish&chips - i dette tilfellet hyse og en haug med hjemmelaget pommes frites. Ekstremt stor prorsjon, dvs det er det vanlige her borte, men dobbelt så mye som man får på f.eks. Fiskeriet i Oslo. Retten var for øvrig ikke rublisert som Fish&Chips, noe som for spisefølget naturligvis ble forvirrende for spisefølget som ikke vet hva Haddock er.... spørsmål om panko eller batter ble også vanskelig...

... slik der det når man ikke har basiskunnskaper om mat :-D Fisken smakte bra den, selv om det var kanskje litt vel mye deig i forhold til fisk - men godt er det. Øl til maten. En liten skotsk gin tonic etterpå.

Så bar det ned på legendariske The Grill - som ikke er en grillrestaurant, nei ikke restauratn i det hele tatt, selv om man kan få noen små varmretter... Her det et et whiskymekka... Gammelt erverdig sted med blandet klientell. Vedlig sosialt, folk prater med hverandre, man kan studere uendelige whisky-menyer og beundre baren. Vi nøyde oss med 3-4 whisky hver her, for det har vært en lang reise. Dessuten er det søndag, så det var lite vits i å bøtte nep

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»