Viaplays Premier League-satsing fra 2022/23

Svar
guru

Re: Viaplays Premier League-satsing fra 2022/23

Legg inn av guru »

Luringen99 skrev: lør jan 28, 2023 12:53 pm Ehh… ja? Hva skulle Viasat ha gjort? Latt en annen tilbyder sikre seg rettighetene for en slikk og ingenting slik at de kunne tilbydd nordmenn PL for 100 kroner i måneden?

Dersom de norske interessentene hadde samarbeidet om å få ned prisene hadde det vært et ulovlig prissamarbeid. PL kunne valgt å selge rettighetene billigere, men klubbene vil tjene mest mulig penger.

Eneste løsningen er at nordmenn ikke betaler for de rådyre rettighetene. I neste omgang vil man betale mindre for PL-rettighetene og det vil bli billigere.

Å klage på Viasat blir for dumt.
Nei, det er ikke "for dumt" å klage på Viaplay. De øker prisen MIDT i sesongen på et produkt som allerede er svindyrt. Det i seg selv er uhørt, og fullstendig mangel på respekt for kundene. Det er også god grunn til å klage på Viaplay p.g.a. de enorme tekniske problemene så og si hver helg. Å ta seg betalt 750 kroner for et produkt som har så mye feil og problemer er fullstendig uakseptabelt. Skal man først betale en så skyhøy pris så skal man kunne forvente at produktet leverer 100%. Man skal ikke akseptere et minutt med teknisk trøbbel. Så enkelt er det. Sist jeg ikke opplevde trøbbel med Viaplays sendinger var før VM.

Så ja, det er svært god grunn til å klage på Viaplay.

Bongis

Legg inn av Bongis »

Sånn helt seriøst. Det er komplett umulig å finne fram på viaplay sin app. Finner ikke deadline day sendingen noensteder... Noen som har noen tips?

Bongis

Legg inn av Bongis »

Den lå under kampen newcastle-Southampton. Ikke rart jeg ikke finner den. Måtte lese med liten skrift på den tittelen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Dere vet hva man sier, man lurer ikke en luring.

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Bongis skrev: tir jan 31, 2023 7:19 pm Den lå under kampen newcastle-Southampton. Ikke rart jeg ikke finner den. Måtte lese med liten skrift på den tittelen.
Finner den fortsatt ikke jeg..

Bongis

Legg inn av Bongis »

rommegrot skrev: tir jan 31, 2023 7:42 pm
Bongis skrev: tir jan 31, 2023 7:19 pm Den lå under kampen newcastle-Southampton. Ikke rart jeg ikke finner den. Måtte lese med liten skrift på den tittelen.
Finner den fortsatt ikke jeg..
"newcastle - southampton" - ligger under fanen carabao cup.

Bongis

Legg inn av Bongis »

rommegrot skrev: tir jan 31, 2023 7:42 pm
Bongis skrev: tir jan 31, 2023 7:19 pm Den lå under kampen newcastle-Southampton. Ikke rart jeg ikke finner den. Måtte lese med liten skrift på den tittelen.
Finner den fortsatt ikke jeg..
Fant du den?

Deila

Legg inn av Deila »

Bongis skrev: tir jan 31, 2023 7:44 pm
rommegrot skrev: tir jan 31, 2023 7:42 pm
Bongis skrev: tir jan 31, 2023 7:19 pm Den lå under kampen newcastle-Southampton. Ikke rart jeg ikke finner den. Måtte lese med liten skrift på den tittelen.
Finner den fortsatt ikke jeg..
"newcastle - southampton" - ligger under fanen carabao cup.
Aha, så det var der den gjemte seg. Den appen til Viaplay er helt håpløs.
Sist redigert av Deila den tir jan 31, 2023 8:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Luringen99

Legg inn av Luringen99 »

guru skrev: man jan 30, 2023 8:25 am
Luringen99 skrev: lør jan 28, 2023 12:53 pm Ehh… ja? Hva skulle Viasat ha gjort? Latt en annen tilbyder sikre seg rettighetene for en slikk og ingenting slik at de kunne tilbydd nordmenn PL for 100 kroner i måneden?

Dersom de norske interessentene hadde samarbeidet om å få ned prisene hadde det vært et ulovlig prissamarbeid. PL kunne valgt å selge rettighetene billigere, men klubbene vil tjene mest mulig penger.

Eneste løsningen er at nordmenn ikke betaler for de rådyre rettighetene. I neste omgang vil man betale mindre for PL-rettighetene og det vil bli billigere.

Å klage på Viasat blir for dumt.
Nei, det er ikke "for dumt" å klage på Viaplay. De øker prisen MIDT i sesongen på et produkt som allerede er svindyrt. Det i seg selv er uhørt, og fullstendig mangel på respekt for kundene. Det er også god grunn til å klage på Viaplay p.g.a. de enorme tekniske problemene så og si hver helg. Å ta seg betalt 750 kroner for et produkt som har så mye feil og problemer er fullstendig uakseptabelt. Skal man først betale en så skyhøy pris så skal man kunne forvente at produktet leverer 100%. Man skal ikke akseptere et minutt med teknisk trøbbel. Så enkelt er det. Sist jeg ikke opplevde trøbbel med Viaplays sendinger var før VM.

Så ja, det er svært god grunn til å klage på Viaplay.
Tekniske problemer, det er ikke bra. Der er vi enige. Men prisen er satt opp pga at de ikke har nok abonnenter. Dermed går de i underskudd på PL-satsingen og det går selvfølgelig ikke i lengden. Som alle fornuftige selskaper prøver Viasat å tjene så mye penger som mulig.

Deila

Legg inn av Deila »

Bongis skrev: tir jan 31, 2023 7:19 pm Den lå under kampen newcastle-Southampton. Ikke rart jeg ikke finner den. Måtte lese med liten skrift på den tittelen.
Er sendingen avsluttet nå? Ser bare kampen nå.

Bongis

Legg inn av Bongis »

Deila skrev: tir jan 31, 2023 9:16 pm
Bongis skrev: tir jan 31, 2023 7:19 pm Den lå under kampen newcastle-Southampton. Ikke rart jeg ikke finner den. Måtte lese med liten skrift på den tittelen.
Er sendingen avsluttet nå? Ser bare kampen nå.
Jeg tror de tar pause under kamp. Jeg har ikke funnet studio sending under kamp. Men jeg er ganske sikker på at de tar opp dd sendingen etter kamp. og kanskje under pausen også. De sa hvert fall i starten av sendingen at de skulle holde på i 6t.

dani07

Legg inn av dani07 »

https://www.nrk.no/sorlandet/ulovlig-st ... 1.16270447

Lurer på hvorfor ingen av disse mollbonissene av noen journalister utfordrer både Viaplay og NCP som de så fint heter.

-At noen penger KAN eller HAR havnet hos kriminelle er jo ingen holdepunkter for å si at kriminelle står bak. Jeg kan garantere deg at av alle pengene Viaplay bruker på rettigheter, gjester og andre utgifter, så havner noen av pengene hos kriminelle.
-Når Løland sier at "det bør gå opp et rødt flagg for folk når man kan kjøpe noe som normalt koster 700 til en langt billigere penge" så bør fjolset utfordres på at det bør gå opp et rødt flagg for Viaplay at de priser seg feil når såpass mange velger å gjøre dette.

Og nei, dere går ikke glipp av en krone. Jeg ville aldri betalt for PL før det er tilbake på 299 eller 399 priser. Så det er helt feil. Hverken Viaplay eller TV2 har gått glipp av en krone fra meg de siste 5 årene, rett og slett for at de har priset seg ut.
De utnytter grådig at Nordmenn har historisk sett hatt god betalingsevne, og griner som noen fitter så snart verdensøkonomien går dårlig.

Slutt å by flere hundre millioner mer enn enn hva TV2 såvidt fikk det til å gå rundt med i forrige periode ville kanskje vært en god start.
Håper de går konk hele gjengen.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Stygg URL. Tittelen er: «Fotballfans strømmer kamper ulovlig: – Viaplay kan skylde seg selv»

Flott at det fortsetter å fokuseres på dette. Viaplay har feilberegnet totalt hva det norske markedet er villig til å betale for det middelmådige produktet deres. Eller, det vil si, luksusproduktet de fikk servert, og som de har fått den lokale barnehagen til å male over med vannmaling, og prøver å selge videre. De prøver selvfølgelig å maksimere profitt, som alltid, men det er helt topp at både de, og andre konkurrenter, nå ser at markedet ikke er villig til å betale i nærheten av de summene de forventer. En grov feilberegning som de nå forhåpentligvis betaler for selv, og tar lærdom av.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Luringen99 skrev: lør jan 28, 2023 12:53 pm
Ehh… ja? Hva skulle Viasat ha gjort? Latt en annen tilbyder sikre seg rettighetene for en slikk og ingenting slik at de kunne tilbydd nordmenn PL for 100 kroner i måneden?

Dersom de norske interessentene hadde samarbeidet om å få ned prisene hadde det vært et ulovlig prissamarbeid. PL kunne valgt å selge rettighetene billigere, men klubbene vil tjene mest mulig penger.

Eneste løsningen er at nordmenn ikke betaler for de rådyre rettighetene. I neste omgang vil man betale mindre for PL-rettighetene og det vil bli billigere.

Å klage på Viasat blir for dumt.
Nope, og det er heller ikke det jeg sier. Dog, de byr hverandre opp fordi de tror de kan få igjen pengene ved å øke prisene. Dette ser man skjer hver gang rettighetene selges. Derfor så utrolig deilig å se at denne gangen så slo dette veldig feil ut for aktøren. Forhåpentligvis så blir totalen et tap for de. Klager forøvrig ikke på hverken Viasat eller TV2. Mange år siden jeg gikk over til IPTV. Dog, fryder meg når satsningen deres går til helvete

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Er det for sent å legge inn en konspirasjonsteori om at Viasat skrur opp prisene for å få færre seere, sånn at serverene deres tåler antallet?

Hvis ikke så kaster jeg den inn nå.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Chromeback skrev: tor feb 02, 2023 9:39 am Er det for sent å legge inn en konspirasjonsteori om at Viasat skrur opp prisene for å få færre seere, sånn at serverene deres tåler antallet?

Hvis ikke så kaster jeg den inn nå.
Uflaks, men den tidsfristen gikk ut da overgangsvinduet stengte. :cry:

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Enzino skrev: tor feb 02, 2023 11:00 am
Chromeback skrev: tor feb 02, 2023 9:39 am Er det for sent å legge inn en konspirasjonsteori om at Viasat skrur opp prisene for å få færre seere, sånn at serverene deres tåler antallet?

Hvis ikke så kaster jeg den inn nå.
Uflaks, men den tidsfristen gikk ut da overgangsvinduet stengte. :cry:
Æsj, alltid for sent ute… :cry:

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

dani07 skrev: ons feb 01, 2023 8:10 pm https://www.nrk.no/sorlandet/ulovlig-st ... 1.16270447

Lurer på hvorfor ingen av disse mollbonissene av noen journalister utfordrer både Viaplay og NCP som de så fint heter.

-At noen penger KAN eller HAR havnet hos kriminelle er jo ingen holdepunkter for å si at kriminelle står bak. Jeg kan garantere deg at av alle pengene Viaplay bruker på rettigheter, gjester og andre utgifter, så havner noen av pengene hos kriminelle.
-Når Løland sier at "det bør gå opp et rødt flagg for folk når man kan kjøpe noe som normalt koster 700 til en langt billigere penge" så bør fjolset utfordres på at det bør gå opp et rødt flagg for Viaplay at de priser seg feil når såpass mange velger å gjøre dette.

Og nei, dere går ikke glipp av en krone. Jeg ville aldri betalt for PL før det er tilbake på 299 eller 399 priser. Så det er helt feil. Hverken Viaplay eller TV2 har gått glipp av en krone fra meg de siste 5 årene, rett og slett for at de har priset seg ut.
De utnytter grådig at Nordmenn har historisk sett hatt god betalingsevne, og griner som noen fitter så snart verdensøkonomien går dårlig.

Slutt å by flere hundre millioner mer enn enn hva TV2 såvidt fikk det til å gå rundt med i forrige periode ville kanskje vært en god start.
Håper de går konk hele gjengen.

Denne var jo fin:

– Det burde gå opp et rødt flagg når man ser at man kan få innhold som normalt koster over 700 kroner måneden langt billigere, sier Løland.

Burde kanskje gå opp et rødt flagg når man ser hva dette koster i andre land også. I Nederland er vel ikke dette stort dyrere enn det ipTV med god kvalitet koster.

Men Viaplay kan takke seg selv ja, men dessverre er det jo sånn at økt pris gir de mer penger enn å gå ned på pris. Rett og slett fordi de mest lojale supporterne betaler hva som helst for dette. Så kjernen vil bli igjen uansett. Dessverre. Og da hjelper det lite at jeg og tusen flere har sagt opp. Totalen går i pluss for Viaplay.

dani07

Legg inn av dani07 »

@Klaumb Ja det er null selvrefleksjon hos hverken Viaplay eller NCP.
Det er bare rett inn i offerrollen, gud så synd det er i oss, og tenk på alle de som stjeler.

Det handler ikke om å stjele. Det handler om at det de selger ikke er i nærheten av verdt den prisen de tar. De som søker alternative ruter er ikke villige til å gi penger for et drittprodukt som ikke er verdt det.

Det er en grunn til at både TV2 og nå Viaplay får god tilgang på PL klubbene. For PL vet at vi er nyttige idioter. Prisen de får fra Norge/Norden på disse rettighetene er i snitt over 5x snittet om du måler prisen de betaler for rettighetene / mennesker som er i målgruppen. Det er helt hinsides

Som Swissramble skriver, så er prisen på de nordiske rettighetene for PL en dobling sammenlignet med forrige periode.



Det er samme leksa om og om igjen. VM, EM, OL, PL, CL.
Alle rettigheter som er populære, så byr mediehusene som fulle sjømenn og sender regningen til oss. Og selv om både OL, PL og CL har vært tapsprosjekt i flere år nå pga flere og flere ikke er villige til å betale prisen, så lærer mediehusene ingenting.

De prosjekterer urealistiske tall, selger reklame som aldri før, som igjen går ut over forbrukeren, pga de som kjøper reklame merker at de ikke får god nok effekt av reklamen, og dermed må de skru opp prisene på produktene de selger.

Det er en jævla scam og jeg gleder meg til vi de neste årene får flere konkurser. For med verdensøkonomien og renten slik den er nå, så kommer flere av disse til å gå på en smell.

guru

Legg inn av guru »

Da har også jeg tatt en for laget. Den satt langt inne, men har nå sagt opp, og har Viaplay Total kun ut februar. Dette kan jeg rett og slett ikke være med på lengre. Ufattelig kjipt, selv om jeg ikke er den største konsumenten. Kjedelig å ikke få med seg goalshow når jeg er ganske aktiv Fantasyspiller også.

Nå tegnet jeg årsabonnemnt på TV2 Sport i fjor som løper til sommeren, så jeg får sett alle CL-kampene i det minste, men det er jo Premier League jeg aller helst vil ha. Norsk eliteserie er egentlig ganske uinteressant, men kanskje jeg må begynne å blåse liv i interessen for norsk fotball igjen.

Jeg får overleve med den ene kampen som sendes på TV3+ hver helg. Så sendes vel en og annen cupkamp på åpen kanal også.

Vi vet at forbrukermakta er reell. Jeg håper så mange som mulig gjør det samme og sender en kraftig beskjd til Viaplay. Er det mange nok, kan de bli tvunget til å agere.

MentalM

Legg inn av MentalM »

guru skrev: tir feb 07, 2023 8:50 am Da har også jeg tatt en for laget. Den satt langt inne, men har nå sagt opp, og har Viaplay Total kun ut februar. Dette kan jeg rett og slett ikke være med på lengre. Ufattelig kjipt, selv om jeg ikke er den største konsumenten. Kjedelig å ikke få med seg goalshow når jeg er ganske aktiv Fantasyspiller også.

Nå tegnet jeg årsabonnemnt på TV2 Sport i fjor som løper til sommeren, så jeg får sett alle CL-kampene i det minste, men det er jo Premier League jeg aller helst vil ha. Norsk eliteserie er egentlig ganske uinteressant, men kanskje jeg må begynne å blåse liv i interessen for norsk fotball igjen.

Jeg får overleve med den ene kampen som sendes på TV3+ hver helg. Så sendes vel en og annen cupkamp på åpen kanal også.

Vi vet at forbrukermakta er reell. Jeg håper så mange som mulig gjør det samme og sender en kraftig beskjd til Viaplay. Er det mange nok, kan de bli tvunget til å agere.
Finnes heldigvis andre måter å se på. Enten via nettet eller utesteder!

Strider

Legg inn av Strider »

MentalM skrev: tir feb 07, 2023 8:55 am
guru skrev: tir feb 07, 2023 8:50 am Da har også jeg tatt en for laget. Den satt langt inne, men har nå sagt opp, og har Viaplay Total kun ut februar. Dette kan jeg rett og slett ikke være med på lengre. Ufattelig kjipt, selv om jeg ikke er den største konsumenten. Kjedelig å ikke få med seg goalshow når jeg er ganske aktiv Fantasyspiller også.

Nå tegnet jeg årsabonnemnt på TV2 Sport i fjor som løper til sommeren, så jeg får sett alle CL-kampene i det minste, men det er jo Premier League jeg aller helst vil ha. Norsk eliteserie er egentlig ganske uinteressant, men kanskje jeg må begynne å blåse liv i interessen for norsk fotball igjen.

Jeg får overleve med den ene kampen som sendes på TV3+ hver helg. Så sendes vel en og annen cupkamp på åpen kanal også.

Vi vet at forbrukermakta er reell. Jeg håper så mange som mulig gjør det samme og sender en kraftig beskjd til Viaplay. Er det mange nok, kan de bli tvunget til å agere.
Finnes heldigvis andre måter å se på. Enten via nettet eller utesteder!
Hva er TV3+ ? Et det vanlig TV3 eller hva? Har ikke sett på TV3 på mange år

guru

Legg inn av guru »

TylerDurdenNorway skrev: ons feb 08, 2023 3:57 am Hva er TV3+ ? Et det vanlig TV3 eller hva? Har ikke sett på TV3 på mange år
Det som tidligere het Viasat 4. Bytta navn til TV3+ og sender én kamp på denne hver helg. Det er en kamp der en av "big six" spiller.

dani07

Legg inn av dani07 »

https://www.nettavisen.no/okonomi/kraft ... -95-914059

Ingen overraskelse, men da får vi iallefall bekreftelse på hvorfor Viaplay er så aktiv med å få ut artikler om hvor skummelt IPTV er, og hvorfor de skrur opp prisen.
Håper de taper mer neste kvartalsrapport, og at dette er siste gangen man byr på rettigheter som fulle sjømenn og forventer at den gjengse nordmann tar regningen.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

dani07 skrev: tir feb 14, 2023 8:22 am https://www.nettavisen.no/okonomi/kraft ... -95-914059

Ingen overraskelse, men da får vi iallefall bekreftelse på hvorfor Viaplay er så aktiv med å få ut artikler om hvor skummelt IPTV er, og hvorfor de skrur opp prisen.
Håper de taper mer neste kvartalsrapport, og at dette er siste gangen man byr på rettigheter som fulle sjømenn og forventer at den gjengse nordmann tar regningen.
Fornøyelig lesing på en tirsdags morgen :D

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Tja, ut i fra artikkelen virker det jo som dette underskuddet var «forventet», og er heller ikke de tallene som egentlig er de som er mest interessante, da man ikke har fått sett konsekvensene av prisøkningen enda. Samtidig ser man jo litt av grunnlaget for hvorfor de øker prisene.

Før prisøkningen økte de med 900.000 abonnementer, så får man vente å se hva utviklingen fører til.

Det som er interessant derimot er avsnittet om at annonsemarkedet var svakere enn forventet. Hvis Viaplay skulle miste medlemmer fremover så kan det jo bli interessant å se om hvor mye som tapes her fremover. Og ditto motsatt, hvor mye de eventuelt kan tjene inn her hvis nordmenn blir hos Viaplay Total.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Det som ikke fremgår er hvor denne økningen i abonnenter ligger. For det første er nok den økningen totalt på alle markeder, og i tillegg så fremgår det ikke om det er økning i antall fullabonnenter, eller om det er abonnenter med mindre pakker. Det som er sikkert er at annonsører ikke er villige til å betale like mye for reklameplass om det er færre seere enn de forespeiles. Samtidig, hvis økningen hovedsakelig er i markeder man ikke ser for seg skal "finansiere" oppkjøpet av rettighetene, så hjelper jo også det ganske lite. Tviler f.eks at de nederlanske abonnentene som betaler 149,-(?) bidrar i særlig stor grad til å finansieringen

bigwin

Legg inn av bigwin »

TheOpiate skrev: tir feb 14, 2023 11:42 am Det som ikke fremgår er hvor denne økningen i abonnenter ligger. For det første er nok den økningen totalt på alle markeder, og i tillegg så fremgår det ikke om det er økning i antall fullabonnenter, eller om det er abonnenter med mindre pakker. Det som er sikkert er at annonsører ikke er villige til å betale like mye for reklameplass om det er færre seere enn de forespeiles. Samtidig, hvis økningen hovedsakelig er i markeder man ikke ser for seg skal "finansiere" oppkjøpet av rettighetene, så hjelper jo også det ganske lite. Tviler f.eks at de nederlanske abonnentene som betaler 149,-(?) bidrar i særlig stor grad til å finansieringen
Fra kampanje.no (https://kampanje.com/medier/2023/02/via ... bonnenter/):

"Den norske prisøkningen skjedde noe tidligere enn planlagt, erkjenner Anders Jensen på tirsdagens direktesendte resultatpresentasjon. Det skyldes at Premier League-salget i Norge fortsatt er noe svakere enn selskapet har regnet med."

Så tydelig at salget i Norge er en del dårligere enn forventet.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Viaplay får litt økonomisk drahjelp fra TV2.

https://www.vg.no/sport/i/GMwEaq/tv-2-d ... ague-klipp

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Spørs om ikke de får et søksmål tilbake. Viaplay klarte jo å vise en halv CL kamp på en av sine kanaler på tirsdag.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»