Kaffeslabberaset

Svar
Bjoro33

Re: Kaffeslabberaset

Legg inn av Bjoro33 »

Tannlegedag i dag.
Tannlegen min vil hjelpe med å få støtte til reprasjoner etter stråleskader og medisinskader. Men....det er en omstendelig prosess. Tiden går og går. De store tingene får vi ikke starte med før ja svar. Så kun fjærning av tannsten, og sjekking om flere er på vei ut. Hørtes pisitivt ut i dag, så jeg håper..
Men det tar litt på å se ut som han i vignetten til "smil til det sjulte kamera" Vitsene skal være sabla gode før jeg smiler bredt. Ei fortann borte.

Men jobben må gjøres, og helst så raskt som mulig.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Bjoro - ja, håper den tann kommer på plass, slik at det kan smiles til verden! Nå har politikerne i fra mange partier lovet gratis, eller i alle fall billigere, tannlege, noe som er på tide, synes jeg. Men jeg har ikke det helt store håpet om at man klare å komme opp med så mange reformer framover, slik oljeformuen ikke lenger fylles så mye opp som før, og stadig eldre folk skal ha mer i pensjon...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Men politikk skal vi jo ikke drøfte her. Far døde fredfullt lørdag og jeg var til stede da det skjedde. Han ble over 90 og var fornøyd med det. Det er fint med bortekontor, så jeg kan bli her til over begravelsen som blir neste uke. Det er også fint med veldig mange gode ord fra mange, og jeg kikket litt i noen lokale bøker i går, og det var mange gode ord der også. Og pleierne på sykehjemmet trakk fram at det var fint å bli kjent med en så hyggelig mann. Nå gruer jeg meg ganske mye til å holde minnetale i kirka. Det kommer høy og lav, slekt og venner og sambygdinger. Heldigvis har jeg vært her litt det siste året, så jeg er litt mer kjent med folk enn jeg var for la oss si 5-10 år tilbake, så det er en del lettere enn det hadde vært da. Med mye sykdom av og på de siste årene, er det også litt en lettelse, slik at man slipper å bekymre seg så mye.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

DoktorS skrev: tir sep 21, 2021 10:30 am Men politikk skal vi jo ikke drøfte her. Far døde fredfullt lørdag og jeg var til stede da det skjedde. Han ble over 90 og var fornøyd med det. Det er fint med bortekontor, så jeg kan bli her til over begravelsen som blir neste uke. Det er også fint med veldig mange gode ord fra mange, og jeg kikket litt i noen lokale bøker i går, og det var mange gode ord der også. Og pleierne på sykehjemmet trakk fram at det var fint å bli kjent med en så hyggelig mann. Nå gruer jeg meg ganske mye til å holde minnetale i kirka. Det kommer høy og lav, slekt og venner og sambygdinger. Heldigvis har jeg vært her litt det siste året, så jeg er litt mer kjent med folk enn jeg var for la oss si 5-10 år tilbake, så det er en del lettere enn det hadde vært da. Med mye sykdom av og på de siste årene, er det også litt en lettelse, slik at man slipper å bekymre seg så mye.
Kondolerer.

Sentry

Legg inn av Sentry »

DoktorS skrev: tir sep 21, 2021 10:30 am Men politikk skal vi jo ikke drøfte her. Far døde fredfullt lørdag og jeg var til stede da det skjedde. Han ble over 90 og var fornøyd med det. Det er fint med bortekontor, så jeg kan bli her til over begravelsen som blir neste uke. Det er også fint med veldig mange gode ord fra mange, og jeg kikket litt i noen lokale bøker i går, og det var mange gode ord der også. Og pleierne på sykehjemmet trakk fram at det var fint å bli kjent med en så hyggelig mann. Nå gruer jeg meg ganske mye til å holde minnetale i kirka. Det kommer høy og lav, slekt og venner og sambygdinger. Heldigvis har jeg vært her litt det siste året, så jeg er litt mer kjent med folk enn jeg var for la oss si 5-10 år tilbake, så det er en del lettere enn det hadde vært da. Med mye sykdom av og på de siste årene, er det også litt en lettelse, slik at man slipper å bekymre seg så mye.
Kondolerer! Godt at du fikk være der og at det opplevdes fredfullt og verdig. Minnetale klarer du fint - det er jeg ikke et sekund i tvil om!

strandereng

Legg inn av strandereng »

DoktorS skrev: tir sep 21, 2021 10:30 am Men politikk skal vi jo ikke drøfte her. Far døde fredfullt lørdag og jeg var til stede da det skjedde. Han ble over 90 og var fornøyd med det. Det er fint med bortekontor, så jeg kan bli her til over begravelsen som blir neste uke. Det er også fint med veldig mange gode ord fra mange, og jeg kikket litt i noen lokale bøker i går, og det var mange gode ord der også. Og pleierne på sykehjemmet trakk fram at det var fint å bli kjent med en så hyggelig mann. Nå gruer jeg meg ganske mye til å holde minnetale i kirka. Det kommer høy og lav, slekt og venner og sambygdinger. Heldigvis har jeg vært her litt det siste året, så jeg er litt mer kjent med folk enn jeg var for la oss si 5-10 år tilbake, så det er en del lettere enn det hadde vært da. Med mye sykdom av og på de siste årene, er det også litt en lettelse, slik at man slipper å bekymre seg så mye.
Kondolerer.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

DoktorS skrev: tir sep 21, 2021 10:30 am Men politikk skal vi jo ikke drøfte her. Far døde fredfullt lørdag og jeg var til stede da det skjedde. Han ble over 90 og var fornøyd med det. Det er fint med bortekontor, så jeg kan bli her til over begravelsen som blir neste uke. Det er også fint med veldig mange gode ord fra mange, og jeg kikket litt i noen lokale bøker i går, og det var mange gode ord der også. Og pleierne på sykehjemmet trakk fram at det var fint å bli kjent med en så hyggelig mann. Nå gruer jeg meg ganske mye til å holde minnetale i kirka. Det kommer høy og lav, slekt og venner og sambygdinger. Heldigvis har jeg vært her litt det siste året, så jeg er litt mer kjent med folk enn jeg var for la oss si 5-10 år tilbake, så det er en del lettere enn det hadde vært da. Med mye sykdom av og på de siste årene, er det også litt en lettelse, slik at man slipper å bekymre seg så mye.
Kondolerer. 90 år , et langt liv. Men trist når det slutter.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tusen takk! Men dette må ikke bli en kondolanse-protokoll! Nå er det litt praktisk som skal ordnes her, men så blir det vel noen helt rolige dager, vil jeg tro...

Sannelig litt av et styggevær vi har fått, men kraftige byer. Skikkelig høst er det. Ser at solen skinner i Oslo. Som min gamle lærer sa: Det skal være forskjell på folk.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Ja sannelig fikk vi enda en sommerdag. Fin temperatur nå, og sola er framme. Frua vi ha meg med på hundetrening om en time. Ho mener jeg ikke behøver å sitte med beina på skammelen....
Og jeg er jo ferdig trent, så bare å bli med.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bjoro33 skrev: ons sep 22, 2021 4:28 pm Ja sannelig fikk vi enda en sommerdag. Fin temperatur nå, og sola er framme. Frua vi ha meg med på hundetrening om en time. Ho mener jeg ikke behøver å sitte med beina på skammelen....
Og jeg er jo ferdig trent, så bare å bli med.
Hundetrening med Oscar?? Hva trenger han egentlig å lære?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

fargeblind skrev: ons sep 22, 2021 5:19 pm
Bjoro33 skrev: ons sep 22, 2021 4:28 pm Ja sannelig fikk vi enda en sommerdag. Fin temperatur nå, og sola er framme. Frua vi ha meg med på hundetrening om en time. Ho mener jeg ikke behøver å sitte med beina på skammelen....
Og jeg er jo ferdig trent, så bare å bli med.
Hundetrening med Oscar?? Hva trenger han egentlig å lære?
Han går spor i skogen. Må hele tiden holdes vedlike. Men han er god på søk egentlig. Men sosialisering...trening sammen med andre hunder er det viktigste. Han ligner på alle måter på scjæferen i bølle/bestevenn.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bjoro33 skrev: ons sep 22, 2021 10:19 pm
fargeblind skrev: ons sep 22, 2021 5:19 pm
Bjoro33 skrev: ons sep 22, 2021 4:28 pm Ja sannelig fikk vi enda en sommerdag. Fin temperatur nå, og sola er framme. Frua vi ha meg med på hundetrening om en time. Ho mener jeg ikke behøver å sitte med beina på skammelen....
Og jeg er jo ferdig trent, så bare å bli med.
Hundetrening med Oscar?? Hva trenger han egentlig å lære?
Han går spor i skogen. Må hele tiden holdes vedlike. Men han er god på søk egentlig. Men sosialisering...trening sammen med andre hunder er det viktigste. Han ligner på alle måter på scjæferen i bølle/bestevenn.
Litt bøllefaktor, altså.
En nabo her har fått en slik. Skikkelig diger rusk av en omplassert schæfer som er langragget og blid. Vi har forlengst blitt bestevenner. Det er ikke på grunn av at Odin (han heter faktisk det) har mennesketekke.
Det er mye hund, da. Voldsomt for folk som er engstelige.
Guttungen investerte et femsifret beløp i en minihund i våres, en sheltie. Litt av en kontrast. Liten prippen og reservert dame.

Sentry

Legg inn av Sentry »

fargeblind skrev: tor sep 23, 2021 9:20 am
Bjoro33 skrev: ons sep 22, 2021 10:19 pm
fargeblind skrev: ons sep 22, 2021 5:19 pm
Hundetrening med Oscar?? Hva trenger han egentlig å lære?
Han går spor i skogen. Må hele tiden holdes vedlike. Men han er god på søk egentlig. Men sosialisering...trening sammen med andre hunder er det viktigste. Han ligner på alle måter på scjæferen i bølle/bestevenn.
Litt bøllefaktor, altså.
En nabo her har fått en slik. Skikkelig diger rusk av en omplassert schæfer som er langragget og blid. Vi har forlengst blitt bestevenner. Det er ikke på grunn av at Odin (han heter faktisk det) har mennesketekke.
Det er mye hund, da. Voldsomt for folk som er engstelige.
Guttungen investerte et femsifret beløp i en minihund i våres, en sheltie. Litt av en kontrast. Liten prippen og reservert dame.
Hund har aldri vært tema hos oss - det sørger kraftig hundeallergi for. Kanskje like greit - da hadde jeg kanskje ikke oppdaget gleden ved å omgås esler. Jeg har ikke prøvd på noen form for trening med dem, men de er åpenbart kjappe til å lære seg ting likevel. Dyr er fascinerende!

Send gjerne noen varme tanker over dammen....har en datter som har sittet i to døgn på et venteværelse og ventet på en ledig sykehusseng for en hasteoperajon. Pga alle idiotene som ikke vil la seg vaksinere og som havner på sykehus er det ikke en eneste ledig seng å oppdrive, men nå er hun visst nestemann i køen. Og vi snakker altså ikke om et lite landsens sykehus her; hun sitter nede på Texas medical Center, der det er 21 sykehus med til sammen 9200 senger og 106.000 ansatte. Verdens største Medical Center. Og likevel er det fullt.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Har lurt litt på en ting med Nattverd,den vinen som serveres er den alkoholfri?
eller er det alkohol i den,som jeg regner med var på Jesu tid
og i såfall hvilken type og merke...ikke att jeg har religiøse folk på besøk
men har og sett dette i Ghana t.o.m,men har også der glemt å spørre

Pussig det der med Ghana og søndag,der damene pynter seg og drar til den lokale menigheten,mens mannfolka sjekker åpningstia for en god runde med fritak fra hjemmet med en dose alkoholpåfyll,og deretter diskuteres mye verdensproblemer...helt ned til att jorda er flat 5 grader sør for Accra..veldig,veldig intressant kaffeslabberas med noe oppi glasset
og ikke minst når vi er inne på strømpriser,så tilbake iallefall rundt 2007,da jeg var der nede i Ghana
så ble strømmen slått av 24 timer i en sone og på 24 i en annen sone,utenom de rike da,fordi strømmen skulle selges til nabolandene
som Togo,Benin,Nigeria,Elfenbenskysten,Liberia og Burkina Faso...der var det mange gode historier gitt,i den tia
særlig med innkjøp av aggregater,og fødsels tallet gikk opp i mørkets avkroker,til de mest utrolige historier om energi ministeren,som vel gikk av 1 år etter eller noe sånt
Selvsagt mistet Ghana en stund endel turisme,mat som ble kastet osb osb..men stearinlysene var greie,og aggregatene virket..men de durte godt rundt omkring

ja det var akkurat det jeg kom på kl 22:30

The Kwames

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7813

Legg inn av Big George »

Når vi snakker om hunder. Et ungt nabo-par et par rekker bak meg har skaffet en liten terrier av noe slag. Hu er visst mannfolk-gærn sier dama som lufter den oftest. Lett på foten er den lille hunden som er ca 3 måneder nå mener jeg å huske. Jeg sto med vannslangen og sendt en skvett i lufta over hunden som sto i utkanten av hagen min. Den ble veldig forfjamset.
Men fast besøk i hagen er en katt som drikker vann til stadighet og den unngår alle hunder i nabolaget. Katta unngår folk, andre katter og hunder så den lite sosial. Det er ganske mange hunde-eiere i borettslaget nå om dagen.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

InternalExile skrev: tir aug 03, 2021 4:11 pm
fargeblind skrev: tir aug 03, 2021 4:08 pm
Det sies at papirfiltre er bra på den måten at det usunne fettet i kaffen blir sittende igjen i filteret.
Det kan nok stemme, for jeg har hørt at pulverkaffe er sunnest, så filterkaffe og til slutt kokekaffe. Nettopp pga av mengden med olje fra kaffen.
Det er så vidt jeg vet en av kaffe`ns mysterier som faktisk er blitt dokumentert. Altså at akkurat den oljen fører til mer "dårlig" kolestrol i blodet. Det er altså "dårlig" kolestrol vs. "bra" kolestreol.
Dog tror jeg det stort sett går greit med litt usunt pr. dag.
Så jeg knipser som regel to.....noen ganger tre kapsler i dingsen pr. dag. Og nyter med velbehag.
Vi må da ikke bli hysteriske. Det er bare artig å vite ting.
Se bare på de kjernesunne superatletene som bekjemper villmarka. Monsen og Monsen og Mattis også. De koker kaffen så inderlig over bålet og er like spreke.
Og kaffe inneholder jo også antioksidanter, og det er sunt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7813

Legg inn av Big George »

Hvis bennyen ikke har dukket opp så trenger hun hjelp til å komme inn.
Kan noen hjelpe ?

Farmer

Legg inn av Farmer »

En til to liter kaffe i døgnet er obligatorisk

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Farmer skrev: søn sep 26, 2021 1:47 am En til to liter kaffe i døgnet er obligatorisk
Det gikk nok minst en liter daglig før, det var en del av jobben.
Nå, som pensjonist har mye roet seg ned. Kaffeinntaket også.

Farmer

Legg inn av Farmer »

fargeblind skrev: søn sep 26, 2021 11:43 am
Farmer skrev: søn sep 26, 2021 1:47 am En til to liter kaffe i døgnet er obligatorisk
Det gikk nok minst en liter daglig før, det var en del av jobben.
Nå, som pensjonist har mye roet seg ned. Kaffeinntaket også.
Ei kanne kaffe, trivelig selskap og god kake (napoli, verdens beste, sukseterte ect?) sier jeg ikke nei takk til heller.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kaffe - jeg er nå straks i gang med det tredje glasset Brasero på 11 dager... Så det går en del! Ny uke i barndomshjemmet. Litt artig å handle på butikkene her. Det er gamle Samvirkelaget, som nå er Prix og så er det levningene av familiebutikken som nå er Bunnpris. Utvalget er slett ikke så verst som jeg trodde. Det skorter dog på ferskt kjøtt av ulikt slag, samtidig som det er litt trist å se at ferske lammelår de har tatt inn må settes ned i pris fordi de ikke har fått solgt... Bare 1-2 andre kunder innom i dag ved, 12-tiden. Så det er ikke fullt så trangt som jeg er vant til på Gønland... Prix har en del utvalg av lokale varer, som er bra. Ellers er det bestilt honning på døra, produsert av bier noen kilometer lengre sør på øya. Øya - ja, det er fortsatt en øy - men i august neste år blir det landfast her. Det blir spennende å se hva det har å si for både butikker og folk, og ikke minst "følelsen" man er når man er avhengig av ferge eller båt.

Sentry

Legg inn av Sentry »

Brasero var den eneste pulverkaffen jeg likte, men n[ er det noenogtjue år siden sist jeg smakte pulverkaffe av noe som helst slag, så nå vet jeg sannelig ikke hva jeg synes.

Ikke så mye spennede på matforinten her. Mye annet som tar tid og energi. Jeg skal stå for middagen i dag, og kommer sannsynligvis til å bake noen kyllingbryst i ovnen og servere sammen med stir-fry poteter og grønnsaker. Det er igrunnen maks av det kreativiteten klarer akkurat nå.

Benny

Legg inn av Benny »

Hallo? Skjønner meg ikke på dette opplegget, har prøvd å svare dere…

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7813

Legg inn av Big George »

Benny skrev: ons sep 29, 2021 12:37 am Hallo? Skjønner meg ikke på dette opplegget, har prøvd å svare dere…
Er du bennyen fra VGD ? Håper det, da er ihvertfall de fleste kommet over.

Benny

Legg inn av Benny »

Benny skrev: ons sep 29, 2021 12:37 am Hallo? Skjønner meg ikke på dette opplegget, har prøvd å svare dere…

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Benny skrev: ons sep 29, 2021 2:25 am
Benny skrev: ons sep 29, 2021 12:37 am Hallo? Skjønner meg ikke på dette opplegget, har prøvd å svare dere…
Hei, Benny(en)
Det ser ut til at du er inne på det. Du trykte på riktig "svar med sitat", men svarte deg selv.

Sentry

Legg inn av Sentry »

Åssen vet man hvilket innlegg man svarer på uten å måtte sitere?

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Sentry skrev: ons sep 29, 2021 11:03 pm Åssen
Tror man må sitere. men det holder nok med et ord.

Sentry

Legg inn av Sentry »

InternalExile skrev: tor sep 30, 2021 11:14 am
Sentry skrev: ons sep 29, 2021 11:03 pm Åssen
et ord.
- eller to. Takk skal du ha. Nu er alt så meget klarere!

Regntid på prærien. I forgårs fikk vi sånn ca 100mm regn i løpet av natten, og det ser ut til at det skal bli noen slike netter til. Helt greit - da får de nye gjerdene satt seg og gresset vokst litt før det går inn i vinterdvalemodus. Det er forøvrig spådd en skikkelig frost denne vinteren også! Ikke greit, men nå har jeg i alle fall kjøpt en infrarød varmelampe slik at de firbente skal ha det rimelig lunt nede i stallen hvis det blir riktig ille.

Krav om vaksine her på jobb, men så har vi selvsagt to idioter som har all verdens merkelige "medisinske" unnskyldninger for å la være. Jeg ville normalt håpet på at de blir skikkelig sjuke uten å stryke med, men nå som jeg ser hva covid-pasientene gjør med beredskapen og tilgjengeligheten på sykehusene får jeg nøye meg med å sørge for at de vet akkurat hvordan jeg føler det mht slike som dem.

Presskannekaffen hjemme er bedre enn kapselkaffen på kontoret. Så jeg kommer nok ikke til å kjøpe hverken ny "altmuligmaskin" eller kapselgreie. Nå gjelder det bare å teste seg frem til den beste kaffen. Det er en oppgave jeg går løs på med stor glede og innlevelse. Foreløpig leder Starbucks French Roast, men det er fremdeles alt for tidlig i prosessen til å kunne trekke noen konklusjon.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Sentry skrev: tor sep 30, 2021 1:55 pm
- eller to.
Jo lengre mellom innlegget man svarer på jo bedre er det med mer sitering. så man kan følge tråden enklere.

Presskannekaffe var jo veldig populært her for 10-20 år siden. Vi kjøpte en på jobben, men sank dessverre fort tilbake til pulverkaffe. Bruker kapsler hjemme, men da mest til litt fancy-kaffe med melk og smaker. På feriehuset, hvor vi drar i morgen, så er det filterkaffe fra Moccamaster som gjelder, minst en kanne om dagen.

Blir litt irritert kjenner jeg på de som ikke vil ta vaksine, de ødelegger mye for mange. Vi sjekker nå heller ut muligheten for dose 3, vi har begge fått dose 2. Har ferie i uke 48, 49 og 50. Ser nå på mulighet for å reise til vårt andre hjem i Thailand. Er mulig å bestille billett og det er billig, ca 6-7 tusen for to fra OSL til BKK.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»