Kaffeslabberaset

Svar
KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Re: Kaffeslabberaset

Legg inn av KingKongHalvor »

Big George skrev: søn mai 22, 2022 12:05 pm Så den tv serien om a-ha på NRK som gikk i fire deler. Ikke bare fryd og gammen der i gården heller. Sånn er det med band som reiser mye rundt og tilbringer veldig mange timer sammen. Å lage musikk betyr ofte å overkjøre andres ideer for å få det som man vil og det kjenner veldig mange musikere på. At andre får gjennomslag og samtidig royalities som ligger i å skrive musikken.
I a-ha er det Pål Waaktaar som tjener mest siden han skriver mye av musikken selv om han er minst kjent av trioen.
Ja, mye motsetninger i det bandet, utrolig egentlig at de gidder, etter 40 år. De skal spille flere festivaler i Norge i sommer, og deg ene stedet ligger scenen 400 meter fra «backstage», da må arrangøren stille 3 biler til rådighet for den korte bilturen på 1,5 minutt😅

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

KingKongHalvor skrev: søn mai 22, 2022 12:26 pm
Big George skrev: søn mai 22, 2022 12:05 pm Så den tv serien om a-ha på NRK som gikk i fire deler. Ikke bare fryd og gammen der i gården heller. Sånn er det med band som reiser mye rundt og tilbringer veldig mange timer sammen. Å lage musikk betyr ofte å overkjøre andres ideer for å få det som man vil og det kjenner veldig mange musikere på. At andre får gjennomslag og samtidig royalities som ligger i å skrive musikken.
I a-ha er det Pål Waaktaar som tjener mest siden han skriver mye av musikken selv om han er minst kjent av trioen.
Ja, mye motsetninger i det bandet, utrolig egentlig at de gidder, etter 40 år. De skal spille flere festivaler i Norge i sommer, og deg ene stedet ligger scenen 400 meter fra «backstage», da må arrangøren stille 3 biler til rådighet for den korte bilturen på 1,5 minutt😅
At de gidder.... husker Morten Harket sto på scenen og fortalte at nå skulle de gi seg og det ble ingen flere album og konserter.
Husker jeg smilte godt. Morten Harket, ca 40 år gammel. skulle han gå i pensjon eller søke jobb i et reklamebyrå.?
Nei en frisk mann på 40 år slutter ikke å jobbe, han tar muligens en pause, men han slutter ikke å jobbe.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Tv hunden Anton er død.Anton ble 7 år gammel – 49 hundeår.. Bølle og bestevenn fra tv serien.

Sentry

Legg inn av Sentry »

KingKongHalvor skrev: søn mai 22, 2022 12:26 pm
Big George skrev: søn mai 22, 2022 12:05 pm Så den tv serien om a-ha på NRK som gikk i fire deler. Ikke bare fryd og gammen der i gården heller. Sånn er det med band som reiser mye rundt og tilbringer veldig mange timer sammen. Å lage musikk betyr ofte å overkjøre andres ideer for å få det som man vil og det kjenner veldig mange musikere på. At andre får gjennomslag og samtidig royalities som ligger i å skrive musikken.
I a-ha er det Pål Waaktaar som tjener mest siden han skriver mye av musikken selv om han er minst kjent av trioen.
Ja, mye motsetninger i det bandet, utrolig egentlig at de gidder, etter 40 år. De skal spille flere festivaler i Norge i sommer, og deg ene stedet ligger scenen 400 meter fra «backstage», da må arrangøren stille 3 biler til rådighet for den korte bilturen på 1,5 minutt😅
Jeg tror nok at for ekte artister ligger det i blodet, og de får adrenalinkicket sitt av å kommunisere med publikum. Så det der med å gi seg tar jeg alltid med en klype salt.

Uten sammenligning forøvrig, begynner jeg å få spørsmål fra venner i moderlandet om når jeg har tenkt å pensjonere meg. "Har dere førtidspensjonsordning der borte?". Jeg blir litt satt ut av den slags spørsmål. for jeg har faktisk ikke tenkt så mye på akkurat det. Så lenge det er artig og så lenge jeg har den friheten jeg har er det da ingen grunn til å gjøre noe annet?

Ingen konserter på tapetet her. Ingen reiser heller. Nok å drive med nå som gresset gror og det er mye som skal holdes ved like.

Og denne uken får jeg bilen tilbake etter en tur på verksted. En kartong med et eller annet falt av hengeren til en bil foran meg, og det jeg trodde var noen ubetydelige skraper viste seg å være to og et halvt tusen amerikanske penger med reparasjoner. Pluss leiebil i en uke. Alt er dekket av forsikringen, og null egenandel - men likevel.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Snart arbeidsuke igjen! Men av det korte slaget - fra mandag til onsdag formiddag. Her er det ordning av klær og sånt før ferien. Alltid hyggelig å treffe nær og fjern slekt på Sunnmøre. Alltid også litt artig å få snakke litt med de lokale, som stort sett er fjern slekt de som bor i bygda.... Relativt heldig med været denne gangen også. Vi fikk med en solnedang (finnes en del bilder med "solnedgang Flø"...) og det ble greit nok vær tli å sitte den del ute... Dog - det var godt å komme hjem lørdag ettermidag etter to svært sene kvelder og enkle overnattingsfasiliteter. Det tar litt av når politikk og slikt blir heftig diskutert...

... så blir litt trøtt av det. Onsdag skal jeg lande i Wien. Torsdag morgen lander jeg i Varna. Har ladet opp kofferten med et fenalår og tørrfisk - regner med de liker sånt der. Så blir det en drøy uke der før jeg flyr til Malaga. Ser ut til at solen kan titte frem underveis. Lenge siden jeg har hatt ferie som strekker seg over nær tre uker. Det skal bli bra.

Sentry

Legg inn av Sentry »

DoktorS skrev: søn mai 29, 2022 11:57 am Snart arbeidsuke igjen! Men av det korte slaget - fra mandag til onsdag formiddag. Her er det ordning av klær og sånt før ferien. Alltid hyggelig å treffe nær og fjern slekt på Sunnmøre. Alltid også litt artig å få snakke litt med de lokale, som stort sett er fjern slekt de som bor i bygda.... Relativt heldig med været denne gangen også. Vi fikk med en solnedang (finnes en del bilder med "solnedgang Flø"...) og det ble greit nok vær tli å sitte den del ute... Dog - det var godt å komme hjem lørdag ettermidag etter to svært sene kvelder og enkle overnattingsfasiliteter. Det tar litt av når politikk og slikt blir heftig diskutert...

... så blir litt trøtt av det. Onsdag skal jeg lande i Wien. Torsdag morgen lander jeg i Varna. Har ladet opp kofferten med et fenalår og tørrfisk - regner med de liker sånt der. Så blir det en drøy uke der før jeg flyr til Malaga. Ser ut til at solen kan titte frem underveis. Lenge siden jeg har hatt ferie som strekker seg over nær tre uker. Det skal bli bra.
Vi ser som vanlig frem til trivelige reisebrev fra Hr. Docteuren! God ferie!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tusen takk! Ja, nå har jeg vært her i Varna siden torsdag morgen. Turen nedover gikk forbausende greit, til og med Ryanair leverte, med landing før tid og ikke noe stress. For øvrig var det Lauda som fløy (ikke selveste Niki, men selskapet hans... )...

Nok en gang er jeg installert på byens beste hotell. Det som er så fint her er at her er badekar på rommet!
https://graffithotel.com/

De første dagene har det vært skikkelig fint vært med sol, men noe ustabilitet de siste to dagene med noen regnbyger. Det går så fint. Jeg trenger ikke sitte i sola på stranda hele ferien.

Det står bra til med mine gamle kjenninger - Slavena og Kiki - og selvsagt var det hyggelig å møtes igjen. Slavena har beveget seg ytterligere bortover langs strandpromenaden, men det er samme eierne av konseptet. Jeg tror hun satte pris på den gule "Sonja-sydvesten" hun fikk. Sendte henne link med historien og jeg tror det passer bra - ettersom det er Fiskermann-stranden hun jobber på... Ellers inviterte hun meg på DJ-opplegget hun hadde på Cubo senere for dagen. Det var hyggelig, men musikken hun spilte er bedre på YouTube. Hun anbefalte også restauranten i komplekset, og det var god kveite. Skal dit ned en annen dag også, i det minste.

Kunstner Kiki har ikke åpnet Cubo-galleriet sitt for sesongen - det er en skuffelse, men han er opptatt av at jeg skal få en liten drikke- og spiseseanse i atiliet hans i løpet av oppholdet. Han er dog inne i en "kreativ fase" og jobber mye, så jeg er opptatt av å formidle at jeg ikke ønsker å forstyrre. Det undestrekes for så vidt at det er lunsj han inviterer til ikke middag, vi får se...

Ellers er her mye tyskere for tiden, høres det ut som. Turister. Men de jeg har snakket med har vært studenter - bare sånn litt tilfeldig prat ved en bar eller ved siden av på en restaurant. Ellers noen få engelskmenn av de eldre generasjoner jeg har pratet litt med også. Alltid hyggelig med sånn lett konversasjon over et glass. Og jeg tror det blir satt pris på.

Generelt litt plaget av hoste og ikke helt toppform de første dagene, og det er klart - det er litt meget å drikke en drøy halvliter whisky i slengen i badekaret, selv om det spres over 2 timer... Men alt har gått bra og vil gå bra. Nå er man over den verste perioden mht fare for overstadig beruselse og lykke over å være i favorittbyen ved Svartehavet.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Høres herlig ut. God ferie🙂

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hotellsenga! Det behøves. I går var det full rulle med besøk i atiliet til min kunstnervenn. Så ble jeg invitert i 50-årslag til en dame som eier en av strandbarene her, Menthol, naboen til Cubo.... Og det var altså fri bar og mye folk... Sær hyggelig å bli invitert.... Men altså - de kan drikke, disse bulgarerne ....
... husker fortsatt ikke hvordan jeg krøp meg hjem.

I dag en tur til Fiskermanns-Cubo og "surfebaren" der Slavena serverer nå. Hyggelig med en god klem, en fin selfie og ikke 3-4 pale ale i varmen.

Endelig en soldag - skikkelig regn i går, periodevis, ellers temelig ustabilt siden søndag ettermiddag. Men klager ikke og lider ingen nød.

Nå er det to døgn igjen her før det blir avreise til Sofia. Våknet i går til regnet og tenkte at nå er jeg litt lei, men nå er jeg mer lei fordi jeg må dra.

strandereng

Legg inn av strandereng »

DoktorS skrev: tor jun 09, 2022 3:20 pm Hotellsenga! Det behøves. I går var det full rulle med besøk i atiliet til min kunstnervenn. Så ble jeg invitert i 50-årslag til en dame som eier en av strandbarene her, Menthol, naboen til Cubo.... Og det var altså fri bar og mye folk... Sær hyggelig å bli invitert.... Men altså - de kan drikke, disse bulgarerne ....
... husker fortsatt ikke hvordan jeg krøp meg hjem.

I dag en tur til Fiskermanns-Cubo og "surfebaren" der Slavena serverer nå. Hyggelig med en god klem, en fin selfie og ikke 3-4 pale ale i varmen.

Endelig en soldag - skikkelig regn i går, periodevis, ellers temelig ustabilt siden søndag ettermiddag. Men klager ikke og lider ingen nød.

Nå er det to døgn igjen her før det blir avreise til Sofia. Våknet i går til regnet og tenkte at nå er jeg litt lei, men nå er jeg mer lei fordi jeg må dra.
Godt å lese at du hardet veldig bra på hytta di i Varna, helt herlig.
Jeg har hytte i Sverige, og har mistet de gamle nabovennene pga alder. Så nå er "galskapen" og mangfoldet borte vekk. Det sosiale er viktigere enn man tror.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

strandereng skrev: søn jun 12, 2022 12:09 am
DoktorS skrev: tor jun 09, 2022 3:20 pm Hotellsenga! Det behøves. I går var det full rulle med besøk i atiliet til min kunstnervenn. Så ble jeg invitert i 50-årslag til en dame som eier en av strandbarene her, Menthol, naboen til Cubo.... Og det var altså fri bar og mye folk... Sær hyggelig å bli invitert.... Men altså - de kan drikke, disse bulgarerne ....
... husker fortsatt ikke hvordan jeg krøp meg hjem.

I dag en tur til Fiskermanns-Cubo og "surfebaren" der Slavena serverer nå. Hyggelig med en god klem, en fin selfie og ikke 3-4 pale ale i varmen.

Endelig en soldag - skikkelig regn i går, periodevis, ellers temelig ustabilt siden søndag ettermiddag. Men klager ikke og lider ingen nød.

Nå er det to døgn igjen her før det blir avreise til Sofia. Våknet i går til regnet og tenkte at nå er jeg litt lei, men nå er jeg mer lei fordi jeg må dra.
Godt å lese at du hardet veldig bra på hytta di i Varna, helt herlig.
Jeg har hytte i Sverige, og har mistet de gamle nabovennene pga alder. Så nå er "galskapen" og mangfoldet borte vekk. Det sosiale er viktigere enn man tror.
Enig, det sosiale er viktigere enn man tror.
Jobbet 27 år i en stor NAV bedrift der det ble stadig mer smisking og viktig å ikke si hva mener verken faglig eller personlig.
I dag har jeg jobbet som støttekontakt i over 10 år for 4-6 brukere samtidig .
Et helt annet liv der jeg ler godt med brukerne og folk i deres nærhet. Det er også mye av livets mer vonde realiteter
Utrolig hva som skjer i en drabantby, der alle slags folk bor.
Taknemmelig for åra som støttekontakt, De åra har og gir meg mer følelse av livet enn de 27 åra på kontor
Så får det heller være at min personlig økonomi er mye strammere enn før. men jeg er nok mer lykkelig.nå.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Sofia Balkan Hotel, ja - hva skal man si? Byens flotteste - jada, i sin tid, midt mellom maktbygningene i sentrum. Her srytes det av gammel luksus... Booket til en "rimelig penge" på Hotels.com - men fortsatt over 1000-lappen. Tenket likevel det kunne være artig - for har jo vært i Sofia før og sett dette hotellet. Det første hotellet jeg hadde booket kansellerte pga oppussing, men så fikk jeg tilbud om et ikke altfor fjernt i samme kjede. Det godtok jeg, men så påstår de at de ikke hadde riktig kredittkortnummer, ba meg så om å oppdaterere - men da var jo jeg på ferie og tenkte - det gidder jeg ikke å mase med - for to netter kan de vel forsyne meg klare seg uten slike garantier mange dager i forveien?

Men altså - her - dette greiene her. Jeg forstår at de har to typer rom, noe som de selvagt ikke oppgir - oppussede og ikke oppussede. Jeg fikk da selvsagt et som ikke er oppusset. Det var sikkert flott for 40 år siden, men i dag... gammel sigarettrøyk ligger som nyanser i bakgrunnen. Det synlig støv flere steder.. I det hele tatt - det rommet jeg har fått er tragikomisk utdatert. Samtidig er det skyhøye priser på f.eks. frokost, minibar etc.

Utsikten er dog fin - mot den gamle kirkebygningen og mosken. Og så har jeg balkong mot dette! Og jeg klarte hedigvis å sove - det hele ligger midt i et dobbelt veikryss, så det er enormt med støy - suset fra biltrafikken er så, men her finnes det skranglete lastebiler også. Og trikken gnisser.... Selv med øreplugger er det umulig å få sove med balkongdøra oppe - og det må den være pga den elendige lufta og air con som er slått av... eller ikke virker. Det er jo 40 år gammalt. ...

... nei, jeg er egentlig mest fornøyd med å slipp å bli syk her. Bytte rom? Jeg reiser i morra.

Ellers utrolig uflaks med at det regner i dag, mens det neste uke er meldt fint vær. Så dette oppholdet i Sofa blir på alle måte er en mellomlanding.

Og - silk på veien hit, notert, man opplever litt "bulgarske tilstander" rundt om. Stadig merkelig service. Merkelig oppførsel på folk innenriks på fly - selv om jeg vet også nordmenn legger gjen bananskall i lomma i setet foran :-)

Nuvel - jeg er i alle fall klar for Malaga i morgen. Mye bra å si om Bulgaria, men jeg skjønner også at folk velger andre reisemål om de ikke har spesiell tilknytning til landet eller, som mange, er avhengig av en billig ferie for å få budsjettet til å rekke litt lenger.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Reisebetenkt! Nå har jeg kommet til Malaga - rett fra Sofia, og indirekte fra Varna. Må si at jeg plutselig tenker litt over mine prioriteringer. Her der det nærmest garantert sol. Fortauene er rene og fine. Man har gammel kultur (dog ikke verdens eldste gull) - jeg kommer fra et ekstremt slitent og nesten skummelt dårlig "luksushotell" i Sofia i regnværet, til et hotell som har bare to sterner, men de har propp i badekaret - så det kan brukes. Det er rent og pent....

... de siste par årene har jeg merket meg at "promenaden" i Varna har blitt borte - den med de unge damene som pynter seg og går tur. Nå er det blitt en standard gate uten dette elementet, antar at det er fordi damene er på sosiale medier og gjør helt andre ting.

Servicen er nesten blitt dårligere. Servitørene virker helt uinteresserte og nærmest sure. Happy holder standard... Det er få folk ute, bortsett fra ungdommen på strandbarene etter kl 23....

.. så kommer man til Malaga- det er fullt liv kl 23. Det er mye mer interssant å se på. Folk fra alle verdens hjørner.... Været er bedre.

Og det verste av alt: Prisene er jaggu ikke høyere. Hotellet her er vesentlig billigere enn i både Varna og Sofia, ølen koster kanskje 10 kroner mer, men hva gjør vel det....

.. men jeg vet jo: Det er jo menneskene som gjør at jeg nok kommer til å oppsøke Varna igjen. I hvert fall en gang eller to...

Sentry

Legg inn av Sentry »

DoktorS skrev: man jun 13, 2022 11:39 pm Reisebetenkt! Nå har jeg kommet til Malaga - rett fra Sofia, og indirekte fra Varna. Må si at jeg plutselig tenker litt over mine prioriteringer. Her der det nærmest garantert sol. Fortauene er rene og fine. Man har gammel kultur (dog ikke verdens eldste gull) - jeg kommer fra et ekstremt slitent og nesten skummelt dårlig "luksushotell" i Sofia i regnværet, til et hotell som har bare to sterner, men de har propp i badekaret - så det kan brukes. Det er rent og pent....

... de siste par årene har jeg merket meg at "promenaden" i Varna har blitt borte - den med de unge damene som pynter seg og går tur. Nå er det blitt en standard gate uten dette elementet, antar at det er fordi damene er på sosiale medier og gjør helt andre ting.

Servicen er nesten blitt dårligere. Servitørene virker helt uinteresserte og nærmest sure. Happy holder standard... Det er få folk ute, bortsett fra ungdommen på strandbarene etter kl 23....

.. så kommer man til Malaga- det er fullt liv kl 23. Det er mye mer interssant å se på. Folk fra alle verdens hjørner.... Været er bedre.

Og det verste av alt: Prisene er jaggu ikke høyere. Hotellet her er vesentlig billigere enn i både Varna og Sofia, ølen koster kanskje 10 kroner mer, men hva gjør vel det....

.. men jeg vet jo: Det er jo menneskene som gjør at jeg nok kommer til å oppsøke Varna igjen. I hvert fall en gang eller to...
Verden er i endring, og ikke alltid i en retning vi liker eller setter pris på. Slik er det bare, og du har jo uansett frihet til å velge de reisemål du vil. Håper resten av oppholdet i Malage blir like bra som begynnelsen!

Apropos endring: her på landet skjer det saker og ting. Tre-fire nye områder er delt opp i reltivt små (etter lokal standard) tomter og lagt ut til salg. Flere eiendommer som er solgt langs den lille blindveien der vi bor brukes nå bare i ferier og helger. Naboene sukker og klager på økt trafikk og endringer de ikke liker. Og i byen som ligger et kvarters tid unna bygges det både leiligheter og butikker og spisesteder til den store gullmedalje. Jeg tror det er det som kalles utvikling.

Men nå skal jeg ha en kopp kaffe til. Tidlig start i dag - er allerede klar for kopp nr. 4, og klokka er 0600.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Vaksine igjen. Denne gangen mot flått. R såpass mye i skogen hvor det er massr flått. Ser folk finner både fire og fem. Jeg kan vel gange med fem tenker jeg. Bikkja får masse på seg.

Men han får en tablett som gjør at krypen dør mef en gang de biter. De levende jeg plukker dør hurtig i flammen fra min lighter.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I 36 grader blir man tørst. Viktig å drikke mye - i dag mest vann, men også et par små glass hvitvin og et stort glass sangria. I dag skal jeg endelig prøve å tilpasse meg spansk døgnrytme - jeg har vært tilbake til hotellet allerde 22-23 to kvelder på rad. Det er jo meningsløst. Derfor tar jeg det nå med ro på hotellet før jeg inntar badekaret med en god slump whisky. Så får vi se hva kvelden bringer.

I Bulgaria hadde de egen cubansk sigarbutikk, så der fikk jeg cubanere. Men søren - det var dyrt, jeg dummet meg litt ut på hoderegningen, men men, jeg har ferie...

Ekstremt mye turister i Malaga allerde. Mange svensker, nordmenn og dansker. Det gjør ikke noe. Det er også spanjoler her, og Malaga er fortsatt favorittbyen i Spania. Barcelona vel og bra - men altfor stor. Madrid har jeg dårlige erfaringer med -og det er varmt. Valencia også bra, men ikke så fin struktur som her - med gåavstand til strand og tydelig historisk sentrum med hauger av restauranter. I nord også mye bra - men ikke så bra vær...

.. ja, det love litt dårlig for Varna nest år dette, kanksje... Ellers er det 4 eller 5 år siden jeg var her sist, og jeg har vært her før. Alderen merkes - ikke i dårlig forstand, men mer at man er mer avslappet og ikke bøtter nedpå for å få med seg mest mulig. Dessuten er det slikt økonomien er bedre, så man slipper å tenke på at det ene kortet kan gå tomt for penger, etc.. etc...

Sentry

Legg inn av Sentry »

Bjoro33 skrev: ons jun 15, 2022 4:43 pm Vaksine igjen. Denne gangen mot flått. R såpass mye i skogen hvor det er massr flått. Ser folk finner både fire og fem. Jeg kan vel gange med fem tenker jeg. Bikkja får masse på seg.

Men han får en tablett som gjør at krypen dør mef en gang de biter. De levende jeg plukker dør hurtig i flammen fra min lighter.
De derre flåttgreiene høres ut som noe ordentlig dritt. Jeg har aldri sett en eneste en av disse krypene, så mye må ha skjedd sden jeg flyttet fra Norge. Vi har visst flått her også, men jeg har styrt unna så langt. Og vi haropossum rundt huset, og de er visstnok noen skikkelige eksperter i å finne og spise flått, så jeg ønsker dem hjertelig velkommen!

Stinkdyrene har flyttet. Jeg tror at alle ungene ble spist av en hann som ville erstatte dem med eget avkom. Naturen er ganske rå noen ganger. Men jeg må innrømme at det akkuat i dette tilfellet er greit å slippe å ha en hel stinkdyrfamilie boende halvannen meter fra kjøkkendøra!

En litt artig historie fra lørdag: HSEBA pleide å være livredd slanger. Skikkelig fobi. Men vi har lært oss hva som er hva og hvilke man bør holde seg unna, så nå er hun adskillig mer avslappet. På lørdag hadde vi en flislegger på besøk, og han kom inn og fortalte HSEBA at "der er en slange der ute og jeg liker ikke slanger, så tror du at du kan gjøre noe?" HSEBA gikk ut og sfant den lille (40-50 cm) tassen og så at det var en av de harmløse, så hun satte seg på huk og beundret den. Og da ble flisleggeren så beroliget at han var ok med å fortsette jobben uten at slangen var flyttet. Utrolig hva litt kunnskap gjør! I løpet av årene vi har bodd på landet har vi sett 10 ulike slangearter ved huset, og bare to av dem er giftige.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Slanger ! Huff, ja skrekk og gru var huggorm i sin tid. Men jeg må si at slanger generelt ser ganske sindige og hygggelige ut. De beveger seg også ganske rolig. Så om jeg skulle hatt en av de mer moderne kjæledyrene, så hadde ikke det vært helt å forakte....

Malaga! Etter vel to uker på reise med mye hygge og mye alkohol, merker man at man tåler ganske mye mer av sistnevnte.... Og der er jo fint - en flaske hvit til lunsj og en flaske rød til middag, det går fint - og en del whisky innimellom der.

Hyggelig kveld i aften med å se på utelivet etter middag. Traff pga sigarrøyking en annen sigarrøyker, som viste seg å være tysk advokat på jobb i Malaga. Hyggelig og interesant samtale. Om alt fra damer til krigshistorie og europeisk politikk...

... prøvde deretter å utfordre ungdommen i meg ved å gå på en klubb etter stengetid for vanlige serveringssteder, men merket fort at jeg er blitt noe gammel for å gå på steder der snittalderen er 26...

Number4

Legg inn av Number4 »

Apropos slanger - enjoy.


Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Kragerø har fått en populær turist

Hvalrossen «Freya» er tilbake i Kragerø. Hun ble for alvor kjent for to uker siden, da hun ble oppdaget i Kragerø. Hvalrossen «Freya» hadde lagt seg godt til rette og ble funnet sovende i en båt.
Siden helgen for to uker siden har hun ikke vært så synlig, men nå har «Freya» funnet seg en ny båt i skjærgården i Kragerø

fargerik

Legg inn av fargerik »

hmmmmm....

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Så har man klart å styre unna i nesten 2,5 år, til tross for reising, konserter og teater når det har vært åpning for det, og ikke minst vært på jobb hver eneste dag under pandemien, møtt masse folk. Men i går testet vi positivt begge to, festival to helger på rad ble nok utslagsgivende. Greit at det kom nå, det er ennå tre uker til ferien.
Feber og litt verk i kroppen, så når jeg nå går her hjemme skal jeg rense og vaske kaffemaskinen, fylle med bønner fra Dallmayr i München, og kose meg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: tir jun 21, 2022 11:03 am Så har man klart å styre unna i nesten 2,5 år, til tross for reising, konserter og teater når det har vært åpning for det, og ikke minst vært på jobb hver eneste dag under pandemien, møtt masse folk. Men i går testet vi positivt begge to, festival to helger på rad ble nok utslagsgivende. Greit at det kom nå, det er ennå tre uker til ferien.
Feber og litt verk i kroppen, så når jeg nå går her hjemme skal jeg rense og vaske kaffemaskinen, fylle med bønner fra Dallmayr i München, og kose meg.
Det går nok bra. Vi kommer sikkert alle til å få en runde etterhvert, jeg tipper det drar seg på utover høsten.
God bedring, da!
Så lenge helsevesenet ikke blir overbelastet slik at det blir lengre ventetid for andre, planlagte behandlinger igjen tror jeg alt går bra.

Sentry

Legg inn av Sentry »

KingKongHalvor skrev: tir jun 21, 2022 11:03 am Så har man klart å styre unna i nesten 2,5 år, til tross for reising, konserter og teater når det har vært åpning for det, og ikke minst vært på jobb hver eneste dag under pandemien, møtt masse folk. Men i går testet vi positivt begge to, festival to helger på rad ble nok utslagsgivende. Greit at det kom nå, det er ennå tre uker til ferien.
Feber og litt verk i kroppen, så når jeg nå går her hjemme skal jeg rense og vaske kaffemaskinen, fylle med bønner fra Dallmayr i München, og kose meg.
God bedring! Jeg noterer meg at det er flere og flere jeg kjenner som tester positivt, men de aller fleste sier det er ganske s[ overkommelig. Og de aller, aller fleste er både dobbeltvaksinert og dobbeltboostet, så sjansen for alvorlig sykdom er vel betraktelig redusert.

Det meste her borte er tilbake slik det var før pandemien, så det er nok bare et tidsspørsmål for meg også.

Skiftet olje og oljefilter på bilen for et par uker siden. De gjorde tydeligvis ikke jobben sin, for det var lekkasje ved oljefilteret, og i går fikk jeg den muntre beskjeden om at motoren er kaputt. Så sånn er det med den saken. Det virker som om forsikringsselskapet tar regningen, men jeg venter på den endelige dommen. Bilen er gammel men i veldig god stand, så......

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

God bedring til KKH! Ja, nå har jeg også hørt om flere tilfeller som har dukket opp, så det er jo en viss fare. Selv er jeg bare veldig glad for at jeg ikke fikk noe på ferien. Så hvis det skal dukke opp, så kan det like gjerne komme nå...

Kaffe fra Dallmayr er jo god. Har hatt den i huset. Selv tok jeg med Santa Christina-kaffe fra Spania. For fikk den et sted i Malaga og synes den var veldig god. Der nede bestiller jeg gjerne kaffe med melk, for øvrig. Men pussigheten er at det virker som om de slumper med innholdet melk i stor grad. Jeg liker den, selvsagt, med svært lite melk, slik at man ser at det er mørkt skum som ligger igjen etter at man har drukket koppen. Noen ganger er det mer mer som melk med kaffe. Det pussige var at jeg ett sted, etterhverandre, bestilte "cafe con leche" og den ene var utrolig god og kraftig, den andre bare melkeaktige greier...

Vel. Vel. Vel. Hjemme igjen i går kveld. Må si at jeg var veldig heldig med reiseopplegget - ikke noen kaotiske flyplasser. Alt gikk smidig, bagasjen kom fram - så det tenkiske var utmerket. Ellers var (selvsagt) ferien også utmerket - nær tre uker sammenhengende i utlandet er en stund siden. Nå skal jeg bare gjøre ferdig dagens første kaffe og så skal vaskemaskina få kjørt seg. Jobb fra i morgen kl 06:00 - men så er jo det snart helg igjen. Og jeg har balkong!

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Sitter nå ute og avkjøler meg litt. Det kom opp i drøye 28 grader i dag.
Men ikke er det mygg eller knott. Har de tørket bort, eller er det også klimaendringer?
Husker tilbake til ungdommen. Måtte stoppe for å vaske bilruta. Full av knuste innsekter. Nå ingen. Bensinstasjonene har vel ikke bøtte med svamp og nal lengre...
Eller kanskje de har inne på varastyr

Sentry

Legg inn av Sentry »

Bjoro33 skrev: fre jun 24, 2022 1:11 am Sitter nå ute og avkjøler meg litt. Det kom opp i drøye 28 grader i dag.
Men ikke er det mygg eller knott. Har de tørket bort, eller er det også klimaendringer?
Husker tilbake til ungdommen. Måtte stoppe for å vaske bilruta. Full av knuste innsekter. Nå ingen. Bensinstasjonene har vel ikke bøtte med svamp og nal lengre...
Eller kanskje de har inne på varastyr
Det har faktisk vært mye mer av knuste insekter på bilen i de siste par-tre månedene enn det har vært på lang tid. men uansett er det et stykke igjen til "storhetstiden".

Bil, ja. Oljeskiftet endte med motorhavari og bilen erklært totalvrak. Jeg har tatt godt vare på den, så det var mildt sagt ganske så stusslig. Forsikringsselskapet betaler noe, men langt fra nok til å kunne erstatte dningen med noe tilsvarende. Så akkurat nå er jeg faktisk ganske gretten!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Håper det ordner seg med nytt kjøretøy! Det er vel en stund før det blir elektrisk på prærien? Har aldri eid bil, og ikke kjørt på over 15 år. Men fulgte jo med på biler og sånt i barndommen og ungdommen. Så følger fortsatt litt med. Og så har jeg en i nær slekt som er langt over snittet interesert i bil, og da i all hovedsak et italiensk merke...

Endelig helg - for så vidt tungt å begynne på jobb igjen, men samtidig sniker jo feriestille seg inn, så det er i grunnen lurt å være på jobb i juli om man liker litt rolige dager. Dog er jeg ansvarlig for et ekstraoppdrag for enda et av våre departementer, så da blir det tidlig oppstandelse hele juli også. Det er da dog ikke det verste å være ferdig på jobb ved 14-tiden når det er sommer.

Blir nok en rolig helg i heimen dette. Det er program for de to neste helgene, så da synes jeg det er fint bare å være inne for seg selv, gå ut på balkongen i ny og ne, lese aviser, en bok og være litt på nettet. Se litt fotball på TV.... Så skal der nytes litt vin og whisky.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Ferietid.
Med komplikasjoner. Jeg slipper flykaos, men..
Var ei uke aleine, bare meg og bikkja. Og måtte hjem en tur på lørdag. Turen hjem ble nervepirrende. Den eldgamle bilen min begynte å riste veldig på motorveien, så jeg måtte ta langsomme småveier. Klarte å få bil, bikkje og kjølebag helt hjem. Men det ble siste tur . Neste blir til høggern. Betalte 15 lapper for den for to år siden, så bilen var billig totalt. Slipper eu kontroll på den.

Kjøpte "ny" gammel bil på mandag. Håper den varer et par år den også.

Men i dag måtte kona, som ble med nedover på søndag, hjem for å hente nye linser. Ca når hun var hjemme ringte hun. Fra kjelleren hjemme. Hun hadde klart å åpne kjellervindu og kommet seg inn. For nøkkelen hadde hun glemt å ta med. Men for en gangs skyld hadde vi låst også kjellerdøra...
Åtternøkkel......vet du om det ligger noe sted? Var det hun spurte om. Og det vet jeg ligger i første etg. Altså umulig å nå. Men en rask forklaring med å skru av dørhåntak osv hørte hun på uten føere spørsmål. Og ringte igjen etter 10 minutter, lykkelig som god innbryter.
Moral: en ekstranøkkel skal legges på et avtalt sted. For denne happening skal vi ikke ha flere ganger.

Så nå får hun dusjet, vasket gardiner, montert linser, snudd bil og slike ting som fruer har å gjøre, så kommer hun til kvelden.

fargerik

Legg inn av fargerik »

hehehehe....mye action i sommertiden, som helst skal foregå i dovent tempo?
Vi har merket oss at blåbæra modnes, og har startet prosjekt "gå opp i skauen og hente bær og fryse dem ned til vinterforråd"....det er så mye bær. Gratis. På rema koster de importerte blåbærene hundre kroner pr. kilo ( ! )
Det er bra for kroppen å gå på tur, da. Jeg er ute av trening, og ble ganske støl i beina første gang, men det blir nok bedre etterhvert.
Jeg har vært litt engstelig for å baske rundt oppe i villnisset, det er så mange rådyr der, og dermed mye flått. Og flåtten liker meg. Og de overfører sykdom. Men nå har jeg fått to doser vaksine mot den virusen de overfører, og er litt roligere.
MLE fikk sitt første møte med bærfis i går, da. Det var visst noe nytt for henne.
Det lyser gult både her og der, og det gule er kantareller. Det er mye snasen matauk å finne i disse dager. Litt oppe i lia er det et kratt med masse bjørnebær. De skal vi hente når de blir modne.
Og hjemme på tunet spruter det ut tomater, agurker, jordbær, squash, auberginer og urter.
Snart kommer mais, etterhvert epler og solbær og bønner.
Jafs jafs!
Sist redigert av fargerik den fre jul 08, 2022 5:50 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»