Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Svar
HarryH

Re: Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Legg inn av HarryH »

Økte offentlige inntekter kommer alle til gode, ikke minst de av oss som trenger mest hjelp.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

HarryH skrev: tir des 07, 2021 10:07 am Økte offentlige inntekter kommer alle til gode, ikke minst de av oss som trenger mest hjelp.
De av oss som trenger mest hjelp er de som er hardest rammet av dette. Gutta krutt som sitter i godt isolerte hus med varmepumpe bruker nesten ikke strøm, og bidrar derfor også lite i denne sammenhengen med økte offentlige inntekter. De som trenger det mest, er faktisk de som sørger for mest økte inntekter på dette området nå. Der de sitter med gamle panelovner i et trekkfult hus fra 40 tallet, som de ikke har råd til å gjøre tiltak med. Hvor de må fyre for Kråkene for å holde seg i livet.

Nei, jeg snakker ikke om meg selv. Men har venner som sliter bigtime nå.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Koskinen skrev: tir des 07, 2021 10:14 am
HarryH skrev: tir des 07, 2021 10:07 am Økte offentlige inntekter kommer alle til gode, ikke minst de av oss som trenger mest hjelp.
De av oss som trenger mest hjelp er de som er hardest rammet av dette. Gutta krutt som sitter i godt isolerte hus med varmepumpe bruker nesten ikke strøm, og bidrar derfor også lite i denne sammenhengen med økte offentlige inntekter. De som trenger det mest, er faktisk de som sørger for mest økte inntekter på dette området nå. Der de sitter med gamle panelovner i et trekkfult hus fra 40 tallet, som de ikke har råd til å gjøre tiltak med. Hvor de må fyre for Kråkene for å holde seg i livet.
Jeg tipper de som har mest penger også bruker mye strøm. Store hus som ikke nødvendigvis trenger å være spesielt nye og med masse oppvarming i og varmekabler i alle deler av huset.

Og har man kjøpt seg et gammelt hus fra 40-tallet, så burde man faktisk også regne med på at det vil bli visse ulemper med det. Det var kanskje vanskelig å forutsi at det skulle bli så høye strømpriser som det er nå om dagen, men at det går visse utgifter til strøm uansett kunne umulig vært en overraskelse.
Sist redigert av KongOlav2 den tir des 07, 2021 10:22 am, redigert 1 gang totalt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Fastprisavtale vil jo ta bort mye av variasjonen. Hvor lang fastprisavtale kan en vanlig forbruker få?
Må innrømme at jeg ikke har sjekket det.
[/quote]

En kan få opp til 5 års fastprisavtaler. Litt av problemet her er jo at folk var svært fornøyd med variabel pris når den var nesten gratis.... Derfor var det få som slo til på fastpriser på 30-60 øre, fordi det ble oppfattet som lite lønnsomt - til og med Forbrukerrådet frarådet/fraråder dette. Selvsagt fraråder de nå - men de burde ha rådet folk som var redd for høye regninger fastpris hvis de ville sikre seg. Slik noen av oss har gjort....

... for øvrig er jeg helt enig i at dette er massesuggesjon. Det er for øvrig interessant at det er middelklassen som klager mest, og til en viss grad skyver mindre bemidlede "foran seg"...

Og dette med at "vi" (dvs middelklassen) må spare mer er jo opplagt - nordmenn har aldri spart på strøm. Men det må vi lære oss. Så en kommentar her en dag om en som bodde i et større borettslag med varme inkludert i leia. Da det ble installert strømmålere i hver leilighet i snitt ned med 30 prosent...

Til dagens situasjon - ja, det er selvsagt ikke helt bra at strømselskapene og det offentlige håver inn med penger, mens alle må betale. Men igjen - her bør det med minst får mest lette. Hvorfor ikke bare øke minstefradraget ført som sist...

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Hvem legger inn et regnestykke på at strømmen skal bli 5-6 gangen når man kjøpte seg hus. Jeg husker selv at jeg hadde satt opp et budsjett når jeg gikk til banken for å få lån, når jeg etablerte meg. Da justerte konsulenten i banken ned posten jeg hadde laget for strøm. Da han mente jeg ville bruke langt mindre enn det jeg hadde sett for meg.

Er nok mange som har sett for seg å gjøre endel tiltak med husene sine, men som nå heller med bruke pengene for å holde seg varme. Blir omtrent som å pisse i buksa når det er kaldt ute.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Koskinen skrev: tir des 07, 2021 10:24 am Hvem legger inn et regnestykke på at strømmen skal bli 5-6 gangen når man kjøpte seg hus. Jeg husker selv at jeg hadde satt opp et budsjett når jeg gikk til banken for å få lån, når jeg etablerte meg. Da justerte konsulenten i banken ned posten jeg hadde laget for strøm. Da han mente jeg ville bruke langt mindre enn det jeg hadde sett for meg.

Er nok mange som har sett for seg å gjøre endel tiltak med husene sine, men som nå heller med bruke pengene for å holde seg varme. Blir omtrent som å pisse i buksa når det er kaldt ute.
Hvis man har et eldgammelt hus med minimal isolasjon og masse trekk, så ville man selv i en normalsituasjon hatt sikkert 25-30 000 kr i året i strømutgifter. Selv før situasjonen med dagens skyhøye priser, burde det vært rom og incentiver for å gjøre tiltak i slike boliger. De som sliter aller mest er heller de som ikke har kommet inn på boligmarkedet ved å kjøpe egen bolig, men må betale strømmen i den boligen de leier som kanskje heller ikke er av høyeste kvalitet.

guru

Legg inn av guru »

Fernandovonarb skrev: tir des 07, 2021 9:06 am
guru skrev: tir des 07, 2021 8:57 am Jeg overlever strømkrisa. Det er kjipe penger å betale, men vi klarer oss.
Men jeg blir mektig provosert over Regjeringen. Støre sier at det "vil komme signaler om løsning før jul". Hva feiler det fyren? Notorisk mangel på handlekraft.

Jeg håper opposisjonen tar ansvar og legger fram forslag om å fjerne alt av moms og avgifter på strømmen de kommende månedene, og dermed tvinger regjeringspartiene til å stemme. Hva er problemte med å fjerne avgiftene for noen måneder når de får disse enorme inntektene fra kraftselskapene i andre enden likevel? Er det så ufattelig viktig at ikke Røkke og Stordalen skal få billigere strøm, at dette går utover de som behøver hjelp NÅ?
Opposisjonen kan legge frem hva de vil, de har ikke flertall til å få igjennom noe som helst. Jeg er også uenig i å fjerne mva og andre avgifter, fordi det gagner dem som har høyest forbruk mest. Gjerne de med store hus sammen med palass av hytter.

Det er bedre med et tilskudd basert på antallet i familien. Ikke gjør det for komplisert, bare få det ut før jul. Ved vedvarende høy pris, gjenta det samme ut januar og februar.
Poenget mitt er at dette er i en ideell verden.

Å behovsprøve denne typen tilskudd er ekstremt krevende byråkratisk, og det vil også ramme de som ligger like under den grensa som settes. Behovsprøving av barnetrygden har alltid vært et tema, men beregninger viser at det koster mer å behovsprøve enn å gi et flatt beløp til alle.

Når det gjelder strømkrisa skulle man tro at det viktigste var at de som faktisk sliter med å få det til å gå rundt, og de som sitter og fryser faktisk får hjelp enn å hindre de som har råd til det fra før også får da del i dette.

Akkurat nå burde de løse den akutte krisa med å fjerne avgifger. Så få de jobbe med et nytt system, der man f.eks. har makspriser på strøm opp til et normalforbruk på primærboliger, slik at de som har hytter og fritidsboliger, og bruker veldig mye strøm må betale mer. Men nå gjelder det å komme de som behøver det mest til unnsetning, og da vil det enkleste være å kutte moms og elavgift, selv om det også gagner de som har god råd på kort sikt.

Det er også veldig pussig å se at samtidig som vi ser at prisene fyker til himmels, så har myndighetene åpnet for at netteierne får lov å øke nettleia betydelig fra 1. januar. Det er mildt sagt oppsiktsvekkende.

Cirrostratus

Legg inn av Cirrostratus »

Stor humor.

90-95 % av strømmen forbrukes i Norge, og mesteparten av de "økte offentlige inntektene" er inndragning av norsk kjøpekraft. Norske forbrukere må betale 250-300 øre/kWh for en vare som koster offentlige eide kraftselskap 4 øre/kWh å produsere. I praksis er det bare (nok) en ekstraskatt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

kytec skrev: man des 06, 2021 7:00 pm
PapaSmurf skrev: man des 06, 2021 4:07 pm
kytec skrev: man des 06, 2021 4:06 pm Man skulle bodd i Aurland si.
Skulle slått til på 30 øre fastpris i 3 år.
Det bør man alltis si ja til, noe annet er hovmod, men nå har nok både forbrukere og kraftlevrandører lært.

Tror det er lenge til den jevne forbruker får et slikt tilbud igjen.

Selv har jeg inngått en fastprisavtale på 139 øre per kw/t, det er sykt, men ikke like sykt som spotprisene og det gjelder bare ut februar.
Jeg har fastprisavtale på ca 75 øre. Bandt meg i forrige uke for 3 år.

Corvus

Legg inn av Corvus »

HarryH skrev: tir des 07, 2021 10:07 am Økte offentlige inntekter kommer alle til gode, ikke minst de av oss som trenger mest hjelp.
Kan du forklare hvordan store barnefamilier som får en skyhøy strømregning fremover får noe særlig nytte av økte offentlige inntekter?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Cirrostratus skrev: tir des 07, 2021 10:50 am Stor humor.

90-95 % av strømmen forbrukes i Norge, og mesteparten av de "økte offentlige inntektene" er inndragning av norsk kjøpekraft. Norske forbrukere må betale 250-300 øre/kWh for en vare som koster offentlige eide kraftselskap 4 øre/kWh å produsere. I praksis er det bare (nok) en ekstraskatt.
Ja. Det er verd å ha i tankene at inndratt kjøpekraft vil gi næringslivet en smell.
Som jeg har nevnt tidligere reduserer jeg personlig selvfølgelig innkjøp i takt med at utgiftene til strøm øker.

Jeg antar at varehandelen og Høyre kommer til å kreve at næringslivet skal få kompensert tapt julehandel når tallene blir røde etterhvert.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Spent på hva man kan få av 5 års fastprisavtale til sommeren. Får man en avtale på 50 øre, eller lavere på 5 år, så er det vel bare å slå til.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

DoktorS skrev: tir des 07, 2021 10:21 am
Fastprisavtale vil jo ta bort mye av variasjonen. Hvor lang fastprisavtale kan en vanlig forbruker få?
Må innrømme at jeg ikke har sjekket det.
[/quote]

En kan få opp til 5 års fastprisavtaler. Litt av problemet her er jo at folk var svært fornøyd med variabel pris når den var nesten gratis.... Derfor var det få som slo til på fastpriser på 30-60 øre, fordi det ble oppfattet som lite lønnsomt - til og med Forbrukerrådet frarådet/fraråder dette. Selvsagt fraråder de nå - men de burde ha rådet folk som var redd for høye regninger fastpris hvis de ville sikre seg. Slik noen av oss har gjort....

... for øvrig er jeg helt enig i at dette er massesuggesjon. Det er for øvrig interessant at det er middelklassen som klager mest, og til en viss grad skyver mindre bemidlede "foran seg"...

Og dette med at "vi" (dvs middelklassen) må spare mer er jo opplagt - nordmenn har aldri spart på strøm. Men det må vi lære oss. Så en kommentar her en dag om en som bodde i et større borettslag med varme inkludert i leia. Da det ble installert strømmålere i hver leilighet i snitt ned med 30 prosent...

Til dagens situasjon - ja, det er selvsagt ikke helt bra at strømselskapene og det offentlige håver inn med penger, mens alle må betale. Men igjen - her bør det med minst får mest lette. Hvorfor ikke bare øke minstefradraget ført som sist...
[/quote]
Jeg har nå bundet til 75 øre i 3 år. Burde slått til når det var billigere, som du sa, men bedre sent enn aldri. 75 øre er fortsatt rimelig i forhold til dagens priser som i snitt ligger på 2-3 kr.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Justice 97 skrev: tir des 07, 2021 12:57 pm Da er vi i gang. Det er bare å gratulere norske politikere med å sette bedrifter og arbeidsplasser i fare:

"Wiig Gartneri seier opp 15 personar og permitterer ytterlegare 15-20 arbeidarar på grunn av høge straumprisar. Wiig Gartneri ser seg naudt til å gjera store kutt på grunn av høge straumprisar. Det opplyser Kåre Wiig. – Det er alvorleg, dette som no skjer med energiprisane. Me taper pengar, og forbrukarane får mindre tilgang på norske grønsaker, slår Wiig fast. – På Wiig Gartneri riv me i desse dagar ut tre mål med agurkplantar og sløkkjer lyset. Me har plantar for 300.000-400.000 kroner som skulle inn der, men som me no kastar. Det blir for dyrt å setja dei i produksjon, seier Wiig."

"Kåre Wiig har hatt veksthus heilt sidan han overtok drifta av heimegarden i 1971, og har sidan midten av 1980-talet bygd seg opp til ein svært stor aktør. – Eg har aldri opplevd tøffare tider for næringa enn det me no står oppe i, seier Wiig. Eksakte tal har han ikkje i hovudet i ein travel kvardag, men han slår fast at dei aukte prisane på straum og gass utgjer mange millionar kroner for kvart av dei store gartneria."
Men fortsatt er det ikke ett problem.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Litt billigere i midt-norge i morgen. 70 øre på det billigste, og drøye 110 øre på det dyreste. I tillegg blir det litt mildere i dagene som kommer. Blir jul i år også😁

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Fra 176,21 til 132,97 for østlandet i morgen. Også ganske stabil pris hele døgnet faktisk.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Koskinen skrev: tir des 07, 2021 10:14 am
HarryH skrev: tir des 07, 2021 10:07 am Økte offentlige inntekter kommer alle til gode, ikke minst de av oss som trenger mest hjelp.
De av oss som trenger mest hjelp er de som er hardest rammet av dette. Gutta krutt som sitter i godt isolerte hus med varmepumpe bruker nesten ikke strøm, og bidrar derfor også lite i denne sammenhengen med økte offentlige inntekter. De som trenger det mest, er faktisk de som sørger for mest økte inntekter på dette området nå. Der de sitter med gamle panelovner i et trekkfult hus fra 40 tallet, som de ikke har råd til å gjøre tiltak med. Hvor de må fyre for Kråkene for å holde seg i livet.

Nei, jeg snakker ikke om meg selv. Men har venner som sliter bigtime nå.
Jeg er faktisk en av disse med et gammel hus som er elendig isolert. Heldigvis er ikke huset så stort, ca. 100 kvm. Har investert i varmepumpe som normalt bidrar til å holde forbruket nede, men i denne kulda hjelper det ikke. Jeg må ha en ekstra elektrisk ovn i gang, så det går mer strøm enn vanlig selv om jeg også prøver å fyre hardt med ved. Går med varme tøfler og ullgenser inne for å holde varmen.

Med en inntekt under gjennomsnitt (ifølge SSB) og tungt belånt bolig merker jeg de ekstra tusenlappene på strømregningene.

Dette synes jeg faktisk er greit. Er vi blitt et så bortskjemt folkeslag at vi ikke kan gå med ullgenser når vinteren er på det kaldeste? Det er mulig at jeg må ta opp et lite forbrukslån på noen få tusenlapper når de neste regningene kommer, Det er jo litt dårlig timing med ekstra kostnader rundt juletider. Men med litt skjerping i annet forbruk betaler jeg greit det lånet i løpet av få måneder.

Man må prøve å se det større bildet. Offentlige inntekter øker betydelig. Det betyr mer til velferd. Energiøkonomisering og grønn energi blir mer lønnsomt. Det er mye bra som kommer ut av dette.

Hysteriet rundt strømprisene viser at vi jamnt over er blitt en sutrete gjeng her i dette landet. De fattigste vil slite. Disse bør få ekstra hjelp. Å påføre seg milliarder i samfunnsøkonomisk tap gjennom å redusere eksporten eller dele ut store beløp som kompensasjon til den gjennomsnittlige Kari og Ola Nordmann er derimot en populistisk overreaksjon.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

HarryH skrev: tir des 07, 2021 1:46 pm
Koskinen skrev: tir des 07, 2021 10:14 am
HarryH skrev: tir des 07, 2021 10:07 am Økte offentlige inntekter kommer alle til gode, ikke minst de av oss som trenger mest hjelp.
De av oss som trenger mest hjelp er de som er hardest rammet av dette. Gutta krutt som sitter i godt isolerte hus med varmepumpe bruker nesten ikke strøm, og bidrar derfor også lite i denne sammenhengen med økte offentlige inntekter. De som trenger det mest, er faktisk de som sørger for mest økte inntekter på dette området nå. Der de sitter med gamle panelovner i et trekkfult hus fra 40 tallet, som de ikke har råd til å gjøre tiltak med. Hvor de må fyre for Kråkene for å holde seg i livet.

Nei, jeg snakker ikke om meg selv. Men har venner som sliter bigtime nå.
Jeg er faktisk en av disse med et gammel hus som er elendig isolert. Heldigvis er ikke huset så stort, ca. 100 kvm. Har investert i varmepumpe som normalt bidrar til å holde forbruket nede, men i denne kulda hjelper det ikke. Jeg må ha en ekstra elektrisk ovn i gang, så det går mer strøm enn vanlig selv om jeg også prøver å fyre hardt med ved. Går med varme tøfler og ullgenser inne for å holde varmen.

Med en inntekt under gjennomsnitt (ifølge SSB) og tungt belånt bolig merker jeg de ekstra tusenlappene på strømregningene.

Dette synes jeg faktisk er greit. Er vi blitt et så bortskjemt folkeslag at vi ikke kan gå med ullgenser når vinteren er på det kaldeste? Det er mulig at jeg må ta opp et lite forbrukslån på noen få tusenlapper når de neste regningene kommer, Det er jo litt dårlig timing med ekstra kostnader rundt juletider. Men med litt skjerping i annet forbruk betaler jeg greit det lånet i løpet av få måneder.

Man må prøve å se det større bildet. Offentlige inntekter øker betydelig. Det betyr mer til velferd. Energiøkonomisering og grønn energi blir mer lønnsomt. Det er mye bra som kommer ut av dette.

Hysteriet rundt strømprisene viser at vi jamnt over er blitt en sutrete gjeng her i dette landet. De fattigste vil slite. Disse bør få ekstra hjelp. Å påføre seg milliarder i samfunnsøkonomisk tap gjennom å redusere eksporten eller dele ut store beløp som kompensasjon til den gjennomsnittlige Kari og Ola Nordmann er derimot en populistisk overreaksjon.
Dette lukter av trolling.

Hva når det blir permanent? Skal du ta opp nytt forbrukslån igjen og igjen? Kult ass.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

KongOlav2 skrev: tir des 07, 2021 9:36 am Prisene bør i det minste være moderat høye, f.eks min 1 kr/kWh over året inkl både nettleie og avgifter. Og det kunne godt vært enda høyere priser for de med et skikkelig høyt (luksus)forbruk. Har du en feit enebolig med oppvarming i stort sett alle rom, varmekabler i oppkjørselen og bruker 50 000 kWh per år, så synes jeg gjerne de skulle betalt det dobbelte for alt forbruk over en viss verdi.
Stemmer du Rødt?

HarryH

Legg inn av HarryH »

Corvus skrev: tir des 07, 2021 11:12 am
HarryH skrev: tir des 07, 2021 10:07 am Økte offentlige inntekter kommer alle til gode, ikke minst de av oss som trenger mest hjelp.
Kan du forklare hvordan store barnefamilier som får en skyhøy strømregning fremover får noe særlig nytte av økte offentlige inntekter?
Da snakker vi om lengre sikt og hvordan man distribuerer midlene. Vi vi alle før eller siden benytte oss av offentlige tjenester.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Fernandovonarb skrev: tir des 07, 2021 1:31 pm Litt billigere i midt-norge i morgen. 70 øre på det billigste, og drøye 110 øre på det dyreste. I tillegg blir det litt mildere i dagene som kommer. Blir jul i år også😁
Du verden, gikk ganske bra denne også altså.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Forbrukslån for å betale strømregningen ja. Da havner man jo i allefall ikke i en ond sirkel.

Men at det er en del som må gå til det skrittet er jeg sikker på.

Men vi ser det nå at flere bedrifter permitterer på grunn av strømprisen. Ikke bare får de uhyrlige regninger, men i tillegg vil de voldsomme strømregningene føre til at folk bruker mindre penger. Dobbelt tap dette for handelsnæringen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ka9nen skrev: tir des 07, 2021 2:09 pm
Fernandovonarb skrev: tir des 07, 2021 1:31 pm Litt billigere i midt-norge i morgen. 70 øre på det billigste, og drøye 110 øre på det dyreste. I tillegg blir det litt mildere i dagene som kommer. Blir jul i år også😁
Du verden, gikk ganske bra denne også altså.
Du tror det er over? Bare vent. Januar og februar blir brutale. Desember vil nok også slå tilbake allerede i løpet av uka.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Bjoneroa skrev: tir des 07, 2021 1:58 pm
Stemmer du Rødt?
Nei, jeg stemmer Venstre. Men er sterk tilhenger av beskatning av luksusforbruk. Hvis dagens skattesystem skal endres vil jeg helst ha økte minstefradrag som gavner alle likt uansett om du tjener 300k eller 1 mill, kombinert med økt beskatning av høyt forbruk og/eller svært høye kapitalinntekter.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3106

Legg inn av MacanT »

Det kan bli "interessant" å se hva som skjer i januar og februar. Prognosene sier kulde og lite vind i Nord-Europa, noe som betyr at muligheten til å kunne importere strøm vil være nærmest null. Men til tross for dette fortsetter nettoeksporten med uforminsket styrke.

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-k ... og-eksport

Så forresten på svenske nyhetene i går at de måtte starte opp oljekraftverket i Karlshamn for å hjelpe polakkene gjennom en svært presset situasjon.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Fikk faktura for november nå, 3 ganger så høy som ifjor :(

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3106

Legg inn av MacanT »

MentalM skrev: tir des 07, 2021 3:22 pm Fikk faktura for november nå, 3 ganger så høy som ifjor :(
Min faktura for november ble faktisk bare 40% høyere enn i fjor.

Hjalp nok på at jeg skiftet strømleverandør til Tibber og installerte Tibber pulse slik at jeg har kontroll på strømforbruket til enhver tid, noe som blir ekstra viktig på nyåret da det gjelder å holde seg under 5 kWt timesforbruk for å unngå ekstra høy nettleie.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

MacanT skrev: tir des 07, 2021 3:42 pm
MentalM skrev: tir des 07, 2021 3:22 pm Fikk faktura for november nå, 3 ganger så høy som ifjor :(
Min faktura for november ble faktisk bare 40% høyere enn i fjor.

Hjalp nok på at jeg skiftet strømleverandør til Tibber og installerte Tibber pulse slik at jeg har kontroll på strømforbruket til enhver tid, noe som blir ekstra viktig på nyåret da det gjelder å holde seg under 5 kWt timesforbruk for å unngå ekstra høy nettleie.
Før meg til å mimre tilbake til 80-tallet. Husker vi hadde noe som lignet på denne på kjøkkenet hjemme:
Bilde
(Bilde for illustrasjon, var ikke helt lik den)

HarryH

Legg inn av HarryH »

greyserpent skrev: tir des 07, 2021 1:55 pm
Dette lukter av trolling.

Hva når det blir permanent? Skal du ta opp nytt forbrukslån igjen og igjen? Kult ass.
Hvis det blir permanent høye strømpriser, må man jo redusere andre kostnader permanent. Dette er ikke rocket science.

Edit:
Med mindre de økte offentlige inntektene gir grunnlag for lavere skatt i form av økt minstefradrag, noe de i grunnen vil gjøre. I så fall innebærer høye strømpriser en omfordeling av midler fra rikinger med mange hus og hytter til folk med lavt til moderat strømforbruk. Dette burde være musikk i ørene på alle som er tilhenger av å redusere forskjellene i dette landet.
Sist redigert av HarryH den tir des 07, 2021 4:05 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

HarryH skrev: tir des 07, 2021 3:58 pm
greyserpent skrev: tir des 07, 2021 1:55 pm
Dette lukter av trolling.

Hva når det blir permanent? Skal du ta opp nytt forbrukslån igjen og igjen? Kult ass.
Hvis det blir permanent høye strømpriser, må man jo redusere andre kostnader permanent. Dette er ikke rocket science.
Kanskje man skal slutte å spise. Det løser alle problemer til slutt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»