Hvilken restaurant var du på sist?

Svar
kibby

Re: Hvilken restaurant var du på sist?

Legg inn av kibby »

Malacay skrev: søn nov 13, 2022 5:52 pm Er det mulig å snakke med en servitør og bestille personlig ?
Snakke med servitør ja. Bestille personlig nei. Du får gratis wifi og både bestilling og betaling skjer gjennom appen. Men du kan velge å betale personlig.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Huff, Pincho Nation er mediokert på sitt beste. Egentlig litt trist, for konseptet har så mye potensialet. Prisene er relativt billig for så vidt, men menyen er alt for dårlig.

Drinkene er gøyale, riktignok.

Terningkast 3 fra meg.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Oriental. Denne klassikeren sentralt i Oslo. Bord til 4. Vi bestilte veldig forskjellig. Men jeg gikk for 4 dampede dumplings til forrett. Og så ble det en sånn gryte, servert ved bordet, med grønnsaker og så var der både scampi, kylling og lam oppi. Bestilte medium sterkt, og det var akkurat passe for meg. Servitøren advarte om at selv medium var temmelig sterkt. Mener jeg sist gang bestilte sterkt, og jeg angret litt - for det ble litt slitsomt å spise..

De andre virket også fornøyde - der den ene bare spiste dumplings. To skulle også ha dessert. Her har de innført "vestlige" desserter, som kom i glass og så ganske uinspirerte ut. En irish coffe så påfallende liten ut. Noe som klart trekker ned her, og som er et irritasjonsmoment, at de ikke har annet en øl på flaske. Og så vidt jeg husker kun to typer kinesisk øl som de tar 109 kroner for 33 cl for. Dette er på grensen til frekt, synes jeg... Selv tok jeg en hel falske hvitvin alene - det var tross alt fredag....

Oppsummert - godkjente dim sums, selv om jeg tror Taste of China lager dem et hakk bedre. Nydelig hovedrett i raus porsjon. Så som så med desserter. Irriterende pris-politiy og mangel på øl til denslags mat trekker ned.

Terningkast 4. Besøker stedet mer enn gjerne. Ganske glorete interiør der, forresten, så bedre ut før, men forsatt et avslappende sted...

Someone

Legg inn av Someone »

Brasserie Blanche leverte varene i går, selv gikk jeg for løksuppe til forrett. Torskerygg til hovedrett. Og delte en fondant til dessert med kona

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: lør nov 05, 2022 1:47 am Endelig nytt sted i Oslo besøkt, Katla, som tidligere omtalt her... Fryktet både høy musikk og høye vinpriser, Ingenting så fælt som fryktet, som jeg forventet - ting blir bedre enn en pesimist tror.

................

... så var det denne retten med hakket svinekjøtt, som man som i taco kunne rulle sammen med diverse, som ingefær og koriander.... Litt merkelige greier. Men godt nok, selv om det her var snakk om taco pakket inn i kål...

Noen jeg kjenner var også nylig på Katle og var også sånn.."ja ja, greit noK", og nevnte også denne "kålruletten", som de ikke helt så poenget med

kibby

Legg inn av kibby »

Bistro Tolvte (12. etasje på nye Munch, Oslo)

God mat, god service og flott utsikt. Fine lokaler. Men hinsides pris. 600 spenn for en liten biff med noen hasselbackpoteter og litt grønnsaker, en eplemost og en kopp te er selvsagt altfor mye, og minst 100 kroner for meget.

Terningkast 4

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Restaurant Farm i Tallinn. Forrett - pate av harelever. Ganske godt. Med sprøtt brød til. Bringebær og litt gele. Morsomt å prøve. Hovedrett trodde jeg var stekte biter av villsvin, ut fra menyen på engelsk, men det viste seg å være kjøttkaker... Så litt skuffet, men godt likevel, spesielt ettersom jeg var mest ute etter soppstuing, som passer seg her borte... Dessert ble iskrem med smak av rugbrød. Fin avslutning. Før middagen fikk vi også rugbrød. Ellers en for så vidt hyggelig kveld med gode kolleger fra Norge, Danmark, Finland og Estland, men folk er litt beskjedne. Og når ikke jeg er sjefen i dette selskapet, er det litt vanskelig å ta seg til rette - f.eks. sørge for at man bestiller flasker med vin, ikke bare ett og ett glass, og at man sender rundt brødet og sånt... Jaja.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Pomo Pizza Tallinn. Visstnok et ganske hipt sted - spesielt om sommeren. Forretter var ymse, men ingen så bra ut. Jeg fikk "tapas" med en haug med brød fra ovnen, greie oliven, artisjokker og løk. - men ingen stor kvalitet på dette. Valgte så en hvit pizza med mortadella. Angret litt, for det var litt vel mye grønt, og det hvite smakte ikke så godt. Dessuten så jeg at dama som la opp fyllet (kaldt) brukte lang tid, kjøttet var iskaldt og det smittet fort over pizzaen... Folk virket elles fornøyde med sine valg. Flere av de lokalt ansatt tog med seg doggy-bagger....

Ambient

Legg inn av Ambient »

Hadde gledet meg som en unge i flere måneder skulle på verdens tredje beste restaurant Disfrutar.
Etter å ha spist på de nye veldig gode restaurantene i Oslo (Hedone pg Savage) så tenkte jeg dette skulle bli en opplevelse av en annen verden.
Etter å ha gått igjennom 30 forskjellige smaker 10+
Drikker så var jeg vel ganske enkelt skuffet.
Servitørene og vinkelneren kunne like gjerne satt en kassettspiller med opptak som forklarte rettene og vinene for det var absolutt ingen innlevelse.
Alle forrettene var forsåvidt veldig bra og spennende men ingen forklaring på hva de prøvde på.
Hovedrettene var skuffende og dessert var ok.

Klagde på en av rettene og servitøren så på meg som at jeg var fra en annen planet.
Så heller en bortgjemt tapasrestaurant med lokale en dette neste gang

Someone

Legg inn av Someone »

Siste besøk var på en slik japansk "grill-selv" restaurant i Kuala Lumpur. Gikk for deres premium kjøtt-pakke som blant annet inneholdt flere typer Wagyu. Spesielt den siste (shin shin) var helt magisk

Bilde

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Someone skrev: søn des 04, 2022 8:22 am Siste besøk var på en slik japansk "grill-selv" restaurant i Kuala Lumpur. Gikk for deres premium kjøtt-pakke som blant annet inneholdt flere typer Wagyu. Spesielt den siste (shin shin) var helt magisk

Bilde
Spennende.

Har vært på mange "grill-selv" restauranter i Sør Korea, men aldri vært på high end. Var det 100% grill-selv eller tok de seg av stekingen av kjøttet ?

Someone

Legg inn av Someone »

Harduetforslag skrev: søn des 04, 2022 10:46 am

Har vært på mange "grill-selv" restauranter i Sør Korea, men aldri vært på high end. Var det 100% grill-selv eller tok de seg av stekingen av kjøttet ?
Man kunne velge, vi valgte dog å grille selv

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Fyret, Youngstorget - en klassiker jeg bare har besøkt før, ikke spist hos. Ble smørbrød med akevittsild på meg. Veldig bra! Flott anrettet. De som spiste burgere var også fornøyde. Rødspette, vet jeg ikke helt.... Et enormt kart med mange hundre akevitter er vel den største spesialiteten på dette stedet. Ble 2 cl før maten og deretter 2 til av ymse slag. Hvaler-øl til under 100 kr halvliteren lar seg høre. Veldig koselig, om enn litt trangt, sted. Høy andel folk litt opp i årene. Imponerende kvinnelig servitør som husket og holdt orden på alle greiene 5 personer bestilte...

Someone

Legg inn av Someone »

Mahayana. Asiatisk i Stortingsgata, som jeg føler gir value for money. Og fint når man er mange. På tross av at vi var 20 stykker hadde hun som serverte oss stålkontroll på hvor mange øl hver av oss hadde drukket

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: tor des 08, 2022 9:38 am Fyret, Youngstorget - en klassiker jeg bare har besøkt før, ikke spist hos. Ble smørbrød med akevittsild på meg. Veldig bra! Flott anrettet. De som spiste burgere var også fornøyde. Rødspette, vet jeg ikke helt.... Et enormt kart med mange hundre akevitter er vel den største spesialiteten på dette stedet. Ble 2 cl før maten og deretter 2 til av ymse slag. Hvaler-øl til under 100 kr halvliteren lar seg høre. Veldig koselig, om enn litt trangt, sted. Høy andel folk litt opp i årene. Imponerende kvinnelig servitør som husket og holdt orden på alle greiene 5 personer bestilte...
Alltid vært fascinert over servitører som husker alt man bestiller uten å skrive det ned.

Someone

Legg inn av Someone »

Vinoteket i går, prøvde en Butter Chicken Pizza. Godt, men ganske langt fra en "klassisk" pizza. En Crozes Hermitage i glasset

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Kebabkompaniet på Stovner senter. Oslo kebab denne gang det er Pomme frites innimellom det vanlige.

Number4

Legg inn av Number4 »

Malacay skrev: søn jan 08, 2023 2:03 am Første gang jeg har spist havmus
Trodde ikke mus var din greie, men så leser jeg den har et kølleformet klamreorgan, og det hele "makes more sense". 😜

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Malacay skrev: søn jan 08, 2023 2:03 am Rest. 20 retter og vinpakke. Beste måltidet jeg noen gang har hatt i Norge, ferdig snakka. Du ser kokkene tilberede maten, de kommer ut og presenterer hver eneste rett, samme med vin/cider. Lite lokale, maks plass til 30 personer tenker jeg. Første gang jeg har spist havmus :) Skal ikke ramse opp alle rettene her, det koster litt, men det er klart at det gjør det når du tilbringer over 3 timer for å komme gjennom menyen og det er omtrent like mange ansatte som kunder.

Men det er verdt hver eneste krone og hvert eneste minutt. Det er en grunn til at Jimmy Øien ble kåret til årets unge kokk av Guide Michelen. Jeg er nyforelska. Selvfølgelig 6/6.
Flott - spiste der i anledningen broderens 50-årsdag for 2,5 år siden - helt topp. Veldig bra service. Spennende sted.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

La Villa Grønland - restaurant er det vel ikke, kanskje - men men - fra Grillen - Adana. Helt grei sak. Mye tilbehør., salat, ris, dressinger brød - 250 kroner. Veldig kurant. Veldig fint at kelner før vi satte oss spurte oss om vi ville ha øl - han skjønte tegninga...

.... dog - det beste med middagen og turen med byen, ved siden av at jeg traff en gammel bekjent, som er blitt venninne med en av landets bedre journalister med et fordelaktig utseende, var at min pensjonist-fetter tre gange runder måltidet insisterte på at HAN skulle SPANDERE på Palace Grill.

... :-D Rapport kommer. Jeg må finne en dag.

Someone

Legg inn av Someone »

Litt "på farten" i går, så ble enkelt på Olivias på Østbanehallen. Delte en N'duja pizza og en pasta di manzo, som alltid er ganske så safe der i gården

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Carne - Cape Town - da jeg var her for ni år siden var dette et høydepunkt - jeg spiste nydelig biff der to ganger....

... men ting endre seg på så mange år - sist gang var det umulig å få bord på sparket, men fikk plass i baren. I dag fikk jeg bord i kjelleren - og der var det nesten tomt. Heldigvis kom det noen flere etter hvert.

Samme fine starten - de kommer med kjøttstykkene som man kan velge. Tok et stykke med bein fra gressforet storfe. Så bra ut der det lå...

Jeg fikk feil sort poteter, men ok. Litt bearnaise til også. Stykket kom forbausende tidlig ut, det var enormt med kjøtt - men jeg synes faktisk det var litt vel rått, selv om det skulle være medium rare, det virka ganske kaldt - og verst av alt, det var rett og slett temmelig seigt....

Så dette ble rett og slett en gedigen nedtur. Men men - ble jo mett. Koste meg 500 kroner for hele måltidet - inkludert en god flaske rødvin, basert på italienske druer.

Orka ikke dessert - og var egentlig bare gira på å komme meg videre, for det var litt kjedelig...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Cape Town - hadde tenkt meg på japansk i dag, men det var stengt søndager... Hele greiene i Long Street er veldig stengt ned søndager, og jeg synes gata ikke er så hyggelig som for ni år siden....

Ble derfor Uber til Waterfront. Så meg ut et bord - dvs to muligheter, men serivtørdama mente det ikke var ledig, så ble plassert på et dårlig bord. Typisk her - ble sittende med drikkemeny uten å få skikkelig meny... så kom en annen fyr å skulle ta opp bestilling, og først da får jeg meny...

... tenkte at plasseringen var litt dårlig, og ble litt sur på hele opplegget - veldig uproft å først hevde at det var opptatt der det ikke var opptatt, så får jeg bare drikkemeny og det kom ingen og tok opp ordre...

Fant meg da et mer uformelt sted. Fiskerestaurant. Platter med sjømat - stort sykke hyse, to grillede store reker, rikelig med calamaris, dessuten blåskjell i feit og god saus, pommes frites - ris, saus etc - og en flaske SB hvit til dette - totalpris: 250 kroner :-)

Billigste hvite vin på meny var for øvrig 82 kroner...

Maten var OK - det er litt fett og fisken virker litt sånn voldsomt, stort stykke, rekene var gode og calamarisen ekstra god. Selvsagt verdt prisen, men ingen finesse.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Grub and Vine (ja, vine) - Cape Town - rett ved lunsjstedet Burger&Lobster, mistenker de samme eiere... Litt tilfeldig i dag - tenkte at litt nærmest Fine Dining kunne passe...

Smaksmeny ble for meget. Så gikk for tre retter - tunfisk, kamskjell og kylling. Før dette kom to appetittvekkere. Beskjedne greier med innbakt reke. Tunfisk kom med mye greier, blant annet rødbeter og en majones med koriander. Lekkert presentert og godt. De skulle ha 100-lappen ekstra for mellomrett med kamskjell - noe kjøttgreier sammen med dette, som jeg generelt ikke er begeistret for - kamskjell bør ha milde smaker. Men det verste var at kamskjellet var veldig salt....

... kyllingen var markert som "baby", men synes ikke den var eksepsjonell. Kom med bønner og søtpotet, der ikke noe er av mitt favorittilbehør....

...vinene var godt tilpasset, som jeg ba servitøren om. Men satt litt vel lenge mellom kamskjell og kylling. Den beste vinen var en Chardonnay til kamskjellet, ser at den koster 200 kr i butikk her nede, og det er jo 10 ganger mer enn en billig...

Den klart beste retten var desserten - mille fleu* - ja, hvordan skrives det, men sitronkrem, jordbærgele, marengs og iskrem - til 60 kroner er det vanvittig....

Totalt kom regningen på over 1000-lappen, antar 1.100 med tips - verdt prisen for meg, for de lokale kanskje finnes det bedre stder.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: man feb 06, 2023 11:15 pm ... kyllingen var markert som "baby", men synes ikke den var eksepsjonell. Kom med bønner og søtpotet, der ikke noe er av mitt favorittilbehør....
Kan en kylling være "voksen" :D
Den klart beste retten var desserten - mille fleu* - ja, hvordan skrives det, men sitronkrem, jordbærgele, marengs og iskrem - til 60 kroner er det vanvittig....
Mille-feuille, eventuelt bare kalle det Napoleonskake :P

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mozambik er et populært alternativ ved Waterfront. Fant en fint bord med utsikt. Var klar for "voksen" kylling i dag... De hadde flere varianter - valgte en delvis utbeina (flat) variant. Hadde tenkt en enkel variant med Moz-krydder, men servitøren insisterte på at det var bedre å velge en annen, litt dyrere, med saus... Han insisterte nærmest, og jeg følte nest at jeg ble fratatt et valg.. Bestilte sterk variant.

Før dette tre små fiskekaker som smakte bra - sånn typisk som er blandet med potet, som blir litt som kroketter. Fint smasltilsatt mayo til...

Så kom kyllingen og jeg må si at jeg ble litt oppgitt - jeg var jo ute etter kylling fra grillen, og da vil jeg ha sprøtt skinn og den smaken - men her var det da helt over saus...Dette er en sånn uting jeg har som en av mine kjepphetster - sausen til grillet mat serveres ved siden av. Jada, jeg vet at man mange plasser også heller over sausen til f.eks. en pepperbiff - men akkurat det der forstår jeg ikke noe.

Men men - det var jo litt grillsmak - men fydda, det var fryktelig sterkt - jeg klarte å spise, men det var veldig sterkt dette her altså.

Skylte ned med to øl og tok en jordbær daquari til dessert. Totalt med tips kom dette på 230 kroner.... Regningen måtte skrives for hånd pga strømproblemer...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tjing Tjing - japansk i Cape Town -- dumplings med svin, søt stil kyllingvinger og bao med svineribbe, kimchi etc....

Hyggelig sted, om enn noe mer shabby enn jeg forventet. Tre etasjer med diverse serveringer, jeg fant plass i kafeen i første. Dumplings bra -- dog litt sånn som andre ting som jeg har smakt her nede, litt "mushy" konsistens. Kylllingvinger perfekt. Bao bra - men 1 av to svineribbestykker uspiselig pga mye fett...

...så litt mochi til dessert. Med to øl kom det hele på nær 200 kroner.

Someone

Legg inn av Someone »

Det ble en svineknoke, og litt for mange øl, på Den Glade Gris i går

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Villa 47.
https://www.villa47.co.za/

Hadde egentlig tenkt meg til Waterfront, men er litt lei av dette Uber-styret - det er kjekkere å rusle fra hotellet. Så jeg utforska litt rundt hjørnet den andre veien fra det som er naturlig å gå.....

Hadde egentlig lyst på biff, men sånne trøffel-greier kan være både og... Så endte på ovnsbakt lammeribbe, som var framifrå - selvsagt gjennomstekt, for den er jo bakt lenge. Til dette små poteter og brokkolini - litt sjysaus. Framifrå.

Til forrett hadde de tunfisktartar som forrett - en av mine favoritter, så gikk for denne. Også veldig bra, med tartar og avocado i bunn.

Ett glass lokal Chenin Blanc og to glass rød til kjøttet. Bestilte de to glassene røde samtidig, og fikk streng beskjed om å plukke ut hva som var Cabernet Sauvignon og Pinotage - vel, det var veldig lett, bare på duften.. Han lot som om han ble imponert. :-)

Til dessert tiramisu - her var dagens eneste skuffelse - det var omtrent som bløtkake, bare krem og sukkerbrød. Kjipe greier.

Etter dobbel espresso ble det en drink med whisky og sitrus, veldig god og frisk avslutning.

Ikke et billig sted dette - for tre retter, sprudlevann, kaffe, tre rause glass vin, kaffe drink og tips kom det på 700 NOK.

kibby

Legg inn av kibby »

Villa Paradiso Munch (Oslo)

God pizza parma som alltid, og god sorbet til dessert. Hyggelige lokaler, men som alt annet annet er det ikke lenger billig.

Terningkast 5

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»