Hvilken restaurant var du på sist?

Svar
kibby

Re: Hvilken restaurant var du på sist?

Legg inn av kibby »

The Vandelay (Oslo)

Perfekt brunsjsted, særlig nå med Miss Sophie borte. God på smak, men prisene er hinsides og langt unna nevnte Miss Sophie. Drar nok tilbake en gang eller to, men det blir ikke altfor ofte med den prisen der!

Terningkast 5

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Tuk Tuk i Drammen. En kjapp lunsj/middag hvor jeg spiser stekt ris med scampi med thai styrkegrad sterk (jeg er forøvrig usikker på hvor legit den er akkurat der, har spist sterkere mat tidligere). Meget, meget deilig måltid!

Kosta meg ca 230 inkludert en cola og det er helt alright prisnivå! Trekker noe ned på servicen idag, ingenting ekstra, ingen som spurte om maten smakte eller noe.

Gir det en terningkast 5-

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Plachutta Wien. Dette er vel den restauranten de fleste berømtheter i Wien har vært innom... Mener jeg så Putin henge på veggen der sist gang... Men nå er han vel borte. Dette er etter hvert blitt en kjede, men hovedrestauranten ligger fem minutter fra Stephansdomen. Her der det østerriske spesialiteter - fremfor alt Tafelspitz.

Det bla Tafelspitz på meg i dag også. Men først asparges. Hadde bestilt bord til 1930 og det var kjempelurt å møte 1928, for med litt kluss ved skranken og telefonhenvendelser samtidig ble det brått lang kø for andre som hadde bestilt til samme tid.

Det var tjåka fullt - tror det er vanlig. Salig blanding av lokale forrentingsfolk og turister... ganske stor ovevekt av mannfolk i sin beste alder.

Bestilte bare vann før maten, for hadde tatt et par drinker før seansen. Startet så med årets asparges som forrett - valgte da den kalde varianten med en vinagrette med tomat og egg. Utmerket asparges. Fiskt garnityr.

Bestilte en flaske lokal vin med restaurantens eget navn på - til 32 euro. Her somla de litt - men min servitør fikk sannelig satt fart på den unge gutten som var i lære - ikke noe men, men - denne herren hadde allerede ventet lenge på sin flaske vin :-D

Så kom så Tafelspitz. Det er i bunn og grunn kokt oksekjøtt. Av norske retter minner det litt om ferskt kjøtt og syrlig saus. Først før man suppe av kraften. Det spesielle her er at man også får mørkt brød og margbein. Så skal man ta margen og smøre på brødet og spise ved siden av suppen....

Så kommer hovedretten. Det kokte kjøttet. Det som gjør det godt et kokte poteter som er revet i stykker og deretter fritert. En slags røstipotet i biter, altså. Til dette kommer også to sauser - den essensielle eplesausen med pepperrot og en slags rømmesaus med gressløk. Dette går opp i en høyere enhet. Helt fantastisk.

Porsjonen er stor. Meget mett etter forrett og hovedrett, samt en flaske vin. Og vann. Tok likevel en dessert - en slags souffle med vanilje. Bringebærsaus til. På dessertene så man at dette er business. Man gjør også business ved å selge opp på ekstra sauser, som spinat til hovedretten - helt unødvendig etter min mening. Og man betaler 4 euro for brød og smør....

... men men - det er en skikkelig wiensk opplevelse. Det er fjerde gang jeg spiser på denne restauranten. Forhåpentligvis var det ikke siste gang.

Det kostet 100 euro og jeg tipset 10, som er det anstendige her i byen.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Malacay skrev: fre mai 06, 2022 7:38 pm The Vandelay. Lunsj. 3 Østers "Rockefeller" på begge 2. Deretter Mortadella. Glass hvitvin til østersen, rødvin til Mortadella. Ikke noe å si på maten, men mye surr hos betjeningen. Tok rundt en halvtime før vi fikk østersene. Så kom de med 1 Mortadella når vi hadde bestllt to, og da gikk det jo 20 minutter ekstra. Tror også de her innført 10 cl på glass vin. Beklager, men den panegyriske hyllesten Vandelay har fått sliter jeg virkelig med, det er ikke noen wow-faktor her. Terning 3 +. Kalaset kom på 1400, så skal man først ta en raus lunsj fremstår f. eks. Engebret som et betydelig bedre sted.
Deler denne. Et greit lunsj-/brunsstjed, men ikke noe mer. Tar seg altfor godt betalt for god, men ikke fantastisk mat og dårlig service.

kibby

Legg inn av kibby »

Tims Lillestrøm

Litt ukjent for meg, litt sånn to-go sted, og liten plass å sitte inne på. Men, overraskende god burger! Stor var den jammen meg også. Friesen var helt ok, og ikke den største porsjonen. Men totalt sett gjorde denne restauranten jobben. Pluss også for relativt rimelige priser.

Terningkast 4+

Number4

Legg inn av Number4 »

Nå skal jeg speile meg et par egg temperert i godt lagret smør og persille fløyet inn fra Italia. En Chateau Margaux i glasset gjør sikkert susen for et enkelt måltid, må tidlig opp i morgen.

qbah

Legg inn av qbah »

Ugress i Oslo. Nyåpna burgerrestaurant.

Prøv den.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Egon. Oslo S.
Terningkast 1. Like dårlig hver gang.

Number4

Legg inn av Number4 »

HarryH skrev: lør mai 07, 2022 12:11 am Egon. Oslo S.
Terningkast 1. Like dårlig hver gang.
Hvorfor går du der?

HarryH

Legg inn av HarryH »

Number4 skrev: lør mai 07, 2022 12:18 am
HarryH skrev: lør mai 07, 2022 12:11 am Egon. Oslo S.
Terningkast 1. Like dårlig hver gang.
Hvorfor går du der?
Etter besøkene på Egon setter jeg større pris på det gode i livet.

Number4

Legg inn av Number4 »

HarryH skrev: lør mai 07, 2022 12:33 am
Number4 skrev: lør mai 07, 2022 12:18 am
HarryH skrev: lør mai 07, 2022 12:11 am Egon. Oslo S.
Terningkast 1. Like dårlig hver gang.
Hvorfor går du der?
Etter besøkene på Egon setter jeg større pris på det gode i livet.
Ja det vil jeg tro. Reagerte bare på "hver gang". Det ligger en god fiskerestaurant nesten ned på hjørnet ved Frogner Stadion, Kirkeveien. Enkelt, med god mat.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Hadde nett en helg i Oslo

Middag torsdag
Hvor: The Hub Bar
Hva: Hamburger med diverse tilbehør.
Terning: 3. Rar konsistent på pattien og den fermenterte salaten smakte bare vanlig salat. Smakløs aiolo, men gode fries. Hadde det ikke vært for at jeg fikk rabatt fra appen hadde jeg blitt veldig misfornøyd, for litt stiv pris for en slik kjedelig burger.

Lunsj fredag
Hvor: Spice Club
Hva: Dagens (chicken curry)
Terning: 5. Fikk litt Punjab-følelse av denne. Uformelt sted med svært hyggelig servitør og god curry for 99 kroner. God nan. Anbefales.

Middag fredag
Hvor: Troys
Hva: Trøffelburger
Terning: 5. For halve prisen av Hub-burgeren fikk man en mye bedre en. Regner med flere har vært på denne, men anbefales uansett.

Lørdag ble hjemmelaget mat, og søndag pølse på Bergensbanen.

Number4

Legg inn av Number4 »

Ale skrev: lør mai 07, 2022 12:37 am Banansplitten er nydelig.
Og iskremsoda.

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Ingen mennesker med fungerende smakssanser liker Egon

Number4

Legg inn av Number4 »

Salihovic91 skrev: lør mai 07, 2022 1:24 am Ingen mennesker med fungerende smakssanser liker Egon
Men hva med Olsen?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

The Vandelay

Igjen prøver man hypen, med ungdommen. De har jo stjerner i øynene, syns det er dritkult.
Vi som har vært ute en gang eller to før, vi lar oss ikke dupere av et kult konsept og lokale. Vi ser på kvaliteten underveis, og ikke minst sluttregningen. Dyr mat, det får så være, men et begrenset vinkart der man ligger mer på 5x enn 4x polpris(som vel er vanlig), det legger en liten demper på stemningen.
Fullt hele tiden, så folk digger dette. Men det gjør de jo med Egon også🤭

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7813

Legg inn av Big George »

Den lokale kebab-sjappa med kebab på tilbud til kr 55. Grei nok.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Big George skrev: søn mai 08, 2022 1:44 am Den lokale kebab-sjappa med kebab på tilbud til kr 55. Grei nok.

Hvor kan man nyte dette da? Slik det fremstår nå blir det jo bare ren gjetning….

Someone

Legg inn av Someone »

Olivias (Aker Brygge) i dag. Selv om jeg føler det kanskje leverte litt bedre før, så er det et bra alternativ når man skal finne noe alle liker og alderspennet er fra 3 til 72. Og føler man heller ikke blir lurt prismessig

Dog, hvis jeg var italiener, som de på nabobordet, så hadde jeg kanskje stusset litt. Ikke bare fordi det er fløte i Karbonaraen.

Selv gikk jeg for en N'duja pizza, som jeg delvis delte med kona i litt bytte mot litt av hennes Linguine al profumo di mare

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

På Michelin-restauranten Speilsalen i Trondheim kan du oppleve gull, glitter og havets edleste smaker.:

Noen på fridiskusjon som har vært der?

"fermentert sjøkrepshjerne" høres jo skikkelig digg ut.

https://www.godt.no/anmeldelser/restaur ... speilsalen

Someone

Legg inn av Someone »

Peppes på Gardermoen. Man vet hva man før og ble noen enkle stykker. Primært som kveldsmat for minstemann og middag for eldste, da jeg regnet med at han minste ville sovne i bilen på vei hjem fra flyplassen og bæres rett i seng

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Wood skrev: tor aug 19, 2021 5:52 pm Var på Kampen Bistro i går. Veldig god burger, stor porsjon med pommes bistro. Spennende øl å velge mellom på flaske. Anbefales!
Dro opp denne fra arkivet jeg. Var en kul artikkel i nrk om dette stedet

https://www.nrk.no/spesial/tidemann-_12 ... 1.15955557

Salihovic91

Legg inn av Salihovic91 »

Var på nyåpna Drammen Streetfood igår (samme konseptet som på Barcode mm). Åpna på fredag 13.mai. Prøvde mat fra 3 boder, Buddha Ramen, Aji Nikkai og Smash Burger, hhv Brisket Ramen, Bao Gambo Tempura og Hot Wings. Gir individuelle karakterer:
Buddha Ramen: Beef Brisket Ramen Terningkast 6. Fantastisk smak, litt spice som rører litt i ganen men ikke noe veldig spicy. Enormt mye smak på maten. Generelt en fantastisk opplevelse i matveien
Aja Nikkei: Om Buddha Ramen var en fantastisk opplevelse var det her bare trist. Det får en 2ér da jeg faktisk klarte å spise noe og det var ikke kvalmende, men jeg tror ikke jeg skal prøve Bao noe mer for å si det sånn
Hot Wings fra Smash Burger: Terningkast 4+. Gode kyllingvinger, men jeg de var ikke spesielt spicy. Men igjen meget gode

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tallinn - for de som måtte være interessert. La Bottega. Ligger midt i Gamlebyen. Stedet var valgt av lokale folk - litt overrasket først over at de valgte en italiener midt i turistsløyfa. Men det var et bevisst valg - veldig bra pizza for de som spiste dette. Jeg valgte pussig nok to vegetarretter - artisjokker, tilsmakt med trøfler. Disse var fritert og kom med noe slags tomatsaus og noe mektig ostesaus. Meget smakfullt. Deretter ble det Ravioi fylt med gresskar og en hvit vinsaus. Dette var jo spennende, smakte godt - men litt kjedelig og jeg angret delvis når jeg så de andre sine retter....Bra sted. Terningkast 5. Veldig hyggelig og profesjonell servering. Dette stedet har vært der lenge, så tydeligvis anerkjent.

Pulcinella - svært hyggelig sted, dette også rett i turistløypa i gamblebyen. Bare pizza og øl er. Hyggelig sted og meget bra pizza. Hadde her en Picante. Ettersom jeg betalte her vet jeg prisene mer nøyaktig. 12 euro for min pizza, som de fleste lå på. Øl kostet vel 5 euro nå. Alt i alt en rimelig rening på ca 150 euro for fem personer inkluder temmelig mye øl.. Om man ønsker å sitte i en romatisk kjeller og spise en god og rimelig pizza i gamlebyen er dette et utmerket valg. Terningkast 5.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7813

Legg inn av Big George »

Skal på Ali Baba på Stovner Senter i neste uke. Den har nylig åpnet og det er kø hver dag. Menyen ser fristende ut.
Håper vi får plass, men det ser ut som det er kø hele åpningstiden.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Big George skrev: lør mai 21, 2022 12:50 pm Skal på Ali Baba på Stovner Senter i neste uke. Den har nylig åpnet og det er kø hver dag. Menyen ser fristende ut.
Håper vi får plass, men det ser ut som det er kø hele åpningstiden.
Kanskje lurt å reservere bord?
Komme med en liten anmeldelse etterpå også?😉

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Big George skrev: lør mai 21, 2022 12:50 pm Skal på Ali Baba på Stovner Senter i neste uke. Den har nylig åpnet og det er kø hver dag. Menyen ser fristende ut.
Håper vi får plass, men det ser ut som det er kø hele åpningstiden.
Litt av hvert å velge mellom for dere i Oslo, gitt!
Det er lenge mellom hver gang vi er så langt avgårde, men et raskt søk sa meg at det ser ut til å være fristende mat til overkommelig pris.
Jeg har sans for steder som har rause posjoner mat til overkommelig pris.

Someone

Legg inn av Someone »

Nimbu i Oslo. Hva man kan kalle Indisk-fusion. Vi var 4 så delte dermed retter så man fikk smakt på flere. De har en skikkelig god hummerrett, og første gang jeg har spist reinsdyr på en indisk restaurant. Og tandoori-lammet var lammecarre.

Etterfulgt av drinker på the Conservatory. Et "semi-hemmelig" sted hvor bordservering er obligatirisk såvidt jeg forstår

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Bella Bambina i Østbanehallen

Trivelig italiensk, god hjemmelaget pasta. Eikefjord har gjort dette til hakket bedre enn Olivias syns jeg nok. Ikke pizza, kanskje like greit. Energien er lagt i perfekt pasta. Raust med parmesan, nesten i overkant. Hyggelige drikkepriser.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7813

Legg inn av Big George »

KingKongHalvor skrev: søn mai 22, 2022 3:48 pm Bella Bambina i Østbanehallen

Trivelig italiensk, god hjemmelaget pasta. Eikefjord har gjort dette til hakket bedre enn Olivias syns jeg nok. Ikke pizza, kanskje like greit. Energien er lagt i perfekt pasta. Raust med parmesan, nesten i overkant. Hyggelige drikkepriser.
Der har jeg spist omelett. Lå minst to restauranter i gamle Østbanehallen og jeg kjente igjen navnet. Olivia het visst den andre.
Mener å huske omeletten på Bella Bambina var i form, ganske høy og velsmakende. Har spist omelett begge stedene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»