Kaffeslabberaset

Svar
Bjoro33

Kaffeslabberaset

Legg inn av Bjoro33 »

Ser at enkelte er her fra det eldgamle slabberaset. Så her burde vi fritt for religion , politikk og andre ting vi er uenige om, skravle fritt om dette og hint.
Ikke kaffe på meg så seint på kvelden, for jeg skal tidlig i gang i morra tidlig.

strandereng

Legg inn av strandereng »

Godt å se deg her, Bjoro!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Se her ja, snart alle faste på plass. Men noen mangler jo, så fint om folk som kjenner noen utenom VGD får gitt beskjed. Fant en gammel mailadr Sentry brukte på VGD for noen år siden, men den er ikke i bruk lenger.

bj1

Legg inn av bj1 »

Ahh godt å se Bjoro her inne også. Da er min favorittråd fra VGD på plass også.
Aldri skrevet i, men koselig å lese dere "gamlinger" slarve i vei om det meste :D
Kanskje prøver å være litt mer aktiv her. Føler det viktig at man klarer å opprettholde et forum i dette formatet, og da er eneste mulighet å bidra antagelig.

Mangler Fargerik og Sentry nå, så er vel de fleste av dere på plass?
Doktoren har fått nytt nick ser jeg, men antar det er han.
Dette begynner bli hjemmekoselig igjen :)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bjoro33 skrev: tir jul 27, 2021 11:24 pm Ser at enkelte er her fra det eldgamle slabberaset. Så her burde vi fritt for religion , politikk og andre ting vi er uenige om, skravle fritt om dette og hint.
Ikke kaffe på meg så seint på kvelden, for jeg skal tidlig i gang i morra tidlig.
God morgen. Jeg har gleden av å melde at intet spesielt har skjedd, og at kaffe er inntatt.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Sitter med en kopp kaffe nå faktisk, da passer det fint å skrive litt her. Hjemom to dager før siste del av ferien skal tilbringes i Stockholm. Skulle vært Køben, men der ble det rødt for et par uker siden, så da var det å svinge seg litt.
Men Stockholm er en utrolig fin by, særlig om sommeren, med Gamla Stan, cruise på Mälaren, besøk og lunsj på Skansen blir det nok en herlig helg likevel.

Og endelig skal man få handle på taxfree igjen, det er en stund siden sist. Ender vel uten å kjøpe noe, som vanlig. Blir uansett deilig å se litt mer liv på Gardemoen igjen, de siste gangene jeg har reist derfra har det jo vært så og si tomt. Bare det ikke blir altfor lang kø når vi kommer tilbake, hun jeg reiser med får ikke 2.dose før om et par uker, så det skal vel både registreres og testes ved hjemkomst.

Og så blir det frokost noen dager med svensk kaffe, det er alltid en fin start på dagen.

Ha en fin dag, lover å bli litt mer aktiv når ferien er over!

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Hva er forskjellen på denne tråden og off-topic egentlig?

Nyter lunsjpause med tilhørende kaffeskvett mens jeg sjekker Frid 🤓

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Si det du. Denne er mere "nedpå" . Og kanskje litt mer personlig.
:shock:

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kaffe! Her under oppholdet hos opphavet har det gått med mer enn et glass Brasero. Det har gått helt fint å jobbe her, selv om jeg har slitt litt med søvnen innimellom. Tiden har gått fort, samtidig så har man fått med seg en del. Den eldste har vært på besøk innom to ganger, men fast sted er sykehjemmet der. Det er siste stoppested og alle er innforstått med det. Ekstra givende med besøk av gammel klassekamerat det sikkert er 40 år siden jeg har truffet live, bare har hatt litt kontakt med på FB. Givende person - skuespiller og multitalent, som har hatt sine opp- og nedturer, men det går bra nå. To timer til her på bortekontoret nå så er det ferge og fly. Oslo venter.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

DoktorS skrev: ons jul 28, 2021 12:59 pm Kaffe! Her under oppholdet hos opphavet har det gått med mer enn et glass Brasero. Det har gått helt fint å jobbe her, selv om jeg har slitt litt med søvnen innimellom. Tiden har gått fort, samtidig så har man fått med seg en del. Den eldste har vært på besøk innom to ganger, men fast sted er sykehjemmet der. Det er siste stoppested og alle er innforstått med det. Ekstra givende med besøk av gammel klassekamerat det sikkert er 40 år siden jeg har truffet live, bare har hatt litt kontakt med på FB. Givende person - skuespiller og multitalent, som har hatt sine opp- og nedturer, men det går bra nå. To timer til her på bortekontoret nå så er det ferge og fly. Oslo venter.
Doktoren, også! Slabberaset er snart fulltallig, jo! Jeg deler din vemodige stemning, jeg har fått det noe på avstand etterhvert.....men ikke helt.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargeblind skrev: ons jul 28, 2021 2:17 pm
Doktoren, også! Slabberaset er snart fulltallig, jo! Jeg deler din vemodige stemning, jeg har fått det noe på avstand etterhvert.....men ikke helt.
Hvem er det som mangler nå? Akkurat sendt mail til Sentry. Er vel et par damer som ikke er på plass.

Sentry

Legg inn av Sentry »

Sånn, ja. Litt forvirrende, men det går seg vel til

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Dette halvåret har vært slitsomt- Bygget opp en hel leilighet fra bunnen av i 2. etg i et hus fra 1899. Alle flater nye, og alle rom nye. Gøy nå å se at ideene mine om romløsninger funker. I dag hi-five med min stesønn, prosjektet er ferdig. Leieboere flytter inn på søndag. Kun to lass til med søppel og hageavfall står igjen.
Nå skal skuldrene senkes litt.
Kaffe...? kke nå. Men god tid til frokosten i morra. For ste spurte om vi ikke kunne starte litt seinere i morra. I dag tidlig var vi ved porten på fyllinga når de åpnet klokka 7. Den derre yngre generasjonen liker å dra seg litt på morran, men jeg, den eldre, sliter med i det hele tatt å sove. Så noe må en jo finne på :shock:

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

strandereng skrev: tir jul 27, 2021 11:38 pm Godt å se deg her, Bjoro!
Takk det samme :D

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Sentry skrev: ons jul 28, 2021 9:28 pm Sånn, ja. Litt forvirrende, men det går seg vel til
Velkommen!

Sentry

Legg inn av Sentry »

Kaffe? Snart. Vidundermaskinen streiket i dag, men jeg fikk da fart på den igjen. Men først må jeg i dusjen. Fire timer jobbing ute i fireogtredve varme holder for en gammel mann. Jeg hadde noen ting jeg ikke kunne utsette mer, og fikk gjort alt sammen. Så nå nyter jeg en kald cola zero på terrassen.

Sønnen til en kollega har testet positivt. Hun testet negativt i dag, men det betyr jo ingen ting mht hvordan hun er om et par dager. Hun er forøvrig en av tre som ikke har fått stikk i armen, og nå vurderer faktisk sjefen å kreve at folk enten vaksinerer seg eller jobber hjemmefra. På tide, spør du meg! Jeg tok en test i går sånn for sikkerhets skyld siden jeg var i Florida i forrige uke, og den var heldigvis negativ. Som ventet, men dog…

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Da har vi begynt å høste maiskolber fra egen avling! Suksess!!! Skikkelig friske og gode!
Det er fryktelig stas å kunne spise så mye rart fra egen avling.
Sukkererter, reddiker, salat, agurker, jordbær, blåbær, solbær, gressløk, noen thai-planter jeg ikke vet hva heter.......det er det vi har hatt mest av. Og nå mais.....og tomatene begynner å få farge.

strandereng

Legg inn av strandereng »

fargeblind skrev: tor jul 29, 2021 2:47 pm Da har vi begynt å høste maiskolber fra egen avling! Suksess!!! Skikkelig friske og gode!
Det er fryktelig stas å kunne spise så mye rart fra egen avling.
Sukkererter, reddiker, salat, agurker, jordbær, blåbær, solbær, gressløk, noen thai-planter jeg ikke vet hva heter.......det er det vi har hatt mest av. Og nå mais.....og tomatene begynner å få farge.
Helt herlig, og det er noe helt eget med egen avling.
Men det krever pass, vanning og stell. Koselig å holde på når resultatet blir så godt.
Her jeg er var det ekstremregn i går, og en av veiene i nabolaget ble skyllet bort. Ser i blekka at mange fikk vannfylte kjellere og elv i hagen. Vi oppe på berget slapp unna.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

strandereng skrev: fre jul 30, 2021 10:49 pm
fargeblind skrev: tor jul 29, 2021 2:47 pm Da har vi begynt å høste maiskolber fra egen avling! Suksess!!! Skikkelig friske og gode!
Det er fryktelig stas å kunne spise så mye rart fra egen avling.
Sukkererter, reddiker, salat, agurker, jordbær, blåbær, solbær, gressløk, noen thai-planter jeg ikke vet hva heter.......det er det vi har hatt mest av. Og nå mais.....og tomatene begynner å få farge.
Helt herlig, og det er noe helt eget med egen avling.
Men det krever pass, vanning og stell. Koselig å holde på når resultatet blir så godt.
Her jeg er var det ekstremregn i går, og en av veiene i nabolaget ble skyllet bort. Ser i blekka at mange fikk vannfylte kjellere og elv i hagen. Vi oppe på berget slapp unna.
Vi har sluppet unna styrtregnet akkurat her på vår kant. Takk for det. Godt med regn har vi fått, og det trengtes. Fin dag i dag, med antydninger til solgløtt. Regn med en påfølgende oppholdsdag med solgløtt borger for at man burde kunne gå opp i skogen og hente noe sopp. Kantarellen er som regel tidlig ute her. Etterhvert kommer mye annet.

Agurkart 2 er også plukkemoden, jungelagurker i drivhuset. Morsomme, bitte små miniagurker......som smaker agurk. Vi går og følger med på noen gresskar, de er fremdeles grønne. De skal vel så vidt jeg vet bli oransje før de kan spises?
Jeg var forresten innom Hageland i dag, og nå har de 50% på alle frøposer. Kjøpte et lite utvalg av frø som kan lagres til neste sesong.

Maistips : Man tager noen maiskolber, skjærer maiskornene av kolben og kjører dem i blenderen sammen med en skvett vann. Dette siles gjennom en filterduk og gis et oppkok, deretter skal det avkjøles og settes i kjøleskap over natten. Frisk og god drikke iskald rett fra kjøleskapet.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

fargeblind skrev: lør jul 31, 2021 1:16 pm
strandereng skrev: fre jul 30, 2021 10:49 pm
fargeblind skrev: tor jul 29, 2021 2:47 pm Da har vi begynt å høste maiskolber fra egen avling! Suksess!!! Skikkelig friske og gode!
Det er fryktelig stas å kunne spise så mye rart fra egen avling.
Sukkererter, reddiker, salat, agurker, jordbær, blåbær, solbær, gressløk, noen thai-planter jeg ikke vet hva heter.......det er det vi har hatt mest av. Og nå mais.....og tomatene begynner å få farge.
Helt herlig, og det er noe helt eget med egen avling.
Men det krever pass, vanning og stell. Koselig å holde på når resultatet blir så godt.
Her jeg er var det ekstremregn i går, og en av veiene i nabolaget ble skyllet bort. Ser i blekka at mange fikk vannfylte kjellere og elv i hagen. Vi oppe på berget slapp unna.
Vi har sluppet unna styrtregnet akkurat her på vår kant. Takk for det. Godt med regn har vi fått, og det trengtes. Fin dag i dag, med antydninger til solgløtt. Regn med en påfølgende oppholdsdag med solgløtt borger for at man burde kunne gå opp i skogen og hente noe sopp. Kantarellen er som regel tidlig ute her. Etterhvert kommer mye annet.

Agurkart 2 er også plukkemoden, jungelagurker i drivhuset. Morsomme, bitte små miniagurker......som smaker agurk. Vi går og følger med på noen gresskar, de er fremdeles grønne. De skal vel så vidt jeg vet bli oransje før de kan spises?
Jeg var forresten innom Hageland i dag, og nå har de 50% på alle frøposer. Kjøpte et lite utvalg av frø som kan lagres til neste sesong.

Maistips : Man tager noen nyplukkede maiskolber, skjærer maiskornene av kolben og kjører dem i blenderen sammen med en skvett vann. Dette siles gjennom en filterduk og gis et oppkok, deretter skal det avkjøles og settes i kjøleskap over natten. Frisk og god drikke iskald rett fra kjøleskapet.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Ale-Jet skrev: lør jul 31, 2021 1:22 pm Fint vær i Plankebyen. Dog litt vind.
Det var ganske greit å sykle fra byen og nordover, da. I motsetning til den andre veien.

Evergood kaffe nå.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Kom med fly fra Stockholm til Gardemoen i ettermiddag, og det var et salig kaos. Dvs, det var sikkerhetskontrollen som slet. Underbemannet pga sykdom. Folk som ga helt motstridende meldinger, snikefrekkaser, brautende polakker som bare brøyter seg frem osv.
Men det fine var at man slapp testing, det var rett og slett for mange som kom, så man ble plukket ut litt vilkårlig og fikk en lapp i hånden fra Politiet om at man var unntatt fra testing. Jeg er fullvaksinert, men den andre er bare halvveis, men det er for min del helt naturlig å stå sammen i kø.

Ble et lite opptrinn da pen, voksen mann på vei hjem fra jobb i Stockholm bryskt ble avvist fordi han ikke hadde pass. Ung Avinorfyr av ukjent opprinnelse, med attityde og begrenset språk skulle altså nekte fyren innreise. Hva han evt skulle gjøre ble hengende i luften. Heldigvis politi i nærheten som løste opp i floken. Annerledes på Arlanda, ingen sjekk av folk fra Norden, fri flyt.

Neste gang vi skal ut og fly, i september, da er begge vaksinert. Satser på at de har fått til en bedre løsning da.

strandereng

Legg inn av strandereng »

KingKongHalvor skrev: søn aug 01, 2021 9:54 pm Kom med fly fra Stockholm til Gardemoen i ettermiddag, og det var et salig kaos. Dvs, det var sikkerhetskontrollen som slet. Underbemannet pga sykdom. Folk som ga helt motstridende meldinger, snikefrekkaser, brautende polakker som bare brøyter seg frem osv.
Men det fine var at man slapp testing, det var rett og slett for mange som kom, så man ble plukket ut litt vilkårlig og fikk en lapp i hånden fra Politiet om at man var unntatt fra testing. Jeg er fullvaksinert, men den andre er bare halvveis, men det er for min del helt naturlig å stå sammen i kø.

Ble et lite opptrinn da pen, voksen mann på vei hjem fra jobb i Stockholm bryskt ble avvist fordi han ikke hadde pass. Ung Avinorfyr av ukjent opprinnelse, med attityde og begrenset språk skulle altså nekte fyren innreise. Hva han evt skulle gjøre ble hengende i luften. Heldigvis politi i nærheten som løste opp i floken. Annerledes på Arlanda, ingen sjekk av folk fra Norden, fri flyt.

Neste gang vi skal ut og fly, i september, da er begge vaksinert. Satser på at de har fått til en bedre løsning da.
Velkommen tilbake, og fra nå gikk jo Stockholm fra grønt til rødt, ikke rart det ble kaos.
Arlanda har vel fri flyt fra 3. land også.
Gleder meg til dine matrapporter :-)

Sentry

Legg inn av Sentry »

Ja, reising er noe merkelige greier i disse dager. Her er smittetallene på full fart oppover og jeg velger å ikke reise noe mer på en stund. Sånn går det når politikere er mer opptatt av stemmer enn av folks helse.

Og det er varmt! Brukte flere timer i går på å finne ut at jeg ikke kunne reparere gressklipperen selv, så nå kommer traktordoktoren på hjemmebesøk på onsdag.

Og i mens kan jeg forberede helgen og begynne å tenke mat. Har lovet en kompis å lage bbqbrisket, og helgen virker som et godt tidspunkt for denslags. Satser på å starte moroa sent fredag kveld og ha den klar utpå ettermiddagen på lørdag. Så får jeg heller tåle litt laber søvnkvalitet natt til lærdag. Sove kan man som kjent gjøre når man blir gammel.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Ja finne ut at en ikke kan reparere selv tar tid. Noen har puttet et saueskinn inn i vaskemaskinen vår... Noe som resulterer i slikt. Noe er tett, og det må være et sted jeg ikke kommer til. Det jeg nå har klart å få til, er at før sentrifugerer tas filteret ut slik at vannet renner ut. Så kan sentrifugen startes.
Madammen er ikke helt fornøyd, så repratør må til. Men jeg må vente med å bestille reperatør til hun har fått vasket rundt i vaskerommet og alle rommene rundt. Slike folk har vel aldri sett lo og litt rot før, så jeg forstår jo det da.

Snart køya nå, for dagene denne uka starter litt tidligere enn min kropp.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Hva er beste kaffefilter å bruke? Har noen COOP jeg men har sett slike Melitta som han i lærevideoen her bruker.
Og så har jeg sett en del Ali filter. Er kanskje ikke mye forskjell?
De Melitta filtrene ser brune ut. Husker at for noen år siden, så solgte de mye brune filter av en eller annen grunn, men så gikk de bort fra det igjen. Syns kaffen smakte pyton med brune filter.


Sentry

Legg inn av Sentry »

Bjoro33 skrev: man aug 02, 2021 10:46 pm Ja finne ut at en ikke kan reparere selv tar tid. Noen har puttet et saueskinn inn i vaskemaskinen vår... Noe som resulterer i slikt. Noe er tett, og det må være et sted jeg ikke kommer til. Det jeg nå har klart å få til, er at før sentrifugerer tas filteret ut slik at vannet renner ut. Så kan sentrifugen startes.
Madammen er ikke helt fornøyd, så repratør må til. Men jeg må vente med å bestille reperatør til hun har fått vasket rundt i vaskerommet og alle rommene rundt. Slike folk har vel aldri sett lo og litt rot før, så jeg forstår jo det da.

Snart køya nå, for dagene denne uka starter litt tidligere enn min kropp.
Auda. Kan skjønne alt må vaskes før Pompel eller Pilt kommer på besøk! Pipa må feies og oppkjørselen høytrykkspyles også! Bare å sette i gang, det!

Yrende liv på prærien om dagen! Hver kveld klokka 19:47 kommer en opossum som heter Geoffrey og ser etter noe å spise rundt huset. Tre kvarter etterpå ankommer to ugler som bruker eiketrærne foran huset som utkikkspunkt slik at de kan finne noe smågodt på plenen. Om det er insekter eller mus eller firfisler de fanger vet jeg ikke, men noe er det. Og i dag tidlig, før jeg hadde kjørt to hundre meter, hadde jeg sett fem-seks hjort, en stor ugle (ikke samme som de to kveldsgjestene), en jackrabbit (n slags hare) og noe jeg tror var en vaskebjørn. Og Karsten Warholm, men det var på TV før jeg dro på jobb.

Kaffe i kopp og kropp. Relativt travel dag, og forhåpentligvis sushi til lunch.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Interessert skrev: man aug 02, 2021 10:56 pm Hva er beste kaffefilter å bruke? Har noen COOP jeg men har sett slike Melitta som han i lærevideoen her bruker.
Og så har jeg sett en del Ali filter. Er kanskje ikke mye forskjell?
De Melitta filtrene ser brune ut. Husker at for noen år siden, så solgte de mye brune filter av en eller annen grunn, men så gikk de bort fra det igjen. Syns kaffen smakte pyton med brune filter.

Det var en lærerik video. En ting jeg savnet, er anbefalingen om å skylle filteret i holderen i friskt, kaldt vann før man setter den i maskinen og tar kaffe oppi.
Jeg bruker sjeldent kaffetrakteren, men de filtrene jeg har er hvite, og det betyr vel at de er bleket og dermed ikke like miljøvennlige som de ublekede.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

fargeblind skrev: tir aug 03, 2021 3:04 pm Jeg bruker sjeldent kaffetrakteren, men de filtrene jeg har er hvite
Kan jeg spørre hva du bruker i stedet for kaffetrakter? :)

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Jeg bruker filter laget av lin. Skylles og tørkes. Greit å ha et par stykker. Miljøvennlig? Hakke peil. Men kaffen blir god, og vi slipper å bære de brukte ut i søpla.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»