Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Svar
Queenie

Re: Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Legg inn av Queenie »

Noen som har fått bygget kakkelovn her?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Henningsen skrev: man jan 17, 2022 9:28 am Man kan nesten lure på hvordan det er mulig å bruke så mye strøm.
Har selv en enebolig fra '50 på snaut 200m2 som ikke spesielt godt isolert og bruker litt under halvparten av dem.
Det lurer jeg også på. Foreldrene mine er 77 og 69 og bor i en gammel nordmørslån fra 1800-tallet (sist utbedret og etterisolert i 1983). De bruker riktignok soleklart mest ved fra egen skog til oppvarming, men har en panelovn stående på i stua samt at de har varmekabler på bad og toalett. Forbruket i desember var på 2100 kWh. Hvordan folk dermed klarer å komme opp i nesten 5000 kWh er hinsides min forståelse. Da tror jeg ikke en spøtt når de selv uttrykker seg i artikler som at de kun har et moderat forbruk.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Koskinen skrev: man jan 17, 2022 8:47 am Ektepar i 80 åra med strømregning på 14 papp. Sånn går det med hus fra 1948 på et relativt kaldt sted.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2 ... t-lite-ran

De enkle sjelene her inne mener vel at ekteparet bare skal flytte eller etterisolere. De har bodd huset i 40 år, klarer seg selv. Synd at slike folk nå skal slite med slike vanvittige strømregninger.
Trenger de hjelp fra fellesskapet til å betale strømregningen deres så klarer de seg pr definisjon ikke selv. Jeg synes også at media har vært mindre flinke til å finne frem til hvem de bør la fronte strøm-saken, på samme måte som det ikke er noen menneskerett å bo på Majorstua så er det ikke noen menneskerett å bo i hus på flere hundre kvadratmeter som til alt overmål er trekkfulle.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Henningsen skrev: man jan 17, 2022 9:28 am Man kan nesten lure på hvordan det er mulig å bruke så mye strøm.
Har selv en enebolig fra '50 på snaut 200m2 som ikke spesielt godt isolert og bruker litt under halvparten av dem.
Hehe. Løp til media og syt når man ikke har kontroll på eget strømforbruk ja.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 9:46 am
Koskinen skrev: man jan 17, 2022 8:47 am Ektepar i 80 åra med strømregning på 14 papp. Sånn går det med hus fra 1948 på et relativt kaldt sted.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2 ... t-lite-ran

De enkle sjelene her inne mener vel at ekteparet bare skal flytte eller etterisolere. De har bodd huset i 40 år, klarer seg selv. Synd at slike folk nå skal slite med slike vanvittige strømregninger.
Trenger de hjelp fra fellesskapet til å betale strømregningen deres så klarer de seg pr definisjon ikke selv. Jeg synes også at media har vært mindre flinke til å finne frem til hvem de bør la fronte strøm-saken, på samme måte som det ikke er noen menneskerett å bo på Majorstua så er det ikke noen menneskerett å bo i hus på flere hundre kvadratmeter som til alt overmål er trekkfulle.
Det er sikkert stas å ha et kjempestort hus, selv om man er kun 2 som bor der, men det er klart smartere å bo i et litt mindre hus.
Mye mindre prestisje å vise frem, men likevel ganske mye smartere.
Det finnes jo også ganske smarte måter for etterisolering. Mesteparten kan gjøres fra utsiden dersom huset ikke har isolasjon. De borer hull i veggen fra utsiden og blåser inn isolasjon, og plugger og maler over hullene når de er ferdige.
Gjorde akkurat det med et uisolert hus jeg eide for lenge siden, og huset var ikke til å kjenne igjen etterpå.
Sist redigert av fargeblind den man jan 17, 2022 9:55 am, redigert 1 gang totalt.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Hvor mye mer strøm kan man forvente at man bruker på oppvarming i et gammel hus kontra nytt?

Vi er 5 stk som bor i et hus på 169 kvm fra 2019 og bruker 1 800 kwh i måneden om vinteren (3 voksne, 1 barn, 1 hund, 2 husholdninger siden det er hybel), føler at selv med gamle hus burde man ikke ha dobbelt så høy høyt strømforbruk som det når man er 3 voksne i et hus med ca. lik størrelse (20 kvm mindre) som saken har?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

fargeblind skrev: man jan 17, 2022 9:50 am
Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 9:46 am
Koskinen skrev: man jan 17, 2022 8:47 am Ektepar i 80 åra med strømregning på 14 papp. Sånn går det med hus fra 1948 på et relativt kaldt sted.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2 ... t-lite-ran

De enkle sjelene her inne mener vel at ekteparet bare skal flytte eller etterisolere. De har bodd huset i 40 år, klarer seg selv. Synd at slike folk nå skal slite med slike vanvittige strømregninger.
Trenger de hjelp fra fellesskapet til å betale strømregningen deres så klarer de seg pr definisjon ikke selv. Jeg synes også at media har vært mindre flinke til å finne frem til hvem de bør la fronte strøm-saken, på samme måte som det ikke er noen menneskerett å bo på Majorstua så er det ikke noen menneskerett å bo i hus på flere hundre kvadratmeter som til alt overmål er trekkfulle.
Det er sikkert stas å ha et kjempestort hus, selv om man er kun 2 som bor der, men det er klart smartere å bo i et litt mindre hus.
Mye mindre prestisje å vise frem, men likevel ganske mye smartere.
Klart det er stas, på samme måte som det er mye mer stas å bo på Majorstua enn det er å bo på Romsås. Bare så dumt at det også er mye dyrere. Jeg har virkelig ingen problemer med at det er en god del som virkelig sliter uten å ha særlige alternativer, og som vi absolutt bør hjelpe, men jeg blir faktisk litt provosert når staten forventes å skulle punge ut i dyre dommer for at folk skal ha det stas. Er det virkelig dette skattepenga mine skal gå til?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

MentalM skrev: man jan 17, 2022 9:52 am Hvor mye mer strøm kan man forvente at man bruker på oppvarming i et gammel hus kontra nytt?

Vi er 5 stk som bor i et hus på 169 kvm fra 2019 og bruker 1 800 kwh i måneden om vinteren (3 voksne, 1 barn, 1 hund, 2 husholdninger siden det er hybel), føler at selv med gamle hus burde man ikke ha dobbelt så høy høyt strømforbruk som det når man er 3 voksne i et hus med ca. lik størrelse (20 kvm mindre) som saken har?
Et hus fra 2019 bør da være godt isolert...

HarryH

Legg inn av HarryH »

KongOlav2 skrev: man jan 17, 2022 9:40 am
Henningsen skrev: man jan 17, 2022 9:28 am Man kan nesten lure på hvordan det er mulig å bruke så mye strøm.
Har selv en enebolig fra '50 på snaut 200m2 som ikke spesielt godt isolert og bruker litt under halvparten av dem.
Det lurer jeg også på. Foreldrene mine er 77 og 69 og bor i en gammel nordmørslån fra 1800-tallet (sist utbedret og etterisolert i 1983). De bruker riktignok soleklart mest ved fra egen skog til oppvarming, men har en panelovn stående på i stua samt at de har varmekabler på bad og toalett. Forbruket i desember var på 2100 kWh. Hvordan folk dermed klarer å komme opp i nesten 5000 kWh er hinsides min forståelse. Da tror jeg ikke en spøtt når de selv uttrykker seg i artikler som at de kun har et moderat forbruk.
Jeg er enig med deg.
Det er mye strømsløsing i dette landet. Så lenge strømprisene er lave blir det ikke gjort noe med det.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

MentalM skrev: man jan 17, 2022 9:52 am Hvor mye mer strøm kan man forvente at man bruker på oppvarming i et gammel hus kontra nytt?

Vi er 5 stk som bor i et hus på 169 kvm fra 2019 og bruker 1 800 kwh i måneden om vinteren (3 voksne, 1 barn, 1 hund, 2 husholdninger siden det er hybel), føler at selv med gamle hus burde man ikke ha dobbelt så høy høyt strømforbruk som det når man er 3 voksne i et hus med ca. lik størrelse (20 kvm mindre) som saken har?
Den store forskjellen på nytt og gammelt hus er nødvendig energimengde til oppvarming. Det meste annet er relativt likt, men energitap gjennom bygningskropp er gjerne mye større i eldre hus med lite isolasjon og ikke spesielt tett bygningskropp. Så om man bruker kun elektrisitet til oppvarming, kan det bli en god del mer. Men om man er i stand til å erstatte direkte elektrisk oppvarming med varmepumpe og/eller ved, så burde det ikke være så mye mer. Noe særlig over 3000-3500 kWh selv i eldre eneboliger synes jeg er for mye.

Elbiler kommer så klart i tillegg til husoppvarming.

MentalM

Legg inn av MentalM »

fargeblind skrev: man jan 17, 2022 9:58 am
MentalM skrev: man jan 17, 2022 9:52 am Hvor mye mer strøm kan man forvente at man bruker på oppvarming i et gammel hus kontra nytt?

Vi er 5 stk som bor i et hus på 169 kvm fra 2019 og bruker 1 800 kwh i måneden om vinteren (3 voksne, 1 barn, 1 hund, 2 husholdninger siden det er hybel), føler at selv med gamle hus burde man ikke ha dobbelt så høy høyt strømforbruk som det når man er 3 voksne i et hus med ca. lik størrelse (20 kvm mindre) som saken har?
Et hus fra 2019 bør da være godt isolert...
Riktig, derav spørsmålet om hvor mye merforbruk i strøm kan man forvente med eldre hus kontra nye?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:02 am
KongOlav2 skrev: man jan 17, 2022 9:40 am
Henningsen skrev: man jan 17, 2022 9:28 am Man kan nesten lure på hvordan det er mulig å bruke så mye strøm.
Har selv en enebolig fra '50 på snaut 200m2 som ikke spesielt godt isolert og bruker litt under halvparten av dem.
Det lurer jeg også på. Foreldrene mine er 77 og 69 og bor i en gammel nordmørslån fra 1800-tallet (sist utbedret og etterisolert i 1983). De bruker riktignok soleklart mest ved fra egen skog til oppvarming, men har en panelovn stående på i stua samt at de har varmekabler på bad og toalett. Forbruket i desember var på 2100 kWh. Hvordan folk dermed klarer å komme opp i nesten 5000 kWh er hinsides min forståelse. Da tror jeg ikke en spøtt når de selv uttrykker seg i artikler som at de kun har et moderat forbruk.
Jeg er enig med deg.
Det er mye strømsløsing i dette landet. Så lenge strømprisene er lave blir det ikke gjort noe med det.
Det er litt rart, egentlig. ENØK har vært tema i flere tiår, det er dokumentert i bøtter og spann hva hver enkelt og samfunnet vil spare dersom folk isolerer og gjør andre sparetiltak.
Likevel er det forbløffende mange som har latt være å lytte til dette siden langt tilbake i forrige århundre.

MentalM

Legg inn av MentalM »

KongOlav2 skrev: man jan 17, 2022 10:04 am
MentalM skrev: man jan 17, 2022 9:52 am Hvor mye mer strøm kan man forvente at man bruker på oppvarming i et gammel hus kontra nytt?

Vi er 5 stk som bor i et hus på 169 kvm fra 2019 og bruker 1 800 kwh i måneden om vinteren (3 voksne, 1 barn, 1 hund, 2 husholdninger siden det er hybel), føler at selv med gamle hus burde man ikke ha dobbelt så høy høyt strømforbruk som det når man er 3 voksne i et hus med ca. lik størrelse (20 kvm mindre) som saken har?
Den store forskjellen på nytt og gammelt hus er nødvendig energimengde til oppvarming. Det meste annet er relativt likt, men energitap gjennom bygningskropp er gjerne mye større i eldre hus med lite isolasjon og ikke spesielt tett bygningskropp. Så om man bruker kun elektrisitet til oppvarming, kan det bli en god del mer. Men om man er i stand til å erstatte direkte elektrisk oppvarming med varmepumpe og/eller ved, så burde det ikke være så mye mer. Noe særlig over 3000-3500 kWh selv i eldre eneboliger synes jeg er for mye.

Elbiler kommer så klart i tillegg til husoppvarming.
Takk for svar. Jeg mistenker også at naboen lader elbilen på vår strømregning (men det er mindre foreldre så det går helt fint).

hauge23

Legg inn av hauge23 »

HarryH: "Det er mye strømsløsing i dette landet. Så lenge strømprisene er lave blir det ikke gjort noe med det."
-------------------------
Lurt da å bytte strøm med EU-landene. Da får vi skitten strøm tilbake og deres høye priser.

HarryH

Legg inn av HarryH »

hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:36 am HarryH: "Det er mye strømsløsing i dette landet. Så lenge strømprisene er lave blir det ikke gjort noe med det."
-------------------------
Lurt da å bytte strøm med EU-landene. Da får vi skitten strøm tilbake og deres høye priser.
Høye priser er nødvendig for å få iverksatt ENØK-tiltak. Se bl.a. innlegget til fargeblind.

MentalM

Legg inn av MentalM »

fargeblind skrev: man jan 17, 2022 10:05 am Det er litt rart, egentlig. ENØK har vært tema i flere tiår, det er dokumentert i bøtter og spann hva hver enkelt og samfunnet vil spare dersom folk isolerer og gjør andre sparetiltak.
Likevel er det forbløffende mange som har latt være å lytte til dette siden langt tilbake i forrige århundre.
Var det ikke en sak om at nordmenn bruker dobbelt så mye strøm som svenske per innbygger for en stund siden? Burde ringe noen bjeller da

hauge23

Legg inn av hauge23 »

HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:40 am
hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:36 am HarryH: "Det er mye strømsløsing i dette landet. Så lenge strømprisene er lave blir det ikke gjort noe med det."
-------------------------
Lurt da å bytte strøm med EU-landene. Da får vi skitten strøm tilbake og deres høye priser.
Høye priser er nødvendig for å få iverksatt ENØK-tiltak. Se bl.a. innlegget til fargeblind.
Tull, høye priser på strøm fører til industridød og inflasjon.
ENØK-tiltak kan man få dersom den rike staten støtter med tilskudd.
Hvorfor skal vi i Norge betale for CO2-utslipp i andre land?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:40 am
hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:36 am HarryH: "Det er mye strømsløsing i dette landet. Så lenge strømprisene er lave blir det ikke gjort noe med det."
-------------------------
Lurt da å bytte strøm med EU-landene. Da får vi skitten strøm tilbake og deres høye priser.
Høye priser er nødvendig for å få iverksatt ENØK-tiltak. Se bl.a. innlegget til fargeblind.
Uten tvil. Greia så langt har jo vært kortere perioder med høyere priser, typisk noen måneder, med flere års mellomrom, og da går det lett i glemmeboken og tiltak blir ikke videreført eller man øker komforten gjennom høyere temperatur, etc. Kanskje skaffer man varmepumpe og reduserer forbruket, men så går prisen ned og to år etterpå så legger man varmekabler i inngangspartiet eller på vaskerommet, og så går vinninga opp i spinninga.

Det er egentlig bare to måter å virkelig dundre opp el-forbruket på. Det ene er mye bruk av elektriske energi til oppvarming og det andre er uforholdsmessig mye bruk av varmtvann, spesielt mye dusjing uten bruk av sparedusj. Har man kun elektrisk oppvarming i varmekabler på bad og toalett og bruker ved/varmepumpe ellers, samt installert sparedusj og familien dusjer maks 20-30 min i sum per dag, så er det veldig vanskelig å komme opp i 4500-5000 kWh på vintermånedene. Har man et så høyt elforbruk sløser man på en eller annen måte.

HarryH

Legg inn av HarryH »

hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:46 am
HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:40 am
hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:36 am HarryH: "Det er mye strømsløsing i dette landet. Så lenge strømprisene er lave blir det ikke gjort noe med det."
-------------------------
Lurt da å bytte strøm med EU-landene. Da får vi skitten strøm tilbake og deres høye priser.
Høye priser er nødvendig for å få iverksatt ENØK-tiltak. Se bl.a. innlegget til fargeblind.
Tull, høye priser på strøm fører til industridød og inflasjon.
ENØK-tiltak kan man få dersom den rike staten støtter med tilskudd.
Hvis du mener at priser ikke påvirker folks handlinger så er det en ekstrem oppfatning. Tror ikke du finner mye støtte for et slikt synspunkt, verken i empirien eller i teorien.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:48 am
hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:46 am
HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:40 am

Høye priser er nødvendig for å få iverksatt ENØK-tiltak. Se bl.a. innlegget til fargeblind.
Tull, høye priser på strøm fører til industridød og inflasjon.
ENØK-tiltak kan man få dersom den rike staten støtter med tilskudd.
Hvis du mener at priser ikke påvirker folks handlinger så er det en ekstrem oppfatning. Tror ikke du finner mye støtte for et slikt synspunkt, verken i empirien eller i teorien.
Hvis du mener at de høye prisene på strøm kommer av at myndighetene skal få folk til å sette i verk ENØK-tiltak, så er det en ekstrem oppfatning.Tror ikke du finner mye støtte for et slikt synspunkt, verken i empirien eller i teorien.

HarryH

Legg inn av HarryH »

hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:52 am
HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:48 am
hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:46 am

Tull, høye priser på strøm fører til industridød og inflasjon.
ENØK-tiltak kan man få dersom den rike staten støtter med tilskudd.
Hvis du mener at priser ikke påvirker folks handlinger så er det en ekstrem oppfatning. Tror ikke du finner mye støtte for et slikt synspunkt, verken i empirien eller i teorien.
Hvis du mener at de høye prisene på strøm kommer av at myndighetene skal få folk til å sette i verk ENØK-tiltak
Det er mulig at du troller her, men bare for ordens skyld:
Årsakssammenhengen er omvendt. ENØK-tiltak kommer som en følge av høye strømpriser.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:56 am
hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:52 am
HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:48 am

Hvis du mener at priser ikke påvirker folks handlinger så er det en ekstrem oppfatning. Tror ikke du finner mye støtte for et slikt synspunkt, verken i empirien eller i teorien.
Hvis du mener at de høye prisene på strøm kommer av at myndighetene skal få folk til å sette i verk ENØK-tiltak
Det er mulig at du troller her, men bare for ordens skyld:
Årsakssammenhengen er omvendt. ENØK-tiltak kommer som en følge av høye strømpriser.
Men de smarte har gjort ENØK-tiltak forlengst, selv om strømprisene har vært lave.
Det er litt sent å begynne å tenke på det nå, liksom.
Mange har fnyst av særinger som har drevet med varmepumper eller solceller, men hvem er det nå som den ene etter den andre står frem i avisene og bare gapskratter?
Sist redigert av fargeblind den man jan 17, 2022 11:07 am, redigert 2 ganger totalt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:56 am
hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:52 am
HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:48 am

Hvis du mener at priser ikke påvirker folks handlinger så er det en ekstrem oppfatning. Tror ikke du finner mye støtte for et slikt synspunkt, verken i empirien eller i teorien.
Hvis du mener at de høye prisene på strøm kommer av at myndighetene skal få folk til å sette i verk ENØK-tiltak
Det er mulig at du troller her, men bare for ordens skyld:
Årsakssammenhengen er omvendt. ENØK-tiltak kommer som en følge av høye strømpriser.
Nei, manglende ENØK-tiltak har intet med de høye prisene på strøm å gjøre. Årsaken til de høye prisene er etableringen av EUs energiunion, samt norsk tilknytning til denne.
Ser man spesifikt på manglende ENØK-tiltak, kommer det av at myndighetene ikke vil gi nødvendig støtte til dette.
Minner om at da Norge var et selvstendig land hadde vi et to-pris-system på strøm, hvor strømmen var billig pluss ilagt spareelement. Dette fungerte utmerket, selv med langt mindre isolerte boliger enn nå.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

hauge23 skrev: man jan 17, 2022 11:04 am
HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:56 am
hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:52 am

Hvis du mener at de høye prisene på strøm kommer av at myndighetene skal få folk til å sette i verk ENØK-tiltak
Det er mulig at du troller her, men bare for ordens skyld:
Årsakssammenhengen er omvendt. ENØK-tiltak kommer som en følge av høye strømpriser.
Nei, manglende ENØK-tiltak har intet med de høye prisene på strøm å gjøre. Årsaken til de høye prisene er etableringen av EUs energiunion, samt norsk tilknytning til denne.
Ser man spesifikt på manglende ENØK-tiltak, kommer det av at myndighetene ikke vil gi nødvendig støtte til dette.
Minner om at da Norge var et selvstendig land hadde vi et to-pris-system på strøm, hvor strømmen var billig pluss ilagt spareelement. Dette fungerte utmerket, selv med langt mindre isolerte boliger enn nå.
Det har noe med innstilling å gjøre.
Folk bruker heller en kvart million eller mer på ny bil og sydenturer enn å bruke det samme på ENØK.

HarryH

Legg inn av HarryH »

fargeblind skrev: man jan 17, 2022 11:04 am
HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:56 am
hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:52 am

Hvis du mener at de høye prisene på strøm kommer av at myndighetene skal få folk til å sette i verk ENØK-tiltak
Det er mulig at du troller her, men bare for ordens skyld:
Årsakssammenhengen er omvendt. ENØK-tiltak kommer som en følge av høye strømpriser.
Men de smarte har gjort ENØK-tiltak forlengst, selv om strømprisene har vært lave.
Det er litt sent å begynne å tenke på det nå, liksom.
Bedre sent enn aldri. Høye strømpriser gjør at flere vil sette inn tiltak. Dette til glede for miljøet.

HarryH

Legg inn av HarryH »

hauge23 skrev: man jan 17, 2022 11:04 am Nei, manglende ENØK-tiltak har intet med de høye prisene på strøm å gjøre. Årsaken til de høye prisene er etableringen av EUs energiunion, samt norsk tilknytning til denne.
Det er ingen logikk i det du skriver.

Min påstand er at høye strømpriser medfører flere ENØK-tiltak.

Du avviser dette, og begrunner det med en forklaring på hvorfor vi har høye strømpriser.

God dag, mann! Økseskaft!

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

HarryH skrev: man jan 17, 2022 11:08 am
fargeblind skrev: man jan 17, 2022 11:04 am
HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:56 am

Det er mulig at du troller her, men bare for ordens skyld:
Årsakssammenhengen er omvendt. ENØK-tiltak kommer som en følge av høye strømpriser.
Men de smarte har gjort ENØK-tiltak forlengst, selv om strømprisene har vært lave.
Det er litt sent å begynne å tenke på det nå, liksom.
Bedre sent enn aldri. Høye strømpriser gjør at flere vil sette inn tiltak. Dette til glede for miljøet.
Klart det.
Men utfordringen er å få tak i noen som har tid nå når etterspørslen øker.
Det er blitt veldig mye lengre leveringstid på solceller og håndtverkere til å installere varmepumper eller nye vedovner.
Noen som har prøvd å få tak i billig ved i det siste? Glem det!
De som setter i gang med planer nå, kan håpe på at de har fått gjort sine tiltak innen neste vinter.
Og det til en mye høyere pris enn for ett- to år siden på grunn av den heftige prisstigningen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargeblind skrev: man jan 17, 2022 11:08 am Det har noe med innstilling å gjøre.
Folk bruker heller en kvart million eller mer på ny bil og sydenturer enn å bruke det samme på ENØK.
Man trenger ikke å bruke slike summer heller:

- Luft til luft varmpepumpe.
- Ny og effektiv vedovn om man har pipe.
- Styring på all elektrisk oppvarming og varmepumpe utenom evt. varmekabler bad.
- Sparedusj.
- Evt legging eller innblåsing av ny isolasjon på tak (dette bør man kunne gjøre selv).

Disse grepene sammen med en viss holdningsendring, f.eks innetemperatur, lengde på dusjing, skru av unødvendig elektrisk oppvarming, ville bidratt mye selv om man bor i et relativt gammelt hus med et visst oppvarmingsbehov.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargeblind skrev: man jan 17, 2022 11:04 am
HarryH skrev: man jan 17, 2022 10:56 am
hauge23 skrev: man jan 17, 2022 10:52 am

Hvis du mener at de høye prisene på strøm kommer av at myndighetene skal få folk til å sette i verk ENØK-tiltak
Det er mulig at du troller her, men bare for ordens skyld:
Årsakssammenhengen er omvendt. ENØK-tiltak kommer som en følge av høye strømpriser.
Men de smarte har gjort ENØK-tiltak forlengst, selv om strømprisene har vært lave.
Det er litt sent å begynne å tenke på det nå, liksom.
Mange har fnyst av særinger som har drevet med varmepumper eller solceller, men hvem er det nå som den ene etter den andre står frem i avisene og bare gapskratter?
Dette har du rett i, for egen del har jeg foretatt ENØK-tiltak i boligen kontinuerlig (uavhengig av strømpriser) ettersom økonomien har tillatt det, samt ettersom den tekniske utviklingen har skapt nye metoder for strømsparing, f.eks varmepumpe. De fleste i området har gjort det samme, så jeg tenker at folk har tenkt ENØK, men jeg mener at myndighetene burde ha satset sterkere på å gi støtte, som ville ha vært til stor hjelp for de som ikke har sett seg råd til slike tiltak.
Det er ikke bærekraftig med dagens høye priser på strøm med tanke på industrien og høy inflasjon. Mot dette hjelper ikke ENØK-tiltak, men utmeldelse av avtalene som er årsakene til de høye strømprisene. Dvs. tilbake til statlig kontroll og to-pris. Den høyeste satsen i et slikt system gir stimulans for ENØK-tiltak.

HarryH

Legg inn av HarryH »

fargeblind skrev: man jan 17, 2022 11:18 am Men utfordringen er å få tak i noen som har tid nå når etterspørslen øker.
Det er blitt veldig mye lengre leveringstid på solceller og håndtverkere til å installere varmepumper eller nye vedovner.
Noen som har prøvd å få tak i billig ved i det siste? Glem det!
De som setter i gang med planer nå, kan håpe på at de har fått gjort sine tiltak innen neste vinter.
Og det til en mye høyere pris enn for ett- to år siden på grunn av den heftige prisstigningen.
Helt enig.
Min venn elektrikeren har gode tider.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»