Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Svar
VivaLV

Re: Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Legg inn av VivaLV »

Ser ut som det kommer pakke i løpet av noen dager for også de utenom bostøtte, sosialklienter og studenter.
Pengene kommer vel ikke før på nyåret. Skal vi tippe 2-3000 kroner for en husholdning på 4?

Queenie

Legg inn av Queenie »

VivaLV skrev: ons des 08, 2021 11:59 am Ser ut som det kommer pakke i løpet av noen dager for også de utenom bostøtte, sosialklienter og studenter.
Pengene kommer vel ikke før på nyåret. Skal vi tippe 2-3000 kroner for en husholdning på 4?
Det er jo bare småpenger. Hvis disse hadde fått 6000/mnd gjennom vinteren og normallønnede 2000 så hadde det vært noe annet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Corvus skrev: ons des 08, 2021 10:16 am
palimpsest skrev: ons des 08, 2021 8:05 am
dereselskede AEGI2 skrev: ons des 08, 2021 8:00 am https://www.nrk.no/norge/regjeringen-vi ... 1.15762377

trur nok mange trudde det ville komme hjelp , men foreløpig ser det slik ut....... jau
For så vidt greit at det gis til de som har minst, og trenger det mest. De aller fleste «vanlige» familier i Norge burde klare noen måneder med høye strømregning, og burde også ha en buffer oppspart. Så får man heller se på langsiktige løsninger etter hvert, som treffer bedre.
Rett og slett uakseptabelt. Du har tydeligvis ikke fått med deg at mange "vanlige" familier vil slite veldig økonomisk gjennom vinteren? Staten tjener flere titalls milliarder på de skyhøye strømprisene, og gir smuler tilbake til folket. Her kommer det til å bli et gryende folkeopprør utover vinteren.
Ja, det er jo typisk norsk det.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Queenie skrev: ons des 08, 2021 12:03 pm
VivaLV skrev: ons des 08, 2021 11:59 am Ser ut som det kommer pakke i løpet av noen dager for også de utenom bostøtte, sosialklienter og studenter.
Pengene kommer vel ikke før på nyåret. Skal vi tippe 2-3000 kroner for en husholdning på 4?
Det er jo bare småpenger. Hvis disse hadde fått 6000/mnd gjennom vinteren og normallønnede 2000 så hadde det vært noe annet.
De færreste har vel 6000 ekstra i strømregning?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Queenie skrev: ons des 08, 2021 12:04 pm
Corvus skrev: ons des 08, 2021 10:16 am
palimpsest skrev: ons des 08, 2021 8:05 am

For så vidt greit at det gis til de som har minst, og trenger det mest. De aller fleste «vanlige» familier i Norge burde klare noen måneder med høye strømregning, og burde også ha en buffer oppspart. Så får man heller se på langsiktige løsninger etter hvert, som treffer bedre.
Rett og slett uakseptabelt. Du har tydeligvis ikke fått med deg at mange "vanlige" familier vil slite veldig økonomisk gjennom vinteren? Staten tjener flere titalls milliarder på de skyhøye strømprisene, og gir smuler tilbake til folket. Her kommer det til å bli et gryende folkeopprør utover vinteren.
Ja, det er jo typisk norsk det.
Man så det tildels ved bomopprøret. Dette er jo mye verre.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

VivaLV skrev: ons des 08, 2021 12:07 pm
Queenie skrev: ons des 08, 2021 12:03 pm
VivaLV skrev: ons des 08, 2021 11:59 am Ser ut som det kommer pakke i løpet av noen dager for også de utenom bostøtte, sosialklienter og studenter.
Pengene kommer vel ikke før på nyåret. Skal vi tippe 2-3000 kroner for en husholdning på 4?
Det er jo bare småpenger. Hvis disse hadde fått 6000/mnd gjennom vinteren og normallønnede 2000 så hadde det vært noe annet.
De færreste har vel 6000 ekstra i strømregning?
Tror de fleste eneboliger på over 160 kvm bruker 3000 kw/t eller mer i januar dersom det er normalt med kulde, 8-10 minus i snitt. I et normalt år er strømpris inkludert nettleie ca 1 kr kw/t og regningen er på 3000. Når strøm inkludert nettleie bikker 4-5 kroner, så skal du ikke ha gode mattekunnskapene før du ser ekstra utgiften blir lett 6000 pluss.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Kan legge til at torsdagens pris er normal i midt-norge. Ser såvidt 40-tallet, mens resten er stabilt på 50-tallet. Altså helt normalt. La sør-norge få støtten, vi klarer oss drøye uken med sinnsyke priser.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Fernandovonarb skrev: ons des 08, 2021 1:13 pm Kan legge til at torsdagens pris er normal i midt-norge. Ser såvidt 40-tallet, mens resten er stabilt på 50-tallet. Altså helt normalt. La sør-norge få støtten, vi klarer oss drøye uken med sinnsyke priser.
Enn så lenge iallfall, blir nok en utjevning av prisen innad i landet etterhvert, med kapasitetsøkninger og ikke minst om Fosen-vindparken skal tvangsrives (rimelig spesiell timing når det nå presses på for sistnevnte)
https://www.nordnorskdebatt.no/strompri ... 124-153742

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Fernandovonarb skrev: ons des 08, 2021 1:13 pm Kan legge til at torsdagens pris er normal i midt-norge. Ser såvidt 40-tallet, mens resten er stabilt på 50-tallet. Altså helt normalt. La sør-norge få støtten, vi klarer oss drøye uken med sinnsyke priser.
Omtrent samme pris for Oslo, Kristiansand, Bergen onsdag+torsdag. Alltids noe at den ikke øker.
Det er også "nesten" lik pris hele døgnet så tull som å stå opp for å koke kaffe, sette på oppvaskmaskin/vaskemaskin/lade el-bilen til merkelige tidspunkter er det nå så lite å spare på at det har liten/ingen hensikt.

MentalM

Legg inn av MentalM »

VivaLV skrev: ons des 08, 2021 12:07 pm
Queenie skrev: ons des 08, 2021 12:03 pm
VivaLV skrev: ons des 08, 2021 11:59 am Ser ut som det kommer pakke i løpet av noen dager for også de utenom bostøtte, sosialklienter og studenter.
Pengene kommer vel ikke før på nyåret. Skal vi tippe 2-3000 kroner for en husholdning på 4?
Det er jo bare småpenger. Hvis disse hadde fått 6000/mnd gjennom vinteren og normallønnede 2000 så hadde det vært noe annet.
De færreste har vel 6000 ekstra i strømregning?
Jeg gikk fra 1300 ifjor til 3800 i år i november. Samme forbruk.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Klodrik skrev: ons des 08, 2021 1:21 pm
Fernandovonarb skrev: ons des 08, 2021 1:13 pm Kan legge til at torsdagens pris er normal i midt-norge. Ser såvidt 40-tallet, mens resten er stabilt på 50-tallet. Altså helt normalt. La sør-norge få støtten, vi klarer oss drøye uken med sinnsyke priser.
Enn så lenge iallfall, blir nok en utjevning av prisen innad i landet etterhvert, med kapasitetsøkninger og ikke minst om Fosen-vindparken skal tvangsrives (rimelig spesiell timing når det nå presses på for sistnevnte)
https://www.nordnorskdebatt.no/strompri ... 124-153742
Mulig jeg er for lite inne i det samiske miljøet, men jeg hadde faktisk aldri hørt om kyst samer. Hvis samene er over hele landet, og har vetorett på hva som blir bygget, så er det noe riv ruskende gærent.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fernandovonarb skrev: ons des 08, 2021 1:33 pm Mulig jeg er for lite inne i det samiske miljøet, men jeg hadde faktisk aldri hørt om kyst samer. Hvis samene er over hele landet, og har vetorett på hva som blir bygget, så er det noe riv ruskende gærent.
Man skal ta hensyn til en urbefolkning, men samtidig må det være litt grense for hvor mye hensyn. F.eks stikker det nord i Finnmark ut flere halvøyer rett opp mot Barentshavet hvor det bor minimalt med folk, er store arealer og neppe altfor mange konfliktområder mot andre interesser. I tillegg er det kjempegode vindforhold her. Vi snakker sikkert om 40-50 % mer produksjon enn f.eks på Smøla. Her burde det dermed ligge til rette for ganske stor produksjon av vindkraft uten altfor mange protester, men det kan jo være at samiske interesser setter en stopper for det meste.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 1:37 pm
Fernandovonarb skrev: ons des 08, 2021 1:33 pm Mulig jeg er for lite inne i det samiske miljøet, men jeg hadde faktisk aldri hørt om kyst samer. Hvis samene er over hele landet, og har vetorett på hva som blir bygget, så er det noe riv ruskende gærent.
Man skal ta hensyn til en urbefolkning, men samtidig må det være litt grense for hvor mye hensyn. F.eks stikker det nord i Finnmark ut flere halvøyer rett opp mot Barentshavet hvor det bor minimalt med folk, er store arealer og neppe altfor mange konfliktområder mot andre interesser. I tillegg er det kjempegode vindforhold her. Vi snakker sikkert om 40-50 % mer produksjon enn f.eks på Smøla. Her burde det dermed ligge til rette for ganske stor produksjon av vindkraft uten altfor mange protester, men det kan jo være at samiske interesser setter en stopper for det meste.
Nå er vel ikke samene urfolk heller. Ser man på f.eks. Aboriginerne og stammene i Amerika så bodde de der før Eueopeerne kom og tok landet med makt. Samene kom vel vandrende inn østfra mens det allerede var mye bosettinger i Norge.

Men at de ble dårlig behandlet over tid er korrekt. Men det gir ikke carte blanche i all evighet.

Vindmøller der oppe er en no-brainer om man først skulle bygge vindmøller. Selv håper jeg mer på atomkraft.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 1:47 pm
Nå er vel ikke samene urfolk heller. Ser man på f.eks. Aboriginerne og stammene i Amerika så bodde de der før Eueopeerne kom og tok landet med makt. Samene kom vel vandrende inn østfra mens det allerede var mye bosettinger i Norge.

Men at de ble dårlig behandlet over tid er korrekt. Men det gir ikke carte blanche i all evighet.

Vindmøller der oppe er en no-brainer om man først skulle bygge vindmøller. Selv håper jeg mer på atomkraft.
Tradisjonell atomkraft er for dyrt og tar for lang tid. Om man startet planleggingen i dag ville det sikkert vært mellom 2035 og 2040 før man fikk opp et kraftverk og det ville kostet masse. Pga alle sikkerhetssystemer og håndtering av avfall er dette markant dyrere enn vannkraft og landbasert vindkraft. I tillegg er jo tradisjonelle atomkraftverk så store "punktlaster" at det kreves rimelig store linjer for å frakte ut kraften. Et 2000 MW-atomkraftverk vil kreve noen virkelige monstermaster.

Men nå har jeg bare overordnet kunnskap om atomkraft. Det kan være at det finnes nye teknologier som lar seg realisere mye raskere, billigere og med en mer passende størrelse, f.eks tilpasset store forbrukere i et nærliggende område.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 1:56 pm
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 1:47 pm
Nå er vel ikke samene urfolk heller. Ser man på f.eks. Aboriginerne og stammene i Amerika så bodde de der før Eueopeerne kom og tok landet med makt. Samene kom vel vandrende inn østfra mens det allerede var mye bosettinger i Norge.

Men at de ble dårlig behandlet over tid er korrekt. Men det gir ikke carte blanche i all evighet.

Vindmøller der oppe er en no-brainer om man først skulle bygge vindmøller. Selv håper jeg mer på atomkraft.
Tradisjonell atomkraft er for dyrt og tar for lang tid. Om man startet planleggingen i dag ville det sikkert vært mellom 2035 og 2040 før man fikk opp et kraftverk og det ville kostet masse. Pga alle sikkerhetssystemer og håndtering av avfall er dette markant dyrere enn vannkraft og landbasert vindkraft. I tillegg er jo tradisjonelle atomkraftverk så store "punktlaster" at det kreves rimelig store linjer for å frakte ut kraften. Et 2000 MW-atomkraftverk vil kreve noen virkelige monstermaster.

Men nå har jeg bare overordnet kunnskap om atomkraft. Det kan være at det finnes nye teknologier som lar seg realisere mye raskere, billigere og med en mer passende størrelse, f.eks tilpasset store forbrukere i et nærliggende område.
Hva med thorium kraftverk? Husker det var en del diskusjoner på fagskolen i sin tid om dette. Virket den gang som en genial ide, siden mange av ulempene tradisjonelle atomkraftverk sliter med ikke er tilstede der. Sikkerhetsmessig ikke minst.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fernandovonarb skrev: ons des 08, 2021 2:05 pm
KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 1:56 pm
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 1:47 pm
Nå er vel ikke samene urfolk heller. Ser man på f.eks. Aboriginerne og stammene i Amerika så bodde de der før Eueopeerne kom og tok landet med makt. Samene kom vel vandrende inn østfra mens det allerede var mye bosettinger i Norge.

Men at de ble dårlig behandlet over tid er korrekt. Men det gir ikke carte blanche i all evighet.

Vindmøller der oppe er en no-brainer om man først skulle bygge vindmøller. Selv håper jeg mer på atomkraft.
Tradisjonell atomkraft er for dyrt og tar for lang tid. Om man startet planleggingen i dag ville det sikkert vært mellom 2035 og 2040 før man fikk opp et kraftverk og det ville kostet masse. Pga alle sikkerhetssystemer og håndtering av avfall er dette markant dyrere enn vannkraft og landbasert vindkraft. I tillegg er jo tradisjonelle atomkraftverk så store "punktlaster" at det kreves rimelig store linjer for å frakte ut kraften. Et 2000 MW-atomkraftverk vil kreve noen virkelige monstermaster.

Men nå har jeg bare overordnet kunnskap om atomkraft. Det kan være at det finnes nye teknologier som lar seg realisere mye raskere, billigere og med en mer passende størrelse, f.eks tilpasset store forbrukere i et nærliggende område.
Hva med thorium kraftverk? Husker det var en del diskusjoner på fagskolen i sin tid om dette. Virket den gang som en genial ide, siden mange av ulempene tradisjonelle atomkraftverk sliter med ikke er tilstede der. Sikkerhetsmessig ikke minst.
hmmmm....jeg antar at det ville vært thoriumreaktorer verden rundt dersom det hadde vert enkelt å bygge dem.
Samme med fusjonsenergi.
De har nok rett og slett ikke klart å få det til.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

I november ifjor brukte jeg 3220 kw/t og hadde regning på 2272. Iår, forbruk på 3010, regning på 6800. Altså 3 gangen selv med litt mindre forbruk. Men prisen i november var barnemat i forhold til desember. Og forbruket blir større. Så dette med minst 6000 ekstra i regning er ihvertfall tilfelle for min del.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Fernandovonarb skrev: ons des 08, 2021 2:05 pm
Hva med thorium kraftverk? Husker det var en del diskusjoner på fagskolen i sin tid om dette. Virket den gang som en genial ide, siden mange av ulempene tradisjonelle atomkraftverk sliter med ikke er tilstede der. Sikkerhetsmessig ikke minst.
Ja, det er mulig, men det kan jeg veldig lite om. Min ekspertise er primært kraftnett og kraftforsyning, og bare sekundært mer "tradisjonell" produksjon som vannkraft og vindkraft. Men om jeg var eneveldig hersker i Norge, ville jeg gjort følgende ang kraftforsyning, energibruk og produksjon:
  • Sette i gang en storstilt satsing på energieffektivisering med offentlig støtte for enkle tiltak som etterisolering, energistyring og varmepumper. NVE estimerer et stort potensial på dette området og siden alle former for energiproduksjon vil belaste naturen i større eller mindre grad er det svært ønskelig at vi ikke bruker mer enn nødvendig.
  • Senke grunnrenteskatten på vannkraft slik at det blir mer lønnsomt å oppgradere eksisterende vannkraftverk.
  • Endre lovverket slik at nye forbrukere ikke behandles nøytralt (slik loven er i dag), men i et samfunnsnytteperspektiv. Det er absurd om vi bruker masse penger og kraft på å tilknytte energieffektivisering av sokkel og kryptovaluta fremfor f.eks batterifabrikker og landbasert oppdrett.
  • Mulig også tillate noe mer vindkraftproduksjon i områder med gode vindforhold og ikke altfor mye konflikter. Nord i Finnmark tror jeg kan være et slikt område om man ikke lar reindriftsinteressene bestemme alt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Koskinen skrev: ons des 08, 2021 2:12 pm I november ifjor brukte jeg 3220 kw/t og hadde regning på 2272. Iår, forbruk på 3010, regning på 6800. Altså 3 gangen selv med litt mindre forbruk. Men prisen i november var barnemat i forhold til desember. Og forbruket blir større. Så dette med minst 6000 ekstra i regning er ihvertfall tilfelle for min del.
Helt for jævlig. Du har min fulle sympati. Noe slikt svir.

Venter fremdeles på november regningen, men tipper den er bitte litt høyere enn i fjor.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Vi lever nå med ustabile og høye priser på strøm, noe som får myndighetene til å ty til krisetiltak for de som blir rammet hardest. Støre tenker storstilt utbygging av vindkraft, som ikke kan sees å få noen betydning for prisen på strøm i Norge. Situasjonen for oss blir sannsynligvis forverret når kapasiteten på kabelen til Storbritannia økes med 50 %, samt når nettleien blir høyere fra nyttår av.
Vi produserer nok strøm til eget forbruk, og uten avtalene med EU kunne vi hatt strøm til tilnærmet kostpris (15-20 øre/kWh) stabilt og forutsigbart.
Problemene med ustabile høye priser på strøm ventes å vare i årevis framover. Tilførsel av norsk strøm til EU/Storbritannia er som et musepiss i forhold til behovet der ute. Skal vi fortsette med musepiss til Europa, eller skal vi si opp avtalene som binder oss til alle framtidige problemer avtalene påfører Norge? Og hvorfor skal vi bekoste vindkraftanlegg for å øke mengden kraft til Europa?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 1:56 pm
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 1:47 pm
Nå er vel ikke samene urfolk heller. Ser man på f.eks. Aboriginerne og stammene i Amerika så bodde de der før Eueopeerne kom og tok landet med makt. Samene kom vel vandrende inn østfra mens det allerede var mye bosettinger i Norge.

Men at de ble dårlig behandlet over tid er korrekt. Men det gir ikke carte blanche i all evighet.

Vindmøller der oppe er en no-brainer om man først skulle bygge vindmøller. Selv håper jeg mer på atomkraft.
Tradisjonell atomkraft er for dyrt og tar for lang tid. Om man startet planleggingen i dag ville det sikkert vært mellom 2035 og 2040 før man fikk opp et kraftverk og det ville kostet masse. Pga alle sikkerhetssystemer og håndtering av avfall er dette markant dyrere enn vannkraft og landbasert vindkraft. I tillegg er jo tradisjonelle atomkraftverk så store "punktlaster" at det kreves rimelig store linjer for å frakte ut kraften. Et 2000 MW-atomkraftverk vil kreve noen virkelige monstermaster.

Men nå har jeg bare overordnet kunnskap om atomkraft. Det kan være at det finnes nye teknologier som lar seg realisere mye raskere, billigere og med en mer passende størrelse, f.eks tilpasset store forbrukere i et nærliggende område.
Forstår ikke hvorfor alt skal ta så sabla lang tid i dag. Når man bygget Barsebäck kjernekraftverk i Skåne tok det ikke særlig lang tid. I desember 1965 bestemte Sydkraft seg for å kjøpe areal til et nytt kraftverk. Byggingen startet 1969 og første reaktor startet produksjon i mai 1975, den andre reaktoren startet i mars 1977. Dessverre ble reaktorene tatt ut av drift i 1999 respektive 2005 takket være politisk hestehandel og mye mas fra danskene.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

fargeblind skrev: ons des 08, 2021 2:12 pm
Fernandovonarb skrev: ons des 08, 2021 2:05 pm
KongOlav2 skrev: ons des 08, 2021 1:56 pm
Tradisjonell atomkraft er for dyrt og tar for lang tid. Om man startet planleggingen i dag ville det sikkert vært mellom 2035 og 2040 før man fikk opp et kraftverk og det ville kostet masse. Pga alle sikkerhetssystemer og håndtering av avfall er dette markant dyrere enn vannkraft og landbasert vindkraft. I tillegg er jo tradisjonelle atomkraftverk så store "punktlaster" at det kreves rimelig store linjer for å frakte ut kraften. Et 2000 MW-atomkraftverk vil kreve noen virkelige monstermaster.

Men nå har jeg bare overordnet kunnskap om atomkraft. Det kan være at det finnes nye teknologier som lar seg realisere mye raskere, billigere og med en mer passende størrelse, f.eks tilpasset store forbrukere i et nærliggende område.
Hva med thorium kraftverk? Husker det var en del diskusjoner på fagskolen i sin tid om dette. Virket den gang som en genial ide, siden mange av ulempene tradisjonelle atomkraftverk sliter med ikke er tilstede der. Sikkerhetsmessig ikke minst.
hmmmm....jeg antar at det ville vært thoriumreaktorer verden rundt dersom det hadde vert enkelt å bygge dem.
Samme med fusjonsenergi.
De har nok rett og slett ikke klart å få det til.
Jeg er ingen guru på emnet, og du kommer med et godt spørsmål. For Norges del sitter det langt inne å bygge noe med "atom" i seg siden det gir visse assosiasjoner. Det er vel flere land, ut fra linken min, som er i ferd med å bygge slike reaktorer. Det har vel også blitt valgt vekk av en del land fordi tilleggsproduktet a-våpen ikke mulig med thorium.

Står mye her: https://www.mn.uio.no/kjemi/forskning/g ... ologi.html

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Koskinen skrev: ons des 08, 2021 2:12 pm I november ifjor brukte jeg 3220 kw/t og hadde regning på 2272. Iår, forbruk på 3010, regning på 6800. Altså 3 gangen selv med litt mindre forbruk. Men prisen i november var barnemat i forhold til desember. Og forbruket blir større. Så dette med minst 6000 ekstra i regning er ihvertfall tilfelle for min del.
Og hva var strømprisen i fjor på samme tid? Tidlig i januar i år kunne man få fastprisavtale til 25 øre i et år. Normalen har vel vært rundt 1 kr uten nettleie i de kaldeste vintermånedene, og i november i år var vel prisen under 1kr de fleste dagene. Ikke at det ikke er ille, men man må jo ha litt perspektiv rundt det.

Man kan ikke forvente at staten dekker merutgifter ut over strømpris på 20-25 øre. Og ingen kan vel være forbauset om den havner over 1 kr på kalde dager i vintermånedene. Så man må jo ta utgangspunkt i hva som vil være normalt. Ellers er 4-5 kr som det skrives om snakk om en time eller to noen få dager. Den siste måneden har den vært over 2 kr en dag.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Denne artikkelen her fant jeg svært spennende:

https://www.nrk.no/urix/to-svenske-bedr ... 1.15375835

Dette har jeg klokkertro på.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 2:36 pm Denne artikkelen her fant jeg svært spennende:

https://www.nrk.no/urix/to-svenske-bedr ... 1.15375835

Dette har jeg klokkertro på.
Som produsent av strøm, eller som tilkoblet fri-flyt-EU og markedskrefter som kan skape "underskudd" og høye priser?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

hauge23 skrev: ons des 08, 2021 3:02 pm
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 2:36 pm Denne artikkelen her fant jeg svært spennende:

https://www.nrk.no/urix/to-svenske-bedr ... 1.15375835

Dette har jeg klokkertro på.
Som produsent av strøm, eller som tilkoblet fri-flyt-EU og markedskrefter som kan skape "underskudd" og høye priser?
Om man vil ha et grønt skifte er dette veien å gå.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 3:07 pm
hauge23 skrev: ons des 08, 2021 3:02 pm
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 2:36 pm Denne artikkelen her fant jeg svært spennende:

https://www.nrk.no/urix/to-svenske-bedr ... 1.15375835

Dette har jeg klokkertro på.
Som produsent av strøm, eller som tilkoblet fri-flyt-EU og markedskrefter som kan skape "underskudd" og høye priser?
Om man vil ha et grønt skifte er dette veien å gå.
Hvor mener du det grønne skifte skal foregå? Kan vi ikke klare det grønne skifte uten å skape krisetilstander for folk? Er det penger det står på, kan man vel bruke andre metoder enn å flå befolkningen med høye priser på strøm?

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

AlvaroC skrev: ons des 08, 2021 2:36 pm
Koskinen skrev: ons des 08, 2021 2:12 pm I november ifjor brukte jeg 3220 kw/t og hadde regning på 2272. Iår, forbruk på 3010, regning på 6800. Altså 3 gangen selv med litt mindre forbruk. Men prisen i november var barnemat i forhold til desember. Og forbruket blir større. Så dette med minst 6000 ekstra i regning er ihvertfall tilfelle for min del.
Og hva var strømprisen i fjor på samme tid? Tidlig i januar i år kunne man få fastprisavtale til 25 øre i et år. Normalen har vel vært rundt 1 kr uten nettleie i de kaldeste vintermånedene, og i november i år var vel prisen under 1kr de fleste dagene. Ikke at det ikke er ille, men man må jo ha litt perspektiv rundt det.

Man kan ikke forvente at staten dekker merutgifter ut over strømpris på 20-25 øre. Og ingen kan vel være forbauset om den havner over 1 kr på kalde dager i vintermånedene. Så man må jo ta utgangspunkt i hva som vil være normalt. Ellers er 4-5 kr som det skrives om snakk om en time eller to noen få dager. Den siste måneden har den vært over 2 kr en dag.
Strømprisen i november ifjor var noe under normalen for november. 0,7 inkludert nettleie for min del. Mens den iår var 2,25 alt inkludert. I desember vil nok den prisen som sagt bli vesentlig større. Pristoppene er når vi bruker strøm. På morran, og når man spiser middag. Skal man snitte ned prisen, så må man legge om vanene. Spise middag senere feks, droppe morradusjen osv. Frister lite å hele tiden la strømprisen styre vanene dine.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

hauge23 skrev: ons des 08, 2021 3:12 pm
PapaSmurf skrev: ons des 08, 2021 3:07 pm
hauge23 skrev: ons des 08, 2021 3:02 pm

Som produsent av strøm, eller som tilkoblet fri-flyt-EU og markedskrefter som kan skape "underskudd" og høye priser?
Om man vil ha et grønt skifte er dette veien å gå.
Hvor mener du det grønne skifte skal foregå? Kan vi ikke klare det grønne skifte uten å skape krisetilstander for folk? Er det penger det står på, kan man vel bruke andre metoder enn å flå befolkningen med høye priser på strøm?
Heldigvis har vi LO og andre arbeidstakerorganisasjoner som jobber for folk flest, og som kommer til å forhandle frem lønnsøkninger for folk flest på bakgrunn av det folk flest taper i kjøpekraft på grunn av at strømprisen er blitt økt på grunn av ditt og datt.
Jeg forventer at det kommende lønnsoppgjøret både for arbeidere, pensjonister og trygdede vil rette opp det som har skjedd.
De som ikke liker fagforeninger kan ta det med ro. Dere som ikke liker LO eller andre fagforeninger og ikke betaler for å være medlemmer kommer til å få like mye (eller lite) i lønnstillegg som oss som er betalende medlemmer.

Pernille

Legg inn av Pernille »

MacanT skrev: ons des 08, 2021 2:33 pm Forstår ikke hvorfor alt skal ta så sabla lang tid i dag.
Det er et godt spørsmål med et langt svar, men kort fortalt: på den tiden fantes det ikke så mange regler og reguleringer. I dag og spesielt etter Chernobyl og Fukushima, eksploderte regelverket hvor alt, helt ned til skruene, skal dokumentereres i ørten eksemplarer og må gjennomgå minst like mange inspeksjoner. Det gjør konstruksjonen betydelig mer komplisert og dermed mer tidkrevende enn før. Den andre årsaken er at Europa har satset mye på store reaktorprosjekter, så store at det faktisk er vanskelig å skaffe kompetent arbeidskraft. Som leder til tredje årsak: Europa har i samme periode bygd ned kjernekraftindustrien. De som bygde kjernekraftverkene på 70 og 80 tallet gikk av med pensjon eller forsvant til andre bransjer.

En interessant case study er Finske Olkiluoto med EPR-reaktoren fra Areva (nå Framatome). Først hadde de problemer med betongkonstruksjonen, deretter stålkonstruksjonen, så ble det problemer med sveisingen, så kom det nye reguleringer og mye av arbeidet måtte gjøres på nytt, osv, osv. Det som skulle stå klart i 2010 er fremdeles ikke ferdig, snart 20 år etter byggestart.

I Kina derimot, bygde Areva nøyaktig samme reaktor på 7 år. Årsak? Kina hadde et vesentlig mer "relaxed" regelverk, nok folk og stor og bred kompetanse fra store byggeprosjekter etter den kinesiske byggeboomen.

Sånn veldig kort fortalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»