Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Svar
Koskinen

Re: Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Legg inn av Koskinen »

Ingen støtte til hytte er selvsagt døden for bygde Norge. Skisentere kommer til å gå på dunken. Som sagt tidligere. Skal man sette et tak på 3000, så må flere faktorer inn i bildet. Alle med dårlig isolerte hus har ikke plutselig penger til å etterisolere, kjøpe varmepumpe osv for å klare å komme seg ned under 3000 kwt. Nå har jo alt kommet på engang, unormalt høy prisvekt, renteoppgang og høye strømpriser. Spesielt vanskelig blir det om man er mange under samme tak.

3000 som tak + feks 300 kwt pr ekstra person som bor i boligen ville kanskje vært en mer rettferdig løsning. Men blir mye administrasjon som vil koste like mye som det vil tjene inn. Dagens tak på 5000 bør derfor beholdes.

100% over 70 øre bør dekkes. Og om strømmen brukes på hytta eller ikke bør ikke ha noen ting å si. Jeg har ikke hytte selv. Men skjønner frustrasjonen til hytte eierne, og ikke minst bygde Norge som er fullstendig avhengig av at hyttene blir brukt i vinter.

Når sant skal sies, så burde strømmen aldri vært en handelsvare her i Norge. Vi burde hatt en fastpris som gjaldt hele landet, statlig styrt. Alle strømselskaper burde vært lagt ned. De produserer ingenting, flytter bare på papir.

Overskuddet av det som produseres av strøm her kan vi selvsagt selge til utlandet for blodpris.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

Guarnere skrev: man okt 24, 2022 9:44 am SVs tak på 3000kwh må jo være en vits. 5000 er riktig tak. Alt over der er selvfølgelig i de aller aller fleste tilfeller kun forbeholdt gigantiske hus eller «luksusforbruk».

Men hvilken verden lever folk i dersom 1000kwh er vanlig. Og 3000kwh makstak for støtte. 1 roms NAV leilighet til sosialistene på løkka?
Jeg bor i en 2 roms selveierleilighet på 105 m2, som har stor stue med høyt skråtak og svære vinduer.

Strømforbruk vinter: ca. 800 kWt/måned.
Strømforbruk sommer: 300-400 kWt/måned.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Koskinen skrev: man okt 24, 2022 1:53 pm
Når sant skal sies, så burde strømmen aldri vært en handelsvare her i Norge. Vi burde hatt en fastpris som gjaldt hele landet, statlig styrt. Alle strømselskaper burde vært lagt ned. De produserer ingenting, flytter bare på papir.

Overskuddet av det som produseres av strøm her kan vi selvsagt selge til utlandet for blodpris.
Kunne ikke vært mer enig!

startelver

Legg inn av startelver »

Koskinen skrev: man okt 24, 2022 9:32 am Jeg var en av de som hørte på strømprisens Robin Hood. Bandt meg for 2,75 da prisen visstnok "garantert" kom til å komme opp i 10 kr til vinteren. Merker at jeg begynner å lure på om jeg dreit meg ut. Jeg hadde gratis strøm i August og September. Men betaler jo godt over kronen for mye denne mnd. Kan det nå virke som prisene ikke blir så ille som først meldt? Eller er det fortsatt for tidlig å si noe om. Har vel vært godt med påfyll av vann i magasinene de siste 14 dagene?
Jeg jobbet for strømselskapet LOS en kort periode og historikken viste alltid at strømprisene gikk opp når høsten var over, fra november frem til april. Det at vannmagasinene har fylt seg opp nå kommer ikke til å vedvare. Så tipper du vil tjene på det på sikt.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Koskinen skrev: man okt 24, 2022 1:53 pm Ingen støtte til hytte er selvsagt døden for bygde Norge. Skisentere kommer til å gå på dunken. Som sagt tidligere. Skal man sette et tak på 3000, så må flere faktorer inn i bildet. Alle med dårlig isolerte hus har ikke plutselig penger til å etterisolere, kjøpe varmepumpe osv for å klare å komme seg ned under 3000 kwt. Nå har jo alt kommet på engang, unormalt høy prisvekt, renteoppgang og høye strømpriser. Spesielt vanskelig blir det om man er mange under samme tak.

3000 som tak + feks 300 kwt pr ekstra person som bor i boligen ville kanskje vært en mer rettferdig løsning. Men blir mye administrasjon som vil koste like mye som det vil tjene inn. Dagens tak på 5000 bør derfor beholdes.

100% over 70 øre bør dekkes. Og om strømmen brukes på hytta eller ikke bør ikke ha noen ting å si. Jeg har ikke hytte selv. Men skjønner frustrasjonen til hytte eierne, og ikke minst bygde Norge som er fullstendig avhengig av at hyttene blir brukt i vinter.

Når sant skal sies, så burde strømmen aldri vært en handelsvare her i Norge. Vi burde hatt en fastpris som gjaldt hele landet, statlig styrt. Alle strømselskaper burde vært lagt ned. De produserer ingenting, flytter bare på papir.

Overskuddet av det som produseres av strøm her kan vi selvsagt selge til utlandet for blodpris.
Ja, hytte er jo forlengst blitt bolig nr 2, fullisolert, diffusjonstett og med varmekabler, fullbalansert ventilasjon, kanskje også en hurtiglader for el-bil og man kan rett&slett ikke slå av strømmen og reise hjem uten at bygget blir ødelagt.

Denne galskapen har blitt oss pålagt gjennom bygningskrav for fritidsboliger og kommer nå og biter hytteeierne, de aktuelle kommunene og aktører som lever av dette (som du nevner) i ræva....!

Har aldri vært fan av den standarden "hytta" har komnet opp på, den nærmest ukontrollerte utbyggingen gjennom mange år eller kommuner som har valgt å "stå på ett ben" i sin verdiskaping og inntektsgrunnlag, selv om det er mer sammensatt.
Dét er en annen diskusjon, og som du er inne på vil den pågående krisen fort få alvorlige konsekvenser for de berørte. Det er dramatisk og hva skal man gjøre?

Justere nedskalere/fjerne skiller/krav mellom fast bolig og fritidseiendom, skrote/fryse boplikten, foreta skattemessige grep, øke statlige overføringer til kommunene og bruke disse hyttene til å huse flyktninger?
Kjenner instinktivt at en del av dette er komplisert og "kleint," og bare kaster det ut, for tiltak tvinger seg vel fram....?!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

InsVerderben skrev: tor okt 27, 2022 5:41 pm
Koskinen skrev: man okt 24, 2022 1:53 pm Ingen støtte til hytte er selvsagt døden for bygde Norge. Skisentere kommer til å gå på dunken. Som sagt tidligere. Skal man sette et tak på 3000, så må flere faktorer inn i bildet. Alle med dårlig isolerte hus har ikke plutselig penger til å etterisolere, kjøpe varmepumpe osv for å klare å komme seg ned under 3000 kwt. Nå har jo alt kommet på engang, unormalt høy prisvekt, renteoppgang og høye strømpriser. Spesielt vanskelig blir det om man er mange under samme tak.

3000 som tak + feks 300 kwt pr ekstra person som bor i boligen ville kanskje vært en mer rettferdig løsning. Men blir mye administrasjon som vil koste like mye som det vil tjene inn. Dagens tak på 5000 bør derfor beholdes.

100% over 70 øre bør dekkes. Og om strømmen brukes på hytta eller ikke bør ikke ha noen ting å si. Jeg har ikke hytte selv. Men skjønner frustrasjonen til hytte eierne, og ikke minst bygde Norge som er fullstendig avhengig av at hyttene blir brukt i vinter.

Når sant skal sies, så burde strømmen aldri vært en handelsvare her i Norge. Vi burde hatt en fastpris som gjaldt hele landet, statlig styrt. Alle strømselskaper burde vært lagt ned. De produserer ingenting, flytter bare på papir.

Overskuddet av det som produseres av strøm her kan vi selvsagt selge til utlandet for blodpris.
Ja, hytte er jo forlengst blitt bolig nr 2, fullisolert, diffusjonstett og med varmekabler, fullbalansert ventilasjon, kanskje også en hurtiglader for el-bil og man kan rett&slett ikke slå av strømmen og reise hjem uten at bygget blir ødelagt.

Denne galskapen har blitt oss pålagt gjennom bygningskrav for fritidsboliger og kommer nå og biter hytteeierne, de aktuelle kommunene og aktører som lever av dette (som du nevner) i ræva....!

Har aldri vært fan av den standarden "hytta" har komnet opp på, den nærmest ukontrollerte utbyggingen gjennom mange år eller kommuner som har valgt å "stå på ett ben" i sin verdiskaping og inntektsgrunnlag, selv om det er mer sammensatt.
Dét er en annen diskusjon, og som du er inne på vil den pågående krisen fort få alvorlige konsekvenser for de berørte. Det er dramatisk og hva skal man gjøre?

Justere nedskalere/fjerne skiller/krav mellom fast bolig og fritidseiendom, skrote/fryse boplikten, foreta skattemessige grep, øke statlige overføringer til kommunene og bruke disse hyttene til å huse flyktninger?
Kjenner instinktivt at en del av dette er komplisert og "kleint," og bare kaster det ut, for tiltak tvinger seg vel fram....?!
Jeg har hytte uten strøm og innlagt vann, funker fint det.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

TheBaseline skrev: fre okt 28, 2022 8:30 am
InsVerderben skrev: tor okt 27, 2022 5:41 pm
Koskinen skrev: man okt 24, 2022 1:53 pm Ingen støtte til hytte er selvsagt døden for bygde Norge. Skisentere kommer til å gå på dunken. Som sagt tidligere. Skal man sette et tak på 3000, så må flere faktorer inn i bildet. Alle med dårlig isolerte hus har ikke plutselig penger til å etterisolere, kjøpe varmepumpe osv for å klare å komme seg ned under 3000 kwt. Nå har jo alt kommet på engang, unormalt høy prisvekt, renteoppgang og høye strømpriser. Spesielt vanskelig blir det om man er mange under samme tak.

3000 som tak + feks 300 kwt pr ekstra person som bor i boligen ville kanskje vært en mer rettferdig løsning. Men blir mye administrasjon som vil koste like mye som det vil tjene inn. Dagens tak på 5000 bør derfor beholdes.

100% over 70 øre bør dekkes. Og om strømmen brukes på hytta eller ikke bør ikke ha noen ting å si. Jeg har ikke hytte selv. Men skjønner frustrasjonen til hytte eierne, og ikke minst bygde Norge som er fullstendig avhengig av at hyttene blir brukt i vinter.

Når sant skal sies, så burde strømmen aldri vært en handelsvare her i Norge. Vi burde hatt en fastpris som gjaldt hele landet, statlig styrt. Alle strømselskaper burde vært lagt ned. De produserer ingenting, flytter bare på papir.

Overskuddet av det som produseres av strøm her kan vi selvsagt selge til utlandet for blodpris.
Ja, hytte er jo forlengst blitt bolig nr 2, fullisolert, diffusjonstett og med varmekabler, fullbalansert ventilasjon, kanskje også en hurtiglader for el-bil og man kan rett&slett ikke slå av strømmen og reise hjem uten at bygget blir ødelagt.

Denne galskapen har blitt oss pålagt gjennom bygningskrav for fritidsboliger og kommer nå og biter hytteeierne, de aktuelle kommunene og aktører som lever av dette (som du nevner) i ræva....!

Har aldri vært fan av den standarden "hytta" har komnet opp på, den nærmest ukontrollerte utbyggingen gjennom mange år eller kommuner som har valgt å "stå på ett ben" i sin verdiskaping og inntektsgrunnlag, selv om det er mer sammensatt.
Dét er en annen diskusjon, og som du er inne på vil den pågående krisen fort få alvorlige konsekvenser for de berørte. Det er dramatisk og hva skal man gjøre?

Justere nedskalere/fjerne skiller/krav mellom fast bolig og fritidseiendom, skrote/fryse boplikten, foreta skattemessige grep, øke statlige overføringer til kommunene og bruke disse hyttene til å huse flyktninger?
Kjenner instinktivt at en del av dette er komplisert og "kleint," og bare kaster det ut, for tiltak tvinger seg vel fram....?!
Jeg har hytte uten strøm og innlagt vann, funker fint det.
Jepp! 😊
Er selv oppvokst med det og leier pr d.d en seter sammen med et par kamerater og med samme "mangler."
Vedfyring, utedass, brønnvann, stearinlys, gassbluss og ICE-net (luksus).
Litt "tungvint", men sånn jeg liker det for det skal være en forskjell fra hverdagen...!

Pernille

Legg inn av Pernille »

Pernille skrev: tor des 30, 2021 12:19 pm I neste sesong av Exit har våre fire venner William, Jeppe, Henrik og Adam blitt strømtradere for det er der de virkelig store pengene nå befinner seg. Etter å ha lurt politikerne og det norske folket til å tro at høye strømpriser er hva som skal til for å redde verden fra klimakrisen, håver de nå inn milliarder av kroner. I uka. Etter en fuktig kveld på byen kjøper Adam Eiffel-tårnet og halve Paris for å imponere Hermine mens Jeppe, Henrik og William like godt kjøper opp resten av Norge.
Det var faktisk ikke så langt unna sannheten. :)

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Legger inn en nyhet om brannfaren ved solcelletak.

https://www.nrk.no/rogaland/brann-i-sol ... 1.16434359

Viser seg at det er noe brannfare både ved batterier og solceller. På et solcelletak er brannen i tillegg oppe på taket, og ifølge artikkelen luktfri. Hva da med store solcelleparker.. ikke så lurt å plassere dem i nærheten av trær kanskje.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Soteria skrev: lør jun 10, 2023 12:19 pm Legger inn en nyhet om brannfaren ved solcelletak.

https://www.nrk.no/rogaland/brann-i-sol ... 1.16434359

Viser seg at det er noe brannfare både ved batterier og solceller. På et solcelletak er brannen i tillegg oppe på taket, og ifølge artikkelen luktfri. Hva da med store solcelleparker.. ikke så lurt å plassere dem i nærheten av trær kanskje.
Jeg leste artikkelen i linken din.
Der sier de at de fleste branner i solceller skyldes montasjefeil, og at solceller på taket ikke øker risikoen for brann.
Jeg tolker det slik at de som monterer kunne trenge litt kursing for å friske opp kompetansen.
Kanskje jeg vil gå så langt at jeg vil gå for at kun autoriserte elektrikere skal få lov til å gjøre slike jobber.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»