Kaffeslabberaset

Svar
DoktorS

Re: Kaffeslabberaset

Legg inn av DoktorS »

Godt å høre fra deg, Bjoro! Håper du får god behandling og ikke minst gode dager!!

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Dersom jeg ikke dukker opp i tråden før jul ønsker jeg dere alle god jul
Julehilsen også til Ukraina, selvfølgelig.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Big George skrev: ons des 21, 2022 5:25 pm Dersom jeg ikke dukker opp i tråden før jul ønsker jeg dere alle god jul
Julehilsen også til Ukraina, selvfølgelig.
Ja, god jul til alle travere i både det gamle og nye slabberaset.
Her er det ganske lugnt, mye dreier seg om å holde ut mørketid med is og guff, putte en kubbe i vedovnen nå og da og ellers gjøre lite.
Jeg har krydret ribba i dag, da. Skal jo stå og godgjøre seg litt i knøleskapet før steking.
Vi har kun noen gjester på julaften, ellers ingen planer. Og det syns vi er passe.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Festdødaren meg......invitert til party nyttårsaften. Kanskje si ja og skremme litt
Humre humre

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, fint å ikke stresse i jula... Ikke den beste starten på oppholdet her for min del, for det ble litt vel mange jobbekymringer - normalt er det et par stille dager før jul, nå ble det bare masse frustrasjoner overalt. Dette vil nok også merkes inn i januar - men men, når januar er over - så skal jeg til Cape Town. Det er dermed til å holde ut...

... jul i barndomsheimen er både og - noe det har vært de siste årene for egen del. Det blir jo litt sånn at det ikke er mitt hjem, samtidig som jeg vil bestemme litt og sørge for mye av matlaging etc. F.eks. ville jeg gjerne ha åpnet kjellerstua som alternativt rom for opphold, men dette har ikke blitt tatt godt imot... Det blir ytterligere komplisert av at den eldste blir stadig eldre, samtidig som enslig onkel kommer på besøk - han velter seg stort sett mellom seng, bord og sofa, bidrar ikke med noe og snakker stort sett om seg selv. Når dette skal pågå i nær 1,5 uke i ei lita stue, så forstår jeg ikke at de andre orker - jeg sier dog ærlig fra om hva jeg mener, så kanskje i alle fall neste gang at invitasjonen går på 3-4 dager, ikke 1,5 uke...

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Nebbete oppførsel på bussen ?

Politiet i Bergen har fått meldinger om en hissig svane som har gått til «verbalt» angrep mot en bussjåfør og bussens passasjerer.

– Meldt frå bussjåfør om en hissig svane som freser og angriper passasjerer som skal både av og på rutevognen, skriver politiet på Twitter.

– Det er uvisst hva svanen har imot busspassasjerene nå i utgangen av 2022, men vi prøver å få tak i fagfolk som kan få han på bedre tanker, heter det videre.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Godt nyttår godtfolk!
Siste dag av året i morra, og et nytt starter. Et år vi ikke aner hva bringer. Personlig dkal jeg tidlig på nyåret i gang med div. Nå i jula ha jeg jobbet med å ete. Lagt på meg nesten 8 kilo på 14 dager. Herlig. Så nå kan de snart sette i gang med tingene de vil utsette meg for. Vi tar det som det kommer. Trener og bygger kropp. Herlig å merke framgang.
Så jeg skaffer meg kalender også for 2023

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kalender for 2023 ble vel skaffet i slutten av august for min del - bestilt på nett. Jeg trenger slike kalendere i A4-format med et halvt år på hver side for å få perspektiv på livet. Jeg bare elsker disse kalendrene, det gir et helt annet overblikk enn å bare telle dag for dag, uke etter uke.... Allerede nå har jeg talt meg fram til at det er fire hele arbeidsuker fram til første ferie, og så er det hele seks uker sammenhengende arbeidsuker, før det er påske, maidager og enda mer ferie...

.... jeg trenger ikke gå opp i vekt, men ned, og jeg tror det skal gå bra i januar. I julen og ukene før er det altfor mye mat - det formelig tyter ut av skap, kjøleskap og alle plasser. Ja, jeg er heldig som har god nok økonomi og jeg er også heldig ved at alle jeg kjenner har det bra økonomisk. Til overmål fikk jeg overført et ganske betydelig beløp fra min mor nå før nyttår, ettersom hun har spurt meg to ganger om jeg ønsker å forskudd på farsarven. Det er godt å slippe økonomiske bekymringer, i alle fall så lenge man har jobb.

Nyttårsaften blir tilbrakt i ensom ettertenksomhet - akkurat som jeg foretrekker det. Det er greiere å være delvis melankolsk, delvis oppstemt med tanke på hva som kan skje neste år - alene, enn sammen med andre, som kan dra opp eller ned, eller forstyrre tankene. På årets siste dag synes jeg det er fint å bare slappe av alene, med god mat - litt vin, noen drinker og litt sosiale medier.

Og så kan jeg finne frem igjen Sølvguttene fra julaften. Jeg var matansvarlig og var litt av og på, men jeg måtte tørke litt tårer på kjøkkenet - helt alene, fordi jeg tok meg i å savne min far, egentlig ganske rart, for vi var aldri så nære - når Hemsing spilte en av sangene han selv hadde skrevet ned som et ønske- og som han fikk spilt av en utmerket organist i sin egen begravelse - Jesus bleibt mein Freunde, som er sang nummer 2 her....

https://tv.nrk.no/serie/soelvguttene-sy ... /avspiller

fargerik

Legg inn av fargerik »

DoktorS skrev: lør des 31, 2022 10:53 pm Kalender for 2023 ble vel skaffet i slutten av august for min del - bestilt på nett. Jeg trenger slike kalendere i A4-format med et halvt år på hver side for å få perspektiv på livet. Jeg bare elsker disse kalendrene, det gir et helt annet overblikk enn å bare telle dag for dag, uke etter uke.... Allerede nå har jeg talt meg fram til at det er fire hele arbeidsuker fram til første ferie, og så er det hele seks uker sammenhengende arbeidsuker, før det er påske, maidager og enda mer ferie...

.... jeg trenger ikke gå opp i vekt, men ned, og jeg tror det skal gå bra i januar. I julen og ukene før er det altfor mye mat - det formelig tyter ut av skap, kjøleskap og alle plasser. Ja, jeg er heldig som har god nok økonomi og jeg er også heldig ved at alle jeg kjenner har det bra økonomisk. Til overmål fikk jeg overført et ganske betydelig beløp fra min mor nå før nyttår, ettersom hun har spurt meg to ganger om jeg ønsker å forskudd på farsarven. Det er godt å slippe økonomiske bekymringer, i alle fall så lenge man har jobb.

Nyttårsaften blir tilbrakt i ensom ettertenksomhet - akkurat som jeg foretrekker det. Det er greiere å være delvis melankolsk, delvis oppstemt med tanke på hva som kan skje neste år - alene, enn sammen med andre, som kan dra opp eller ned, eller forstyrre tankene. På årets siste dag synes jeg det er fint å bare slappe av alene, med god mat - litt vin, noen drinker og litt sosiale medier.

Og så kan jeg finne frem igjen Sølvguttene fra julaften. Jeg var matansvarlig og var litt av og på, men jeg måtte tørke litt tårer på kjøkkenet - helt alene, fordi jeg tok meg i å savne min far, egentlig ganske rart, for vi var aldri så nære - når Hemsing spilte en av sangene han selv hadde skrevet ned som et ønske- og som han fikk spilt av en utmerket organist i sin egen begravelse - Jesus bleibt mein Freunde, som er sang nummer 2 her....

https://tv.nrk.no/serie/soelvguttene-sy ... /avspiller
Det er stille og rolig her også, men vi er jaffal to som har det stille og rolig sammen.
Vi venter bare på at de skal slutte med fyrverkeri en gang etter midnatt, slik at vi kan ta en tuppelur.
Til ære for deg skal jeg hente fram en mainstream Whisky og ta ett glass (uten is) før midnatt.
Jeg er også ettertenksom. Det er psykedelisk at det er fred her. Mens det ikke er det i nabolaget.
Tigerens år er historie snart. Tenk positivt.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

De der dyrenes år.. er ike det kinesisk da? VVarer vel en måned til?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Godt nytt år folkens !

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Tid til ettertanke her også. Minstemann forsvant ut døren for en halvtime siden. Det blir første tolvslaget alene på minst tyve år.
Avsluttet et syv år langt forhold i august, min drømmedame og mitt livs store kjærlighet. Men det må være nogenlunde gjensidig om det skal ha livets rett. Gjør fortsatt fysisk vondt, selv etter 4 mnd, men det er samtidig veldig deilig å ha full kontroll over eget liv igjen, aldri ha dårlig samvittighet for helgejobbing eller overtid.

Pussig egentlig, skrev i denne tråden på gamle VGD i august 2015 om hvordan jeg følte meg litt invadert ved å få kjæreste og at eldstemann flyttet til meg for å studere. Eldstemann flyttet etter tre år, men da kom yngstemann og ble her i fire år. Så i august i år forsvant både sønn og kjæreste på en gang, det ble litt tomt.

Men livet går videre, må bare finne tilbake til det deilige ved å være alene igjen, for det er absolutt mange fordeler. Merker det godt på lommeboka også.😅

God nytt år til dere alle!

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Håper det ordner seg KingKong.
Gjør nok det...har vært der noen ganger.. sikkert de fleste.
Godt nytt år til deg og alle andre.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det kan virke som om en usedvanlig god anledning til at man i løpet av året kan få til en liten seanse med tre gode mannfolk på en bar i Oslo .... Felles bekjentskap, men samtidig ikke så kjente, gjennom over ti år...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: lør des 31, 2022 11:44 pm Det kan virke som om en usedvanlig god anledning til at man i løpet av året kan få til en liten seanse med tre gode mannfolk på en bar i Oslo .... Felles bekjentskap, men samtidig ikke så kjente, gjennom over ti år...
Det hadde vært hyggelig👌🏼👍🏼

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Show must go on...tror aldri jeg har møtt noen fra vgd eller FD.
Har o vært stelt i stand slikt tidligere?
Kunne vært artig...uten å anta at jeg er invitert, eller gidder oslo :P

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

keizersoze skrev: lør des 31, 2022 11:51 pm Show must go on...tror aldri jeg har møtt noen fra vgd eller FD.
Har o vært stelt i stand slikt tidligere?
Kunne vært artig...uten å anta at jeg er invitert, eller gidder oslo :P
Tror ikke det har vært mye av det, men mener bilfolka har holdt noe greier...

... ja, hadde vært artig, Bjoro også selvsagt med her. Det var noe for mange år siden at det var snakk om en seanse, men ble borte, jeg selv er ørlite skeptisk - men Fargerik og KingKH mener jeg å kjenne såpass at jeg vet at det blir hyggelig - om ikke annet, i allle fall en slags gjensidighet om at vi har hatt det hyggelig sammen, før vi ble kjent ...

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Etterhvert blir anonymitet på forum mindre viktig for meg. Avslipte hjørner og forsiktigere i formuleringer og mindre troll gjør at jeg ikke er redd for å møte face to face. Og gjengen herfra hadde bare vært gøy å møte . Men ikke inviter hu danske.....fra mange år tilbake. Hva var det hu kalte seg tro....

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Bjoro33 skrev: søn jan 01, 2023 12:51 am Etterhvert blir anonymitet på forum mindre viktig for meg. Avslipte hjørner og forsiktigere i formuleringer og mindre troll gjør at jeg ikke er redd for å møte face to face. Og gjengen herfra hadde bare vært gøy å møte . Men ikke inviter hu danske.....fra mange år tilbake. Hva var det hu kalte seg tro....
Hehe, er det Sanila du tenker på?
Hun var en helt utrolig provokatør og kverulant. Fikk meg utestengt noen dager da jeg blåste en sikring.😅

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

KingKongHalvor skrev: søn jan 01, 2023 12:56 am
Bjoro33 skrev: søn jan 01, 2023 12:51 am Etterhvert blir anonymitet på forum mindre viktig for meg. Avslipte hjørner og forsiktigere i formuleringer og mindre troll gjør at jeg ikke er redd for å møte face to face. Og gjengen herfra hadde bare vært gøy å møte . Men ikke inviter hu danske.....fra mange år tilbake. Hva var det hu kalte seg tro....
Hehe, er det Sanila du tenker på?
Hun var en helt utrolig provokatør og kverulant. Fikk meg utestengt noen dager da jeg blåste en sikring.😅
Det var det hu hette. Herlig provoserende, så hissige meg beit på hundre ganger.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

alle invitert,men blir bare Disco/funk i bakgrunnen
og prat om livet rundt maurtuer,fugler,astronomi...osv

The Kwames

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

keizersoze skrev: lør des 31, 2022 11:51 pm Show must go on...tror aldri jeg har møtt noen fra vgd eller FD.
Har o vært stelt i stand slikt tidligere?
Kunne vært artig...uten å anta at jeg er invitert, eller gidder oslo :P
Selvsagt - alle her på slabberatet invitert.... Noen mer harde kjerne enn andre, etc, men samme gode stemning..

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Den siste måneden har mannskapet på «MS Leinebris» hatt med seg en noe uvanlig blindpassasjer om bord.
Da båten la fra kai i Båtsfjord 30. november oppdaget mannskapet at en kråke hadde sneket seg med.

Gjennom nesten hele desember har kråka blitt værende og etter hvert ble den et kjærlig medlem av gjengen på «MS Leinebris».

Mannskapet har gitt den vennlige kråka navnet Kalle Kra.

– De første dagene prøvde vi å få den ut. Vi åpnet alle luker og dører, men den ville ikke ut, ler Remy Bakkebø, som er en av besetningsmedlemmene på fiskefartøyet.
Etter hvert som tiden gikk ble Bakkebø stadig mer imponert av hvor tilpasningsdyktig deres nye følgesvenn var.

– Det er en intelligent kråke. Det virket som den forsto at hvis den forsvant og dro ut på havet, så ville den sannsynligvis dø, sier fiskeren.
Vi fylte opp en isboks med ferskvann og ga den rester av middager. I tillegg fant vi ut at den liker både leverpostei, karbonade og pølser. Den var spesielt glad i pommes frites, humrer han og skyter inn:

– Vi ga han til og med julemiddag. Det spiste den også opp

Sentry

Legg inn av Sentry »

Godt nytt år, folkens!

Man har jo strengt tatt ikke noe å klage over, men er likevel fornøyd med at 2022 er over! Det meste som kunne gå galt gikk galt, så nå er jeg glad for blanke ark og fargestifter og håper på et adskillig mindre begivenhetsrikt 2023! 2022 ble avsluttet med rørlegger (sprukket vannrør etter frosten) og reparasjon av generator (nytt kretskort etter lynnedslag). Typisk for året.

Stille og rolig nyttårsfeiring på prærien. Fikk tak i et par hummer, og HSEBA laget hjemmelaget sitronfromasj, og så delte vi en liten eske nydelig konfekt. Naboen satte visst i gang noe fyrverkerigreier, men da hadde jeg duppet av, så det fikk jeg ikke med meg.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

"hjemmelaget sitronfromasj" - ja, det finnes knapt noe bedre. Den jeg laget i år ble kanskje litt vel stiv, men veldig god på smak. Brukte denne oppskriften: https://www.godt.no/oppskrift/7253/sitronfromasj

strandereng

Legg inn av strandereng »

Et uforutsigbart riktig godt nytt år ønskes dere alle!
Humre, humre. Sanila, ja. En kvinne på 1.89 med tre fulle frysere i et kondemnabelt kollektiv. Han drev det langt. og jeg klikka på han og det var jeg ikke alene om. Hehe.

strandereng

Legg inn av strandereng »

DoktorS skrev: tir jan 03, 2023 2:49 pm "hjemmelaget sitronfromasj" - ja, det finnes knapt noe bedre. Den jeg laget i år ble kanskje litt vel stiv, men veldig god på smak. Brukte denne oppskriften: https://www.godt.no/oppskrift/7253/sitronfromasj
senere årene

Gudagott!
De senere årene har jeg helt sluttet med de syv sorter som ingen spiser lenger. jeg lager heller det jeg selv synes er godt. En stor langpanne med brownies til jul. Smakk! En ostekake med sitrongele til nyttår. Smakk. Det er slutt på inn og ut-kaker.
Hvordan gikk det med onkelen som slo seg til?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Sentry skrev: tir jan 03, 2023 2:29 pm Godt nytt år, folkens!

Man har jo strengt tatt ikke noe å klage over, men er likevel fornøyd med at 2022 er over! Det meste som kunne gå galt gikk galt, så nå er jeg glad for blanke ark og fargestifter og håper på et adskillig mindre begivenhetsrikt 2023! 2022 ble avsluttet med rørlegger (sprukket vannrør etter frosten) og reparasjon av generator (nytt kretskort etter lynnedslag). Typisk for året.

Stille og rolig nyttårsfeiring på prærien. Fikk tak i et par hummer, og HSEBA laget hjemmelaget sitronfromasj, og så delte vi en liten eske nydelig konfekt. Naboen satte visst i gang noe fyrverkerigreier, men da hadde jeg duppet av, så det fikk jeg ikke med meg.
Sitronfromasj, det laget jeg for et par år siden. Jeg spiste det som barn hos en onkel og tante for ca 40 år siden og hadde ikke smakt det siden. Min avdøde mor var veldig fokusert på sunn mat.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MLE har laget vafler til frokost. Vaffel og kaffe funker bra, det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Litt sent å tenke på nå, men når lønna for å sparke på en ball er to milliarder i årslønn, aner det meg at jeg tok et feil valg den gangen jeg ble rørlegger. Om jeg hadde vært yrkesaktiv i tusen år ville jeg ikke ha tjent i nærheten av dette.
Håper Ronaldo klarer å holde beina på bakken, da.....og ikke sløse bort alt før han pensjonerer seg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»