Viaplays Premier League-satsing fra 2022/23

Svar
Kent

Re: Viaplays Premier League-satsing fra 2022/23

Legg inn av Kent »

Beste innlegget jeg har lest her inne.

Amen, sister!

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Hvis bare én av sju abonnenter sier opp nå, så vil denne prisøkningen gi dem et netto inntektsfall. Kjære Gud, la det skje.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

tomi skrev: fre jan 13, 2023 9:01 pm Hvis bare én av sju abonnenter sier opp nå, så vil denne prisøkningen gi dem et netto inntektsfall. Kjære Gud, la det skje.
hvor mange abonnenter har de, vet du det?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

tomi skrev: fre jan 13, 2023 9:01 pm Hvis bare én av sju abonnenter sier opp nå, så vil denne prisøkningen gi dem et netto inntektsfall. Kjære Gud, la det skje.
Ser ut som om at det er ganske mange som har satt ned foten nå, at dette var det strikken overlevde, men så får man jo se da. Handling foran ord er det eneste som teller.

Men, Viaplay har allerede slitt med antallet abonnementer de hadde beregnet, så vet ikke om denne hundrelappen var regnet på at skulle dekke inn dette eller ikke.

Håper virkelig at det er ett kjempefall man ser over helgen. Satt ikke særlig langt inne å si opp Total-pakken etter dagens nyheter.

Synd at Møller som blir brukt i alle artikler i dag ikke prater mer om dette. Oppropet deres nekter jeg å tro gjør noe fra eller til hvis folk fortsetter å betale.

Det eneste som funker nå er at folk sier opp, og sier at grensen er nådd for lengst.

Jokkemedkniven

Legg inn av Jokkemedkniven »

Da har jeg sagt opp Viaplay via T-we. Jævla griske amøber som øker prisen midt i en sesong,
makan til frekkhet. Da blir det å gå tilbake til ulovlig streaming.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Noen som kan gi meg en alternativ løsning på DM. Disse prisene gidder jeg ikke lenger.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Da har jeg gjort min plikt og sagt opp abonnementet. Kan rett og slett ikke være med på dette. Ufattelig kjedelig å ikke få følge med lenger når United for første gang på 10 år har noe på gang, men det må bare bli sånn.

(シ)
Innlegg: 180

Legg inn av (シ) »

tomi skrev: fre jan 13, 2023 9:01 pm Hvis bare én av sju abonnenter sier opp nå, så vil denne prisøkningen gi dem et netto inntektsfall. Kjære Gud, la det skje.
Etterfulgt av nye 100 kroner påslag i prisen.

Problemet med prisstigningen er forøvrig ikke for middelaldrene menn som allerede er kapret. Det er heller faren for at det ikke kommer en neste generasjon fotballsupportere.
Vil tro de yngste ikke ser kamper direkte, men ser på at noen andre gjør det på youtube med linker til klipp av mål og hendelser

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Saliph skrev: fre jan 13, 2023 5:34 pm Det er vel ikke så fryktelig mange år siden TV2 Premium kostet 299,- per måned, med PL?
Husker jeg betalte 169,-/mnd for PL-pakken i 2013.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Dundersalt skrev: lør nov 12, 2022 5:06 pm De regner altså med å tape 3 milliarder på at 300 000 personer streamer ulovlig.

For de tror i fullt alvor på at alle disse ville brukt 10 000 kroner i året mer på strømmetjenester dersom politiet fjernet disse
Hvis de øker prisen til 2000,-/mnd, så taper de over 10 milliarder kr i året på ulovlig streaming!!!!!
Enzino skrev: fre jan 13, 2023 5:38 pm Viaplay Group Norway AS (altså aksjeselskapet der virksomheten drives) hadde i siste avlagte regnskap per 31.12.2021 (2022 tallene er naturlig nok ikke levert inn ennå), en omsetning på kr 500 mill og et overskudd på kr. 34 mill. De hadde en egenkapital i balansen (altså den delen av finansieringen av virksomheten som ikke er gjeld, og som eies av aksjonærene) på kr 578 mill.
Et overskudd på 34 millioner er jo ingenting mot alle milliardene de taper på IPTV. De er nok konkurs før sankthans.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

(シ) skrev: fre jan 13, 2023 9:22 pm
tomi skrev: fre jan 13, 2023 9:01 pm Hvis bare én av sju abonnenter sier opp nå, så vil denne prisøkningen gi dem et netto inntektsfall. Kjære Gud, la det skje.
Etterfulgt av nye 100 kroner påslag i prisen.

Problemet med prisstigningen er forøvrig ikke for middelaldrene menn som allerede er kapret. Det er heller faren for at det ikke kommer en neste generasjon fotballsupportere.
Vil tro de yngste ikke ser kamper direkte, men ser på at noen andre gjør det på youtube med linker til klipp av mål og hendelser
Som Perez var inne på.

Claiming that the move is being made in a bid “to save football at this critical moment”, Perez just as outlandishly said that that “young people are no longer interested in football”, putting forward ideas to shorten 90-minute matches in order to keep their attention.

“Audiences are decreasing and rights are decreasing and something had to be done. We are all ruined. Television has to change so we can adapt,” Perez insisted.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Jeg hoppet av PL toget før det var kult (20 år siden)
Begrunnelsen min er jo samme som alle hopper av nå og det er at det kommer en terskelgrense for hvor mye man faktisk gidder å betale selv om man har råd.

Rettigheter blir bare dyrere og dyrere og PL soleklart dyreste i Norge. Et sted må grensen dras i sanden. Prisene er helt dysfunksjonelle sett på hva andre land betaler. Hjelper heller ikke at sport tvangsbundles med alt mulig annet slags ræl om du kun vil se norsk fotball så skal du se Farmen, Idol og MacGyver. Vil du se PL så skal du se The simpsons, Paradise Hotel og Doctor Phil.

Blir jo at folk til slutt bare sier opp alt å bytter til IPTV for skal du se sport må du ha totalpakke på Discovery, Viaplay, TV2 og så må du ha Spotify og diverse på serier av om Netflix, HBO osv. Gjerne abbonnement på lokalavisa. Hører du podcaster betaler man kanskje 50-100 spenn for Patreon om det er noe snevert som drives nærmest på dugnad. Blir for mye til slutt for folk.

Pckstrm

Legg inn av Pckstrm »

Farvel Viaplay Total, velkommen Viaplay Film og Serier. Fra 22. januar sponser jeg Viaplay med 159 kroner i måneden, og ikke 749. Håper de er fornøyde der oppe i markedsavdelingen.

Jokkemedkniven

Legg inn av Jokkemedkniven »

tomi skrev: fre jan 13, 2023 9:23 pm
Saliph skrev: fre jan 13, 2023 5:34 pm Det er vel ikke så fryktelig mange år siden TV2 Premium kostet 299,- per måned, med PL?
Husker jeg betalte 169,-/mnd for PL-pakken i 2013.
Jeg husker også at det var minimalt med reklame i pausen da TV2 hadde rettighetene i begynnelsen, men så ble det bare mer og mer reklame samtidig at prisen økte og produktet ble dårligere.

Hodor

Legg inn av Hodor »

Sagt opp.

Har opplevd Viaplay som en tilbyder av PL som ikke er stabil. Har vært i tvil om hvorvidt jeg vil fortsette med Viasat.

Den 100-lappen i måneden er forsåvidt ikke noen krise, men timingen er såpass respektløs at dette ble veldig enkelt. Er også blitt passe lei Comfyballs-reklamen. Skal bli godt å slippe den

Noen som skjenner til om det er mulig å abonnere på en tjeneste av PL som faktisk er stabil? Sky Sports studio er en bonus. Eller finnes det per nå ingen stabil leverandør av PL i Norge?

Kent

Legg inn av Kent »

Fordelen med IPTV, sett bort fra det åpenbare, er at du får Sky, beIN, BT Sport osv..

Alt dette til en kvalitet som overgår det Viasat til de grader.

Med leverandøren jeg bruker idag har jeg aldri vært borte i de tekniske problemene som alltid oppsto hos TV2 og nå Viasat.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

missChance skrev: fre jan 13, 2023 9:03 pm hvor mange abonnenter har de, vet du det?
Nei, dessverre, aner ikke, men jeg håper det blir færre og færre!
Hodor skrev: fre jan 13, 2023 9:28 pm Noen som kjenner til om det er mulig å abonnere på en tjeneste av PL som faktisk er stabil? Sky Sports studio er en bonus. Eller finnes det per nå ingen stabil leverandør av PL i Norge?
En kompis betaler 300 kr for 6 mnd IPTV. Altså 50,-/mnd. Det inkluderer alle kanaler du kan tenke deg. Kan selvsagt se samtlige kamper i PL, uten unntak. Sky Sports, BT Sports, BeIN, Optus, Astra, Prime, ... Alt er der. Til og med de norske kanalene er der, så hvis du absolutt VIL høre på Fjøra, så kan du det òg.

Det "verste" av alt, er at det har vært mer stabilt enn både TV2 og Viasat noensinne har klart å levere. Det er dønn stabil full HD all the way.
Jeg så kanskje 70 kamper i fjor, og det var kun én kamp der jeg sleit litt med litt hakking og nedskalering av kvaliteten i omtrent 15 minutter. Til sammenligning så jeg tre kamper hos en kompis med Viasat i høst, og to av dem var umulig å se pga serverfeil og nettverkstrøbbel på Viasats side.

Det jeg ikke hadde trodd på forhånd, var at supporten er helt fantastisk. Da den ovennevnte kampen opplevde hakking og blurring, så sendte kompisen min en epost, og de svarte på 4 minutter at de skulle se på saken, og 10 min senere var den i full HD igjen. Da han savnet en (norsk!) kanal, så sendte han mail og etterspurte den, og et par dager senere så, vips, var den på kanallista. Jeg minnes alle kranglene jeg hadde med Sumo-support med grøss og gru.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

tomi skrev: fre jan 13, 2023 9:43 pm
missChance skrev: fre jan 13, 2023 9:03 pm hvor mange abonnenter har de, vet du det?
Nei, dessverre, aner ikke, men jeg håper det blir færre og færre!
Hodor skrev: fre jan 13, 2023 9:28 pm Noen som kjenner til om det er mulig å abonnere på en tjeneste av PL som faktisk er stabil? Sky Sports studio er en bonus. Eller finnes det per nå ingen stabil leverandør av PL i Norge?
En kompis betaler 300 kr for 6 mnd IPTV. Altså 50,-/mnd. Det inkluderer alle kanaler du kan tenke deg. Kan selvsagt se samtlige kamper i PL, uten unntak. Sky Sports, BT Sports, BeIN, Optus, Astra, Prime, ... Alt er der. Til og med de norske kanalene er der, så hvis du absolutt VIL høre på Fjøra, så kan du det òg.

Det "verste" av alt, er at det har vært mer stabilt enn både TV2 og Viasat noensinne har klart å levere. Det er dønn stabil full HD all the way.
Jeg så kanskje 70 kamper i fjor, og det var kun én kamp der jeg sleit litt med litt hakking og nedskalering av kvaliteten i omtrent 15 minutter. Til sammenligning så jeg tre kamper hos en kompis med Viasat i høst, og to av dem var umulig å se pga serverfeil og nettverkstrøbbel på Viasats side.

Det jeg ikke hadde trodd på forhånd, var at supporten er helt fantastisk. Da den ovennevnte kampen opplevde hakking og blurring, så sendte kompisen min en epost, og de svarte på 4 minutter at de skulle se på saken, og 10 min senere var den i full HD igjen. Da han savnet en (norsk!) kanal, så sendte han mail og etterspurte den, og et par dager senere så, vips, var den på kanallista. Jeg minnes alle kranglene jeg hadde med Sumo-support med grøss og gru.
Men er IP-tv tillat i Norge med dagens lovverk?

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Saliph skrev: fre jan 13, 2023 4:02 pm Nå øker de prisen til 749,-

https://www.nettavisen.no/sport/prisokn ... -95-854476

Så nå har jeg sagt opp. Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi det går en grense for hva jeg aksepterer, og når man øker prisen på et allerede dyrt produkt etter en periode der de har hatt masse tekniske problemer, da har man virkelig frekkhetens nådegave.
Prisen hadde vært helt fair den, om produktet var bra. Men studioet er elendig og det har vært altfor mye teknisk surr. Det siste burde man i hvert fall forventet at de beviselig ryddet opp i først. Sånn sett er jeg helt enig i at å skru opp prisen nå, det blir for drøyt.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Korgutt skrev: fre jan 13, 2023 9:45 pm Men er IP-tv tillat i Norge med dagens lovverk?
Nei, Viasat har enerett på alt PL-materiale innenfor Norges landegrenser frem til 2028.

Det vil si, om du vil se PL lovlig i Norge, så har du intet annet valg enn Viaplay.

I alle fall ikke før sesongen 2028/29.
Sist redigert av tomi den fre jan 13, 2023 9:54 pm, redigert 2 ganger totalt.

Kjøtteter

Legg inn av Kjøtteter »

(シ) skrev: fre jan 13, 2023 9:22 pm Etterfulgt av nye 100 kroner påslag i prisen.

Problemet med prisstigningen er forøvrig ikke for middelaldrene menn som allerede er kapret. Det er heller faren for at det ikke kommer en neste generasjon fotballsupportere.
Forhåpentligvis fortsetter prisen å stige frem til faren til Ynwa må ut med flere tusen i måneden for å se Liverpool på TVen, og neste generasjon lar seg heller trollbinde av den langt mer sjarmerende Eliteserien. Det hadde vært en gledelig utvikling.

Hodor

Legg inn av Hodor »

tomi skrev: fre jan 13, 2023 9:50 pm
Korgutt skrev: fre jan 13, 2023 9:45 pm Men er IP-tv tillat i Norge med dagens lovverk?
Nei, Viasat har enerett på alt PL-materiale innenfor Norges landegrenser.

Det vil si, om du vil se PL lovlig i Norge, så har du intet annet valg enn Viaplay.
At det ikke finnes en eneste seriøs tilbyder av PL i Norge som er tillatt, tyder på at det er noe galt med lovverket spør du meg.

VM og EM er ved lov vist på allmenne kanaler. Industrien har vist at de ikke er i stand til å ivareta PL-rettigheter

Men er det ikke slik at det er ulovlig å tilby IPTV, men ikke ulovlig å bruke IPTV? Eller er det endret på?

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

tomi skrev: fre jan 13, 2023 9:50 pm
Korgutt skrev: fre jan 13, 2023 9:45 pm Men er IP-tv tillat i Norge med dagens lovverk?
Nei, Viasat har enerett på alt PL-materiale innenfor Norges landegrenser frem til 2028.

Det vil si, om du vil se PL lovlig i Norge, så har du intet annet valg enn Viaplay.

I alle fall ikke før sesongen 2028/29.
I realiteten er det vel kun de som distribuerer dette som har fått noen dom vel?

Men da ble Viaplay sagt opp her også med en tydelig begrunnelse. Dessverre vil nok prisstigningen allikevel lønne seg for de. Som en skrev må vel nærmere 1 av 7 abonnenter si opp for at de skal ende med å tape på prisstigningen, og dessverre er nok "kjernen" for avhengig av dette produktet til at de sier det opp. Trodde egentlig jeg var det selv også, men skal nok få sett PL på en eller annen måte når i det minste de mest interessante kampene spilles.

På et tidspunkt må man rett og slett si at nok er nok. Dette ble grensen for meg og gledelig å se flere her inne har gjort det samme i dag.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

tomi skrev: fre jan 13, 2023 9:26 pm
Et overskudd på 34 millioner er jo ingenting mot alle milliardene de taper på IPTV. De er nok konkurs før sankthans.
Er du seriøs her? For i så fall burde du ikke uttale deg om regnskaper.

Håper for din del at du bare lagde en lame joke.

Hodor

Legg inn av Hodor »

Enzino skrev: fre jan 13, 2023 10:25 pm
tomi skrev: fre jan 13, 2023 9:26 pm
Et overskudd på 34 millioner er jo ingenting mot alle milliardene de taper på IPTV. De er nok konkurs før sankthans.
Er du seriøs her? For i så fall burde du ikke uttale deg om regnskaper.

Håper for din del at du bare lagde en lame joke.
Jeg oppfattet denne som rimelig åpenbart ironisk :)

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Hodor skrev: fre jan 13, 2023 9:57 pm Men er det ikke slik at det er ulovlig å tilby IPTV, men ikke ulovlig å bruke IPTV? Eller er det endret på?
Det er endret, ja. Reguleres av Åndsverkloven § 3 av 2018.
§ 3.​1Opphavsrettens innhold
Opphavsretten gir enerett til å råde over åndsverket ved å

a. fremstille varig eller midlertidig eksemplar av åndsverket, uavhengig av på hvilken måte og i hvilken form dette skjer
b. gjøre verket tilgjengelig for allmennheten.
Verket gjøres tilgjengelig for allmennheten når

a. eksemplar av verket frembys til salg, utleie eller utlån eller på annen måte spres til allmennheten
b. eksemplar av verket vises offentlig uten bruk av tekniske hjelpemidler
c. verket fremføres offentlig
d. verket overføres til allmennheten, i tråd eller trådløst, herunder når verket kringkastes eller stilles til rådighet på en slik måte at den enkelte selv kan velge tid og sted for tilgang til verket.
Det er ikke tillatt å strømme eller på annen måte bruke åndsverk som åpenbart i strid med denne loven er gjort tilgjengelig for allmennheten på Internett eller annet elektronisk kommunikasjonsnett når bruk fra den ulovlige kilden er egnet til å skade opphavers økonomiske interesser i vesentlig grad. Vederlag og erstatning etter § 81 kan bare ilegges ved forsettlig overtredelse av bestemmelsen i dette ledd.

Enerett etter første ledd omfatter åndsverket i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller annen bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.
Man kan sikkert kverulere på hvor mye det skader Viaplays økonomiske interesser når det er uaktuelt for deg å betale for Viaplay uansett, men det er i alle fall denne paragrafen som gjelder.

Klaumb skrev: fre jan 13, 2023 10:00 pm I realiteten er det vel kun de som distribuerer dette som har fått noen dom vel?
Ja, jeg har i alle fall ikke hørt om noen som har fått noen som helst reprimande for dette, utover to eller tre stk som drev med storskala distribusjon og salg av IPTV mot kryptovaluta.
Enzino skrev: fre jan 13, 2023 10:25 pm
tomi skrev: fre jan 13, 2023 9:26 pm Et overskudd på 34 millioner er jo ingenting mot alle milliardene de taper på IPTV. De er nok konkurs før sankthans.
Er du seriøs her? For i så fall burde du ikke uttale deg om regnskaper.

Håper for din del at du bare lagde en lame joke.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Enzino skrev: fre jan 13, 2023 5:38 pm Nå skal jeg helle litt ekstra tennveske på bålet:

Ble nysgjerrig, så jeg gikk inn på Proff Forvalt (abonnement), for å sjekke om de sliter økonomiske.

Viaplay Group Norway AS (altså aksjeselskapet der virksomheten drives) hadde i siste avlagte regnskap per 31.12.2021 (2022 tallene er naturlig nok ikke levert inn ennå), en omsetning på kr 500 mill og et overskudd på kr. 34 mill. De hadde en egenkapital i balansen (altså den delen av finansieringen av virksomheten som ikke er gjeld, og som eies av aksjonærene) på kr 578 mill.

Nå må jeg selvsagt ta forbehold om at tallene for 2022 kan være svakere pga. kostnadene for rettighetene på PL, men 2021 tallene tilsier i hvert fall en virksomhet som går så det griner før PL-satsingen, og på ingen måte trenger å øke prisene mot forbruker.
Men PL rettighetene har vært en enorm kostnad for de. Kampanje.no skrev vel om at de i tredje kvartal alene tapte 100 millioner kroner pga dårligere salg av PL enn budsjettert.

guru

Legg inn av guru »

Hvor mange kamper går på "vanlige" kanaler som man kan få via poengsystemet til Altibox?

Bongis

Legg inn av Bongis »

guru skrev: fre jan 13, 2023 11:05 pm Hvor mange kamper går på "vanlige" kanaler som man kan få via poengsystemet til Altibox?
Tror det er en hver runde. Der topp 6 vises.

(シ)
Innlegg: 180

Legg inn av (シ) »

Kjøtteter skrev: fre jan 13, 2023 9:52 pm
(シ) skrev: fre jan 13, 2023 9:22 pm Etterfulgt av nye 100 kroner påslag i prisen.

Problemet med prisstigningen er forøvrig ikke for middelaldrene menn som allerede er kapret. Det er heller faren for at det ikke kommer en neste generasjon fotballsupportere.
Forhåpentligvis fortsetter prisen å stige frem til faren til Ynwa må ut med flere tusen i måneden for å se Liverpool på TVen, og neste generasjon lar seg heller trollbinde av den langt mer sjarmerende Eliteserien. Det hadde vært en gledelig utvikling.
Samme gjengen som vil sitte og kjøpe inn Eliteserie rettighetene. Blir den mer populær vil de øke prisen for den også, med samme effekt.
Fotballen generelt må innse at de har et ansvar å sørge for at den er tilgjengelig for massene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»