Hvilken restaurant var du på sist?

Svar
Ambient

Re: Hvilken restaurant var du på sist?

Legg inn av Ambient »

DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 10:24 am Takk, ok - da blir det nok heller ordinær meny på en annen dag, sjelden jeg spiser ute, og da vil jeg ut på en fredag, så man kan drikke litt (mye) også :-D Tenker å finne en passe restaurant om en måneds tid, en fredag - men ser at mye, i alle fall om man skal tro bookingsidene, er fylt opp på attraktive datoer - har en delvis avtale med fetter at vi skal skeie ut på Palace Grill, men der virker det å være stort sett ventelister. Samme gjelder Arakataka på passende tider, i hvert fall. Men det er jo andre alternativer, rundt om.
Mange gode alternativ der ute.
Hedone vill jeg anbefale før de blir for kjente

Ambient

Legg inn av Ambient »

Lørdag så prøvde jeg Hot Shop igjen etter at de har fått stjerne var ikke veldig imponert i fjor men nå leverte de veldig bra.

Mine tanker rundt rettene de serverte.
Snegle 5/10 interresant men ikke mye smak.
Taskekrabbe 10/10 habanero hjelper alltid
Nepe 6/10 nydelig saus lite smak i nepe
Kamskjell 9/10 veldig godt helt enkelt
Kveite 7/10 litt for godt stekt men ellers veldig godt
Lam 10/10 iaf etter vi fikk litt salt.
Oster. 6/10 en veldig god to kjedelig og en grei
Blåbær 8/10 smakte blåbær 🙂

Totalt 7,5/10 prøver gjerne igjen.
Men siden de har to bordsettinger så blir starten litt vel rask for å rekke å bli ferdig før de skal stenge.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Var på harrytur i går. Fire pensjonister i fri dressur.
Kjøpte som vanlig litt øl og røyk til halv pris, og et par pakker kaffekapsler som koster tretti kroner mer på rema i Norge.
Det ble en hamburger på meg på en "restaurant" på Nordby.
Egentlig vel et gatekjøkken med fine tallerkener, men en burger med ost og bacon pluss påmmfri var en så stor posjon at jeg ikke klarte å spise opp alt.
Helt grei gatekjøkkenmat.
Det er mye billigere enn på gatekjøkken i Norge.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: ons okt 05, 2022 1:02 pm Var på harrytur i går. Fire pensjonister i fri dressur.
Kjøpte som vanlig litt øl og røyk til halv pris, og et par pakker kaffekapsler som koster tretti kroner mer på rema i Norge.
Det ble en hamburger på meg på en "restaurant" på Nordby.
Egentlig vel et gatekjøkken med fine tallerkener, men en burger med ost og bacon pluss påmmfri var en så stor posjon at jeg ikke klarte å spise opp alt.
Helt grei gatekjøkkenmat.
Det er mye billigere enn på gatekjøkken i Norge.
I Sverige kaller man det "restaurant", så lenge man serverer mat. Jeg tror ikke det er halv pris på røyk i Sverige lenger.

Ambient

Legg inn av Ambient »

Var på Geita igjen.
Helt klart en av mine favoritter.

Pinnebrød. 7/10
Kamskjell med østeremulusjon 8/10
Wagyu på french toast 10/10
Råreker 7/10
Uer med Salo 7/10
Biff tartar 7/10
Reinsdyr 10/10
Dessert 8/10

Totalt 8,5/10

Someone

Legg inn av Someone »

Glorioso i Asker. Lunsj på lørdag. Gikk for en cæsar salat, som var bra. Dog større og fyldigere enn jeg hadde trodd :D

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Koa restaurant i Palma: Hadde kamskjell til forrett og Iberisk svin til hovedrett med broccolini i parmesan og en eller annen saus ved siden av. Livlig restaurant som er gode på solide kjøttretter. Lokal rødvin til. Et par drinker i baren etter maten. Akkurat det man trenger første kvelden etter en litt stressende reise. 4/6

Tast club i Palma: Kjørte 4 retter hvor tre av de var på deling med tre andre. Laks (sashimi) og squash i marinade, biff tataki, and, og stekt blekksprut. Øl og lokal rødvin til. Hadde en bourbon-basert drink til dessert. Herlig atmosfære og meget velsmakende retter. Ikke fryktelig dyrt heller. Vi betalte ca 800kr per pers. Kan absolutt anbefale stedet. 5/6

Mirador Na Foradada I Deia: Restauranten er lokalisert oppå en høyde nær en klippe. Helt sinnsyk utsikt. Spiste marinerte reker til forrett, piggvar til hovedrett og ostekake til dessert. Er ikke noe dessertmenneske men utsikten var verdt besøket alene så da ble vi sittende så lenge som mulig. 4/6

Ambient

Legg inn av Ambient »

Schlägergården på Lilleaker.

Var her i fjor før de fikk stjerne og var imponert.
Denne gangen hadde jeg kanskje for høye forventninger

Dagens score
Østers 7/10
Knekkebrød 7/10
Blåskjell 8/10
Poteter 5/10
Kamskjell 6/10
Sjøkreps 8,5/10
Brød 7/10
Uer 6/10
Lam 7/10
Is 3/10 lavendelis smaker som vaskemiddel kan skyldes at det er hva vi har som såpe hjemme

Totalt 6,5/10 kanskje litt strengt men de har Michelin-stjerne og har vært på bedre restauranter i det siste som ikke har det. Det få av rettene som virkelig var noe ekstra lam var godt men smeltet ikke i munnen. Uer var stekt litt for lenge.
Kamskjell var kjedelig leverer det bedre andre steder i byen.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Kvitnes gård i Hadsel i Nordland.
Fantastisk sted som er bygd opp som gourmetrestaurant av Hallvard Ellingsen. Han vant kokke-NM i 2009 som den yngste noensinne da, og har jobbet på Bagatelle, Ylajali, Araktak osv.
I 2020 åpnet han Kvitnes gård i området han vokste opp. Gården har egne dyr, grønnsaker, urter og alt som serveres skal være kortreist.
Middagen starter kl. 19.00, alle spiser det samme og man kan velge mellom 2 ulike drikkemenyer.
Måltidet varte til 23.30, da vi stavret oss opp til rommet vårt i etasjen over restauranten så gode og mette som det vel er mulig å bli.
10-15 retter avhenger av hvordan du teller og 10 drikkeserveringer.
Jeg skal ikke gå gjennom menyen, men kveite med nesten svidd smør og nesten svidd fløte var et av høydepunktene.
Jeg har spist på en del restauranter med stjerne og synes det noen ganger er mer en opplevelse enn virkelig god mat. På Kvitnes var det både fantastisk godt og en opplevelse.
Ingen billig opplevelse og nokså langt utenfor allfarvei, men hvis dere er i Vesterålen og har lyst på virkelig god mat så er dette verdt et besøk.

kibby

Legg inn av kibby »

Olivia Aker Brygge

Same same as always. Focaccia sarda + pasta carbonara. Like bra som alltid.

Terningkast 5

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jaauda skrev: man okt 17, 2022 10:45 am Kvitnes gård i Hadsel i Nordland.
Fantastisk sted som er bygd opp som gourmetrestaurant av Hallvard Ellingsen. Han vant kokke-NM i 2009 som den yngste noensinne da, og har jobbet på Bagatelle, Ylajali, Araktak osv.
I 2020 åpnet han Kvitnes gård i området han vokste opp. Gården har egne dyr, grønnsaker, urter og alt som serveres skal være kortreist.
Middagen starter kl. 19.00, alle spiser det samme og man kan velge mellom 2 ulike drikkemenyer.
Måltidet varte til 23.30, da vi stavret oss opp til rommet vårt i etasjen over restauranten så gode og mette som det vel er mulig å bli.
10-15 retter avhenger av hvordan du teller og 10 drikkeserveringer.
Jeg skal ikke gå gjennom menyen, men kveite med nesten svidd smør og nesten svidd fløte var et av høydepunktene.
Jeg har spist på en del restauranter med stjerne og synes det noen ganger er mer en opplevelse enn virkelig god mat. På Kvitnes var det både fantastisk godt og en opplevelse.
Ingen billig opplevelse og nokså langt utenfor allfarvei, men hvis dere er i Vesterålen og har lyst på virkelig god mat så er dette verdt et besøk.

Someone

Legg inn av Someone »

Ikke siste rent teknisk, men Smak i Stockholm leverte nok engang varene med deres konsept med fokus på enkelt smaker som kommer i små porsjoner. Hadde vinpakke til

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Lammeskank på Tukthuset i Oslo. Meget bra til en rimelig penge.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Meg og lommeboka blir underernærte så vi har sluttet å gå på fancy restauranter.

Bilde

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Champagneria er konkurs ja. Spent på hvor mange flere som følger i dragsuget fremover.

Liten tvil om at det er dyrt å drifte restaurant om dagen.

Someone

Legg inn av Someone »

Chromeback skrev: man okt 24, 2022 7:33 am Champagneria er konkurs ja. Spent på hvor mange flere som følger i dragsuget fremover.

Liten tvil om at det er dyrt å drifte restaurant om dagen.
Ja, men samtidig måtte jeg lete lenge etter ledig bord da jeg skulle booke et julebord i år. Alle de "vanlige" stedene var fulle, men mulig jeg bare slet med hukkomelsen da det jo i fjor var noe lettere å finne noe ledig :p

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

kibby skrev: man okt 17, 2022 11:08 am Olivia Aker Brygge

Same same as always. Focaccia sarda + pasta carbonara. Like bra som alltid.

Terningkast 5
Carbonara med fløte styrer jeg greit unna. Har ikke vært på den der, men har vært på den på Oslo S noen ganger og den er ikke bra. Mulig den heter noe nytt, men temmelig smågrelt okke som.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Ahaan

Jeg var egentlig lysten på å besøke "nye" Plah, men var snill mot lommeboken og bestilte bord på Ahaan i stedet for. Kort oppsummert så var dette god verdi for pengene. Det absolutte høydepunktet var den friterte svineknoken med tilbehør (fette helvete så god), men stort sett alt med unntak av en litt kjedelig laab var godt/veldig godt - special shout out til mango & sticky rice-desserten som var himmelsk. Vi var ikke i nærheten av å komme oss igjennom hele menyen så det blir nok en tur tilbake om ikke så alt for lenge, men først skal det spares litt til Plah.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Campo de Fiori i Josefines gate

Dette var veldig bra. God mat, veldig bra betjening, flere italienske familier på bordene rundt oss. Og god grappa.

5/6

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Der pepper’n gror

Var forberedt på at det ikke ville overgå forrige besøk, men det var jo stuntet under pandemien der Hellstrøm var gjestekokk, med en litt uvanlig indisk meny.

Men de leverer fortsatt veldig bra. Smaksmeny anbefales, mange gode smaker og kombinasjoner.

4/6

Ambient

Legg inn av Ambient »

Savage måtte prøves.
De jobber hardt for å få seg en Michelin-stjerne og det bør de klare hvis de levrer på dette nivået fremover.

Veldig mange retter så starter med total karakteren. Enten så må jeg redusere alle andre jeg har spist før ellers så blir dette 9,5/10

10/10 Makron med rogn
10/10 Østers med kaviar på potet
9/10 tartar
10/10 cheeseball med trøffel
9/10 tunfisk med rogn
7/10 hamachi, ikura, tomater med masse rogn
9/10 sjøkreps med haddock og ndjue dipp. Kunne hatt litt mer spice.
10/10 ramen med blekksprut, skinke og kantareller.
10/10 løvemanesopp, koji med pine nut saus. Ba om å få den på nytt.
10/10 pasta med safran, løk og provelone
7/10 monkfish med krabbe og fiken, kunne vært stekt litt mindre.
9/10 sweetbread med lyche og kaviar
10/10 and med trøffel og plomme
9/10 andelever
10/10 iskrem med multer, shitakesopp og maur
8/10 hasselnøtt iskrem med trøffel
8/10 sukker med appelsin.

Someone

Legg inn av Someone »

silkyglenjohnson skrev: man okt 24, 2022 9:48 pm Ahaan

Jeg var egentlig lysten på å besøke "nye" Plah, men var snill mot lommeboken og bestilte bord på Ahaan i stedet for. Kort oppsummert så var dette god verdi for pengene. Det absolutte høydepunktet var den friterte svineknoken med tilbehør (fette helvete så god), men stort sett alt med unntak av en litt kjedelig laab var godt/veldig godt - special shout out til mango & sticky rice-desserten som var himmelsk. Vi var ikke i nærheten av å komme oss igjennom hele menyen så det blir nok en tur tilbake om ikke så alt for lenge, men først skal det spares litt til Plah.
Så det virker som flyttingen har gått bra, både Plah og Ahaan har jo alltid vært topp

Tom Floskel

Legg inn av Tom Floskel »

Liten tur til tigerstaden i helgen. arakataka for første gang. ble en tre-retter med drikke til. meget god service hvor faktisk en rødbet-rett ble høydepunktet. koster litt men ikke helt håpløst.. deretter trattoria popolare dagen etter som var ok, men litt skuffende.. litt samlebånd, og maten ok men ingen stor opplevelse egentlig

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ser ut til at restaurantene i Oslo går bra som aldri før, tross de dårlige tidene det hele tiden snakkes om. Men det viser vel at de dårlige tidene ikke rammer den store delen av den godt bemidlede middeklassen+ i Oslo i så stor grad som de som aldri uansett har gått noe særlig ut på restauranter.

Gleder meg til at Lompa åpner igjen, det skjer allerede neste helg. Men nå fikk jeg invitasjon til å være med på et sted jeg ble frarådet her - Katla, og det er litt dumt å si nei - så får vel bare ta med ørepropper og holde kjeft...
.. uansett bare ett minutt å gå fra jobben, og blir jeg lei så rekker jeg kanskje siste timen av Oslo Whiskyfestival, et halvt minutt den andre veien fra jobben...

MrPets

Legg inn av MrPets »

Skal på Lysverket i Bergen lørdag, dæven steike som jeg gleder meg

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

God noen gleder seg ! Jeg nesten gruer meg når jeg ser Katlas vinkart.... Greit nok at man får sju retter til 1000-lappen, men det finnes jo knapt en vinflaske til under 1.000-lappen - veldig mye ligger jo på 1.500 kr flaska... Synes det virker litt usympatisk, rett og slett. Men får vel møte med åpent sinn (og en drink eller to innabords før seansen....)....

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: ons okt 26, 2022 4:45 pm Ser ut til at restaurantene i Oslo går bra som aldri før, tross de dårlige tidene det hele tiden snakkes om. Men det viser vel at de dårlige tidene ikke rammer den store delen av den godt bemidlede middeklassen+ i Oslo i så stor grad som de som aldri uansett har gått noe særlig ut på restauranter.
Vel, Erna hadde kanskje et poenge med det retoriske spørsmålet i fjor (fritt fra hukkommelsen) "Men hadde de råd til det før?", når det ble diskutert at mange fikk dårligere råd. Selv om jeg kanskje ikke ville brukt akkurat de ordene

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

DoktorS skrev: ons okt 26, 2022 6:24 pm God noen gleder seg ! Jeg nesten gruer meg når jeg ser Katlas vinkart.... Greit nok at man får sju retter til 1000-lappen, men det finnes jo knapt en vinflaske til under 1.000-lappen - veldig mye ligger jo på 1.500 kr flaska... Synes det virker litt usympatisk, rett og slett. Men får vel møte med åpent sinn (og en drink eller to innabords før seansen....)....
Hva forventer du egentlig?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tinkler skrev: ons okt 26, 2022 10:49 pm
DoktorS skrev: ons okt 26, 2022 6:24 pm God noen gleder seg ! Jeg nesten gruer meg når jeg ser Katlas vinkart.... Greit nok at man får sju retter til 1000-lappen, men det finnes jo knapt en vinflaske til under 1.000-lappen - veldig mye ligger jo på 1.500 kr flaska... Synes det virker litt usympatisk, rett og slett. Men får vel møte med åpent sinn (og en drink eller to innabords før seansen....)....
Hva forventer du egentlig?
Viner til vanlige priser. En anerkjent restaurant som Le Benjamin har flere utmerkede viner fra 600 kroner og oppover. Billigste Chablis på Katla koster 1.200 kr. Men mulig de har et mer ordinært vinkart i tillegg.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Noen som har prøvd sunday roast på the little pickle?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»