Viaplays Premier League-satsing fra 2022/23

Svar
Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Re: Viaplays Premier League-satsing fra 2022/23

Legg inn av missChance »

KongOlav2 skrev: fre jan 13, 2023 4:51 pm
Saliph skrev: fre jan 13, 2023 4:02 pm Nå øker de prisen til 749,-

https://www.nettavisen.no/sport/prisokn ... -95-854476

Så nå har jeg sagt opp. Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi det går en grense for hva jeg aksepterer, og når man øker prisen på et allerede dyrt produkt etter en periode der de har hatt masse tekniske problemer, da har man virkelig frekkhetens nådegave.
Ganske absurd. Forklaringen for hvorfor de gjør dette er jo også på komiske Ali-nivå. Det stinker lang vei at de har fått med seg færre enn ønsket over til PL på ny plattform og nå skal man ta dette igjen ved å øke prisene. Kan for øvrig ikke huske noen gang at priser for å se PL har blitt hevet underveis i sesongen?
Jeg fatter ikke at de ikke prøver det motsatte - å senke prisene. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er bedre med flere brukere til en lavere pris enn færre og færre til en høyere pris.

Saliph

Legg inn av Saliph »

KongOlav2 skrev: fre jan 13, 2023 4:51 pm
Saliph skrev: fre jan 13, 2023 4:02 pm Nå øker de prisen til 749,-

https://www.nettavisen.no/sport/prisokn ... -95-854476

Så nå har jeg sagt opp. Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi det går en grense for hva jeg aksepterer, og når man øker prisen på et allerede dyrt produkt etter en periode der de har hatt masse tekniske problemer, da har man virkelig frekkhetens nådegave.
Ganske absurd. Forklaringen for hvorfor de gjør dette er jo også på komiske Ali-nivå. Det stinker lang vei at de har fått med seg færre enn ønsket over til PL på ny plattform og nå skal man ta dette igjen ved å øke prisene. Kan for øvrig ikke huske noen gang at priser for å se PL har blitt hevet underveis i sesongen?
Jepp, det er nettopp dét. De vil at vi skal betale for deres egne feilvurderinger.

Jeg håper de går på en kjempesmell med denne prisøkningen. Jeg finner meg i alle fall andre løsninger.
Sist redigert av Saliph den fre jan 13, 2023 4:59 pm, redigert 1 gang totalt.

MurderOnZidanesFloor

Legg inn av MurderOnZidanesFloor »

Sa opp allerede da de klarte å fucke opp siste kvarteret av Wolves-United i romjula. Hadde gledelig betalt 650,- om de leverte et produkt man i det minste fikk se uten gjentatte avbrudd, men når de ikke evner det er det fader meg toppen av frekkhet å øke prisene.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

missChance skrev: fre jan 13, 2023 4:53 pm
KongOlav2 skrev: fre jan 13, 2023 4:51 pm
Saliph skrev: fre jan 13, 2023 4:02 pm Nå øker de prisen til 749,-

https://www.nettavisen.no/sport/prisokn ... -95-854476

Så nå har jeg sagt opp. Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi det går en grense for hva jeg aksepterer, og når man øker prisen på et allerede dyrt produkt etter en periode der de har hatt masse tekniske problemer, da har man virkelig frekkhetens nådegave.
Ganske absurd. Forklaringen for hvorfor de gjør dette er jo også på komiske Ali-nivå. Det stinker lang vei at de har fått med seg færre enn ønsket over til PL på ny plattform og nå skal man ta dette igjen ved å øke prisene. Kan for øvrig ikke huske noen gang at priser for å se PL har blitt hevet underveis i sesongen?
Jeg fatter ikke at de ikke prøver det motsatte - å senke prisene. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er bedre med flere brukere til en lavere pris enn færre og færre til en høyere pris.
Det merkelige er jo at man vet at dette er ett grep som funker.

Bare se på Ruter da de satte ned prisen på månedsbilletten før jul. De tredoblet salget kun den første uken, og etter to uker hadde salget av disse billettene økt med 49%.

Men gjør de noe med det?

Nei, kronidioter hele gjengen.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Chromeback skrev: fre jan 13, 2023 4:59 pm
missChance skrev: fre jan 13, 2023 4:53 pm
KongOlav2 skrev: fre jan 13, 2023 4:51 pm
Ganske absurd. Forklaringen for hvorfor de gjør dette er jo også på komiske Ali-nivå. Det stinker lang vei at de har fått med seg færre enn ønsket over til PL på ny plattform og nå skal man ta dette igjen ved å øke prisene. Kan for øvrig ikke huske noen gang at priser for å se PL har blitt hevet underveis i sesongen?
Jeg fatter ikke at de ikke prøver det motsatte - å senke prisene. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er bedre med flere brukere til en lavere pris enn færre og færre til en høyere pris.
Det merkelige er jo at man vet at dette er ett grep som funker.

Bare se på Ruter da de satte ned prisen på månedsbilletten før jul. De tredoblet salget kun den første uken, og etter to uker hadde salget av disse billettene økt med 49%.

Men gjør de noe med det?

Nei, kronidioter hele gjengen.
Kan noen ta på seg ansvaret for å forklare dem dette??? 😁

guru

Legg inn av guru »

Håper dette starter en masseoppsigelse. Nå tror jeg også jeg er ferdig. Dette er uakseptabelt.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Og de oppgir altså at dette er "for å opprettholde det gode produktet". Det er det flaueste av alt.

1. De har slitt med streamingdelen av produktet. På telefon har man gjentatte ganger opplevd at bildet fryser og man må refreshe. De sleit også veldig med transcoding en periode som gjorde at kvaliteten som ble vist ut fort skrudde seg ned på laveste kvalitet og ikke tilbake på HD når dekningen tilsa det. Igjen måtte man refreshe. I tillegg har jeg slitt med i det hele tatt å starte opp på Laptop via nettsiden enkelte ganger, og har måttet ty til mobil. Og alt dette kommer da på toppen av problemene de har hatt under enkelte kamper som har kommet frem igjennom mediene.

2. En bruker pålogget er jo forståelig, men har også her opplevd flere ganger at det tar håpløst lang tid før den registrerer meg som logget av på en enhet som da gjør at om jeg har startet å se en kamp på mobil på vei hjem, og skal skru over på AppleTV hjemme, så hender det at dette ikke går umiddelbart. Da ender det med at man må se kamp på mobil.

3. Men det som fremdeles er det aller største problemet for meg er at man i en periode der folk sliter økonomisk og alt av priser går opp velger å bruke enorme summer på å produsere sendinger med 3-4 store profiler tilstede i studio og 2-3 på arenaen. Noe som definitivt er med på å drive opp prisene og som gir meg mer eller mindre null verdi. Personlig skrur jeg sjelden på sendingen før kampen starter og pausen brukes på reklame der man kun får en håpløst kort gjennomgang av de dårligste dommeravgjørelsene eller mål. Og dette er ikke for å henge ut de som sitter i studio, men uansett om de er dyktige eller ikke er det ikke nok tid til å gjøre gode analyser.
Hvis de tror at alt det opplegget og alle profilene de benytter er så forbanna viktig så tror jeg de tar veldig feil.
En programleder + en "ekspert" og en gjest (kan være alt fra en supporter til en annen fotballinteressert kjendis" i studio på en gang holder i massevis. Å høre Jan Åge Fjørtoft snakke med pappa Haaland eller Robbie Fowler på sidelinjen kan de godt spare pengene sine på. Det samme gjelder kommentatorer. Det er mer eller mindre null forskjell for meg med kampene som kommenteres på arena og i et studio. Det øker seeropplevelsen med så få prosent at jeg gledelig hadde tatt en studikommentator 19 av 20 kamper, så kan de heller fly inn et mindre team til de største kampene om det er et stort behov for mange andre.

Jeg merker det snart koker over av irritasjon for Viaplay nå. Et produkt de har overvurdert verdien av å selge videre til nok folk, men da velger man altså å skru opp prisen fordi man vet at "kjernen" ikke klarer seg uten uansett for å kompensere for manglende abonnenter. Istedenfor å se om det å senke prisen eller tilby flere muligheter til å kjøpe mindre pakker kunne generert flere abonnenter velger man å straffe de mest lojale for å hente inn pengene de har tapt på færre abonnenter enn de hadde regnet med.

Så blir alt ekstra komisk når de går til kamp mot de som streamer ulovlig. Jeg kan i alle fall svare for flere jeg kjenner som har abonnert på PL igjennom flere år at den eneste årsaken til at de nå streamer dette igjennom IP-TV er pga Viaplay sine priser. Og jeg ser for min egen del også at nå er det snart slutt her også. Jeg kan se kamper billig igjennom IP-TV eller gratis (med litt lavere kvalitet) igjennom andre tjenester. Skal man betale den enorme summen PL koster må man kunne forvente at streamingdelen fungerer utmerket og at de ikke pusher prisene mer enn absolutt nødvendig for å kunne tilby et produkt for flest mulig. Slik det er nå burde de sett på muligheter til å spare på kostnader ved å kutte i alt rundt kampene istedenfor å skru opp prisene.

Edit: og det frekkeste er at dette kommer etter at de har hatt mange feil der kunder har forventet å få penger tilbake fra de. Istedenfor skal de altså ha mer.

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

Klaumb skrev: fre jan 13, 2023 5:09 pm Og de oppgir altså at dette er "for å opprettholde det gode produktet". Det er det flaueste av alt.


3. Men det som fremdeles er det aller største problemet for meg er at man i en periode der folk sliter økonomisk og alt av priser går opp velger å bruke enorme summer på å produsere sendinger med 3-4 store profiler tilstede i studio og 2-3 på arenaen. Noe som definitivt er med på å drive opp prisene og som gir meg mer eller mindre null verdi. Personlig skrur jeg sjelden på sendingen før kampen starter og pausen brukes på reklame der man kun får en håpløst kort gjennomgang av de dårligste dommeravgjørelsene eller mål. Og dette er ikke for å henge ut de som sitter i studio, men uansett om de er dyktige eller ikke er det ikke nok tid til å gjøre gode analyser.
Hvis de tror at alt det opplegget og alle profilene de benytter er så forbanna viktig så tror jeg de tar veldig feil.
En programleder + en "ekspert" og en gjest (kan være alt fra en supporter til en annen fotballinteressert kjendis" i studio på en gang holder i massevis. Å høre Jan Åge Fjørtoft snakke med pappa Haaland eller Robbie Fowler på sidelinjen kan de godt spare pengene sine på. Det samme gjelder kommentatorer. Det er mer eller mindre null forskjell for meg med kampene som kommenteres på arena og i et studio. Det øker seeropplevelsen med så få prosent at jeg gledelig hadde tatt en studikommentator 19 av 20 kamper, så kan de heller fly inn et mindre team til de største kampene om det er et stort behov for mange andre.

Kjempebra innlegg, og veldig enig punkt 3. Kan sikkert spare inn mye penger ved å gjøre produktet "dårligere" og ingen vil bry seg.

Er bare å håpe at mange nok avbestiller nå for å vise at dette ikke er godt nok. Mnd frykter kanskje at det er nok folk som betaler h a det skal være, så de tjener kanskje på dette.

Hvis noen har et godt forslag til iptv som fungerer godt så setter jeg pris på en liten melding om det :)
Sist redigert av Soccermannen den fre jan 13, 2023 5:15 pm, redigert 1 gang totalt.

Liverpoolodd94

Legg inn av Liverpoolodd94 »

Blir nok ikke gøy å komme på Viaplay sitt kontor mandag morgen og se kurven over antall abonnementer.

guru

Legg inn av guru »

Finnes vel ikke noen andre muligheter for å se PL uten ulovlig IP-TV dessverre.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Det jeg sitter å lurer litt på her også er jo abonnementstallene isolert nok ser ille ut, men Viaplay må da være veldig avhengige av de som sponser disse sendingene, samt reklame i og rundt kampene.

Når de pusher kundene vekk med å øke prisene, kan vel dette umulig gjøre disse fornøyde? Hva er poenget med å betale masse for TV-tid hvis man når ut til færre og færre?

Høres ut som en elendig idé fra start til slutt.

Regner med at tilsvaret på reaksjonene fra fansen nå er å sette opp prisen med enda en hundrelapp før neste sesong starter.

Trodde at Viaplay skulle fremstå som en smule edruelige etter at de skaffet seg rettighetene. Det jeg hørte før avtalen ble bekreftet var at de visste at TV2 allerede strakk strikken langt, men det ser jo ut til at de har bommet totalt med anbudet sitt og hva de får inn igjen.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Dette er jo bare vanvittig. De klarer ikke å levere tjenesten vi allerede betaler blodpris for fullt ut, så skal de plutselig øke prisen. Gud hjelpe meg så patetisk. Kommer nok til å si opp selv om det sitter langt inne. For min del betyr det null PL, jeg gidder ikke styret med alle de andre løsningene som finnes. Får kose meg med Bundesliga så lenge jeg kan. Det er faktisk eneste liga jeg kommer til å se da. Null Eliteserie, PL, La Liga osv, faen til gribber hele gjengen.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Også gøy at de prøver seg med et tilbud om "årsabonnement til gammel pris!!!1". Men da må man jo selvfølgelig betale for 2 måneder uten PL. Det kan kanskje gi mening for folk som bruker Viaplay mye ellers, men for oss som så å si utelukkende bruker Viaplay til PL (og som sier opp etter sesongslutt) blir det jo selvsagt bare enda dyrere. Jævla kjeltringer.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Sett prisene til et akseptabelt nivå, og jeg betaler gledelig for dette. Men det de holder på med nå er galskap.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Kan de ikke bare kutte ut hele den «lokale» produksjonsdelen til Norge og bare overføre Sky Sports sine sendinger rent ut? De fleste forstår engelsk.Så kan de tilby et slags «cut price» total abonnement. Selvsagt forstår jeg at produktet er mer attraktivt for flere når de har studiosendinger med norske gjester, live før prat på stadion, flere sett med kommentator / eksperter som reiser på helgeturer til London osv, - men kanskje grensen nærmer seg nå for å råflotte seg.

Bongis

Legg inn av Bongis »

Da har jeg avbestilt PL for første gang siden jeg begynte å kjøpe hos tv 2 i 2011. Latterlig at det måtte 749kr til for at jeg skulle få fingen ut, men en kompis fant en god tjeneste vi kunne bruke. Skal bli deilig å ikke høre mer på fjørtoft og co!

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

missChance skrev: fre jan 13, 2023 4:53 pm Jeg fatter ikke at de ikke prøver det motsatte - å senke prisene. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er bedre med flere brukere til en lavere pris enn færre og færre til en høyere pris.
Helt siden TV2 fikk PL i 2010 har det jo vært en jevn økning hele veien med en kraftig økning etter 2020 (tror nesten prisene har økt mer fra sommeren 2020 til nå enn hele veien fra 2010 til 2020). Og det har jo på en måte fungert for dem da det har vært nok betalingsvillige norske kunder til at de stadig kunne øke prisene og fortsatt gå med profitt. Dermed har de sikkert også lagt inn dette i sine modeller når de byr på nye perioder med tv-avtaler. Den eneste løsningen her er at nok kunder sier opp sine abonnementer, slik at de går på en kraftig økonomisk smell. Da vil betalingsvilje ved neste korsvei være mindre og vi får et billigere produkt. Personlig sa jeg opp etter 2019/20-sesongen. Den økningen som skjedde fra det tidspunkt til sesongen etterpå var altfor drøy til at jeg gadd å være med noe mer. Jeg er villig til å betale kanskje 6-700 per måned i sum for PL og CL, men ikke 1000 slik som det nå. Og over 1100 slik det snart blir.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Det er vel ikke så fryktelig mange år siden TV2 Premium kostet 299,- per måned, med PL?

Jeg tror faktisk ikke jeg gidder å gjenoppta abonnementet selv om Viaplay skulle angre seg. Jeg/vi har funnet oss i prisøkningene altfor lenge. De må få ned prisen til et fornuftig nivå, og jeg tenker ~300kr for PL er fair.
Sist redigert av Saliph den fre jan 13, 2023 5:38 pm, redigert 2 ganger totalt.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Skulle så gjerne hatt tilgang, og dermed fått sett mye mer PL, men Viaplay fortsetter bare å gjøre dette til mer og mer en sossegreie. Som jeg har sagt de siste åra, folk må slutte å kjøpe dette! Ser folk fra div. supporterklubber er ute og syter i media, slutt med dette, og kutt heller ut abonnementet, det er ikke verdt det uansett hvor fotballgal man er!

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Nå skal jeg helle litt ekstra tennveske på bålet:

Ble nysgjerrig, så jeg gikk inn på Proff Forvalt (abonnement), for å sjekke om de sliter økonomiske.

Viaplay Group Norway AS (altså aksjeselskapet der virksomheten drives) hadde i siste avlagte regnskap per 31.12.2021 (2022 tallene er naturlig nok ikke levert inn ennå), en omsetning på kr 500 mill og et overskudd på kr. 34 mill. De hadde en egenkapital i balansen (altså den delen av finansieringen av virksomheten som ikke er gjeld, og som eies av aksjonærene) på kr 578 mill.

Nå må jeg selvsagt ta forbehold om at tallene for 2022 kan være svakere pga. kostnadene for rettighetene på PL, men 2021 tallene tilsier i hvert fall en virksomhet som går så det griner før PL-satsingen, og på ingen måte trenger å øke prisene mot forbruker.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Enzino skrev: fre jan 13, 2023 5:38 pm Nå skal jeg helle litt ekstra tennveske på bålet:

Ble nysgjerrig, så jeg gikk inn på Proff Forvalt (abonnement), for å sjekke om de sliter økonomiske.

Viaplay Group Norway AS (altså aksjeselskapet der virksomheten drives) hadde i siste avlagte regnskap per 31.12.2021 (2022 tallene er naturlig nok ikke levert inn ennå), en omsetning på kr 500 mill og et overskudd på kr. 34 mill. De hadde en egenkapital i balansen (altså den delen av finansieringen av virksomheten som ikke er gjeld, og som eies av aksjonærene) på kr 578 mill.

Nå må jeg selvsagt ta forbehold om at tallene for 2022 kan være svakere pga. kostnadene for rettighetene på PL, men 2021 tallene tilsier i hvert fall en virksomhet som går så det griner før PL-satsingen, og på ingen måte trenger å øke prisene mot forbruker.
Er vel krigen i Ukraina som er skylda(dårlge unnskyldninga)i det her og….

Kent

Legg inn av Kent »

Hoppet heldigvis av denne galoppen for noen år siden.

Fatter ikke at noen i 2023 fortsatt betaler for dette når det finnes langt bedre alternativer til en brøkdel av prisen.

Så en kamp på Viasat da jeg var på julebesøk for noen uker siden. Det var jo bare rot. Mistet til og med bildet det siste kvarteret.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

De bør kanskje få litt pepper på sosiale medier?
@ViaplayFotball
@Viaplay_NO
på Twitter.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Kent skrev: fre jan 13, 2023 5:45 pm Hoppet heldigvis av denne galoppen for noen år siden.

Fatter ikke at noen i 2023 fortsatt betaler for dette når det finnes langt bedre alternativer til en brøkdel av prisen.

Så en kamp på Viasat da jeg var på julebesøk for noen uker siden. Det var jo bare rot. Mistet til og med bildet det siste kvarteret.
Noen av oss liker å følge loven, din banditt.

Men nå har det gått så langt at jeg tenker at det å ta i bruk andre alternativer i verste fall kan karakteriseres som sivil ulydighet.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

LittleSteven skrev: fre jan 13, 2023 6:16 pm Jeg har aldri skjønt hvorfor ikke PL og CL gjør som NFL, F1, tennis, golf, osv., og bare selger det selv? TV-selskaper er så 2005, tipper det hadde kostet 20-25 pund i mnd dersom man kunne logget på premierleague.com og så kuttet ut idiotiske løsninger med idiotiske nordmenn.
De er ikke dummere enn at de differensierer prisene etter landet man bor i.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Blir nok ikke noe PL-abonnement på meg denne våren. Jeg har for så vidt råd til det, men prisen er allikevel så urimelig at den ... faller på sin egen urimelighet. Fortsetter heller bare med den mellompakka med alt av serier og film + sport (utenom PL) som riktignok også øker i pris, men da fra 349,- til 399,- i måneden. Det er jo forholdsmessig et ganske godt tilbud med tanke på hvor mye man får for prisen.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Kent skrev: fre jan 13, 2023 5:45 pm Hoppet heldigvis av denne galoppen for noen år siden.

Fatter ikke at noen i 2023 fortsatt betaler for dette når det finnes langt bedre alternativer til en brøkdel av prisen.

Så en kamp på Viasat da jeg var på julebesøk for noen uker siden. Det var jo bare rot. Mistet til og med bildet det siste kvarteret.
Tjener ikke så godt i FK kartellet tydeligvis….

Brukeravatar
ulfarne  
Innlegg: 1543

Legg inn av ulfarne »

Snakk om høye strøm(me)priser!

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Dette var forventet og hadde jeg bettet på timingen hadde det kommet inn noen grunker.

Regner med at alle som er overrasket, stemte AP/SP for å få billigere strøm og.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Gikk aldri inn på PL med Viaplay på grunn av prisen de satt fra start.

Det jeg dog har gjort i dag er å si opp Viaplay-abonnementet jeg hadde (149,- per måned) med begrunnelse "I sympati med de som flås for PL"

Håper flere følger etter

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»