Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Svar
TitanSable

Re: Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Legg inn av TitanSable »

dereselskede AEGI2 skrev: tir okt 19, 2021 5:50 pm om du tenner mange telys så flyr det fort penger når en veit hva 1 lyspære koster et helt år i drift----https://blogg.fortum.no/hvor-mye-koster ... i-lyspaera
Litt utdatert den linken. De fleste bruker (eller burde bruke) LED-pærer og da er kostnaden for bruk relativt billig.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

dereselskede AEGI2 skrev: man okt 18, 2021 11:59 pm
Balder skrev: man okt 18, 2021 10:08 pm Nå begynner man å slå av strømmen for å få råd til mat, i Norge. I Norge?! Vinterstid.
Da har politikerne virkelig tenkt omsorg for landets borgere når de planla og utvikla kraftmarkedet som Norge er en del av. Jeg vet ikke om alt kan forklares med at magasinene har lite vann.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/s ... 1.15693819
Og hun trur hun er smart ?

Når det blir for kaldt, slår hun på en liten ovn. Ellers går hun med ullgenser og tykke ullsokker.

Hun har ikke vedovn, men tenner mange telys.

– Jeg har gjort alt jeg kan. Det er bekmørkt i hele huset. Jeg bruker kun strøm til TV, noen vaskemaskiner innimellom, kaffetrakteren og kjapp matlaging

.....

tenner mange tlys :-) Gud hjelpe meg .... skal nok se at prisen for di blir være en at hun har på en lampe
Hun tenner dem for varme, ikke som erstatning for en lampe.

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

missChance skrev: tir okt 19, 2021 5:56 pm
dereselskede AEGI2 skrev: man okt 18, 2021 11:59 pm
Balder skrev: man okt 18, 2021 10:08 pm Nå begynner man å slå av strømmen for å få råd til mat, i Norge. I Norge?! Vinterstid.
Da har politikerne virkelig tenkt omsorg for landets borgere når de planla og utvikla kraftmarkedet som Norge er en del av. Jeg vet ikke om alt kan forklares med at magasinene har lite vann.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/s ... 1.15693819
Og hun trur hun er smart ?

Når det blir for kaldt, slår hun på en liten ovn. Ellers går hun med ullgenser og tykke ullsokker.

Hun har ikke vedovn, men tenner mange telys.

– Jeg har gjort alt jeg kan. Det er bekmørkt i hele huset. Jeg bruker kun strøm til TV, noen vaskemaskiner innimellom, kaffetrakteren og kjapp matlaging

.....

tenner mange tlys :-) Gud hjelpe meg .... skal nok se at prisen for di blir være en at hun har på en lampe
Hun tenner dem for varme, ikke som erstatning for en lampe.


wow..... ny variant. Et pledd , gode sokker gjør susen

Queenie

Legg inn av Queenie »

Haha, priseksempler på strømforbruk hos NRK: hjemmelading av elbil (77 kwt) koster 180 kr per lading. Har man en elbil som må lades hver dag utgjør dette hele 5400 kr i mnd. De som kjøper elbil for å spare penger er helt blåst. Til sammenligning kan en dieseltank til 800 kr kjøre 1000 km.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

dereselskede AEGI2 skrev: tir okt 19, 2021 7:06 pm
missChance skrev: tir okt 19, 2021 5:56 pm
dereselskede AEGI2 skrev: man okt 18, 2021 11:59 pm

Og hun trur hun er smart ?

Når det blir for kaldt, slår hun på en liten ovn. Ellers går hun med ullgenser og tykke ullsokker.

Hun har ikke vedovn, men tenner mange telys.

– Jeg har gjort alt jeg kan. Det er bekmørkt i hele huset. Jeg bruker kun strøm til TV, noen vaskemaskiner innimellom, kaffetrakteren og kjapp matlaging

.....

tenner mange tlys :-) Gud hjelpe meg .... skal nok se at prisen for di blir være en at hun har på en lampe
Hun tenner dem for varme, ikke som erstatning for en lampe.


wow..... ny variant. Et pledd , gode sokker gjør susen
Nei, ganske kjent variant.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Queenie skrev: tir okt 19, 2021 7:07 pm Haha, priseksempler på strømforbruk hos NRK: hjemmelading av elbil (77 kwt) koster 180 kr per lading. Har man en elbil som må lades hver dag utgjør dette hele 5400 kr i mnd. De som kjøper elbil for å spare penger er helt blåst. Til sammenligning kan en dieseltank til 800 kr kjøre 1000 km.
Matte er ikke din sterkeste side? På den Elbiltanken går de aller fleste biler av typen ca 400km, men la oss si den går 333km. Hvordan blir regnestykket ditt da?

Hilsen både en Elbil og Dieselbil eier, som skal plugge i Elbilen å lade til 10 øre kw/t i natt.

startelver

Legg inn av startelver »

Mulig han tenkte på gamle elbiler med en rekkevidde på 150 km, er vel noen av de på veiene også.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fernandovonarb skrev: tir okt 19, 2021 8:04 pm
Queenie skrev: tir okt 19, 2021 7:07 pm Haha, priseksempler på strømforbruk hos NRK: hjemmelading av elbil (77 kwt) koster 180 kr per lading. Har man en elbil som må lades hver dag utgjør dette hele 5400 kr i mnd. De som kjøper elbil for å spare penger er helt blåst. Til sammenligning kan en dieseltank til 800 kr kjøre 1000 km.
Matte er ikke din sterkeste side? På den Elbiltanken går de aller fleste biler av typen ca 400km, men la oss si den går 333km. Hvordan blir regnestykket ditt da?

Hilsen både en Elbil og Dieselbil eier, som skal plugge i Elbilen å lade til 10 øre kw/t i natt.
Hvor mye koster en elbil deg i mnd eller cashet du ut en halv million? Min dieselbil kostet meg 60 000 og dermed har man ikke månedlige kostnader ift eie. Elbiler er et tapssluk som alle andre biler, det er total kognitiv dissonans å hevde noe annet.

Sterk i matte jo, men elbiler gidder jeg ikke sette meg inn i før jeg absolutt må. Har dog familiemedlemmer som er gadgetfreaks.
Sist redigert av Queenie den tir okt 19, 2021 8:12 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

startelver skrev: tir okt 19, 2021 8:07 pm Mulig han tenkte på gamle elbiler med en rekkevidde på 150 km, er vel noen av de på veiene også.
De har vel neppe batteri på 77 kWt :)

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

startelver skrev: tir okt 19, 2021 8:07 pm Mulig han tenkte på gamle elbiler med en rekkevidde på 150 km, er vel noen av de på veiene også.
De har ikke batteri på 77kw/t. Langt derifra.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Queenie skrev: tir okt 19, 2021 8:11 pm
Fernandovonarb skrev: tir okt 19, 2021 8:04 pm
Queenie skrev: tir okt 19, 2021 7:07 pm Haha, priseksempler på strømforbruk hos NRK: hjemmelading av elbil (77 kwt) koster 180 kr per lading. Har man en elbil som må lades hver dag utgjør dette hele 5400 kr i mnd. De som kjøper elbil for å spare penger er helt blåst. Til sammenligning kan en dieseltank til 800 kr kjøre 1000 km.
Matte er ikke din sterkeste side? På den Elbiltanken går de aller fleste biler av typen ca 400km, men la oss si den går 333km. Hvordan blir regnestykket ditt da?

Hilsen både en Elbil og Dieselbil eier, som skal plugge i Elbilen å lade til 10 øre kw/t i natt.
Hvor mye koster en elbil deg i mnd eller cashet du ut en halv million? Min dieselbil kostet meg 60 000 og dermed har man ikke månedlige kostnader ift eie. Elbiler er et tapssluk som alle andre biler, det er total kognitiv dissonans å hevde noe annet.

Sterk i matte jo, men elbiler gidder jeg ikke sette meg inn i før jeg absolutt må. Har dog familiemedlemmer som er gadgetfreaks.
Nå sporer du fælt av her. Hvordan ble regnestykket i "drivstoff" kostnader?

For ordens skyld så koster Dieselbilen min 10 kr mila i Diesel, mens Elbilen har brukt i underkant av 2 kw/t pr mil de årene jeg har eid den. Ren knockout i kostnader her i gården.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

dereselskede AEGI2 skrev: tir okt 19, 2021 5:50 pm
palimpsest skrev: tir okt 19, 2021 8:53 am
dereselskede AEGI2 skrev: man okt 18, 2021 11:59 pm

Og hun trur hun er smart ?

Når det blir for kaldt, slår hun på en liten ovn. Ellers går hun med ullgenser og tykke ullsokker.

Hun har ikke vedovn, men tenner mange telys.

– Jeg har gjort alt jeg kan. Det er bekmørkt i hele huset. Jeg bruker kun strøm til TV, noen vaskemaskiner innimellom, kaffetrakteren og kjapp matlaging

.....

tenner mange tlys :-) Gud hjelpe meg .... skal nok se at prisen for di blir være en at hun har på en lampe
Det kommer jo selvfølgelig helt an på prisen på strøm og prisen på telys.

Ser det som helt plausiblet at telys kan være rimeligere enn strøm, uten at jeg tror verkene du eller hun faktisk har regnet på det.


plausiblet :-) JØSS her har vi lært oss noe " fine " ord - men det hjelper deg ikke.... Hva jeg har regnet på har ikke du snøring på så den trua di kan du legge på hylla og gfå opp øya dine... om du tenner mange telys så flyr det fort penger når en veit hva 1 lyspære koster et helt år i drift----https://blogg.fortum.no/hvor-mye-koster ... i-lyspaera
Hehe, bare hyggelig, fint å kunne lære bort noe, selv om plausibelt ikke er et veldig vanskelig ord :)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fernandovonarb skrev: tir okt 19, 2021 8:17 pm
Queenie skrev: tir okt 19, 2021 8:11 pm
Fernandovonarb skrev: tir okt 19, 2021 8:04 pm

Matte er ikke din sterkeste side? På den Elbiltanken går de aller fleste biler av typen ca 400km, men la oss si den går 333km. Hvordan blir regnestykket ditt da?

Hilsen både en Elbil og Dieselbil eier, som skal plugge i Elbilen å lade til 10 øre kw/t i natt.
Hvor mye koster en elbil deg i mnd eller cashet du ut en halv million? Min dieselbil kostet meg 60 000 og dermed har man ikke månedlige kostnader ift eie. Elbiler er et tapssluk som alle andre biler, det er total kognitiv dissonans å hevde noe annet.

Sterk i matte jo, men elbiler gidder jeg ikke sette meg inn i før jeg absolutt må. Har dog familiemedlemmer som er gadgetfreaks.
Nå sporer du fælt av her. Hvordan ble regnestykket i "drivstoff" kostnader?

For ordens skyld så koster Dieselbilen min 10 kr mila i Diesel, mens Elbilen har brukt i underkant av 2 kw/t pr mil de årene jeg har eid den. Ren knockout i kostnader her i gården.
Jeg tenker på totalkostnadene selvfølgelig. Latterlig å juble for nesten gratis bompasseringer om man må betale 5000 i avdrag månedlig på den samme bilen. Legg også til at alle våre biler minimum blir 17-18 år.

Hva koster det å lade elbiler på ladestasjoner nå forresten?

startelver

Legg inn av startelver »

Fernandovonarb skrev: tir okt 19, 2021 8:17 pm
Queenie skrev: tir okt 19, 2021 8:11 pm
Fernandovonarb skrev: tir okt 19, 2021 8:04 pm

Matte er ikke din sterkeste side? På den Elbiltanken går de aller fleste biler av typen ca 400km, men la oss si den går 333km. Hvordan blir regnestykket ditt da?

Hilsen både en Elbil og Dieselbil eier, som skal plugge i Elbilen å lade til 10 øre kw/t i natt.
Hvor mye koster en elbil deg i mnd eller cashet du ut en halv million? Min dieselbil kostet meg 60 000 og dermed har man ikke månedlige kostnader ift eie. Elbiler er et tapssluk som alle andre biler, det er total kognitiv dissonans å hevde noe annet.

Sterk i matte jo, men elbiler gidder jeg ikke sette meg inn i før jeg absolutt må. Har dog familiemedlemmer som er gadgetfreaks.
Nå sporer du fælt av her. Hvordan ble regnestykket i "drivstoff" kostnader?

For ordens skyld så koster Dieselbilen min 10 kr mila i Diesel, mens Elbilen har brukt i underkant av 2 kw/t pr mil de årene jeg har eid den. Ren knockout i kostnader her i gården.
Jeg har en eldre Toyota Yaris på diesel. Bruker under 0.4 på mila..... Så den er rimelig i drift, hvis man får tak i diesel til under 15 kr ihvertfall.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Number4 skrev: man okt 18, 2021 9:51 pm Jeg bor i sør, Oslofjorden. Har ikke merket mye til veldig høy regning. Noe høyere, men ikke avskrekkende.
Samme her, med tanke på avgiftsreduksjonen på snus går jeg i pluss selv om jeg regner inn en høyere strømregning.

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

William_S skrev: tir okt 19, 2021 11:18 am
BBQsaus skrev: tir okt 19, 2021 9:15 am Lar meg ikke provosere så veldig av strømprisen, den vil jo også til tider være lik 0 sånn som vi så tidligere. Men jeg har forståelse for at endel folk med lite penger kan slite pga dette. Ikke nødvendigvis pga prisen i seg selv, men fordi de, beklager uttrykket, er for dumme til å forstå hvordan man løser dette. Ingen i Norge har så dårlig rad at de ikke tåler et par tusen ekstra lapper i måneden i en periode. Da handler det kun om prioriteringer. Men så var det dette med folk som ikke klarer dette, og f.eks. heller velger å spare 2000 kr i måneden for at barna skal få dra på sydenferie med full pakke.

Strøm er en av de viktigste tingene vi har, og folk bør ikke spikke og spare her. Man kan skru ned et par grader, la være å sløse, og gjøre smarte valg - ja. Men å sitte og fryse, tenne opp telys for å få varme, bruke masse strøm på natta med alt styr og ikke minst brannrisiko det fører til, NEI.

Når det er sagt så skjønner jeg at mange blir provosert over at vi sitter på et stort berg av strøm, selger dette til utlandet (som strømselskapene: kommunene??? tjener fett på) og så ender man opp med å måtte betale regningen selv. Ekspertene og politikerne sa i debatten for noen uker siden at vi som forbrukere kommer til å tjene på dette på sikt. Man må vel kunne stole på dette, eller?
Ingen i Norge har så dårlig råd at de ikke klarer et par tusenlapper ekstra? Det er ganske mange som lever på minstesats uføretrygd, AAP og lignende. Mange ting som har blitt strammet inn med disse ordningene under Solbergs regjering. Feks så har ikke en med minstesats uføretrygd rett på ekstra bostøtte... Ta den du.
Og hvor mye får man utbetalt i måneden om man har minstesats? 15-20 lapper?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

BBQsaus skrev: tir okt 19, 2021 10:49 pm
William_S skrev: tir okt 19, 2021 11:18 am
BBQsaus skrev: tir okt 19, 2021 9:15 am Lar meg ikke provosere så veldig av strømprisen, den vil jo også til tider være lik 0 sånn som vi så tidligere. Men jeg har forståelse for at endel folk med lite penger kan slite pga dette. Ikke nødvendigvis pga prisen i seg selv, men fordi de, beklager uttrykket, er for dumme til å forstå hvordan man løser dette. Ingen i Norge har så dårlig rad at de ikke tåler et par tusen ekstra lapper i måneden i en periode. Da handler det kun om prioriteringer. Men så var det dette med folk som ikke klarer dette, og f.eks. heller velger å spare 2000 kr i måneden for at barna skal få dra på sydenferie med full pakke.

Strøm er en av de viktigste tingene vi har, og folk bør ikke spikke og spare her. Man kan skru ned et par grader, la være å sløse, og gjøre smarte valg - ja. Men å sitte og fryse, tenne opp telys for å få varme, bruke masse strøm på natta med alt styr og ikke minst brannrisiko det fører til, NEI.

Når det er sagt så skjønner jeg at mange blir provosert over at vi sitter på et stort berg av strøm, selger dette til utlandet (som strømselskapene: kommunene??? tjener fett på) og så ender man opp med å måtte betale regningen selv. Ekspertene og politikerne sa i debatten for noen uker siden at vi som forbrukere kommer til å tjene på dette på sikt. Man må vel kunne stole på dette, eller?
Ingen i Norge har så dårlig råd at de ikke klarer et par tusenlapper ekstra? Det er ganske mange som lever på minstesats uføretrygd, AAP og lignende. Mange ting som har blitt strammet inn med disse ordningene under Solbergs regjering. Feks så har ikke en med minstesats uføretrygd rett på ekstra bostøtte... Ta den du.
Og hvor mye får man utbetalt i måneden om man har minstesats? 15-20 lapper?
Akkurat det er vel er litt komplisert regnestykke som avhenger av hvor man bor og hva man har i utgifter.

Minstesats på AAP er 2G, tilsvarende 212.798 i året per 1. mai 2021. Så antageligvis rundt 15.000 i mnd etter skatt. Så vil man kunne få andre ytelser på toppen av det avhengig av hva man har igjen å leve for etter at utgiftene er betalt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Lurer på om jeg skal binde meg til fastpris...

startelver

Legg inn av startelver »

palimpsest skrev: tir okt 19, 2021 10:58 pm
BBQsaus skrev: tir okt 19, 2021 10:49 pm
William_S skrev: tir okt 19, 2021 11:18 am

Ingen i Norge har så dårlig råd at de ikke klarer et par tusenlapper ekstra? Det er ganske mange som lever på minstesats uføretrygd, AAP og lignende. Mange ting som har blitt strammet inn med disse ordningene under Solbergs regjering. Feks så har ikke en med minstesats uføretrygd rett på ekstra bostøtte... Ta den du.
Og hvor mye får man utbetalt i måneden om man har minstesats? 15-20 lapper?
Akkurat det er vel er litt komplisert regnestykke som avhenger av hvor man bor og hva man har i utgifter.

Minstesats på AAP er 2G, tilsvarende 212.798 i året per 1. mai 2021. Så antageligvis rundt 15.000 i mnd etter skatt. Så vil man kunne få andre ytelser på toppen av det avhengig av hva man har igjen å leve for etter at utgiftene er betalt.
Siden jeg har vært i samme situasjon selv kan jeg bekrefte at du ikke får mer enn 12000 utbetalt som skal dekke husleie og livsopphold. I tillegg til at Husbanken gir bostøtte på opptil 3500,- . Så totalt rundt 15000.

Sier seg selv at dette ikke er mye når man skal betale strøm og andre utgifter.

Strømmen kan man søke om å få dekket hvis man er arbeidsledig.

Corvus

Legg inn av Corvus »

startelver skrev: ons okt 20, 2021 9:43 am
palimpsest skrev: tir okt 19, 2021 10:58 pm
BBQsaus skrev: tir okt 19, 2021 10:49 pm

Og hvor mye får man utbetalt i måneden om man har minstesats? 15-20 lapper?
Akkurat det er vel er litt komplisert regnestykke som avhenger av hvor man bor og hva man har i utgifter.

Minstesats på AAP er 2G, tilsvarende 212.798 i året per 1. mai 2021. Så antageligvis rundt 15.000 i mnd etter skatt. Så vil man kunne få andre ytelser på toppen av det avhengig av hva man har igjen å leve for etter at utgiftene er betalt.
Siden jeg har vært i samme situasjon selv kan jeg bekrefte at du ikke får mer enn 12000 utbetalt som skal dekke husleie og livsopphold. I tillegg til at Husbanken gir bostøtte på opptil 3500,- . Så totalt rundt 15000.

Sier seg selv at dette ikke er mye når man skal betale strøm og andre utgifter.

Strømmen kan man søke om å få dekket hvis man er arbeidsledig.

Ser at de med bostøtte og sosialklienter skal få støtte. Hva med alle oss andre?
Blir ganske mange eitrende forbanna folk om dette er all støtten folket skal få.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Corvus skrev: tor okt 21, 2021 5:21 pm Ser at de med bostøtte og sosialklienter skal få støtte. Hva med alle oss andre?
Noen må jo finansiere denne støtten i tillegg til kraftleverandørenes overskudd, og det blir jo da alle oss andre. :(

Corvus

Legg inn av Corvus »

Pernille skrev: tor okt 21, 2021 5:32 pm
Corvus skrev: tor okt 21, 2021 5:21 pm Ser at de med bostøtte og sosialklienter skal få støtte. Hva med alle oss andre?
Noen må jo finansiere denne støtten i tillegg til kraftleverandørenes overskudd, og det blir jo da alle oss andre. :(
Da blir det i såfall en ny skyhøy skatt som blir pålagt alle oss vanlige folk, for å gi til de med minst. Var det dette som var meningen hele tiden?

startelver

Legg inn av startelver »

Det er bare å ta en promille fra oljefondet så er strømmen dekket. Vi tok vel 1% under coronakrisen og utbetalte over 1 milliard, funket fint det.

guru

Legg inn av guru »

Økning i bostøtte og sosialhjelpen er selvsagt are symbolpolitikk. Vel og bra til de som får det, men de som mottar sosialhjelp har vel uansett krav på å få dekket strømregninga? De som har lite, men likevel klarer å kjempe seg gjennom hver måned og gå i null, får ikke en dritt. Hadde de virkelig ønsket å gjøre noe, hadde de fjernet momsen på strømmen, slik de har gjort i Nordland, Troms og Finnmark i alle år. Men da får jo også de "rike" nyte godt av det, og det er jo som kjent fy-fy fra flere av partiene. Holdningen synes å være at det er bedre at jeg fryser enn at den rike naboen også skal få billigere strøm.....

Pernille

Legg inn av Pernille »

Corvus skrev: tor okt 21, 2021 5:45 pm
Pernille skrev: tor okt 21, 2021 5:32 pm
Corvus skrev: tor okt 21, 2021 5:21 pm Ser at de med bostøtte og sosialklienter skal få støtte. Hva med alle oss andre?
Noen må jo finansiere denne støtten i tillegg til kraftleverandørenes overskudd, og det blir jo da alle oss andre. :(
Da blir det i såfall en ny skyhøy skatt som blir pålagt alle oss vanlige folk, for å gi til de med minst. Var det dette som var meningen hele tiden?
En gylden regel er at når politikerne sier de skal "ta de rike" så mener de egentlig middelklassen, fordi det er der det er mest penger å hente. De virkelig rike flytter bare formuen sin til utlandet hvis de får kniven på strupen. Det kan ikke familien Olsen hvor barna går på skolen nedi gata, mor og far må møte på kontoret hver dag og hele familieformuen er syltet ned i boligen.

Som de nå i tillegg må betale i dyre dommer for å varme opp.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Pernille skrev: tor okt 21, 2021 8:18 pm
Corvus skrev: tor okt 21, 2021 5:45 pm
Pernille skrev: tor okt 21, 2021 5:32 pm

Noen må jo finansiere denne støtten i tillegg til kraftleverandørenes overskudd, og det blir jo da alle oss andre. :(
Da blir det i såfall en ny skyhøy skatt som blir pålagt alle oss vanlige folk, for å gi til de med minst. Var det dette som var meningen hele tiden?
En gylden regel er at når politikerne sier de skal "ta de rike" så mener de egentlig middelklassen, fordi det er der det er mest penger å hente. De virkelig rike flytter bare formuen sin til utlandet hvis de får kniven på strupen. Det kan ikke familien Olsen hvor barna går på skolen nedi gata, mor og far må møte på kontoret hver dag og hele familieformuen er syltet ned i boligen.

Som de nå i tillegg må betale i dyre dommer for å varme opp.
Får se neste uka nå, man har skyldt på kulde og manglende regn. Nå er det meldt mildt og mye regn store deler av uken, også oppe i høyden hvor magasinene er. Blir det da bare økt eksport uten billigere strøm?

startelver

Legg inn av startelver »

Corvus skrev: søn okt 24, 2021 10:50 am
Pernille skrev: tor okt 21, 2021 8:18 pm
Corvus skrev: tor okt 21, 2021 5:45 pm

Da blir det i såfall en ny skyhøy skatt som blir pålagt alle oss vanlige folk, for å gi til de med minst. Var det dette som var meningen hele tiden?
En gylden regel er at når politikerne sier de skal "ta de rike" så mener de egentlig middelklassen, fordi det er der det er mest penger å hente. De virkelig rike flytter bare formuen sin til utlandet hvis de får kniven på strupen. Det kan ikke familien Olsen hvor barna går på skolen nedi gata, mor og far må møte på kontoret hver dag og hele familieformuen er syltet ned i boligen.

Som de nå i tillegg må betale i dyre dommer for å varme opp.
Får se neste uka nå, man har skyldt på kulde og manglende regn. Nå er det meldt mildt og mye regn store deler av uken, også oppe i høyden hvor magasinene er. Blir det da bare økt eksport uten billigere strøm?
Selvsagt, du vil aldri få 2020-tilstander tilbake.
Strømmen kommer til å være dyrere fremover for alltid, også pga det grønne skiftet.

Men det som jeg synes er merkelig og urettferdig er at Nord-Norge ikke betaler moms på strømregningen. Det henger jo ikke på greip? I tillegg til at strømprisene er mye lavere skal de også bli fritatt momsen!

Det er veldig enkelt å gjøre om av politikerne.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Hvis dette har så stor konsekvens for folk så må de gå i seg selv. Spare inn på noe, ta en ekstrajobb, prøve tjene noen penger eller spise bønner i stedet for Grandiosa.

Corvus

Legg inn av Corvus »

startelver skrev: søn okt 24, 2021 12:48 pm
Corvus skrev: søn okt 24, 2021 10:50 am
Pernille skrev: tor okt 21, 2021 8:18 pm

En gylden regel er at når politikerne sier de skal "ta de rike" så mener de egentlig middelklassen, fordi det er der det er mest penger å hente. De virkelig rike flytter bare formuen sin til utlandet hvis de får kniven på strupen. Det kan ikke familien Olsen hvor barna går på skolen nedi gata, mor og far må møte på kontoret hver dag og hele familieformuen er syltet ned i boligen.

Som de nå i tillegg må betale i dyre dommer for å varme opp.
Får se neste uka nå, man har skyldt på kulde og manglende regn. Nå er det meldt mildt og mye regn store deler av uken, også oppe i høyden hvor magasinene er. Blir det da bare økt eksport uten billigere strøm?
Selvsagt, du vil aldri få 2020-tilstander tilbake.
Strømmen kommer til å være dyrere fremover for alltid, også pga det grønne skiftet.
Ingen som har sagt at man skal få 2020-tilstander tilbake. Men heller tiårene før det. Lave strømpriser i et av verdens kaldeste land. Vi bruker tross alt ca 55 av forbruket vårt på å holde temperaturen oppe i husene våre. Enormt mye mer enn de aller fleste land globalt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

B.O.B. skrev: søn okt 24, 2021 12:53 pm Hvis dette har så stor konsekvens for folk så må de gå i seg selv. Spare inn på noe, ta en ekstrajobb, prøve tjene noen penger eller spise bønner i stedet for Grandiosa.
Hvis man stadig må spise bønner for å ha råd til å ha varme hjemme i vintermånedene, så er Norges status som et av verdens rikeste land en saga blott. Minner mer om fattigdom.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»