Giro d'Italia 2022

Svar
emin

Giro d'Italia 2022

Legg inn av emin »

Hvem kan stoppe favoritten Carapaz? Superman Lopez eller Landa? Unngår Yates en katastrofedag i den GT'en han aller helst vil vinne? Får vi se at Almeida blir sterkere år for år?
Giroen er i alle fall designet for klatrere med punch. Færre lange klatringer for dieseltypene. Og historisk lavt antall tempokilometer.
Tobias Foss har ikke hatt den beste oppladningen, men vi får se hva han kan få til.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

emin skrev: fre mai 06, 2022 2:15 pm Hvem kan stoppe favoritten Carapaz? Superman Lopez eller Landa? Unngår Yates en katastrofedag i den GT'en han aller helst vil vinne? Får vi se at Almeida blir sterkere år for år?
Giroen er i alle fall designet for klatrere med punch. Færre lange klatringer for dieseltypene. Og historisk lavt antall tempokilometer.
Tobias Foss har ikke hatt den beste oppladningen, men vi får se hva han kan få til.
Hm, jeg som tenkte å lage et skikkelig åpningsinnlegg om årets Giro. Kommer snart uansett.

Oppskriftsmessig seier på første etappe iallfall!

emin

Legg inn av emin »

He he, trodde Mathieu van der Poel hadde kontroll på dette med å åpne flasker med musserende innhold på podiet! 😁

Beklager, men måtte bare få tråden i gang i frykt for å se Giroen havne i "Diverse sykkelritt" 😀

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Girostart på fredag, nei nå står ikle verda til påske. Godt det er lenge til...
Jaja, da gikk jeg glipp av første etappe :(
Blir det flere etapper, eller blir det 3 hviledager, eller slutter dem på en lørdag?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Giro d'Italia 2022:

Da er det igjen klart for det som for en del av oss ofte regnes som årets sykkelhøydepunkt, nemlig Giroen. I år er det på papiret en noe skuffende rute med få virkelige superspennende etapper, men det kan kanskje bli kompensert av mange offensive og potensielt angrepsvillige sammenlagtryttere på plass. Den første helga foregår i Ungarn med en bakkeavslutning, en kort tempo og en sannsynlig spurtetappe. Van der Poel tok som forventet den første etappen.

Over helga forflytter man seg til Sicilia og med motbakkeavslutning til Etna allerede på 4.etappe. Kanskje ikke den tøffeste ruten opp mot vulkanen, men likevel en grei og tøff etappe såpass tidlig i Giroen. Deretter er det en etappe til på Sicilia før man beveger seg over på fastlandet og nordover. Det er ikke de helt store vanskelighetene på de neste etappene bortsett fra 7.etappe til Potenza som i det minste virker som en meget bra bruddetappe. Den første uken blir avsluttet med en av de tøffeste etappene i årets Giro; en dobbelstigning av Passo Lanciano/Blockhaus hvor det avsluttes med en 13,7 km lang stigning på 8,5 %. Her bør det forventes angrep og differanser mellom favorittene.

Uke 2 starter med et par relativt enkle etapper før det blir tøffere medium fjelletapper til Genova og spesielt Torino. Den 14.etappen til Torino er en av de bedre designende medium fjelletappene jeg har sett på en stund, en design som gjerne kunne vært adoptert av endagersklassikeren Milano - Torino. Her er det noen bratte knekkere med passe avstander til mål, noe som potensielt kan frembringe angrep fra noen av favorittene. Denne etterfølges av en tøff fjelletappe opp til Italias nordvestre hjørne i Aosta. Dessverre er den siste stigningen til Cogne sannsynligvis altfor lett mot slutten til at det kan komme noen virkelig store angrep her. Alternativt må det massive angrep til på den nest siste stigningen til Verrogne.

Den siste uken er som normalt tøffest. 16.etappe til Aprica er kongetappen i årets Giro. 200 km og inkludert Mortirolo, men dessverre "feil vei". Mortirolo ettfølges av en kortere bratt knekker til Teglio og en lengre og virkelig tøff bakke til Passo Santa Cristina; 12,7 km med 8,1 % hvor de siste 6 km er rundt 10 %. Fra toppen av denne er det bare en kort unnabakke til mål i Aprica. Denne etterfølges av en annen tøff etappe med to bratte bakker mot slutten. Den siste til Menador er nesten 10 % over 8 km og fra toppen er det 8 km flatt og lettkjørt til mål på Lavarone. Etter en flat etappe starter den siste helga med en ny tøff medium fjelletappe med målfang i Castelmote, en bakke på 7,3 km og 5,9 %, men klart brattere underveis. Så avsluttes fjellene med en klassisk Dolomittetappe og målgang oppe på legendariske Passo Fedaia. De siste kilometerne av denne bakken sies å være noen av de mentalt tøffeste km i sykkelsporten, da det er bratt og rett opp og frem, omtrent ingen svinger eller serpentiner. Nesten bare rett frem og opp med 10-11 % stigning i 5 km. Så avsluttes det hele med en (meningsløs) kort tempo i Verona søndag om tre uker.

Etappene:
1.etappe: Budapest - Visegrad: 195 km
2.etappe: Budapest: 9,2 km tempo
3.etappe: Kaposvar - Balatonfüred: 201 km
Hviledag
4. etappe: Avola - Etna: 166 km
5.etappe: Catania - Messina: 172 km
6.etappe: Palmi - Scalea: 192 km
7.etappe: Diamante - Potenza: 198 km
8.etappe: Napoli - Napoli: 149 km
9.etappe: Isernia - Blockhaus: 187 km
Hviledag
10.etappe: Pescara - Jesi: 194 km
11.etappe: Santarcangelo di Romagna - Reggio di Emilia: 201 km'
12.etappe: Parma - Genova: 186 km
13.etappe: San Remo - Cuneo: 157 km
14.etappe: Santena - Torino: 153 km
15.etappe: Rivarolo Canavese - Cogne: 177 km
Hviledag
16.etappe: Salo - Aprica: 200 km
17.etappe: Ponte di Legno - Lavarone: 165 km
18.etappe: Borgo Valsugana - Treviso: 146 km
19.etappe: Marano Lagunare - Castelmonte: 178 km
20.etappe: Belluno - Passo Fedaia: 165 km
21.etappe: Verona - Verona: 15 km tempo

Favorittene og rytterne:
Den klare favoritten må sannsynligvis være 2019-vinneren Richard Carapaz. Han har brukt de siste par årene på å hente hjem podiumplasser sammenlagt i både Touren og Vueltaen, men er nå tilbake i terreng som kanskje passer ham bedre enn noe annet. I tillegg har han høyst sannsynligvis det sterkeste laget til å hjelpe seg med både et par meget sterke løytnanter i fjellene i Porte og Sivakov, samt meget god kjørestyrke på flatene. Hvem som er nestfavoritt er det kanskje mer delte meninger om, men jeg personlig har trukket frem Joao Almeida. Han har hatt jevn progresjon i et par år og kanskje er dette året for hans virkelig store gjennombrudd. Han kan både klatre og er brukbar til å spurte og god temporytter. Minuset er nok et relativt svakt lag bak seg, og han har foreløpig ikke vist stabilitet gjennom en GT i tre uker.

Stabilitet er vel også mangelvare for noen andre nestfavorittene. Simon Yates har vist meget god form så langt i år, og ruten bør passe ham med lite tempo og ikke så mange lange etapper med veldig mange høydemeter hvor det er mulighet til å gå på skikkelige smeller. Fjelletappene til f.eks Blockhaus, Lavarone og Fedaia bør definitivt være i Yates' ånd. Det gjelder også to andre fjærlette klatrere som har et skyhøyt toppnivå i fjellene. Miguel Angel Lopez og Mikel Landa viser innimellom noen overbevisende takter i fjellene, men kombo svake tempoegenskaper og/eller dårlige dager har ødelagt for de absolutte topplasseringer i Grand Tours. Rundt nr 3-5 er ganske vanlig for disse, og det kan det også bli i år. Landa har i tillegg med seg Pelle Bilbao som har vist brukbare takter de siste årene og god form tidligere denne sesongen. Outsider til en plass på pallen. Bortsett fra disse har også Bora et på papiret meget sterkt lag med Wilco Kelderman og Emanuel Buchmann i spissen og habile hjelperyttere til disse. Spørsmålet er om formen er god nok denne gangen?

Utover disse er nok typer som Romain Bardet, Hugh Carthy, Guillaume Martin og vårt eget håp, Tobias Foss, interessert i å vise seg frem. Foss er kanskje ikke i samme form nå som han var da han ble nummer 9 sammenlagt i fjor, og mye bratte bakker og lite tempo passer ham heller ikke. Kanskje kan det også dukke opp en og annen italiener som kan overraske i en relativt svart tid for italiensk sykkelsport. Kan kanskje også ta med det nederlandske stortalentet Thymen Arensman som har vist meget gode takter tidligere i år. Kanskje er han et like interessant kort for DSM som Bardet. Og for andre etapper enn sammendraget er vel Mathieu van der Poel den virkelig store stjernen, mens Caleb Ewan, Mark Cavendish, Fernando Gaviria er blant de som vil kjempe om seirene i massespurter.

Nøkkelen til et bra Giro denne gangen må vel være god form og relativt jevn kamp mellom normalt angrepsvillige ryttere som Carapaz, Yates, Landa og Lopez. Om det slår til, kan det bli noen virkelig morsomme uker.
Sist redigert av KongOlav2 den fre mai 06, 2022 10:49 pm, redigert 1 gang totalt.

Vino4ever

Legg inn av Vino4ever »

Nydelig start av Bala. Tydelig han går for sammenlagten nå når han ikkje kjørte om seieren. God, konservativ kjøring.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Wow Foss slo Haien fra messina!

Er på Delt 4 i mål selveste Foss

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Dette var jo SVÆRT imponerende av Yates. Akkurat per nå ser han ut som den største favoritten.

Vino4ever

Legg inn av Vino4ever »

Jaaaaaaaaaa! Verdens beste!!!!

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Imponerende av Cav. Bare et par uker unna å være 36 år gammel. Kan ikke huske noen rene sprintere som har holdt et slikt nivå i den alderen.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

KongOlav2 skrev: søn mai 08, 2022 5:48 pm Imponerende av Cav. Bare et par uker unna å være 36 år gammel. Kan ikke huske noen rene sprintere som har holdt et slikt nivå i den alderen.

Han blir 37 :)

I dag var han bare sterkest, raskest og best. Han banka feltet. Helt utrolig. For en vanvittig legende. Unikum. Et av tidenes ikon innen sykkel.

Juventus

Legg inn av Juventus »

KongOlav2 skrev: søn mai 08, 2022 5:48 pm Imponerende av Cav. Bare et par uker unna å være 36 år gammel. Kan ikke huske noen rene sprintere som har holdt et slikt nivå i den alderen.
Petacchi holdt vel ganske lenge. Vant grønn trøye og et par etapper i TDF i 2010 i en alder av 36 og tok vel en Giro etappe i 2011 også. Cippolini og Zabel holdt jo også lenge.

Blirdetgull?

Legg inn av Blirdetgull? »

Var så heldig at jeg fikk se tempoen på nært hold! Blir spennende å se hvor godt Foss kan levere, lengre bakker med litt mindre knekkere skal passe han godt. Redd for at Tom D blir prioritert fra start, samtidig så er det egentlig to ganske like ryttere som har gode dieselmotorer og er litt "maskin" i kjørestilen vs Carapaz, Yates og co som er mer i rykk og napp. Hadde vært kult med Foss topp 5!

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Blirdetgull? skrev: man mai 09, 2022 5:56 pm Var så heldig at jeg fikk se tempoen på nært hold! Blir spennende å se hvor godt Foss kan levere, lengre bakker med litt mindre knekkere skal passe han godt. Redd for at Tom D blir prioritert fra start, samtidig så er det egentlig to ganske like ryttere som har gode dieselmotorer og er litt "maskin" i kjørestilen vs Carapaz, Yates og co som er mer i rykk og napp. Hadde vært kult med Foss topp 5!
Doumolin er tydeligvis langt unna form og slipper nå, uten at hverken Foss, Oomen eller Bouwman slippes ned.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Hvor er T(h)o(r)bias?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Ikke veldig mye som skjedde i dag. Alle de største favorittene kommer inn sammen. Det mest dramatiske er vel at topp 5-favoritt MAL trakk seg pga skade tidlig på etappen. Er vel egentlig sjelden det skjer mye på første større fjelletappe. Såvidt jeg husker fra det siste tiåret eller så, har det stort sett vært kun ved anledninger hvor ryttere som Contador eller Froome har vært i kremform.

Ellers litt skuffende også fra Foss. Samt fra Dumoulin. Han kommer vel aldri tilbake som topp GC-rytter igjen. Virker som det er svært tøft å konvertere fra tempospesialist til sammenlagtrytter. Wiggins klarte et par år på slutten av karrieren. Dumolin et par år før han fikk problemer. Rohan Dennis prøvde vel, men klarte det aldri og slet med spiseforstyrrelser. Tipper det er temmelig vanskelig å skvise seg ned en god del kg i vekt for disse rytterne og deretter holde seg på dette nivået over lang tid. Er ikke sikkert kroppen takler det.......

Blirdetgull?

Legg inn av Blirdetgull? »

Det Jumbo laget her må jo nesten bare ta første fly hjem? Latterlig dårlig av samtlige, uten unggutten i bruddet som nå ligger best plassert i laget. Foss i i halve bakken, så sklir han gjennom feltet som en varm bæsj i kram snø som godeste Espejord ville sagt. Denne bakken skulle vært som skreddersydd for han, da ser resten tynt ut.

Brukeravatar
Trehjulssykkel
Innlegg: 502

Legg inn av Trehjulssykkel »

Like greit at Foss falt av. Mye bedre at han taper tid og kommer seg i brudd fremfor å se han drive med kjip Zubeldia/Mentjes-kjøring.

Har ikke tro på at han kommer til å bli en vellykket GT-rytter, så jeg håper egentlig han legger fra seg de ambisjonene.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

KongOlav2 skrev: tir mai 10, 2022 5:51 pm

Ellers litt skuffende også fra Foss. Samt fra Dumoulin. Han kommer vel aldri tilbake som topp GC-rytter igjen. Virker som det er svært tøft å konvertere fra tempospesialist til sammenlagtrytter. Wiggins klarte et par år på slutten av karrieren. Dumolin et par år før han fikk problemer. Rohan Dennis prøvde vel, men klarte det aldri og slet med spiseforstyrrelser. Tipper det er temmelig vanskelig å skvise seg ned en god del kg i vekt for disse rytterne og deretter holde seg på dette nivået over lang tid. Er ikke sikkert kroppen takler det.......
Ja, du er nok inne på noe der. Dave Millar, Michael Rogers og til dels Tony Martin prøvde jo også på den overgangen uten hell, hvor spessielt Rogers endte opp med å bli en dårligere temporytter.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

netrebske skrev: tir mai 10, 2022 8:03 pm Ja, du er nok inne på noe der. Dave Millar, Michael Rogers og til dels Tony Martin prøvde jo også på den overgangen uten hell, hvor spessielt Rogers endte opp med å bli en dårligere temporytter.
Prøvde virkelig Tony Martin noe særlig? Han presterte jo noen ganger i enukersritt, men kan ikke huske at han virkelig prøvde i en GT?

Hadde en diskusjon rundt dette med noen av gutta på CN-forumet. Det er det jo noen få som er ekstremt fans av tempoer, og klager stort når det ikke er nok km med tempo i GTs. I forlengelse av de brukte de som argument at generell utvikling av GTs med færre tempokilomenter og brattere bakker førte til mer ensretting av ryttertyper og færre av Dumoulin- og Wiggins-typen. Jeg klarte ikke helt å se at de hadde rett, for det har ikke vært mange av denne typen opp gjennom årene. Gullalderen må vel ha vært under Indurain på 90-tallet. Og før det Hinaut og Le Mond og etterpå Ullrich. Og flere av disse var ekstremt tvilsomme med tanke på preparater. Er skeptisk til digre tempomaskiner på 75+ kg som henger med helt i toppen av fjelletapper og detter knuser alle på 60-70 km lange tempoer.

emin

Legg inn av emin »

Noen som kan stoppe Carapaz på Blockhaus? Ineos ønsker i alle fall å ha kontroll på bruddet.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

KongOlav2 skrev: tir mai 10, 2022 8:48 pm
netrebske skrev: tir mai 10, 2022 8:03 pm Ja, du er nok inne på noe der. Dave Millar, Michael Rogers og til dels Tony Martin prøvde jo også på den overgangen uten hell, hvor spessielt Rogers endte opp med å bli en dårligere temporytter.
Prøvde virkelig Tony Martin noe særlig? Han presterte jo noen ganger i enukersritt, men kan ikke huske at han virkelig prøvde i en GT?

Du har sikkert rett, var derfor jeg skrev til dels. Martin burde nok heller satset mer mot brosteinsklassikerne enn han gjorde, stilte vel ikke op der før karrieren var litt på hell.

emin

Legg inn av emin »

Ciccone og Yates ryker tidlig. Samme med Foss, men det var mer ventet.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Bare brødrene Johannessen jeg har tro på nå, på et vis. Foss blir sikkert en ny calle hagen. Gjør det bra en sesong, og så skal han plutselig vinne tdf "om noen år". Fikk sjansen av jumbo nå, og leverer ikke. Men det gjelder jo duomulin òg.

De vi skal ha tro på må vise noen glimt/høyt toppnivå i alle fall en gang innimellom. Å holde 74% i bakkene med favorittene er bra, men da er veien opp til toppen av podiet laaaang....

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Gøy med Bardet.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

All-Equal skrev: søn mai 15, 2022 5:02 pm Bare brødrene Johannessen jeg har tro på nå, på et vis. Foss blir sikkert en ny calle hagen. Gjør det bra en sesong, og så skal han plutselig vinne tdf "om noen år". Fikk sjansen av jumbo nå, og leverer ikke. Men det gjelder jo duomulin òg.

De vi skal ha tro på må vise noen glimt/høyt toppnivå i alle fall en gang innimellom. Å holde 74% i bakkene med favorittene er bra, men da er veien opp til toppen av podiet laaaang....
Svært surmaget du var da, alt for tidlig å konkludere bastant om en rytter som enda ikke er fylt 25 år.

lund

Legg inn av lund »

Aarre var vel inne på det. Han havnet nok akkurat på feil side på treningsleir like før, og da er man sjanseløs. Betyr ikke at han er sjanseløs som sammenlagtrytter for all fremtid.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

lund skrev: søn mai 15, 2022 6:00 pm Aarre var vel inne på det. Han havnet nok akkurat på feil side på treningsleir like før, og da er man sjanseløs. Betyr ikke at han er sjanseløs som sammenlagtrytter for all fremtid.
Varemerket mitt er å være negativ ved den minste antydning til middelmådighet.

dorian

Legg inn av dorian »

All-Equal skrev: søn mai 15, 2022 5:02 pm Gjør det bra en sesong, og så skal han plutselig vinne tdf "om noen år".
Han har aldri gjort noe som antyder at han kan vinne TdF om noen år. Jeg vil heller ikke si at han har hatt en særlig bra sesong i fjor. Han var stabilt bra på alle etappene i Giroen, og bra i NM, men forøvrig var han listefyll.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

For en fet seier av Girmay. Tommel opp fra van der poel over streken. Noe av det kuleste jeg har sett. Historisk. Og fortjent seier til en vanvittig bra rytter. Van der poel svei nok av alt for mye på angrepene sine i finalen + tetting av luker osv. Men Girmay altså, for noen egenskaper. Se opp for den mannen fremover. Mon tro om laget kommer til å bruke ressurser på kristoff i tdf i jakten på etappeseier til Girmay.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»