Jazztråden

Svar
fargeblind

Jazztråden

Legg inn av fargeblind »

Det er like greit å gjøre det først som sist. Min erfaring er at ingen andre enn meg bryr seg noe særlig om jazz, men i rettferdighetens navn......et sted må et forum med respekt for seg selv ha hvor folk kan legge inn en link til en jazzlåt eller mimre over et eller annet som har noe med jazz å gjøre.
Jeg legger lista høyt med min (en av dem) favorittbassist.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Bra! jeg liker jazz så det holder

The Kwames

Hecla

Legg inn av Hecla »

Tal Wilkenfeld er en fantastisk bassist. Jeg så henne med Jeff Beck på Moldejazz i 2010. Forøvrig spilte Herbie Hancock etterpå, men uten Tal.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hecla skrev: ons jul 28, 2021 5:26 pm Tal Wilkenfeld er en fantastisk bassist. Jeg så henne med Jeff Beck på Moldejazz i 2010. Forøvrig spilte Herbie Hancock etterpå, men uten Tal.
Da regner jeg med at du har sett den legendariske konserten på Ronnie Scott også? Mye bakoversveis :-)

Hecla

Legg inn av Hecla »

[/quote]
Da regner jeg med at du har sett den legendariske konserten på Ronnie Scott også? Mye bakoversveis :-)
[/quote]

Da regner du rett! Herlig konsert.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Når vi er innom jazzen,som kan veksle mellom Trad,funk,prog,chill..osv...osv...så klart er jo bassen endel av jazzen
her ett opptak med Stanley Clarke på Kontrabass...hærligt
--

--
Stanley Clarke - Bass Folk Song - 8/10/2003 - Newport Jazz Festival (Official)

The Kwames

Hecla

Legg inn av Hecla »

Her er en smakebit fra Jeff Beck på Ronnie Scott's:


The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Hvor kan vi tenker du vi kan poste slik alternativ musikk...Fargerik?
--

--

--


The Kwames

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hvor kan vi tenker du vi kan poste slik alternativ musikk...Fargerik?
--------------------------------------------------------------------

Tja.....grensene innen musikk kan flyte litt, jeg vet ikke. Er det ikke heavy, er det ikke køntry eller pop eller rock eller viser, kan kanskje alternativt smyges inn i jazzuniverset?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Zappa var jo også innom jazz på sin måte i en periode, med tre-ish album. En av mine favoritter i den sjangeren fra den kanten er Big Swifty.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Her er en annen lang en, Grand Wazoo

Hecla

Legg inn av Hecla »

Her var mye bra! Fint at det ikke blir for puristisk.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hecla skrev: tor jul 29, 2021 12:49 pm Her var mye bra! Fint at det ikke blir for puristisk.
Det kan graves opp mye godsaker fra gamle dager, da. Alt til sin tid. Blir jeg på be-bop-kjøret er det det som gjelder. Og da speller jeg sikkert en låt.

Men her er Chris Botty! Snasen trompet!


fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Botti. Skriveleifene kan ikke redigeres her.
oups!
(redigert)
Jo, innlegg kan redigeres. :D

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hecla skrev: ons jul 28, 2021 5:26 pm Tal Wilkenfeld er en fantastisk bassist. Jeg så henne med Jeff Beck på Moldejazz i 2010. Forøvrig spilte Herbie Hancock etterpå, men uten Tal.
Det kom en overraskelse nå nylig, et album Prince spilte inn for 11 ( ! ) år siden. Tal på bass!

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Siden det er lørdag, hva med litt gladjazz og humor med herlige Gunhild?


fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Dette PMJ-universet byr på mye rart. Her covrer de selveste Michael Jackson...i dixie-aktig versjon. Morsomt, og bra for å løfte humøret...


The Kwames

Legg inn av The Kwames »

fargeblind skrev: lør jul 31, 2021 7:57 am
Hecla skrev: ons jul 28, 2021 5:26 pm Tal Wilkenfeld er en fantastisk bassist. Jeg så henne med Jeff Beck på Moldejazz i 2010. Forøvrig spilte Herbie Hancock etterpå, men uten Tal.
Det kom en overraskelse nå nylig, et album Prince spilte inn for 11 ( ! ) år siden. Tal på bass!
Prince ja,kommer ikke som noe overraskelse,spørsmålet hva som er i hans safe av materiale

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Tar en runde innom Piccolo bass sjefen Stanley Clarke igjen 2 kutt fra 76 albumet eller dobbelalbumet "School Days" og 82 albumet "Let Me Know You"
Her med en livslang venn i George Duke..og nr 2 ensom her
mer i Jazz rock og elementer av funk da..kommer liksom ikke helt utenom det...eller hva sier jazz sjef Fargeblind
--

School Days (Stanley Clarke and George Duke)
--

Stanley Clarke - Let Me Know You

The Kwames

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Sofonda, dette (den nedeste linken) er fra 1982. Mange artister ble villedet inn i åttitallets synth-tromme-og gating-helvete og ga ut mye rart som jeg ikke er imponert over.
Åttitallet har dårlig lyd, basta.

Light As A Feather kom ut ti år før, i 1972. Double Bass....Stanley Clarke Og så fin lyd, a gitt!
Ekte trommer!


fargeblind

Legg inn av fargeblind »


fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg har en underbar skiva til fra gamle dager. Jazz På Svenska av Jan Johansson. Her er vi tilbake til sekstitallet.

Det er så nakent, strippet, og Johansson med sine intrikate harmonier er genial. Det høres så enkelt ut, men når man har lyttet til det i noen år kan man forstå hvor spesielt det er. Rett og slett genialt. Passer bra til morgenkaffen en stille stund....Visa Från Utanmyra er bare vakker...


The Kwames

Legg inn av The Kwames »

drar opp litt romantic Jazz,med en av legendene
Sarah Vaughan..kos utover natten..my cup of tea now...
--

-
Sarah Vaughan - Misty (Live from Sweden) Mercury Records 1964

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

fargeblind skrev: man aug 09, 2021 4:13 pm Sofonda, dette (den nedeste linken) er fra 1982. Mange artister ble villedet inn i åttitallets synth-tromme-og gating-helvete og ga ut mye rart som jeg ikke er imponert over.
Åttitallet har dårlig lyd, basta.

Light As A Feather kom ut ti år før, i 1972. Double Bass....Stanley Clarke Og så fin lyd, a gitt!
Ekte trommer!

Var litt usikker hva du kommenterte på dette om 80-talls lyd,,spark i vei
The Kwames

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

fargeblind skrev: man aug 09, 2021 5:07 pm Jeg har en underbar skiva til fra gamle dager. Jazz På Svenska av Jan Johansson. Her er vi tilbake til sekstitallet.

Det er så nakent, strippet, og Johansson med sine intrikate harmonier er genial. Det høres så enkelt ut, men når man har lyttet til det i noen år kan man forstå hvor spesielt det er. Rett og slett genialt. Passer bra til morgenkaffen en stille stund....Visa Från Utanmyra er bare vakker...

Johanssons versjon av Visa från Utanmyra er en av mina jazzfavoritter. Jeg var på nattjam på moldejazz tidlig 2000-tall. Det var noen artister der som kjørte bluesrock så hardt og tøft at hele kjellerlokalet kokte. Midt på natta, tropehete ute. Det rant kondens ned langs veggene. Så gikk The real thing på scenen med hammondorgel, bass og Sigurd Køhn på saxofon og roet det hele ned med den sangen. Muligens den sterkeste musikkopplevelsen jeg har hatt. Sigurd Køhn var dessverre en av de som omkom i tsunamien romjulen 2004.

Dessverre er det slutt på nattjam nå. Den gangen fikk man litt unntak fra skjenkereglene under jazzen og man kunne holde det gående utover natta. Har aldri vært i New Orleans, men jeg tror de jam’ene der artistene som spilte under festivalen kunne komme og leke seg uforpliktende til soloppgang er noe av det nærmeste man kan komme utenfor USA.
Sist redigert av PapaSmurf den man aug 09, 2021 11:04 pm, redigert 1 gang totalt.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Jazz på svenska var i nesten alle hjem jeg vanket i. Elsker trakteringen av bassen :?:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Brukeravatar
The Kwames
Innlegg: 85
Kontakt: Kontakt The Kwames

Ulest innlegg av The Kwames » man aug 09, 2021 10:52 pm

fargeblind skrev: ↑man aug 09, 2021 4:13 pm
Sofonda, dette (den nedeste linken) er fra 1982. Mange artister ble villedet inn i åttitallets synth-tromme-og gating-helvete og ga ut mye rart som jeg ikke er imponert over.
Åttitallet har dårlig lyd, basta.

Light As A Feather kom ut ti år før, i 1972. Double Bass....Stanley Clarke Og så fin lyd, a gitt!
Ekte trommer!

Var litt usikker hva du kommenterte på dette om 80-talls lyd,,spark i vei
The Kwames

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

hehehehe....Djevelens maskin kom inn i musikken ;-)


fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Eksempel : Herbie Hancock, 1983. Tragisk.


fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Så hvem er denne Roger Linn som er kreditert for å "spille trommer" på den låta jeg reagerte på?

Her :



Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»