VAR - Premier League

Svar
Ministeren

VAR - Premier League

Legg inn av Ministeren »

Denne styggedommen fortjener en egen tråd her også. Det var lovende takter i EM, og positivt nytt at Premier League omgjør sin VAR-bruk neste sesong. Likevel mistenker jeg at det vil bli omdiskuterte VAR-avgjørelser også fremover.

Emnet er muligens utdebattert på VGD, men for å starte tråden ønsker jeg å belyse et tema som i noen grad er underkommunisert i diskusjonen rundt VAR: Etter mitt skjønn er VAR bare nok et symptom på samfunnets ønske om et "feilfritt samfunn". I sin iver mot et feilfritt og rettferdig samfunn, frykter jeg at det begås en bjørnetjeneste.

Min påstand er at VAR på sikt vil føre til en mindre mangfoldig idrett. Fotball er et komplekst spill hvor ulike kvaliteter er viktige for et lag. Etter min mening inkluderer dette også kynisme - og til dels regelrett juks. Det er selvfølgelig for jævlig å være på feil side av en dive-hendelse, men samtidig krydrer slike hendelser fotballen alt i alt. Når Suarez biter noen, så er det icing on the cake. Cantonas kung fu-spark er ikonisk. Vi får noe å diskutere, noen å hate og noe å hovere over.

Vil vi noen gang få se en Vinnie Jones som klyper Gazza i ballene igjen? Vil vi få spisstyper som Inzaghi, som "lever i offside" i jakt på mål? For dere som har barn: lærer man nå at spissene skal "lukte på offsidegrensa", eller er man nå avhengig av en enorm fart - da man bør starte en halvmeter bak stopperen? VAR bidrar i alle tilfeller til at slike spillertyper vil forsvinne mer og mer, og det synes jeg er fryktelig synd. Som ellers i samfunnet forsvinner "typene" som vi andre kan hate eller elske.

Det ovennevnte sagt, så er det selvfølgelig ikke slik at jeg tar til orde for at filming ikke skal være straffbart. Det bør absolutt medføre gult og/eller rødt kort. Men dersom noen er så flinke å filme at ikke fire dommere ser det, da er dette en kvalitet ved vedkommende spiller. Det er en egenskap ikke alle har. For å eksemplifisere dette, så er både Vardy og Kane ekstremt gode til å konstruere frispark og straffespark. Det er i mange tilfeller et definisjonsspørsmål om det er regelrett filming, eller om man bare hjelper til. I mitt eget lag irriterer jeg meg over Salah og Mane, som jeg mener er fryktelig "dårlige" til å få straffespark. De innehar ikke den elegante fallteknikken som de to forannevnte, og får vesentlige mindre frispark/straffespark.

Anyhow: det blir spennende å følge VAR-bruken i sesongen som kommer. Stålsett dere for slowmotion-bilder, skiftende handsregler og offsideavgjørelser som går totalt imot spillets idè og tanke. Kjør.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Flott åpningsinnlegg, og helt enig i at VAR fortjener en egen tråd. Revolusjonerende for fotballen, og juryen er vel fortsatt ute på om det er en god eller dårlig nyvinning for fotballen. Personlig er jeg ikke fan hittil.

Gleder meg til å kjøre full meltdown i denne tråden når Timo Werner får målet sitt annullert for 18ende gang i 21/22-sesongen.

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Synes VAR i EM fungerte veldig bra.

Linja dommerene la seg på var absolutt fantastisk. Noen som vet om denne linja blir videreført til PL i år?

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Lew_Ashby skrev: ons jul 28, 2021 9:34 am
Gleder meg til å kjøre full meltdown i denne tråden når Timo Werner får målet sitt annullert for 18ende gang i 21/22-sesongen.
Må komme seg ut av offside da! :lol:

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Astonstian skrev: ons jul 28, 2021 9:37 am
Lew_Ashby skrev: ons jul 28, 2021 9:34 am
Gleder meg til å kjøre full meltdown i denne tråden når Timo Werner får målet sitt annullert for 18ende gang i 21/22-sesongen.
Må komme seg ut av offside da! :lol:
Dette er dessverre ikke en av Timo sine styrker. Skal sies at et par av offsidene var så latterlig hårfine at man ikke kunne se dem med det blotte øye. Han ble for øvrig også snytt for åpenbare straffer - deilig av VAR.

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Lew_Ashby skrev: ons jul 28, 2021 9:41 am
Astonstian skrev: ons jul 28, 2021 9:37 am
Lew_Ashby skrev: ons jul 28, 2021 9:34 am
Gleder meg til å kjøre full meltdown i denne tråden når Timo Werner får målet sitt annullert for 18ende gang i 21/22-sesongen.
Må komme seg ut av offside da! :lol:
Dette er dessverre ikke en av Timo sine styrker. Skal sies at et par av offsidene var så latterlig hårfine at man ikke kunne se dem med det blotte øye. Han ble for øvrig også snytt for åpenbare straffer - deilig av VAR.
Hva med å prøve han som midtstopper da? Må jo være perfekt for å danne en offsidefelle vel?

Nei nå skal jeg ikke skli helt bort fra diskusjonen. :lol:

Blir spennende å se om Bruno klarer å få seg et straffespark utenfor 16-meteren på VAR i år også.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Om dommerne legger lista som de gjorde i EM da kan dette bli bra, VAR konseptet har derimot ekstremt mye å gå på. Vi må få spontaniteten tilbake og det er vel akkurat her VAR er det store hinderet.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Dobbel

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Astonstian skrev: ons jul 28, 2021 9:36 am Synes VAR i EM fungerte veldig bra.

Linja dommerene la seg på var absolutt fantastisk. Noen som vet om denne linja blir videreført til PL i år?
Håper virkelig det. Og ikke bare VAR, men også hvor de la lista for frispark og straffer. Det ga så mye mer flyt og gjorde kampene så mye mer severdige at det var en fryd.

Nå skal det forresten innføres begrensinger på headinger på trening, så snart kommer det vel i kamper også.

Ministeren

Legg inn av Ministeren »

Hardy-guttene skrev: ons jul 28, 2021 7:52 pm
Astonstian skrev: ons jul 28, 2021 9:36 am Synes VAR i EM fungerte veldig bra.

Linja dommerene la seg på var absolutt fantastisk. Noen som vet om denne linja blir videreført til PL i år?
Håper virkelig det. Og ikke bare VAR, men også hvor de la lista for frispark og straffer. Det ga så mye mer flyt og gjorde kampene så mye mer severdige at det var en fryd.

Nå skal det forresten innføres begrensinger på headinger på trening, så snart kommer det vel i kamper også.
Sorry - hæ?! Begrensninger på headinger, jf. tap av hjerneceller? You shit me not?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Ministeren skrev: ons jul 28, 2021 8:41 pm Sorry - hæ?! Begrensninger på headinger, jf. tap av hjerneceller? You shit me not?
Nope. Ikke offisielle regler enda, bare anbefalinger og retningslinjer. Og forskjell på proff og amatør. Men bare vent.

Ministeren

Legg inn av Ministeren »

Hardy-guttene skrev: ons jul 28, 2021 8:45 pm
Ministeren skrev: ons jul 28, 2021 8:41 pm Sorry - hæ?! Begrensninger på headinger, jf. tap av hjerneceller? You shit me not?
Nope. Ikke offisielle regler enda, bare anbefalinger og retningslinjer. Og forskjell på proff og amatør. Men bare vent.
Gud bedre. Jeg savner virkelig tiden hvor menn var menn, og sauer var livredde.. Skal se vi ender opp med basketball-regler til slutt.

caliblue

Legg inn av caliblue »

Ministeren skrev: ons jul 28, 2021 8:53 pm Gud bedre. Jeg savner virkelig tiden hvor menn var menn
Stas helt til det ikke er det mer.

Upløyd mark, men forskning viser at tidligere fotballproffer har 3-4 ganger så stor sjanse for å ende opp med demens som dødsårsak som vi andre har. Mange tøffinger rundt omkring som har blitt frarøvet alderdommen.

Først og fremst må det nok mer forskning på plass. Det er ikke sikkert konsekvensene er like ille for dagens spillere som det har vist seg å være for de som spilte på 60- og 70-tallet, men det vet man foreløpig veldig lite om.

Viktig å ikke glemme at fotballspillere har mye liv igjen å leve etter at de taper sin siste hodeduell.

Ministeren

Legg inn av Ministeren »

caliblue skrev: ons jul 28, 2021 10:04 pm
Ministeren skrev: ons jul 28, 2021 8:53 pm Gud bedre. Jeg savner virkelig tiden hvor menn var menn
Stas helt til det ikke er det mer.

Upløyd mark, men forskning viser at tidligere fotballproffer har 3-4 ganger så stor sjanse for å ende opp med demens som dødsårsak som vi andre har. Mange tøffinger rundt omkring som har blitt frarøvet alderdommen.

Først og fremst må det nok mer forskning på plass. Det er ikke sikkert konsekvensene er like ille for dagens spillere som det har vist seg å være for de som spilte på 60- og 70-tallet, men det vet man foreløpig veldig lite om.

Viktig å ikke glemme at fotballspillere har mye liv igjen å leve etter at de taper sin siste hodeduell.
Jeg betviler ikke at tallene, eller risikoen. Jeg mistenker imidlertid at man vil finne tilsvarende forskning knyttet til veldig mange bivirkninger av X yrke. Eksempelvis er en yrkeskarriere offshore beheftet med svært økt risiko for synsproblemer, alkoholisme, skillsmisse, kreft, hjerte og kar-sykdommer etc, sammenlignet med en kontorjobb. Demensia hos fotballspillere grunnet overdreven heading av fotball bør fremdeles være en helsemessig risiko man får lov å utsette seg for, for å drive med yrket man elsker.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Nye regler på vei, sies det. Det skal bli vanskeligere å få straffe og tvil om offside skal komme angriper til gode.

Mjordan23

Legg inn av Mjordan23 »

Hardy-guttene skrev: tir aug 03, 2021 12:38 am Nye regler på vei, sies det. Det skal bli vanskeligere å få straffe og tvil om offside skal komme angriper til gode.
"The principles we established are: the referee should look for contact and establish clear contact, then ask if that contact has a consequence, and then has the player used that contact to try and win a foul or win a penalty," Riley added. "It's not sufficient to say 'yes there's contact.'

"The Euros were really good in a lot of respects," Riley added. "There was a greater acceptance about referees not intervening for small contact, and that allowed the game to flow. There was greater acceptance that the referee makes the on-field decision and unless the VAR has clear evidence he keeps out of it, so you raise the threshold.

"We'll take the positives from the Euros. Raising the threshold is a good thing, as is making sure the VAR only intervenes where we've got clear and obvious evidence. It's not going to be same experience, but those principles and advantages we can harness for the benefit of Premier League football."


Kilde: https://www.espn.com/soccer/english-pre ... side-goals

Veldig fornuftig at man hever listen for hva som er straffe og generelt frispark også. Altfor mye "basketdømming" i PL de siste årene der spillerne dikterer når de skal ha frispark ved å konstruere situasjonene. Forhåpentligvis er det slutt på det nå.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Interessant med to mål i dag som fort kunne ha blitt avblåst om man kjørte på med systemet fra i fjor. Fikk man se Brunos tredje mål og linja om igjen? Fikk det ikke med meg i farten. Personlig synes jeg også at det er straffe. Er ikke mye kontakt, men er i såpass høy fart at det ikke er unaturlig å falle der.

United hadde seff tapt kampen om de ikke hadde fått med seg disse flaksehelvetes avgjørelsene.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

silkyglenjohnson skrev: lør aug 14, 2021 4:49 pm Interessant med to mål i dag som fort kunne ha blitt avblåst om man kjørte på med systemet fra i fjor. Fikk man se Brunos tredje mål og linja om igjen? Fikk det ikke med meg i farten. Personlig synes jeg også at det er straffe. Er ikke mye kontakt, men er i såpass høy fart at det ikke er unaturlig å falle der.

United hadde seff tapt kampen om de ikke hadde fått med seg disse flaksehelvetes avgjørelsene.
Luiz fikk rødt for noe lignende, gullgutten Maguire fredes selvsagt.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Hvem skulle hatt mest frispark av Origi da han ble overfalt av Lindelöf i forkant av Rashfords mål i 2019 og Bruno da han ble lett skubbet av helten Stephens i går? Jeg er klabert helt objektiv her.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Mjordan23 skrev: tir aug 03, 2021 9:19 am
Hardy-guttene skrev: tir aug 03, 2021 12:38 am Nye regler på vei, sies det. Det skal bli vanskeligere å få straffe og tvil om offside skal komme angriper til gode.
"The principles we established are: the referee should look for contact and establish clear contact, then ask if that contact has a consequence, and then has the player used that contact to try and win a foul or win a penalty," Riley added. "It's not sufficient to say 'yes there's contact.'

"The Euros were really good in a lot of respects," Riley added. "There was a greater acceptance about referees not intervening for small contact, and that allowed the game to flow. There was greater acceptance that the referee makes the on-field decision and unless the VAR has clear evidence he keeps out of it, so you raise the threshold.

"We'll take the positives from the Euros. Raising the threshold is a good thing, as is making sure the VAR only intervenes where we've got clear and obvious evidence. It's not going to be same experience, but those principles and advantages we can harness for the benefit of Premier League football."


Kilde: https://www.espn.com/soccer/english-pre ... side-goals

Veldig fornuftig at man hever listen for hva som er straffe og generelt frispark også. Altfor mye "basketdømming" i PL de siste årene der spillerne dikterer når de skal ha frispark ved å konstruere situasjonene. Forhåpentligvis er det slutt på det nå.
Typisk at engelske dommere uansett klarer å kløne det til.

Straffespark situasjonen i går med Saka er første gang jeg har sett Liverpool, Man Utd og Chelsea og Spurs-supportere klø seg i hodet over at man ikke en gang tok turen til skjermen for å dobbeltsjekke, selv om kampen ikke var over.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Hva synes vi forresten om slike situasjoner? Jack Cork tar stupeknappen i ryggen på Jota. Hadde det vært en cornersituasjon så hadde det nok blitt blåst, men ettersom det er i åpent spill og det ikke er sikkert at han ville fått kula så lar man det gå. For meg er det klink straffe, men jeg er jo overvektig.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Chromeback skrev: man aug 23, 2021 12:05 pm
Straffespark situasjonen i går med Saka er første gang jeg har sett Liverpool, Man Utd og Chelsea og Spurs-supportere klø seg i hodet over at man ikke en gang tok turen til skjermen for å dobbeltsjekke, selv om kampen ikke var over.
Det er så lol det.

HeskeyTime

Legg inn av HeskeyTime »

silkyglenjohnson skrev: man aug 23, 2021 12:12 pm Hva synes vi forresten om slike situasjoner? Jack Cork tar stupeknappen i ryggen på Jota. Hadde det vært en cornersituasjon så hadde det nok blitt blåst, men ettersom det er i åpent spill og det ikke er sikkert at han ville fått kula så lar man det gå. For meg er det klink straffe, men jeg er jo overvektig.
Skjønner at det kan virke som utilsiktet kollisjon for dommer som følger med på ball, men hvis han ser situasjonen eller det slås pasning til Jota blåses det straffe. Jota stopper opp et sekund før Cork moser han og det er selvfølgelig ikke lovlig. Typisk situasjon hvor VAR ikke vil gå inn på dommeren sin avgjørelse. Imponerende klumsete gjort av Cork, da. Går for øvrig inn på samme måte som Stephens i går med skulder/arm inn i rygg.

fazz

Legg inn av fazz »

Generelt sett har VAR bruken vært langt bedre så langt i år enn den har vært de to foregående sesongene. Jeg vil langt heller at dommeren bestemmer det meste så vi får fjernet disse tåpelige straffesparkene vi har sett eksempler på de siste sesongene. Helt greit at VAR konsentrerer seg hovedsakelig om offside ved scoringer med fordel til angripende lag. Så får vi heller leve med noen flere dommerfeil.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

HeskeyTime skrev: man aug 23, 2021 12:20 pm
silkyglenjohnson skrev: man aug 23, 2021 12:12 pm Hva synes vi forresten om slike situasjoner? Jack Cork tar stupeknappen i ryggen på Jota. Hadde det vært en cornersituasjon så hadde det nok blitt blåst, men ettersom det er i åpent spill og det ikke er sikkert at han ville fått kula så lar man det gå. For meg er det klink straffe, men jeg er jo overvektig.
Skjønner at det kan virke som utilsiktet kollisjon for dommer som følger med på ball, men hvis han ser situasjonen eller det slås pasning til Jota blåses det straffe. Jota stopper opp et sekund før Cork moser han og det er selvfølgelig ikke lovlig. Typisk situasjon hvor VAR ikke vil gå inn på dommeren sin avgjørelse. Imponerende klumsete gjort av Cork, da. Går for øvrig inn på samme måte som Stephens i går med skulder/arm inn i rygg.
Jeg tror vi alle kan være enige om at Jack var litt Corka her, ja. Hehehe.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

HeskeyTime skrev: man aug 23, 2021 12:20 pm
silkyglenjohnson skrev: man aug 23, 2021 12:12 pm Hva synes vi forresten om slike situasjoner? Jack Cork tar stupeknappen i ryggen på Jota. Hadde det vært en cornersituasjon så hadde det nok blitt blåst, men ettersom det er i åpent spill og det ikke er sikkert at han ville fått kula så lar man det gå. For meg er det klink straffe, men jeg er jo overvektig.
Skjønner at det kan virke som utilsiktet kollisjon for dommer som følger med på ball, men hvis han ser situasjonen eller det slås pasning til Jota blåses det straffe. Jota stopper opp et sekund før Cork moser han og det er selvfølgelig ikke lovlig. Typisk situasjon hvor VAR ikke vil gå inn på dommeren sin avgjørelse. Imponerende klumsete gjort av Cork, da. Går for øvrig inn på samme måte som Stephens i går med skulder/arm inn i rygg.
Enig.

Ministeren

Legg inn av Ministeren »

silkyglenjohnson skrev: man aug 23, 2021 12:12 pm Hva synes vi forresten om slike situasjoner? Jack Cork tar stupeknappen i ryggen på Jota. Hadde det vært en cornersituasjon så hadde det nok blitt blåst, men ettersom det er i åpent spill og det ikke er sikkert at han ville fått kula så lar man det gå. For meg er det klink straffe, men jeg er jo overvektig.
Her mener jeg både dommer, og ikke minst VAR, gjør helt rett. Det handler for meg om å se ting i kontekst, og ikke isolert sett på den enkelte hendelse. Dersom Jota på noen måte hadde vært involvert i spillet, så hadde situasjonen blitt en ganske annen. Imidlertid påvirker ikke denne fellingen spillet overhodet, og da rammer det min "rettferdighetssans" å skulle dømme straffespark.

Dette kan i noen grad også sammenlignes med de situasjonene hvor en spiller akkurat får tuppet ballen forbi keeper, og så blir felt. Dersom ballen da forsvinner ut over dødlinja uten mulighet for den angripende spilleren å ta den igjen, så har jo fellingen i kontekst null betydning for om det blir scoring eller ikke. Angriperen får da et "urettferdig straffespark" (jada, som følge av keeperens dumhet).

For øvrig er jeg så godt fornøyd som jeg kan bli med VAR til nå. Jeg blir aldri fornøyd med dette, da jeg mener VAR tar endel av sjarmen ut av fotballen. Eksempelvis mener jeg at Salah sitt mål skulle stått, selv om det rent faktisk var en hårfin offside.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

Sterling får annulert en scoring pga offside som var like minimal som den Bruno fikk godkjent mot Leeds. Inkonsekvent.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »



Siden vi vant kampen uansett, så kan en jo driste seg til å ta opp feilbruken av VAR i går. Walker Pieters glir/taper duellen mot Azpilicueta og spillet fortsetter i 20 sekunder før Werner skårer. Det oppstår flere situasjoner i etterkant. Det er langt fra en åpenbar feil av dommeren, men likevel velger VAR å blande seg inn denne gangen. Det er helt drepen for fotball hvis et videoverktøy skal brukes på denne måten på 50/50 dueller lenge i etterkant.

Situasjonen oppsto 40:22 i kampen.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

Kampen igår nok en bekreftelse på at korrupsjon problemet i PL er for stort. Noe må skje. Dette slipper de for billig unna med. Nok en kamp der dommerne styrer resultatet dit de ønsker.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»