Kaffeslabberaset

Svar
Sentry

Re: Kaffeslabberaset

Legg inn av Sentry »

DoktorS skrev: søn aug 15, 2021 6:00 pm Her i Varna er det byens festdag - en slags 17. mai-greie. Jeg bor "midt på Karl Johan" og ser ned på folkelivet fra 7. etasje. Herlig utsikt her! Dessvere har jeg fått litt feber og en liten infeksjon, sånn som jeg har innimellom, men ikke verre enn at det er mer til bekymring om det skulle bli verre, noe det heldigvis aldri før har blitt ut fra situasjonen som er nå.

Ingen brydde seg om det møysommeige printede korona-passet, dvs han ved innsjekk på OSL kastet et blikk på det, men ved innreise var det ingen obligartorisk registrering. Og lite hensyn tas her - så ingen med munnbind før jeg var på butikken i dag, og da hadde jeg nesten glemt hele greia, før dama i kassa gjentatte ganger sa noe sånt som "MASKA" i luften, og det var altså til meg....

Ellers er dette en leilighet så fint beliggende og med grei innredning, at jeg nesten kunne tenke meg å kjøpe den. Men det koster vel mer enn et par pakker Jacobs Røykelaks som verten fikk som tips etter å ha kjørt meg fra Burgas til Varna.... Det eneste og litt idotiske minuset her er at det er aircon i stua/kjøkkenet, men ikke på soverommet... Der man trenger det mest. I alle fall en nordmannn. Men går relativt greit....

.... symfoniorkesteret spiller opp på Frigjøringsplassen om 1,5 time, og kl 2300 er det fyrverkeri over Svartehavet. Man forstår at man er en velkommen gjest. 8-)
17. mai i august er da aldeles perfekt - spesielt i varmere strøk! Jeg håper (og går ut fra) at du føler deg bedre allerede og at det blir en ferie som svarar til forventningene.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

KingKongHalvor skrev: lør aug 14, 2021 10:49 am



Vi håper fortsatt på Hellas i september, men reisen vi kjøpte på TUI ble kansellert pga dårlig salg. Ving droppet også Hellas i september, men satser på høstferien. Dvs Samos er fortsatt mulig, men der er det turer fra tirsdag til tirsdag, det passer dårlig for oss.
Blir det ned her til Kreta da Herr Konge :?:

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har en helautomatisk kaffemaskin , det er bare å helle på bønner, så kommer kaffen ut.

Fikk et tilbud fra Philips jeg ikke kunne si nei til. Dessuten lager den også cappucino.

Bilde

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Xpoolman skrev: man aug 16, 2021 4:34 pm
KingKongHalvor skrev: lør aug 14, 2021 10:49 am



Vi håper fortsatt på Hellas i september, men reisen vi kjøpte på TUI ble kansellert pga dårlig salg. Ving droppet også Hellas i september, men satser på høstferien. Dvs Samos er fortsatt mulig, men der er det turer fra tirsdag til tirsdag, det passer dårlig for oss.
Blir det ned her til Kreta da Herr Konge :?:
Nei, det blir Rhodos. Men neste år er det snakk om to uker, og da må vi til en større øy, altså Kreta. Snakket faktisk om det i helgen.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

KingKongHalvor skrev: man aug 16, 2021 8:59 pm
Xpoolman skrev: man aug 16, 2021 4:34 pm
KingKongHalvor skrev: lør aug 14, 2021 10:49 am



Vi håper fortsatt på Hellas i september, men reisen vi kjøpte på TUI ble kansellert pga dårlig salg. Ving droppet også Hellas i september, men satser på høstferien. Dvs Samos er fortsatt mulig, men der er det turer fra tirsdag til tirsdag, det passer dårlig for oss.
Blir det ned her til Kreta da Herr Konge :?:
Nei, det blir Rhodos. Men neste år er det snakk om to uker, og da må vi til en større øy, altså Kreta. Snakket faktisk om det i helgen.
OK :-)
Det gjelder å være tidlig ute med bestilling til neste år; da vil det eksplodere totalt her nede :!:
Jeg har allerede flere bestillinger inne i juni og juli, det har aldri hendt så tidlig før :shock:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Sentry skrev: søn aug 08, 2021 5:52 pm Jeg kan gjerne drikke tre doble espresso og så legge meg og sove godt. Det er en nådegave, på linje med tungetale og håndspåleggelse og 400m hekk under 46 sekundet.

Det er søndag på prærien. Jeg kjører rolig tempo i dag, men skal likevel komme meg gjennom listen over ymse gjøremål. Greit å ikke overdrive når gradestokken vaker rundt femogtredve-streken. Men jeg skal da få ryddet etter klipping i går, og så skal her lages kompostbinge og klippes litt her og der med den store klipperen før jeg skal plukke opp etter de firbente og plassere etterlatenskapene til kompostering. Sistnevnte gjør jeg hver dag, og det blir mange kubikk ned organisk kompost i løpet av et år. Vi bruker den til å gjødsle der vi dyrker gress, så intet går til spille.

I går var forresten de firbente ekstra i godlage. Den minste slo nesten krøll på seg da hun ble kost med, og jeg hørte på pusten at hun nesten sovnet der hun sto. Da er livet litt ekstra godt å leve!
Interessant grill, kanskje noe i din stil?
Fredrikstadkarene Bad Boys BBQ har denne snasne saken som brukes på festivaler og større selskaper. Tre tonn dødvekt, tre meter bred og 7,5 meter lang, og med kammer for både kald- og varmrøyking i tillegg til grillfunksjon. Den kan tilberede 400 kg. kjøtt i slengen :-)
(Bak betalingsmur, selvfølgelig, men du kan kanskje se bildet)

https://www.f-b.no/et-stille-ar-for-gri ... 59-2328472

Sentry

Legg inn av Sentry »

fargeblind skrev: tir aug 17, 2021 10:13 am
Sentry skrev: søn aug 08, 2021 5:52 pm Jeg kan gjerne drikke tre doble espresso og så legge meg og sove godt. Det er en nådegave, på linje med tungetale og håndspåleggelse og 400m hekk under 46 sekundet.

Det er søndag på prærien. Jeg kjører rolig tempo i dag, men skal likevel komme meg gjennom listen over ymse gjøremål. Greit å ikke overdrive når gradestokken vaker rundt femogtredve-streken. Men jeg skal da få ryddet etter klipping i går, og så skal her lages kompostbinge og klippes litt her og der med den store klipperen før jeg skal plukke opp etter de firbente og plassere etterlatenskapene til kompostering. Sistnevnte gjør jeg hver dag, og det blir mange kubikk ned organisk kompost i løpet av et år. Vi bruker den til å gjødsle der vi dyrker gress, så intet går til spille.

I går var forresten de firbente ekstra i godlage. Den minste slo nesten krøll på seg da hun ble kost med, og jeg hørte på pusten at hun nesten sovnet der hun sto. Da er livet litt ekstra godt å leve!
Interessant grill, kanskje noe i din stil?
Fredrikstadkarene Bad Boys BBQ har denne snasne saken som brukes på festivaler og større selskaper. Tre tonn dødvekt, tre meter bred og 7,5 meter lang, og med kammer for både kald- og varmrøyking i tillegg til grillfunksjon. Den kan tilberede 400 kg. kjøtt i slengen :-)
(Bak betalingsmur, selvfølgelig, men du kan kanskje se bildet)

https://www.f-b.no/et-stille-ar-for-gri ... 59-2328472
Nei, jeg ser bare noe diffuse greier bak betalingsanmodningen. Men alt er som du vet større i Texas, og denne saken befinner seg like ved der vi bor.. ;-)

https://www.texasmonthly.com/the-daily- ... n-brenham/

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Sentry skrev: tir aug 17, 2021 1:37 pm
fargeblind skrev: tir aug 17, 2021 10:13 am
Sentry skrev: søn aug 08, 2021 5:52 pm Jeg kan gjerne drikke tre doble espresso og så legge meg og sove godt. Det er en nådegave, på linje med tungetale og håndspåleggelse og 400m hekk under 46 sekundet.

Det er søndag på prærien. Jeg kjører rolig tempo i dag, men skal likevel komme meg gjennom listen over ymse gjøremål. Greit å ikke overdrive når gradestokken vaker rundt femogtredve-streken. Men jeg skal da få ryddet etter klipping i går, og så skal her lages kompostbinge og klippes litt her og der med den store klipperen før jeg skal plukke opp etter de firbente og plassere etterlatenskapene til kompostering. Sistnevnte gjør jeg hver dag, og det blir mange kubikk ned organisk kompost i løpet av et år. Vi bruker den til å gjødsle der vi dyrker gress, så intet går til spille.

I går var forresten de firbente ekstra i godlage. Den minste slo nesten krøll på seg da hun ble kost med, og jeg hørte på pusten at hun nesten sovnet der hun sto. Da er livet litt ekstra godt å leve!
Interessant grill, kanskje noe i din stil?
Fredrikstadkarene Bad Boys BBQ har denne snasne saken som brukes på festivaler og større selskaper. Tre tonn dødvekt, tre meter bred og 7,5 meter lang, og med kammer for både kald- og varmrøyking i tillegg til grillfunksjon. Den kan tilberede 400 kg. kjøtt i slengen :-)
(Bak betalingsmur, selvfølgelig, men du kan kanskje se bildet)

https://www.f-b.no/et-stille-ar-for-gri ... 59-2328472
Nei, jeg ser bare noe diffuse greier bak betalingsanmodningen. Men alt er som du vet større i Texas, og denne saken befinner seg like ved der vi bor.. ;-)

https://www.texasmonthly.com/the-daily- ... n-brenham/
hehehehehe.....ja den var mye større!
Som om det skulle være noen overraskelse at ting er større "over there"

Sentry

Legg inn av Sentry »

fargeblind skrev: tir aug 17, 2021 2:30 pm
Sentry skrev: tir aug 17, 2021 1:37 pm
fargeblind skrev: tir aug 17, 2021 10:13 am
Interessant grill, kanskje noe i din stil?
Fredrikstadkarene Bad Boys BBQ har denne snasne saken som brukes på festivaler og større selskaper. Tre tonn dødvekt, tre meter bred og 7,5 meter lang, og med kammer for både kald- og varmrøyking i tillegg til grillfunksjon. Den kan tilberede 400 kg. kjøtt i slengen :-)
(Bak betalingsmur, selvfølgelig, men du kan kanskje se bildet)

https://www.f-b.no/et-stille-ar-for-gri ... 59-2328472
Nei, jeg ser bare noe diffuse greier bak betalingsanmodningen. Men alt er som du vet større i Texas, og denne saken befinner seg like ved der vi bor.. ;-)

https://www.texasmonthly.com/the-daily- ... n-brenham/
hehehehehe.....ja den var mye større!
Som om det skulle være noen overraskelse at ting er større "over there"
Ja, de har slitt i flere år med å få solgt den - ikke bare enkelt når man må leie en svær trekkvogn for å flytte på den.

Jaja. Det er jammen meg snart helg - bare resten av dagen i dag og så tre arbeidsdager til, så er vi der. I mellomtiden kan jeg nyte vissheten om at det arrangeres oljemesseee her borte og at jeg takker nei til absolutt alt av arrangementer. Det er ikke nødvendig å være dum, heller. Og etter et møte med oss i den såkalte ledergruppen i går har sjefen vår nå bestemt seg for å kreve vaksine for alle de ansatte. Jeg har en følelse av at to av tre kommer til å akseptere og bøye seg for kravet, men jeg er mer usikker på sistemann. No vert det spanande!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk for omtanke og gode råd! Joda, denne karen ble frisk fra elendigheten mandag. Men etter to år uten feriereise utenlands, trenger man faktisk nesten litt tid å aklimatisere seg. Fortsatt noe varmt på soverommet, og jeg har nå fått testet ut ulike løsninger. Åpent vindu kunne være en mulighet, men måkene i Varna støyer veldig mye ved 4-5 tiden. :) Vifte på laveste nivå litt bak døra, slik at det ikke er for mye vind, funker best... Og greit nok. Men tror jeg var lur som valgte delt løsning med enklere leilighet først og deretter nokså luksuriøst hotell siste uka..

I dag ble det knapt strandliv, ingen sand i sandaler... Jeg gikk en temmelig lang tur, og det var fint å gjøre før varmen satte inn for fullt. Dagens høydepunkt var å finne igjen Slavena!! Som jeg vel trodde, men som ikke er spesifikt beskrevet noe sted, har hun begynt å jobbe på den nye Cubo-baren som er et stykke bortenfor den gamle. Den nye er et litt annet og stort konsept, med to barer, der åpenbart Slavena har ansvar for den kule delen, inkludert musikken. Alt er nytt og fint, smakfullt, og det er bygd over steiner på stranden, så det er fritt for sand.... Det er også en restaurant tilknyttet stedet, og min venn Kiki har laget noen veldig smakfulle og fine illustrasjoner langs siden som går langs veien. Skal se om jeg finner bilder. Han fortalte at han har brukt et halvt år på arbeidet...

..... ellers er mye av det samme her. For meg virker det å være noe færre utenlandske turister, men de finnes, kanskje særlig russere og andre fra østlige Europa. Eneste som skuffer litt er de strandstedene jeg har vært på - der det før var fullt av lett påkledde lokale damer alle steder, er det nå stort sett gamle kjerringer. Makan! Dette håper jeg tar seg opp.

Liten whisky på kammerset nå før enda en middag. Lusjen på Sea Terrace var utmerket. Gresk salat og grillede reker. Varna feierer i år 100 år som turistdestinasjon. Man prøvde da å lokke til seg turister fra hele Europa, og bli et slags østlig svar på St. Tropez - ikke helt der, men jeg skjønner hva de prøvde på. Mye av det som ble bygget opp da, langs strandpromenaden, står fortsatt.

God aften.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7748

Legg inn av Big George »

Kan noen hjelpe Bennyen ? hun sliter visst med å komme inn.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Big George skrev: tir aug 17, 2021 10:36 pm Kan noen hjelpe Bennyen ? hun sliter visst med å komme inn.
Hun kommer inn her når hun føler for det.👍🏼

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Fridag i dag. Totalt fri. Ikke gjort noe jeg burde engang. Så da ble det deilig skogtur aleine noen timer. Kun bikkja og meg. I varmeste laget for bikkja. Men jeg hadde vann med i sekken.
Kikket litt etter bær og sopp, men terrenget endret på de 30talls år siden jeg sist gikk samme sted.
Men alle var enige om at det var en fin tur.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Fringegirl skrev: ons jul 28, 2021 12:18 pm Hva er forskjellen på denne tråden og off-topic egentlig?
Mulig det har noe å gjøre med at Off-topic ble opprettet som en tråd for folk som spiller på odds og er sportsinteresserte. Jeg vil ikke påstå at folk her i denne tråden eller på VGD ikke er interessert i sport. Kun en teori.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg prøvde meg med å poste et bilde av en kaffemaskin men fikk ingen respons. Mulig jeg har misforstått.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jeg har nok kaffemaskiner, i hvert fall. Kjøpte en sånn kvais espresso-maskin som bare lager medioker espresso. Tror jeg må se på innstillingene. Espresso skal være djelvelsk varm og djevelsk stek, etter min smak. Fikk en slik her på ferien. Godsaker!

Da var en liten arbeidsøkt utført her på ferien for jobben og Kongeriket Norge. Som man kan vente var ikke departementene så glad i bulgarsk IP, men klarte å få omgått dette på et vis... Litt kludrete dette, men når man er bare 1 av 2 som gjør samme jobben, så får man bare trå til når ufortsette ting skjer.

Nå tar jeg meg en ekstra kaffe, rydder leligheten litt og tar meg den tur ut for frokost, litt drinker og avslappende tone i sola..... Det er blitt mye bedre her etter at jeg omsider klarte å få satt AirCon i stua ned til 18 grader, da er det kaldt her inne, men akkurat passe på soverommet. Det trenger jeg for helsas skyld.

God fredag!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

startelver skrev: tor aug 19, 2021 10:34 pm Jeg prøvde meg med å poste et bilde av en kaffemaskin men fikk ingen respons. Mulig jeg har misforstått.
Ja og nei.
Kaffeprat er seff helt innafor her i tråden, men bilde av en kaffemaskin avstedkommer tydeligvis ingen voldsom diskusjon. Er mer et sted vi sludrer om løst og fast. Og det er du hjertelig velkommen til. 👍🏼

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Jeg skal ikke på konsert med CC Cowboys, det begynner å gå opp for meg nå. Kjøpte billetter for tre år siden, da kom sykdom i veien. I mai i fjor ble det flyttet til høsten, for så å bli avlyst.
Hva så med slutten av oktober i høst. Ingenting skulle ødelegge, men så blir det altså konsert med Elton John likevel, selvfølgelig flyttet til akkurat samme dag. Det var jo forsåvidt en gledelig overraskelse, alle andre store konserter er jo flyttet til neste år.

Men nå prøver vi igjen, Rockefeller i november. Kanskje det går på femte forsøk?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Sondre Lerche på meg i morra. Jeg får lide meg igjennom. Eller kanskje han overbeviser meg...
Vet ikke om det er stemmen hans jeg ikke blir fortrolig med eller om det er typen. Jeg sa i hvert fall ja :idea:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

KingKongHalvor skrev: fre aug 20, 2021 5:00 pm
startelver skrev: tor aug 19, 2021 10:34 pm Jeg prøvde meg med å poste et bilde av en kaffemaskin men fikk ingen respons. Mulig jeg har misforstått.
Ja og nei.
Kaffeprat er seff helt innafor her i tråden, men bilde av en kaffemaskin avstedkommer tydeligvis ingen voldsom diskusjon. Er mer et sted vi sludrer om løst og fast. Og det er du hjertelig velkommen til. 👍🏼
Jeg må snart finne på noe annet, kanskje. Det går kun i kaffemaskin her, den gamle tassimo`n fungerer strålende fremdeles etter flere års daglig bruk.
Men jeg drømte en lang drøm i natt, at jeg trinn for trinn med vekt og oppmåling forberedte kaffetrakteren, og skulle trakte "arktisk kaffe" ( ! )
Fikk aldri kommet i mål, og det irriterte meg når jeg våknet før kaffen var klar.
Derfor skal jeg trakte en kanne traktekaffe i dag, bare for å bli ferdig.
Men jeg har ikke arktisk kaffe, da. Får heller ta en romulansk øl til kvelds.

Sentry

Legg inn av Sentry »

Arktisk kaffe har jeg aldri hørt om. Litt reinlav innimellom bønnene, kanskje? Her på kontoret går det i vanlig kapselkaffe og en og annen Nespresso når man ønsker noe med mer futt. Greit nok, men jeg skulle gjerne hatt en skikkelig maskin her også. Problemet er at noen må passe på vedlikehold og rengjøring av maskinen, og den jobben har jeg hverken tid til eller lyst på.

Krysser fingrene for at ting skjer som lovet denne uken. Vi har ca en halv kilometer med gjerde som skal byttes ut, inkludert 9 porter av ymse størrelser. Det skal bli deilig å få det gjort, så nå håper jeg på greit vær til prosjektet er ferdig. Det er fremdeles orkansesong, så mye kan fremdeles skje på akkurat den fronten.

Men nå: kaffe! Og litt mer epost.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Sentry skrev: man aug 23, 2021 1:13 pm Arktisk kaffe har jeg aldri hørt om. Litt reinlav innimellom bønnene, kanskje?
Reinlav i kaffen har jeg aldri hørt om, men fra min barndom husker jeg at de voksne hadde reinskav i kaffen. De spikket tynne strimler av reinkjøtt som de la i bunnen av koppen før de slo kaffen over, og en hinne av fett la seg over kaffen. De sa det smakte veldig godt.

Sentry

Legg inn av Sentry »

Karatel skrev: man aug 23, 2021 3:14 pm
Sentry skrev: man aug 23, 2021 1:13 pm Arktisk kaffe har jeg aldri hørt om. Litt reinlav innimellom bønnene, kanskje?
Reinlav i kaffen har jeg aldri hørt om, men fra min barndom husker jeg at de voksne hadde reinskav i kaffen. De spikket tynne strimler av reinkjøtt som de la i bunnen av koppen før de slo kaffen over, og en hinne av fett la seg over kaffen. De sa det smakte veldig godt.
Det får jeg dessverre ikke prøvd, for amerikanere er litt paranoide når det blir snakk om å spise Rudolf. Tror du fenalår gjør samme nytten? Det høres jo uansett helt pyton ut. Kjøtt i kaffen blir liksom bare feil. Skjønt.......jeg har da flere ganger spist biff der man har brukt kaffe i tilberedningen, og det har vært riktig godt. Så kanskje.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Sentry skrev: man aug 23, 2021 6:26 pm
Karatel skrev: man aug 23, 2021 3:14 pm
Sentry skrev: man aug 23, 2021 1:13 pm Arktisk kaffe har jeg aldri hørt om. Litt reinlav innimellom bønnene, kanskje?
Reinlav i kaffen har jeg aldri hørt om, men fra min barndom husker jeg at de voksne hadde reinskav i kaffen. De spikket tynne strimler av reinkjøtt som de la i bunnen av koppen før de slo kaffen over, og en hinne av fett la seg over kaffen. De sa det smakte veldig godt.
Det får jeg dessverre ikke prøvd, for amerikanere er litt paranoide når det blir snakk om å spise Rudolf. Tror du fenalår gjør samme nytten? Det høres jo uansett helt pyton ut. Kjøtt i kaffen blir liksom bare feil. Skjønt.......jeg har da flere ganger spist biff der man har brukt kaffe i tilberedningen, og det har vært riktig godt. Så kanskje.
Det skriver seg fra samene og deres tradisjoner.

" Saueost, kjøtt, reintunge, lettrøkt og tørket reinfett ble også brukt i kaffen."

https://ndla.no/nb/subject:1:9e515764-0 ... e:1:145794

Når det kommer til mat, skal ingenting være uprøvd. Vel,nesten ingenting da.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

God afen fra Varna. Dagens kaffe ble inntatt på hotellrommet, samt på Cubo. Den gamle. Den er for så vidt ved det gamle, men det er klart - jeg må nok en gang reflektere over at det er ikke så kult som før. Mye forandrer seg på 10 år. Klientellet er vesentlig forandret - fra de relativt unge og kule til gamle kjerringer og familier. Da blir det litt annerledes når man selv fortsatt føler seg relativ ung og kul! Skjønt - det er man jo ikke. Og har aldri vært. Men man kunne jo late som...

Åkkesom fin dag i Varna etter 11 (!!) timers søvn i god seng. 3-4 øl på formiddag - tidig ettermiddag, avgårde for en liten whiskyhandel og deretter herlig sushi og en thai-kylling på Happy. God tid på kammeret og god tid i badekaret før kveldens middag. Kanskje på samme sted? Forstår at Happy er godt likt. Ikke veldig rimelig. Ikke veldig rafinnert, men godt innenfor hele tiden. I motsetning til andre steder som leverer så veldig mye merkelig. I går latterlig dårlig pasta på et sted i gågata, antakelig et sted bare satt opp for å loppe turister. I forgårs greit nok mat, gåselever, men forrett og hovedrett servert på en gang, og ingen av rettene utpreget varme...
..men litt av sjarmen. For så vidt.

Og så har man fortatt tre hele feriedager. :D

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

DoktorS skrev: tir aug 24, 2021 4:11 pm God afen fra Varna. Dagens kaffe ble inntatt på hotellrommet, samt på Cubo. Den gamle. Den er for så vidt ved det gamle, men det er klart - jeg må nok en gang reflektere over at det er ikke så kult som før. Mye forandrer seg på 10 år. Klientellet er vesentlig forandret - fra de relativt unge og kule til gamle kjerringer og familier. Da blir det litt annerledes når man selv fortsatt føler seg relativ ung og kul! Skjønt - det er man jo ikke. Og har aldri vært. Men man kunne jo late som...

Åkkesom fin dag i Varna etter 11 (!!) timers søvn i god seng. 3-4 øl på formiddag - tidig ettermiddag, avgårde for en liten whiskyhandel og deretter herlig sushi og en thai-kylling på Happy. God tid på kammeret og god tid i badekaret før kveldens middag. Kanskje på samme sted? Forstår at Happy er godt likt. Ikke veldig rimelig. Ikke veldig rafinnert, men godt innenfor hele tiden. I motsetning til andre steder som leverer så veldig mye merkelig. I går latterlig dårlig pasta på et sted i gågata, antakelig et sted bare satt opp for å loppe turister. I forgårs greit nok mat, gåselever, men forrett og hovedrett servert på en gang, og ingen av rettene utpreget varme...
..men litt av sjarmen. For så vidt.

Og så har man fortatt tre hele feriedager. :D
Mye er ikke som det var. Jeg fikk en "Your Memories " på fjesboka og der var en post jeg la ut med bilde av billetten fra siste gang vi reiste til Thailand.
det var 1 januar 2017.
Den halvhjertede drømmen om å dra "hjem" igjen 1. januar 2022 er mer falmet nå enn for et år siden.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7748

Legg inn av Big George »

Bjoro33 skrev: tor aug 19, 2021 8:57 pm Fridag i dag. Totalt fri. Ikke gjort noe jeg burde engang. Så da ble det deilig skogtur aleine noen timer. Kun bikkja og meg. I varmeste laget for bikkja. Men jeg hadde vann med i sekken.
Kikket litt etter bær og sopp, men terrenget endret på de 30talls år siden jeg sist gikk samme sted.
Men alle var enige om at det var en fin tur.
Lider med bikkja di.
Jeg var så dumsnill å mate fuglene noen ganger ca 50 meter fra hjemmet. En natt lå jeg uten å trekke for gardinene. Jeg lå rett i glaninga for fugler som fløy forbi. Dette var i andre etasje og en smart fugl hoppet rundt på det flate taket ca 3 meter over meg. Fuglen slapp en stein ned på takpappen i mange minutter.. Dette var tidlig om morgenen rett etter at solen kom opp. Dette skremte meg og jeg vil begrense fuglematingen til Oslo sentrum.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Big George skrev: tir aug 24, 2021 7:06 pm
Bjoro33 skrev: tor aug 19, 2021 8:57 pm Fridag i dag. Totalt fri. Ikke gjort noe jeg burde engang. Så da ble det deilig skogtur aleine noen timer. Kun bikkja og meg. I varmeste laget for bikkja. Men jeg hadde vann med i sekken.
Kikket litt etter bær og sopp, men terrenget endret på de 30talls år siden jeg sist gikk samme sted.
Men alle var enige om at det var en fin tur.
Lider med bikkja di.
Jeg var så dumsnill å mate fuglene noen ganger ca 50 meter fra hjemmet. En natt lå jeg uten å trekke for gardinene. Jeg lå rett i glaninga for fugler som fløy forbi. Dette var i andre etasje og en smart fugl hoppet rundt på det flate taket ca 3 meter over meg. Fuglen slapp en stein ned på takpappen i mange minutter.. Dette var tidlig om morgenen rett etter at solen kom opp. Dette skremte meg og jeg vil begrense fuglematingen til Oslo sentrum.
Fuglene, ja....jeg har en fuglerestaurant ute på tunet, og den åpner vanligvis når det har vært en frostnatt. Veldig populært utested gjennom vinteren. Jeg syns det er artig å se på dem, det er jo ganske mange som ikke reiser til varmere land om vinteren.
De fleste er OK å ha rundt her, men duene har lett for å ta seg vel mye til rette. De bruker f. eks. hustaket som toalett!
Duer kalles "Luftens Rotter", og det er ikke et helt feil klengenavn. Men de trenger jo alle litt godt å spise når det er kaldt og snø, da.

Det blåser ulver og indianere her nå om dagen, jeg er glad det ikke er noen prosjekter som må bli ferdig før høsten.
Bare i ro og mak rydde i hagen og klippe litt her og der, og etterhvert rake løv.
Tiden kommer fort, men høst og vinter blir ikke noen "julaften på kjerringa" for vår del.

Sentry

Legg inn av Sentry »

fargeblind skrev: tor aug 26, 2021 12:54 pm
Big George skrev: tir aug 24, 2021 7:06 pm
Bjoro33 skrev: tor aug 19, 2021 8:57 pm Fridag i dag. Totalt fri. Ikke gjort noe jeg burde engang. Så da ble det deilig skogtur aleine noen timer. Kun bikkja og meg. I varmeste laget for bikkja. Men jeg hadde vann med i sekken.
Kikket litt etter bær og sopp, men terrenget endret på de 30talls år siden jeg sist gikk samme sted.
Men alle var enige om at det var en fin tur.
Lider med bikkja di.
Jeg var så dumsnill å mate fuglene noen ganger ca 50 meter fra hjemmet. En natt lå jeg uten å trekke for gardinene. Jeg lå rett i glaninga for fugler som fløy forbi. Dette var i andre etasje og en smart fugl hoppet rundt på det flate taket ca 3 meter over meg. Fuglen slapp en stein ned på takpappen i mange minutter.. Dette var tidlig om morgenen rett etter at solen kom opp. Dette skremte meg og jeg vil begrense fuglematingen til Oslo sentrum.
Fuglene, ja....jeg har en fuglerestaurant ute på tunet, og den åpner vanligvis når det har vært en frostnatt. Veldig populært utested gjennom vinteren. Jeg syns det er artig å se på dem, det er jo ganske mange som ikke reiser til varmere land om vinteren.
De fleste er OK å ha rundt her, men duene har lett for å ta seg vel mye til rette. De bruker f. eks. hustaket som toalett!
Duer kalles "Luftens Rotter", og det er ikke et helt feil klengenavn. Men de trenger jo alle litt godt å spise når det er kaldt og snø, da.

Det blåser ulver og indianere her nå om dagen, jeg er glad det ikke er noen prosjekter som må bli ferdig før høsten.
Bare i ro og mak rydde i hagen og klippe litt her og der, og etterhvert rake løv.
Tiden kommer fort, men høst og vinter blir ikke noen "julaften på kjerringa" for vår del.
Fuglerestaurant er fine greier. Og da må man akseptere at det ikke bare kommer nusselige små pippipper på besøk, men også en del av de større og - for noen - mindre sjarmerende. Jeg er med i en Texas-fuglegruppe på fb og lar meg stadig irritere over alle som sutrer over at det kommer arter de ikke ønsker seg på foringsplassene.

Akkurat nå venter vi på kolibri-trekket. Jeg har fire matstasjoner på plass, men foreløpig brukes de bare av de 3-4 som har vært heri hele sommer. Det er litt styr, for materne må tas inn og vaskes minst en gang i uken, men det er verd det! Nydelige skapninger, men utrolig aggressive når det er snakk om å dele på godene.

Geoffrey har ikke besøkt oss på noen dager nå, så enten har han funnet ut at det er mer å spise andre steder, eller så er han selv blitt snack for en prærieulv eller en av de store uglene. Det var trivelig å ha ham svinsende rundt på plenen hver kveld + jeg har ikke gitt opp håpet om at han bare er på ferie og snart kommer tilbake.

I går spilte jeg golf i henimot førti grader. Det ble en varm spasertur, og siden jeg ikke har spilt på over halvannet år forteller kroppen min meg i dag at jeg fant muskler som ikke akkurat har vært i flittig bruk siden sist. Men det fristet til gjentakelse! Og med splitter nytt medlemskap i småbyens fornemme Country Club skal det nok bli en råd med akkurat det! Je lurer på å skifte tittel fra bonde til godseier, men det blir vel med tanken.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Det er noe godt i noen.
På vei hjem fra dagens sykkeltur ble jeg sittende på en benk langs landeveien og snakke i mobiltelefonen med min yngste sønn, og når vi hadde pratet ferdig, syklet jeg hjem.
En halvtimes tid etter at jeg var kommet hjem kom en ung dame og ringte på og lurte på om jeg savnet en telefon.

Det gjorde jeg selvfølgelig, for den lå jo igjen der borte når jeg syklet videre.

Imponerende at ungdommene er ærlige, og også så smarte at de bare snuser seg frem til hvor telefonen bor.
Jeg hadde antagelig ikke lagt merke til at jeg manglet telefon før et stykke utpå morgendagen.

Jeg vet nå hvem hun er. Telefonen min fortalte det. Merkelige greier.

Jeg vippset over en raus finnerlønn, jeg. Ærlighet lønner seg.

I dag skal jeg se på TV. Stjernekamp!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»