Kaffeslabberaset

Svar
Number4

Re: Kaffeslabberaset

Legg inn av Number4 »

Bjoro33 skrev: søn apr 24, 2022 12:06 am Bare rapporterer at det spyttes ikke i glassene.
Positivt

Sentry

Legg inn av Sentry »

Bjoro33 skrev: søn apr 24, 2022 12:06 am Denne helga er jeg i Trondheim på landskonferanse i en særinteresseforening jeg er engasjert i. Lungekreftforeningen. Bare rapporterer at det spyttes ikke i glassene. Jeg har fått nok. Melder meg ikke ut....men kryperb i køya. Fin by, men usle venner som får en til hele tiden å ta en til. Og her er det bortgjemt smugrøyk7n som gjelder. Natta
Det er godt å se at noen har vet til å sette på bremsene før det er for sent! Jeg har vært i Trondheim. Flere ganger. Og du har rett: der spyttes det ikke i glassene!

Det gjør det for så vidt ikke her heller. Relativt fredelig helg, men det ble da en 6-8 timer med gressklipping og litt sånn, så man ligger ikke på latsiden. Og nå er det vel bare en uke til årets oljemesse. Jeg har booket hotell i byen like godt først som sist; det er billigere enn taxi hjem og tilbake, og mye mer praktisk. Sene kvelder og tidlige møter og ingen spytting i glassene her heller. Det er en uke jeg aldri ser frem til, men en dyd av nødvendighet å delta, så da så.

En gammel bekjent i Norge forsøker intenst å verve meg til en av disse pyramidegreiene som man skal bli fryktelig rik av på veldig kort tid. Jeg har forsøkt å forklare at jeg ikke er interessert og at det hele er skikkelig svindel, men han gir seg ikke. Og så presterer han å sende meg en lenke til en video der en kar snakker varmt om prosjektet. En kjapp sjekk viser at den karen har sittet inne to ganger for økonomiske forbrytelser, og til alt overmål snakker han også om "den falske pandemien og vaksinen".... Og folk lar seg lure.

strandereng

Legg inn av strandereng »

Skal heldIgvis ikke på oljemesse, det betyr at jeg drøyer oppholdet på hytta enn så lenge. driver meg sag og litt av hvert på tomten, gror fort igjen her. Nydelig vær- heldigvis har ikke villsvina funnet veien hit enda.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

strandereng skrev: ons apr 27, 2022 12:19 am Skal heldIgvis ikke på oljemesse, det betyr at jeg drøyer oppholdet på hytta enn så lenge. driver meg sag og litt av hvert på tomten, gror fort igjen her. Nydelig vær- heldigvis har ikke villsvina funnet veien hit enda.
" heldigvis har ikke villsvina funnet veien hit enda2
nøff is a nøff

strandereng

Legg inn av strandereng »

Big George skrev: ons apr 27, 2022 12:38 am
strandereng skrev: ons apr 27, 2022 12:19 am Skal heldIgvis ikke på oljemesse, det betyr at jeg drøyer oppholdet på hytta enn så lenge. driver meg sag og litt av hvert på tomten, gror fort igjen her. Nydelig vær- heldigvis har ikke villsvina funnet veien hit enda.

nøff is a nøff
Jeg kan gi deg en leksjon om temaet om du ønsker

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

strandereng skrev: ons apr 27, 2022 1:02 am
Big George skrev: ons apr 27, 2022 12:38 am
strandereng skrev: ons apr 27, 2022 12:19 am Skal heldIgvis ikke på oljemesse, det betyr at jeg drøyer oppholdet på hytta enn så lenge. driver meg sag og litt av hvert på tomten, gror fort igjen her. Nydelig vær- heldigvis har ikke villsvina funnet veien hit enda.

nøff is a nøff
Jeg kan gi deg en leksjon om temaet om du ønsker
Gjerne det strandereng !

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Oljemessa , ja. For mine foreldre var det stor stas å være med i 1985. Det var visst litt av et opplegg. Det var eneste gang mor fikk være med, vet ikke om far var der flere ganger. Min mor snakker forsatt om opplevelsen - smakløse store reker nevnte hun nå i påska, blant annet...... Men der var jo også biffer og ut med seilbåt..

Klar for tur her. Toget til Gardermoen og fly til Wien. De to utenlandsturene jeg har hatt de siste årene har vært veldig enkle - favorittbyen Varna og svippturen til Gøteborg. Plutselig er jeg litt ute av trening med å sjekke metrokart, finne ut hvoran komme seg til hotellet osv osv. Man bør jo helst være litt minimum orientert om hvor man skal gå for å få seg en drink og noe å spise. Wien har vært veldig tilbakeholdne med å lette i restriksjonene. Det er fortsatt krav til solid maske på kollektivtrafikk og "nødvendige" butikker, som dagligvarere og butikk. Heldgivis er koronapass og munnbind opphevet for restauranter og slikt. Det hadde vært litt mye styr å drasse rundt med koronapass, pass og holde på med maske.

Nuvel - rapport følger !

Sentry

Legg inn av Sentry »

strandereng skrev: ons apr 27, 2022 1:02 am
Big George skrev: ons apr 27, 2022 12:38 am
strandereng skrev: ons apr 27, 2022 12:19 am Skal heldIgvis ikke på oljemesse, det betyr at jeg drøyer oppholdet på hytta enn så lenge. driver meg sag og litt av hvert på tomten, gror fort igjen her. Nydelig vær- heldigvis har ikke villsvina funnet veien hit enda.

nøff is a nøff
Jeg kan gi deg en leksjon om temaet om du ønsker
Villsvin er noe....svineri. Vi har sluppet billig i det siste, men det er mange av dem i nabolaget, så det er bare et tidsspørsmål før de er tilbake. Det nærmeste vi har hatt dem er helt inntil terrassen og dermet 2,5 m fra husveggen, men det er et par år siden. Ene naboen skyter sp mange de klarer, og han på andre siden holder på å rigge felle igjen. Og jeg sitter stille og håper at begge to klarer å stoppe dem før de kommer til oss.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Sentry skrev: tor apr 28, 2022 10:03 pm
strandereng skrev: ons apr 27, 2022 1:02 am
Big George skrev: ons apr 27, 2022 12:38 am


nøff is a nøff
Jeg kan gi deg en leksjon om temaet om du ønsker
Villsvin er noe....svineri. Vi har sluppet billig i det siste, men det er mange av dem i nabolaget, så det er bare et tidsspørsmål før de er tilbake. Det nærmeste vi har hatt dem er helt inntil terrassen og dermet 2,5 m fra husveggen, men det er et par år siden. Ene naboen skyter sp mange de klarer, og han på andre siden holder på å rigge felle igjen. Og jeg sitter stille og håper at begge to klarer å stoppe dem før de kommer til oss.
Hvilke skader gjør villsvin ? Ødelegger de for hytte-eiere eller er det skader i naturen , eller begge deler ?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Før pleide Lene Kuløy å ta med seg hunder på besøk for å glede andre. Nå besøker hun hundene for å hjelpe dem med krigstraumer.
Det første møtet med «Tøffa» var trist synes jeg. Det var leit å se henne ligge inne i buret og ikke ville gjøre noen ting. Det har heldigvis endret seg. Nå er hun blid og fornøyd og glad for å se meg.
Kuløy prater om alt mulig med hundene. Hun hekler også liggeunderlag hundene kan få med seg når de reiser.
De får se at ikke alt er bråk, spetakkel og elendighet. Det finnes mennesker som kan gi de en trygg og hyggelig hverdag.
Hundene som har vært preget av panikk, har blitt slik de skal være. De er sprudlende, fornøyde og spiser godt, sier Erlend Berge.
For tiden er det 309 ukrainske hunder i Norge. (NRK.no)

strandereng

Legg inn av strandereng »

Big George skrev: lør apr 30, 2022 10:27 pm Før pleide Lene Kuløy å ta med seg hunder på besøk for å glede andre. Nå besøker hun hundene for å hjelpe dem med krigstraumer.
Det første møtet med «Tøffa» var trist synes jeg. Det var leit å se henne ligge inne i buret og ikke ville gjøre noen ting. Det har heldigvis endret seg. Nå er hun blid og fornøyd og glad for å se meg.
Kuløy prater om alt mulig med hundene. Hun hekler også liggeunderlag hundene kan få med seg når de reiser.
De får se at ikke alt er bråk, spetakkel og elendighet. Det finnes mennesker som kan gi de en trygg og hyggelig hverdag.
Hundene som har vært preget av panikk, har blitt slik de skal være. De er sprudlende, fornøyde og spiser godt, sier Erlend Berge.
For tiden er det 309 ukrainske hunder i Norge. (NRK.no)
DrIKKER De kaffe Mr BigGeorge? Måå bare spørre fordi De klipper og limer inn fra pressen historier vi slabberanter allerede har filtrert. Tutta Møst og jei lurer og filosoferer over hvorfor De gjør dette i slabberaset og ikke i dyretrådene, det hadde vært mere
kongelig schwung over, hilsen med et aldri så lite nuss. Flettfrid

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

strandereng skrev: søn mai 01, 2022 12:12 am
Big George skrev: lør apr 30, 2022 10:27 pm Før pleide Lene Kuløy å ta med seg hunder på besøk for å glede andre. Nå besøker hun hundene for å hjelpe dem med krigstraumer.
Det første møtet med «Tøffa» var trist synes jeg. Det var leit å se henne ligge inne i buret og ikke ville gjøre noen ting. Det har heldigvis endret seg. Nå er hun blid og fornøyd og glad for å se meg.
Kuløy prater om alt mulig med hundene. Hun hekler også liggeunderlag hundene kan få med seg når de reiser.
De får se at ikke alt er bråk, spetakkel og elendighet. Det finnes mennesker som kan gi de en trygg og hyggelig hverdag.
Hundene som har vært preget av panikk, har blitt slik de skal være. De er sprudlende, fornøyde og spiser godt, sier Erlend Berge.
For tiden er det 309 ukrainske hunder i Norge. (NRK.no)
DrIKKER De kaffe Mr BigGeorge? Måå bare spørre fordi De klipper og limer inn fra pressen historier vi slabberanter allerede har filtrert. Tutta Møst og jei lurer og filosoferer over hvorfor De gjør dette i slabberaset og ikke i dyretrådene, det hadde vært mere
kongelig schwung over, hilsen med et aldri så lite nuss. Flettfrid
Tutta møst og flettfrid ja....øvre Singsaker?
I går og i dag har jeg montert drivhus. Tipset jeg fikk var å følge bruksanvisningen slavisk. Og det trodde vi at vi gjorde. (Fikk stor gjelp av guttene, ste og min yngste) men minsantan, vi hadde snudd profilen takrennene skulle inn i, opp ned. De ble montert på side 3 i bruksanvisningen, og feilen oppdaget på side 49. Men blod, svette, tårer, nynorsk og vold, så fikk vi rettet feilen og kom i mål. Nå er det bare noe småpussel igjen for meg i morra.
Så nå håper jeg på milde netter. To slag tomater, to slag agurker, paprika og basilikum står og verker etter å få drives fram.
Dyr? To bikkjer har holdt oss med selskap. Vaset inn og ut mellom gardintrapper og verktøy. Men heldigvis bikkjer som kan snakkes til bårde hardt og mykt.
Monteringen ble avsluttet med pizza og brus. Nå siste kopo kaffe. Men den drikkes ikke rein så sent. Tynnes forsiktig med gylden veske fra Irland.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Selv har jeg satt 4 sorter tomat-planter med jord i first-price syltetøy-bokser.
Det er i alt 10 bokser og noen har kommet litt opp.
Det er tredje året. Satte dem i påsken og det er muligens littegrann sent.
Planen er at de skal i potter og settes ut i hagen etterhvert.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

strandereng skrev: søn mai 01, 2022 12:12 am
Big George skrev: lør apr 30, 2022 10:27 pm Før pleide Lene Kuløy å ta med seg hunder på besøk for å glede andre. Nå besøker hun hundene for å hjelpe dem med krigstraumer.
Det første møtet med «Tøffa» var trist synes jeg. Det var leit å se henne ligge inne i buret og ikke ville gjøre noen ting. Det har heldigvis endret seg. Nå er hun blid og fornøyd og glad for å se meg.
Kuløy prater om alt mulig med hundene. Hun hekler også liggeunderlag hundene kan få med seg når de reiser.
De får se at ikke alt er bråk, spetakkel og elendighet. Det finnes mennesker som kan gi de en trygg og hyggelig hverdag.
Hundene som har vært preget av panikk, har blitt slik de skal være. De er sprudlende, fornøyde og spiser godt, sier Erlend Berge.
For tiden er det 309 ukrainske hunder i Norge. (NRK.no)
DrIKKER De kaffe Mr BigGeorge? Måå bare spørre fordi De klipper og limer inn fra pressen historier vi slabberanter allerede har filtrert. Tutta Møst og jei lurer og filosoferer over hvorfor De gjør dette i slabberaset og ikke i dyretrådene, det hadde vært mere
kongelig schwung over, hilsen med et aldri så lite nuss. Flettfrid
Amen😘

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bjoro33 skrev: søn mai 01, 2022 12:32 am
strandereng skrev: søn mai 01, 2022 12:12 am
Big George skrev: lør apr 30, 2022 10:27 pm Før pleide Lene Kuløy å ta med seg hunder på besøk for å glede andre. Nå besøker hun hundene for å hjelpe dem med krigstraumer.
Det første møtet med «Tøffa» var trist synes jeg. Det var leit å se henne ligge inne i buret og ikke ville gjøre noen ting. Det har heldigvis endret seg. Nå er hun blid og fornøyd og glad for å se meg.
Kuløy prater om alt mulig med hundene. Hun hekler også liggeunderlag hundene kan få med seg når de reiser.
De får se at ikke alt er bråk, spetakkel og elendighet. Det finnes mennesker som kan gi de en trygg og hyggelig hverdag.
Hundene som har vært preget av panikk, har blitt slik de skal være. De er sprudlende, fornøyde og spiser godt, sier Erlend Berge.
For tiden er det 309 ukrainske hunder i Norge. (NRK.no)
DrIKKER De kaffe Mr BigGeorge? Måå bare spørre fordi De klipper og limer inn fra pressen historier vi slabberanter allerede har filtrert. Tutta Møst og jei lurer og filosoferer over hvorfor De gjør dette i slabberaset og ikke i dyretrådene, det hadde vært mere
kongelig schwung over, hilsen med et aldri så lite nuss. Flettfrid
Tutta møst og flettfrid ja....øvre Singsaker?
I går og i dag har jeg montert drivhus. Tipset jeg fikk var å følge bruksanvisningen slavisk. Og det trodde vi at vi gjorde. (Fikk stor gjelp av guttene, ste og min yngste) men minsantan, vi hadde snudd profilen takrennene skulle inn i, opp ned. De ble montert på side 3 i bruksanvisningen, og feilen oppdaget på side 49. Men blod, svette, tårer, nynorsk og vold, så fikk vi rettet feilen og kom i mål. Nå er det bare noe småpussel igjen for meg i morra.
Så nå håper jeg på milde netter. To slag tomater, to slag agurker, paprika og basilikum står og verker etter å få drives fram.
Dyr? To bikkjer har holdt oss med selskap. Vaset inn og ut mellom gardintrapper og verktøy. Men heldigvis bikkjer som kan snakkes til bårde hardt og mykt.
Monteringen ble avsluttet med pizza og brus. Nå siste kopo kaffe. Men den drikkes ikke rein så sent. Tynnes forsiktig med gylden veske fra Irland.
Drivhus er stas. Det spirer og gror allerede i drivhuset her, selv om det har vært noen netter med minusgrader.
Jeg syns også det var knotete greier å få montert det, men det ble jo greit til slutt.
Jeg nevnte vel at jeg limte fast plastglassene med Tec7? Smart dersom det er risiko for at storkulingen kommer....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Drivhus for noen. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe inn en plate eller to til balkongen i år. Men jeg er jo bortreist det meste av juni, så det er jo ikke så veldig lurt...

Søndag og ankomst fra Wien i går. Sannelig godt å ha en søndag å komme seg på etter en tur. Wien leverte - nydelig varmt vårvær med betydelig grad av uteservering torsdag og fredag. Men jeg har glemt hvor dyre slike turer egentlig når man regner litt på det - dvs, jeg har ikke finregnet på det, bare sjekket kontoen. Det har nok mest med å gjøre at jeg er en storsløser når jeg først reiser på ferie. Spise der jeg vil, drikker der jeg vil og småhandler litt her og der. Men det var i alle fall en meget bra tur. Litt sliten i beina nå...

... nå er det bare å gå inn i to hele arbeidsuker, en arbeidsuke med 4 dager pga 17. mai, så en uke med bare 3 arbeidsdager, deretter en uke med bare 2,5 arbeidsdag, før jeg nok en gang flyr til Wien og videre ut i mine europeiske favorittbyer.

Men nå - kaffe!

PS - apropos kaffe. Den beste kaffen i Wien fikk jeg på Cafe Hawelka. Den var med krem på toppen, og det passet bra, for jeg spiste apfelstrudel der, som kom uten krem. Men selve kaffeen var fantastisk god. Ellers er det vanskelig å få en vanlig svart kaffe der - det blir stort sett americano.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

strandereng skrev: søn mai 01, 2022 12:12 am
Big George skrev: lør apr 30, 2022 10:27 pm Før pleide Lene Kuløy å ta med seg hunder på besøk for å glede andre. Nå besøker hun hundene for å hjelpe dem med krigstraumer.
Det første møtet med «Tøffa» var trist synes jeg. Det var leit å se henne ligge inne i buret og ikke ville gjøre noen ting. Det har heldigvis endret seg. Nå er hun blid og fornøyd og glad for å se meg.
Kuløy prater om alt mulig med hundene. Hun hekler også liggeunderlag hundene kan få med seg når de reiser.
De får se at ikke alt er bråk, spetakkel og elendighet. Det finnes mennesker som kan gi de en trygg og hyggelig hverdag.
Hundene som har vært preget av panikk, har blitt slik de skal være. De er sprudlende, fornøyde og spiser godt, sier Erlend Berge.
For tiden er det 309 ukrainske hunder i Norge. (NRK.no)
DrIKKER De kaffe Mr BigGeorge? Måå bare spørre fordi De klipper og limer inn fra pressen historier vi slabberanter allerede har filtrert. Tutta Møst og jei lurer og filosoferer over hvorfor De gjør dette i slabberaset og ikke i dyretrådene, det hadde vært mere
kongelig schwung over, hilsen med et aldri så lite nuss. Flettfrid
Jeg drikker mye kaffe. Hjemme går det i Evergood flitermalt og litt espresso med steamed melk i helgene Caffelatte heter det visst.
På Espresso Høuse vet jeg ikke hva de bruker, er der innimellom
og ja jeg elsker dyr og det har jeg visst arvet etter min avdøde mor.
Jeg håper og tror interessen for dyr er noe jeg deler med mange.
Ha en god søndag, Strandereng !

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Big George skrev: søn mai 01, 2022 4:01 pm
strandereng skrev: søn mai 01, 2022 12:12 am
Big George skrev: lør apr 30, 2022 10:27 pm Før pleide Lene Kuløy å ta med seg hunder på besøk for å glede andre. Nå besøker hun hundene for å hjelpe dem med krigstraumer.
Det første møtet med «Tøffa» var trist synes jeg. Det var leit å se henne ligge inne i buret og ikke ville gjøre noen ting. Det har heldigvis endret seg. Nå er hun blid og fornøyd og glad for å se meg.
Kuløy prater om alt mulig med hundene. Hun hekler også liggeunderlag hundene kan få med seg når de reiser.
De får se at ikke alt er bråk, spetakkel og elendighet. Det finnes mennesker som kan gi de en trygg og hyggelig hverdag.
Hundene som har vært preget av panikk, har blitt slik de skal være. De er sprudlende, fornøyde og spiser godt, sier Erlend Berge.
For tiden er det 309 ukrainske hunder i Norge. (NRK.no)
DrIKKER De kaffe Mr BigGeorge? Måå bare spørre fordi De klipper og limer inn fra pressen historier vi slabberanter allerede har filtrert. Tutta Møst og jei lurer og filosoferer over hvorfor De gjør dette i slabberaset og ikke i dyretrådene, det hadde vært mere
kongelig schwung over, hilsen med et aldri så lite nuss. Flettfrid
Jeg drikker mye kaffe. Hjemme går det i Evergood flitermalt og litt espresso med steamed melk i helgene Caffelatte heter det visst.
På Espresso Høuse vet jeg ikke hva de bruker, er der innimellom
og ja jeg elsker dyr og det har jeg visst arvet etter min avdøde mor.
Jeg håper og tror interessen for dyr er noe jeg deler med mange.
Ha en god søndag, Strandereng !
Jepp. Har to voksne katter. Den yngste er 5 år og tilsvarer 36 menneskeår. Og den eldste er snart 11 år som tilsvarer 60 menneskeår.

Selv har jeg roet ned kaffedrikkingen. Drikker maks to kopper til dagen nå, helst bare en kopp, og helst tidlig på dagen. Tåler ikke kaffe like bra lenger av en eller annen merkelig grunn.

strandereng

Legg inn av strandereng »

Jeg drikker mye kaffe. Hjemme går det i Evergood flitermalt og litt espresso med steamed melk i helgene Caffelatte heter det visst.
På Espresso Høuse vet jeg ikke hva de bruker, er der innimellom
og ja jeg elsker dyr og det har jeg visst arvet etter min avdøde mor.
Jeg håper og tror interessen for dyr er noe jeg deler med mange.
Ha en god søndag, Strandereng !
[/quote]
Hei! Jeg synes det er fint at du er interessert i, og glad i dyr. Har selv levd et langt liv med dyr som familiemedlemmer og ville dyr i naturen. Det jeg mener er at vi trenger kanskje en egen tråd for dyrehistorier. Mulig jeg oppretter en tråd da jeg har mye selvopplevde historier.
God morgenkaffe i morgen!

Sentry

Legg inn av Sentry »

Big George skrev: tor apr 28, 2022 10:06 pm
Sentry skrev: tor apr 28, 2022 10:03 pm
strandereng skrev: ons apr 27, 2022 1:02 am

Jeg kan gi deg en leksjon om temaet om du ønsker
Villsvin er noe....svineri. Vi har sluppet billig i det siste, men det er mange av dem i nabolaget, så det er bare et tidsspørsmål før de er tilbake. Det nærmeste vi har hatt dem er helt inntil terrassen og dermet 2,5 m fra husveggen, men det er et par år siden. Ene naboen skyter sp mange de klarer, og han på andre siden holder på å rigge felle igjen. Og jeg sitter stille og håper at begge to klarer å stoppe dem før de kommer til oss.
Hvilke skader gjør villsvin ? Ødelegger de for hytte-eiere eller er det skader i naturen , eller begge deler ?
De graver opp og roter så man nesten ikke skulle tro det var mulig. 50-60-70 cm dype groper er ikke uvanlige etter at de har vært på besøk, og det er ikke spesielt greit. Og de kan være skikkelig aggressive og skumle hvis man skulle komme for nære.

Kaffe i koppen. Dobbel espresso nr. 4 bare siden lunch - det trenges denne uken her!

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

"skikkelig aggressive og skumle hvis man skulle komme for nære." skrev Sentry

Høres u som endel folk i denne verden

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Sentry skrev: man mai 02, 2022 10:27 pm De graver opp og roter så man nesten ikke skulle tro det var mulig. 50-60-70 cm dype groper er ikke uvanlige etter at de har vært på besøk, og det er ikke spesielt greit. Og de kan være skikkelig aggressive og skumle hvis man skulle komme for nære.

Kaffe i koppen. Dobbel espresso nr. 4 bare siden lunch - det trenges denne uken her!
Nei, de er ikke aggressive om du ikke plager dem, de er folkesky. Kommer de på besøk i hagen din, så er det bare til å si hallo eller bø så løper de bort.

Villsvin var faktisk vanlig i Sør-Norge før de ble utryddet. De var vel en av livrettene til vikingene, som hos Asterix og Obelix.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Plantet ut tomater og div i drivhus i går ,, for yr lovte 6 grader minimum i natt og dagene/nettene fremover. Nå er et to!!
Så nå satte jeg på litt varme. Tomatene kan bli dyre😅

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bjoro33 skrev: fre mai 06, 2022 4:30 am Plantet ut tomater og div i drivhus i går ,, for yr lovte 6 grader minimum i natt og dagene/nettene fremover. Nå er et to!!
Så nå satte jeg på litt varme. Tomatene kan bli dyre😅
Jeg rigget til varme i drivhuset i fjor, med termostat som slo på varmen når det ble kaldt. Å fyre inne i et sånt drivhus er å fyre for kråka.
Det er ikke tema i år. Det er rimeligere å kjøpe en pose frø og så en gang til dersom de bukker under.
Joda.....vi er utålmodige og klør i fingrene, men...været bestemmer.
Har frest opp og gjødslet teigen ute, da, og mais og annet som skal vokse ute er sådd og spirer inne i drivhuset.

Sentry

Legg inn av Sentry »

B.E. skrev: tir mai 03, 2022 8:35 am
Sentry skrev: man mai 02, 2022 10:27 pm De graver opp og roter så man nesten ikke skulle tro det var mulig. 50-60-70 cm dype groper er ikke uvanlige etter at de har vært på besøk, og det er ikke spesielt greit. Og de kan være skikkelig aggressive og skumle hvis man skulle komme for nære.

Kaffe i koppen. Dobbel espresso nr. 4 bare siden lunch - det trenges denne uken her!
Nei, de er ikke aggressive om du ikke plager dem, de er folkesky. Kommer de på besøk i hagen din, så er det bare til å si hallo eller bø så løper de bort.

Villsvin var faktisk vanlig i Sør-Norge før de ble utryddet. De var vel en av livrettene til vikingene, som hos Asterix og Obelix.
Tja...

Unlike domesticated pigs, feral hogs can become aggressive if they feel trapped, or if a female hog is defending her offspring. Most weigh about 200 pounds, though they can grow to more than 500. “Feral pigs will lunge at you and attack you” if they perceive a threat

Sentry

Legg inn av Sentry »

Bjoro33 skrev: fre mai 06, 2022 4:30 am Plantet ut tomater og div i drivhus i går ,, for yr lovte 6 grader minimum i natt og dagene/nettene fremover. Nå er et to!!
Så nå satte jeg på litt varme. Tomatene kan bli dyre😅
Motsatt problem her. Når det blir over 32 grader blir pollen klebrig, slik at plantene ikke setter frukt. Og det er meldt 35 eller mer hver dag neste uke...

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Husker ikke om jeg har nevnt det, men dette er tredje året jeg dyrker tomat-planter i First Price syltetøy bokser med hull i bånn.
Det skjer inne og overnatting ute skjer når tomatplantene blir større og det er ca 8 grader om natta.
Da har de blitt flyttet over i større potter. Det er tolv planter fra fire tomat-sorter i år. Høsten og kulda kommer litt tidlig.
Det er bare å skjære en tomat på midten og dytte midten av tomaten i en boks jord og med en cm jord på toppen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hva med en villsvingryte med tomater? Det tror jeg kunne passet her inne :-D Imponerende greier med denne dyrkingen. Jeg har ikke anlegg for denslags. I det hele tatt. Er fornøyd med seks grønne planter i stua. Det er nok å holde styr på.

Lørdagens andre kaffekopp her. Prøver å få opp koffeinnivået slik at man glemmer litt den litt leie forkjølelsen som har meldt seg - ganske slapp i starten av uka og i det hele tatt har det vært en middels uke. Fravær på jobben også har gjort det litt vel heltisk.

Men nå er det bare å komme seg gjennom kommende jobb uke, så skal det trappes litt ned. Da blir det ikke en eneste hel og skikkelig arbeidsuke før nærmere juli. Blir en jobbtur også før ferien - så da blir det faktisk avreise fra Oslo lufthavn tre onsdager på rad - en jobbtur, en tur til Ålesund og den siste selveste feriereisen.

Ferie med god samvittighet. Det går rimelig greit på jobben nå. En del av det firmaet som er mer teknologisk orientert enn jeg i det dalige har hanket inn en storkonktrakt på en verdi som begynner å nærme seg totalomsetningen for et par år tilbake... Og fra høsten blir det nok nye og større kontorer på oss. Det er faktisk litt artig å være med på en opptur - det har jeg ikke vært på veldig, veldig mange år i arbeidslivet. Tvert imot, de siste 20 har det stort sett vært nedbemanninger, som jeg har kommet meg gjennom med et nødskrik...

Sentry

Legg inn av Sentry »

Stille i slabberaset om dagen - men kaffe må manha, og en liten prat skader aldri. Særlig ikke for oss som jobber for å holde norsken ved like. Det er jammen ikke alltid enkelt, så dere får unnskylde en og annen klænete formulering.

Her går det unna! Vi har et lite prosjekt på gang i heimen, og dette med å skaffe saker og ting er skikkeig utfordrende. De nye takvinduene har stått i garasjen siden november, og han som skal reparere taket leter frmdeles etter riktig shingel. Det begynner endelig å skjenoe mht nytt tak i et av soverommene, men han som kom i går for å sette opp utforingene hadde selvsagt tatt med feil dimensjon, og dermed tok den biten litt ekstra tid også. Og taklampene (som gjerne skl vre de samme som i tilstøtende rom) er gått ut av produksjon og er vanskelige å finne, så da går tiden der også.

Og hvis man skulle trenge mer å bruke penger på er det bare å kjøre seg en tur på motorveiene her tidlig om morgenen. Da ligger det rett som det er noe skrot i veibanen som man ikke oppdager før det er for sent (skrotet - ikke veibanen), og slike ting er aldri billig. Jeg leverer dollargliset på verksted neste uke, og når de er ferdige skulle det være både nye tåkelys, frontspoiler og støtfanger på plass. Denne gagen tar heldigvis forsikringsselskapet brorparten av regningen, men det er litt klønete uansett.

Årets tomatavling likker foreløpig an til en pris i overkant av 50 kroner pr. tomat, så jeg er avhngig av god pollinering for at dette skal henge på greip. Uansett er det bedre butikk en prydplanter - for ikke å snakke om frukttrær og sånn. Jammen ikke rart at bøndene klager! Lurer på om jeg, som bonde og nordmann, kan søke om en liten bit av jordbruksoppgjøret?

Nok nå. Nå tar jeg en kopp kaffe til. Starbucks Pikes Place kapsel. Grei nok. Nesten.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jeg har kontakter med finansminister Vedum, gjennom hans embetsverk har jeg daglig kontakt, så da kan jeg jo selvsagt legge inn et godt ord for at utflyttede nordmenn som driver med dyrking av mat også bør kunne avses med noen kroner. Skjønt - jeg forstår - kronen er ikke så mye verdt i forhold til dollar mer. En gammel kollega gjorde meg oppmerksom på at det var ganske mange spådommer om at dollaren kom til å bli svekket.... Men disse ekspertene tar jo bare feil hele tiden...

Mye reperasjonsarbeid også her i bygården. Nå er nye avløpsrør på plass, grusen og fyllingen rundt skal visst ligge en stund får det blir satt helt i stand igjen. Tipper at vi ser en økning på felleskostnadene nå når både piper og avløp er fikset, men så står vel snart fasaden for tur. Bare taket holder....

Her blir det litt smårydding på denne søndagen. Det begynner å dra seg kraftig mot årets hovedferie, selv om det er 2,5 uke til, blir det korte uker, for det blir jobbtur til Tallinn på onsdag. Uka etter blir det et familietreff på Flø - onsdag-lørdag, og da er jo det bare et par dager igjen før Norwegian tar meg til Wien og Ryanair tar meg videre til Varna.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»