Kaffeslabberaset

Svar
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Re: Kaffeslabberaset

Legg inn av Big George »

fargerik skrev: ons jan 04, 2023 9:20 am Litt sent å tenke på nå, men når lønna for å sparke på en ball er to milliarder i årslønn, aner det meg at jeg tok et feil valg den gangen jeg ble rørlegger. Om jeg hadde vært yrkesaktiv i tusen år ville jeg ikke ha tjent i nærheten av dette.
Håper Ronaldo klarer å holde beina på bakken, da.....og ikke sløse bort alt før han pensjonerer seg.
I England er det stadig innbrudd hos unge fotball-spillere. De tjener 100 millioner kr i året og innbruddstyvene er neppe like rike.
I England har man "apparatet klart" når en ung gutt med minimal utdannelse får kontrakt med en av de rike Premier League klubbene.
Brystfagre blondiner, dyre sportsbiler, dyre klær, fasjonable nattklubber med dyr sjampis, og gambling i millionklassen.... sånn melkes en unggutt for de millionene han tjener.

Sentry

Legg inn av Sentry »

Big George skrev: ons jan 04, 2023 9:29 am
fargerik skrev: ons jan 04, 2023 9:20 am Litt sent å tenke på nå, men når lønna for å sparke på en ball er to milliarder i årslønn, aner det meg at jeg tok et feil valg den gangen jeg ble rørlegger. Om jeg hadde vært yrkesaktiv i tusen år ville jeg ikke ha tjent i nærheten av dette.
Håper Ronaldo klarer å holde beina på bakken, da.....og ikke sløse bort alt før han pensjonerer seg.
I England er det stadig innbrudd hos unge fotball-spillere. De tjener 100 millioner kr i året og innbruddstyvene er neppe like rike.
I England har man "apparatet klart" når en ung gutt med minimal utdannelse får kontrakt med en av de rike Premier League klubbene.
Brystfagre blondiner, dyre sportsbiler, dyre klær, fasjonable nattklubber med dyr sjampis, og gambling i millionklassen.... sånn melkes en unggutt for de millionene han tjener.
Samme her borte:

According to a working paper from the National Bureau of Economic Research, 15.7% of NFL players have filed for bankruptcy within twelve years of retiring. (16% of retired NFL players go bankruptcy, Fortune.com). A Sports Illustrated article reports that 78% of NFL players and 60% of NBA players face serious financial hardships after retirement.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jul og nyttår - borte vekk - ser ikke tilbake på hva jeg skrev her på nyttårsaften - men husker det sånn delvis, i hvert fall... Sikkert mye klaging. Men man får heller finne noe nytt å klage på!

Været? Egentlig synes jeg det er litt sånn småkoselig med snøkaos også - jeg kan jo bare gå til jobben - og med sidelengs snø får jo en urbanist som meg også smakt litt på elementene. Det er helt greit. Og selvsagt er det også mye lettere når man kan ta hjemmekontor innimellom.

Og så mye lettere når man skal fly av gårde til Cape Town om 25 dager... Greit også å fly bort fra jobbens problemer. Begynner å bli en litt spesiell tone i e-poster fra hovedkontoret i en annen nordisk hovedstad nå. Det blåser på toppene, og jeg her glad jeg ikke er helt på toppen...

... men nå skal jeg ha en rolig helg - finne fram bøker. Boken om Kong Olavs siste periode er lest ut - en mer interessant bok enn jeg trodde. Det er jo mye historie og politikk der også. Litt for lite om mat! Men kan nevne at den siste lunsjen Kong Olav spiste var røkelaks til forrett og irsk stuing hovedrett.

Da er det faktisk kanskje grunn til å tro at den kunne ligne litt på denne, ettersom jo Kong Olav var født nettopp på denne eiendommen...

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 10:43 am Jul og nyttår - borte vekk - ser ikke tilbake på hva jeg skrev her på nyttårsaften - men husker det sånn delvis, i hvert fall... Sikkert mye klaging. Men man får heller finne noe nytt å klage på!

Været? Egentlig synes jeg det er litt sånn småkoselig med snøkaos også - jeg kan jo bare gå til jobben - og med sidelengs snø får jo en urbanist som meg også smakt litt på elementene. Det er helt greit. Og selvsagt er det også mye lettere når man kan ta hjemmekontor innimellom.

Og så mye lettere når man skal fly av gårde til Cape Town om 25 dager... Greit også å fly bort fra jobbens problemer. Begynner å bli en litt spesiell tone i e-poster fra hovedkontoret i en annen nordisk hovedstad nå. Det blåser på toppene, og jeg her glad jeg ikke er helt på toppen...

... men nå skal jeg ha en rolig helg - finne fram bøker. Boken om Kong Olavs siste periode er lest ut - en mer interessant bok enn jeg trodde. Det er jo mye historie og politikk der også. Litt for lite om mat! Men kan nevne at den siste lunsjen Kong Olav spiste var røkelaks til forrett og irsk stuing hovedrett.

Da er det faktisk kanskje grunn til å tro at den kunne ligne litt på denne, ettersom jo Kong Olav var født nettopp på denne eiendommen...
Lese ja. Det er en av mine STORE lidenskaper. Men lært meg presis nå at gode bøker skal ikke leses når en er svart til sinns. Men nå plukker jeg fram gode bøker igjen.
Jeg fikk dessuten første utkast på roman om min morfar.... en spennende historie som min niese har fosket endel på (med litt hjelp fra meg med dokumentasjon) og hun bruker det som bakgrunn for romanen. Venter spent på mere. Hun har talent. Og det historiske er spennende.

Nå....frokost og kaffe

Sentry

Legg inn av Sentry »

Altså....

Jeg hadde tenkt at 223 skulle bli bedre på alle måter. Og noe av det første som skjer er at det kommer et smell fra vaskemaskinen, og da vi åpnet den kom det røyk ut... Så nå benter vi på ny vaskemaskin og tørketrommel som visstok blir levert på torsdag. Så¨det Miele reklamered med om at deres maskiner varer 20 år ved normalt bruk stemmer ikke helt. I alle fall ikke for vårt vedkommende, Nå prøver vi koreansk i stedet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Sentry skrev: man jan 09, 2023 4:40 pm Altså....

Jeg hadde tenkt at 223 skulle bli bedre på alle måter. Og noe av det første som skjer er at det kommer et smell fra vaskemaskinen, og da vi åpnet den kom det røyk ut... Så nå benter vi på ny vaskemaskin og tørketrommel som visstok blir levert på torsdag. Så¨det Miele reklamered med om at deres maskiner varer 20 år ved normalt bruk stemmer ikke helt. I alle fall ikke for vårt vedkommende, Nå prøver vi koreansk i stedet.
Min erfaring med Miele (fra en husvert som hadde det merket vaskemaskin) er heller dårlig. En annen ting er jo at 20 år er i overkant - ettersom det skjer en del teknisk utvikling over så mange år - er jo greit hvis prisen er den samme, men det er jo den ikke. Jeg holder en knapp på de andre tyske merkene..

.. men det mer en følelse. Jobbtrøbbel igjen - vi mister viktig kompetanse og har problemer med rekruttering i et annet land i Norden... Passer dårlig med største og viktigste kunde på anbud. Så får vi se om det går at jeg tar ferie fra 1. februar. Hvis ikke vil jeg kreve, for å flytte den, at arbeidsgiver legger ut for business-billett for meg :-D

Sentry

Legg inn av Sentry »

DoktorS skrev: man jan 09, 2023 6:55 pm
Sentry skrev: man jan 09, 2023 4:40 pm Altså....

Jeg hadde tenkt at 223 skulle bli bedre på alle måter. Og noe av det første som skjer er at det kommer et smell fra vaskemaskinen, og da vi åpnet den kom det røyk ut... Så nå benter vi på ny vaskemaskin og tørketrommel som visstok blir levert på torsdag. Så¨det Miele reklamered med om at deres maskiner varer 20 år ved normalt bruk stemmer ikke helt. I alle fall ikke for vårt vedkommende, Nå prøver vi koreansk i stedet.
Min erfaring med Miele (fra en husvert som hadde det merket vaskemaskin) er heller dårlig. En annen ting er jo at 20 år er i overkant - ettersom det skjer en del teknisk utvikling over så mange år - er jo greit hvis prisen er den samme, men det er jo den ikke. Jeg holder en knapp på de andre tyske merkene..

.. men det mer en følelse. Jobbtrøbbel igjen - vi mister viktig kompetanse og har problemer med rekruttering i et annet land i Norden... Passer dårlig med største og viktigste kunde på anbud. Så får vi se om det går at jeg tar ferie fra 1. februar. Hvis ikke vil jeg kreve, for å flytte den, at arbeidsgiver legger ut for business-billett for meg :-D
Stusslig med slike utfordringer på jobb! Det tar mye tid og energi bort fra det man egentlig skal drive med. Håper du får tatt ferien som planlagt; det er aldri greit å måtte stokke om på slike planer i siste liten.

Ellers skulle jeg gjerne hatt en viss kar fra Fredrikstad i nærheten nå ;-) Vaskemaskin og tørketrommel ble levert som planlagt på torsdag, men så fant han som skulle montere at dette nok var noe der man trenger en rørlegger, og dermed dro han igjen, med løfte om at det skulle bli "put into the siiistim". Hva slags system det er vet jeg ikke, men nå står i alle fall både vaskemaskin og tørketrommel godt plassert foran peisen i allrommet, og de gamle er fremdeles på vaskerommet, og vi har ikke peiling på hva som skjer. Eller når. Og det har ikke butikken der vi kjøpte dem heller, for de sier bare at dette er noe som sendes direkte fra entralt lager, og......

Jeg tror jeg tar meg en kopp kaffe til.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Sentry skrev: man jan 16, 2023 4:38 pm
Jeg tror jeg tar meg en kopp kaffe til.
Her anbefaler jeg Zappa til kaffen. Sangen flakes fra Sheik Yarbouti. Hør etter teksten så vil du forstå.

Sentry

Legg inn av Sentry »

Stille her inne... Jeg håper ikke slabberantene har frosset fast i vinterkulda!

Litt kjølig på prærien også om dagen. En liten kuldegrad i dag tidlig, så det var ekstra godt med en kopp kaffe nåpr jeg kom på kontoret. Lørdag hadde vi en litt forsinket julemiddag med jobben - jeg kan i grunnen styre meg for slike arrangementer, men møtte pliktskyldigst opp og gjorde min borgerplikt. Maten var god, vinen likeså, så det var da noe.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Sentry skrev: man jan 23, 2023 2:28 pm Stille her inne... Jeg håper ikke slabberantene har frosset fast i vinterkulda!

Litt kjølig på prærien også om dagen. En liten kuldegrad i dag tidlig, så det var ekstra godt med en kopp kaffe nåpr jeg kom på kontoret. Lørdag hadde vi en litt forsinket julemiddag med jobben - jeg kan i grunnen styre meg for slike arrangementer, men møtte pliktskyldigst opp og gjorde min borgerplikt. Maten var god, vinen likeså, så det var da noe.
"Julebord" hadde vi også i helgen. 8 stk fra jobben samlet oss til mat og drikke jeg ble ikke den festbremsen jeg trodde jeg kunne bli. Ble vel ikke partyvinneren heller, men gjennomførte til middels ++ tenker jeg.
Denne uka er helvetesuke. Starter med gift på torsdag og fredag. Gruer? Nei. Spent? Ja
Ukjente greier en går til, men jeg er med :)

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Bjoro33 skrev: man jan 23, 2023 9:30 pm
Sentry skrev: man jan 23, 2023 2:28 pm Stille her inne... Jeg håper ikke slabberantene har frosset fast i vinterkulda!

Litt kjølig på prærien også om dagen. En liten kuldegrad i dag tidlig, så det var ekstra godt med en kopp kaffe nåpr jeg kom på kontoret. Lørdag hadde vi en litt forsinket julemiddag med jobben - jeg kan i grunnen styre meg for slike arrangementer, men møtte pliktskyldigst opp og gjorde min borgerplikt. Maten var god, vinen likeså, så det var da noe.
"Julebord" hadde vi også i helgen. 8 stk fra jobben samlet oss til mat og drikke jeg ble ikke den festbremsen jeg trodde jeg kunne bli. Ble vel ikke partyvinneren heller, men gjennomførte til middels ++ tenker jeg.
Denne uka er helvetesuke. Starter med gift på torsdag og fredag. Gruer? Nei. Spent? Ja
Ukjente greier en går til, men jeg er med :)
Lykke til, Bjoro. Du står nok denne også av.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bjoro33 skrev: man jan 23, 2023 9:30 pm
Sentry skrev: man jan 23, 2023 2:28 pm Stille her inne... Jeg håper ikke slabberantene har frosset fast i vinterkulda!

Litt kjølig på prærien også om dagen. En liten kuldegrad i dag tidlig, så det var ekstra godt med en kopp kaffe nåpr jeg kom på kontoret. Lørdag hadde vi en litt forsinket julemiddag med jobben - jeg kan i grunnen styre meg for slike arrangementer, men møtte pliktskyldigst opp og gjorde min borgerplikt. Maten var god, vinen likeså, så det var da noe.
"Julebord" hadde vi også i helgen. 8 stk fra jobben samlet oss til mat og drikke jeg ble ikke den festbremsen jeg trodde jeg kunne bli. Ble vel ikke partyvinneren heller, men gjennomførte til middels ++ tenker jeg.
Denne uka er helvetesuke. Starter med gift på torsdag og fredag. Gruer? Nei. Spent? Ja
Ukjente greier en går til, men jeg er med :)
Lykke til. Det er forskjellig hvordan man reagerer, og det er forskjellig cocktail for hver og en.
Du må nok regne med å bli ganske sliten.
Og så kvikner du antagelig raskt igjen når kuren er over.
Gjett hvorfor jeg vet dette......
MLE tok i sin tid samme sveisen som du tok forleden dag, men nå har hun skulderlangt hår som før.
Ikke spis for mye sukker, unngå brus.
(men du har vel sikkert fått kostholdsbrosjyren.....)
Fint at du har Oscar, da. Det er viktig å gå på tur hver dag.

Sentry

Legg inn av Sentry »

Bjoro33 skrev: man jan 23, 2023 9:30 pm
Sentry skrev: man jan 23, 2023 2:28 pm Stille her inne... Jeg håper ikke slabberantene har frosset fast i vinterkulda!

Litt kjølig på prærien også om dagen. En liten kuldegrad i dag tidlig, så det var ekstra godt med en kopp kaffe nåpr jeg kom på kontoret. Lørdag hadde vi en litt forsinket julemiddag med jobben - jeg kan i grunnen styre meg for slike arrangementer, men møtte pliktskyldigst opp og gjorde min borgerplikt. Maten var god, vinen likeså, så det var da noe.
"Julebord" hadde vi også i helgen. 8 stk fra jobben samlet oss til mat og drikke jeg ble ikke den festbremsen jeg trodde jeg kunne bli. Ble vel ikke partyvinneren heller, men gjennomførte til middels ++ tenker jeg.
Denne uka er helvetesuke. Starter med gift på torsdag og fredag. Gruer? Nei. Spent? Ja
Ukjente greier en går til, men jeg er med :)
Lykke til! Dette klarer du, det er jeg ikke i tvil om. Men jeg unner ingen å måtte gå gjennom de greiene der. Skjønner man kan bli både slapp og uggen, men det går jo heldigvis over relativt raskt, sier de som har greie på det.

Jeg sitter her og tenker at det nok hadde vært adskillig artigere med en helaften sammen med en del slabberanter enn disse jobbgreiene. Men det blir vel med tanken. Snart sju år siden sst jeg var i Norge. Og ingen umiddelbare planer. Jaja.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Helaften med slabberanter - en gang etter påske? Få til noe på Lompa, tenker jeg... :-)

Håper at giften har sin virkning for de som trenger det! Jeg er heldig og har ikke hatt behov for det så langt i livet. Men man er jo over 50, og lærte på et lite webinar i dag at tiden er inne for å tenke på fremtidsfullmakt. Egentlig ganske bra opplegg i fagforeningen, som jeg ikke er så kjempefan av på alle områder, at man får to timer gratis advokatbistand om ting som ikke handler om jobben....

.. her rolig torsdag. Øl med noen kompiser i morgen etter jobb. Og etter det er jo det bare helgen, mandag og tirsdag på jobb - og en halv onsdag, før jeg flyr av gårde til Cape Town. Merkelig hvor mye det virker inn på psyken og humøret å ha en sånn tur i vente... Så får turen bli som den blir. Stadig tar jeg meg i at det er drømmen om ferien som er stadig viktigere. Når en først er der - vel, da smaker nok ølet i solen, men likevel - litt rart.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DoktorS skrev: tor jan 26, 2023 5:50 pm Helaften med slabberanter - en gang etter påske? Få til noe på Lompa, tenker jeg... :-)

Håper at giften har sin virkning for de som trenger det! Jeg er heldig og har ikke hatt behov for det så langt i livet. Men man er jo over 50, og lærte på et lite webinar i dag at tiden er inne for å tenke på fremtidsfullmakt. Egentlig ganske bra opplegg i fagforeningen, som jeg ikke er så kjempefan av på alle områder, at man får to timer gratis advokatbistand om ting som ikke handler om jobben....

.. her rolig torsdag. Øl med noen kompiser i morgen etter jobb. Og etter det er jo det bare helgen, mandag og tirsdag på jobb - og en halv onsdag, før jeg flyr av gårde til Cape Town. Merkelig hvor mye det virker inn på psyken og humøret å ha en sånn tur i vente... Så får turen bli som den blir. Stadig tar jeg meg i at det er drømmen om ferien som er stadig viktigere. Når en først er der - vel, da smaker nok ølet i solen, men likevel - litt rart.
Hils Lavrov dersom du treffer ham, da.
Og pass deg så du ikke kommer i veien når sørafrika har militærøvelser sammen med russland og kina.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Noen ganger overgår virkeligheten fantasien. Donald Trump og Putin har vist det allerede.
I Skottland ble en serial rapist Voldtektsforbryter arrestert etter en rekke voldtekter mot kvinner og så langt er det troverdig.
Denne forbryteren rakk å skifte kjønn med kjønnsoperasjon og ble en kvinne.
Deretter ble det soning i kvinnefengsel.
Nå sa de på Sky News at denne personen er overført til soning med mannlige innsatte.

Hva skal vi si ? Det er en gal gal verden.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Mer fra den kriminelle verden

En mann i 30-årene er i Søndre Østfold tingrett dømt for å ha skallet til samboeren sin. Ifølge dommen ble mannen sint etter at en av samboerens katter angrep ham mens han lå og sov.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Dette med at folk blir bestevenner med dyr er noe som alltid har fascinert oss. Vanligvis dreier det seg selvsagt om hunder, katter, hester eller kanskje mer «vanlige» kjæledyr som finnes i og rundt hjem rundt om i verden.
I 2011 bodde Seppo Laamanen i en by kalt Punkaharju som ligger i de østlige delene av Finland, i en rød hytte med hvite knuter – omgitt av det fantastiske vinterlandskapet.
Hver morgen dro Seppo ned til den lille innsjøen i nærheten av hytta. Fordi en venn ventet på ham der nede.

Vi får følge med på hvordan Seppo tråkker ned til det bokstavelig talt iskalde vannet, før han ser ned i hullet i isen som ligger helt i kanten av stranda. Det er som om han venter på noen.

For der – opp gjennom hullet og ut av det iskalde vannet, dukker snart vennen hans opp. Plutselig ser en liten oter ut av isen – og går mot Seppo.

Han kalte oteren Iivari, og siden han alltid var sulten, matet han selvfølgelig også dyret.
Den stakkars ensomme oteren fikk en venn – og litt mat og husly i retur! Del gjerne dette innlegget hvis du også er glad i dyr.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da var fjerde hele dag her nede i Cape Town påbegynt. Begynner med kaffe på rommet. Har med Brasero, så jeg får den nødvendige koffeinen... I dag strålende sol igjen, etter litt skya i går...

Litt rådvill mht hva jeg skal bruke dagen til. Lørdag var jeg på Camps Bay-stranden, som ligger vel 10 min unna med Uber. Muligens jeg bør ta en tur på Clifton, men sparer det kanskje til i morgen.

Registrerer dessverre at Long Street, der jeg har hotellet i enden, er mer shabby enn den var for ni år siden - litt som med Grønland i Oslo altså, ting går i feil retning. Søndag var det meste stengt og det var få folk der, så på grensen til ubehagelig med små henvendelser fra folk som skulle selge ulovligheter, enten dop eller kropp... Det sist opplevde jeg også ved det store kjøpesenteret (enormt!) nede ved havna om kvelden...

Waterfront er jo området for turister - men jeg har trivdes veldig godt i Long Street, med mer lokal kulør, samtidig er jeg jo blitt 9 år eldre - og jeg hadde kanskje passet bedre inne der med pensjonistene der nede... Nuvel. Men hotellet jeg valgte er jeg meget-meget fornøyd med - veldig bra beliggenhet.

Men nå skal jeg ut å ha brunsj igjen. Kanskje en øl?!?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Det var en ung hann på 68 kilo som fikk æren av å være det første villsvinet som er merket med GPS-sender i Norge.

Villsvinet ble fanget og satt GPS-sender på i Prestebakke i Halden kommune. Og flere står for tur, opplyser Norsk institutt for naturforskning (Nina).

– Dette er det første av flere villsvin vi planlegger å merke med GPS-sender for å kunne studere hvilke områder de bruker, og hvor villsvinene sprer seg. Dette er viktig kunnskap å ha for forvaltningen, blant annet hvis det skulle dukke opp afrikansk svinepest, sier prosjektleder Inger Maren Rivrud hos Nina.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da var det lørdag i Cape Town - varmen har virkelig kommet nå, over 30 på dagtid - det er absolutt helt greit, i alle fall sammenlignet med rapporter som kommer fra Nordvestlandet...

I går var det for meg en litt sånn trøtt dag, etter at det ble litt sen-torsdag... Sånne dager som gjerne kommer når man har vært på ferie lenge samme sted. Det er vel lov å være lenge på hotellrommet slike dager...

En fin dag på stranden torsdag. Onsdag var det tur til vinområdene. Fint å å komme seg litt ut. Gruppe på til samme 8 turister dette. Må si at det var som forventet - alt bra, og hyggelig - men av og til tok jeg meg i å tenke at den amerikanske legen, rundt 40, var plassert der for å irritere... :-) Det er begrenset hvor lenge jeg holder ut "amaaaaaaaaaaazing", "hilllarioousss...." osv osv uten å bygge opp litt irritasjon. Jeg kommer jo tross alt fra en del av verden der "ikkje så verst" er det vanlige. .

Og - ja, det er hyggelig å sosialisere med andre - men vi er der tross alt på en vinsmakingstur, og da må jeg si at jeg kobler litt av når samtalen under lunsjen blir serier på Netflix...

... men har jo vært med på noen smakinger av whisky også, og særlig når man er med grupper som ikke er så veldig interessert, blir det alltid en eller annen som skal prate om alt mulig annet, gjerne seg selv.

Men det er vel litt derfor man reiser - treffe andre også. Så det tar man med.

De siste tre hele dagene her er litt planløse. Tenker en tur til Waterfront for brunsj i dag - husker for 9 år siden at jeg hadde utmerkede Egg Benedicts et sted, og det blir det i dag. Så kanskje et par øl og litt sjopping, der er en bra dagligvarebutikk der nede. Jeg har alt kjøpt Ketsjup av riktig merke...

... så blir det vel opp og så ta noen ettermddagspils i Long Street. Rusla gjennom hele på onsdag kveld fram til midnatt, noe jeg kanskje ikke burde gjort - det er akkurat litt for shady med litt for lite folk til at det føles hundre prosent greit.

God lørdag, rundt om i verden!

fargerik

Legg inn av fargerik »

Vanlig lørdag her, rutiner går som vanlig. Det som bryter litt med rutinene er at "barna" trenger hjelp til å montere støpsel på komfyren, derfor skal jeg bli hentet snart. Mye nytt for de unge som har flyttet inn i nytt hus og bare har kompetanse på å bruke mobiltelefon. Nye komfyrer leveres faktisk uten støpsel (!) Det er visst noe EU-regler.......
Kjekt for guttungen, da....som fant en vaskemaskin med wifi, slik at man kan velge program med mobilen.
Da kan nok selv den unge "far i huset" ta klesvasken, vil jeg tro.
Var ellers innom der i går, og det var jo selvfølgelig et salig rot med hele flyttelasset i hauger...men det ordner seg nok etterhvert. Jeg la merke til at internett var oppe, TV på plass.....men "Hvor er stereoanlegget?" spurte jeg.
"Bruker ikke det, vi bruker mobilen" var svaret. OK. Nye tider.
Kaffe er forlengst unnagjort, timesvis siden. Nå unner jeg meg en pssst i furtebua før jeg skal bli med på tur.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Sør-Afrika ja, det har vært på ønskelisten lenge. Nærmeste jeg kommer er at jeg er midt i et lydbokmaraton på 17 bøker/360 timer om Courtney-slekten av Wilbur Smith. Vanvittig utnyttelse av ressurser som så mange andre steder i Afrika.

Her oppe på den andre enden av jordkloden er det vinter, og jeg har funnet gleden i å se vinteridrett på tv igjen, gjerne i kombinasjon med tredemølle. Skiføret er delvis ødelagt av mildværet, og jeg merker at jeg ikke er like tøff lenger. Hadde ett eneste fall i fjor, falt seff på den vonde skulderen som akkurat var bra, hvilket betød vondt i 3 mnd til. Er ikke så keen på det. Venter til mars, da blir det to små uker på Hafjell og Sjusjøen, det er fint terreng for de litt mindre tøffe.

Kaffemessig har jeg den siste uken fylt maskinen med bønner fra Friele, type Mørkbrent Frokostkaffe. Det kan fort bli en favoritt, men samtidig er det veeeldig mye god kaffe da. Den ble kjøpt på tilbud uten noen særlige forventninger, så ble positivt overrasket.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Amsterdam vil tøyle en av byens store turistattraksjoner, Red Light District. Hasjrøykingen må ikke skje på gaten, og sexarbeiderne legge seg tidligere.

Når man kommer til Amsterdam med tog så er det en bro på under 10 meter før du er i Red Light District og omtrent alle tog-passasjerer stikker innom. Der bor man på sovesal og jeg bodde alltid der da jeg var i Amsterdam. Har nok vært der 5-6 ganger men det er over 20 år siden.
Det er nærmest en egen bydel midt i Amsterdam og fullt med turister.
Men den er litt unorsk med damer som står i vinduer, gjerne i undertøy.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Amsterdam - besøkt en gang før jul for en del år siden. Fikk ikke helt kick av den byen, men mye spennende historie - mye av den også knyttet til Norge...

Sør-Afrika anbefales, sjølvsagt! Jeg er ikke så ung som sist gang, og det burde jeg kanskje tatt litt hensyn til. Er jo kommet i pre-AFP-alder... og da holder seg man kanskje best med egen aldersklasse. Ellers går humøret litt opp og ned etter formen, søndag var sliten - men fikk gjort litt shopping og slikt, slik at det er unnagjort .Formen i dag på topp.

Har unnet meg den luksus å betale for en ekstra overnatting som jeg ikke trenger - men er bare så greit å ha rommet før man tar drosje til flyplassen sånn litt før 16... Da slipper man å gå timesvis ute i varmen med alle bankkort, pass og verdisaker og så får man dusjet rett før man drar.....

... kommer hjem onsdag tidlig ettermiddag. Fordelen er bare to arbeidsdager før helg.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Vegar Tryggeseid:
Ikke dekk på til gjest med rullestol og si;
- siden du hadde med egen stol, regnet jeg med at du hadde med egen tallerken også.

Innafor?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Killian, 6, nosar upp och markerar överlevare: ”Helt otroligt”
Förödelsen är enorm efter jordbävningen i Turkiet och Syrien. Men fortfarande hittas överlevande under rasmassorna. En av de som hjälpt till att upptäcka de som sitter fast är den svenska hunden Killian som hittills kunnat rädda 17 människor.

Sentry

Legg inn av Sentry »

DoktorS skrev: man feb 13, 2023 3:07 pm Amsterdam - besøkt en gang før jul for en del år siden. Fikk ikke helt kick av den byen, men mye spennende historie - mye av den også knyttet til Norge...

Sør-Afrika anbefales, sjølvsagt! Jeg er ikke så ung som sist gang, og det burde jeg kanskje tatt litt hensyn til. Er jo kommet i pre-AFP-alder... og da holder seg man kanskje best med egen aldersklasse. Ellers går humøret litt opp og ned etter formen, søndag var sliten - men fikk gjort litt shopping og slikt, slik at det er unnagjort .Formen i dag på topp.

Har unnet meg den luksus å betale for en ekstra overnatting som jeg ikke trenger - men er bare så greit å ha rommet før man tar drosje til flyplassen sånn litt før 16... Da slipper man å gå timesvis ute i varmen med alle bankkort, pass og verdisaker og så får man dusjet rett før man drar.....

... kommer hjem onsdag tidlig ettermiddag. Fordelen er bare to arbeidsdager før helg.
Da satser vi på at du er trygt hjemme igjen!

Lite spennede å berette fra prærien. Ingen ballonger å se på våre kanter, og været er mildt sagt skiftende. Vi skal ha et par netter igjen nå med noe som nærmre seg kuldeeeegrader, men så skal det tilbake til mer normale tilstander.

På jobb begynner saker og ting å ta seg opp igjen, og jeg bedriver en nennsom balansegang mellom oljå og fornybare greier. Litt "ja takk, begge deler". Det er litt slitsomt når man er den eneste på laget som kan noe om akkurat disse tingene, for da havner alt på min pult, og det er alkdri tema å si nei. Så det blir tidlige morgener og lange dager. Og alt dette mens stadig flere venner og bekjente i Norge kan fortelle at de har pensjonert seg og skal på cruise eller til syden eller hva det nå måtte være. Nå skal det sies at hverken cruise eller syden frister i det hele tatt, så sånn sett er det ikke mye jeg går glipp av.

Reparasjonene på huset har nå tatt ca 6 mnd - noe som normalt skulle kunne vært gjort på en uke eller to. Det meste er forsikringsselskapets skyld, men så hjelper det jo ikke at det er jakttid i Texas, og da er de fleste mer opptatt av hjort enn av å få ting gjort. Frustrert? Litt. Hjelper det? Ikke i det hele tatt!

Men hjemmelaget sjokolademousse ble i alle fall sabla godt! Lurer på hvorfor jeg ikke har laget det tidligere.

Sentry

Legg inn av Sentry »

Ikke at jeg er så fryktelig interessert, men det er interessant å merke seg at det her i USA ikke vises noe som helst fra VM i hverken skiskyting eller nordiske grener. Alpin-VM ble visst sendt i opptak en eller gang utpå kvelden en dag eller to etter at øvelsene fant sted, Så jeg ser at mange nordmenn har full panikk og forsøker diverse VPN-leverandører for å kunne se disse skigreiene.

Til orientering er arbeidet med reparasjon etter taklekkasje på soverommet ferdig. Jeg måtte trå til og ta siste biten sjøl, for dette med å finne ut av lamper i taket var visst ikke så enkelt. Sammen med HSEBA brukte jeg en halv time på butikken, fant noe om passet, og så tok det meg en times tid å få alt på plass. Regning på resten har jeg ikke fått enda....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Her var det stille - svarte vel på ferien et annet sted - ja, vel hjemme. Sannelig er det fint å reise to uker bort i februar... Det vurderer jeg å gjenta neste år.

Ski - nei, der må jeg si at interessen er helt borte - henger nok sammen med flere ting. Interessen var der vel før mest fordi det var lite annet å se på tv i gamle dager... og generelt var jo interessen større blant folk også. Tidligere stod det skjermer på under arrangementene på jobben, men slutt på det...

.. jobben - en ganske trasig beskjed da jeg kom fra ferie, da en stor offentlig kunde har gått til konkurrent. Dog - de har nok ikke helt visst hva de har gjort i anbudsprosessen, for nå ringte de i går å ville forlenge med oss en stund til. Men men - det er sånt som skjer.

Verst i skrivende stund er en fryktelig forkjølelse - går nok over om en dag eller to, men faktisk verre enn covid for min del, men så var jo også covid snill med meg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»