VAR - Premier League

Svar
Harduetforslag

Re: VAR - Premier League

Legg inn av Harduetforslag »

GatlingGun skrev: man okt 17, 2022 2:10 pm VAR tenkte at dette ikke var rødt kort.

Hva tenker du?

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

GatlingGun skrev: man okt 17, 2022 3:13 pm
Dani_e skrev: man okt 17, 2022 3:11 pm
GatlingGun skrev: man okt 17, 2022 2:10 pm VAR tenkte at dette ikke var rødt kort.

Checking club badge
Det florerer av feil i alle typer kamper, men det er stort sett kun kampene til rivaliserende lag til ditt eget eller de største klubbene som blir løftet frem som skrekkeksempler.
Det florerer ikke av slike åpenbare røde kort i løpet av en kamp.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Harduetforslag skrev: man okt 17, 2022 3:17 pm
GatlingGun skrev: man okt 17, 2022 2:10 pm VAR tenkte at dette ikke var rødt kort.

Hva tenker du?
Rødt.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Megapixsel skrev: man okt 17, 2022 3:17 pm
GatlingGun skrev: man okt 17, 2022 3:13 pm
Dani_e skrev: man okt 17, 2022 3:11 pm

Checking club badge
Det florerer av feil i alle typer kamper, men det er stort sett kun kampene til rivaliserende lag til ditt eget eller de største klubbene som blir løftet frem som skrekkeksempler.
Det florerer ikke av slike åpenbare røde kort i løpet av en kamp.
Nå var det heller ikke det det jeg sa.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

GatlingGun skrev: man okt 17, 2022 3:19 pm
Megapixsel skrev: man okt 17, 2022 3:17 pm
GatlingGun skrev: man okt 17, 2022 3:13 pm

Det florerer av feil i alle typer kamper, men det er stort sett kun kampene til rivaliserende lag til ditt eget eller de største klubbene som blir løftet frem som skrekkeksempler.
Det florerer ikke av slike åpenbare røde kort i løpet av en kamp.
Nå var det heller ikke det det jeg sa.
Neida, men at de ikke tar denne her er jo helt sprøtt. Det er så mange situasjoner de gjør feil, hver forbanna helg.

Dani_e

Legg inn av Dani_e »

GatlingGun skrev: man okt 17, 2022 3:13 pm
Dani_e skrev: man okt 17, 2022 3:11 pm
GatlingGun skrev: man okt 17, 2022 2:10 pm VAR tenkte at dette ikke var rødt kort.

Checking club badge
Det florerer av feil i alle typer kamper, men det er stort sett kun kampene til rivaliserende lag til ditt eget eller de største klubbene som blir løftet frem som skrekkeksempler.
Jeg vet. Er bare en meme som går.

taknina

Legg inn av taknina »

Megapixsel skrev: man okt 17, 2022 3:37 pm
GatlingGun skrev: man okt 17, 2022 3:19 pm
Megapixsel skrev: man okt 17, 2022 3:17 pm

Det florerer ikke av slike åpenbare røde kort i løpet av en kamp.
Nå var det heller ikke det det jeg sa.
Neida, men at de ikke tar denne her er jo helt sprøtt. Det er så mange situasjoner de gjør feil, hver forbanna helg.
Er jo ikke rart det når det tror det er høydehopp eller stavsprang de dømmer å må følge med på om lista de har satt opp på ei viss høyde ramler ned.

Å ikke fotball med faste og rimelige enkle regler å forholde seg til selv der også der finnes skjønn for tolkninger i enkele tilfeller som rimelig er.

Dette med å sette lista høyere for å blåse på uregelmessigheter i høyintensive kamper mellom topplag er jo å be om trøbbel og å miste kontroll. Da adrenalinet da vil koke i topplokket på i spillere og på benk.

Dommeren må ta lederkontrollen på matchen fra første sekund og vise akkurat hvor gjerdestolpne skal stå.

eppaen

Legg inn av eppaen »

VAR fungerer jo ikke så lenge det er subjektive vurderinger også i det rommet. Det er jo smått absurd at Chilwell ikke får rødt kort i situasjonen over.

Når det gjelder Liverpool - City og Anthony Taylor så blir jeg direkte bekymret. Slik jeg har oppfattet det så fikk han faktisk skryt fra flere hold i England. Der mannen altså dømmer utenfor regelverket hele kampen og blir avslørt på det når City-målet kommer.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Men er det noen som har oversikt over hvor mange feil som gjøres totalt sett nå iht. reglementet i forhold til pre-VAR?

Selv mener jeg de bør ta en skikkelig revisjon av VAR-reglementet også. Ny opplæring av dommerstander, der også utvalgte tilfeldige spillere fra klubbene får delta.

Mer åpenhet, mer involvering og gjerne høyere lønn til dommerne kan være gode virkemidler.

En annen ting jeg har irritert meg over er at det ikke er noen grafikk som dukker opp på skjermen vår som viser om en situasjon er under sjekk eller ikke. Vi må liksom bare vente på at kommentatorene tolker det de ser og hører under kamp.

Brukeravatar
Korgutt  
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

GatlingGun skrev: tir okt 18, 2022 9:27 am Men er det noen som har oversikt over hvor mange feil som gjøres totalt sett nå iht. reglementet i forhold til pre-VAR?

Selv mener jeg de bør ta en skikkelig revisjon av VAR-reglementet også. Ny opplæring av dommerstander, der også utvalgte tilfeldige spillere fra klubbene får delta.

Mer åpenhet, mer involvering og gjerne høyere lønn til dommerne kan være gode virkemidler.

En annen ting jeg har irritert meg over er at det ikke er noen grafikk som dukker opp på skjermen vår som viser om en situasjon er under sjekk eller ikke. Vi må liksom bare vente på at kommentatorene tolker det de ser og hører under kamp.
Er du på Twitter? Det finnes en kar som heter Dale Johnson som kommer med en VAR-tråd hver eneste mandag fra Premier League.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Korgutt skrev: tir okt 18, 2022 9:32 am
GatlingGun skrev: tir okt 18, 2022 9:27 am Men er det noen som har oversikt over hvor mange feil som gjøres totalt sett nå iht. reglementet i forhold til pre-VAR?

Selv mener jeg de bør ta en skikkelig revisjon av VAR-reglementet også. Ny opplæring av dommerstander, der også utvalgte tilfeldige spillere fra klubbene får delta.

Mer åpenhet, mer involvering og gjerne høyere lønn til dommerne kan være gode virkemidler.

En annen ting jeg har irritert meg over er at det ikke er noen grafikk som dukker opp på skjermen vår som viser om en situasjon er under sjekk eller ikke. Vi må liksom bare vente på at kommentatorene tolker det de ser og hører under kamp.
Er du på Twitter? Det finnes en kar som heter Dale Johnson som kommer med en VAR-tråd hver eneste mandag fra Premier League.
Jeg forsøker å holde meg unna kreftsvulsten twitter så mye jeg kan og har derfor ingen bruker der.

Har du andre henvisninger enn twitter det går an å følge med på?

Brukeravatar
Korgutt  
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

GatlingGun skrev: tir okt 18, 2022 9:47 am
Korgutt skrev: tir okt 18, 2022 9:32 am
GatlingGun skrev: tir okt 18, 2022 9:27 am Men er det noen som har oversikt over hvor mange feil som gjøres totalt sett nå iht. reglementet i forhold til pre-VAR?

Selv mener jeg de bør ta en skikkelig revisjon av VAR-reglementet også. Ny opplæring av dommerstander, der også utvalgte tilfeldige spillere fra klubbene får delta.

Mer åpenhet, mer involvering og gjerne høyere lønn til dommerne kan være gode virkemidler.

En annen ting jeg har irritert meg over er at det ikke er noen grafikk som dukker opp på skjermen vår som viser om en situasjon er under sjekk eller ikke. Vi må liksom bare vente på at kommentatorene tolker det de ser og hører under kamp.
Er du på Twitter? Det finnes en kar som heter Dale Johnson som kommer med en VAR-tråd hver eneste mandag fra Premier League.
Jeg forsøker å holde meg unna kreftsvulsten twitter så mye jeg kan og har derfor ingen bruker der.

Har du andre henvisninger enn twitter det går an å følge med på?
Nei, det har jeg ikke. Man velger selv hvem man vil følge på Twitter og selv om jeg ser noen tilfeller av det du nevner så finnes det mange seriøse personer der. Og nevnte Dale Johnson tar seg ofte tid til å svare på spørsmål fra følgerne sine. Mye av den kunnskapen jeg har formidlet i Europatrådene har jeg ofte fått fra han.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

eppaen skrev: tir okt 18, 2022 7:04 am VAR fungerer jo ikke så lenge det er subjektive vurderinger også i det rommet. Det er jo smått absurd at Chilwell ikke får rødt kort i situasjonen over.

Når det gjelder Liverpool - City og Anthony Taylor så blir jeg direkte bekymret. Slik jeg har oppfattet det så fikk han faktisk skryt fra flere hold i England. Der mannen altså dømmer utenfor regelverket hele kampen og blir avslørt på det når City-målet kommer.
Det er helt skandaløst. Jeg skjønner ikke at man ikke ser dette? Det ender opp med at man mener et åpenbart frispark ikke skal ha blitt dømt fordi dommeren ikke dømte på åpenbare frispark. De snur det hele helt på hodet. Det er alle andre situasjoner som er feil, og den som ble riktig.

Kampen burde vært spilt om igjen. Det er min mening, og jeg er Liverpoolsupporter og hater alt Manchester City står for.

Dani_e

Legg inn av Dani_e »

Jeg var tilhenger av at VAR skulle bli en del av fotball for at klare røde kort og klare offsider ikke skulle avgjøre kamper, men det skjer fortsatt MED VAR. Så, FUCK OFF VAR.

Dani_e

Legg inn av Dani_e »

Douglas Luiz has seen a claim of wrongful dismissal upheld by an Independent Regulatory Commission.
He will not serve a suspension and is available to face Brentford at Villa Park on Sunday.

Denne ble altså sjekket av VAR, som anbefalte dommer å se på skjermen - rødt kort. Fy faen til piss

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Dani_e skrev: fre okt 21, 2022 8:00 pm Douglas Luiz has seen a claim of wrongful dismissal upheld by an Independent Regulatory Commission.
He will not serve a suspension and is available to face Brentford at Villa Park on Sunday.

Denne ble altså sjekket av VAR, som anbefalte dommer å se på skjermen - rødt kort. Fy faen til piss
VAR fikk jo da indirekte medvirket til at dere ble kvitt Steffen G.

MentalM

Legg inn av MentalM »

GatlingGun skrev: fre okt 21, 2022 8:07 pm
Dani_e skrev: fre okt 21, 2022 8:00 pm Douglas Luiz has seen a claim of wrongful dismissal upheld by an Independent Regulatory Commission.
He will not serve a suspension and is available to face Brentford at Villa Park on Sunday.

Denne ble altså sjekket av VAR, som anbefalte dommer å se på skjermen - rødt kort. Fy faen til piss
VAR fikk jo da indirekte medvirket til at dere ble kvitt Steffen G.
Nei, han var ferdig etter førsteomgangen

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

MentalM skrev: lør okt 22, 2022 6:22 am
GatlingGun skrev: fre okt 21, 2022 8:07 pm
Dani_e skrev: fre okt 21, 2022 8:00 pm Douglas Luiz has seen a claim of wrongful dismissal upheld by an Independent Regulatory Commission.
He will not serve a suspension and is available to face Brentford at Villa Park on Sunday.

Denne ble altså sjekket av VAR, som anbefalte dommer å se på skjermen - rødt kort. Fy faen til piss
VAR fikk jo da indirekte medvirket til at dere ble kvitt Steffen G.
Nei, han var ferdig etter førsteomgangen
Jaja, jeg har iallefall troen på den troppen deres under riktig manager. Fanske(blanding mellom faktisk og kanskje) utrolig at dere ikke ligger høyere oppe. Så for meg dere kjempe om plassene bak topp 4 i år.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Jeg tror noe av det som provoserer mest er bruken av VAR og begrensningene som eksisterer, som resulterer i at tilnærmet identiske situasjoner ender med motsatt utfall, hvor alt avhenger av hva dommeren på banen gjør og hva som formidles til VAR. Den ene helga blir straffespark vinket videre, neste helg dømmes det på mindre og man gjemmer seg bak clear and obvious. Den opprinnelige avgjørelsen til dommeren legger for mange unødvendige premisser, til tross for at det er større sannsynlighet for at dommeren på banen går glipp av noe enn at VAR gjør det.

Er man ekstra heldig så blåser dommer rett før ballen ender opp i mål slik at VAR uansett ikke kan gjøre noe. Man burde jo fint kunne la spillet gå hvis man er usikker på om det egentlig er frispark, hvis det resulterer i mål så er neste steg å informere VAR om at det var en situasjon man var usikker på som man ønsker innspill rundt. Verre burde det jo strengt tatt ikke være.

Hands regelen er jo fortsatt en komedie i seg selv, at det er to forskjellige sett med regler for forsvarende og angripende lag er absurd i seg selv. Rashford mot Everton og Antonio målet mot Fulham er jo ypperlige eksempler. Begge spillerne er borti ballen med hånda ifbm duell med motspiller, posisjonen på banen og avstanden til mål er overraskende lik, totalt sett skiller det ikke mer enn ca 2 sekunder mellom situasjonene fra ballen er borti hånda til ballen ligger i mål.

Antonio løper rett mot mål men avslutter dårlig rett på keeper, ballen triller i beina til en Fulham spiller som ikke klarer å kontrollere den fordi han kom løpende i full fart, det blir klabb og babb hvor ballen går fra Fulham spilleren til beina til keeperen og tilbake til Antonio som setter den enkelt i mål. Så spørs det hvem man tror på, The Athletic hevder at informasjonen de har fått er at Antonio sitt mål fikk stå fordi:

Referee Chris Kavanagh, alongside VAR, decided to allow Antonio’s goal because it was not deemed as occurring immediately before he scored. It was also not deemed a deliberate action.


Dermot Gallagher hevder på den andre siden at situasjonen resettes fordi Fulham spilleren tar ballen.

Hvis man så legger til at hvis Rashford hadde trillet ballen til Fernandes, så hadde målet mot Everton uansett blitt godkjent, så er jo fiaskoen etter min mening ganske så komplett. Hvis det er uproblematisk med accidental handball hvis:
- man spiller ballen til noen andre som scorer
- det ikke skjer umiddelbart før målet

Så får det da enkelt og greit være uproblematisk også om man selv scorer.

FROG

Legg inn av FROG »

Dani_e skrev: tor okt 20, 2022 10:01 pm Jeg var tilhenger av at VAR skulle bli en del av fotball for at klare røde kort og klare offsider ikke skulle avgjøre kamper, men det skjer fortsatt MED VAR. Så, FUCK OFF VAR.
Dette er jo bare tull, det var like mange feil før, de ble bare ikke diskutert så grundig fordi man ofte ikke hadde tv bilder fra alle vinkler, og dommerne hadde overhodet ikke tilgang til de. Det er ikke noe galt med VAR! Det er bruken av det og regelverket rundt det, og det forbanna konservative synet som råder i England rundt dette. De bruker det av og til, aldri noen konsekvens. Noen dommere bruker det når det er behov uansett hvilken situasjon det er. Andre gidder ikke bruke det og stoler på seg selv. Når man så bruker det er det ikke en konsekvent linje bak det.
Akkurat det samme skjer uten VAR, da med enda mer bingo faktor. Få det riktig er hele poenget. Det er null sjarm og interesse for at det skal avgjøres som "bingo" i alle fall. Noen gamle gretne, nedslitte idioter som alltid er negative til noe nytt blant noen supporterne i alle leire er i mot VAR. Jeg støtter VAR 100%. Få enda mer av det, men vær konsekvent og ha et godt regelverk rundt det. Det burde med dagens regelverk satt en "overdommer" i VAR rommet som fikk det siste ordet. Slik er det i Amerikansk fotball. Han kan se alt, ta seg den tiden som skal til for å få det rett.
Så vil det alltid være en liten promille av situasjoner som uansett kan bli feil uansett hvor mange kamera man har. Det kan vi leve med.

taknina

Legg inn av taknina »

Hovedproblemet med VAR er nok at for mange som følger fotball tror at en kan bruke vater på dømming som en snekker kan og må når han er i arbeid.

MentalM

Legg inn av MentalM »

FROG skrev: man okt 24, 2022 3:42 pm Dette er jo bare tull, det var like mange feil før, de ble bare ikke diskutert så grundig fordi man ofte ikke hadde tv bilder fra alle vinkler, og dommerne hadde overhodet ikke tilgang til de. Det er ikke noe galt med VAR! Det er bruken av det og regelverket rundt det, og det forbanna konservative synet som råder i England rundt dette. De bruker det av og til, aldri noen konsekvens. Noen dommere bruker det når det er behov uansett hvilken situasjon det er. Andre gidder ikke bruke det og stoler på seg selv. Når man så bruker det er det ikke en konsekvent linje bak det.
Akkurat det samme skjer uten VAR, da med enda mer bingo faktor. Få det riktig er hele poenget. Det er null sjarm og interesse for at det skal avgjøres som "bingo" i alle fall. Noen gamle gretne, nedslitte idioter som alltid er negative til noe nytt blant noen supporterne i alle leire er i mot VAR. Jeg støtter VAR 100%. Få enda mer av det, men vær konsekvent og ha et godt regelverk rundt det. Det burde med dagens regelverk satt en "overdommer" i VAR rommet som fikk det siste ordet. Slik er det i Amerikansk fotball. Han kan se alt, ta seg den tiden som skal til for å få det rett.
Så vil det alltid være en liten promille av situasjoner som uansett kan bli feil uansett hvor mange kamera man har. Det kan vi leve med.
Utfordringen er at med innføringen av VAR forventer man veldig få av disse feilene. Det har det derimot ikke vært Og når det er så forskjellige utfall av like situasjoner. Aldri konsekvent.

Regelverket er elendig, har blitt bedre men når dommere/VAR-team har en så vidt forskjellig syn på hva som er riktig i fra kamp til kamp er det frustrerende.

Dani_e

Legg inn av Dani_e »

FROG skrev: man okt 24, 2022 3:42 pm
Dani_e skrev: tor okt 20, 2022 10:01 pm Jeg var tilhenger av at VAR skulle bli en del av fotball for at klare røde kort og klare offsider ikke skulle avgjøre kamper, men det skjer fortsatt MED VAR. Så, FUCK OFF VAR.
Dette er jo bare tull, det var like mange feil før, de ble bare ikke diskutert så grundig fordi man ofte ikke hadde tv bilder fra alle vinkler, og dommerne hadde overhodet ikke tilgang til de. Det er ikke noe galt med VAR! Det er bruken av det og regelverket rundt det, og det forbanna konservative synet som råder i England rundt dette. De bruker det av og til, aldri noen konsekvens. Noen dommere bruker det når det er behov uansett hvilken situasjon det er. Andre gidder ikke bruke det og stoler på seg selv. Når man så bruker det er det ikke en konsekvent linje bak det.
Akkurat det samme skjer uten VAR, da med enda mer bingo faktor. Få det riktig er hele poenget. Det er null sjarm og interesse for at det skal avgjøres som "bingo" i alle fall. Noen gamle gretne, nedslitte idioter som alltid er negative til noe nytt blant noen supporterne i alle leire er i mot VAR. Jeg støtter VAR 100%. Få enda mer av det, men vær konsekvent og ha et godt regelverk rundt det. Det burde med dagens regelverk satt en "overdommer" i VAR rommet som fikk det siste ordet. Slik er det i Amerikansk fotball. Han kan se alt, ta seg den tiden som skal til for å få det rett.
Så vil det alltid være en liten promille av situasjoner som uansett kan bli feil uansett hvor mange kamera man har. Det kan vi leve med.
Ja, og ettersom dem fortsatt klarer å fucke opp de enkleste situasjoner så er det bedre om hele VAR skrinlegges og man går tilbake til dommere som dømmer på banen. Det har gått nok tid til at dem burde være milevis foran der dem er med VAR p.d.d.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

1-0 målet til West Ham gjør jo en helt fantastisk jobb med å illustrere hvor solid nåværende hands regel er

Corvus

Legg inn av Corvus »

Harduetforslag skrev: man okt 24, 2022 11:06 pm 1-0 målet til West Ham gjør jo en helt fantastisk jobb med å illustrere hvor solid nåværende hands regel er
Når det ikke blir hands på dette målet så blir man bare oppgitt. Komplett uforståelig, ødeleggende for fotballen.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Corvus skrev: man okt 24, 2022 11:27 pm
Harduetforslag skrev: man okt 24, 2022 11:06 pm 1-0 målet til West Ham gjør jo en helt fantastisk jobb med å illustrere hvor solid nåværende hands regel er
Når det ikke blir hands på dette målet så blir man bare oppgitt. Komplett uforståelig, ødeleggende for fotballen.
Tja, illustrerende uansett. Jeg synes det ser ut som han er ganske så aktiv med armen for å gi ballen et slag i riktig retning, og at det dermed skulle blitt avblåst. Hvis det er accidental så skal jo målet godkjennes, men det blir jo smått komisk, her er det altså hånda hans som sender ballen mot mål og som tvinger Bournemouth spilleren til å forsøke å klarere, forsøket går så direkte til en West Ham spiller og de scorer via Zouma. Man reagerer jo instinktivt når ballen kommer mot mål, men hadde den gått inn så hadde det altså blitt annulert...Så kan man jo sammenligne det med hands målet til Rashford som ble annulert mot Everton. Komiske regler. På tide å skrote absurde tolkninger avhengig av om man er forsvarende eller angripende lag.

Sammenligner man straffesparket de får på slutten av 2 omgangen med hva Gabriel slipper unna med mot Liverpool så ja.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Det måtte jo bli sånn, men det er uansett en jævla uting at man tilpasser reglene etter VAR og ikke omvendt. Det der er hands ti av morra di ganger og noe alle dommere ville dømt på, men pga. retningslinjene som nå er innført mtp. VAR er det allikevel ikke hands. Igjen, jeg skjønner at det må være sånn for at ikke "alle" mål skal blåses av (man kan alltids finne en dommerfeil om man går langt nok tilbake i tid), men det er allikevel jævla teit.

taknina

Legg inn av taknina »

Dommere burde starte med å få vekk sabotasje av spill der spillere holder hendene rett ut foran brystkassa på motstander og definitivt hendene i ei unormal stilling. Trenger ikke å holde men de gjør jo ofte det også.

Når spillere løper så har de jo forskjellige løpesett og både armer og føtter beveger seg jo i forskjellige retninger ved hvert steg. Så naturlig stilling er både litt forskjellig fra løpesett til løpesett men også hvor hendene er hen in any given time i den naturlige håndbeveglsesintervallen

Men det som fotball handler om og det folk har kommet for å se, taklinger og kroppskontakt, intensitet er dommere alt for raskt ute med frispark og kort der spillere misstimer en millimeter eller 10. Det er jo derfor det heter fotballKAMP

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Corvus skrev: man okt 24, 2022 11:27 pm
Harduetforslag skrev: man okt 24, 2022 11:06 pm 1-0 målet til West Ham gjør jo en helt fantastisk jobb med å illustrere hvor solid nåværende hands regel er
Når det ikke blir hands på dette målet så blir man bare oppgitt. Komplett uforståelig, ødeleggende for fotballen.
West Ham hadde også 2(!) tilsvarende mål godkjent for et par runder siden også.

Slik som VAR har praktisert tidligere er alt hands når det angripende lag scorer. Intensjon har ingenting å si. Er ballen borti armen så er det en forseelse.

Jack

Legg inn av Jack »

Har det noengang før skjedd at en dommer personlig har bedt om unnskylding til en manager?


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»