Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Svar
hauge23

Re: Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: lør jan 08, 2022 6:54 pm
hauge23 skrev: lør jan 08, 2022 6:41 pm https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-370510
"Elkem produserer både kraft og industrivarer. Dermed kan selskapet vise forskjellen på hva som skjer når man selger strøm for en milliard kroner (på daværende pris) ut av landet, og når man investerer samme mengde kraft i norsk industri.

Ved industriell utnyttelse, genererte denne krafta åtte milliarder kroner i omsetning, med 1530 arbeidsplasser hos Elkem og ringvirkninger i milliardklassen. Solgt som råvare, ga den en milliard i inntekter og knapt en arbeidsplass i Norge."
Dette burde hver eneste stortingsrepresentant lese nøye. Deretter burde de lese det nøye en gang til. Helt til at de faktisk skjønner sammenhengen.

Tidligere tider så skaffet europeiske stormakter seg kolonier for å skaffe seg råvarer. Nå bruker de EØS.
Nettopp, og i Norge fins nok av lakeier som springer ærender for å skaffe profitt til kapitaleiere der ute. Galskapen er kommet helt ut av kontroll.

Nevi

Legg inn av Nevi »

newsflash skrev: lør jan 08, 2022 6:30 pm
Nevi skrev: lør jan 08, 2022 5:59 pm Får man ikke like mye igjen. Enten om man har en spotpris; eller en fast avtale 40 øre kwt?
Dvs de som har bundet prisen når den var på det laveste i sommer 2020 knapt må betale noe for strømmen?
Ja en får like mye igjen. Usikker på hva som skjer dersom en har en så lav fastpris at en skal få igjen penger, mest sannsynlig blir vel regninga da på null, tviler på at folk faktisk får igjen penger.

Dette er jo en bra ting for befolkningen, men mener fremdeles at regjeringen burde fokusere på å omdanne kraftmarkedet til noe som er til det beste for både folk og industri, i stedet for å kjøpe seg ut av problemene.


Mange som klager enda ser jeg. Men hørest da ikke så ille ut dette er min tanke.

Skulle spotprisen i gjennomsnitt gjennom en hel måned være 170 øre. Da får du altså igjen 80 øre.

Har du da bundet deg til 90 øre betaler man for 10 øre + nettleia som er ca 43 øre om jeg ikke tar helt feil.

Dersom man bruker 2000 kw/t på en måned blir altså strømregninger rett i overkant av kr.1000,-
Tenker jeg riktig da?

I fjor var de dyreste regningene jeg hadde ca kr 3000 for en måned.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Det var noen som nevnte mafiametoder i forbindelse med prisene på strøm som jager opp og ned uten kontroll, og skaper store problemer for folk og næringsliv.

EØS-avtalen med fri flyt over ukontrollerte grenser har medført at utenlandske mafianettverk har etablert seg i Norge, bl.a i arbeids- og næringslivet, ifølge Kripos. De anser dette som en trussel mot Norge. Virksomheten til kriminelle i arbeids- og næringslivet koster skattebetalerne 12-60 milliarder kr pr år, beregnet av skatteetaten.
I 2013 undersøkte EU hvordan det stod til med kriminaliteten i EU, og fant at mafiaen hadde etablert kontakter i alle EU-institusjonene og dominerte økonomien i flere EU-land.
Mafiaen går etter makt og feit avkastning, og pga. de spinnville tilstandene i strømsektoren må man lure på om mafiaen som opererer i Norge kan ha fått en finger med i spillet om strømmen, enten i maktposisjoner, eller melking av strømsalg og/eller rådgivning?

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

hauge23 skrev: lør jan 08, 2022 6:41 pm Godt at regjeringen kan dele ut penger til folk, og slipper å ta fra felleskassen.
Men grisespillet innen EØS/energiunionen fortsetter, og fortsatt er det slik at det er skjebnen til befolkningen og landet som ligger i potten for dette fascinerende spillet.
Her en artikkel som viser forskjellen på bruk av vår egen kraft i industriell bruk, kontra salg av kraft til utlandet:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-370510
"Elkem produserer både kraft og industrivarer. Dermed kan selskapet vise forskjellen på hva som skjer når man selger strøm for en milliard kroner (på daværende pris) ut av landet, og når man investerer samme mengde kraft i norsk industri.

Ved industriell utnyttelse, genererte denne krafta åtte milliarder kroner i omsetning, med 1530 arbeidsplasser hos Elkem og ringvirkninger i milliardklassen. Solgt som råvare, ga den en milliard i inntekter og knapt en arbeidsplass i Norge."
Dette bekymrer også meg hvordan det skal gå med norsk industri med varige høye strømpriser og norske arbeidsplasser. Vinninga kan gå opp i spinninga. Det virker det ikke som om politikerne har tenkt på. Det virker som norske politikere tenker mest på hvordan Norge skal tilpasse seg EUs regelverk og å bevare og beskytte inngåtte avtaler med samme organisasjon. Samfunnsbygging ser ut til å være et fremmedord for norske politikere. Samtidig har markedet blitt det alt skal tilpasses. Det frie markedet er på en måte blitt større (og viktigere) enn borgerne.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Nevi skrev: lør jan 08, 2022 5:59 pm
Baguette skrev: lør jan 08, 2022 5:40 pm
newsflash skrev: lør jan 08, 2022 5:32 pm

I følge e24 sine beregninger så innebærer denne pakken at 34 % dekkes ved en strømpris på 1,5 kr kWh. Ved 2 kr kWh vil 44 % av regninga dekkes.

Link
Der var det litt bedre tall ja, takk!
Får man ikke like mye igjen. Enten om man har en spotpris; eller en fast avtale 40 øre kwt?
Dvs de som har bundet prisen når den var på det laveste i sommer 2020 knapt må betale noe for strømmen?
Dette kan jeg bekrefte. Jeg bandt strømprisen min i starten av september, på 57 øre og 53 øre i to forskjellige byer. Fikk regning på huset mitt som er gammelt, stort og ganske dårlig isolert på kr 1450 og på leiligheten min på kr 450 for desember.

Når kompensasjonen går opp, og hvis prisene holder seg eller går mer opp, får jeg antakelig penger tilbake hver måned (usikker på om det da blir null eller om jeg faktisk får penger tilgode, hvis så skjer).

startelver

Legg inn av startelver »

Allikevel er strømregningen dyrere enn på samme tid i fjor, med god margin. De kunne dekket 100% over 70 øre.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Så 80 prosent gjelder fra januar, februar og mars?

Til de som mener at denne dealen er så god, så må man huske på at du får stønad for 80% av gjennomsnittsprisen over 70 øre, ikke din gjennomsnittspris.

For din gjennomsnitts pris kommer til å være mye høyere enn den du får støtte for. Prisen er som kjent høyest når du tar deg en morradusj, lager frokost, middag, vasker klær osv. På natta når du ikke bruker noe særlig strøm er den lavest.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Dette kan jeg bekrefte. Jeg bandt strømprisen min i starten av september, på 57 øre og 53 øre i to forskjellige byer. Fikk regning på huset mitt som er gammelt, stort og ganske dårlig isolert på kr 1450 og på leiligheten min på kr 450 for desember.

Når kompensasjonen går opp, og hvis prisene holder seg eller går mer opp, får jeg antakelig penger tilbake hver måned (usikker på om det da blir null eller om jeg faktisk får penger tilgode, hvis så skjer).
[/quote]

I og med at disse pengene kommer fra staten, så er jo det rimelig at de av oss som har bundet strømprisen også får utbetalt penger om man får penger til gode. Det kan jo ikke være slik at det blir strømselskapet som får pengene, og staten har jo allerede laget en sjablongmessig utbetaling, uavhengig av hvor gunstig avtale man har, så litt rart om det skulle være annerledes her.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Koskinen skrev: lør jan 08, 2022 11:08 pm Så 80 prosent gjelder fra januar, februar og mars?

Til de som mener at denne dealen er så god, så må man huske på at du får stønad for 80% av gjennomsnittsprisen over 70 øre, ikke din gjennomsnittspris.

For din gjennomsnitts pris kommer til å være mye høyere enn den du får støtte for. Prisen er som kjent høyest når du tar deg en morradusj, lager frokost, middag, vasker klær osv. På natta når du ikke bruker noe særlig strøm er den lavest.

Kommer an på hva du betaler for strømmen i dag. Ikke i tvil for min del at regningen kommer til å ligge lavere enn i fjor på samme tidspunkt.
Selv om jeg var litt for treg med å få fast pris. Så andre vil spare enda mer enn meg her.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

startelver skrev: lør jan 08, 2022 9:52 pm Allikevel er strømregningen dyrere enn på samme tid i fjor, med god margin. De kunne dekket 100% over 70 øre.
Enig. Burde vært 100% over 70 øre, eller kanskje til og med 50 øre.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Nevi skrev: lør jan 08, 2022 11:38 pm
Koskinen skrev: lør jan 08, 2022 11:08 pm Så 80 prosent gjelder fra januar, februar og mars?

Til de som mener at denne dealen er så god, så må man huske på at du får stønad for 80% av gjennomsnittsprisen over 70 øre, ikke din gjennomsnittspris.

For din gjennomsnitts pris kommer til å være mye høyere enn den du får støtte for. Prisen er som kjent høyest når du tar deg en morradusj, lager frokost, middag, vasker klær osv. På natta når du ikke bruker noe særlig strøm er den lavest.

Kommer an på hva du betaler for strømmen i dag. Ikke i tvil for min del at regningen kommer til å ligge lavere enn i fjor på samme tidspunkt.
Selv om jeg var litt for treg med å få fast pris. Så andre vil spare enda mer enn meg her.
Jeg var også litt for sen. Satt for lenge på gjerdet og ventet. Stolte for mye på ekspertene som frarådet fastpris. Til slutt var jeg drittlei spotrpisen som var som en jojo dag etter dag. Orket ikke følge med på når jeg kunne ta meg en dusj eller sette på vaskemaskinen. Jeg ønsket forutsigbarhet. Bandt til slutt til en fastpris på 75 øre i november. Rimelig fornøyd med den selv om jeg kunne fått en bedre avtale om jeg ikke hadde ventet så lenge.

Nevi

Legg inn av Nevi »

TheBaseline skrev: lør jan 08, 2022 11:39 pm
startelver skrev: lør jan 08, 2022 9:52 pm Allikevel er strømregningen dyrere enn på samme tid i fjor, med god margin. De kunne dekket 100% over 70 øre.
Enig. Burde vært 100% over 70 øre, eller kanskje til og med 50 øre.
Samtidig straffer det de som har bundet prisen for ett par år framover til 70 øre. Da blir betalingen lik nå. Mens om / når prisnivået synker må de de fortsatt betale kr 70 øre; mens alle som har bundet da kan smile ekstra om prisnivået synker til 30 øre.
Så er ikke helt enkel enkelt å få det 100 % rettferdig.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Nevi skrev: lør jan 08, 2022 11:38 pm
Koskinen skrev: lør jan 08, 2022 11:08 pm Så 80 prosent gjelder fra januar, februar og mars?

Til de som mener at denne dealen er så god, så må man huske på at du får stønad for 80% av gjennomsnittsprisen over 70 øre, ikke din gjennomsnittspris.

For din gjennomsnitts pris kommer til å være mye høyere enn den du får støtte for. Prisen er som kjent høyest når du tar deg en morradusj, lager frokost, middag, vasker klær osv. På natta når du ikke bruker noe særlig strøm er den lavest.

Kommer an på hva du betaler for strømmen i dag. Ikke i tvil for min del at regningen kommer til å ligge lavere enn i fjor på samme tidspunkt.
Selv om jeg var litt for treg med å få fast pris. Så andre vil spare enda mer enn meg her.
Jeg snakker selvsagt ikke om de som har inngått en fin fastpris. De har jo gjort en gullavtale. Tenker på oss vanlige, dødlige som kjører spotpris.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Den som startet denne tråden er meget flink . Kommer til poenget med engang :D

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Niende høyeste strømpris i morgen. Ikke helt utenkelig at det kan komme strømpakke 3.0 hvis dette fortsetter.
Fryktelit dyrt fra 07-14

Brukeravatar
newsflash  
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

VivaLV skrev: søn jan 09, 2022 1:18 pm Niende høyeste strømpris i morgen. Ikke helt utenkelig at det kan komme strømpakke 3.0 hvis dette fortsetter.
Fryktelit dyrt fra 07-14
Og eksporten pågår for fullt...

Link

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

VivaLV skrev: søn jan 09, 2022 1:18 pm Niende høyeste strømpris i morgen. Ikke helt utenkelig at det kan komme strømpakke 3.0 hvis dette fortsetter.
Fryktelit dyrt fra 07-14
Men regjeringen gjør ingenting med roten av problemet, som er ACER og utenlandskabler. Greit nok at husholdningene får støtte. Men hva med industrien og andre næringer? Idrettsforeninger? Kirker? Bøndene? Regjeringen skjønner ikke hvor alvorlig dette er. ALT blir dyrere... mat og andre varer og tjenester. Folk får svekket kjøpekraft. Industrien sliter med konkurransen da flere andre land har mye lavere kostnadsnivå enn Norge. Flere bedrifter vil gå konkurs. Vi får et vanskelig lønnsoppgjør og det lukter streik allerede. Det vil kan bli inflasjon. Hva faen er det regjeringen holder på med? Gjør noe med roten av problemet i stedet for å sette et plaster på et sår. Blir så utrolig frustrert.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

TheBaseline skrev: søn jan 09, 2022 1:44 pm
VivaLV skrev: søn jan 09, 2022 1:18 pm Niende høyeste strømpris i morgen. Ikke helt utenkelig at det kan komme strømpakke 3.0 hvis dette fortsetter.
Fryktelit dyrt fra 07-14
Men regjeringen gjør ingenting med roten av problemet, som er ACER og utenlandskabler. Greit nok at husholdningene får støtte. Men hva med industrien og andre næringer? Idrettsforeninger? Kirker? Bøndene? Regjeringen skjønner ikke hvor alvorlig dette er. ALT blir dyrere... mat og andre varer og tjenester. Folk får svekket kjøpekraft. Industrien sliter med konkurransen da flere andre land har mye lavere kostnadsnivå enn Norge. Flere bedrifter vil gå konkurs. Vi får et vanskelig lønnsoppgjør og det lukter streik allerede. Det vil kan bli inflasjon. Hva faen er det regjeringen holder på med? Gjør noe med roten av problemet i stedet for å sette et plaster på et sår. Blir så utrolig frustrert.
Jeg har ikke satt meg så godt inn i ACER og utenlandskabler. Uansett så vil det vel ta år før man kan løse opp i det. Jeg er heller ikke like sikker på som alle er at det i seg selv vil løse problemet. For meg så virker det like mye (utenlandskabler eller ei) som ett marked som ikke fungerer.

Men som sagt trur jeg man bare må håpe at strømprisen stiger-og-stiger og at det vil trigge en strømpakke 3.0.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Balder skrev: lør jan 08, 2022 7:34 pm
hauge23 skrev: lør jan 08, 2022 6:41 pm Godt at regjeringen kan dele ut penger til folk, og slipper å ta fra felleskassen.
Men grisespillet innen EØS/energiunionen fortsetter, og fortsatt er det slik at det er skjebnen til befolkningen og landet som ligger i potten for dette fascinerende spillet.
Her en artikkel som viser forskjellen på bruk av vår egen kraft i industriell bruk, kontra salg av kraft til utlandet:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-370510
"Elkem produserer både kraft og industrivarer. Dermed kan selskapet vise forskjellen på hva som skjer når man selger strøm for en milliard kroner (på daværende pris) ut av landet, og når man investerer samme mengde kraft i norsk industri.

Ved industriell utnyttelse, genererte denne krafta åtte milliarder kroner i omsetning, med 1530 arbeidsplasser hos Elkem og ringvirkninger i milliardklassen. Solgt som råvare, ga den en milliard i inntekter og knapt en arbeidsplass i Norge."
Dette bekymrer også meg hvordan det skal gå med norsk industri med varige høye strømpriser og norske arbeidsplasser. Vinninga kan gå opp i spinninga. Det virker det ikke som om politikerne har tenkt på. Det virker som norske politikere tenker mest på hvordan Norge skal tilpasse seg EUs regelverk og å bevare og beskytte inngåtte avtaler med samme organisasjon. Samfunnsbygging ser ut til å være et fremmedord for norske politikere. Samtidig har markedet blitt det alt skal tilpasses. Det frie markedet er på en måte blitt større (og viktigere) enn borgerne.
" - Enova bruker hundretalls millioner av skattebetalernes kroner på støtte til elektriske ferjer på norske fjorder. Oppdragene går til skipsverft i India og Tyrkia - "

Enig i dette! Det finnes i virkeligheten ikke politiske eller legale stimuleringer for å velge bort norske verft til fordel for disse utenfor EU/EØS! Det samme er sett i resten av EU, flere og flere skipsverfter og fabrikker nedlegges eller trues med nedleggelse fordi myndighetene nektet å innføre ekstratoll eller tiltak mot utkontraktering av kjøretøysbygging av en eller andre grunn. EU hadde verdens største skipsbyggingskapasitet for bare tjue år siden, den har krympet i de siste ti år til et minimum, slik at mange nå kjøpe tankskip, LNG-tanker, cruiseskip og ferge i Kina.

Politikerne i Norge og EU er blitt KORRUPT ved at de vil heller ha pengeformuer fremfor sysselsetning og verdiskapning, de utkontraktere og solgt bort verdiskapningen for å bli søkkrik, uten å realisere at de gjøre alle fattig i slutten. Det fulgt også til at politikerne begynte å kutte ut det nødvendig under en voksende tro om at de kan finne det annetsteds, men strømpriskrisen viser at hvis alle kutte, vil bli for lite i deling med lavere potensialitet og deretter dårligere fremtidsutsikter.

Dette er vanskjøtsel og inkompetanse av den verste sorten. Som i tillegg er snakk om nyliberalistisk fanatisme, markedsfundamentalismen er gått altfor langt - selv ikke USA ville ha gått så langt, og nå misbrukes lovene for å ødelegge natur, lokaløkonomi og nasjonal økonomipolitikk kun for å berike seg.

Markedet må under kontroll eller avskaffes helt, ettersom grådige idioter har overtatt, de vil selge og selge, tjene mer og mer til det er ingenting tilbake. Da vil Marx´s tese om en kommunistisk overtagelse realiseres, ettersom kommunismen vil få frie hender. Fram til 1850 var myndighetene i alle land i årtusener meget sterkt opptatt med å holde markedet under kontroll, i 1850-1930 fulgt dette til meget turbulente tilstander, og nyliberalismen startet for alvor i 1981. Det var Chile som var først ut med nyliberalismen, ser på det nå! Det er nye protester i dag hvor mange vil ikke akseptere 20-års kontrakter for utvinning av litium, som regjeringen prøver å tvinge gjennom før venstresiden som har vunnet, overtar makten om ikke lenge. Folk flest i Chile vil ikke ha nyliberalisme som de ment er gift for dem.

Afghanistans fall og palestinernes kollaps avslørt også at den vestlige modellen fremmet for mye korrupsjon og sosial ulikhet som destabiliserte samfunnsforhold.

Slik som det er; proteksjonismen må tilbake. Alle svekker hverandre mens kineserne og ikke-vestlige bare ler og ler i skadefryd.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Noe av det du skriver Varulv er jeg enig i. Markedene må kontrolleres bedre. Globaliseringen har gått for langt. Ta havtrålere uten leveringsplikt på mottak langs kysten. Noe av denne fisken ender i Asia for filetering og pakking, og derfra tilbake til europeiske middagsbord. I et klimaregnskap er det absurd. Det samme med strømkrisen. For å forstå dette må man se historisk på norsk vannkraft, og det dyktige arbeidet tidligere politikergenerasjoner gjorde. Jens Evensen og norsk sokkel er nå en ting. Statens hjemfallsrett til vannkraften er eller var nesten like viktig. I tillegg den dugnadsinnsatsen mange bygder stod bak for å få ført frem strøm til gårder. Dugnad bl a tilknyttet linjenettet (22 kv linjene som man fortsatt ser). Med Acer og linjene til kontinentet og nå sist England slås et pennestrøk over dugnadsinnsatsen, ødelagt natur og dyktige tidligere politikere (hjemfallsretten). De snakker om forsyningssikkerhet. Vi har et kraftoverskudd. Det geniale med vannkraft er at energi kan lagres (magasinering). Vi kunne ha beholdt vannkraften her, gjerne med et toprissystem, for å «straffe» sløsing. Overskuddet kunne vært solgt kraftkrevende industri, og ved det som i årtier gitt norske distriktsbedrifter er konkurransefortrinn. De dustene som styrer i dag forteller ikke sannheten. At de nå i tillegg er freidig nok til å åpne for utbygging av laksevassdrag og vernede vassdrag gjør meg uvel.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Interessant løsning av SV i dag. Synes det er en god ide. Løsning nummer en må være å si opp ACER og koble seg fra strømnettet i Europa. Går ikke dette støtter jeg SV sin løsning. Det viktigste er at folk ikke må betale i dyre dommer for strøm.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

TheBaseline skrev: søn jan 09, 2022 4:59 pm Interessant løsning av SV i dag. Synes det er en god ide. Løsning nummer en må være å si opp ACER og koble seg fra strømnettet i Europa. Går ikke dette støtter jeg SV sin løsning. Det viktigste er at folk ikke må betale i dyre dommer for strøm.
Selv en blind høne kan finne korn, dette var et uventet og godt forslag fra SV

hauge23

Legg inn av hauge23 »

TheBaseline skrev: søn jan 09, 2022 1:44 pm
VivaLV skrev: søn jan 09, 2022 1:18 pm Niende høyeste strømpris i morgen. Ikke helt utenkelig at det kan komme strømpakke 3.0 hvis dette fortsetter.
Fryktelit dyrt fra 07-14
Men regjeringen gjør ingenting med roten av problemet, som er ACER og utenlandskabler. Greit nok at husholdningene får støtte. Men hva med industrien og andre næringer? Idrettsforeninger? Kirker? Bøndene? Regjeringen skjønner ikke hvor alvorlig dette er. ALT blir dyrere... mat og andre varer og tjenester. Folk får svekket kjøpekraft. Industrien sliter med konkurransen da flere andre land har mye lavere kostnadsnivå enn Norge. Flere bedrifter vil gå konkurs. Vi får et vanskelig lønnsoppgjør og det lukter streik allerede. Det vil kan bli inflasjon. Hva faen er det regjeringen holder på med? Gjør noe med roten av problemet i stedet for å sette et plaster på et sår. Blir så utrolig frustrert.
Europabevegelsen utgjør den suverent største gruppa på stortinget, og den er urokkelig på å få gjennomført EUs politikk i Norge, koste hva det koste vil.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Hadde man bare visst noe mer hvor lenge tiltakspakkene fra regjeringen varer. Er vel i første omgang ut mars?

Mye lettere å binde å binde ut mars neste år til 117 øre enn f.eks 95 øre ut november 2024.
Forskjellen er vel ca bare 4 / 5 øre når man får 80 % igjen. Litt bedre det enn 22 øre.

Hva tror dere? Man er vel vanskelig å tro noe som helst for tiden.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TheBaseline skrev: søn jan 09, 2022 4:59 pm Interessant løsning av SV i dag. Synes det er en god ide. Løsning nummer en må være å si opp ACER og koble seg fra strømnettet i Europa. Går ikke dette støtter jeg SV sin løsning. Det viktigste er at folk ikke må betale i dyre dommer for strøm.
Og hva mener du med koble seg fra strømnettet i Europa. Ingen koblinger til utlandet i det hele tatt? Ikke til Danmark en gang?

Nevi

Legg inn av Nevi »

Nevi skrev: man jan 10, 2022 9:50 pm Hadde man bare visst noe mer hvor lenge tiltakspakkene fra regjeringen varer. Er vel i første omgang ut mars?

Mye lettere å binde å binde ut mars neste år til 117 øre enn f.eks 95 øre ut november 2024.
Forskjellen er vel ca bare 4 / 5 øre når man får 80 % igjen. Litt bedre det enn 22 øre.

Hva tror dere? Man er vel vanskelig å tro noe som helst for tiden.

Før andre evt kommenterer noe her må jeg bare si at jeg i ett svakt øyeblikk tenkte litt feil.
Siden man uansett får fratrekket alt etter hva spotprisen er. Så dette beløpet blir likt. Enten om man selv betaler 95 eller 117 øre.

Dermed blir det 22 øre forskjell på disse to avtalene. Ca 2000 i gjennomsnitt kw/t som vil si ca kr 6400 i mer kostnader når vi har kommet til ut mars 2023.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Denne blir litt på siden, men morro at Hustad spådde kraftkrisen for et halvt år siden. Forøvrig en svært interessant podcast av Wolfgang Wee, men det kan sies om alle jeg har satt av ham så langt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Nevi skrev: man jan 10, 2022 11:01 pm
Nevi skrev: man jan 10, 2022 9:50 pm Hadde man bare visst noe mer hvor lenge tiltakspakkene fra regjeringen varer. Er vel i første omgang ut mars?

Mye lettere å binde å binde ut mars neste år til 117 øre enn f.eks 95 øre ut november 2024.
Forskjellen er vel ca bare 4 / 5 øre når man får 80 % igjen. Litt bedre det enn 22 øre.

Hva tror dere? Man er vel vanskelig å tro noe som helst for tiden.

Før andre evt kommenterer noe her må jeg bare si at jeg i ett svakt øyeblikk tenkte litt feil.
Siden man uansett får fratrekket alt etter hva spotprisen er. Så dette beløpet blir likt. Enten om man selv betaler 95 eller 117 øre.

Dermed blir det 22 øre forskjell på disse to avtalene. Ca 2000 i gjennomsnitt kw/t som vil si ca kr 6400 i mer kostnader når vi har kommet til ut mars 2023.
Synes 95 øre var mye. Prøv å ha litt is i magen og vent til sommeren med å binde deg. Prisene vil sannsynligvis være lavere. Selv bandt jeg strømmen til 75 øre. Men det var i november når avtalene var bedre. Tror ikke jeg ville bundet strømmen til 95 øre nå. Selv 75 øre var egentlig litt i høyeste laget.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

KongOlav2 skrev: man jan 10, 2022 9:53 pm
TheBaseline skrev: søn jan 09, 2022 4:59 pm Interessant løsning av SV i dag. Synes det er en god ide. Løsning nummer en må være å si opp ACER og koble seg fra strømnettet i Europa. Går ikke dette støtter jeg SV sin løsning. Det viktigste er at folk ikke må betale i dyre dommer for strøm.
Og hva mener du med koble seg fra strømnettet i Europa. Ingen koblinger til utlandet i det hele tatt? Ikke til Danmark en gang?
Som sagt i mitt tidligere innlegg er jo selvfølgelig det den beste løsningen. Men er det i det hele tatt mulig eller reaistisk? Det krever en utmelding av ACER. Og det er vel ikke flertallet på Stortinget for? Tror vi kommer lenger med å tenke litt bredere. Det gjelder å finne løsninger innenfor de rammene vi har, som er mulig å gjennomføre. Jeg synes det har kommet mange bra ideer fra SP, FRP og SV. Et statlig strømselskap med makspris er en meget god ide. Må vel være mulig å innføre det, da et statlig selskap vil være med å konkurrere på det samme markedet som resten? SP og FRP ønsker å innføre makspris på strøm til norske borgere. Det synes jeg også virker som en god ide.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TheBaseline skrev: tir jan 11, 2022 7:03 am Som sagt i mitt tidligere innlegg er jo selvfølgelig det den beste løsningen. Men er det i det hele tatt mulig eller reaistisk? Det krever en utmelding av ACER. Og det er vel ikke flertallet på Stortinget for? Tror vi kommer lenger med å tenke litt bredere. Det gjelder å finne løsninger innenfor de rammene vi har, som er mulig å gjennomføre. Jeg synes det har kommet mange bra ideer fra SP, FRP og SV. Et statlig strømselskap med makspris er en meget god ide. Må vel være mulig å innføre det, da et statlig selskap vil være med å konkurrere på det samme markedet som resten? SP og FRP ønsker å innføre makspris på strøm til norske borgere. Det synes jeg også virker som en god ide.
Uavhengig av ACER er det ikke mulig å koble seg fra. Da mister vil all forsyningssikkerhet. Det kan komme ekstreme tørrår som det gjorde i 2010 da det blir helt nødvendig med kapasitet for importere om vi skal unngå rasjonering. Man kunne kanskje kuttet forbindelser til UK, Tyskland og Nederland, men ikke tale om at forbindelsene til Danmark kunne vært fjernet uten at det ville gått kraftig på bekostning av forsyningssikkerheten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»