Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Svar
fargeblind

Re: Dyreste strøm på 11 år i Sør Norge.

Legg inn av fargeblind »

Noen skrev: tor sep 16, 2021 10:35 am
Xpoolman skrev: tor sep 16, 2021 10:29 am
Noen skrev: tir sep 14, 2021 7:05 pm

Fordi de som eier kraftverkene skal tjene penger.
Som stort sett er deg og meg 😃
Så da får jeg penger inn på konto som jeg kan betale strømregningen med?
Jeg får som regel gavekort på øl.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Noen skrev: tor sep 16, 2021 10:35 am
Xpoolman skrev: tor sep 16, 2021 10:29 am
Noen skrev: tir sep 14, 2021 7:05 pm

Fordi de som eier kraftverkene skal tjene penger.
Som stort sett er deg og meg 😃
Så da får jeg penger inn på konto som jeg kan betale strømregningen med?
Hehe, neida hadde det bare vært så vel :D
Men overskuddet i kraftselskapa tilfaller jo eierkommunene og således fellesskapet.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Skyhøye elpriser i Europa skaper nå nervøsitet foran vinteren:

https://sol.no/nyheter/skyhoye-elpriser ... t/74231281

Vi har med stor sannsynlighet nok en meget kald vinter i vente og da blir det spennende å se hva som skjer framover :D

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Xpoolman skrev: tor sep 16, 2021 12:04 pm
Noen skrev: tor sep 16, 2021 10:35 am
Xpoolman skrev: tor sep 16, 2021 10:29 am

Som stort sett er deg og meg 😃
Så da får jeg penger inn på konto som jeg kan betale strømregningen med?
Hehe, neida hadde det bare vært så vel :D
Men overskuddet i kraftselskapa tilfaller jo eierkommunene og således fellesskapet.
Tja....jeg kjøper strøm fra Fjordkraft. Vet ikke om noen Fjordkraft- eiere her i Fredrikstad.
Men det er jo strømmen. Nettleien betaler jeg til Norgesnett, og der er Fredrikstad kommune største eier med 51%.
Så trønderne tjener på strømmen, og Fredrikstad kommune tjener på nettleia.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargeblind skrev: tor sep 16, 2021 12:13 pm
Tja....jeg kjøper strøm fra Fjordkraft. Vet ikke om noen Fjordkraft- eiere her i Fredrikstad.
Men det er jo strømmen. Nettleien betaler jeg til Norgesnett, og der er Fredrikstad kommune største eier med 51%.
Så trønderne tjener på strømmen, og jeg tjener selv på nettleia.
(litt ironivarsel)
Så egentlig subsidierer du bartemonsene :lol:
Men det kan jo tenkes at noen av dem kjøper strøm fra Norgesnett da :)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Xpoolman skrev: tor sep 16, 2021 12:16 pm
fargeblind skrev: tor sep 16, 2021 12:13 pm
Tja....jeg kjøper strøm fra Fjordkraft. Vet ikke om noen Fjordkraft- eiere her i Fredrikstad.
Men det er jo strømmen. Nettleien betaler jeg til Norgesnett, og der er Fredrikstad kommune største eier med 51%.
Så trønderne tjener på strømmen, og jeg tjener selv på nettleia.
(litt ironivarsel)
Så egentlig subsidierer du bartemonsene :lol:
Men det kan jo tenkes at noen av dem kjøper strøm fra Norgesnett da :)
Åh nei, Norgesnett har nok ikke noe nett Over There. Bare snaut 100 000 kunder på østlandet.
Men jeg kom til å tenke på at jeg som Fjordkraft-kunde får halv pris på kaffe hos 7-eleven.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargeblind skrev: tor sep 16, 2021 12:20 pm
Men jeg kom til å tenke på at jeg som Fjordkraft-kunde får halv pris på kaffe hos 7-eleven.
Bare det er jo verd en ganske så høy strømpris :lol:

Noen

Legg inn av Noen »

fargeblind skrev: tor sep 16, 2021 12:20 pm Men jeg kom til å tenke på at jeg som Fjordkraft-kunde får halv pris på kaffe hos 7-eleven.
Er det derfor kaffen deres er blandet 50:50 med tungolje?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Xpoolman skrev: tor sep 16, 2021 12:59 pm
fargeblind skrev: tor sep 16, 2021 12:20 pm
Men jeg kom til å tenke på at jeg som Fjordkraft-kunde får halv pris på kaffe hos 7-eleven.
Bare det er jo verd en ganske så høy strømpris :lol:
hehehehe....sant å si har jeg aldri kjøpt kaffe der. Og det kommer jeg nok heller ikke til å gjøre.
Men det er godt å vite at det hadde vært halv pris dersom jeg hadde vært interessert.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 422

Legg inn av NiGoZeroIchi »

... om ikke annet, så minnet disse "strømprissjokk"-overskriftene meg på at jeg må bestille et nytt lass med ved...

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

Corvus skrev: tor sep 16, 2021 9:00 am
Jobs skrev: tir sep 14, 2021 4:00 pm Dette ender i en skandale med disse utlandskablene. Hvorfor skal vi gamble med Norske kraftpriser så både industri og folk lider ?

https://www.europower-energi.no/kraftma ... -1-1067464

Et viktig spørsmål er, hvorfor har ikke media hatt søkelyset på dette foran valget? Og i det hele tatt?

Alt er visst bare "kode rød" og MDG. For en ubrukelig sauegjeng av et media vi har i Norge.
På en av disse partilederdebattene, der titterne kunne sende spørsmål- så ble det nevnt at de fleste spørsmål dreide seg om strøm, og da ble abort og lærere diskutert. Folk var derimot opptatt av strøm-. Av ACER, av hvordan vinteren skal se ut. Ingen spørsmål! Ikke et jævla spørsmål om dette til politikerne. Bare piss snakker de om.

Jeg hater dem så inderlig hele det gjenget av mediafolk og politikere.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Morra-DI-2 skrev: tor sep 16, 2021 4:10 pm
Corvus skrev: tor sep 16, 2021 9:00 am
Jobs skrev: tir sep 14, 2021 4:00 pm Dette ender i en skandale med disse utlandskablene. Hvorfor skal vi gamble med Norske kraftpriser så både industri og folk lider ?

https://www.europower-energi.no/kraftma ... -1-1067464

Et viktig spørsmål er, hvorfor har ikke media hatt søkelyset på dette foran valget? Og i det hele tatt?

Alt er visst bare "kode rød" og MDG. For en ubrukelig sauegjeng av et media vi har i Norge.
På en av disse partilederdebattene, der titterne kunne sende spørsmål- så ble det nevnt at de fleste spørsmål dreide seg om strøm, og da ble abort og lærere diskutert. Folk var derimot opptatt av strøm-. Av ACER, av hvordan vinteren skal se ut. Ingen spørsmål! Ikke et jævla spørsmål om dette til politikerne. Bare piss snakker de om.

Jeg hater dem så inderlig hele det gjenget av mediafolk og politikere.
Det er så åpenbart korrupt at man kan lure på hva som rører seg i topplokket til 75% av nordmenn. Hvor mye mer skal til før de fatter greia?

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Morra-DI-2 skrev: tor sep 16, 2021 4:10 pm
Corvus skrev: tor sep 16, 2021 9:00 am
Jobs skrev: tir sep 14, 2021 4:00 pm Dette ender i en skandale med disse utlandskablene. Hvorfor skal vi gamble med Norske kraftpriser så både industri og folk lider ?

https://www.europower-energi.no/kraftma ... -1-1067464

Et viktig spørsmål er, hvorfor har ikke media hatt søkelyset på dette foran valget? Og i det hele tatt?

Alt er visst bare "kode rød" og MDG. For en ubrukelig sauegjeng av et media vi har i Norge.
På en av disse partilederdebattene, der titterne kunne sende spørsmål- så ble det nevnt at de fleste spørsmål dreide seg om strøm, og da ble abort og lærere diskutert. Folk var derimot opptatt av strøm-. Av ACER, av hvordan vinteren skal se ut. Ingen spørsmål! Ikke et jævla spørsmål om dette til politikerne. Bare piss snakker de om.

Jeg hater dem så inderlig hele det gjenget av mediafolk og politikere.
I dag har vi undertegnet en avtale med britene. Utenom EU og ACER og alt det der. Det er en ønsket utvikling. Strøm som forurense er blitt dyrt, og driver opp prisen på all strøm. Dette skal løses ved utbygging av fornybar strøm, som finansieres av de som betaler for den dyre strømmen.

Dette er et prakteksempel på bruk av markedet for å tvinge frem forandring, og har alt med klima å gjøre, og lite annet. Bare trist at politikerne velger å holde kjeft, i stedet for å forklare.

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

Rhabagatz skrev: tor sep 16, 2021 4:19 pm
I dag har vi undertegnet en avtale med britene. Utenom EU og ACER og alt det der. Det er en ønsket utvikling. Strøm som forurense er blitt dyrt, og driver opp prisen på all strøm. Dette skal løses ved utbygging av fornybar strøm, som finansieres av de som betaler for den dyre strømmen.

Dette er et prakteksempel på bruk av markedet for å tvinge frem forandring, og har alt med klima å gjøre, og lite annet. Bare trist at politikerne velger å holde kjeft, i stedet for å forklare.
Ja, det er litt "trist".
Ønsket utvikling av hvem? Jeg kan ikke se at de har spurt oss? Jeg ser at de holder spørsmålet unna demokratiske diskusjoner.
Men at de kunne stå demokratisk for det de gjør på bakrommet, og det folket er opptatt av, hadde jo forutsatt at de hadde en ryggrad, og faktisk kunne stå for det. At media ikke var i allianse med politikere og at demokratiet her fungerer. Det gjør det jo ikke. Det er jo freak-show av en valgkamp som ikke dreier seg om hvilket Norge vi skal ha, hvordan våre ressurser disponeres osv.

Det er gjerne en ønsket utvikling av deg- men du vet vel like godt som meg hvorfor dette ikke blir snakket om? Det hadde avgjort hele valget, og det vil de jo ikke.

Så da kan vi snakke om lærere og abort. Jeg savnet K-en i KRLE i år.
Men Erna og Støre kan være fornøyd. Alt går etter planen.

De skulle vært tiltalt.

Jobs
Innlegg: 459

Legg inn av Jobs »

Vi har mer i vente,i Storbritannia er prisen nå 5 kr kw og når vi kobler oss på de 1 Oktober vil prisen på strøm gå opp her i Sør- Norge. Bare våre politikere får kaffe og vinerbrød er alt bare fryd og gammen for de. Nå skal jeg legge opp planen med vindmølle og solpanel,batteribank og gass aggregat ,kablen til Hafslund skal kuttes.

https://e24.no/olje-og-energi/i/Rrmlnx/ ... amarbeidet

Noen

Legg inn av Noen »

EU skal visst forby noen former for vedfyring...

Jobs
Innlegg: 459

Legg inn av Jobs »

Justice 97 skrev: tor sep 16, 2021 7:31 pm Begynner å bli dyrt å lade EL-biler sørpå 😂
Tesla biler med gratis ladeavtale vil nok gå opp i pris i bruktmakedet vil jeg tro. Men de uten må jo strøm prisen også bite for de som har el bil ?

Noen

Legg inn av Noen »

Hvor høyt kan strømprisen egentlig gå når klimatiltakene i Europa slår inn for fullt? 20 kr/kWh? 50 kr/kWh?

teodora

Legg inn av teodora »

Noen skrev: tor sep 16, 2021 7:40 pm Hvor høyt kan strømprisen egentlig gå når klimatiltakene i Europa slår inn for fullt? 20 kr/kWh? 50 kr/kWh?
Når alt er elektrifisert og alle kjører rundt med elbiler kan strømprisen virkelig kjøres til himmels, denne vinteren blir nok bare småtteri sammenlignet med hva vi må ut med i fremtiden.

Noen

Legg inn av Noen »

Bare å kjøpe solcellepanel med en gang, kanskje.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

teodora skrev: tor sep 16, 2021 7:44 pm
Noen skrev: tor sep 16, 2021 7:40 pm Hvor høyt kan strømprisen egentlig gå når klimatiltakene i Europa slår inn for fullt? 20 kr/kWh? 50 kr/kWh?
Når alt er elektrifisert og alle kjører rundt med elbiler kan strømprisen virkelig kjøres til himmels, denne vinteren blir nok bare småtteri sammenlignet med hva vi må ut med i fremtiden.
Men det går jo rett og slett ikke. Med slike priser vil strømregningen komme på 100-200 tusen i måneden. De kan gjerne ta en slik pris men da ender vi jo bare opp med at 99% av befolkningen fryser ihjel.

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

teodora skrev: tor sep 16, 2021 7:44 pm
Noen skrev: tor sep 16, 2021 7:40 pm Hvor høyt kan strømprisen egentlig gå når klimatiltakene i Europa slår inn for fullt? 20 kr/kWh? 50 kr/kWh?
Når alt er elektrifisert og alle kjører rundt med elbiler kan strømprisen virkelig kjøres til himmels, denne vinteren blir nok bare småtteri sammenlignet med hva vi må ut med i fremtiden.


Strømpris for bil bør rett og slett ikke straffe prisen for oppvarming..

De bør betale mer for den strømmen og så får de for oppvarming mindre

Ser på dagsrevyen at de sier 3 ganger dyrere strømpris i vinter en normalpris .... og hva er normalpris ? :-)

De liker jo å skremme vannet av folk..

At det i lang tid var grisebillig , da klagde ingen , da kunne dem sikkert lagt av litt penger til senere strømpriser. Og noen knep ellers så er det utrolig mye en kan spare inn på , men mange mennesker er jo litt dumme da.

Litt kaldere inne , kle på deg en genser .... penger spart.

PS Hva med at alle i norge uansett hvor dem bor så skal strømprisen bli regnet likt på regningen ? F.eks klages det ofte i nord for at det er dyrere å reise for dem men da bør dem jo være fornøyd når dem har billigere strøm ? hmmmm

Corvus

Legg inn av Corvus »

Idiomatisk skrev: tor sep 16, 2021 9:41 am
Gloriana skrev: tor sep 09, 2021 9:45 pm Hva har andre i strømregning for tiden? Det ligger vel på 5-6 ganger hva man hadde på denne tiden i fjor, men kan ikke klage likevel. Men tror dette kan ganges med både 5 og 6 i januar og februar. Total feilslått politikk er det iallefall.
Det er ikke feilslått politikk, det er helt etter planen. Og når Norge åpner kabelen til England vil prisen bli enda høyere.
Ganske sykt at ikke media er mer på ballen her, de aksepterer alt politikerne gjør på feltet.
Nordmenn vil få en kraftig svekket kjøpekraft, det hele vil bli som en knallhard beskatning av befolkningen.
Hvorfor skal man stilletiende akseptere noe slikt?

teodora

Legg inn av teodora »

Germania skrev: tor sep 16, 2021 7:49 pm
teodora skrev: tor sep 16, 2021 7:44 pm
Noen skrev: tor sep 16, 2021 7:40 pm Hvor høyt kan strømprisen egentlig gå når klimatiltakene i Europa slår inn for fullt? 20 kr/kWh? 50 kr/kWh?
Når alt er elektrifisert og alle kjører rundt med elbiler kan strømprisen virkelig kjøres til himmels, denne vinteren blir nok bare småtteri sammenlignet med hva vi må ut med i fremtiden.
Men det går jo rett og slett ikke. Med slike priser vil strømregningen komme på 100-200 tusen i måneden. De kan gjerne ta en slik pris men da ender vi jo bare opp med at 99% av befolkningen fryser ihjel.
Vi skal jo tilbake til steinalderen så, det tvinger folk til å endre livene sine. Lurt å anskaffe seg generator i reserve.

teodora

Legg inn av teodora »

Justice 97 skrev: tor sep 16, 2021 7:31 pm Begynner å bli dyrt å lade EL-biler sørpå 😂
Herlig.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

En enorm tabbe å koble nettet til europa. Nå vil vi alle fryse i hjel.

Noen

Legg inn av Noen »

Germania skrev: tor sep 16, 2021 7:49 pm
teodora skrev: tor sep 16, 2021 7:44 pm
Noen skrev: tor sep 16, 2021 7:40 pm Hvor høyt kan strømprisen egentlig gå når klimatiltakene i Europa slår inn for fullt? 20 kr/kWh? 50 kr/kWh?
Når alt er elektrifisert og alle kjører rundt med elbiler kan strømprisen virkelig kjøres til himmels, denne vinteren blir nok bare småtteri sammenlignet med hva vi må ut med i fremtiden.
Men det går jo rett og slett ikke. Med slike priser vil strømregningen komme på 100-200 tusen i måneden. De kan gjerne ta en slik pris men da ender vi jo bare opp med at 99% av befolkningen fryser ihjel.
Jeg tok selvfølgelig veldig hardt i, og dette blir jo ikke aktuelt med det første. Det skal sies at det er veldig mye husholdningene kan gjøre, og kommer til å gjøre, før priser som dette - eventuelt - skulle bli en realitet. Solceller, geovarme, varmepumper, osv. Det er også mulig å bli plusskunde og dermed selge el fra sitt private solcellepanel til Europa til psyko-priser.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Kongemannen skrev: tor sep 16, 2021 8:00 pm En enorm tabbe å koble nettet til europa. Nå vil vi alle fryse i hjel.
Enig; kommersialiseringen av strømproduksjonen i de siste tretti år har nå fulgt til store problemer ettersom strøm som tidlig var ikke underlagt markedsreglene, har blitt gjort til en handelsvare utsatt for ukontrollerte prosesser som dermed vil lede til uønskede konsekvenser som kan få fatale følger; sentrale nasjonale interesser knyttet til økonomi, industri, husholdning og annet settes på spill ved å gi fra seg kontrollmakten til markedet, i Tyskland hadde et selskap fra Norge valgt å ikke varsle da de innså at etterspørselen ikke kunne dekkes, og det utløst store problemer for et par år siden. Det var meget mye, og det er fremdeles mye; men prisoppstigningen som skyldes miljøavgiftspolitikk og skift om til grønn energi gjennom en ide om å bruke finansielle pressmidler istedenfor legale virkemidler som før, har fulgt til altfor lite på altfor mange, og dermed vil prisnivået stiger rett opp. Dette er et resultat av nyliberalismen.

I land hvor det er statlig kontroll på strømproduksjon gjennom direkte og legale virkemidler, er dette egentlig utenkelig, som i Kina. Norge var et slikt land fram til 1990-tallet, selv om private strømprodusenter kunne selge strøm til privatkunder og abonnenter så tidlig som i 1880-tallet, var det underlagt statlige regulering, som styrket seg så snart strøm ble tilgjengelig for hele landet i etterkrigstiden. Dette var viktig for å få slutt på kullfyring og senere oljefyring som var svært vanlig i tillegg til vedfyring. For venstrepartiene var gratis tilgjengelighet på strøm svært viktig, alle husholdninger skulle få strøm uten å betale, da man bare trengt å avdele skattepenger for strømanleggsbygging og betale faste avgifter for strømbruk, under sterk tillit mot myndighetene. Og disse myndighetene gjort sitt ytterst for å fremme økonomisk fremgang med billig og lett tilgjengelig strøm.

Dette finnes ikke mer. Derfor ser vi prisstigningen som kan bli så politisk farlig, at det kunne sette de meste strømavhengige landene meget sterkt tilbake. Strømledningen til Storbritannia må forbli avslått fordi velgerne vil ikke akseptere umulige strømregninger som staten må dekke på egen ansvar, under vinteren.

Noen

Legg inn av Noen »

teodora skrev: tor sep 16, 2021 7:59 pm Vi skal jo tilbake til steinalderen så, det tvinger folk til å endre livene sine. Lurt å anskaffe seg generator i reserve.
Hva skal du bruke som brensel i generatoren? Stein?

teodora

Legg inn av teodora »

Noen skrev: tor sep 16, 2021 11:05 pm
teodora skrev: tor sep 16, 2021 7:59 pm Vi skal jo tilbake til steinalderen så, det tvinger folk til å endre livene sine. Lurt å anskaffe seg generator i reserve.
Hva skal du bruke som brensel i generatoren? Stein?
Diesel eller bensin.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»