Hvilken restaurant var du på sist?

Svar
Pernille

Re: Hvilken restaurant var du på sist?

Legg inn av Pernille »

Someone skrev: tor aug 11, 2022 7:58 am Ble besøk på en med en stjerne her i Provence. Alain Llorca, som ligger med fin utsikt både ut mot middelhavet og opp mot byen St.Paul du Vence

Nydelig mat, mer fra havet enn land. Uten å kalle det en fiskerestaurant.
Det sto mellom denne og Les Terraillers i Biot, men siden Alain Llorca fikk så god kritikk på gourmetsidene til FD ble det Llorca denne gangen. Alt var helt tipp topp, akkurat hva man kan forvente av en avslappende stjernerestaurant på rivieraen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hm, har jo i flere år tenkt at Katla må besøkes - men ut fra det du beskriver om musikken, så er det rett og slett utelukket. Jeg er nok usedvanlig var for masete lyd, det være seg dårlig akustikk, andre ting - men høyere/høy musikk når man skal spise et godt måltid er rett og slett bare komplett ødeleggende. Det er greit med sånn taffelmusikk og noe dempet i bakgrunnen, men alt annet er veldig forstyrrende.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ser at det var en del kritikk på Tripadvisor også, ja. Greit - ja, det er heller ikke så veldig mange restaurantbesøk jeg har i Oslo i året. Skulle jeg velge nå så hadde det nok fort blitt Arakataka igjen. Er rett og slett ikke det jeg velger å bruke penger på - jeg prioriterer heller reiser og bedre spisesteder i utlandet, der man også får mer for pengene. Stusser jo vel egentlig litt over at det kan gå så bra for de mange restaurantene i Oslo - men det er jo klart, mange tjener såpass bra at de kan spise ute både titt og ofte.

Reiser til Skottland torsdag, og første restaurant er The Seven Stills i Dufftown. Gleder meg. En franskmann som driver det litte stedet sammen med sin skotske kone. Blir da fransk-skotsk mat, som jo kan være en fin-fin kombo. For øvrig ikke noe nytt - de kongelige i UK har jo i stor grad spist mye "fransk mat".

kibby

Legg inn av kibby »

Mike's Corner (Oslo)

Endelig vært innom Mike's Corner i Barcode.

Kjempegod mat - ble en laab mih tender + fries. Men litt stiv pris med tanke på at det faktisk er en sub. Men nydelig mat. Kommer nok tilbake. Min venninne tok en dagens - sub med cæsarsalat med kylling (corner special). Hun likte det også.

Terningkast 5

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

The Seven Stills, Dufftown.

Skotsk dame med fransk ektemann driver stedet i den veldig lillebyen Dufftown. Verdens whiskyhovedstad. Vi bestilte på forhånd det vi ville ha. Tror de nok har åpent for folk som går forbi også, men de har åpent bare noen dager i uken, så mye baseres nok på at de kjøper inn råvarer etter bestillinger.

Vi ble veldig hyggelig mottatt, etter å ha banket på den svarte døren. Som vi fikk beskjed om (....). Veldig trivelig sted. Ekstremt trivelig. Og skotsk.

Som apetittvekker valgte vi å dele 1 prosjon med ansjos og en slags rillette av hyse. Så delte vi oss på forretter, men jeg hadde en utmerket pate av fasan. Kanksje mer spennende enn ekstremt godt, men med friskt og søtt tilbehør, og hjemmebakt brød, var dette utmerket.

Før maten kom var det naturligvis whisky.... Jeg gikk for rødvin til lammekank. Svært stykke kjøtt. Veldig bra - fransk følelse med en ganske syrlig saus var veldig bra. Og potetgrateng som var utmerket. De andre hadde haggis, som de skrytte av, og whiskysausen så veldig god ut.

Dessert - høydepunktet. Creeme Brulee - her kom franskmannen fram og flamberte i whisky. Den beste creeme brulee jeg har smakt, med ekte vanilje, perfekt konsisens og selv om toppen var flambert - kjølig i midten, slik jeg liker den.

Det var øl, whisky og rødvin. Og så endte regningen med whisky-whisky-whisky... osv.

Ble en tusenlapp per person dette, med litt raust tips. For øvrig flyttet vi oss til salongen etter maten, og der var det også meget meget hyggelig.

Litt som å komme hjem til noen, men akkurat fint balansert.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

The Mash Tun - Aberlour. Hørt bra om dette stedet. En pub, men også spisteded, i denne lille byen. For min del ble det lokal røkt laks, burger og en stikky toffee pudding.... Herlig!! Laksen var perfekt. Godt røkt, og tørr, slik den skal være, ikke fett som flyter rundt. Severver med frisk salat. Burgeren var ok, men litt vel mye stekt. Fries var perfekt!! Desserten - var jo nok til 3, men jeg spiste det meste. Absurd god dessert......

Alt vel - og jeg litt gira på senkveld, mens følget var ganske tydelig på å ville hjem - greit nok det, men, mellom oss sagt, synes det er litt underlig at man på whiskytur vil avslutte drikkingen kl 21..
.
dog, jeg fortsatte litt til..... mine uttalelser ble litt latterliggjort - damen sa at whiskyen kostet 120 kroner, og jeg kommenternte noe sånt som at det var veldig innafor for meg.....

.... og så var det en dame i baren som gikk fra jobb, og jeg spurte om hun var ferdig for kvelden. Denne koblingen av disse to tingene ble litt munterhet. Men men...

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Habibi ved Strøget-passasjen idag lørdag. Spiste Kofta og en Hummus ved siden av. Det var helt strålende. Masse, masse smak i maten, ikke så sterkt men du kjente at smaksløkene trivdes meget, meget bra med maten som traff. Tenkte litt på Mezeh, men jeg er litt sensitiv i matveien på magen så en mattype ble valgt denne dagen, men det blir Mezeh ved neste besøk! Tok en creme brulee til dessert og savnet kanskje litt mer vaniljestangsmak, men den var fin og crispy på toppen så den var meget innafor. En meget gledelig matopplevelse en lørdagskveld i Oslo

Gir maten terningkast 5 av 6 og creme bruleen terningkast sterk 4´er. Servicen var ganske bra, dog minimal, men det var tjokk fullt og det hadde nok litt påvirkning

Ambient

Legg inn av Ambient »

Hedone i skovveien for tredje gang siden de åpnet sist onsdag.
Asiatisk restaurant med fokus på Japan og Thailand.
Setmenyen deres koster rett under 1000kr som er ganske hyggelig priset i disse dager.
Hovedkokken har vært på Rest og Palace Grill.
Og eieren har også Cru og ett par andre i området.

Veldig mye gode smaker, de japanske rettene har veldig rene smaker og de bruker ekte wasabi.
Mens i thairettene så er det passe spicy uten at de andre mer komplekse smakene blir borte.

Anbefales på det sterkeste.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

New agra i Porsgrunn. Spennende smaker for en som meg, ukjent med indisk mat. Hyggelige jenter serverte.
Jeg skal tilbake igjen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

å.Nose & Monkey - Aberdeen. Gastropub. Helt vanlig sted, i grunnen - litt over halvfult ved ankomst. Jeg var tidlig ute og rakk å irritere meg over treg servering, så ble ingen øl før de andre kom.... Vi spiste haggis, type fritert, som forrett, med salat til. Helt greit, men tørt. Så var det fish&chips - i dette tilfellet hyse og en haug med hjemmelaget pommes frites. Ekstremt stor prorsjon, dvs det er det vanlige her borte, men dobbelt så mye som man får på f.eks. Fiskeriet i Oslo. Retten var for øvrig ikke rublisert som Fish&Chips, noe som for spisefølget naturligvis ble forvirrende for spisefølget som ikke vet hva Haddock er.... spørsmål om panko eller batter ble også vanskelig...

... slik der det når man ikke har basiskunnskaper om mat :-D Fisken smakte bra den, selv om det var kanskje litt vel mye deig i forhold til fisk - men godt er det. Øl til maten. En liten skotsk gin tonic etterpå.

Så bar det ned på legendariske The Grill - som ikke er en grillrestaurant, nei ikke restauratn i det hele tatt, selv om man kan få noen små varmretter... Her det et et whiskymekka... Gammelt erverdig sted med blandet klientell. Vedlig sosialt, folk prater med hverandre, man kan studere uendelige whisky-menyer og beundre baren. Vi nøyde oss med 3-4 whisky hver her, for det har vært en lang reise. Dessuten er det søndag, så det var lite vits i å bøtte nep

Queenie

Legg inn av Queenie »

Mirabel i Lillestrøm. Helt fantastisk hjort og sjokolademousse. Håper å teste ut en bedre middag og helaften på Kleivastua ila vinteren også

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Planen var The Dubliner for litt pubmat, men det var temmelig fult, støyete og klamt der ved halvfemtiden på lørdag. Haugevis av turister, åpenbart. Oslo Whisky Bar, i samme lokale - der var det forbausende stille og rolig, og avkjølt - så ble derfor et par øl og whisky der, før mat, og matplanen ble endret.

Da var det om å gjøre å finne noe raskt i nærheten, og vi endte på Taste of Dim Sum, et sted jeg har besøkt noen ganger før. De leverer varene - rett og slett herlig. Vi var heldigige som fikk bord, trur eg, for det var i alle fall svært folksomt i de temmelig store lokalene.

Spiste damet og fitert scampiblanding/scampi -dessuten noe svinekjøtt med ingefærsmak. Nydelig. Det uerfarne spisefølget valgte bare to retter, men den retten med kokt oksekjøtt og kål så bra og solid ut.

Ellers - man spiser med så mye. Denne slektningen er ikke videre interessert i mat, men har fag som filosofi - så da blir en filosofs holdning til nye og ukjente tilg trukket frem, i stedet for noe så basis som spørre hva vi spiser og ikke bry seg om å spørre om man skal spise hele greiene, tilføre saus eller lignende....

Jeg forstår at alle ikke er så interessert i mat som meg - men mat er også kultur, historie og så mye annet, så jeg mener vel at man mister veldig mye av forståelsen av verden om man ikke interesserer seg litt for mat.

Ambient

Legg inn av Ambient »

Kolonihagen Frogner.

Fikk bord i vinbaren og bestilte tre retter.
Startet med tartar på vaffel. Smakte veldig godt og fikk en god sør afrikansk rødvin til.

Så over til snøkrabbe, her fikk jeg hansker så jeg kunne pelle ut alt det gode kjøttet sammen med en nydelig hvitvin.

Entrecôte som var perfekt stekt med rødvin fra Frankrike. Nydelige smaker.

Tok så fønix ost som dessert med orval øl.

Veldig bra mat og god drikke.
Flinke og hyggelige folk som jobber der. Fordelen med å sitte i vinbaren var at jeg da fikk smake på andre viner de åpnet også

Someone

Legg inn av Someone »

Park 29. Lite folk en tirsdagskveld, men god mat. Kamskjell til forrett, lam med sprøt fett til hovedrett. En slags dekomponert ostekake til dessert, god, men angret litt jeg ikke gikk for ostetallerken. Bordeaux i glasset (Ch. Brun 2015)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Someone skrev: ons sep 28, 2022 8:02 am Park 29. Lite folk en tirsdagskveld, men god mat. Kamskjell til forrett, lam med sprøt fett til hovedrett. En slags dekomponert ostekake til dessert, god, men angret litt jeg ikke gikk for ostetallerken. Bordeaux i glasset (Ch. Brun 2015)
Sprøtt fett er essensielt, både på lam og and. Men det er er forbausende ofte slik at man ikke får det på restaurant. Av alle plasser var det beste sprø lammefettet jeg har fått på en strandrestaurant i Sunny Beach! Dekomponert ostekake - joda, litt morsomt, men samtidig egentlig veldig juksete - for det er jo enklere å lage enn en skikkelig ostekake som henger sammen. Jeg foretrekker et kjøkken som kan lage en god ostekake, fremfor at man legger opp smuler, ostemasse og pynt på en fin måte :-D

Ambient

Legg inn av Ambient »

Ny tur ut i går.
Restekveld på happolati.
Startet med milkbun med andelevermousse og frysetørket kirsebær.
Neste rett var en biff Tataki med sennepsfrø.
Så ble det andehjerter med szechuansaus
Etterfulgt av softshellcrab
Og til slutt piggvarhode med blåskjellcurry.

+ Tre glass hvitvin for totalt ca 750kr er helt klart en god deal.

Anbefaler å følge med på Happolati og når de har restekvelder.

Someone

Legg inn av Someone »

Por Favor - en tapasrestaurant i Asker, som jevnt over leverer bra

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ambient skrev: tor sep 29, 2022 8:08 am Ny tur ut i går.
Restekveld på happolati.
Startet med milkbun med andelevermousse og frysetørket kirsebær.
Neste rett var en biff Tataki med sennepsfrø.
Så ble det andehjerter med szechuansaus
Etterfulgt av softshellcrab
Og til slutt piggvarhode med blåskjellcurry.

+ Tre glass hvitvin for totalt ca 750kr er helt klart en god deal.

Anbefaler å følge med på Happolati og når de har restekvelder.
Ah, dette høres spennende ut - gode priser og ting man ikke lager selv.
Annonserer de restekvelder? For øvrig ser menyen ellers bra ut, så dette er et bra tips.

Ambient

Legg inn av Ambient »

DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 9:59 am
Ambient skrev: tor sep 29, 2022 8:08 am Ny tur ut i går.
Restekveld på happolati.
Startet med milkbun med andelevermousse og frysetørket kirsebær.
Neste rett var en biff Tataki med sennepsfrø.
Så ble det andehjerter med szechuansaus
Etterfulgt av softshellcrab
Og til slutt piggvarhode med blåskjellcurry.

+ Tre glass hvitvin for totalt ca 750kr er helt klart en god deal.

Anbefaler å følge med på Happolati og når de har restekvelder.
Ah, dette høres spennende ut - gode priser og ting man ikke lager selv.
Annonserer de restekvelder? For øvrig ser menyen ellers bra ut, så dette er et bra tips.
Ja de legger ut på Facebook og Instagram.
De har sagt ca en onsdag i måneden.

Skal teste Hot Shop i dag etter at de har fått stjerne var ikke for imponert sist gang.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk, ok - da blir det nok heller ordinær meny på en annen dag, sjelden jeg spiser ute, og da vil jeg ut på en fredag, så man kan drikke litt (mye) også :-D Tenker å finne en passe restaurant om en måneds tid, en fredag - men ser at mye, i alle fall om man skal tro bookingsidene, er fylt opp på attraktive datoer - har en delvis avtale med fetter at vi skal skeie ut på Palace Grill, men der virker det å være stort sett ventelister. Samme gjelder Arakataka på passende tider, i hvert fall. Men det er jo andre alternativer, rundt om.

Ambient

Legg inn av Ambient »

DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 10:24 am Takk, ok - da blir det nok heller ordinær meny på en annen dag, sjelden jeg spiser ute, og da vil jeg ut på en fredag, så man kan drikke litt (mye) også :-D Tenker å finne en passe restaurant om en måneds tid, en fredag - men ser at mye, i alle fall om man skal tro bookingsidene, er fylt opp på attraktive datoer - har en delvis avtale med fetter at vi skal skeie ut på Palace Grill, men der virker det å være stort sett ventelister. Samme gjelder Arakataka på passende tider, i hvert fall. Men det er jo andre alternativer, rundt om.
Mange gode alternativ der ute.
Hedone vill jeg anbefale før de blir for kjente

Ambient

Legg inn av Ambient »

Lørdag så prøvde jeg Hot Shop igjen etter at de har fått stjerne var ikke veldig imponert i fjor men nå leverte de veldig bra.

Mine tanker rundt rettene de serverte.
Snegle 5/10 interresant men ikke mye smak.
Taskekrabbe 10/10 habanero hjelper alltid
Nepe 6/10 nydelig saus lite smak i nepe
Kamskjell 9/10 veldig godt helt enkelt
Kveite 7/10 litt for godt stekt men ellers veldig godt
Lam 10/10 iaf etter vi fikk litt salt.
Oster. 6/10 en veldig god to kjedelig og en grei
Blåbær 8/10 smakte blåbær 🙂

Totalt 7,5/10 prøver gjerne igjen.
Men siden de har to bordsettinger så blir starten litt vel rask for å rekke å bli ferdig før de skal stenge.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Var på harrytur i går. Fire pensjonister i fri dressur.
Kjøpte som vanlig litt øl og røyk til halv pris, og et par pakker kaffekapsler som koster tretti kroner mer på rema i Norge.
Det ble en hamburger på meg på en "restaurant" på Nordby.
Egentlig vel et gatekjøkken med fine tallerkener, men en burger med ost og bacon pluss påmmfri var en så stor posjon at jeg ikke klarte å spise opp alt.
Helt grei gatekjøkkenmat.
Det er mye billigere enn på gatekjøkken i Norge.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: ons okt 05, 2022 1:02 pm Var på harrytur i går. Fire pensjonister i fri dressur.
Kjøpte som vanlig litt øl og røyk til halv pris, og et par pakker kaffekapsler som koster tretti kroner mer på rema i Norge.
Det ble en hamburger på meg på en "restaurant" på Nordby.
Egentlig vel et gatekjøkken med fine tallerkener, men en burger med ost og bacon pluss påmmfri var en så stor posjon at jeg ikke klarte å spise opp alt.
Helt grei gatekjøkkenmat.
Det er mye billigere enn på gatekjøkken i Norge.
I Sverige kaller man det "restaurant", så lenge man serverer mat. Jeg tror ikke det er halv pris på røyk i Sverige lenger.

Ambient

Legg inn av Ambient »

Var på Geita igjen.
Helt klart en av mine favoritter.

Pinnebrød. 7/10
Kamskjell med østeremulusjon 8/10
Wagyu på french toast 10/10
Råreker 7/10
Uer med Salo 7/10
Biff tartar 7/10
Reinsdyr 10/10
Dessert 8/10

Totalt 8,5/10

Someone

Legg inn av Someone »

Glorioso i Asker. Lunsj på lørdag. Gikk for en cæsar salat, som var bra. Dog større og fyldigere enn jeg hadde trodd :D

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Koa restaurant i Palma: Hadde kamskjell til forrett og Iberisk svin til hovedrett med broccolini i parmesan og en eller annen saus ved siden av. Livlig restaurant som er gode på solide kjøttretter. Lokal rødvin til. Et par drinker i baren etter maten. Akkurat det man trenger første kvelden etter en litt stressende reise. 4/6

Tast club i Palma: Kjørte 4 retter hvor tre av de var på deling med tre andre. Laks (sashimi) og squash i marinade, biff tataki, and, og stekt blekksprut. Øl og lokal rødvin til. Hadde en bourbon-basert drink til dessert. Herlig atmosfære og meget velsmakende retter. Ikke fryktelig dyrt heller. Vi betalte ca 800kr per pers. Kan absolutt anbefale stedet. 5/6

Mirador Na Foradada I Deia: Restauranten er lokalisert oppå en høyde nær en klippe. Helt sinnsyk utsikt. Spiste marinerte reker til forrett, piggvar til hovedrett og ostekake til dessert. Er ikke noe dessertmenneske men utsikten var verdt besøket alene så da ble vi sittende så lenge som mulig. 4/6

Ambient

Legg inn av Ambient »

Schlägergården på Lilleaker.

Var her i fjor før de fikk stjerne og var imponert.
Denne gangen hadde jeg kanskje for høye forventninger

Dagens score
Østers 7/10
Knekkebrød 7/10
Blåskjell 8/10
Poteter 5/10
Kamskjell 6/10
Sjøkreps 8,5/10
Brød 7/10
Uer 6/10
Lam 7/10
Is 3/10 lavendelis smaker som vaskemiddel kan skyldes at det er hva vi har som såpe hjemme

Totalt 6,5/10 kanskje litt strengt men de har Michelin-stjerne og har vært på bedre restauranter i det siste som ikke har det. Det få av rettene som virkelig var noe ekstra lam var godt men smeltet ikke i munnen. Uer var stekt litt for lenge.
Kamskjell var kjedelig leverer det bedre andre steder i byen.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Kvitnes gård i Hadsel i Nordland.
Fantastisk sted som er bygd opp som gourmetrestaurant av Hallvard Ellingsen. Han vant kokke-NM i 2009 som den yngste noensinne da, og har jobbet på Bagatelle, Ylajali, Araktak osv.
I 2020 åpnet han Kvitnes gård i området han vokste opp. Gården har egne dyr, grønnsaker, urter og alt som serveres skal være kortreist.
Middagen starter kl. 19.00, alle spiser det samme og man kan velge mellom 2 ulike drikkemenyer.
Måltidet varte til 23.30, da vi stavret oss opp til rommet vårt i etasjen over restauranten så gode og mette som det vel er mulig å bli.
10-15 retter avhenger av hvordan du teller og 10 drikkeserveringer.
Jeg skal ikke gå gjennom menyen, men kveite med nesten svidd smør og nesten svidd fløte var et av høydepunktene.
Jeg har spist på en del restauranter med stjerne og synes det noen ganger er mer en opplevelse enn virkelig god mat. På Kvitnes var det både fantastisk godt og en opplevelse.
Ingen billig opplevelse og nokså langt utenfor allfarvei, men hvis dere er i Vesterålen og har lyst på virkelig god mat så er dette verdt et besøk.

kibby

Legg inn av kibby »

Olivia Aker Brygge

Same same as always. Focaccia sarda + pasta carbonara. Like bra som alltid.

Terningkast 5

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»