Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Svar
hauge23

Re: Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Legg inn av hauge23 »

EØS-avtalen gir oss vesentlig høyere pris på strøm fremover, fordi målsettingen til EU er lik pris i EU/EØS-området (oppgave for Acer), og da må Norge prismessig opp på EU-nivå. En annen konsekvens av EØS-avtalen vedr. strøm er at Norge mister makten over reguleringer som har vært brukt politisk for å fremme f.eks industribygging. Norge mister også makten over bygging av kabler til utlandet.
Mye snadder ligger i EUs 4. energipakke.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Man kan jo spørre seg om nytten av et Storting når det meste avgjøres i Brussel likevel.

Corvus

Legg inn av Corvus »

B.O.B. skrev: søn aug 15, 2021 5:34 pm Hvorfor bry seg med strømpris? Hva får du gjort med det allikevel?

--Bra alle ikke er like tafatte som deg.

Jobs
Innlegg: 457

Legg inn av Jobs »

Vurderer nå og kutte strømmen privat og på hytta,og kjøpe solpanen,vinndmølle og betteribank. Det blir min protest. Men syntes synd på industrien og mange inndustriarbeidere som kan tape på dette.

https://www.abcnyheter.no/stemmer/2021/ ... trompriser

Jobs
Innlegg: 457

Legg inn av Jobs »

Har dere sjekket strømprisen nå ? kR 1,25 PR KW pluss nettleie og andre avgifter. Da ender vi vel på ca 1,75 kw ? Dette blir en dyr vinter for mange .
https://www.fjordkraft.no/strom/strompriser/dagens/

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Har ca 5000 L ved og tar ny overhaling av varmepumpen, det hjelper. Synd for de som ikke kan bruke alternative kilder til oppvarming, strømpolitikken i landet er helt på bærtur.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

peraleks skrev: tor aug 05, 2021 11:18 am
newsflash skrev: tor aug 05, 2021 10:00 am
peraleks skrev: tor aug 05, 2021 9:35 am
Neppe.
Jeg er for eksempel meget sikker på at vi som stemmer Høyre er meget klar over hvilket forhold Høyre har til EU og allikevel stemmer over 20 % på dette partiet. Således det samme med AP.
Det er en vesentlig del her i Norge som er ganske vennligstilt til EU og ikke driver med denne feberfantaseringen rundt dem som mange tillater seg her inne.
Nå tenkte jeg mer på Ap, her er det til dels stor motstand mot EØS (særlig i fagbevegelsen) blant partiets velgere, men en stemmer AP av "gammel vane".
Nå har jo riktignok en del velgere forsvunnet fra AP, begynner å bli en stund siden de var over 30 og nikket.
Det kan være mye av arbeiderbevegelsen som har forsvunnet, dog altså det er ingen hemmelighet at AP er vennligstilt til EU, dette har de vært så lenge jeg kan huske.
De gamle arbeiderne er jo pensjonister (eldrebølgen) og er på slutten av sitt liv. Mange gamle trofaste AP-velgere har takket for seg, mens rekrutteringen til AP ikke er like stor. Dette er i bunn og grunn den største grunnen til at AP har sunket med 15-20% de siste 20-30 årene.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Garindan skrev: tir sep 07, 2021 7:30 pm
peraleks skrev: tor aug 05, 2021 11:18 am
newsflash skrev: tor aug 05, 2021 10:00 am

Nå tenkte jeg mer på Ap, her er det til dels stor motstand mot EØS (særlig i fagbevegelsen) blant partiets velgere, men en stemmer AP av "gammel vane".
Nå har jo riktignok en del velgere forsvunnet fra AP, begynner å bli en stund siden de var over 30 og nikket.
Det kan være mye av arbeiderbevegelsen som har forsvunnet, dog altså det er ingen hemmelighet at AP er vennligstilt til EU, dette har de vært så lenge jeg kan huske.
De gamle arbeiderne er jo pensjonister (eldrebølgen) og er på slutten av sitt liv. Mange gamle trofaste AP-velgere har takket for seg, mens rekrutteringen til AP ikke er like stor. Dette er i bunn og grunn den største grunnen til at AP har sunket med 15-20% de siste 20-30 årene.
Det er i utgangspunktet ganske synd, jeg vil si at man har behov for et sterkt AP på venstresiden for å stagge resten av gjengen.
Ser nå i dag også at de gjør et svakt skolevalg.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Gloriana skrev: lør sep 04, 2021 9:26 am Har ca 5000 L ved og tar ny overhaling av varmepumpen, det hjelper. Synd for de som ikke kan bruke alternative kilder til oppvarming, strømpolitikken i landet er helt på bærtur.
Varmepumpa er gull, ingen tvil om det. Jeg hadde service på den i fjor, den er klar for en kald vinter. Husk å nappe ut filtrene og rengjør dem med jevne mellomrom!
Og ja, litt ved på lur har jeg også. Ikke så mye, men nok til å fyre opp i den rentbrennende vedovnen dersom strømmen skulle gå midtvinters. Det har skjedd før.
Jeg kommer alltid tilbake til det viktigste, og det er å sørge for å isolere huset godt. Den innsatsen jeg gjorde for flere år siden har nok betalt seg to- tre ganger.

Jeg driver stadig og leker med tanken om å kjøpe et lite aggregat, for å kunne få litt strøm til å lage mat.....dersom det blir storm og strømmen blir borte igjen.

b0lle

Legg inn av b0lle »

Rolige 135 øre for en kw nå. Synd jeg har binding ellers hadde jeg nok kjørt fastpris for en kort periode nå.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

b0lle skrev: ons sep 08, 2021 5:05 pm Rolige 135 øre for en kw nå. Synd jeg har binding ellers hadde jeg nok kjørt fastpris for en kort periode nå.
Har det blitt så forjævligt nå? Men når stadigt mer skal forflyttes over til elektrisitet, må en bare forvente stadig mer stigende strømpriser. Også er det strømnettet som må oppgraderes. Utenom prisene på strøm, ser vi i dag en en prisstigning på så mye mer. Her legges mye av skylden på Korona. Vår neste statsminister får mye å bryne seg på, uten å gå fra sine lovnader.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Ormen den lange skrev: ons sep 08, 2021 6:02 pm
b0lle skrev: ons sep 08, 2021 5:05 pm Rolige 135 øre for en kw nå. Synd jeg har binding ellers hadde jeg nok kjørt fastpris for en kort periode nå.
Har det blitt så forjævligt nå? Men når stadigt mer skal forflyttes over til elektrisitet, må en bare forvente stadig mer stigende strømpriser. Også er det strømnettet som må oppgraderes. Utenom prisene på strøm, ser vi i dag en en prisstigning på så mye mer. Her legges mye av skylden på Korona. Vår neste statsminister får mye å bryne seg på, uten å gå fra sine lovnader.
Mandag morgen var jo prisen oppe i 1,99 i sør-Norge.
Og årsaken er mangel på gass og lite vind :D
Gassprisen har blitt så høy at Tyskland har gått over til å fyre med kull igjen :lol:
https://www.tu.no/artikler/europa-frykt ... ers/513052
Mon tro hvordan det går med utslippsreduksjonene nå ?
Og hvordan skal det bli til vinteren når kulda setter inn for fullt ?
Vi kan forvente oss den kaldeste vinteren på 10-15 år i Europa.

KapteinKaos

Legg inn av KapteinKaos »

Oppdatert magasinstatistikk i dag, basert på uke 35: https://nve.no/energi/analyser-og-stati ... tatistikk/
Bare område Nord (NO4) som ligger ca på mediannivå (siste 20 år). Område vest (NO5) og øst (NO1) er nå under minimum i uke 35 for siste 20 år. Område sør (NO2) som har størst magasinkapasitet nærmer seg også minimum for uke 35.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KapteinKaos skrev: ons sep 08, 2021 7:32 pm Oppdatert magasinstatistikk i dag, basert på uke 35: https://nve.no/energi/analyser-og-stati ... tatistikk/
Bare område Nord (NO4) som ligger ca på mediannivå (siste 20 år). Område vest (NO5) og øst (NO1) er nå under minimum i uke 35 for siste 20 år. Område sør (NO2) som har størst magasinkapasitet nærmer seg også minimum for uke 35.
Og allikevel foregår nettoeksporten av norsk kraft for fult.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Hva koster en glovarm, lang dusj nå? 30 kr?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Kjøpte 1000 liter ved her om dagen. Stablet et vedlager i boden. Nå har jeg til mesteparten av vinteren. Bor alene i et lite rekkehus, så er ikke så mye jeg trenger å fyre for å få varmet opp. Uansett digg å ha muligheten til å fyre når strømprisene er så høye. Er ganske sikker på at det jeg la ut for veden vil jeg få igjen med tanke på strømprisene og lavere strømforbruk.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Interessant fra Steigan.no:

"Prisene på elektrisitet og gass stiger ukontrollert. Hvis trenden på gassmarkedet fortsetter, vil Europa møte en gassmangel om vinteren. Dette skriver Deutsche Wirtschafts Nachrichten.

Svak produksjonskapasitet for vindenergi og kjernekraft samt alle slags spesielle klimaskatter driver for tida opp strømprisen i Tyskland og Europa på en ukontrollert måte. Prisen på elektrisitet for tyske forbrukere har grovt sett doblet seg siden begynnelsen av året. Dagkontrakten steg med nesten 27 prosent til EUR 132,50 per megawattime. I begge tilfeller er dette de høyeste prisene som noen gang er målt. Driverne bak de stigende strømprisene er på den ene siden mekanismene i europeisk handel med utslipp og på den annen side den spesielle avgiften på karbondioksid (CO2) som har vært gjeldende i Tyskland siden begynnelsen av året. Samtidig får utslippssertifikater er også dyrere enn noen gang før. Drivkreftene bak den bratte prisveksten i handel med utslipp er spekulantenes børsing med prisene og retningslinjene til EU-kommisjonen som med sin «klimapolitikk» garanterer ytterligere prisøkninger i framtida."


Link

Det viser jo det alle egentlig vet: Strømprisene i Norge skyldes ikke tørke eller mangel på regn. Det skyldes at prisene i Europa øker, takket være en feilslått politikk. Og med stadig flere kabler så importeres disse prisene hit.

startelver

Legg inn av startelver »

Du skriver feilslått politikk, men Norge har ikke noe valg, dette har ikke noe med å gjøre hvilken regjering som sitter ved makta, dette har med internasjonale forpliktelser å gjøre.

Når Norge sa nei til EU for andre gang så sa vi samtidig ja til EØS, realiteten er at vi kan ikke bure oss ute fra resten av Europa selv om vi er selvforsynte på kraft.
Så når prisene stiger globalt påvirker det også Norge , akkurat som valutakurser.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

startelver skrev: tor sep 09, 2021 7:59 pm Du skriver feilslått politikk, men Norge har ikke noe valg, dette har ikke noe med å gjøre hvilken regjering som sitter ved makta, dette har med internasjonale forpliktelser å gjøre.

Når Norge sa nei til EU for andre gang så sa vi samtidig ja til EØS, realiteten er at vi kan ikke bure oss ute fra resten av Europa selv om vi er selvforsynte på kraft.
Så når prisene stiger globalt påvirker det også Norge , akkurat som valutakurser.
Selvfølgelig har vi et valg. Pr d.d. er det ingen som kan tvinge oss til å bygge kabler til utlandet. Det er politiske beslutninger som ligger bak.

Ellers så er jo ikke det bare i Norge politikken har feilet, tyske politikere må ta mye av skylden da de vedtok å fase ut atomkraften og i stedet satse på vindkraft som er en meget ustabil kraftkilde. Dermed må en ha store mengder "balansekraft", og denne blir svært dyr når avgiftene på CO2 stiger.

Pernille

Legg inn av Pernille »

newsflash skrev: tor sep 09, 2021 7:02 pm Det viser jo det alle egentlig vet: Strømprisene i Norge skyldes ikke tørke eller mangel på regn. Det skyldes at prisene i Europa øker, takket være en feilslått politikk. Og med stadig flere kabler så importeres disse prisene hit.
Vel, ja, dette handler til syvende og sist om tilbud og etterspørsel og når tilbudet forsvinner fordi Tyskland (og delvis Frankrike) har bestemt seg for å legge ned den ene kilden som gir tilnærmet utslippsfri og stabil kraft som monner, kjernekraftverkene (og EU sitter på gjerdet og har enda ikke bestemt seg for om atomkraft skal være en del av den fremtidige energimiksen), til fordel for ustabil "grønn energi" som kommer og går så øker overføringene og dermed også prisene, og dette er noe vi kommer til å slite med i mange år fremover.

Det "grønne skiftet" kommer til å koste Europa hinsides med penger og regningen sendes til forbrukerne.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Hva har andre i strømregning for tiden? Det ligger vel på 5-6 ganger hva man hadde på denne tiden i fjor, men kan ikke klage likevel. Men tror dette kan ganges med både 5 og 6 i januar og februar. Total feilslått politikk er det iallefall.

Jobs
Innlegg: 457

Legg inn av Jobs »

Gloriana skrev: tor sep 09, 2021 9:45 pm Hva har andre i strømregning for tiden? Det ligger vel på 5-6 ganger hva man hadde på denne tiden i fjor, men kan ikke klage likevel. Men tror dette kan ganges med både 5 og 6 i januar og februar. Total feilslått politikk er det iallefall.
Ble gledelig overrasket når jeg fikk regningen i dag,men når jeg så etter hadde de satt meg opp på fastpris.Noen ganger har man flaks.

FROG

Legg inn av FROG »

Gloriana skrev: tor sep 09, 2021 9:45 pm Hva har andre i strømregning for tiden? Det ligger vel på 5-6 ganger hva man hadde på denne tiden i fjor, men kan ikke klage likevel. Men tror dette kan ganges med både 5 og 6 i januar og februar. Total feilslått politikk er det iallefall.
Strømregningen er veldig lav enda. Fordi det er varmt til langt ut i september. Det er nettleien som koster mye penger, og overgår "strømprisen" så til de grader i sommermånedene. Men når januar og februar kommer da skal du se på strømregninger. For det aller meste av forbruket går til oppvarming i de aller fleste boliger. Det er ekstremt høyt i januar og februar nesten uansett vær. Men får i en kald vinter vil mange slite stort! Om sommeren betyr det lite, da er strømforbruket lavt.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Flaks for oss i Nord-Norge at sommeren har vært like kald og lang som vinteren, så blir ikke overgangen så brå.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

Vi som bor i Trøndelag og nordover kan være glad for at vi ikke er koblet til Sør-Norge. Lenge leve alle som ikke vil ødelegge naturen med forstyrrende strømmaster. Vi har også fått stygge vindturbineparker som har kommet i drift.

I sør Norge er det fin vær og høye strømpriser. Her regner det dag etter dag, og regnværet fyller opp vannmagasinene.
Sist redigert av PerryAndre den fre sep 10, 2021 1:48 pm, redigert 2 ganger totalt.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

FROG skrev: tor sep 09, 2021 10:04 pm
Strømregningen er veldig lav enda. Fordi det er varmt til langt ut i september. Det er nettleien som koster mye penger, og overgår "strømprisen" så til de grader i sommermånedene. Men når januar og februar kommer da skal du se på strømregninger. For det aller meste av forbruket går til oppvarming i de aller fleste boliger. Det er ekstremt høyt i januar og februar nesten uansett vær. Men får i en kald vinter vil mange slite stort! Om sommeren betyr det lite, da er strømforbruket lavt.
Lav og lav, her er strømforbruket absolutt et minimum (ingen varmekilder på og veldig lite forbruk av f eks varmtvann), med en 5-6 dobling til vinteren snakker vi 2500-2800 selv med et veldig lavt forbruk.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Fikk regning i dag på 2500,-. Såvidt brukt strøm den måneden. Like dyrt som det var på det galneste nå i vinter.

Dette er et ran og de ansvarlige burde alle blitt hengt på torget. Nå får det faen meg holde med denne mafiapolitikken med kriminelle i sjefsstolene. Avskummet flyter til toppen i dette landet. Det trengs en alvorlig beskjæring av dette menneskematerialet.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Germania skrev: fre sep 10, 2021 1:50 pm Fikk regning i dag på 2500,-. Såvidt brukt strøm den måneden. Like dyrt som det var på det galneste nå i vinter.

Dette er et ran og de ansvarlige burde alle blitt hengt på torget. Nå får det faen meg holde med denne mafiapolitikken med kriminelle i sjefsstolene. Avskummet flyter til toppen i dette landet. Det trengs en alvorlig beskjæring av dette menneskematerialet.
Slik kan man også si det! lol

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

fikk 463 kr, får regning en gang per måned.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Energi skal koste. Det er ikke gratis.

Det grønne skiftet har vært feilslått. Vannkraftverk er bra riktignok. Men solcelle og vind er bare tull synes jeg å ane.

Kjernekraft er vel det som må til. Hvis den kan stå på egne ben.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»