Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Svar
Varulv2468

Re: Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Legg inn av Varulv2468 »

Number4 skrev: tor sep 16, 2021 11:15 pm
Varulv2468 skrev: tor sep 16, 2021 11:02 pm Strømledningen til Storbritannia må forbli avslått fordi velgerne vil ikke akseptere umulige strømregninger som staten må dekke på egen ansvar, under vinteren.
Det er bare å glemme. Avtalen mellom Norge og UK ble undertegnet i dag og Norge kobler seg på strømnettet deres f.o.m. 1 oktober.
Da vil Støre få "strømkrisen" hvor han kommer til å rase fra seg i enerom over hele saken, om det bli en skikkelig kald vinter i desember-mars, vannmagasinene er umulig å ta tilbake under statlig kontroll, og lik umulig å kutte strømkablene med massevis av juridiske hindringer som kan få hundretusener av folk til å måtte rasjonere, mens økonomiskdrevne vil få store problemer med ekstrautgifter, det finnes flere tusen virksomheter fra et slakteri til aluminiumsverk som må ha mye mer strøm enn en husholdning eller endog et tog.

Det finnes ikke lenge folkelig kontroll over vannmagasinene, og i de siste årene har dette vist seg, for hver år som gikk bli det verre og verre, etter hvert som det tilrettelegges for ukontrollert eksport til andre land og deretter for import fra kullforurensede land hvor bullkull nå utnyttes massivt i Tyskland og Polen, har norske kundene blitt mindre og mindre viktig enn tidlig. Krafteksportører kunne tjene massevis av penger uten at noe av dette vil tilfalle verken økonomi eller folk; strømproduksjon i Norge er egentlig meget lavintensiv innenfor arbeidsmarkedet.

Om det verste skulle skje; håper jeg at dette vil få den tøylesløse kommersialiseringen avlivet ved å gjenreise det legale kontrollregimet i hele EU/EØS og avsluttet ideen om finansielle pressmidler som virkemiddel. Før eller senere all strømproduksjon underlegges et statsprivat samarbeidsforetak fordi vi trenger mer strøm - trenger å skifte om til grønn energi - og deretter trenger å opprettholde økonomien uten å sette på styr den høye livskvaliteten. Skal vi "redde" verden, må de verste miljøsynderne avlives - og de to fremste er helt presist industri og strømproduksjon. Men dette forutså utbygging og legal makt, CO2-avgifter og annet har gjort fossil energi for dyrt, brunkull er billigere enn gass - helt absurd - den beste løsningen er å ha en utfasing av fossil energi uten å svekke produksjonstakten gjennom omskifting fremfor finansielle "straff" på privataktører som bli alene om produksjonsansvaret.

Det er ikke bare i Norge, hele EU med få unntak har fått store problemer fordi ukontrollerte krefter har overtatt mens politikerne unnlatt å ta ansvar ved å dytte alt på de svakstilte og kortsiktige privataktørene slik at utbyggingstakten ikke er i tråd med etterspørselen som bare bli større og større jo mer man gjør samfunnet digitalt - som da betyr "et sant elektrisk samfunn". Det var en stor feil å stoppe atomkraftverksbyggingen for ti år siden i Tyskland, og en enda større feil ved å lenke sammen alle land uten å realisere at det bli for mye å fordele lite på i dårlige år, ettersom strøm ikke kan lagres i lang tid eller sendes over store avstander uten opptil 50 % tap. Dette var, som sett med Texas, ment for å hindre strømbrudd som hendt for tjue år siden i varmvær i Europa og USA, ved å kunne dele all strøm likt mellom landene. Men marginene bli dårligere og dårligere, ikke minst når politikerne setter seg urealistiske mål og lagt opp store økonomiske hindrer.

Og ikke bare det; politisk sett er energiforsyningen blitt mer sårbart enn tidlig, bare 50 % av russisk gass har kommet fram i dette året i kontrast til det vanlige, og fra andre land har det blitt dyrere og mer vanskeligere å importere olje og gass enn før. Blokaden av Iran og OPECs oljeproduksjonskontroll har nemlig fulgt til at mesteparten av oljen er solgt til Øst-Asia som ikke har samme dumhet som EU omkring meningsløse avgifter.

Når et rikt land få dekke egne behov ved å utby et fattig land hvorfra man få strøm, da er det ikke snakk om annet enn ren og skjær ran i dagslys. Dette er vanvidd. Spesielt når det rike landet ikke kunne dekke egne behov i slutten, så alle bli skadelidende med senvirkninger som tap av tillit og mye politisk sinne. Støre må gjøre noe om en "strømkrise" kommer. For om ikke, kan det få alvorlige konsekvenser fordi SP og SV vil presse kraftig på mens Ap vil komme i interne uro. De vil tenke først og fremst på sine egne, det norske folket.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Disse strømkablene til England og andre land i Europa inneholder vel flere tonn med kobber? Ikke at jeg skal inisinuere noe som helst, men her bør det være store penger å hente for en driftig øst-europeer.

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Idiomatisk skrev: tor sep 16, 2021 9:41 am
Gloriana skrev: tor sep 09, 2021 9:45 pm Hva har andre i strømregning for tiden? Det ligger vel på 5-6 ganger hva man hadde på denne tiden i fjor, men kan ikke klage likevel. Men tror dette kan ganges med både 5 og 6 i januar og februar. Total feilslått politikk er det iallefall.
Det er ikke feilslått politikk, det er helt etter planen. Og når Norge åpner kabelen til England vil prisen bli enda høyere.
Just presis!

Sjokkpriser på det som burde være et fortrinn i et land som Norge er planlagt nøye av politikerne - og villet med kabler til Europa.
Ingen må tro noe annet enn at dette er en kraftig skatteøkning for norske forbrukere og bedrifter.
At industrien taper voldsomt har de ingen tanker for.

Dette blir så fint atte.. sjokkpriser på strøm og åpne grenser.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Fremsynt skrev: tor sep 16, 2021 11:59 pm
Idiomatisk skrev: tor sep 16, 2021 9:41 am
Gloriana skrev: tor sep 09, 2021 9:45 pm Hva har andre i strømregning for tiden? Det ligger vel på 5-6 ganger hva man hadde på denne tiden i fjor, men kan ikke klage likevel. Men tror dette kan ganges med både 5 og 6 i januar og februar. Total feilslått politikk er det iallefall.
Det er ikke feilslått politikk, det er helt etter planen. Og når Norge åpner kabelen til England vil prisen bli enda høyere.
Just presis!

Sjokkpriser på det som burde være et fortrinn i et land som Norge er planlagt nøye av politikerne - og villet med kabler til Europa.
Ingen må tro noe annet enn at dette er en kraftig skatteøkning for norske forbrukere og bedrifter.
At industrien taper voldsomt har de ingen tanker for.

Dette blir så fint atte.. sjokkpriser på strøm og åpne grenser.
Det ligner mer og mer på et opphørssalg.

Number4

Legg inn av Number4 »

Varulv2468 skrev: tor sep 16, 2021 11:48 pm
Number4 skrev: tor sep 16, 2021 11:15 pm
Varulv2468 skrev: tor sep 16, 2021 11:02 pm Strømledningen til Storbritannia må forbli avslått fordi velgerne vil ikke akseptere umulige strømregninger som staten må dekke på egen ansvar, under vinteren.
Det er bare å glemme. Avtalen mellom Norge og UK ble undertegnet i dag og Norge kobler seg på strømnettet deres f.o.m. 1 oktober.
Da vil Støre få "strømkrisen" hvor han kommer til å rase fra seg i enerom over hele saken, om det bli en skikkelig kald vinter i desember-mars, vannmagasinene er umulig å ta tilbake under statlig kontroll, og lik umulig å kutte strømkablene med massevis av juridiske hindringer som kan få hundretusener av folk til å måtte rasjonere, mens økonomiskdrevne vil få store problemer med ekstrautgifter, det finnes flere tusen virksomheter fra et slakteri til aluminiumsverk som må ha mye mer strøm enn en husholdning eller endog et tog.

Det finnes ikke lenge folkelig kontroll over vannmagasinene, og i de siste årene har dette vist seg, for hver år som gikk bli det verre og verre, etter hvert som det tilrettelegges for ukontrollert eksport til andre land og deretter for import fra kullforurensede land hvor bullkull nå utnyttes massivt i Tyskland og Polen, har norske kundene blitt mindre og mindre viktig enn tidlig. Krafteksportører kunne tjene massevis av penger uten at noe av dette vil tilfalle verken økonomi eller folk; strømproduksjon i Norge er egentlig meget lavintensiv innenfor arbeidsmarkedet.

Om det verste skulle skje; håper jeg at dette vil få den tøylesløse kommersialiseringen avlivet ved å gjenreise det legale kontrollregimet i hele EU/EØS og avsluttet ideen om finansielle pressmidler som virkemiddel. Før eller senere all strømproduksjon underlegges et statsprivat samarbeidsforetak fordi vi trenger mer strøm - trenger å skifte om til grønn energi - og deretter trenger å opprettholde økonomien uten å sette på styr den høye livskvaliteten. Skal vi "redde" verden, må de verste miljøsynderne avlives - og de to fremste er helt presist industri og strømproduksjon. Men dette forutså utbygging og legal makt, CO2-avgifter og annet har gjort fossil energi for dyrt, brunkull er billigere enn gass - helt absurd - den beste løsningen er å ha en utfasing av fossil energi uten å svekke produksjonstakten gjennom omskifting fremfor finansielle "straff" på privataktører som bli alene om produksjonsansvaret.

Det er ikke bare i Norge, hele EU med få unntak har fått store problemer fordi ukontrollerte krefter har overtatt mens politikerne unnlatt å ta ansvar ved å dytte alt på de svakstilte og kortsiktige privataktørene slik at utbyggingstakten ikke er i tråd med etterspørselen som bare bli større og større jo mer man gjør samfunnet digitalt - som da betyr "et sant elektrisk samfunn". Det var en stor feil å stoppe atomkraftverksbyggingen for ti år siden i Tyskland, og en enda større feil ved å lenke sammen alle land uten å realisere at det bli for mye å fordele lite på i dårlige år, ettersom strøm ikke kan lagres i lang tid eller sendes over store avstander uten opptil 50 % tap. Dette var, som sett med Texas, ment for å hindre strømbrudd som hendt for tjue år siden i varmvær i Europa og USA, ved å kunne dele all strøm likt mellom landene. Men marginene bli dårligere og dårligere, ikke minst når politikerne setter seg urealistiske mål og lagt opp store økonomiske hindrer.

Og ikke bare det; politisk sett er energiforsyningen blitt mer sårbart enn tidlig, bare 50 % av russisk gass har kommet fram i dette året i kontrast til det vanlige, og fra andre land har det blitt dyrere og mer vanskeligere å importere olje og gass enn før. Blokaden av Iran og OPECs oljeproduksjonskontroll har nemlig fulgt til at mesteparten av oljen er solgt til Øst-Asia som ikke har samme dumhet som EU omkring meningsløse avgifter.

Når et rikt land få dekke egne behov ved å utby et fattig land hvorfra man få strøm, da er det ikke snakk om annet enn ren og skjær ran i dagslys. Dette er vanvidd. Spesielt når det rike landet ikke kunne dekke egne behov i slutten, så alle bli skadelidende med senvirkninger som tap av tillit og mye politisk sinne. Støre må gjøre noe om en "strømkrise" kommer. For om ikke, kan det få alvorlige konsekvenser fordi SP og SV vil presse kraftig på mens Ap vil komme i interne uro. De vil tenke først og fremst på sine egne, det norske folket.
Flott innlegg. 👍

Avtalen kan sies opp med ett års varsel, men tviler på om det blir aktuelt de første årene.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Fremsynt skrev: tor sep 16, 2021 11:59 pm
Idiomatisk skrev: tor sep 16, 2021 9:41 am
Gloriana skrev: tor sep 09, 2021 9:45 pm Hva har andre i strømregning for tiden? Det ligger vel på 5-6 ganger hva man hadde på denne tiden i fjor, men kan ikke klage likevel. Men tror dette kan ganges med både 5 og 6 i januar og februar. Total feilslått politikk er det iallefall.
Det er ikke feilslått politikk, det er helt etter planen. Og når Norge åpner kabelen til England vil prisen bli enda høyere.
Just presis!

Sjokkpriser på det som burde være et fortrinn i et land som Norge er planlagt nøye av politikerne - og villet med kabler til Europa.
Ingen må tro noe annet enn at dette er en kraftig skatteøkning for norske forbrukere og bedrifter.
At industrien taper voldsomt har de ingen tanker for.

Dette blir så fint atte.. sjokkpriser på strøm og åpne grenser.
Jeg forstår ikke logikken; meget få vil tjene på eksport av strøm, da dette vil ikke generere mye verdiskapning fordelt på folket i Norge - og vil dessuten ta bort ledig kapasitet fra det indre markedet i Norge med industri, husholdning, transport (som batteriferjer og batteribuss) hvor det aktuelt skjer verdiskapning og sysselsetning. Matpriser kan bli verre, for nedkjøling, maskindrift og belysning i slakteri, lagring og butikk krever mye strøm, mange som bruker el-transportmidler kan få ekstrautgifter i tillegg til å varme opp boligene i vintertid. Strømproduksjon skjer helautomatisk med en så lite besetning som mulig. Vannmagasinene var ment for et mye mindre marked enn dagens. Dette var ikke tatt hensyn til da man tappet dem mer og mer uten å ta hensyn til været under en naiv tro om at man bare kan importere, uten å fatte at etterspørselsproblemer i EU vil gjøre dette umulig.

Systemet har feilet. Mange mente været er problemet, men det er ikke sant. Det er riktignok mindre regn enn vanlig, men det er ikke tørketilstander og det hadde tross alt kommet passende vann med regn som ville ha vært lite problematisk for ikke så mange år siden; feilen var at vannmagasinene skulle ikke utsettes for rovgrisk virksomhet. Det kommer ikke nok regn fordi det blir for raskt tappet ut vann.

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

Jeg ser det diskuteres forslag angående strømprisen blant politikere nå.
Ikke overraskende så vil det nok ende med at de med dårlig råd kan søke om hjelp. De kan ta lua i hånda og sende inn søknad om å få hjelp. De kan få støtte til å etterisolere hus. Akkurat som om de med minst råd eier sitt eget hus...

Så egentlig ingenting. Det vil ikke bli gjort en dritt. Og vanlige folk vil uansett måtte betale-

Jeg misliker virkelig sosialister. De kaster seg etter markedskreftene, og lar folket lide, mens man kan få tigge penger hos dem hvis man virkelig er langt nede. Det er ikke sikkert det blir innvilget, og det kan bli 4 måneder med behandlingstid for de svakeste. Alle andre- skal betale.

SP vil fjerne 5 øre i avgift. Wow- det hjelper jo. Fy faan for et gjeng. Virkelig så de innfridde her SP-.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:01 am Jeg ser det diskuteres forslag angående strømprisen blant politikere nå.
Ikke overraskende så vil det nok ende med at de med dårlig råd kan søke om hjelp. De kan ta lua i hånda og sende inn søknad om å få hjelp. De kan få støtte til å etterisolere hus. Akkurat som om de med minst råd eier sitt eget hus...

Så egentlig ingenting. Det vil ikke bli gjort en dritt. Og vanlige folk vil uansett måtte betale-

Jeg misliker virkelig sosialister. De kaster seg etter markedskreftene, og lar folket lide, mens man kan få tigge penger hos dem hvis man virkelig er langt nede. Det er ikke sikkert det blir innvilget, og det kan bli 4 måneder med behandlingstid for de svakeste. Alle andre- skal betale.

SP vil fjerne 5 øre i avgift. Wow- det hjelper jo. Fy faan for et gjeng. Virkelig så de innfridde her SP-.
Jeg tror ikke en reaksjon på strømprisen er ferdig snakka. Det som foreligger nå er ideer, ikke løsninger. Vent til de har klart å danne en regjering, og se hva som skjer.

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

Vi har vel betalt flere millarder euro for disse kablene for å få dyrere strøm og gjøre kraftselskaper rikere.

Vi kunne jo brukt disse pengene til å tatovere ordet idiot i pannen vår. Det hadde vært en bedre investering. Og det hadde vært greit å bli minnet på det når vi traff hverandre.

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

TheBaseline skrev: fre sep 17, 2021 8:06 am
Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:01 am Jeg ser det diskuteres forslag angående strømprisen blant politikere nå.
Ikke overraskende så vil det nok ende med at de med dårlig råd kan søke om hjelp. De kan ta lua i hånda og sende inn søknad om å få hjelp. De kan få støtte til å etterisolere hus. Akkurat som om de med minst råd eier sitt eget hus...

Så egentlig ingenting. Det vil ikke bli gjort en dritt. Og vanlige folk vil uansett måtte betale-

Jeg misliker virkelig sosialister. De kaster seg etter markedskreftene, og lar folket lide, mens man kan få tigge penger hos dem hvis man virkelig er langt nede. Det er ikke sikkert det blir innvilget, og det kan bli 4 måneder med behandlingstid for de svakeste. Alle andre- skal betale.

SP vil fjerne 5 øre i avgift. Wow- det hjelper jo. Fy faan for et gjeng. Virkelig så de innfridde her SP-.
Jeg tror ikke en reaksjon på strømprisen er ferdig snakka. Det som foreligger nå er ideer, ikke løsninger. Vent til de har klart å danne en regjering, og se hva som skjer.
Jeg holder ikke pusten. Dette har AP stått bak og vært pådriver for. De har sammen med Høyre fått alle disse kablene opp. Sp har ikke tenkt å gjøre en dritt med dette, og SV tenker på de som allerede mottar trygd, og som vil få dekket noe. Jeg tror det skal fryse i hjel mange gamlinger før noe skjer. Selv da vil det nok begrense seg med en debatt med Fredrik på NRK....
Men ok- jeg føler i alle fall meg bedre med meg selv for ikke å ha stemt på noen av disse partiene som har innført dette eller støtter opp om dette.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:20 am
Jeg holder ikke pusten. Dette har AP stått bak og vært pådriver for. De har sammen med Høyre fått alle disse kablene opp. Sp har ikke tenkt å gjøre en dritt med dette, og SV tenker på de som allerede mottar trygd, og som vil få dekket noe. Jeg tror det skal fryse i hjel mange gamlinger før noe skjer. Selv da vil det nok begrense seg med en debatt med Fredrik på NRK....
Men ok- jeg føler i alle fall meg bedre med meg selv for ikke å ha stemt på noen av disse partiene som har innført dette eller støtter opp om dette.
Det er ikke kablene som er hovedårsaken til de høye prisene, og vi har også behov for disse for å eksportere kraft i våtår med mye nedbør og høyt tilsig til norske vannmagasiner. Tilsiget kan nemlig variere ganske kraftig. Normalen ligger på rundt 134 TWh, men det i et skikkelig tørrår som i 2010 var det på kun 100 TWh og i et våtår som 2020 var det på 160 TWh. 60 TWh variasjon tilsvarer strømforbruket til 3 mill husholdninger. Uten kabler for eksport ville magasinene rent over om vi fikk et par våte år på rappen, eller så ville vi fått store problemer med for lite strøm om vi fikk et par tørre år på rappen. I fjor var magasinene nesten breddfulle og da er det ikke så rart at man eksporterer noe for å unngå at det bokstavelig talt ville rent bort verdier for milliarder. Problemet blir da når et slikt våtår blir etterfulgt av et skikkelig tørrår som i år. Da får man en situasjon med for høye priser.

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:01 am Jeg ser det diskuteres forslag angående strømprisen blant politikere nå.
Ikke overraskende så vil det nok ende med at de med dårlig råd kan søke om hjelp. De kan ta lua i hånda og sende inn søknad om å få hjelp. De kan få støtte til å etterisolere hus. Akkurat som om de med minst råd eier sitt eget hus...

Så egentlig ingenting. Det vil ikke bli gjort en dritt. Og vanlige folk vil uansett måtte betale-

Jeg misliker virkelig sosialister. De kaster seg etter markedskreftene, og lar folket lide, mens man kan få tigge penger hos dem hvis man virkelig er langt nede. Det er ikke sikkert det blir innvilget, og det kan bli 4 måneder med behandlingstid for de svakeste. Alle andre- skal betale.

SP vil fjerne 5 øre i avgift. Wow- det hjelper jo. Fy faan for et gjeng. Virkelig så de innfridde her SP-.
Disse 5 ørene i el-avgift har vært en svært viktig sak for SP og mediene i 8 år. De utgjør ca. 400 kroner i året for en husholdning. Drit i flere tusen i måneden, snakk om el-avgiften i stedet.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

KongOlav2 skrev: fre sep 17, 2021 8:27 am
Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:20 am
Jeg holder ikke pusten. Dette har AP stått bak og vært pådriver for. De har sammen med Høyre fått alle disse kablene opp. Sp har ikke tenkt å gjøre en dritt med dette, og SV tenker på de som allerede mottar trygd, og som vil få dekket noe. Jeg tror det skal fryse i hjel mange gamlinger før noe skjer. Selv da vil det nok begrense seg med en debatt med Fredrik på NRK....
Men ok- jeg føler i alle fall meg bedre med meg selv for ikke å ha stemt på noen av disse partiene som har innført dette eller støtter opp om dette.
Det er ikke kablene som er hovedårsaken til de høye prisene, og vi har også behov for disse for å eksportere kraft i våtår med mye nedbør og høyt tilsig til norske vannmagasiner. Tilsiget kan nemlig variere ganske kraftig. Normalen ligger på rundt 134 TWh, men det i et skikkelig tørrår som i 2010 var det på kun 100 TWh og i et våtår som 2020 var det på 160 TWh. 60 TWh variasjon tilsvarer strømforbruket til 3 mill husholdninger. Uten kabler for eksport ville magasinene rent over om vi fikk et par våte år på rappen, eller så ville vi fått store problemer med for lite strøm om vi fikk et par tørre år på rappen. I fjor var magasinene nesten breddfulle og da er det ikke så rart at man eksporterer noe for å unngå at det bokstavelig talt ville rent bort verdier for milliarder. Problemet blir da når et slikt våtår blir etterfulgt av et skikkelig tørrår som i år. Da får man en situasjon med for høye priser.
Tja. Det er uten tvil riktig at utenlandskablene har en funksjon. Men det er også riktig at de påvirker prisene. Så lenge prisen er rekordhøy, og vi likevel eksportere kraft, ser det ingen tvil om at de trekker prisen oppover. Det man kan diskutere er hvor stor denne effekten er.

I år er det liten tvil om at det er den fine sommeren som er hovedfaktoren bak de høye prisene her hos oss. På kontinentet er det vel de høye gassprisene som ligger bak, og som gjør at vi til tross for rekordhøye priser fortsatt eksporterer. Under normale forhold ville vi jo ha importert kraft i disse dager (og vi kommer nok til å gjøre det til vinteren), noe som ville presse ned prisene noe.

Det er greit å være ærlig om disse kablene - de skal sørge for en jevnere pris på strøm, men som trolig også er dyrere. Og klimakvotene presser opp strømprisen for alle. Vinnerne er de som leverer ren energi - altså norske strømprodusenter.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Hvordan er det mulig at strømprisen er så vanvittig forskjellig i landet, uten at det sørges for en utjevning og/eller subsidiering av prisen for folk sør, vest og øst i landet? I dag er det nesten 3 ganger så dyrt for de nevnte kontra for de som bor i Nord: https://www.skandiaenergi.no/dagens-strompriser-2/

Hvis f.eks bensinprisen i nord var 2 eller 3 ganger så dyr som i sør, pga høyere fraktkostnader, ville det vært ramaskrik, demonstrasjoner og subsidiering herfra til Nordkapp.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Larsabal skrev: fre sep 17, 2021 9:09 am Hvordan er det mulig at strømprisen er så vanvittig forskjellig i landet, uten at det sørges for en utjevning og/eller subsidiering av prisen for folk sør, vest og øst i landet? I dag er det nesten 3 ganger så dyrt for de nevnte kontra for de som bor i Nord: https://www.skandiaenergi.no/dagens-strompriser-2/

Hvis f.eks bensinprisen i nord var 2 eller 3 ganger så dyr som i sør, pga høyere fraktkostnader, ville det vært ramaskrik, demonstrasjoner og subsidiering herfra til Nordkapp.
Det er jo ikke verre enn å bygge kraftkabler mellom nord og sør.
Men hver gang det bygges kraftledninger, blir det jo ramaskrik (monstermaster i alle medier)

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Larsabal skrev: fre sep 17, 2021 9:09 am Hvordan er det mulig at strømprisen er så vanvittig forskjellig i landet, uten at det sørges for en utjevning og/eller subsidiering av prisen for folk sør, vest og øst i landet? I dag er det nesten 3 ganger så dyrt for de nevnte kontra for de som bor i Nord: https://www.skandiaenergi.no/dagens-strompriser-2/

Hvis f.eks bensinprisen i nord var 2 eller 3 ganger så dyr som i sør, pga høyere fraktkostnader, ville det vært ramaskrik, demonstrasjoner og subsidiering herfra til Nordkapp.
Nå er vel alt dyrere i nord allerede nettopp på grunn av fraktpriser, og har vært det i flerfoldige år.

Har du hørt mye om dét?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:01 am Jeg ser det diskuteres forslag angående strømprisen blant politikere nå.
Ikke overraskende så vil det nok ende med at de med dårlig råd kan søke om hjelp. De kan ta lua i hånda og sende inn søknad om å få hjelp. De kan få støtte til å etterisolere hus. Akkurat som om de med minst råd eier sitt eget hus...

Så egentlig ingenting. Det vil ikke bli gjort en dritt. Og vanlige folk vil uansett måtte betale-

Jeg misliker virkelig sosialister. De kaster seg etter markedskreftene, og lar folket lide, mens man kan få tigge penger hos dem hvis man virkelig er langt nede. Det er ikke sikkert det blir innvilget, og det kan bli 4 måneder med behandlingstid for de svakeste. Alle andre- skal betale.

SP vil fjerne 5 øre i avgift. Wow- det hjelper jo. Fy faan for et gjeng. Virkelig så de innfridde her SP-.
Hahaha, ja, etter åtte år med Høyre-regjering og runkering til kapitalismen og EU, så er det sosialistenes feil alt sammen fordi ikke SP (?) har «innfridd» tre dager etter valget. Virker som en balansert analyse.

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

KongOlav2 skrev: fre sep 17, 2021 8:27 am
Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:20 am
Jeg holder ikke pusten. Dette har AP stått bak og vært pådriver for. De har sammen med Høyre fått alle disse kablene opp. Sp har ikke tenkt å gjøre en dritt med dette, og SV tenker på de som allerede mottar trygd, og som vil få dekket noe. Jeg tror det skal fryse i hjel mange gamlinger før noe skjer. Selv da vil det nok begrense seg med en debatt med Fredrik på NRK....
Men ok- jeg føler i alle fall meg bedre med meg selv for ikke å ha stemt på noen av disse partiene som har innført dette eller støtter opp om dette.
Det er ikke kablene som er hovedårsaken til de høye prisene, og vi har også behov for disse for å eksportere kraft i våtår med mye nedbør og høyt tilsig til norske vannmagasiner. Tilsiget kan nemlig variere ganske kraftig. Normalen ligger på rundt 134 TWh, men det i et skikkelig tørrår som i 2010 var det på kun 100 TWh og i et våtår som 2020 var det på 160 TWh. 60 TWh variasjon tilsvarer strømforbruket til 3 mill husholdninger. Uten kabler for eksport ville magasinene rent over om vi fikk et par våte år på rappen, eller så ville vi fått store problemer med for lite strøm om vi fikk et par tørre år på rappen. I fjor var magasinene nesten breddfulle og da er det ikke så rart at man eksporterer noe for å unngå at det bokstavelig talt ville rent bort verdier for milliarder. Problemet blir da når et slikt våtår blir etterfulgt av et skikkelig tørrår som i år. Da får man en situasjon med for høye priser.
Vi har en markedsbasert energipolitikk nå som i større grad er knyttet til resten av Europa, der energien går til den som betaler mest og handles på kraftbørsen.
Det er ingen her som sier at vi ikke skal eksportere kraft når det renner over her i landet. Men det er jo ikke det som skjer. Det er jo ikke slik at vi sikrer vår vannkraft til energikrevende industri som dette landet er bygget opp på, og sikrer våre borgere vannkraften FØR vi selger ut overskuddet.

Vi eksporterer en halv TWH i uken nå akkurat nå. Oslo bruker 9 terawatt i året.
¨
Kraftselskapene vil ha mest mulig for strømmen sin og selger den til høyeste pris på kraftbørsen. Så vil de som skal sikre deg strøm handle på samme kraftbørsen. De produserer kraften og selger den på Nordpool, og deretter kjøper de kraften etter prisen er justert i forhold til markedet på den strømmen som er tilgjengelig og selger den til deg. De har jo ingen interesse av å selge kraften som de har produsert direkte til deg når det er noen andre i Europa som vil betale mer. Slik jeg forstår det?

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

palimpsest skrev: fre sep 17, 2021 9:17 am
Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:01 am Jeg ser det diskuteres forslag angående strømprisen blant politikere nå.
Ikke overraskende så vil det nok ende med at de med dårlig råd kan søke om hjelp. De kan ta lua i hånda og sende inn søknad om å få hjelp. De kan få støtte til å etterisolere hus. Akkurat som om de med minst råd eier sitt eget hus...

Så egentlig ingenting. Det vil ikke bli gjort en dritt. Og vanlige folk vil uansett måtte betale-

Jeg misliker virkelig sosialister. De kaster seg etter markedskreftene, og lar folket lide, mens man kan få tigge penger hos dem hvis man virkelig er langt nede. Det er ikke sikkert det blir innvilget, og det kan bli 4 måneder med behandlingstid for de svakeste. Alle andre- skal betale.

SP vil fjerne 5 øre i avgift. Wow- det hjelper jo. Fy faan for et gjeng. Virkelig så de innfridde her SP-.
Hahaha, ja, etter åtte år med Høyre-regjering og runkering til kapitalismen og EU, så er det sosialistenes feil alt sammen fordi ikke SP (?) har «innfridd» tre dager etter valget. Virker som en balansert analyse.
Nei, du skal være beinsikker på at jeg har akkurat samme holdning - og verre- til Høyre og FRP. Jeg hadde ikke tatt på dem med ildtang. Men jeg hadde jo en liten forhåpning til at SP som tross alt har i sitt valgprogram at de er mot ACER, at de kunne ha lyst til å gjøre noe mer.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

palimpsest skrev: fre sep 17, 2021 9:14 am Nå er vel alt dyrere i nord allerede nettopp på grunn av fraktpriser, og har vært det i flerfoldige år.

Har du hørt mye om dét?
Nei, alt er overhodet ikke dyrere i nord. Noe reguleres av fraktkost, ja, men det utgjør langt, langt unna 3 ganger pris for varen man får. I tillegg har innbyggerne i nord lavere skattetrykk og andre gode økonomiske intensiver som skal kompensere for slikt.

3 ganger høyere pris på samme vare, i dette tilfellet et ganske nødvendig produkt som strøm, finnes det ingen eksempler på at de i nord må betale.

Fremsynt

Legg inn av Fremsynt »

palimpsest skrev: fre sep 17, 2021 9:17 am
Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:01 am Jeg ser det diskuteres forslag angående strømprisen blant politikere nå.
Ikke overraskende så vil det nok ende med at de med dårlig råd kan søke om hjelp. De kan ta lua i hånda og sende inn søknad om å få hjelp. De kan få støtte til å etterisolere hus. Akkurat som om de med minst råd eier sitt eget hus...

Så egentlig ingenting. Det vil ikke bli gjort en dritt. Og vanlige folk vil uansett måtte betale-

Jeg misliker virkelig sosialister. De kaster seg etter markedskreftene, og lar folket lide, mens man kan få tigge penger hos dem hvis man virkelig er langt nede. Det er ikke sikkert det blir innvilget, og det kan bli 4 måneder med behandlingstid for de svakeste. Alle andre- skal betale.

SP vil fjerne 5 øre i avgift. Wow- det hjelper jo. Fy faan for et gjeng. Virkelig så de innfridde her SP-.
Hahaha, ja, etter åtte år med Høyre-regjering og runkering til kapitalismen og EU, så er det sosialistenes feil alt sammen fordi ikke SP (?) har «innfridd» tre dager etter valget. Virker som en balansert analyse.
Det er da greit å påpeke tanker fra Vedum som er ferske og aktuelle.

Når det gjelder kapitalisme så er det også på sin plass å minne om at det var SPs wonderboy Eivind Reiten som var den nye energilovens far når den ble innført for 30 år siden.
Hihi Vedum kjenner vel ikke til dette engang, slik han uttaler seg.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Larsabal skrev: fre sep 17, 2021 9:26 am
palimpsest skrev: fre sep 17, 2021 9:14 am Nå er vel alt dyrere i nord allerede nettopp på grunn av fraktpriser, og har vært det i flerfoldige år.

Har du hørt mye om dét?
Nei, alt er overhodet ikke dyrere i nord. Noe reguleres av fraktkost, ja, men det utgjør langt, langt unna 3 ganger pris for varen man får. I tillegg har innbyggerne i nord lavere skattetrykk og andre gode økonomiske intensiver som skal kompensere for slikt.

3 ganger høyere pris på samme vare, i dette tilfellet et ganske nødvendig produkt som strøm, finnes det ingen eksempler på at de i nord må betale.
Nå er vel den lavere strømprisen i nord ikke villet politikk, men et resultat av lavere kapasitet på kablene fra landsdelen. Så snart de får skalert opp så de kan tappe ned magasinene og selge så blir det nok like dyrt der som i resten landet.

startelver

Legg inn av startelver »

Du kan spare tusenvis av kroner på strømregningen ved å flytte nordover. Nord-Norge vil ligge på rundt 50 øre / kwh mens Sør-Norge vil ha 1 krone dyrere strøm per kwh, og det merkes når man setter opp varmen om vinteren.

At det skal være så store forskjeller i samme land får politikerne ta på sin kappe, det burde vært lik pris overalt. Nå er jo likhetspartiet Rødt snart i regjering så får vi se om de kan påvirke.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:14 am Vi har vel betalt flere millarder euro for disse kablene for å få dyrere strøm og gjøre kraftselskaper rikere.

Vi kunne jo brukt disse pengene til å tatovere ordet idiot i pannen vår. Det hadde vært en bedre investering. Og det hadde vært greit å bli minnet på det når vi traff hverandre.
Kraftselskaper som minst 90 % er eid av den norske stat og norske kommuner og hvor overskudd og utbytte går tilbake til befolkningen.

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

KongOlav2 skrev: fre sep 17, 2021 12:46 pm
Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:14 am Vi har vel betalt flere millarder euro for disse kablene for å få dyrere strøm og gjøre kraftselskaper rikere.

Vi kunne jo brukt disse pengene til å tatovere ordet idiot i pannen vår. Det hadde vært en bedre investering. Og det hadde vært greit å bli minnet på det når vi traff hverandre.
Kraftselskaper som minst 90 % er eid av den norske stat og norske kommuner og hvor overskudd og utbytte går tilbake til befolkningen.
Du glemte at mye av overskuddet går til kraftselskaper også. Du ser det som en skatt? Det er jo ganske usosialt fordelt da. De med størst ungeflokk og minst råd til å isolere, kjøpe seg varmepumpe, installere vedovn skal betalte mest? Hvor får de utbytte tilbake? Ved at penger går til skole og sykehus?

Hvordan tenker du her egentlig? Hvordan får min nabo - alenemor med 2000 kroner mer i strømregning per måned disse pengene tilbake?

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

KongOlav2 skrev: fre sep 17, 2021 12:46 pm
Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:14 am Vi har vel betalt flere millarder euro for disse kablene for å få dyrere strøm og gjøre kraftselskaper rikere.

Vi kunne jo brukt disse pengene til å tatovere ordet idiot i pannen vår. Det hadde vært en bedre investering. Og det hadde vært greit å bli minnet på det når vi traff hverandre.
Kraftselskaper som minst 90 % er eid av den norske stat og norske kommuner og hvor overskudd og utbytte går tilbake til befolkningen.
Tilbake til befolkningen ja. Jeg venter i spenning på når det skal skje. Jeg betaler jo skatt for alt det andre vi får her i landet, så dette er bare en ekstrautgift sånn at de kan berike seg selv og sine venner og sende billioner til utlandet.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 3:35 pm Hvordan tenker du her egentlig? Hvordan får min nabo - alenemor med 2000 kroner mer i strømregning per måned disse pengene tilbake?
Hun får det tilbake hvis hun setter fra seg ungen hos barnevernet og ber på sine knær om sosialstønad og få seg en leilighet i verste ghettoen. En stor seier for de fattige dette.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

I de siste månedene er det eksportert mye mer strøm enn importert. Dette via de kontinentale linjene fordi energiprodusentene tjener mye mer penger på kontinentet enn her hjemme. Det er ubegripelig at dette er tillatt når fyllingsgraden i sør-norske magasin er liten årstiden tatt i betraktning. Dersom september/oktober ikke blir regnfull og våt i kombinasjon med en kald vinter, vil strømprisen i Sør-Norge raskt passere 2 kr per KWt. Fra november og utover vil nedbør komme som snø, og ikke øke fyllingsgraden før til våren. Det at myndighetene tillater dette er kanskje ikke så merkelig. Det er Stat, fylkeskommuner og kommuner som eier det meste av vannkraftverk i Norge, og det er langt mer enn Statkraft. Stat og kommuner kan via utbytter putte milliarder i lommene, og la forbrukere i sør ta regningen når strømprisene når uante høyder med en mulig kald vinter.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 8:14 am Vi har vel betalt flere millarder euro for disse kablene for å få dyrere strøm og gjøre kraftselskaper rikere.
Men hvem eier disse kraftselskapene? Og hva bruker de pengene til?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Morra-DI-2 skrev: fre sep 17, 2021 3:35 pm
Du glemte at mye av overskuddet går til kraftselskaper også. Du ser det som en skatt? Det er jo ganske usosialt fordelt da. De med størst ungeflokk og minst råd til å isolere, kjøpe seg varmepumpe, installere vedovn skal betalte mest? Hvor får de utbytte tilbake? Ved at penger går til skole og sykehus?

Hvordan tenker du her egentlig? Hvordan får min nabo - alenemor med 2000 kroner mer i strømregning per måned disse pengene tilbake?
Kraftselskapene eies i veldig stor grad av den norske stat og kommuner. Og store deler av overskuddet går som utbytte til eierne.

Jeg kan ikke akkurat si at jeg synes veldig synd på akkurat de med store ungeflokker. Om de har trøkt ut masse unger, så får de ta konsekvensene av det også. Det finnes forøvrig tiltak som kan avhjelpe. Og ingenting blir hundre prosent rettferdig. Det virker som mange nesten regner det som en menneskerett å kunne varme opp boligen til 25 grader og likevel komme unna med en relativt liten strømregning.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»