De fleste hoteller i Qatar ønsker homofile par velkomne

Svar
DoktorS

De fleste hoteller i Qatar ønsker homofile par velkomne

Legg inn av DoktorS »

Journalistikk her - stort samarbeid mellom landets nasjonale kringkastinger i Norge, Sverige og Danmark.
Det hele fremstilles med krigsoverskrifter og er toppsak i NRK i dag - "VM hoteller nekter å motta homofile par".

Fakta er at selv med en overtydelig presentasjon i den fiktive henvendelsen - de er et homofilt par - så er det bare 3 hoteller som sier det ikke er greit - 3 hoteller av 69! Dette blir altså "NRK AVSLØRER - HOTELLER NEKTER HOMOFILE"

https://www.nrk.no/sport/vm-hoteller-ne ... 1.15957426

Alle tør være kjent med at gulfstatene har en holdning til homofili som er bare hakket bedre enn i Skandinavia for 30-50 år siden.

Journalistikken her bærer jo kraftig preg av å forsøke å provosere frem dette. De fleste homofile par ville selvsagt bare booket et rom sammen - ferdig med det. Det er jo ikke slik at homofile må skrike ut at de er det hele tiden - skjønt, det vel ofte det mange gjør...

Hvor langt må man skrape ned i grusen for å lete etter feil og mangler hos Qatar og FIFA - dette begynner virkelig å nærme seg fullstendig parodi.

lund

Legg inn av lund »

Tja, akkurat denne "feilen" synes jeg godt de kan fokusere på.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Homofili er faktisk forbudt i Qatar - jeg synes hotellene går veldig langt i å tillate noe som er forbudt. Hvilke norske hoteller ville ønsker gjester som bryter loven hjertelig velkommen?

For de som har reist litt i slike land vet man at diskresjon er viktig. Og så må man forstå at det er mye dobbeltmoral ute og går. F.eks. knyttet til alkohol. De lokale drikker jo - men det er ikke offisielt... Det er en kultur vi er fremmed overfor. NRKs journalistikk fordummer.

Det ville ikke være noe som helst problem noe sted om de ikke skriker ut "JEG ER LOVBRYTER" - det er klart enkelte steder vil være litt forsiktige da.
Sist redigert av DoktorS den tor mai 12, 2022 9:16 am, redigert 2 ganger totalt.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

13 hoteller svarte ikke på henvendelsen, mens 20 har svart ja med begrensninger.
Med landets politikk i forhold til homofili får du gjøre deg opp egen formening.
Overskriften er sånt sett grei den.

lund

Legg inn av lund »

Ja, de er virkelig noen engler disse hotellene.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 8:52 am Journalistikk her - stort samarbeid mellom landets nasjonale kringkastinger i Norge, Sverige og Danmark.
Det hele fremstilles med krigsoverskrifter og er toppsak i NRK i dag - "VM hoteller nekter å motta homofile par".

Fakta er at selv med en overtydelig presentasjon i den fiktive henvendelsen - de er et homofilt par - så er det bare 3 hoteller som sier det ikke er greit - 3 hoteller av 69! Dette blir altså "NRK AVSLØRER - HOTELLER NEKTER HOMOFILE"

https://www.nrk.no/sport/vm-hoteller-ne ... 1.15957426

Alle tør være kjent med at gulfstatene har en holdning til homofili som er bare hakket bedre enn i Skandinavia for 30-50 år siden.

Journalistikken her bærer jo kraftig preg av å forsøke å provosere frem dette. De fleste homofile par ville selvsagt bare booket et rom sammen - ferdig med det. Det er jo ikke slik at homofile må skrike ut at de er det hele tiden - skjønt, det vel ofte det mange gjør...

Hvor langt må man skrape ned i grusen for å lete etter feil og mangler hos Qatar og FIFA - dette begynner virkelig å nærme seg fullstendig parodi.
Mon tro om de klarer å få 3 av 69 norske hoteller til å si nei også om det virker provoserende nok i utforming?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 8:52 am Journalistikk her - stort samarbeid mellom landets nasjonale kringkastinger i Norge, Sverige og Danmark.
Det hele fremstilles med krigsoverskrifter og er toppsak i NRK i dag - "VM hoteller nekter å motta homofile par".

Fakta er at selv med en overtydelig presentasjon i den fiktive henvendelsen - de er et homofilt par - så er det bare 3 hoteller som sier det ikke er greit - 3 hoteller av 69! Dette blir altså "NRK AVSLØRER - HOTELLER NEKTER HOMOFILE"

https://www.nrk.no/sport/vm-hoteller-ne ... 1.15957426

Alle tør være kjent med at gulfstatene har en holdning til homofili som er bare hakket bedre enn i Skandinavia for 30-50 år siden.

Journalistikken her bærer jo kraftig preg av å forsøke å provosere frem dette. De fleste homofile par ville selvsagt bare booket et rom sammen - ferdig med det. Det er jo ikke slik at homofile må skrike ut at de er det hele tiden - skjønt, det vel ofte det mange gjør...

Hvor langt må man skrape ned i grusen for å lete etter feil og mangler hos Qatar og FIFA - dette begynner virkelig å nærme seg fullstendig parodi.
Herlig vinkling:)
(Og nei, jeg er selvfølgelig ingen tilhenger av at VM spilles i det landet. Må jo nevne det da mange legger sammen 7 og 1 og får 12)
Men kul måte å latterliggjøre sensasjonsjournalistikk!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nei, jeg synes også det er idiotisk å legge VM til Qatar. Men når beslutningen først er tatt, så synes jeg denne andedam-journalistikken etter for så vidt grei grasrot-kritikk begynner å ta parodiske former. Om man skulle hatt større idrettsarrangementer bare i land der homofili er full tillatt, så hadde jo ikke Oslo hatt OL i 1952, til dømes. Jeg tror verken homofile eller noen andre tok skade av OL i 1952.

TWU

Legg inn av TWU »

Journalistene overdriver og sensasjonaliserer - det er nå slik det har blitt i den bransjen.

Men at >0 hoteller forbyr homofile overnatting, noe som er i tråd med gjeldende lovverk i det landet, er verdt å få frem. Vinklingen kunne kanskje vært annerledes, hvor hotellene ilegges mindre «skyld» og fokuset er på middelalderske lover, men saken er nå grei nok.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 9:31 am Nei, jeg synes også det er idiotisk å legge VM til Qatar. Men når beslutningen først er tatt, så synes jeg denne andedam-journalistikken etter for så vidt grei grasrot-kritikk begynner å ta parodiske former. Om man skulle hatt større idrettsarrangementer bare i land der homofili er full tillatt, så hadde jo ikke Oslo hatt OL i 1952, til dømes. Jeg tror verken homofile eller noen andre tok skade av OL i 1952.
Nå var OL i 1952 arrangert for 70 år siden. Verden har tatt store steg siden den gang. Og ser man på statistikken så var det mange homofile som tok stor skade av å bli sett på som kriminelle den gangen.

I 2022 bør alle store internasjonale mesterskap arrangeres der folk er folk. Uansett hudfarge, religion og legning. Selvsagt er ingen samfunn perfekte, men diskriminering av disse gruppene må i allefall ikke foregå på offisielt nivå om man skal arrangere mesterskap.

Verre er det ikke.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Gladmelding før 17. Mai:

"De fleste hoteller i Oslo ønsker mørkhudede velkommen"

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 10:07 am
DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 9:31 am Nei, jeg synes også det er idiotisk å legge VM til Qatar. Men når beslutningen først er tatt, så synes jeg denne andedam-journalistikken etter for så vidt grei grasrot-kritikk begynner å ta parodiske former. Om man skulle hatt større idrettsarrangementer bare i land der homofili er full tillatt, så hadde jo ikke Oslo hatt OL i 1952, til dømes. Jeg tror verken homofile eller noen andre tok skade av OL i 1952.
Nå var OL i 1952 arrangert for 70 år siden. Verden har tatt store steg siden den gang. Og ser man på statistikken så var det mange homofile som tok stor skade av å bli sett på som kriminelle den gangen.

I 2022 bør alle store internasjonale mesterskap arrangeres der folk er folk. Uansett hudfarge, religion og legning. Selvsagt er ingen samfunn perfekte, men diskriminering av disse gruppene må i allefall ikke foregå på offisielt nivå om man skal arrangere mesterskap.

Verre er det ikke.
Ja, dette er ikke noe innlegg for å fortelle at det ikke har vært vanskelig for homofile. Det er først og fremst skrevet i frustrasjon over nok en ensporet kritisk FIFA-Qatar-dekning, som er en ren og skjer sammensusing.

At hotellene i Qatar ikke ruller ut den røde eller rosa løperen for det som etter landets lover er kriminelle er vel ikke overraskende. Jeg synes faktisk det mest overraskende her var at så mange hoteller svarte positivt.

Det er jo ikke slik at homofile er utrygge eller utsatte i Qatar, om de vil se fotball, selv om enkelte av hotellene er avvisende når man spør de rett i trynet. Slik sett har jo selvsagt FIFA alt på det rene. Det er fullstendig trygt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 10:24 am
PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 10:07 am
DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 9:31 am Nei, jeg synes også det er idiotisk å legge VM til Qatar. Men når beslutningen først er tatt, så synes jeg denne andedam-journalistikken etter for så vidt grei grasrot-kritikk begynner å ta parodiske former. Om man skulle hatt større idrettsarrangementer bare i land der homofili er full tillatt, så hadde jo ikke Oslo hatt OL i 1952, til dømes. Jeg tror verken homofile eller noen andre tok skade av OL i 1952.
Nå var OL i 1952 arrangert for 70 år siden. Verden har tatt store steg siden den gang. Og ser man på statistikken så var det mange homofile som tok stor skade av å bli sett på som kriminelle den gangen.

I 2022 bør alle store internasjonale mesterskap arrangeres der folk er folk. Uansett hudfarge, religion og legning. Selvsagt er ingen samfunn perfekte, men diskriminering av disse gruppene må i allefall ikke foregå på offisielt nivå om man skal arrangere mesterskap.

Verre er det ikke.
Ja, dette er ikke noe innlegg for å fortelle at det ikke har vært vanskelig for homofile. Det er først og fremst skrevet i frustrasjon over nok en ensporet kritisk FIFA-Qatar-dekning, som er en ren og skjer sammensusing.

At hotellene i Qatar ikke ruller ut den røde eller rosa løperen for det som etter landets lover er kriminelle er vel ikke overraskende. Jeg synes faktisk det mest overraskende her var at så mange hoteller svarte positivt.

Det er jo ikke slik at homofile er utrygge eller utsatte i Qatar, om de vil se fotball, selv om enkelte av hotellene er avvisende når man spør de rett i trynet. Slik sett har jo selvsagt FIFA alt på det rene. Det er fullstendig trygt.
Om jeg var homofil hadde jeg ikke våget å reise til et land der jeg var per definisjon en lovbryter bare fordi jeg var meg selv.

Da må man leve inkognito mens man er der.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

Faktisk ganske oppsiktsvekkende at bare tre hoteller av 69 vil nekte et nygift homofilt par. Det er jo tross alt mot loven i et erkekonservative land. Jeg mistenker at det har gått klare instrukser om akkurat dette fra myndighetene, eller at hotellene rett og slett har forstått at det er en «felle», og dermed har svart positivt. Ingen vanlige gjester ville jo ha sendt en sånn Mail, og det kan det jo hende at hotellene har skjønt.

Det er jo selvsagt helt på trynet bakvendt at dette i det hele tatt er et spørsmål, men jeg skal faktisk innrømme at jeg er positivt overrasket over resultatet, selv om det kanskje sier mer om hvor lite jeg forventer av Qatar. Det er jo helt uproblematisk å booke hotellrom som homofilt par så lenge man ikke sier at man er homofile, men at de til og med godtar par som sier det er overraskende.

Det er jo lettere å booke rom som homofilt ektepar enn som ugift hetero par.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nettopp - jeg så litt på NRK TV nå og der var jo det nettopp sagt at myndighetene gir "amnesti" i den perioden VM pågår. Det er jo enda en stund til VM, så det kan jo godt være at disse ytterst få hotellene også ville svart positivt om det var nærmere VM.

Om denne saken skulle ha noen som helst verdi så måtte det i det minste vært spesifisert at de spurte om perioden VM pågikk!

Jeg fatter ikke at det er mulig at det settes i sving en stor redaksjon og så sitter journalisten på TV etterpå og skryter av "bragden".

Som du sier - et minimum med kjennskap til hvordan kulturen er i disse landene tilsier jo at dette ordner seg, bare man er diskret.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 8:52 am Journalistikk her - stort samarbeid mellom landets nasjonale kringkastinger i Norge, Sverige og Danmark.
Det hele fremstilles med krigsoverskrifter og er toppsak i NRK i dag - "VM hoteller nekter å motta homofile par".

Fakta er at selv med en overtydelig presentasjon i den fiktive henvendelsen - de er et homofilt par - så er det bare 3 hoteller som sier det ikke er greit - 3 hoteller av 69! Dette blir altså "NRK AVSLØRER - HOTELLER NEKTER HOMOFILE"

https://www.nrk.no/sport/vm-hoteller-ne ... 1.15957426

Hvor langt må man skrape ned i grusen for å lete etter feil og mangler hos Qatar og FIFA - dette begynner virkelig å nærme seg fullstendig parodi.
Muslimske land burde strengt talt ikke arrangere noen større idrettsmesterskap, så lenge de fremdeles lever på steinaldernivå. Hvordan blir det med de tilreisende kvinnelige supporterne? Må de ta på seg et hodetørkle for å gå i fred for "moralpolitiet" mon tro? For ikke å snakke om fulle supportere som virrer rundt i gatene og over alt.
Og av alle ting skal det arrangeres i november og desember, da det ikke er bare bare å få fri fra jobb og skole.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Men at tre hoteller i Qatar nekter å ta imot kriminelle skaper selvsagt de sedvanlige kommentatorenes harme... At tre hoteller ikke umiddelbart ruller ut en rød løper til homofile, som altså er kriminelle i dette landet, kan skape KRISE.

Jada, noe må jo sportskommentatorer også ha noe å leve av...
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/x8 ... e-vm-krise

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 9:11 am Homofili er faktisk forbudt i Qatar - jeg synes hotellene går veldig langt i å tillate noe som er forbudt. Hvilke norske hoteller ville ønsker gjester som bryter loven hjertelig velkommen?
Derfor (en av flere grunner) skulle Qatar aldri hatt VM. Det er poenget.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

oddvar_kjempebra skrev: tor mai 12, 2022 10:11 am Gladmelding før 17. Mai:

"De fleste hoteller i Oslo ønsker mørkhudede velkommen"
Ikke Petter Stordalen vel?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 10:24 am
At hotellene i Qatar ikke ruller ut den røde eller rosa løperen for det som etter landets lover er kriminelle er vel ikke overraskende. Jeg synes faktisk det mest overraskende her var at så mange hoteller svarte positivt.

Det er jo ikke slik at homofile er utrygge eller utsatte i Qatar, om de vil se fotball, selv om enkelte av hotellene er avvisende når man spør de rett i trynet. Slik sett har jo selvsagt FIFA alt på det rene. Det er fullstendig trygt.
En av sikkerhetssjefene i Qatar, Abdulaziz Abdullah Al Ansari, sa i april at det skulle være trygt å være homofil i landet under VM.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Utallige gjestearbeidere har dødd der etter langvarige slaveriaktige forhold. Jøder slipper ikke engang inn i landet. Men vi må for all del rette fokus på en konstruert homokamp fordi 4,3% av hotellene der ikke vil slippe dem inn?

startelver

Legg inn av startelver »

Det meste er jo tillatt i disse landene hvis du har penger. F.eks alkohol er også forbudt å selge , men det finnes egne "turiststeder" der man kan kjøpe alkohol, og alle hoteller og restauranter selger alkohol.

Det finnes haugevis av alle typer turister som drar dit, også homopar , de blir neppe hindret i å booke et rom , så lenge de ikke har offentlige sexorgier for å sette det på spissen .

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

bundetrente skrev: tor mai 12, 2022 6:35 pm Utallige gjestearbeidere har dødd der etter langvarige slaveriaktige forhold. Jøder slipper ikke engang inn i landet. Men vi må for all del rette fokus på en konstruert homokamp fordi 4,3% av hotellene der ikke vil slippe dem inn?
Det handler vel mer om å livnære en kommentator-, synse- og journalisstand som forsøke å smi mens jernet er varmt - dvs, den moralske forargelsen på Qatar og FIFA er på sitt verste.

Dette er enkle saker - og folk er forlengst bedøvd til bare absorbere - "mer dritt fra Qatar og FIFA", det gir klikk, likes og stort sett ikke refleksjon lenger. Det er selvdigging av egne forutinnstilte moralske kompass, uten evne til å sette ting i riktig perspektiv.

I denne saken - som flere har påpekt, var det mest overraskende at så få hoteller hadde motforestillinger.

Men hva med større saker - som at Haaland kjøpe av en klubb med en meget tvilsom eier for 750 mill kr i et land der folk er på sultegrensa på ga inflasjonen. Nei - se det, det blir for komplisert og for vondt å ta opp.

Derfor ligger mediene, kommentatorene og folk flest unna - det er mer behagelig å skylde på at et par hoteller i Qatar nekter det som i landet er kriminell atferd ikke får overnatte.

Stort sett er denne saken egentlig bare en digging av eget ego og "korrekte" holdinger.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Guttorm123 skrev: tor mai 12, 2022 5:30 pm
DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 10:24 am
At hotellene i Qatar ikke ruller ut den røde eller rosa løperen for det som etter landets lover er kriminelle er vel ikke overraskende. Jeg synes faktisk det mest overraskende her var at så mange hoteller svarte positivt.

Det er jo ikke slik at homofile er utrygge eller utsatte i Qatar, om de vil se fotball, selv om enkelte av hotellene er avvisende når man spør de rett i trynet. Slik sett har jo selvsagt FIFA alt på det rene. Det er fullstendig trygt.
En av sikkerhetssjefene i Qatar, Abdulaziz Abdullah Al Ansari, sa i april at det skulle være trygt å være homofil i landet under VM.
Ja, det er selvsagt trygt. Men nå spinner NRK videre på det og en fyr som sier at det kanskje ikke er trygt. Hva da? Basert på at 3 av 69 hoteller akkurat nå, på en provoserende e-post, har svart at de ikke er velkommen?!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 7:04 pm
Ja, det er selvsagt trygt. Men nå spinner NRK videre på det og en fyr som sier at det kanskje ikke er trygt. Hva da? Basert på at 3 av 69 hoteller akkurat nå, på en provoserende e-post, har svart at de ikke er velkommen?!
Denne fyren har kanskje erfaringer med at det ikke er trygt, og ser vekk i fra at det er fotball-VM?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 7:04 pm

Ja, det er selvsagt trygt.
Men når fotball-VM er over, så vil nok de fleste anbefale de å forlate landet umiddelbart.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 4:53 pm Men at tre hoteller i Qatar nekter å ta imot kriminelle skaper selvsagt de sedvanlige kommentatorenes harme... At tre hoteller ikke umiddelbart ruller ut en rød løper til homofile, som altså er kriminelle i dette landet, kan skape KRISE.

Jada, noe må jo sportskommentatorer også ha noe å leve av...
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/x8 ... e-vm-krise
I tillegg til de tre hotellene som sa nei til homofile par, svarer 20 hoteller at det tillater innkvartering, men dog med forbehold og klare anbefalinger om at man ikke skal vise at man er homofil. Her kom det også frem at åpenlys homoseksualitet i Qatar kan få konsekvenser.

– (…) Jeg vil opplyse om at vi tidligere har hatt hendelser hvor politiet har hentet qatarere på hotellet som har hatt homofile forhold, skriver et av hotellene i undersøkelsen.

Så var det vel 13 hoteller som ikke hadde svart....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Så viser Dagsrevyen innslaget der de møter en litt forvirret dame i resepsjonen som svarer "nei" per telefon.. og han andre sier at det er veldig strengt, også for par, så det er ikke greit å holde hender...

Det er jo virkelig ikke en veldig tydelig offisiell uttalelse fra hotellet, bare noen som blir stilt et konkret spørsmål - det er lett å svare feil. Og faktisk er jo det ikke så feil - det er jo da altså forbudt med homofil i disse landene og kanskje naturlig å være på den helt sikre siden - uten at man skal lage en stor sak ut av det.

Dessuten så er jo det et halvt år til VM, så "amnestiet" det vises til er jo ikke tråd i kraft.

Klaveness tross alt edruelig. Og homofil. Greit å roe ned litt...

En fotballsupporter mener det ikke er trygt å reise for andre enn streite å reise til Qatar, etter at han i starten av innslaget sa at det var helt greit så lenge man ikke viste veldig tydelig at man var homofil.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Jeg synes alt med Qatar er forferdelig, men jeg trodde 100 av 100 hotell skulle nekte homofile, så kanskje verden går litt fremover.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

DoktorS skrev: tor mai 12, 2022 9:31 am Nei, jeg synes også det er idiotisk å legge VM til Qatar. Men når beslutningen først er tatt, så synes jeg denne andedam-journalistikken etter for så vidt grei grasrot-kritikk begynner å ta parodiske former. Om man skulle hatt større idrettsarrangementer bare i land der homofili er full tillatt, så hadde jo ikke Oslo hatt OL i 1952, til dømes. Jeg tror verken homofile eller noen andre tok skade av OL i 1952.
Under OL i Lillehammer var dyresex tillat på Lillehammer. Håper ikke mange dyr tok skade av den lovgivingen.

Altdri godt å vite med så mange internasjonale gjester som hadde pin på hjernen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»