Viaplays Premier League-satsing fra 2022/23

Svar
Kalle73

Re: Viaplays Premier League-satsing fra 2022/23

Legg inn av Kalle73 »

Det var ved overtagelsen av rettighetene snakk om at Viaplay måtte betale 700-800 millioner per år for Norge, og da får de ferdig produserte bilder.
Til sammenligning skal TV2 ha betalt 4,5 milliarder for rettighetene til norsk fotball i 5 år. Det blir ca 900 millioner per år, pluss at de må betale for produksjonen.
Så det spørs om ikke samme skjebne venter for TV2 sin fotballsatsing et stykke inn i fremtida.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Kalle73 skrev: tir jun 06, 2023 9:47 am Det var ved overtagelsen av rettighetene snakk om at Viaplay måtte betale 700-800 millioner per år for Norge, og da får de ferdig produserte bilder.
Til sammenligning skal TV2 ha betalt 4,5 milliarder for rettighetene til norsk fotball i 5 år. Det blir ca 900 millioner per år, pluss at de må betale for produksjonen.
Så det spørs om ikke samme skjebne venter for TV2 sin fotballsatsing et stykke inn i fremtida.
Forskjellen er at blant annet Direktesport står for mye (alt) av sendinger minus ES, Obos, Toppserien og cup (minus 2 hovedkamp på tv2) og TV2 er almennkringkaster så reachen til de er helt annerledes enn Discovery eller NENT uansett hva de gjør eller samarbeider med så får man ikke samme valuta for reklamekroner hos "nisje leverandører". Med det sagt er prisene på PL helt ublu og at metningspunktet er nådd skulle bare mangle, trodde helt ærlig det skulle komme for 10 år siden men velkommen etter får en si. Alle dystopiske påstander man har advart mot i siden tidenes morning mtp PL og sinnssyke priser pgs vi nordmenn ikke har en terskelgrense vil bite oss i ræven.

bigwin

Legg inn av bigwin »

CrazyHorse skrev: tir jun 06, 2023 8:43 am
bigwin skrev: tir jun 06, 2023 8:08 am Tror ikke problemene til Viaplay er som følge av lite abonnementer på PL i Norge.
Er nok mer på de større markedene de har mislykkes.
Samtidig så er jo prisen for PL i Norge hinsides selvfølgelig
Viasat opplyser ikke hvor mange norske abb de har , men det er åpenbart ikke nok , som kommentator i Kampanje , Knut Kristian Hauger , også sier. :

"Mye tyder på at Viaplay kan ha forregnet seg når det gjelder Premier League-rettighetene. Analysen med å øke antall kunder i Norge (det viktigste markedet for engelsk fotball) har ikke holdt stikk og de første signalene kom allerede i fjor høst. Med priser på 749 kroner i måneden er det rett og slett ikke mulig å utvide dette markedet selv med norske fotballspillere på troféjakt i Premier League. "
Tror nok helt sikkert de har bomma ganske kraftig i Norge mtp PL ja, og neppe fått så mange kunder som de hadde regna med, noe prisen nok er den største driveren til.
Men er nok de store markedene utenfor Norge de har bomma mest på .
De har kjøpt for mange og dyre rettigheter til at det blir god business.

Spennende å se hva de gjør og evt hvilke rettigheter de selger videre

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

bigwin skrev: tir jun 06, 2023 11:05 am
CrazyHorse skrev: tir jun 06, 2023 8:43 am
bigwin skrev: tir jun 06, 2023 8:08 am Tror ikke problemene til Viaplay er som følge av lite abonnementer på PL i Norge.
Er nok mer på de større markedene de har mislykkes.
Samtidig så er jo prisen for PL i Norge hinsides selvfølgelig
Viasat opplyser ikke hvor mange norske abb de har , men det er åpenbart ikke nok , som kommentator i Kampanje , Knut Kristian Hauger , også sier. :

"Mye tyder på at Viaplay kan ha forregnet seg når det gjelder Premier League-rettighetene. Analysen med å øke antall kunder i Norge (det viktigste markedet for engelsk fotball) har ikke holdt stikk og de første signalene kom allerede i fjor høst. Med priser på 749 kroner i måneden er det rett og slett ikke mulig å utvide dette markedet selv med norske fotballspillere på troféjakt i Premier League. "

Spennende å se hva de gjør og evt hvilke rettigheter de selger videre
Blir vintersport.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

bigwin skrev: tir jun 06, 2023 11:05 am
CrazyHorse skrev: tir jun 06, 2023 8:43 am
bigwin skrev: tir jun 06, 2023 8:08 am Tror ikke problemene til Viaplay er som følge av lite abonnementer på PL i Norge.
Er nok mer på de større markedene de har mislykkes.
Samtidig så er jo prisen for PL i Norge hinsides selvfølgelig
Viasat opplyser ikke hvor mange norske abb de har , men det er åpenbart ikke nok , som kommentator i Kampanje , Knut Kristian Hauger , også sier. :

"Mye tyder på at Viaplay kan ha forregnet seg når det gjelder Premier League-rettighetene. Analysen med å øke antall kunder i Norge (det viktigste markedet for engelsk fotball) har ikke holdt stikk og de første signalene kom allerede i fjor høst. Med priser på 749 kroner i måneden er det rett og slett ikke mulig å utvide dette markedet selv med norske fotballspillere på troféjakt i Premier League. "
Tror nok helt sikkert de har bomma ganske kraftig i Norge mtp PL ja, og neppe fått så mange kunder som de hadde regna med, noe prisen nok er den største driveren til.
Men er nok de store markedene utenfor Norge de har bomma mest på .
De har kjøpt for mange og dyre rettigheter til at det blir god business.

Spennende å se hva de gjør og evt hvilke rettigheter de selger videre
Litt komisk når de etter å ha sikra seg rettighetene i fjor var så glade for å kunne utnytte "stordriftsfordelene" med å ha PL for hele Norden (fins knapt administrativt personell igjen i Norge), og regna med at her skulle det samordnes og kjøres hardt på store annonsører....

Kukost

Legg inn av Kukost »

Helland, Sigrid, Bakke, Semb osv dem har jo skutt seg selv i foten. Produktet er så ufattelig dårlig. Jeg klarer ikke høre på studiosendingene, da de er så ufattelig tragisk å høre på. Og for oss som hadde viaplay og brukte appen, så går jo kampene i en oppløsnig på 720p? Med hakking og stopp. Er så glad jeg sa opp Viaplay. TV2 var grusom den perioden Schau var der, men siste sesongene der var veldig bra, håper dem får rettighetene i 2028.

guru

Legg inn av guru »


dani07

Legg inn av dani07 »

Det beste vi kan håpe på er nok en konkurs. Da vil mediehusene og PL for alvor få opp øynene for at denne galoppen ikke kan fortsette, og en justering i markedet vil tvinges frem.
Mtp kronekursen, renta og et par andre faktorer, så er vi nordmenn langt ifra rike om dagen, og "ingen" har råd til å bruke 799 i måneden på kun PL, spesielt ikke når produktet er middelmådig.

Tror Viaplay hadde tjent mye mer penger om de hadde solgt kun bilder av kampen + kommentering til 299,- i måneden.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Fantastisk. Altfor høye priser, kan takke seg selv.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Haugzu skrev: tir jul 04, 2023 12:11 pm Fantastisk. Altfor høye priser, kan takke seg selv.
Syns ikke det er så fantastisk jeg. De 20 årsverkene er ikke Bakke, Semb og andre eksperter som rammes av men de med bakgrunnsjobber som kundeservice, produserer innhold til SoMe, videoredigering osv og de har jeg sympati for. Er ikke dem sin feil at sjefene gjør investeringer på Terra-skandalen nivå.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

stc887 skrev: tir jul 04, 2023 4:26 pm
Haugzu skrev: tir jul 04, 2023 12:11 pm Fantastisk. Altfor høye priser, kan takke seg selv.
Syns ikke det er så fantastisk jeg. De 20 årsverkene er ikke Bakke, Semb og andre eksperter som rammes av men de med bakgrunnsjobber som kundeservice, produserer innhold til SoMe, videoredigering osv og de har jeg sympati for. Er ikke dem sin feil at sjefene gjør investeringer på Terra-skandalen nivå.
Er de kompetente finnes det jobber andre plasser. Viaplay blør og det er vel fortjent.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Cannabis Connoisseur skrev: tir jul 04, 2023 4:33 pm
guru skrev: tir jul 04, 2023 11:58 am Nedbemanning.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... 0671db5629
Nydelig lesning. Boikott funker, folkens.
Nåja.

Jeg lurer på hvor mye Helland&Co får betalt for å sitte i studio, Semb som kommentator. Jeg tipper de fint kunne kuttet ned på flesket, så høy er ikke akkurat kvaliteten på det de kommer med (spesielt Semb, jesus) og at større navn heller er forbeholdt de store oppgjørene. Kombiner dette med å kun kjøre reklame i pausene.

Spørsmålet blir jo hvordan noe slikt hadde påvirket reklameinntektene. Hvis de bare viser reklame i pausene så er det vel en risiko for at annonsørene ikke er interessert i å betale like mye, fordi sannsynligheten er stor for at folk heller gjør noe annet enn å vente på innholdet fra studio. På samme måte som at hvis man kutter ned på studioinnholdet før/etter kamp så kan jo det resultere i at flere og flere skrur på rett før kamp og begrenser "oppholdstiden" ifbm sendingen.

Derimot så vil jo det å strupe utgiftene på snøkuker i studio åpne opp for å tilby abo til lavere priser for å lokke til seg flere seere. Selv etter ørten repriser i slow motion så lurer jo Semb på hva som skjer på banen

Jeg hadde hvertfall satt stor pris på et produkt fullstendig strippet for alt annet innhold enn kampene.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Haugzu skrev: tir jul 04, 2023 4:29 pm
stc887 skrev: tir jul 04, 2023 4:26 pm
Haugzu skrev: tir jul 04, 2023 12:11 pm Fantastisk. Altfor høye priser, kan takke seg selv.
Syns ikke det er så fantastisk jeg. De 20 årsverkene er ikke Bakke, Semb og andre eksperter som rammes av men de med bakgrunnsjobber som kundeservice, produserer innhold til SoMe, videoredigering osv og de har jeg sympati for. Er ikke dem sin feil at sjefene gjør investeringer på Terra-skandalen nivå.
Er de kompetente finnes det jobber andre plasser. Viaplay blør og det er vel fortjent.
Selv om du er kompetent er det ikke gitt at arbeid står å venter på deg i det sekundet du potensielt er uten jobb. Har ingen sympati for Viaplay/NENT som bedrift da de selv har lagt opp til dette selv etter uttalige advarsler fra folk om at smertegrensen er nådd men som vanlig ansatt har du ikke innflytelse på om man skal bruke 1 trillion på PL og man må på en måte bare stole på at sjefene har peiling. Nå hadde de ikke det og 20 vanlige folk som ikke er skyld i denne galskapen må finne nytt arbeid og de 20 samt familiene har min sympati.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

stc887 skrev: tir jul 04, 2023 4:54 pm
Haugzu skrev: tir jul 04, 2023 4:29 pm
stc887 skrev: tir jul 04, 2023 4:26 pm

Syns ikke det er så fantastisk jeg. De 20 årsverkene er ikke Bakke, Semb og andre eksperter som rammes av men de med bakgrunnsjobber som kundeservice, produserer innhold til SoMe, videoredigering osv og de har jeg sympati for. Er ikke dem sin feil at sjefene gjør investeringer på Terra-skandalen nivå.
Er de kompetente finnes det jobber andre plasser. Viaplay blør og det er vel fortjent.
Selv om du er kompetent er det ikke gitt at arbeid står å venter på deg i det sekundet du potensielt er uten jobb. Har ingen sympati for Viaplay/NENT som bedrift da de selv har lagt opp til dette selv etter uttalige advarsler fra folk om at smertegrensen er nådd men som vanlig ansatt har du ikke innflytelse på om man skal bruke 1 trillion på PL og man må på en måte bare stole på at sjefene har peiling. Nå hadde de ikke det og 20 vanlige folk som ikke er skyld i denne galskapen må finne nytt arbeid og de 20 samt familiene har min sympati.
Joda, selvfølgelig ingen grunn til å ønske de noe vondt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

CrazyHorse skrev: tir jun 06, 2023 8:43 am
bigwin skrev: tir jun 06, 2023 8:08 am Tror ikke problemene til Viaplay er som følge av lite abonnementer på PL i Norge.
Er nok mer på de større markedene de har mislykkes.
Samtidig så er jo prisen for PL i Norge hinsides selvfølgelig
Viasat opplyser ikke hvor mange norske abb de har , men det er åpenbart ikke nok , som kommentator i Kampanje , Knut Kristian Hauger , også sier. :

"Mye tyder på at Viaplay kan ha forregnet seg når det gjelder Premier League-rettighetene. Analysen med å øke antall kunder i Norge (det viktigste markedet for engelsk fotball) har ikke holdt stikk og de første signalene kom allerede i fjor høst. Med priser på 749 kroner i måneden er det rett og slett ikke mulig å utvide dette markedet selv med norske fotballspillere på troféjakt i Premier League. "
Dette er gledelig lesning. Endelig noen som går på en stjernesmell pga de overprisete PL-rettighetene. Send inn et par sjeiker til i serien og abonnementet blir etterhvert noe for de veldig spesielt interesserte.
Sist redigert av Folk_flesk den tir jul 04, 2023 5:57 pm, redigert 1 gang totalt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Spent på hva Viaset gjør før den nye sesongen nå da.

Vil prisene stå? Justeres ned, eller enda mer opp og la de få som betaler betale gildet deres?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Chromeback skrev: tir jul 04, 2023 5:55 pm Spent på hva Viaset gjør før den nye sesongen nå da.

Vil prisene stå? Justeres ned, eller enda mer opp og la de få som betaler betale gildet deres?
Det skal ikke forundre meg.

Men jeg tror de skal slite med å rekruttere en ny generasjon abonnenter til en serie der gulfstatene konkurrerer mot hverandre med hvert sitt leketøy.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Folk_flesk skrev: tir jul 04, 2023 5:59 pm
Chromeback skrev: tir jul 04, 2023 5:55 pm Spent på hva Viaset gjør før den nye sesongen nå da.

Vil prisene stå? Justeres ned, eller enda mer opp og la de få som betaler betale gildet deres?
Det skal ikke forundre meg.

Men jeg tror de skal slite med å rekruttere en ny generasjon abonnenter til en serie der gulfstatene konkurrerer mot hverandre med hvert sitt leketøy.
Det gjør alle uansett. TV-distributørene er nokså klar over at vi som er (snart) midt i livet er de siste sportsmelkekuene. De fra midten av 20-årene og ned er ikke interesserte i sport i den grad vi over den alderen er.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»